( oattila | 2019. 09. 23., h – 13:13 )

"Megvan hogy ez mellékes lett volna, ha az amerikai légügyi hatóság elvégzi a feladatát? Értsd nem kapott volna a gép repülési engedélyt csak valós tesztek után."

Amire emlékszem ebben a témában olvasottak alapján (lehet, hogy rosszul emlékszem, lehet rosszul írták):

Nagyobb hajtóművet kapott így megváltozott a súlypontja. Nagy magasságban és sebességnél hajlamos lett megemelni az orrát. Ennek elkerülésére kapott egy szoftveres megoldás, hogy a géptörzs szöghelyzete alapján a hátsó vezérsík dőlésszögével kompenzálják. Később kiderült hasonló probléma kis magasságban is, így az akkor már létező megoldást felhasználva erre is módosították a szoftvert. Ami a gondot okozta, hogy az eredeti változat még két jeladó jelét ellenőrizve avatkozott be. A fejlesztés során valahogy ez kikopott és a végleges változatban már csak 1 jeladó értékét vették figyelembe. Amikor ez a jeladó elromlott a gép lezuhant.

A légügyi hatóság elhitte a boeing-nek, hogy ez nem egy új típus csak a régi modernizált változata, így egyszerűbb ellenőrzésen esett át, illetve a pilótákat nem kellett újra képezni a típusra, csak egy gyorstalpalón frissíteni az ismereteiket.

Az egész történetet, nem lehet egy az egyben a légügyi hatóság nyakába varrni.

A kérdés attól kérdés marad, szabad-e olyan véleményt mondani egy boeing alkalmazottnak, amely kiritzálja a cégét vagy ezt csak akkor, ha lezuhant a cég gépe vagy még akkor sem?