Előzmény:
Nexperia a Wingtech Technology leányvállalata (2018-ban vette meg 3,6 milliárd USD-ért).
Üzemei: Delft (NL), Hamburg (DE), Stockport (UK), Dallas (USA), Penang (Malajzia), Oszaka (Japán), Hongkong, Sanghaj, Sencsen (Kína). Nexperia előző neve NXP Semiconductors (2006), illetve még régebben Philips részlegeként 1953 alapították. Jelenleg 34 ezer alkalmazottja van, legnagyobb európai félvezető gyártó cég. 2024-ben a nettó nyeresége 331 millió USD volt.
Esemény, ami kiváltotta chip hiányt:
Szeptemberben a holland kormány ellenőrzése alá vonta kínai tulajdonú vállalatot. Erre válaszul eladási korlátozást vezetett be a tulajdonos. Beszerzési nehézségei lettek a VW, Mercedes Benz AG, BMW, Toyota, Honda stb.. autóipari gyártóknak.
VW a Golf gyártását októberben leállítja a wolfsburgi üzemében, amit követ Touran, Tiguan, Tayron modellek gyártásának felfüggesztése. Nincs alternatív chip gyártó/beszállító és ha lenne is kompatibilitási tesztek több hónap vennének igénybe. Ez több tízezer dolgozót fog érinteni.
E héten a holland és a kínai kereskedelmi miniszter egyeztetett, de nem lett eredménye.
Belpolitikát mellőzzétek pls.
- 247 megtekintés
Hozzászólások
10.24 Pénteki hír:
Johann Wadephul német külügyminiszter kénytelen volt lemondani a Kínába tervezett utazását, miután Peking nem volt hajlandó magas szintű találkozókat szervezni vele. Vasárnap indult volna és hétfőn lettek volna a tárgyalások az autóipart sújtó félvezető export tilalom miatt.
Pénteken Katherina Reiche német gazdasági miniszter bejelentette, hogy Berlin diplomáciai tiltakozást nyújt be Pekingnek a félvezető szállítmányok blokkolása miatt, hivatkozva Németország erős függőségére a kínai alkatrészeket illetően.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem sajnálom őket! Talán ettől észhez térnek, bár ez se biztos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kikre gondolsz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amíg az egyetlen cél a shareholder value növelése bármi áron, addig nem fog változni semmi. Addig mindent is kínai alketrészekkel és beszállítókkal fognak csináltatni, a lényeg, hogy a részvényesek számára 1 centtel többet érjen a részvény holnap, és minden más szempont le van szarva.
Amíg a nyugati világban a részvényesek így állnak a dolgokhoz, addig a cégek működése is ilyen lesz. Ok-okozat. A lényeg, hogy nőjön az árfolyam az egekbe és mindig legyen osztalék, nőjön a profit. Az, hogy ennek az az ára, hogy mindent ki kell szervezni Kínának, azt már nem nézik a részvényesek. Nekik most jó, az, hogy mi lesz a gyerekeikkel meg unokáikkal, azzal nem foglalkoznak. Sőt, talán még azt is hiszik, hogy jót csinálnak nekik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ami hiányzik a cikkből:
https://www.theguardian.com/business/2025/oct/23/volvo-vw-carmakers-dut…
https://www.reuters.com/world/china/dutch-government-intervenes-chinese-owned-computer-chip-firm-nexperia-2025-10-12
https://www.nexperia.com/about/news-events/press-releases/update-on-com…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni