( Hiena | 2015. 01. 31., szo – 13:39 )

Klasszikus téma. Első lépésként szét kell választani a weboldalt és az üzemeltetőjét/tulajdonosát. Azért szükséges ez, mert a non-profit, for profit határán tengődő oldalak esetében gyakori probléma a tulajdonjog, költségek elszámolása és társai. Ha nincs előre lefixálva, letisztázva és kialakul az oldal körül valamiféle közösség, előbb-utóbb valakinek fájni fog a segge a támogatások és azok felhasználása miatt.

Tisztán magánszemélyként, weboldalból, hivatalosan, pénzt nem láthatsz. Kalapolhatsz támogatásért ami ebben az esetben nem az oldalnak szól, hanem magadnak. Ez esetben az SZJA bevallásban szerepeltetned kell és le kell adóznod. Az adakozónak nem lehet semmiféle követelése veled szemben, lévén a pénzt neked adta, te meg magadra költötted.

Ha el akarod számolni az oldal üzemeltetési költségeit, akkor több lehetőséged van:

Egyéni vállalkozó leszel. A támogatók a befizetett összegről, mint szolgáltatásról számlát kapnak. Hasonlóképp elhelyezhetsz reklámokat. A befizetett összegből költségként kifizetheted az üzemeltetést, a maradékot pedig adózás után felveheted. Előnye, hogy ha az oldallal kapcsolatosan szeretnél más üzletet folytatni könnyen hozzákapcsolhatod. Előnye, hogy a kutya nem szól bele abba amit csinálsz. Hátránya, hogy nem kalapolhatsz ígéretekkel támogatásért.

Valamilyen az oldal témájához kapcsolódó szervezetet (alapítvány, klub, stb.) alapítasz. Ebben az esetben, lesznek mindenféle költségeid, alapszabályzatot, stb.-t kell gyártani. Cserében, elfogadhatsz támogatásokat, tagdíjat szedhetsz és a szervezet fajtájától függően indulhatsz pályázatokon, elszámolhatod a működési költségeidet. Hátránya, hogy bizonyos szervezeti fajták esetében nem szerepeltethetsz reklámokat és nem folytathatsz üzleti tevékenységet. Ugyancsak hátránya, hogy rendszeresen jelentéseket kell készíteni a működésről és mindenki bele akar folyni a működésbe. Ráadásul, adott esetben, még ki is baszhatnak a saját boltodból.

Céget alapítasz a weboldalra. Azért vettem külön az egyéni vállalkozástól, mert ez esetben az oldalt önálló jogi személyiséggel lehet felruházni. Ennek előnye, hogy mindenki kvázi üzleti partner, és innen kezdve mehet a számlagyártás ezerrel, vehetsz fel alkalmazottakat, vásárolhatsz tartalmat, szolgáltathatsz, stb., stb. Hátránya, hogy több melóval és költséggel jár mint az EV lét, de cserébe akár még brandet is építhetsz és könnyen értékesítheted.

Miből lehet jövedelmed?
Kalapolás, tarhálás, könyörgés, téglajegy árusítás: Az ember gyomra válogatja beveszi-e vagy sem. Nagy előnye, hogy széles tárházat biztosít az olvasók átbaszására, mert megfelelő kulcsszavakkal bármire lehet pénz kérni, elszámolni meg úgyse kell, elég csak megköszönni időnként. Óvatosan kell vele bánni, mert ha túl sokat, túl sok mindenre tarhálsz, előbb-utóbb kiszáradnak a források.

Reklám: Google ads, reklámokkal telenyomott youtube csatorna, külső fél reklámjai, saját reklámok. Ha külső reklámszolgáltatóval szerződsz és kicsi a forgalmad lófaszt nem fogsz keresni, ha nagy a forgalmad, akkor meg mindenféle hivatkozással kihátrálnak a szerződésből. Ráadásul az össze-vissza tákolt hirdetési rendszereik miatt, belassult oldaltól kezdve a felhasználóid után történő kémkedésen át, azok személyes adatainak az ellopásáig bármi megtörténhet.
Maszek reklám futtatása sok vesződséggel jár, mert minden egyes hirdető után személyesen kell menni, ki kell belőlük verni a pénzt, stb., stb.

Fizetős tartalom: Emeltdíjas SMS felejtős, mert az aggregátorok a gatyádat lehúzzák rólad. Csak akkor éri meg, ha elég magas a fizetőképes látogató szám, ehhez viszont releváns tartalom és szolgáltatás kell. Pl. társkereső,
Ehhez képest a Paypal egész kifizetődő, de a konverziókon lehet bukni.
Fontos, hogy a tartalmad ne legyen továbbértékesíthető és megfelelően követhető legyen. Elég sok itthon a leecher és hajlamosak a releváns, fizetős tartalmakat pillanatok alatt ingyen vagy pénzért visszaosztani.

Erőforrások kiadása: Ha elég nagy a vasad és elég kicsi a forgalmad, akkor hostolhatsz pár kisebb oldalt, de cserébe bejönnek a hosting lét nyűgjei. Ha bérelt a gép, akkor nem biztos, hogy akitől bérled az szeretni fogja.

Kapcsolt termékek árusítása, webbolt: Weboldalhoz kapcsolódó cuccok (kulcstartó, póló, matrica, bugyi, műbroki, stb.) árusítása. Ez brandépítéssel megoldható, de megint csak dolgozni kell vele, adott esetben többet, mint az oldallal. A kapcsolt termékek másik előnye, hogy szedhetsz vele támogatást. Pl. a kutya sem kérdezi, hogy mi kerül 3500 HUF-ba egy kulcstartón és viszonylag egyszerű visszaforgatni az így kapott pénzt.

Események szervezése: Ez még nem terjedt el nálunk. Lényegében közösséget építesz az oldal köré, és évente 1-3 alkalommal elhívod őket bulizni, a beugróba belenyomod az üzemeltetési költségét. 3-4 fő szervező és egy műv. ház, iskola kibérlésével levezényelhető, de... KIBASZOTT sok meló. Értsd: Ha nincs benne gyakorlatod, 3 hónap idegelés, telefonálás, szervezés, után 2-3 napos rémálom, egy hetes romeltakarítással. Ha mázlid van, akkor pont megtérül a dolog.

Amire fel kell készülnöd, hacsak nincs valami, nagyon ütős szolgáltatásod vagy tartalmad, min. 3-4 év mire valamilyen szinten rentábilissá tudsz tenni egy oldalt. És ez azt jelenti, hogy ugyanennyi idő alatt ezzel kell minden nap kelned és feküdnöd.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "