relációs adatbázis mestereknek: leíró mezőből elsődleges kulcs

Természetesen nem az OTP-ről van szó, hanem egy hipotetikus bankról, ahol az internetes hozzáféréshez volt egy technikai azonosító (nem azonos a számlaszámmal) meg egy jelszó. Volt még leíró adatként telefonszám és emailcím is. Na, jött Agilis Antal, és úgy döntött, hogy a telefonszám és az emailcím lesz elsődleges kulcs (megjegyzés: van, akinek már a 'két elsődleges kulcs' intézménye sem tetszik). És akkor a kérdés: mi lesz azzal a userrel, aki több számlával zsonglőrözött azonos emailcímmel és telefonszámmal?

Az ráfarag. (Ezt már a "Body" részbe írtam, de gondolom, mindenki magától is kitalálta.)

Hozzászólások

Ha az azonosítók átszervezése előtti korszakban volt ennél a hipotetikus banknál két számlád, akkor azokhoz két, egymástól teljesen független internetbanki hozzáférés tartozott? Mintha nem is egy ügyfélhez kapcsolódnának? 

Igen, az internetes elérés a számlához tartozott, illetve azon belül is a számlatulajdonoshoz, tehát ha két számlatulajdonos volt (tipikusan férj+feleség), akkor két internetelérést lehetett csinálni (például a bankkártyák kezeléséhez, hiszen az is specifikusan a számlatulajdonoshoz tartozik.)

Agilis Antal szimplán hülye. Eleve - persze számlatípustól függően - egy ügyfélnek helyből lehet egy banknál több számlája, nem kell ehhez zsonglőrködni, tehát itt igazából csak ügyfélazonosító kéne legyen. A bank pedig nem igazán követelheti meg az ügyféltől, hogy legyen neki telefonszáma és/vagy email címe.

Itt egy Agilis Antal beszél, aki egy "UNIQUE CONSTRAINT" oda.. implementálása előtt, azért lefuttat egy "GROUP BY HAVING count(1)>1"-et, de sajnos látja, hogy ez nem magától értetődő, akár a saját csapatában sem. :(

Én azt figyeltem meg, hogy a lelkes fiatalok legjobban nulláról kezdeni szeretnek, mivel látják, hogy a régi program bonyolult. A végére persze megértik, hogy a program azért bonyolult, mert a feladat bonyolult, de akkora már mások lesznek a lelkes fiatalok.

(Joel Spolsky meg nyilván a lengyel miniszterelnök, vagy ilyesmi.)

Szerintem ez a Waterfall sosem volt valóság, mindig is csak szalmabáb volt. Ahogy én látom a szoftver-fejlesztés mindig try-and-fault módszerrel történt, mert az egész csődtömeg [értsd: fejlett eszközrendszer] nemcsak tele van problémákkal, de folyamatosan változik is. Ugyanez igaz a megoldandó feladatra is: Agilis Anti már 99%-ra készen van, amikor meghallja, hogy van olyan lakossági bankszámla, aminek két számlatulajdonosa van, tehát néhány alapelv, amire várat épített, megdőlt.

A meg nem nevezett bankról nem tudok nyilatkozni, de az OTP-nél ez például úgy volt emlékeim szerint, hogy egy teljesen új regisztrációt kellett csinálni, ahol az email volt a usernév. Ha jól rémlik, ők nem a meglevő adatbázisból forgatták át az emaileket, hanem egy teljesen új auth rendszer került az új netbank elé.

A meg nem nevezett OTP-nek van egy olyan menüpontja a régi rendszerben, hogy előrelépés az új rendszerbe.
Megadod a telefonszámot/emailcímet, és ő átmigrálja az újba renszerbe a régiből valamelyiket azok közül, amihez ez a telefonszám/email volt beállítva.
Persze aki okos, az még ezelőtt megváltoztatja a telefonszámot a régi rendszerben. Ja nem, a biztonsági telefonszámot megváltotatni csak személyesen lehet.

Én ilyen migrációs akármit nem csináltam, talán anno nem is volt, csak végignyomkodtam a hivatalos regisztrációs formot.

ő átmigrálja az újba renszerbe a régiből valamelyiket azok közül, amihez ez a telefonszám/email volt beállítva.

Ezt nem értem. Ha már be vagy lépve a régi rendszerbe, ott már megvan, hogy melyik userrel vagy bent. Nem azt migrálja, hanem random választ egy másikat?

OTP mindig is fura volt. Hozzam tartozott 2-3 user. Elegge hetkoznapi nevem van. Igy ennek a 2-3 usernek mindig megkaptam az ertesiteseit, stb. Panasszal eltem, hogy ez igy nem lesz jo, de azt mondtak nem latnak semmit, nincs gond. Utana is kaptam az ertesiteseiket. Azota mar nincs OTP szamlam, de meg mindig kapom, ha valaki regisztral ugyan ilyen nevvel vagy hasonlo email cimmel. vagy nem tudom mi kell hozza, de meg mindig jon fel-1 evente ilyen uzenet. Mar panasznak vegkepp nincs ertelme, mert nem vagyok ugyfeluk es igy vegkepp nem tudnak tenni semmit.

Nekem is gyakori nevem van, az email címem is elég egyértelmű, rendszeresen kapok mindenhonnan is értesítéseket, amik nem nekem jönnek. A megoldás nagyon egyszerű; az emberek egyszerűen a saját email címüket sem tudják, vagy akinek bediktálják az nem rögzíti rendesen. Pl. kispista123@...-ból lesz kispista@...

És akkor a kérdés: mi lesz azzal a userrel, aki több számlával zsonglőrözött azonos emailcímmel és telefonszámmal?

Ha Digitális Szolgáltatási Szerződést köt, lesz egy saját felhasználói profilja, amibe automatikusan bekerül az összes olyan számla, amit kezelhet.

A „saját” profiljába kerülnek például azok a bankszámlák, amiknek Ön a tulajdonosa, valamint a hitelkártya számláit is itt kezelheti. De ha például állandó meghatalmazott, törvényes képviselő vagy gondnok egy számlán, akkor azok külön profilba kerülnek. Ha például 2 másik ügyfél egy-egy számláján törvényes képviselő, akkor a saját profilján túl további 2 profilja is lesz.