Felére zuhant a Kínába szállított iPhone-ok darabszáma, miközben a helyi márkák uralják a piacot

Címkék

A tavalyi év azonos időszakához képest (YoY) felére esett a Kínába irányuló iPhone-szállítás. Tavaly ilyenkor még 3,75 millió darabot szállítottak, idén viszont már csak 1,89 milliót. A hazai márkák már 92%-os részesedéssel bírnak, míg az Apple csupán 8%-on áll.

Részletek itt.

Hozzászólások

AI kommentár:

ez nem pusztán egy egyszeri visszaesés, hanem mélyebb trendet jelez. az Apple nehezen tud versenyezni a kínai gyártókkal, akik technológiailag egyre közelebb kerülnek hozzá, árban viszont jóval alatta maradnak. a hazai márkák (pl. Huawei, Xiaomi, Oppo) nemcsak olcsóbb alternatívák, hanem egyre inkább presztízst is jelentenek a nemzeti öntudat szempontjából. az amerikai–kínai feszültségek miatt az Apple-t egyre inkább idegen márkának érzékelik, amit a kínai állami politika is visszafogottan, de következetesen támogat.

ha ez a trend folytatódik, az Apple nem csak a kínai piacot bukhatja, hanem globális versenyképessége is csorbulhat hosszú távon, különösen az alsó-középkategóriában, ahol már nem tud labdába rúgni.

trey @ gépház

Trump amerikai-kínai ámokfutására kínában az amerikai (és a nyugati) termékek lesajnálttá váltak.

Kínai kézbe kínai mobilt. Segge alá kínai autót. Megszűnt teljesen a nyugati technológia felé az áhítat, a prémium érzet.

Hasonló eset mint a Tesla márka esése Musk politikai ámokfutása után.

Remélem látod a mintát. 😉

Semmi kivetnivalót nem látok abban, ha egy nemzet támogatja a hazait. Ez gazdasági kérdés, nem ideológiai.

Az lenne az ideológiai, ha az egyébként konzervatív kínaiaknak sok lenne a Pride kontent az iOS-ben. Erre konkrétan nem ugrottak még AFAIK, de más hasonlóra igen és emlékeim szerint be is csicskították az Apple-t.

trey @ gépház

A fenét. A "nemzeti" is ideológia.

Ennek hatására akár gyengébb terméket is el lehet adni a versenytárssal szemben.

Most sem lett hirtelen az apple termék roszabb vagy a kínai jobb varázsütésre.

Amerikai termékekkben a pride vonal inkább csökkent mint nőtt Trump alatt.

Itt tisztán az látszik, hogy az általános közvélekedés kínában elfordul az amerikai és nyugat európai termékektől a politika helyzet miatt.

Ehhez nem kellett más csak a kínai médiában lehozni mit állított Trump a kínaiakról. Önérzetes kínai ezek után nem csoda ha hazait vásárol inkább. ( még akkor is, ha az a termék nem is jobb)

Azért mert kapcsolódott az amerikai és nyugati termékekhez egy meggyőződés, hogy azok jobbak. Hiszen azok is voltak évekkel ezelőtt. (azokat is kínában gyártották) Az Apple-t sokmindennel lehet vádolni, de azzal nem, hogy rossz a marketingje és nem ért az eladásokhoz. 😉

 

A helyzet már pár éve megváltozott, de a hírnév még fenntartotta a piaci lendületet. Jött viszont Trump és ezt a meggyőződést az idei ámokfutásával kompletten lerombolta a kínai vásárlókban. Ez valószínűleg Trump nélkül is megtörtént volna csak nem ilyen drámaian és ilyen hirtelen. Az autóknál lehet venni Xiaomi-t Porsche helyett, BYD-t Tesla helyett, a német prémiumok helyett meg ott van pl a Voyah (DongFeng), de a SAIC (IM) és BYD (Denza). És ezek csak a jéghegy csúcsa. A telefonoknál meg régóta volt alternatíva mégsem történt meg ez a nagy váltás. De most megtörténik...

Jaja, semmilyen:

https://hup.hu/cikkek/20250513/ios_18_5_es_ipados_18_5

Az Apple Watch-ra nem jött ki most új Pride watchface. Se:

https://www.macrumors.com/2025/05/12/apple-releases-watchos-11-5/

Hozzá pedig új Apple Pride szíj:

https://www.macrumors.com/2025/05/14/new-pride-band-now-in-apple-stores/

Legalább a nyilvánvalót nem kéne tagadni.

trey @ gépház

Ez neked valamire valo kontent? Raadasul "egyre tobb"? 

Eszre nem venni, ha nem hivod fel ra kulon a figyelmet. Emlites szinten van a release notes-ban is. Van egy vasarloi reteg akit ki kell elegiteni, de nem kotelezo mindenkinek a szivarvanyos hatterkep. 

Egy dolog a nyilvanvalo, az hogy vergodsz a semmin.

nemtom, az én telefonomon nincs ratyi propaganda. észre nem vettem az biztos :) lehet, hogy a te telefonodon van gay content. napok óta csak a meleg témán rugózol az apple kapcsán. bárcsak a kormány pedofil botrányán is láttalak volna így rugózni. ott mondjuk azt mondtad hogy azzal semmi gond, mert az áldozatok amúgyis utcára dobott szemetek voltak lényegében és még pénzt is kaptak amiért megerőszakolták őket fideszes politikusok. :) nagyon furcsa nekem hogy pár háttérkép ennyire zavar, ez meg ennyire nem. 

Szóval nem zavar, hogy beszélünk róla, de annyira összezavarodtál, hogy kínodban aktuál-belpolitikára, annak is a ballib változatára váltottál 🍿

Érdeklődés szinten kérdezem: ez a kommunikációs katyvasz, amit viszel, beválik valahol? Facebook?

trey @ gépház

Kb. egy tucat olyan kínai típus érhető el a kínai belföldi piacon, amely jobb és olcsóbb, mint bármelyik elérhető Apple termék. Egyszerűen arról van szó, hogy a vevő nem teljesen hülye és Kínában nehezebb marketinggel hülyíteni a vásárlót. 

Pontosítok: a kínai termék belföldi marketingje is jobb, mint az iPhone-é.

Csak a fantáziám szárnyal, árnyalatnyi tapasztalással.

Nemrég jártam arra ui. és ez volt a benyomásom. Vettem is magamnak egy Oppo szerű darabot, 16GB/1TB 3 millió körüli AnTuTu számmal, 6000-es akksival, nem ez volt a legújabb és meglepő volt az ára (~USD600)

Hasonlóból ott ahol vettem volt mondom még vagy egy tucat mindenféle néven.

Nekem úgy tűnt, hogy ez a meccs ott eldőlt. De nem mélyedtem el az elemzők statisztikáiban.

Saját kínai (Shanghai) tapasztalat arról mit gondoltak régebben a nyugati termékekről.

Most meg: https://medium.com/@Chiran35/china-hijacks-tiktok-to-blow-up-the-luxury-lie-and-bypass-trumps-tariffs-56c8eb456fb1

Komolyabban, hogy miért vásároltak nyugati termékeket: https://www.researchgate.net/publication/358227099_Western_Consumer_Brands_in_China_History_and_Current_Development

Trump pont azokat a brand értékeket rombolta amik miatt a kínaiak nyugati termékeket vettek.

Még egy beszámoló: https://international.astroawani.com/malaysia-news/experiencing-real-heat-uschina-trade-war-517361 (az Apple eladási adatai teljes mértékben alátámasztják ezt a tapasztalatot)

Mondanám, hogy holnap kiugrok a boltba egy fejessalátáért, hogy legyen egy kis challenge, miszerint tovább tart-e a saláta, mint Trump éppen aktuális megállapodása, de igazából ez a dolog pont nulla energiát érdemel.

Szerintem Trump ámokfutásából hosszú távon Kína jött ki jobban. Persze simán lehet, hogy tévedek, majd megnézzük egy év múlva, hogy akkor hogy állnak a dolgok.

Drága barátom, szerintem te súlyos tévedésben vagy.

A kínai belső piacon fehér ember számára alig felfogható mértékű a verseny. Műszaki cikkekből persze lehet kapni mindenféle minőséget, mindenféle áron, de a prémium termékek minősége általában jobb, mint amihez te fogyasztóként szokva vagy, az árak pedig alacsonyabbak. Más a piac összetétele, hatalmas a mérete, más a fizetőképesség, mások az igények, tombol a skálahozadék és rengeteg cég megy tönkre ebben a versenyben. Én úgy látom, hogy sokszor olyan technológiák versenyeznek a fogyasztóért, ami a művelt nyugaton még ismeretlen vagy nincs a piacon és ami a legfájóbb, ezek jórészt hazai fejlesztésűek. Nem kici, ócó, hanem bleeding edge, yano. Telefon és autó fejlesztés és technológia tekintetében a művelt nyugat már jó ideje le van szakadva.

Ázsia rég győzött, csak szokás szerint először a belső piacon, azután Ázisában, utána Amerikában, majd az oroszoknál csinálják meg maguknak a technológiai extraprofitot és azután jön csak Európa. Én ezt valahogy így látom csekély tapasztalatom alapján.

Műszaki cikkekből persze lehet kapni mindenféle minőséget, mindenféle áron, de a prémium termékek minősége általában jobb, mint amihez te fogyasztóként szokva vagy, az árak pedig alacsonyabbak.

Pontosan ugyanazt a Xiaomi 14/15 Ultra Pro X Leica Lofaszt kapod amit kinaban is arulnak csak mas 5G band-eket tamogat. A verdikt kb mindig ugyanaz: nem rossz, nem rossz de a jo nem ez.

Nem azt mondom, hogy az Apple/Samsung termekek lenyegesen jobbak lennenek, de konzisztensebb minoseget szallitanak, mint ezek az otvar bloatware szarok. Arban sem versenykepes egy csucskategorias termek. Vehetsz szart olcson. Mert olyat tenyleg csak a kinaiak arulnak.

Megújuló energia témában kicsit olvasgattam mostani tudományos cikkeket. Ami valóban arról szólt, hogy csináltak vagy terveztek valami új dolgot, annak mindnek a szerzői kínai nevűek voltak. Volt olyan, ami nyugati egyetemhez tartozott, de ott is kínai nevűek írták a cikket.

Minek oda szállítani, mikor összerakják helyben?

Ez volt nekem is a reakcióm a címet olvasva. Szerintem itt a shipment a cikkben nem igazán tényleges szállítást takar, hanem Kínán belüli eladást. Mellesleg nem csak az Apple, hanem az összes nem-kínai márka eladása is visszaesett.

Foreign-branded smartphone shipments in China, dominated by Apple's iPhone, dropped dramatically in March 2025, 

Azonban a lényeg

Amiről nem beszélsz: 50%-kal esett. Ez a lényeg.

Azonban a lényeg a hozzászólásban az volt, hogy nem a Kínába szállított, hanem a Kínában eladott telefonokról van szó

Fals. Shipped != sold Két különböző fogalom.

trey @ gépház

a multik költséghatékonyságra (értsd: adóelkerülésre, élőmunka kizsigerelésre, állami támogatások felmarkolására) optimalizált értékláncaiban simán előfordulhat, hogy a belföldön, akár a szomszéd városban gyártott termék egy külföldi disztribúciós központból kerül a kiskereskedelmi helyszínekre. Egyébként meg ahogy fentebb is írva van, az ilyen konzumer tömegtermékeknél a leszállított =/= eladott, a különbség ott van a készleteken.

Szuper, most hogy már utánanéztél, hogy a leszállított nem egyenlő eladottal, nyelvészkedsz.

Szerinted ha egy kínai gyárból kínai disztribútorhoz szállítanak, akkor azt hogy kéne mondani? Nem úgy, hogy Kínába szállított? 🍿 Hova szállítottak ebben az esetben?

trey @ gépház

Azt úgy kéne mondani, hogy KínábaN szállított, vagy még inkább: Kínán belül szállított. A KínábA szállított pontosan azt jelenti, amit a többiek itt írtak, hogy a termék eredetileg nem volt Kínában, de oda beszállították, ott kötött ki. Tudom, hogy népszerű a mai modern magyarban a -ba/-be és a -ban/-ben keverése, de van, ahol tényleg értelemzavaró.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Fejedben a zűrzavarban.

Eleve, a szállítás a pénzügyi jelentést tevő részéről - ami egy kaliforniai cég - Amerika -> Kína. Most történetesen, hogy a szarukat éppen Shenzenből, vagy majd Indiából fogják szállítani, az kurván irreleváns. A Kínába szállított és (nem eladott) a téma. Friczy beszopta a shipped = sold hülyeséget, azóta erőltetni ezt a vonalat. Engedd el.

trey @ gépház

Csak szerinted az a téma, még mindig nem érted a magyar nyelvet (-ba vs -ban). Nem baj, tanulj még, talán neked is menni fog. A shipped/soldnak ehhez nem sok köze van, csak annyi hogy találtál valamit, amibe megpróbálsz belekötni. Nyugodtan tedd azt, így megnyugszol, mert azt hiszed, igazad volt (persze nem). Mindenesetre további jó szőrszálhasogatást kívánok.

Ami a röhej, hogy jól elsiklottál azon, hogy ez az egész visszaesés nem Apple-specifikus, a más nem-kínai eladás ugyanúgy visszesett Kinában.

De, én értem, pontosan, ezért is fogalmaztam úgy, ahogy. Te futottál lyukra, most meg terelsz a kényelmetlenről. Nincs gond. Majd idővel megérted.

Ami a röhej, hogy jól elsiklottál azon, hogy ez az egész visszaesés nem Apple-specifikus, a más nem-kínai eladás ugyanúgy visszesett Kinában.

Ja, hát annak van hírértéke, hogy mi van a piacvezetőkkel, nem annak, hogy mi van a futottak még ligában.

trey @ gépház

Kétlem, hogy ezeknek a híreknek túl nagy jelentőséget kellene tulajdonítani egy olyan időszakban, amikor a vámok +-100%-ot változnak estéről reggelre.

Szerkesztve: 2025. 05. 15., cs – 12:13

Európai Autóipar is hasonló ívet jár be náluk. Ki lett hordva mindennek a gyártása, szépen megtanultak mindent is gyártani és most élik a kis világukat hazai termékekkel.

Belenéztem a varázsgömbömbe, ami szerint két év múlva a mostani felére (~5%) -ra fog esni, aztán újabb két év múlva megint feleződik, majd a végén beáll ~2% -ra. Mindig lesz egy vékony réteg akinek kell, mert szerintük menő, de a többség preferálni fogja a hazait, ami technológiában is előrébb fog tartani. Vagy már most is ott tart, ha a foldable telefonok szárnypróbálgatásait nézzük.

Ugyanígy minden olyan külföldi termék, aminél Kínában már most is jobbat (akár abszolút, akár ár/teljesítmény arányban) terveznek és gyártanak, pl. elektromos autók.

A durva lépés az lesz, amikor Kínában beindul a nagyüzemi termelése a csúcs minőségű félvezetőknek, mert abban a pillanatban, hogy megelőzik, vagy akár csak pariban lesznek a Tajvani TSMC -vel, akkor megint borulni fog néhány dolog a nagypolitikában. Kérdés, hogy ez 5, 10, vagy 15 év múlva fog bekövetkezni? Annál többet nem adnék nekik.

Kína régebben sem volt egy nagy iPhone felvevő piac, főleg, amikor az életszínvonaluk még csak a mostaninak a töredéke volt. Akkor anyagi okokból vették a hazait, most meg már technológiai okokból is.

Kérdés, hogy mi számít nagynak. A linkelt cikk nem csak az iPhone eladások eséséről írt, hanem az összes nem kínai gyártmányról. Ott pedig azt írják, hogy a 'külföldi' - értsd nem kínai eladásokat az Apple dominálta.

Foreign-branded smartphone shipments in China, dominated by Apple's iPhone, dropped dramatically in March 2025