KDevelop4 első pillantásra

A mai nap volt egy kis szabadidőm, és úgy döntöttem, kipróbálom a KDevelop KDE4-es variánsát, mi változott a jól ismert KDE3-as verzióhoz képest.

Miután nagy nehezen felhekkeltem és elindítottam, megnyitottam benne önmagát (vagyis az őt tartalmazó projektet). Azután fél percig még levegőt is csak elvétve vettem.


Ha azt mondom, hogy ezt az alkalmazást tényleg a nulláról írták és gondolták újra, akkor úgy hiszem, nem tévedek nagyot. Elsőre elég funkciószegénynek tűnik a program, de sosem szabad hinni az első pillantásra feltámadó érzelmeknek.

Elsőre az tűnt fel, hogy bámészkodás közben a kódszerkesztőn felejtett egérkurzor alatti kóddarabról kicsit lejjebb hihetetlen részletes információkat kaphatunk, a projekt megnyitásától számított néhány másodperc múlva (a régi kdevelop-nak sokszor 3-5 perc is kellett, mire megismerkedett egy közepesen nagy kódfával).


KDevelop - Egér a kódban

A projektnézet hagyományos helyén, a bal oldalon található, ám a tartalma kissé trükkös. A KDevelop4 ugyanis értelmezi a Makefile/CMakeList.txt fájlokat, és az azokban található targetekhez tartozó fájlokat egy 'virtuális mappában' jeleníti meg (az ikonja eltér a mappáétól, így könnyű megkülönboztetni), míg a targethez nem tartozó fájlok a rendes, fájlrendszerbeli helyükön látszanak.

A projektimport hihetetlen egyszerű lett, akár egy töküres mappát is megnyithatunk projektként, és dolgozhatunk benne. Egyedüli kitétel, hogy amit a projekt importálásakor megadtunk build rendszert ahhoz tartanunk kell magunkat, mert az automata buildscript-parser ez alapján dolgozik és állítja össze a projektnézetet.

A projekt elmentésére lehetőség nincsen, ugyanis a program automatikusan elmenti a projekt változásait, amikor az import- vagy beállítóablakon az 'OK' gomb megnyomásra kerül.


KDevelop plugin lista

Újdonság, hogy kibővült a használható verziókezelők köre. Immáron a CVS-től a Git-en át a Mercurial-ig szinte minden használható, ami nem, az pedig hamarosan az lesz, hiszen a programozási felületek is rengeteget egyszerűsödtek.

Ehhez hozzáalakult a projektablak jobbkattintásos menüje is, bár azt hozzá kell tenni, hogy még kissé nem tiszta a logikája a veriókezelő menüknek. De még minden változásban van, így ez csak egy előzetes vélemény, akár még javulhat is.

A rendesen létrehozható projektek köre viszonylag szűk, (talán a fenti importálási lehetőség miatt) sima cmake/make alapú projekt nincs is, csak Qt-s vagy KDE-s, illetve néhány KDE plugin-hoz vannak előredefiniált sablonok (erősítvén azt az érzésemet, hogy a KDE4 része vagy egésze ezzel az eszközzel készül).

A szövegszerkesztő elég sok változást hoz ugyancsak. Teljesen átalakult a jobboldali sáv, a összecsukó/kinyitó ikonok stílusa is változott, és ezen művelet is nagyon sokat gyorsult.

A szintaxiskiemelésről sok szót nem érdemes ejteni, teljes egészében átveszi a kate menüit és képességeit e téren, tehát amit a kate ki tud szinezni, azt a KDevelop is ki tudja.

Általánosságban elmondható tehát, hogy külsőleg és funkcióiban teljesen megújult a KDevelop4, ezen felül sokkal gyorsabb és önállóbb lett. Érdekes módon viszont a kódja sokkal kisebb, ugyanis nagyon sokmindent kiemeltek a kdevplatform nevű csomagba, éspedig azért, hogy a többi fejlesztőeszköz is profitálhasson a KDevelop fejlesztése során született dolgokból. Ennekokán valószínűsítem, hogy a Quanta, a KBabel és a többi program is egy megújult, funkcióban sokkal gazdagabb verzióval jelentkezik majd a KDE4 keretében.

Nem hivatalos források megerősítették, hogy a KDE 4.2 kiadásban sajnos nem lesz még KDevelop4, legkorábban talán a KDE 4.3 kiadásában vehetjük először szemügyre ezt a csinos fejlesztőeszközt. Addig sajnos türelemmel kell lenni.

Hozzászólások

Engem a Quanta++ újabb kiadása érdekelne igazán, most simán Kate-et használok, hogy ne kelljen régebbi progikkal játszani. Már egyszer-egyszer feltűnt a csomag az opensuse livecd-ken illetve a kubuntu-kde4 experimental ppa-ban, de még nem igazán sikerült működésre bírni.

KBabel hivatalosan megszűnt, ha jól emlékszem, Lokalize van helyette. Jobb, gyorsabb, többet tud :)

Ez amúgy most már egész jól elmondható a KDE 4-ről is.

--
Elder Scrolls

Lehetőleg könnyen lehessen kezelni, a billentyűkombók kézreálljanak (egy alapvetően pötyögős programban elég nagy probléma ha valamit csak egérrel, vagy inkább csak egérrel lehet elérni), nyelvhelyességről legyenek fogalmai, esetleg szótár. Ismerje a leggyakoribb hibákat (accelerators, punctation, helyettesítő karakterek), és sikoltozzon, ha valami nem jó, és úgy akarok egy szöveget elfogadni.

Én a linguist-et használom például a VirtualBox fordítása során (érdekes, hogy sem a kbabel, sem a lokalize nem támogatja a Qt .ts fájljait, miért?), és hihetetlen nagy segítség. Bár tudna .po fájlt is kezelni... nem is kellene soha más cucc.
Hogy a linguist-tel való munkát jellemezzem: én, aki alapvetően nem vagyok egy fordító alkat, ha néha rászánom magamat a munkára, egy komplett napot is el tudok vele lenni anélkül. hogy észrevenném. A VirtualBox fordításának első kiadása talán két vagy három nap alatt született meg, de nem is nagyon pihentem közben, mert a munka minden percét élveztem. Egyszerűen imádom.

Ilyennek kell egy fordítós programnak lenni - szerintem.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

"hogy ezt az alkalmazást tényleg a nulláról írták és gondolták újra"

Ez történt.