Kurze Arbeit a Nexperia chip gyártó miatt VW-nél

Fórumok

Előzmény:

Nexperia a Wingtech Technology leányvállalata (2018-ban vette meg 3,6 milliárd USD-ért).

Üzemei: Delft (NL), Hamburg (DE), Stockport (UK), Dallas (USA), Penang (Malajzia),  Oszaka (Japán), Hongkong, Sanghaj, Sencsen (Kína). Nexperia előző neve NXP Semiconductors (2006), illetve még régebben Philips részlegeként 1953 alapították. Jelenleg 34 ezer alkalmazottja van, legnagyobb európai félvezető gyártó cég. 2024-ben a nettó nyeresége 331 millió USD volt.

Esemény, ami kiváltotta chip hiányt:

Szeptemberben a holland kormány ellenőrzése alá vonta kínai tulajdonú vállalatot. Erre válaszul eladási korlátozást vezetett be a tulajdonos. Beszerzési nehézségei lettek a VW, Mercedes Benz AG, BMW, Toyota, Honda stb.. autóipari gyártóknak.

VW a Golf gyártását októberben leállítja a wolfsburgi üzemében, amit követ Touran, Tiguan, Tayron modellek gyártásának felfüggesztése. Nincs alternatív chip gyártó/beszállító és ha lenne is kompatibilitási tesztek több hónap vennének igénybe. Ez több tízezer dolgozót fog érinteni.

E héten a holland és a kínai kereskedelmi miniszter egyeztetett, de nem lett eredménye.

 

Belpolitikát mellőzzétek pls.

Hozzászólások

10.24 Pénteki hír: 

Johann Wadephul német külügyminiszter kénytelen volt lemondani a Kínába tervezett utazását, miután Peking nem volt hajlandó magas szintű találkozókat szervezni vele. Vasárnap indult volna és hétfőn lettek volna a tárgyalások az autóipart sújtó félvezető export tilalom miatt.

Pénteken Katherina Reiche német gazdasági miniszter bejelentette, hogy Berlin diplomáciai tiltakozást nyújt be Pekingnek a félvezető szállítmányok blokkolása miatt, hivatkozva Németország erős függőségére a kínai alkatrészeket illetően.

Nem sajnálom őket! Talán ettől észhez térnek, bár ez se biztos.

Amíg az egyetlen cél a shareholder value növelése bármi áron, addig nem fog változni semmi. Addig mindent is kínai alketrészekkel és beszállítókkal fognak csináltatni, a lényeg, hogy a részvényesek számára 1 centtel többet érjen a részvény holnap, és minden más szempont le van szarva.

Amíg a nyugati világban a részvényesek így állnak a dolgokhoz, addig a cégek működése is ilyen lesz. Ok-okozat. A lényeg, hogy nőjön az árfolyam az egekbe és mindig legyen osztalék, nőjön a profit. Az, hogy ennek az az ára, hogy mindent ki kell szervezni Kínának, azt már nem nézik a részvényesek. Nekik most jó, az, hogy mi lesz a gyerekeikkel meg unokáikkal, azzal nem foglalkoznak. Sőt, talán még azt is hiszik, hogy jót csinálnak nekik.

Az egész adok-kapok onnan indul, hogy baromira sérülékeny az ellátási lánc, mert mindent ki kellett szervezni kínai kézbe, alternatívák nélkül, mert úgy majd olcsóbb és jobb lesz, a részvényesek örülhetnek.

Az, hogy a Covid után leesett nekik, hogy ezek a sérülékeny ellátási láncok nem jók, és államosították a kínai kézben lévő Nexperiát, az csak következmény. Várható volt, hogy Kína nem fogja szó nélkül hagyni.

De valószínűleg még mindig nem tanulták meg a leckét.
 

Az, hogy a Covid után leesett nekik, hogy ezek a sérülékeny ellátási láncok nem jók

Ez a médiaverzió. 2019-től a hegemón USA (jelenleg csak) kereskedelmi háborút folytat a felemelkedő riválisával. Ehhez a vazallusait (angolszász országok, EU, JP, SK) is igénybe veszi. Az ASML-t nemrég "megkérték", hogy ne értékesítsen Kínának. A Wingtech 2024-től felkerült az Entity List-re. Az 1952-es holland Wet beschikbaarheid goederen törvényt most alkalmazták először.

A decoupling fájdalmas, főleg annak, akiével a csalánt verik.

NXP és Nexperia két különböző cég. 

NXP rövid története:

2006. Philips-ből kiválik a félvezető gyártás NXP Semiconductors N.V. néven.
2016. NXP pénzügyi nehézségei miatt szétszedik a céget. 
A „standard products” üzletágat Nexperia B.V. nevet kapja.

NXP Semiconductors N.V. megmaradt önállónak termékek: mikrovezérlők, NFC-technológia.

NXP-t 2018-ban fel akarta vásárolni a Qualcomm 44 milliárd USD ért, de az üzlet meghiúsult:


USA – jóváhagyta
EU – jóváhagyta
Japán, Dél-Korea, Tajvan – szintén jóváhagyták
Kína – nem hagyta jóvá

A kínai versenyhatóságnak (SAMR – State Administration for Market Regulation) nem támogatta, hogy egy vállalat monopol helyzetbe kerüljön és egyedüliként szolgálja ki az autóipart és a mobil telefon gyártást is.


- A Qualcomm licenceli mobilchip-technológiáit (Snapdragon, 5G modemek) számos kínai gyártónak (pl. Huawei, Xiaomi, Oppo).
- Az NXP pedig autóipari és NFC-chipeket szállít a kínai elektronikai és autóipari szektorba (SAIC, BYD, Geely stb.).

 

Kína nem kért abból, hogy az autótól a mobilig egy cég legyen az alkatrész beszállító. Többi ország ezt a problémát miért nem észlelte ?


sg.hu -s cikk: https://sg.hu/cikkek/auto/163353/az-europai-autoipart-megremiti-a-hollandia-es-kina-kozotti-chiphaboru

Föbb megállapítások:
A kinaiak megpróbálták kilopni ( megpróbálták a fejlesztést és a gyártást átvinni Kinába )  a céget Európából, ezért avatkozott be a (  holland ) kormányzat. *. Az ellátási láncuk érdekes, mert a csomagolás ( gondolom a tokozás ) van Kinában, minden más Európában. Hosszabb távon az lesz a megoldás, hogy Európában is lesz tokozás, rövid távon meg megy az anyázás.

Az EU/európai/nyugati döntéshozók meg két dolgot értettek félre, az egyik, hogy a globalizált kereskedelem/gyártás kinyírása senkinek sem érdeke, illetve hogy a kinai "vállalatok" függetlenek a a kinai párttól.  
 

*Ez kicsit megingatta azt az elképzelésemet, hogy a Kinaiak lemásoltak mindent, s most már tech fejlesztésekben az élen járnak. ( Egy bevallottan egyszerű chip fejlesztését/gyártását sem tudják megoldani maguktól ) 

Nem arról van szó, hogy nem tudják, de ha van rá pénzük minek küszködjenek vele; vesznek bejáratott céget, vele biztos piacot ahelyett, hogy nulláról nekiállnak barkácsolni. 

A "kilopás"-t nem értem. Európai cégek önként vittek minden féle tudást korabban szét a világ minden tájára. Ha itt akarod tartani a céget tán nem kéne eladni..

kilopást nem értem.

Veszek egy autót, akkor kivihetem a szalon kapuján - nem? Ott gyártok - oda viszem a saját gyáramat ahová akarom - nem?

Egyébként voltak olyan újságcikkek, amiben azt írták, hogy az orosz drónokba is megjelentek a Nexperia alkatrészek - igen, találtak bennük egy 7805-ös stab IC-t.