Sziasztok!
Segítsetek nekem. Egy bank ügyfele számlájáról levettek pár millió forintot. A számlához nem tartozik bankkártya, nincs banki app telepítve. Utólag annyi állapítható meg az ügyfél elmondása és az sms-ek alapján, hogy az első jel, hogy kap két sms-t mely a telefonos applikáció telepítéséhez szükséges jelszót adja meg. Ezt nem veszi észre az ügyfél, viszont utána pár órával még indít két átutalást a számítógépén, teljesen szabályosan. Ezt követően éjszaka levették tőle a több millió forintot. Ő soha nem engedélyezte se az utalást, se az applikáció telepítését.
Hol hibázott? Nem az ügyfél hibázott, hanem a bank? Mit nem veszek észre?
Köszönöm ha segítetek.
- 1195 megtekintés
Hozzászólások
Melyik bank küld sms-t a telefonos app telepítéséhez? Az aktiválás más dolog, de ugye azt meg már a belépés után szokta. Tehát ha eljutott addig , hogy sms-t kap akkor valaki már tudta a login/passt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sok a mesebeli részlet a nyitó hozzászólásban? Meg a konkrétumok hiánya?
Melyik bank?
Magán vagy vállalati számla?
Egyedüli számlatulajdonos?
Egyedül jogosult a számlaműveleteket végrehajtani, vagy más is?
Végrehajtás érvényben van-e ellene?
Milyen telefonja van?
Hova utalták a pénzt?
Nekem volt tapasztalatom a Raiffeisen bankkal 2024-ben, hogy a kettős aláírást céges számlán úgy állították be, hogy én csak másodaláírás ellenében tudtam műveletet végrehajtani, míg a másik egyedül is. Persze semmi baj nem volt vele a bank szerint, de azért megnézettettem és igazam lett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
de azért megnézettettem és igazam lett
És azzal mit értél el h. "igazad lett", ha nem ez az elvárt működés, de a bank szerint meg igen?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az ügyintéző bízott a rendszerben és nem hitt nekem. Én kértem, hogy nézzen rá egy magasabb jogosultságú személy és nézzék meg egy korábbi utalásunk adatait. Ott látható volt, hogy csak 1 ember írta alá, amit meg nem lehetett volna.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
oké, de mi lett a következmény? Vállat vontak és minden ment tovább?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Az aktiválás más dolog, de ugye azt meg már a belépés után szokta.
???
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az OTP amikor először belépsz a mobil appba, beírod az email/jelszót ezután küld egy sms-t, hogy
FIGYELEM, OTP
Mobilalkalmazás regisztráció!
Kód: 123456 Érvényes: 11:00
OTP Bank
Azt hiszem ezt ők regisztráció aktiválásnak csúfolják. Tehát ha kapsz egy ilyen smst akkor jó esélyel valaki az email/jelszó kombót már eltalálta. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Thx!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi volt az SMS uzenetek beture pontos szovege? Amikor ezek az uzenetek megerkeztek, akkor beszelt a bankkal, hogy ezek micsodak?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez sosem szokott kiderülni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amikor az ügyfelek ezeket a sztorikat előadják akkor ők sosem hibáztak semmiben. Ezzel nincs is semmi baj, teljesen átlagos emberi viselkedés. A nyomozóhatóságnak az a feladata hogy a vallomásokból és begyűjthető tényekből felállítson egy valószínűsíthető tényállást, aka "igazságot".
Ez a fórum nem nyomozóhatóság.
Gábriel Ákos
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ő soha nem engedélyezte se az utalást, se az applikáció telepítését.
Szerintem elég nehéz lenne egy applikáció telepítést a user nélkül megcsinálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pegazus integet a háttérből
Aláírás _Franko_ miatt törölve.
RIP Jákub.
neut @
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A szöveg szerint nem sz user telefonjára települt a banki app. De akkor is tudhatták a login/pass-t és a monilszámot
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg akkor valahogy a mobilszámra érkező SMS-t is megkapták ezek szerint a szám tulajodosától és telefonjától független módon...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De végül is feltelepült a banki app a telefonjára? Vagy csak két sms jött, amiket megnézett ugyan, de a bennük (egyik a kamu banki app, másik a credentials) levő linket meg sem nyitotta? Valahol sántít a történet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sziasztok!
MBH bank.
Vállalati számla, egyedüli aláíró, más nem is írhat alá.
Másik magyar bankhoz egy magánszemélynek utaltak.
Több pénz is van/volt a számláján azt nem utalták el.
A bank az utalás után zárolta a hozzáférést.
A telefon és a számítógép vizsgálata folyamatban van.
Az aplikáció telepítését engedélyező sms-eket csak a feljelentéskor vette észre, amikor visszanézte az sms-eket.
Nem azt mondom, hogy nem hibázott az ügyfél csak nem tudom, hogy hol?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha MBH akkor szerintem vagy a google szponzorált linken keresztül lépett be (ősi magyar szokás), vagy pedig kapott egy kamu emailt, hogy "zárolták a számláját" és azon a linken keresztül.
Arra nem emlékszik mit csinált amikor megkapta az sms-t? Esetleg összevetni a browser historyval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már volt egy nagy beszélgetés a témáról: https://hup.hu/node/187774
Személyesen azt tudom javasolni hogy banknak szólni, rendőrségen feljelentést tenni, majd pedig eldönteni, hogy a továbbiakban van-e bizalom az MBH bank irányában. Ha nincs, akkor van bőven másik bank itthon amiből lehet választani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez igaz. Ezt tanácsoltam én is, viszont nem értem hogyan működik a csalás. Hol hibázott ha hibázott az ügyfél. Ha nem hibázott, akkor ugye bíróság és a pénz visszakövetelése, ha hibázott, akkor meg ne menjen bíróságra mert fölösleges pénzkidobás. Ezért kérdeztem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az ügyfél biztosan hibázott valahol az user/pass körül minimum, mert azt tudni kellett minden máshoz. Az, hogy kamu oldalra ment banki belépni vagy olyan egyszerű volt a belépése, ami kitalálható, ennyiből nem derül ki.
A másik viszont, ami a bank oldala, hogy miért ilyen egyszerű a banki appot feltenni? 2025-ben egyetlen SMS a "védelem"? Mikor csere SIM-hez jutni némi kamuval a más nevére sajna nem lehetetlen.
A CIB-nél az appot aktiválni csak személyesen a fiókban vagy telebankon, telebank PIN kód ismeretében és alapos azonosítás után lehet.
Aztán meg szintén CIB esetében akár weben, akár mobilon belépni csak 2FA után lehet (weben token kell, amit a mobilapp generál ujjlenyomat után, a mobilapp meg csak ujjlenyomattal vagy egy megint másik PIN kóddal enged be). Aztán minden tranzakciónál is kell a token/ujjlenyomat akárhonnan indítom. Ezzel azért elég nehéz már visszaélni.
Erste-nél szintén plusz egy garnitúra azonosítót, titkos kódot kell ismerni a mobilapp aktiváláshoz pluszban, és utána ugyan úgy minden tranzakciót jóvá kell hagyni az appban, ujjlenyomattal/PINkóddal.
Lehet azért a plusz védelemért is jó a mobilapp minden banknál (ha nem is akar valaki mobilról bankolni), hogy onnantól abban megy a jóváhagyás, nem SMS-ben, és az már sokkal nehezebb a bűnözőknek. Pl. CIB mobilapp alapból csak egy készüléken lehet aktív, ha valaki az enyémet lenyúlja, azonnal megtudnám, mert onnantól a telómon nem működik (de a "régi" telón jóvá kell hagyni a költözést, vagy ha ez nem lehetséges, akkor személyesen a bankban kell folytatni... szóval lenyúlni nem egyszerű).
Nekem az a fura, hogy az MBH előzmény bankjai is problémásak voltak sok téren, miért voltak ott annyian (nekem is bolt BB számlám, még bőven az egyesülés ötlete előtt megszűntettem, mert csak a baj volt vele), és a problémák hallatán miért nem váltanak? Előbb-utóbb csak rendbe tennék, ha sok ügyfél elmenne emiatt. Vagy az emberek ennyire nem foglalkoznak ezzel, hogy akkor hallanak az egyes banki problémákról először, mikor beüt náluk a baj? Pedig a hírekbe jó sok banki csalásos-visszaéléses eset bekerült már, azok miatt lehetne mindenki kicsit egészségesen paranoiásabb mára.
Vagy megfordítom, az Erste, CIB (ezeket használom, többit nem ismerem) miért fejlesztette/fejleszti a biztonságot folyamatosan, az MBH meg miért nem? Miért van még bármely banknál a mai napig SMS-es bármi? Az öreg néni okosteló nélkül inkább menjen kötelezően a fiókba személyesen, minthogy az SMS-es gyenge biztosnág miatt lenyúlják a pénzét. Mindenki másnak meg van okostelója internettel, ujjlenyomattal, hát használja azt kötelezően azonosításra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vagy az emberek ennyire nem foglalkoznak ezzel, hogy akkor hallanak az egyes banki problémákról először, mikor beüt náluk a baj?
Alapvetően az emberekben van 1 hamis biztonságérzet, h. a pénzük biztonságban van abban a kurva bankban, ahol tárolják. Mert ha nem így lenne, akkor mindenki megrohamozná a bankfiókokat kivenni az összes pénzüket, és dominószerűen menne csődbe minden bank 1 munkanap leforgása alatt (ugye hétvégén nincs nyitva a bank h. kivehesd a pénzed. Ezért kell a bankcsődöket szombat-vasárnapra időzíteni).
Azért hiszik ezt az emberek, mert nincs róla főműsoridőben oknyomozó dokufilm. Ahol hitelesen(!) leszimulálnák a sikeres lopás kiindulási állapotot, a trükköt és a támadás végigvezetését. Utána pedig megmutatják hogyan lehet ellene védekezni. Ha a bank védelme gagyi, akkor nevesítve kiraknák a szégyenfalra h. ennél a banknál ez 2025 május 18-án nem biztonságos, senki ne bankoljon ezeknél.
Na, ennek talán lenne hatása, ha leadnák nevesítve a nagy focimeccs v. megasztár v. teheccség(sic) kutató nagyobb reklámszünetében ezt a műsort.
Persze ilyen oknyomozó dokufilm sosem lesz a valóságban. Mer' se a csalóknak nem érdeke. Se a sáros banknak. Se az MNB-nek. Se a Közeg-nek. Csak a birka folyószámlatulajdonosoknak. De hát a mai k. világban rájuk szarik minden szolgáltató, ha már a pénze náluk van, azt nem kell védeni. Mert az mnb is megasszonta pecsétes papíron h. mi az elégséges védelem (azaz a gyenge szar szekuriti). Aztán ha mégis kilopják az ügyfél pénzét, a sáros bank az mnb-vel 69-es póziturában vonogatják a vállukat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak egy megjegyzés úgy, hogy a banki biztonság technikához különösebben nem értek:
A sokszor pozitív példaként emlegetett CIB-nél már rengeteg bajom volt a számlám biztonságával, kezdve attól, hogy be sem tudtam lépni, addig, hogy kötelezően rám erőltettek olyan okos telefonos app engedélyezését, amit nem is akarok soha sem használni!!!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az MBH-t pont tipikusan azok választják, akiknek a faluban van egy fiók vagy ATM. Nekik valószínűleg könnyebb bemenni a fiókba kódért. Egy Gránit vagy Magnet bankos, akinek a fővárosba kéne utaznia vidékről, biztos nem örülne, ha mindig behalna az app és csak egy újratelepítés segítene.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
https://www.facebook.com/groups/917259780091836
itt van egy facebook csoport amiben a hasonló esetek vannak gyűjtve megy is egy szerveződés közös pereskedés ügyében
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt a csoportot azok számára hoztuk létre – legyenek magánszemélyek vagy vállalkozások –, akik korábban vagy a közelmúltban hacker támadás áldozatai lettek, és ezáltal kisebb vagy súlyosabb anyagi kárt szenvedtek el.
Tehát "csak" a szokásos: user hülye mint a segg, de a pénzintézet a hibás... Persze. Hagyjuk már. Nem kell minden egybitesnek Internetre írás jog, mobilbank meg pláne. Az autóvezetéshez is kell jogosítvány, az Internet használathoz miért nem? Veszélyesebb, mint a közút...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hála égnek én nem vagyok közvetlenül érintve az ügyben. Itt a bank szerintem annyiban felelős, hogy mobil alkalmazás telepítése és a biometrikus azonosító bekapcsolása után bármit tud csinálni a felhasználó minden fajta megerősítés nélkül. Én a CIB-nél vagyok de ott bármilyen modosításnál vagy utalásnál meg kell erősítenem a müveletet egy kóddal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mint érintett az ügyben, a következő a menet.
A bank megszegett pár törvényt és szabályozást, de alapból a felelősséget az ügyfélre tolja. Sajnos harcolni kell.
1) banknak panasz
2) feljelentés (minél hamarabb)
3) megvárni a bank elutasító levelét (30 nap után bemenni a fiókba, ha nem küldenek választ)
3) MNB Pénzügyi Békéltető Testületnél eljárást indítani (pereskedés 0. fok)
4) per 1., 2. fok
5) Kúria
Emellett beszélni az Adhoc support-os Hup-os kollegával, aki kollektív képviselettel foglalkozik. Bejelentkezni az MBH Bank károsultak fb oldalra.
Át kell tanulmányozni az EU PSD2-es direktríváját és a PFT 37 paragr. (3)-(4)-et.
Mi a (3) pontnál vagyunk. Szerencsére a Kúria egy régebbi döntése nekünk kedvez, de sajnos futni kell a pénzünk után.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"A bank megszegett pár törvényt és szabályozást" - a te véleményed szerint. Ilyet kijelenteni csak jogerős elmarasztaló határozat birtokában lehet. Ahogy látom, még nincs jogerős határozat a kezedben...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Korrekt, az én véleményem szerint. Viszont mi nem jogi fórum vagyunk, hanem technikai, és a bank hiányosságai nagyon is nyilvánvalóak.
Másnak van jogerős határozata, és emiatt remélem nekünk is lesz. Lásd az alábbi cikket:
https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2025/03/kibercsalas-kur…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez pont nem egy általános érvényességű ítélet - amiről lehetne mondani, hogy precedensértékű - hanem egy adott üggyel kapcsolatos, elég speciális eset. Hivatkozási alapnak igazából szerintem nem jó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Majd kiderul.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebben az esetben nem az van, hogy vannak figyelmetlen ügyfelek, akik legalapvetőbb szabályokat se tartanak be...
Itt az a történet, hogy van egy bank, aminek a védelme annyira lyukas, mint egy szita, és az ügyfelek kárát szisztematikusan, aljas módon nem téríti meg, az ügyfélkommunikációja nulla, nincsen complience kezelése. A felelőtlen magatartása miatt vállalkozásokat, alapítványokat csődbe visz, egyéneknek pedig milliós károkat okoz.
Képzeld el, hogy a panaszainkra még egy elutasító levelet se voltak képesek küldeni se postán, se emailben... a törvény által garantált határidő lejárta után a bankfiókba kellett menni, hogy átvegyen a családtagom egy sablon formanyomtatványt.
Azért írom le ezeket, hogy mindenki, aki olvassa, tartózkodjon ettől az intézménytől és ne kerüljön hasonlóan bajba, mint a családtagom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es a NER-es mivoltjukbol kovetkezoen senki (MNB, GVH, rendorseg/ugyeszseg/birosag, ...) meg nem bunteti oket, igy hat nem is sietnek a problemak megoldasaval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni