MBH Bank számla feltörés

Fórumok

Érdeklődnék, hogy van-e köztünk olyan, akinek az MBH banknál vezetett számlájáról pénzt loptak el az utóbbi időben?

Ha igen, beszéljünk, hogy mik a tapasztalatok. Sajnos nálunk valaki így járt a családban, egy használt autó ára tűnt el.

Ha lezárul az eljárás, akkor megosztom a technikai részleteket.

Addig is mindenkit figyelmeztetek, hogy az MBH bank rendszere nem biztonságos, viszonylag egyszerűen kijátszható. 

Ha Te, vagy valamely családtagod ennél az intézménynél vezet számlát, akkor állíts be autentikáló sms-t mind a webes, mind az applikációs átutalásokhoz, illetve ellenőrizd, hogy be van-e ilyen állítva.

Érdemes a feleség, anyuka, nagymama, nagypapa beállításait átnézni,és felvilágosítani őket arról, hogyan működik az autentikáció.

UPDATE (1): NEM ÍRHATOM LE a pontos menetét a csalásnak, de elég jól ki lehet találni a fórumhozzászólások alapján.

UPDATE (2): A kiskapu már ismert volt a bank számára, amikor a családtagomtól elemelték a pénzt.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2025. 04. 16., sze – 00:08

Egy megjegyzés. Annyira egyszerűen törhető az MBH, hogy bárki, értsd bárki, megoldhatja a lopást viszonylag kevés munkával.

Persze lehet, h azóta javítottak valamit, hogy bejelentettük az ügyet, mert szerintem triviális lenne a bank részéről a javítás.

Egyrészt amennyiben a bank hibája a feltörhetőség, akkor ez erre az esetre nem áll, másrészt a banki alapbeállítás meg KELLENE hogy követelje a kétfaktoros authentikációt. De ha nem is követeli meg, akkor is mindent meg kellene tegyen, hogy a sima jelszavas belépést is biztonságossá tegye. Erre rengeteg eszköz áll egyébként rendelkezésre a 2 faktoros hitelesítésen túl is. Ameddig nem tudjuk, hogy ezek közül bármit is alkalmazott-e a bank, nem gondolom jogosnak a felhasználóra tolni a teljes felelősséget.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Nem ugy van, hogy a PSD2-ben, hogy Strong Customer Authentication (SCA) az kovetelmeny?

"Article 97 – Authentication:

Application of Strong Customer Authentication: Payment service providers must apply SCA when the payer:

* Accesses their payment account online"

De ma mar egy pizzat se tudok rendelni 2FA nelkul :D

Azért, mert a te pénzed és nem a banké.

A bank vigyáz a saját pénzére, te meg vigyázol a magadéra.

Sajnos a hazai népesség még mindig azt várja el, hogy valaki más gondoskodjon róla és általában meglepődést okoz, ha kiderül, hogy elsősorban mindenki saját magáért felel.

A biztonságos mobil app egy akkora képernyős telefonon fut, amit egyes emberek nem jól látnak. Innentől értelemszerűen kényelmesebb az 5-6 collos telefon helyett a 15-20-40 collos monitoron intézni a banki dolgokat - és ha azon bankol, minek rakja fel a banki appot?

Attól mert te nem vagy látássérült, más még lehet.

(Nekem speciel pont nem igényem a másoknál élni-nem-tud-nélküle banki app az egymillió funkciójával, de ha lenne egy valami csak az autentikációra, azzal már megvehetnének. Ahogy itt írta is valaki, a'la ügyfélkapu+ a totp-vel.)

Egyszer még a múlt évezredben New Yorkban sétáltunk a barátommal és szembe jött velünk egy idős néni egy kislánnyal. Elmentek mellettünk, majd a kislány hátrafordult, visszazszaladt hozzánk és azt mondta, hogy nem, mi nem akarunk arra menni, menjünk vissza a fő utcára és arra sétáljunk. Ez még a Pataki féle nulla tolerancia előtt volt jóval.

Valahogy nem világos nálunk az, hogy az első kötelessége a polgárnak az önvédelem, és csak azután jön a bizalom abban, hogy a barátja, szomszédja, az állam vagy a társadalom majd megvédi. Nyilván vannak olyan helyzetek, amikor az egyén nem képes megvédeni magát, de ebből nem következik, hogy ha egy szélhámos átver, akkor szükségképpen csak áldozat lehetsz. A valóság az, hogy simán lehetsz ilyen helyzetben ostoba barom elsőként és csak másodsorban áldozat. Értem én, hogy nehéz ezt megemészteni, de azt hiszem az egy komcsi érából velünk maradt teher, hogy a társadalomnak meg a rendőrnek kell megvédeni az egyént.

Van olyan helyzet, amikor igen, de alapállásban mindenki elsősorban saját magáért felel.

Ezekben az esetben (amikről most már tudok) vélelmezésem szerint a userek nem csináltak ostobaságot.

Lehettek volna elővigyázatosabbak, de itt nem social engineeringről volt szó, nem is gyenge jelszóról, nem is a kétlépcsős azonosítás hiányáról.

 

Itt a bank nem járt el kellő gondossággal. A rendelkezésemre álló információk szerint a lopások jelentős része megelőzhető lett volna, ha a bank gondosabban jár el az első jelentett eset után.

Az MBH bank informatikusai tkp. méltánytalanul alacsony színvonalon dolgoznak, a bank kifejezetten felelőtlenül állította fel az informatikai rendszerét, ez itt a HUP-on már sokszor volt téma. Egészen biztosan nagy kárt okoztak ezzel az összes ügyfelüknek, de nem tartom valószínűnek, hogy azon kívül, hogy ép ésszel ebbe a bankba senki nem teszi a pénzét,  bármilyen jogi eljárásban felelősségre vonhatók lennének. Tkp. a menedzsment a ludas ebben, aki az ottani informatikusokat fizeti, a menedzsment felel a tulajdonosainak, akik a felelőtlen informatika miatt sok pénzt elbuknak. Ezért a menedzsmentet a bank tulajdonosai akár életfogytig tartó kenyérvizre is ítéltethetnék Kufstein magos várába, talpig vasba, ha rajtam múlna, mert enyém lenne a bank, meg is tenném, de lehet, hogy nem szaroznék, csak egy betonkockába velük valahol az alagsorban. Attól tartok azonban a bank jelenlegi tulajdonosain nincs akkora profitprés hogy megoldást kellene keressenek, leszarják a helyzetet. Megszerezni nem volt nehéz, csak nagyobb baj ne legyen a hozzáértés ilyen súlyos hibái miatt. 

Én úgy látom hogy a szakmának van az a része aki közvetlenül vagy közvetetten megtapasztalta ezeket a pénzintézeteket. Részben a tapasztalásból részben a politikai hovatartozásból adódóan ezek az "erőforrások" egyszerűen elérhetetlenek ezen pénzintézet számára, aka "nincs az a pénz". 

Igény az volna szakemberre mert rendszeresen megtalálnak de két kérdés után kiderül hogy hova is kéne és akkor már csalódik is szegény recruiter. Addig se jutunk el hogy napidíjról beszélgessünk. 

Gábriel Ákos

Lölőbank. Nem lepődök meg rajtuk.

Megjegyzem, hogy az sms-nél vannak már biztonságosabb módok is.
Nekem a K&H régi rendszere tetszett, ahol adtak egy smart cardot és olvasót. Vállalkozói számla volt.

Ha tényleg annyira lyukasak, mint ahogy állítod, akkor irány MNB. Hadd szóljon a bírság - úgyis jól jön az most az MNB-nek.

Az egyik előddel, a Takarékbankkal van tapasztalatom. Ismerősnek vitték a pénzét, szerencsére nem sokat, talán másfél éve, vagy ilyesmi.

Volt 2 faktoros auth: SMS. Ami kiderült, 2 dolog kellett a lopáshoz:

  1. "Újrahasznosított" jelszó - azaz az illető ugyanezzel az email-el ugyanezzel a jelszóval máshol is regisztrált, úgyhogy ez biztosan kikerült
  2. Takarékbank lyukas rendszere

A hiba abból állt, hogy ha még nem volt telefonos app-al biometrikus azonosítás bekapcsolva, akkor azt pusztán a usernév/jelszó párossal be lehetett kapcsolni tetszőleges telefonnal, ebben az esetben kikerülte a másik faktort, pl SMS-t. Ezt a saját szememmel is láttam...

Rendőrségi ügy lett belőle. Eredmény: semmi. Nyomoznak. Azóta is. Kártérítés nuku, felelősök nincsenek.

Mikor kellően sok ember járt már a rendőrségen, a bank "betömte" s biztonsági rést: letiltották a biometrikus azonosítás engedélyezését.

Egy büdös említés sem volt erről semelyik újságban sem, beleértve az "ellenzéki" sajtót is.

Meneküljetek innen.

A hiba abból állt, hogy ha még nem volt telefonos app-al biometrikus azonosítás bekapcsolva, akkor azt pusztán a usernév/jelszó párossal be lehetett kapcsolni tetszőleges telefonnal, ebben az esetben kikerülte a másik faktort, pl SMS-t.

Én azt nem értem, hogyan jutott el arra a felületre sima user/pass párossal bárki bekapcsolt SMS-es 2FA mellett a számlatulajdonos közreműködése nélkül, amelyiken be lehet kapcsolni a már élőtől eltérő második faktort... Merthogy az MFA bekapcsolás jellemzően nem a login screen-en van user/pass megadása, de a 2FA előtt...

Ezen felül az szerintem általános, hogy ha többféle második faktor van bekapcsolva, akkor az user/pass mellé bármelyiket elfogadja a legtöbb rendszer, nem kell az össes további faktorral egyszerre hitelesíteni magunkat. Ezért van a belépési ablakokban lehetőség a használt második faktor kiválasztására.

Szóval ehhez a hozzászóláshoz is jó lenne a pontosítás, hogyan is történt részletesen leírva a telefonos biometrikus 2FA beállítása, ha már volt SMS-es kód.

A hiba abból állt, hogy ha még nem volt telefonos app-al biometrikus azonosítás bekapcsolva, akkor azt pusztán a usernév/jelszó párossal be lehetett kapcsolni tetszőleges telefonnal, ebben az esetben kikerülte a másik faktort, pl SMS-t. Ezt a saját szememmel is láttam...

Ne haragudj az értetlenkedésért, de részletek nélkül ezt így nem tudom feltörésnek definiálni. PSD2 kijátszhatóságára tippelek, de ez csak meglévő hitelesító adatok birtokában működhet.

A részleteket szándékosan nem írom le, amíg le nem zárul az ügy.

 

Abban igazad van, hogy nem feltörés, hanem csalás történt. Pontosabban a bank autentikációs folyamatának a kijátszása.

 

Arra irányult a fórumbejegyzés, hogy aki hasonló cipőben jár ennél az intézménynél, azzal tudjunk egyeztetni, hogy mit lehet tenni effektíven a pénzt visszaszerzése érdekében.

Most akkor arról van szó, hogy alapból nincs erőltetve a multifaktor, jól értem?

De mi az, hogy "nincs erőltetve"? A 2FA már egy ideje kötelező a bankoknál, nem? Ha akarom sem tudok egyfaktoros beléptetést használni a netbanki felületeken.

Nemrég írt a K&H, hogy a kényelmes login utolsó védőbástyája, a szépkártyás felület is innentől 2FA-s lesz, nehogy mindenféle jöttment hacker lekérdezhesse a kártyám egyenlegét.

Meg kell novelni a buntetesi tetelet annak a buncselekmeny tipusnak, amit a Telenorba hamis szemelyivel befarado bunozo elkovetett.

Egyeb esetben hamarosan veget er a digitalis civilizacio.

(Nem csak Magyarorszagon problema, es ez volna a torvenyhozok feladata, nem a transzjogokon valo vitatkozas.)

ez így csak hangulatkeltés. 

inkább írj tényeket vagy semmit!

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Az miért lenne bűncselekmény, ha megosztja, hogy

  • melyik korábbi banki (MKB/Budapestbank/Takarék) rendszer MBH-ra rebrandelt változatával történt, azaz hol volt korábban ügyfél,
  • hogyan történt a csalás,
  • mire érdemes ügyfélként figyelni, elkerülendő a hasonló eseteket? (ezt nyomokban tartalmazza mondjuk a topicindító)?

(Személyesen nem vagyok érintett, de ismerősi körben vannak, akik valami furcsa perverzió okán ott bankolnak, emiatt mégiscsak érdekel valamennyire.)

Azért, mert - tekintettel arra, hogy a posztoló feljelentést tett - mindez az információ egy már folyamatban levő nyomozás része. Ezek az infók csak akkor oszthatóak meg, ha a nyomozás már lezárult, különben a nyomozás akadályozása-befolyásolása miatt részben őt is elővehetik, részben pedig emiatt hátrányba kerülhet a nyomozás.

Privátban szerintem tudtok egyeztetni, de ezek a részletek a jelenlegi helyzetben valóban nem oszthatóak meg publikusan.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Igazatok lehet, hogy a hiba pontos ismeretében más is visszaélhetne vele, akkor csak annyit lenne célszerű megosztani, hogy mire érdemes figyelni, valahogy csak elindult a csalás és ehhez szerintem felhasználói interakció kellett.  Ha nem ez a helyzet, akkor azonnal le kell kapcsolni az egész banki rendszert és a hiba kijavítása/workaround után újra elindítani.  Ha igaz, ami a topic indítójában volt, hogy a bank tudatában volt valamilyen tervezési problémának, akkor pedig kártalanítsák az ügyfelet és tegye a pénzügyi felügyelet a dolgát.

Ne haragudj, ezzel nem értek egyet.

 

(1) kiváncsi vagyok, hogy mással is történt-e ilyen eset mostanság, ugyanis együtt könnyebben fel lehet lépni a pénz visszaszerzése ügyében.

 

(2) ez egy visszajelzés, hogy ennek a banknak a biztonsági rendszere szuper könnyen kijátszható. Válasszatok olyan bankot, ahol ez nem áll fenn. 

 

(3) ez nem hangulatkeltés, hanem kurva drága tapasztalat, ugyanis a mi családunkban történt egy nagyon súlyos lopás, ahol minket rendkívül súlyos kár ért a bank hanyagsága miatt.

Anyósomnak ott van számlája. Két hete kapott egy tájékoztató levelet, amiben valami ePIN-ről volt szó. Amit internetes vásárlásokhoz kell/lehet? használni. Mivel anyósom havonta egyszer-kétszer használja a kártyáját pénzkivételre és nem internetbankol, nem internetezeik. A bakszámla adatai nem kerültek fel az internetre, így nem igazán foglalkoztunk vele. Nincs okostelója, egy e-mail címe van, amivel a messengerbe van beléptetve. Ez mondjuk lehet támadási faktor. Ránézünk majd.

Nem a bankok védelmében mondom, de a felhasználók (a műszaki területen jártasak is) nagyon nem ügyelnek a biztonságra, azokkal a biztonsági elemekkel sem élnek, amik rendelkezésre állnak.

Maga az állítás is hibás, mert soha nem feltörik a bank rendszerét (ehhez a szoftverükben kellene kiskaput találni és érvényes hitelesítő adatok _nélkül_ hozzáférni a rendszerhez), hanem normál módon authentikálnak lopott, talált vagy kicsalt hitelesítő adatokkal. És ha nincs semmi plusz ideiglenes/személyhez-/eszközhöz kötött faktor engedélyezve (ebből általában többfélét kínál jó ideje minden hazai bank), akkor már lehet is vinni a pénzt.

A bank annyiban mindenképp nevezhető hibásnak, hogy nem szól _naponta_ az ügyfélnek (csak kb. havonta, én minden bankomtól kapok ilyen rendszerességgel tájékoztató levelet a csalások-lopások megelőzésnek módjairól), hogy vigyázzon a náluk lévő pénzére, és ehhez az alábbi módszereket ajánlják:... De amennyi hír ilyen csalásról, átverésről már megjelent az utóbbi években, úgy annak egy kő alaltt a világtól elzárva kell élnie, aki erről még nem hallott a banki értesítégetés nélkül is.

És akkor most aki nem éri a mondandóm lényegét, annak lehet ide írni, hogy milyen szemét áldozathibáztató vagyok, meg, hogy miért védem a NER-es bankot, satöbbi.

A probléma ebben az esetben ott van, hogy vélelmezésem szerint kiskapu volt  a bank rendszerében.

 

A bank ebben az esetben több esetben is hibás:

 - kiskaput hagy a rendszerben

 - észleli a gyanus tranzakciót, mégis jóváhagyja a user értesítése nélkül

 - nem add semmiféle tájékoztatást a történtekről, ügyfélszolgálata ezügyben _lényegileg_ elérhetetlen.

 

A másik probléma, hogy a mi családunkból lopták el egy _bankból_ egy autó árát.

 

Arra van a bank, hogy olyan autentikációs rendszert találjon ki, ahol nincs lehetőség lopásra.

Ha pedig lopnak, azért vállalja a felelősséget.

Egyelőre nem látom hogy kizártad volna a "social engineering" vagy a sikeres "phishing" támadás lehetőségét. Teljesen kizárni kb úgy lehet hogy 'már volt bekapcsolva rendes 2FA'-ja (nem SMS alapú). 

Amúgy nem véletlenül tették kötelezővé (szakmailag sztem helyesen) hogy a bankok vezessék be a DÁP / ügyfélkapu+ alapú authentikációt. 

Gábriel Ákos

CTO-t keresnek az illetékes céghez, ha valaki esetleg érezné a kihívást :)

Gábriel Ákos

Én jelenleg 3 olyan esetet tudok, hogy lenyúltak milliókat az elmúlt 2-3 hétben. Az egyik egy egyesületi számla onnan 4.5M-et húztak le, a másik egy privát számla ahol nem is használt az illető internet bankot mindent a bankfiokban intézett magának onnan 5M húztak le majd bement a fiókba, hogy mi történt ott nem igazán voltak felhasználó barátok, de zárolták a számlát és vettek fel jegyzőkönyvet. Majd 2 napra rá az illető kapott még 1 sms-t a banktól hogy átutaltak 300K-t a számlájáról, úgy hogy az zárolva volt. Bankban csak néztek és nem tudtak rá mit mondani, keresték a központot a fiókbol és ott se tudták megmondani, hogy ez hogy lehetett, A harmadikhoz nincs sok infóm csak annyi, hogy ott is milliók tüntek el a számláról.

Szerkesztve: 2025. 04. 16., sze – 09:36

Biztos kapott napispamet az "MBH"-tól (akik valamiért 90%-ban, ruszki alexusMailer-t használnak megtört siteokon :)) , hogy zárolták a számláját,majd jól rákattintott egy hasonló linkre:

hxxps://smartidcard[dot]online/admin/assets/fonts/MmbMmbmM/mkb/signin.php

Belépett és csodálkozott, hogy eltűnt a mani. :D

szia!

 

Egy balassagyarmati egyesulet penzet nyultak le igy sajnos... semmi gyanus dolgot nrm talaltam en se naluk....

http://szolarenergia.hu

A hálózatépítést csak elkezdeni lehet, befejezni soha

Ha google-ban néhány hete rákerestél az mbh oldalára, akkor az mbhbank.nu címre dobott el, és MIM jelleggel átvitt még a kétfaktoros azonosításon is. Tetszőleges magyar lakossági bank netes oldalát képes volt utánozni.

Szerencsére nem vagyok érintett, de sajnos az MBH-nál vagyok, még. Annyi tűnt fel, hogy a decemberben lejárt cserélt bankkártyámat cserélték kb. 3 hete. Kérdeztem a telefonos házibankot vagy mi a csodát, de csak tereltek, hogy ügyfeleik érdekében folyamatosan fejlesztenek, de akkor sejtésem beigazolódni látszik, ezek szerint megint valami biztonsági adatszivárgás lehetett, ahol kimentek kártyaadatok.

Kb 4 éve a társasházunk számlájáról 10 milliót nyúlt le az előző közös képviselő. Mi választottunk újat, a régi meg egyszerűen besétált a bankba (MBH, akkor talán még takarék volt) néhány hamisított jelenléti ívvel és 10 millió forintot vett le a számláról, ahová a közös költséget utaljuk. Feljelentés, rendőrség minden megvolt, pénz/felelős azóta sincs. Itt a vége, fuss el véle...

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

Ja. Ő egy hamísított papírt vitt, hogy még mindig ő a közös képviselő. Nem volt már rajta a kedvezményezetti listán, de miután bebizonyította, hogy még jogosult hozzáférni a számlához (pontosabban ismét ő jogpsult hozzáférni) kiadták a pénzt. Utána az új közös képviselőbek nem akartak hozzáférést adni. Gyönyörű történet volt.

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

Marha jó, nemrég csináltattam náluk számlát, de akkor alapból kellett a 2FA, másképp nem is tudok belépni. Appot nem használok.

Es ezek csak az utolso osszeolvadas bankjai. Ha jol tudom, korabban az MKB-be is olvadt bele mas kisebb. A "nagy" Takarek is tobb kisebb videki Takarekbol jott ossze.

Nem lehet konnyu ott az IT-s elete. El is jottek onnan azok, akik megtehettek.

Nem azokkal van a baj, akik eljöttek, hanem azokkal, akik maradtak.

A Takarékbankkal nincsen tapasztalatom, de az MKB-val van, onnan időben elmenekültem. A Budapest Banknak viszont hibátlan informatikai rendszere volt, minden szempontból. Ehelyett az volt a koncepció, hogy addig húzzák a három rendszert, ameddig lehet és azután összegyúrnak ezekből egy negyediket. Nem lett volna ez rossz megoldás, ha értettek volna ilyesmihez. Be kellett volna látniuk, hogy nem értenek hozzá és meg kellett volna tartani a BB rendszerét. Ilyenkor azonban nagy a szakmai önérzet és mivel az informatikus általában szegény ember idehaza, jól áll az arcszinéhez a válllakozó kedv és önbizalom. A tulajdonosok számára sem okvetlenül idegen egy olyan költés, ahol a pénzt egy másik vállalkozásukba öntik számolatlanul. 

Ez a feladat nem lett volna lehetetlen, sőt, viszonylag olcsón meg lehetett volna úszni. 

A közvetlen környezetemben (szerencsére nem családtag...) az elmúlt 1-2 évben háromszor volt olyan, hogy vitték a folyószámla tartalmát. Különböző bankokból. Minden esetben user error volt az alapja, mert valahogy kicsalták tőlük a belépést, ez ellen meg a 2FA se véd, ha nem villog a piros jelzés az ember fejében. Feltételezem, hogy a jelszó ebben az esetben is kikerült, különben azt a hitelesítő SMS-t se tudták volna elintézni maguknak, szóval erre simán ráhúzná akármelyik pénzintézet, hogy az ügyfél hibája. Sajnos nincsenek elég hatékonyan üldözve ezek az esetek.

Egyébként:

- Az összes mamut bankot kerülni kell, minél nagyobb a vízfej, annál többet húznak le az ügyfélről. Ez hatványozottan igaz azokra a nagybankokra, ahol több intézmény olvadt össze, mert hosszú ideig problémák lesznek (lásd MBH).

- A jelenlegi pénzügyi körülmények között én egy biztonsági tartalékon (max. 1-2m Ft) kívül amúgy se tartanék bankban pénzt.

- Közvetlen családi környezetben érdemes találni egy személyt, aki a "pénzügyes" (ért hozzá, nem qrják át egy hívással, stb...), aki kezeli a család számláit, persze ehhez nem árt, ha megbízol a családtagban, nyilván elképzelhető olyan helyzet, hogy ez nem áll fenn.

A jelenlegi pénzügyi körülmények között én egy biztonsági tartalékon (max. 1-2m Ft) kívül amúgy se tartanék bankban pénzt.

Keszpenzben tartani otthon nem biztonsagosabb szerintem es - osszegtol fuggoen - a logisztika sem konnyu.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."