Banki csalás?

Sziasztok!

Segítsetek nekem. Egy bank ügyfele számlájáról levettek pár millió forintot. A számlához nem tartozik bankkártya, nincs banki app telepítve. Utólag annyi állapítható meg az ügyfél elmondása és az sms-ek alapján, hogy az első jel, hogy kap két sms-t mely a telefonos applikáció telepítéséhez szükséges jelszót adja meg. Ezt nem veszi észre az ügyfél, viszont utána pár órával még indít két átutalást a számítógépén, teljesen szabályosan. Ezt követően éjszaka levették tőle a több millió forintot. Ő soha nem engedélyezte se az utalást, se az applikáció telepítését.

Hol hibázott? Nem az ügyfél hibázott, hanem a bank? Mit nem veszek észre?

 

Köszönöm ha segítetek.

Hozzászólások

Melyik bank küld sms-t a telefonos app telepítéséhez? Az aktiválás más dolog, de ugye azt meg már a belépés után szokta. Tehát ha eljutott addig , hogy sms-t kap akkor valaki már tudta a login/passt. 

Sok a mesebeli részlet a nyitó hozzászólásban? Meg a konkrétumok hiánya?

Melyik bank?

Magán vagy vállalati számla?

Egyedüli számlatulajdonos?

Egyedül jogosult a számlaműveleteket végrehajtani, vagy más is?

Végrehajtás érvényben van-e ellene?

Milyen telefonja van?

Hova utalták a pénzt?

 

Nekem volt tapasztalatom a Raiffeisen bankkal 2024-ben, hogy a kettős aláírást céges számlán úgy állították be, hogy én csak másodaláírás ellenében tudtam műveletet végrehajtani, míg a másik egyedül is. Persze semmi baj nem volt vele a bank szerint, de azért megnézettettem és igazam lett. 

Az OTP amikor először belépsz a mobil appba, beírod az email/jelszót ezután küld egy sms-t, hogy

FIGYELEM, OTP
Mobilalkalmazás regisztráció!
Kód: 123456 Érvényes: 11:00
OTP Bank

Azt hiszem ezt ők regisztráció aktiválásnak csúfolják. Tehát ha kapsz egy ilyen smst akkor jó esélyel valaki az email/jelszó kombót már eltalálta. :)

Mi volt az SMS uzenetek beture pontos szovege? Amikor ezek az uzenetek megerkeztek, akkor beszelt a bankkal, hogy ezek micsodak?

Amikor az ügyfelek ezeket a sztorikat előadják akkor ők sosem hibáztak semmiben. Ezzel nincs is semmi baj, teljesen átlagos emberi viselkedés. A nyomozóhatóságnak az a feladata hogy a vallomásokból és begyűjthető tényekből felállítson egy valószínűsíthető tényállást, aka "igazságot". 

Ez a fórum nem nyomozóhatóság.

 

Gábriel Ákos

Ő soha nem engedélyezte se az utalást, se az applikáció telepítését.

Szerintem elég nehéz lenne egy applikáció telepítést a user nélkül megcsinálni.

De végül is feltelepült a banki app a telefonjára? Vagy csak két sms jött, amiket megnézett ugyan, de a bennük (egyik a kamu banki app, másik a credentials) levő linket meg sem nyitotta? Valahol sántít a történet.

Sziasztok!

MBH bank.

Vállalati számla, egyedüli aláíró, más nem is írhat alá.

Másik magyar bankhoz egy magánszemélynek utaltak.

Több pénz is van/volt a számláján azt nem utalták el.

A bank az utalás után zárolta a hozzáférést.

A telefon és a számítógép vizsgálata folyamatban van.

Az aplikáció telepítését engedélyező sms-eket csak a feljelentéskor vette észre, amikor visszanézte az sms-eket.

 

Nem azt mondom, hogy nem hibázott az ügyfél csak nem tudom, hogy hol?

Ha MBH akkor szerintem vagy a google szponzorált linken keresztül lépett be (ősi magyar szokás), vagy pedig kapott egy kamu emailt, hogy "zárolták a számláját" és azon a linken keresztül.

Arra nem emlékszik mit csinált amikor megkapta az sms-t? Esetleg összevetni a browser historyval. 

Már volt egy nagy beszélgetés a témáról: https://hup.hu/node/187774

Személyesen azt tudom javasolni hogy banknak szólni, rendőrségen feljelentést tenni, majd pedig eldönteni, hogy a továbbiakban van-e bizalom az MBH bank irányában. Ha nincs, akkor van bőven másik bank itthon amiből lehet választani.

Az ügyfél biztosan hibázott valahol az user/pass körül minimum, mert azt tudni kellett minden máshoz. Az, hogy kamu oldalra ment banki belépni vagy olyan egyszerű volt a belépése, ami kitalálható, ennyiből nem derül ki.

A másik viszont, ami a bank oldala, hogy miért ilyen egyszerű a banki appot feltenni? 2025-ben egyetlen SMS a "védelem"? Mikor csere SIM-hez jutni némi kamuval a más nevére sajna nem lehetetlen.

A CIB-nél az appot aktiválni csak személyesen a fiókban vagy telebankon, telebank PIN kód ismeretében és alapos azonosítás után lehet.
Aztán meg szintén CIB esetében akár weben, akár mobilon belépni csak 2FA után lehet (weben token kell, amit a mobilapp generál ujjlenyomat után, a mobilapp meg csak ujjlenyomattal vagy egy megint másik PIN kóddal enged be). Aztán minden tranzakciónál is kell a token/ujjlenyomat akárhonnan indítom. Ezzel azért elég nehéz már visszaélni.

Erste-nél szintén plusz egy garnitúra azonosítót, titkos kódot kell ismerni a mobilapp aktiváláshoz pluszban, és utána ugyan úgy minden tranzakciót jóvá kell hagyni az appban, ujjlenyomattal/PINkóddal.

Lehet azért a plusz védelemért is jó a mobilapp minden banknál (ha nem is akar valaki mobilról bankolni), hogy onnantól abban megy a jóváhagyás, nem SMS-ben, és az már sokkal nehezebb a bűnözőknek. Pl. CIB mobilapp alapból csak egy készüléken lehet aktív, ha valaki az enyémet lenyúlja, azonnal megtudnám, mert onnantól a telómon nem működik (de a "régi" telón jóvá kell hagyni a költözést, vagy ha ez nem lehetséges, akkor személyesen a bankban kell folytatni... szóval lenyúlni nem egyszerű).

Nekem az a fura, hogy az MBH előzmény bankjai is problémásak voltak sok téren, miért voltak ott annyian (nekem is bolt BB számlám, még bőven az egyesülés ötlete előtt megszűntettem, mert csak a baj volt vele), és a problémák hallatán miért nem váltanak? Előbb-utóbb csak rendbe tennék, ha sok ügyfél elmenne emiatt. Vagy az emberek ennyire nem foglalkoznak ezzel, hogy akkor hallanak az egyes banki problémákról először, mikor beüt náluk a baj? Pedig a hírekbe jó sok banki csalásos-visszaéléses eset bekerült már, azok miatt lehetne mindenki kicsit egészségesen paranoiásabb mára.
Vagy megfordítom, az Erste, CIB (ezeket használom, többit nem ismerem) miért fejlesztette/fejleszti a biztonságot folyamatosan, az MBH meg miért nem? Miért van még bármely banknál a mai napig SMS-es bármi? Az öreg néni okosteló nélkül inkább menjen kötelezően a fiókba személyesen, minthogy az SMS-es gyenge biztosnág miatt lenyúlják a pénzét. Mindenki másnak meg van okostelója internettel, ujjlenyomattal, hát használja azt kötelezően azonosításra.

Vagy az emberek ennyire nem foglalkoznak ezzel, hogy akkor hallanak az egyes banki problémákról először, mikor beüt náluk a baj?

Alapvetően az emberekben van 1 hamis biztonságérzet, h. a pénzük biztonságban van abban a kurva bankban, ahol tárolják. Mert ha nem így lenne, akkor mindenki megrohamozná a bankfiókokat kivenni az összes pénzüket, és dominószerűen menne csődbe minden bank 1 munkanap leforgása alatt (ugye hétvégén nincs nyitva a bank h. kivehesd a pénzed. Ezért kell a bankcsődöket szombat-vasárnapra időzíteni).

Azért hiszik ezt az emberek, mert nincs róla főműsoridőben oknyomozó dokufilm. Ahol hitelesen(!) leszimulálnák a sikeres lopás kiindulási állapotot, a trükköt és a támadás végigvezetését. Utána pedig megmutatják hogyan lehet ellene védekezni. Ha a bank védelme gagyi, akkor nevesítve kiraknák a szégyenfalra h. ennél a banknál ez 2025 május 18-án nem biztonságos, senki ne bankoljon ezeknél.

Na, ennek talán lenne hatása, ha leadnák nevesítve a nagy focimeccs v. megasztár v. teheccség(sic) kutató nagyobb reklámszünetében ezt a műsort.

Persze ilyen oknyomozó dokufilm sosem lesz a valóságban. Mer' se a csalóknak nem érdeke. Se a sáros banknak. Se az MNB-nek. Se a Közeg-nek. Csak a birka folyószámlatulajdonosoknak. De hát a mai k. világban rájuk szarik minden szolgáltató, ha már a pénze náluk van, azt nem kell védeni. Mert az mnb is megasszonta pecsétes papíron h. mi az elégséges védelem (azaz a gyenge szar szekuriti). Aztán ha mégis kilopják az ügyfél pénzét, a sáros bank az mnb-vel 69-es póziturában vonogatják a vállukat.

Csak egy megjegyzés úgy, hogy a banki biztonság technikához különösebben nem értek:

A sokszor pozitív példaként emlegetett CIB-nél már rengeteg bajom volt a számlám biztonságával, kezdve attól, hogy be sem tudtam lépni, addig, hogy kötelezően rám erőltettek olyan okos telefonos app engedélyezését, amit nem is akarok soha sem használni!!!

Az MBH-t pont tipikusan azok választják, akiknek a faluban van egy fiók vagy ATM. Nekik valószínűleg könnyebb bemenni a fiókba kódért. Egy Gránit vagy Magnet bankos, akinek a fővárosba kéne utaznia vidékről, biztos nem örülne, ha mindig behalna az app és csak egy újratelepítés segítene.

Ezt a csoportot azok számára hoztuk létre – legyenek magánszemélyek vagy vállalkozások –, akik korábban vagy a közelmúltban hacker támadás áldozatai lettek, és ezáltal kisebb vagy súlyosabb anyagi kárt szenvedtek el.

Tehát "csak" a szokásos: user hülye mint a segg, de a pénzintézet a hibás... Persze. Hagyjuk már. Nem kell minden egybitesnek Internetre írás jog, mobilbank meg pláne. Az autóvezetéshez is kell jogosítvány, az Internet használathoz miért nem? Veszélyesebb, mint a közút...

Hála égnek én nem vagyok közvetlenül érintve az ügyben. Itt a bank szerintem annyiban felelős, hogy mobil alkalmazás telepítése és a biometrikus azonosító bekapcsolása után bármit tud csinálni a felhasználó minden fajta megerősítés nélkül. Én a CIB-nél vagyok de ott bármilyen modosításnál vagy utalásnál meg kell erősítenem a müveletet egy kóddal.

Mint érintett az ügyben, a következő a menet.

A bank megszegett pár törvényt és szabályozást, de alapból a felelősséget az ügyfélre tolja. Sajnos harcolni kell.

 

1) banknak panasz

2) feljelentés (minél hamarabb)

3) megvárni a bank elutasító levelét (30 nap után bemenni a fiókba, ha nem küldenek választ)

3) MNB Pénzügyi Békéltető Testületnél eljárást indítani (pereskedés 0. fok)

4) per 1., 2. fok

5) Kúria

 

Emellett beszélni az Adhoc support-os Hup-os kollegával, aki kollektív képviselettel foglalkozik. Bejelentkezni az MBH Bank károsultak fb oldalra.

 

Át kell tanulmányozni az EU PSD2-es direktríváját és a PFT 37 paragr. (3)-(4)-et.

Mi a (3) pontnál vagyunk. Szerencsére a Kúria egy régebbi döntése nekünk kedvez, de sajnos futni kell a pénzünk után.

Korrekt, az én véleményem szerint. Viszont mi nem jogi fórum vagyunk, hanem technikai, és a bank hiányosságai nagyon is nyilvánvalóak.

Másnak van jogerős határozata, és emiatt remélem nekünk is lesz. Lásd az alábbi cikket:

https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2025/03/kibercsalas-kur…

Ebben az esetben nem az van, hogy vannak figyelmetlen ügyfelek, akik legalapvetőbb szabályokat se tartanak be...

 

Itt az a történet, hogy van egy bank, aminek a védelme annyira lyukas, mint egy szita, és az ügyfelek kárát szisztematikusan, aljas módon nem téríti meg, az ügyfélkommunikációja nulla, nincsen complience kezelése. A felelőtlen magatartása miatt vállalkozásokat, alapítványokat csődbe visz, egyéneknek pedig milliós károkat okoz.

 

Képzeld el, hogy a panaszainkra még egy elutasító levelet se voltak képesek küldeni se postán, se emailben... a törvény által garantált határidő lejárta után a bankfiókba kellett menni, hogy átvegyen a családtagom egy sablon formanyomtatványt.

 

Azért írom le ezeket, hogy mindenki, aki olvassa, tartózkodjon ettől az intézménytől és ne kerüljön hasonlóan bajba, mint a családtagom.