( bucko | 2020. 12. 17., cs – 23:15 )

A fel- és lekeverés - azaz a hang "hirtelen" megszólalása és elhallgatása - ~30ms felkeverés és ~60-120ms lekeverésből áll. Már, ha úgy zenét kevergetsz.

Egy hangszer hangjának megszólalása nagymértékben függ annak a fizikai adottságaitól. Pl. ha rátaposol egy orgona legmélyebb sípjának a pedáljára, akkor jól lehet hallani, hogy a 6-8m hosszú levegőoszlop nem azonnal szólal meg, hanem 0,5-0,8s szükséges a rezgés kialakulásához. Ezt a jelenséget kiválóan lehet hallani és megfigyelni.

A zongora húrjai hasonlóan viselkedhetnek. A "felkeverődéskor" valószínűleg egyedi burkológörbe szerint változik az amplitúdója. A hangszerkesztőben ezt a burkolót kell definiálni (alak, hossz), és a burkoló szerint elvégezni a csend -> hang átmenet kialakítását. A lecsengést hasonlóan.

További módosító és nehezítő tényezők lehetnek:

  • a csillapító/tompító pedál(ok) függvényében a fel és lefutás
  • a csillapítást megszüntető pedál utáni zengés
  • a fenti miatt a harmonikus húrok megszólalása
  • mi van, ha ütögeted a billentyűt és még nem csengett le az előző ütésnél keletkezett hang? milyen az átmenet?
  • a magas és mély húrok eltérő mehanikájából eredő eltérő hatások
  • a doboz hatása
  • és még rengeteg minden, amire hirtelen nem gondoltam

A megoldáshoz rengeteg mérés, számolás, statisztika is kell. Sok szerencsét!