Thunderbird Pro és Thundermail - M365, GMail konkurens levelezési szolgáltatás indítását tervezi a Mozilla

Címkék

Néhányan közületek már hallhattak és láthattak is ebből a munkából – de itt az ideje, hogy fényt derítsünk a Thunderbird kínálatának bővítésére irányuló erőfeszítésekre, amelyeket „Thunderbird Pro” szolgáltatásoknak és „Thundermail”-nek nevezünk. Ezek olyan webes szolgáltatások, amelyek javítják a Thunderbird használati élményét, teljes mértékben nyílt forráskódúak (vagy azok lesznek, ha a vonatkozó tárolók még nem nyilvánosak), és a felhasználóink igényeit szolgálják. Az ok, amiért ezeket a szolgáltatásokat kínáljuk, egyszerű. A Thunderbird naponta veszít felhasználókat olyan gazdag ökoszisztémákkal szemben, amelyek egyszerre kínálnak klienst és szolgáltatásokat, mint például a Gmail és az Office365. Ezek az ökoszisztémák kemény gyártói bezárásokat (vendor lock-ins - a szerk.) alkalmaznak (harmadik féltől származó kliensekkel való interoperabilitási problémák révén), valamint puha bezárásokat (a kliensek és szolgáltatások közötti kényelem és integráció révén). Célunk, hogy végül egy hasonló ajánlatot hozzunk létre, hogy egy 100%-ban nyílt forráskódú, szabadságot tiszteletben tartó alternatív ökoszisztéma álljon rendelkezésre azok számára, akik ezt szeretnék.

[...]

A Thundermail egy e-mail szolgáltatás. E-mail fiókokat szeretnénk biztosítani azok számára, akik szeretik a Thunderbirdöt, és hisszük, hogy képesek vagyunk jobb szolgáltatást nyújtani, mint a jelenlegi szolgáltatók, olyat, amely összhangban áll értékeinkkel. Egy ideje már kísérletezünk ezzel, és a Stalwart szoftverstacket használjuk alapként. Együtt dolgozunk a Stalwart karbantartójával annak képességeinek fejlesztésén (például erőteljesen szorgalmaztuk, hogy a naptár és a névjegyek a stack alapvető részévé váljanak).

A Thundermail célja, hogy egy új generációs e-mail élményt hozzon létre, amely teljes mértékben, 100%-ban nyílt forráskódú és mindannyiunk – hozzájárulóink és a szélesebb közösség – által épített. A többi szolgáltatással ellentétben nem lesz egyetlen tároló, ahol ez a munka zajlik. De megpróbálunk releváns helyeket megosztani a hozzájárulásra a jövőbeli bejegyzésekben ezen a listán.

A Thundermail e-mail domainje a Thundermail.com vagy a tb.pro lesz. Ha ellátogatsz a thundermail.com oldalra, egy béta várólistára való regisztrációs oldalt láthatsz. Kérlek, add hozzá a neved!

[...]

Részletek itt.

 

Hozzászólások

Feliratkoztam a várólistára!

trey @ gépház

Sajnos késő. Ezzel már 10 évvel ezelőtt kellett volna foglalkozni. Voltak kísérletek, nextCould integráció, belső IM, Lightning stb. de ezek sosem tették a TB-t egységes programcsomaggá. Drukkolok nekik.

Ez most csak azért van, mert bepánikoltak, hogy elveszti a Google féle ingyenpénzt (bevételük 86%-át) és most mindent megpróbálnak monetizálni, hogy az alapítványnak továbbra is legyen pénze a zambiai feminista, dekolonialista, LMBTQIA+, klímaharcos AI-os összeröffenésekre.

domainje a Thundermail.com vagy a tb.pro lesz

Nem kellett volna még egy picit gondolkodni ezen?

Itt arra számítanak, hogy az emberek az ingyenes gmail / hotmail.com címük helyett fizetnek majd a tb.pro címért, vagy a cégek fogják az ertekesites@cegnev.hu címüket ertekesites-cegnev@thundermail.com -ra cserélni?

Az O365 / Google Worspace esetén azért egy nyomós érv, hogy lehet saját domaint használni, itt viszont mint ha ezt az opciót nem ajánlgatnák.

Nagy Péter

Csak győzzük kivárni, amíg ebből működő, stabil szolgáltatás lesz. Ismerve a fejlesztők mennyiségét, egy pár hónapig (évig?) még eltart.

It is our choices that define us.
Thinkpad X1 Carbon | Arch linux

Rosszul állsz hozzá. Tegnap még úgy voltam vele, hogy hallani se hallottam róla. Ma pedig úgy, hogy majd lesz belőle valami. Én ezzel semmit sem tervezek, nem számolok vele. Ha lesz belőle valami szuper, ha nem, akkor se történik semmi. Kb. észben tartom, hogy tartsam szemmel, de azt is csak módjával.

Mit veszíthetek ezzel?

trey @ gépház

Szerkesztve: 2025. 04. 03., cs – 10:14

Ezt pont jókor jelentették be, amikor a Mozillába fektetett bizalom kb. a béka s*gge alatt van a hardcore FF fanek részéről, globálisan meg már amúgy is kitérdekel az egész Mozilla. Mérési hiba, max. De most hogy törölték az ígéretet, hogy nem adják el az usereiket kilóra, bizzunk rájuk még több személyes adatot. Mekkora ötlet!

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

ez nem vmi megkésett április bolondjai hír?

Nem kéne amúgy valami európai alternatíva?

Gábriel Ákos

Hát, én regeltem magamnak domaint, meg mail forwaldot a dynutól és minden levelem magamnál tartom. 

Hátrány: ha elég magasra teszem a lécet, akkor sok olyan levelet is megfog, amit várok. De spam még nem jótt. Az, hogy a DKIM ki legyen töltve, az luxus.

Szerkesztve: 2025. 04. 03., cs – 16:31

> Thunderbird naponta veszít felhasználókat olyan gazdag ökoszisztémákkal szemben, ...  Gmail és az Office365

hat esetleg tetszett volna implementalni az smtp/imap-on kivul mas email protokollokat is, pl. mapi vagy ews. amikkel mukodne az o365, esetleg a gmail is rendesen. es akkor nem vesznenek el az userek, akik qrvaanyazva tertek at az outlyukra.

Komoly, hogy a Thunderbird sikerének kulcsa az lett volna, hogy Microsoft protokollokra és technológiákra épít? Mikor már sokszor láthattunk, hogy az MS az egyébként nyitottnak mondott protokollokat is megtuningolja saját szoftvereiben, szolgáltatásaiban, hogy igazából csak saját termékeivel legyen teljesen kompatibilis, mással ne, és lehessen mondani, hogy "no, nyílt a protokoll mégsem képes senki jó programot fejleszteni vele, használd a mi termékünket inkább"...

Ami a valódi nyílt forrású csoportmunka gátja szerintem, hogy nincs jó, nyílt naptár és címjegyzék szerver megoldás, és az, hogy egyelőre nincs jól összeintegrált csomag belőlük. Van hozzá protokoll, kliens is, de nincs igazi FOSS szerver oldali megvatósítás hozzájuk (vagy nekem nem sikerült még ráakadni). Minden komponens elérhető, amit az MS és a G tud nyújtani, csak mapetkedni kell vele, és nincs közös, kényelmes (user) felület hozzájuk.

A másik oldala, hogy levelzés miatt a legtöbben nem azért mennek az MS-hez, mert annyival jobb az "ökoszisztéma", hanem azért, mert egyszerűen az MS ott szivat mindenkit levelezés során, ahol tud, és azt ígéri, ezek a problémák megszűnnek, ha hozzá mennek levelezni (meg egyébként még milyen jó extrák is vannak...).

Komoly, hogy a Thunderbird sikerének kulcsa az lett volna, hogy Microsoft protokollokra és technológiákra épít?

A magánszemélyek nagyobbik fele Gmailt használ, a cégek nagyobbik fele pedig Exchange-t/EXO-t, ezek után nekem furcsán hat az a kérdés, hogy érdemes-e ezeket supportálni.

levelzés miatt a legtöbben nem azért mennek az MS-hez, mert annyival jobb az "ökoszisztéma", hanem azért, mert egyszerűen az MS ott szivat mindenkit levelezés során, ahol tud

Jah, még véletlenül sem azért, mert havi nettó 4,8 euróért megkapod egy kkv teljes céges IT-ját a levelezéstől a jogosultságkezelésen át a file share-ig. Ha rádobod egy dobozos kóla árát, akkor lesz videokonferencia megoldás is benne, ha meg egy aluljárós gyros tálra valót is befizetsz, akkor habzsi-dőzsi van, Office klienssel meg mindennel. 

Ez a fajta IT gyakorlatilag közmű lett, a mérethatékonyság miatt nem igazán akar senki versenyezni ezekkel a szereplőkkel. 

hogy érdemes-e ezeket supportálni.

Nem azért nem érdemes, mert kevesen használják, hanem azért, mert az MS szoftveres trükközése, hiányos dokumentációja, nyíltnak mondott de valóban nem teljesen nyílt "szabványai" miatt úgy sem lesz jó, ha megfeszülnek a fejlesztők akkor sem. Ezért az eredeti MS terméket használja aki oda fizet elő, és feleslegesen tették bele a munkát mások.

még véletlenül sem azért, mert havi nettó 4,8 euróért megkapod egy kkv teljes céges IT-ját 

Az általam ismert KKV-k 90+%-a csak levelezik M365-ben, annak ellenére, hogy minden mást is lehetne. Azért mentek oda, mert folyamatosan bajuk volt azokkal a levelekkel, amit más szolgáltató ügyfeleknént M365-be kellett küldeniük mert a címzett oda költözött. Nem vagyunk nagy szereplők a piacon, olyan 5000 körüli M365 fiókot kezelhetünk kb., de ennyi adatból nekem ez látszik...

Igen, közmű lett. De az MS ezt (is) kisajátította a trükközéseivel és a méretével, lehetőségeivel való visszaéléssel.

Ezért az eredeti MS terméket használja aki oda fizet elő

Telefonon a beépített iOS mailt használom, laptopon pedig bármikor lecserélném az Outlookot, ha lenne értelmes alternatíva.

De az MS ezt (is) kisajátította a trükközéseivel és a méretével, lehetőségeivel való visszaéléssel.

Rengetegen árulnak jól működő levelezést, relatíve olcsón, a Microsofton kívül is. Érdekes, azoknak nincs baja az M365-felé kézbesíthetőséggel. Azoktól szoktam hallani ezeket a sztorikat, akik mindenféle homebrew megoldásokból mennek az M365/stb. felé, és ott jönnek rá, hogy ja, igazából email szolgáltatást üzemeltetni nem annyi, hogy apt install mailszerver.

A privát levelezésem nagy része Fastmail vagy iCloud felől megy, soha, egyetlenegyszer nem volt gondom M365 felé. Egyszer tűntek el emailjeim az éterben, az egy szarul beállított onprem Exchange volt. Miután megfixálták, már az is működött.

Tehát noha NIS2-vel hergeli az EU adminisztráció a cégeket, azzal az égvilágon semmi baj nincs, hogy két amerikai cégnek minden infót odaadunk a céges doktornéni által hüvelygombára felírt recepttől a gépészeti rajzokig, kapcsolási rajzokon át a nyáktervekig és a firmware-eket is.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

minden infót odaadunk a céges doktornéni által hüvelygombára felírt recepttől a gépészeti rajzokig

 

En ugy latom mar, hogy a chatgpt-nek és társainak sokkal több dolgot odaadunk.

 

Konkrétan kézzel irt mérési táblázatot odaadok neki, hogy irja át markdownba, es a macskakaparassal 90%-ban boldogul.

Múltkor megforditotta a tablazatot, es vegulis olvashatobb volt ugy, mint eredetileg:) Csak át kell nézni, mert elutesek vannak.

 

Ilyen kéziratot en pár éve senkinek se adtam ki. Max lefotoztam mobillal, hogyha elkallodna, mielott beviszem szgbe, meglegyen.

 

Szerintem az emailek kora lealdozoban van. Az full hivatalos csatornanak marad, de minden mas valamilyen csetre atterelodik. Konnyebb a fajlmegosztas, kepmegosztas, es van history.

Es ceges szinten is ezt latom (de mar cegek kozott is!).

 

Ez kb. olyan mintha a futarcegek azon versengenenek itthon, hogy ki vihesse ki a leveleket.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ez így mellébeszélés. A NIS2 sem kell, ha az rendben van, hogy másnál legyen minden céges adat. A magánélet és a céges már akkor keveredik, amikor nem user123 a nickneved, hanem a cég a valódi neveddel hoz létre profilt a megkérdezésed nélkül. De az sem jobb, ha hozzá kell járulnod ahhoz, hogy valós névvel szerepelj, ha a cégnél akarsz dolgozni. Persze semmit sem segít a nicknév sem, ha az első három leveledben leírod aláírásként a nevedet, vagy címzettként megszólítanak.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A NIS2 sem kell, ha az rendben van, hogy másnál legyen minden céges adat.

Miért ne kéne a NIS2? Nem értem. (De szerintem te sem :))

De az sem jobb, ha hozzá kell járulnod ahhoz, hogy valós névvel szerepelj, ha a cégnél akarsz dolgozni.

De mi a tökömért ne a saját nevemmel dolgoznék egy cégnek? Azt írjam a névjegykártyára, hogy yolo69420? Te úgy dolgozol valahol, hogy a kollégáid nem tudják az igazi neved? Az kemény.

Mondjuk én abban a speciális helyzetben vagyok, hogy a Microsoftnak nem kellene tudnia a nevemet, mert veled szemben én sohasem voltam a munkavállalójuk. Aztán mégis tudják a nevem, mert névvel regisztrált profilt a munkahelyem, ami szerintem nagyon nincs rendben.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

mert veled szemben én sohasem voltam a munkavállalójuk

Ja, hogy ezt csak valami burkolt személyeskedésre akartad kifuttatni? És ekkora felvezetés után ennyire futotta belőle? :D

Aztán mégis tudják a nevem, mert névvel regisztrált profilt a munkahelyem, ami szerintem nagyon nincs rendben.

Válts munkahelyet, ha nem tetszik.

Ebből hogyan jött ki neked a személyeskedés? Gondolom, megnézték a diplomádat, a személyidet, tudják a személyes adataidat, mert ott dolgozol. De én nem, számomra az MS nem egyéb, mint az a Nagy Testvér, aki betolakszik az életembe, s illetéktelenül információt gyűjt rólam.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

> sikerének kulcsa az lett volna, hogy Microsoft protokollokra és technológiákra épít?

nem azt mondtam hogy arra epitsen, de lehetne vele OOB kompatibilis. megoldhato, mert van legalabb 2 fele fizetos plugin hozza amivel megy (a kovetkezo frissitesig amikor lehet varni a plugin javitasara), de miert nem tudtak ezt beleirni eleve?

gmail detto. egy r=1 user nem fog azzal szorakozni, hogy gmailban api kulcsot generaljon az imap/smtp-hez aztan azzal szerencsetlenkedjen a TB amugy is totalisan elbaszott postafiok hozzaado feluleten (ami mindent megprobal autodetektalni, de meg sosem sikerult neki)

es ha meg sikerul is neki (esetleg IT-s segitseggel) valahogy felvenni TB-be az o365/gmail fiokot, akkor se fogja latni a dinaimus mappakat / cimkeket normalisan. pl az o365 csinal valami fontos levelek vagy mit na ami oda kerul az imapon nem is latszik az inboxban!

> és az, hogy egyelőre nincs jól összeintegrált csomag belőlük

ott volt a zimbra, meg mintha lenne meg nehany hasonlo projekt. megse valtottak ki, sajat tapasztalat (kb 15 evnyi zimbra uzemeltetesbol) mert jo kliensek se voltak hozza.

> MS ott szivat mindenkit levelezés során, ahol tud, és azt ígéri, ezek a problémák megszűnnek

s/MS/Google/  avagy a masik se jobb semmivel, pont ugyanez az uzletpolitikaja. tapasztalat. sot talan meg jobban is!

Szerintem a TB fejlesztése úgy folyt (folyik), hogy vannak a proprietary megoldások szerver oldalon és vannak a nyíltak. A nyíltra fejlesztettek. Viszont a nyílt felhasználása visszaszorult a proprietary javára, így két út van: vagy fejlesztenek egyedi modulokat/integrációt, vagy kínálnak nyílt forrású szerver oldalt. Úgy tűnik az utóbbi utat választották, az jobban illik az eddigi filozófiába.

Az viszont tény, hogy az OAuth2 alapú hitelesítést megcsinálhatnák rendesen, ez egyre több helyen fog kelleni a tisztán FOSS alapon működtetett rendszerekben is. Az alkalmazás jelszavas kínlódást én is utáűlom.

A Zimbra inkább volt Exchange klón filozófiájában, mint nyílt forrású csoportmunka szerver. Ezt az idő be is bizonyította. Én is vittem több ügyfélnél, nem bántam, hogy le kellett cserélni...

Szerintem a TB fejlesztése úgy folyt (folyik),

 

szerintem meg sehogy.

Konkrétan lehet fogni egy 10 éves időszakot, amikor tetszhalott volt.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ezt nem egészen értem. Thunderbirdöt használok elsődleges levelezőként (benne gmail és o365 postafiókokat is), és nem kellett szerencsétlenkedni api kulccsal, meg mással se. Tény, a postafiók-hozzáadási felület nem kicsit hülye, de azért megoldható. Az meg, hogy a serveroldalon (gmail) engedélyezni kell az imap hozzáférést, nem a kliens hibája.

Nálam hasonló, de imapon, van vagy 30-40 folderem, csak az inboxomban van jelenleg 45k db levél (az első 2002-es). Nem tapasztalok semmilyen problémát. Pont 1 órája kerestem benne "gyorsszűrővel", ráadásul a body-ban, egy 2018-as levélre, olyan fél perc alatt köpte ki, ha csak from/to/subject jellegű keresés van, akkor szinte azonnali a válasz. Volt egy időszak amikor gyalázatosan rossz volt, de mostanában mintha jelentősen javult volna, nem omlik össze, a keresője is vállalható sebességű lett.

Egyébként ettől függetlenül nem a kedvencem, nekem a GUI-val van bajom, kicsit átgondolatlan, logikátlan helyenként. Viszont jobbat még nem találtam (hacsak nem a mutt-ot, de azt egyéb okok miatt (hiányzott a képek megjelenítése :D) már jó régen elengedtem).

Nem, ki van kapcsolva a szinkronizálás. 25GB a fiókom a szerveren, a local profil folderem mérete összesen 950Mbyte, ebből 254Mbyte a Profiles/$id.default/ImapMail folder. A maradékot úgy látom főleg egy sqlite file adja (6xxMbyte). Ezek valószínűleg tartalmazzák az indexeket és ettől gyors a from/to/subject/tag keresés, ezt nem tudom, de ez nem is baj. De e mellett a body-ban való keresés is gyors, ahogy írtam. Szerver oldalon egyébként Dovecot van, maildir-el, nvme ssd-n, lehet hogy ez utóbbi is sokat segít.

Az a bazi nagy fájl az a GLODA, az egyik legértelmesebb dolog a TB-ben. Sok GB-ra nőhet, ki lehet kapcsolni a beállítások között, ha szűkös a tárhely. Sajnos nekem az a tapasztalatom, hogy a kliens gépen súlyos erőforrásokat köt le a mappák indexelgetése, különösen, ha 2-3 GB-nál nagyobb mappákról van szó. Erős gépen ez nem biztos, hogy gondot okoz.  Ráadásul, olyat is láttunk nemrég, hogy a szinkronizálás ugyan ki volt kapcsolva, de mellette a speciális beállítások között egy csomó mappa egyenként off-line elérésűre lett pipálva, ami miatt elkezdte zabálni a tárterületet a TB. Nem jutott energia arra, hogy kinyomozzuk, hogy ez PEBCAK volt-e.

Sima M2 Macbook air, ráadásul a kisebb (lassabb) ssd-s. Köszi a tippet, kipróbáltam azért egy global db rebuildet (TB leállít, sqlite file töröl, TB elindít, vár), mert ártani nem árthat, biztosan sok éve faragja a mostanit. 123Mbyte lett így a mérete.

Egyébként nem követem annyira a TB fejlesztéseit, csak használom. Eleinte mikor átálltam rá (kb. 15 éve lehetett) gyors volt és kezes, aztán volt egy mélypont, megesett hogy nem válaszolt, leállításnál gyakran kellett force quit, kereső lassú volt, és megbízhatatlan. Sokszor egy új release ezen inkább csak tovább rontott. Többször nekifutottam, hogy nézek helyette mást, de egyik alternatíva sem tetszett. Aztán úgy 2 éve tapasztalom, hogy teljesen helyrejött, anélkül, hogy én bármit változtattam volna (már a TB frissítéseken kívül), szóval gondolom összekapták magukat.

A TB-ben maszek módon minden megcsinálható, ami nagyjából a műfajban elképzelhető (nextCloud integráció, LDAP, CalDAV, megosztott címjegyzékek) és kismillió hasznos kiegészítővel bármire is jó - annak, aki képes saját maga menedzselni a levelező ügyfelét. Én még akkor kezdtem használni, amikor még Eudora volt a neve és egy akkoriban ismeretlen Qualcomm nevű vállalat fejlesztette, ingyenesen. Utána olvadt be a Mozillába és többek között ezért szerintem vállalati használatra alkalmatlan. De ha a vállalati levelező szerverek elérhetők a halandó dolgozó számára és a munkavállalónak van esze hozzá, ezerszer jobb, mint az Outlook. 

A levelezés nem html, hanem text. A melléklet is utólag lett belepasszírozva, s hogy text legyen, lett base64. Amúgy akinek kell színes-szagos, az csináljon pdf doksit, majd küldje el mellékletben.

Ahhoz, hogy itt van ennek a nyáknak a gyártási doksija, kérek árajánlatot, gyártsátok le, ahhoz elég a Claws Mail. Bár munkahelyen Thunderbird-öt használok, az itthoni gépemen levelezek Claws Maillel, de eddig semmi bajom vele.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

> A levelezés nem html, hanem text.

Egyetértek.

Régebben én is a Claws Mailt használtam, és nagyon szerettem. Aztán a Google elkezdte erőltetni az OAuth-ot, amivel önmagában véve nem volt baj, csak valamiért hetente megbízhatatlannak találta a Claws Mailt, és mindig végig kellett jászani, hogy de igen, megbízbató. Meguntam, de sajnálom. Fontolgatom a visszatérést. Ez még mindig így van?

Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com

Claws Maillel én is próbálkoztam, nekem ott bukott meg, hogy annak idején nem tudott rendesen Maildir formátumot kezelni. Plugin volt, ami néha eltört, de akkor úgy gondoltam, hogy hagyjuk. Lehet, hogy azóta minden fasza, de pont a mail egy - számomra - annyira fontos dolog, hogy ott nem szeretem a néha nem megy állapotot.

A levelezés nem html, hanem text.

Az öreganyám száz éve is tudott már aláhúzni mondatokat, meg szívecskét rajzolni a képeslapra, ne fárassz már. Régen még be is parfümözhetted a szerelmes levelet, most meg azon nyígtok, hogy miért van HTML formázás az emailben? :)

Ebben az a szép, hogy mivel text, nyugodtan írhatsz bele html-t. :))

szerk: a képeslapon ma is alá tudod húzni a szöveget, be is tudod parfümözni, de az így pluszban elküldött metaadatok miatt az átviteli sebesség jelentősen lecsökken.

A távirat gyorsabb, az viszont szintén plain text.

Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com

A távirat fogalmilag évek óta nincsen. Érdeklődés hiányában megszűnt, mint a telex is, a maga bőven elegendő 50 Baudjával. Sőt, fax se nagyon van már, ami van, az is emailen. Olyan ez, mint a betárcsázós internet.

Mindenesetre egy jó kis Outlookban megírt word-szerű HTML levél statisztikailag, átlagosan talán 99%-ban szemét és szar és 1%-nyi a plain text tartalma. Ez elvi síkon zavaró, a humánumot súlyosan sértő és alapvető tisztességi normákat áthágó merénylet de ettől eltekintve ma simán normaszerű.

Ha nincs benne HTML írás, akkor már inkább Pine, ssh-val az otthoni gépről, akárhonnan.

Technikailag igen, de a távirat a m. kir pósta szolgáltatásaként, a hivatalok közötti kommunikáció segítségével lebonyolított, magánszemélyek számára is elérhető termék volt, a telex pedig egy közületi kommunikációs forma, vállalkozások végpontjai között. Gyakorlatilag szolgáltatásként elég alaposan elváltak egymástól, ugyanazon technikai megvalósításra alapozva. A lényeg mindkettő esetében Gizike volt, aki kellő beépítettséggel felkészítve őrizte a kommunikációt mindkét oldalon.

Létezett táviró a telex előtt (morze kódokkal), de nem hiszem, hogy a telex előtt (harmincas évek) lett volna távirat szolgáltatás publikusan.

Magyarországon a távirat (https://hu.wikipedia.org/wiki/Távirat) mint szolgáltatás elindulása a telexszel indult. )https://hu.wikipedia.org/wiki/Telex)

Úgy-úgy! Majd pont az a "jó képességű" banda fog tudni egy normális szolgáltatást összerakni és üzemeltetni,
amelyiknek fontosabb a diverzitás, mint a Firefox-kiegészítők certifikájának az időben való
megújítása
... Ne röhögtessenek már. (És még ha valahogy sikerül is nekik, nyilván nem bíznám rájuk
a levelezésemet, mert majd azt is elrontják.)

Érdekes, hogy erre pont most ébredtek rá. Annak ellenére, hosszú évek óta Thunderbird-t használok, nem értek egyet a mostani irányvonallal.

Nemrég a Mozilla is beállt a sorba, hogy eladja a felhasználói adatait, szokásait.

Szintén nem olyan rég, még pénzt kuncsorogtak, itt a HUP-on is, hogy életben maradjon a Thunderbird projekt.

Utána jöttek a mobil e-mail klienssel, amit kipróbáltam, de maradtam a meglévő megoldásnál mobilon. Az volt a benyomásom, hogy az Outlook kinézetet próbálták lemásolni, ami nekem nem jött be.

Ezek alapján nem bíznék semmilyen privát, vagy céges adatomat a ThunderMail-re. (Ahogy M365-re, Google-re sem).

Ami a legnagyobb baj ezzel, hogy az ötlet még jó is lenne, ha végre valaki felismerné azt a tényt, hogy a nagyoknak nem azzal lehet konkurenciát létrehozni,  ha megpróbálják lemásolni a megoldásukat, hanem valami új, kreatív megoldást tudnának behozni.

Én nagyon örülnék felhasználói szemszögből olyan Linux meta csomagoknak, ami mindent feltenne egy adott ökoszisztémához, így a felhasználó eldönthetné Linux alatt, hogy melyik ökoszisztémá(ka)t szeretné használni és ezek az ökoszisztémák be is tudnának épülni a GUI-ba.

valami új, kreatív megoldást tudnának behozni. vs https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc822https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc2822https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc5322

Az email maga egy f*ssag 2025-ben. Foleg amit mondjuk az mvm csinal szamlazas cimszoval mostansag, aztan mikor elkallodik az email baszdmeg, mert minden spamszuro ki*assza, akkor felteszik a kezuket, h ok azt a szamlat mar nem tudjak ujra eloallitani. Hogy mivan? :D Ne bassza meg mar a nyuszi, de egy tobbezermilliardos forgalmu allami hatteru kozmu konzorcium tudjon mar egy koszos ugyfelkaput eloszedni, oszt' nem emaillel bohockodni. 2025... hungarisztan. :D

nem, rohadtul nem mindegy. ket-harom campus kozott, ahol a sysadmin mindenkit egyesevel tud nyakon verni, ha elkezd kori'me'lezni, jol is mukodik. viszont 2025 van, a kutyad etetotaljanak is van mailfiokja, lehetoleg harom is, amirol termeszetesen spamelnek is. ehhez vedd hozza, h a valid levelek sokszor kevesbe alirtak, meg "hitelesek", mint a spamek. hurra! szivesen megneznek egy global statisztikat, h vajon az email forgalom hany %-a lehet valid... ami nalam tapasztalat, hogy minimum 40% megy a levesbe es/vagy a spam mappaba. es meg igy is sokszor megy a siras, hogy "me'gyu:nannyiszpem?!?!?!" :)

pedig ide biza' emailek jonnek. szoval... khe? :) amig az r=1 user ("envagyokacegvezetoatyauristen" se!) keptelen felfogni, h az email a "vagy elmegy/megjon vagy se", "vagy az kuldte, akit gondoltam vagy se, semmi garancia nincs" kategoria, es hivatalos kommunikaciora akarja hasznalni, a vilagon mindenkivel, addig...

Néhány gyenge érvvel megpróbálkoznék: egy jól kitalált és jól beállított levelezőrendszerben tökmindegy, hogy a levelek mekkora hányada spam, a szűrő meglehetősen pontosan működik, teljesen mindegy, hogy a felhasználó mit csinál, nem tudja a rendszert megfektetni és a leveleket soha nem kell törölni (a felhasználó csak hiszi, hogy bármit is kitörölt a szerveren minden megmarad). Rendszer szintű archiválás a hét évnél régibb levelekre. azokat a rendszergazda átteszi egy másik, archív rendszerbe, amiből végképp tilos törölni.

nem hat! :)
felolem annyi penisznovelo spamet oriz meg az ugyfel (a catch-all-t beallitani kb. 5percfonok kategoria), amennyit csak akar, csak fizesse ki az infrat! a valosagban viszont ott tartunk, hogy nem vesz a melos laptopjaba netto 10k-ert SSD-t, hanem ticketben sir az IT fele havi szinten, hogy takaritson, mert elfogyott a hely es nem tudnak dolgozni!!!!111 :)

a temara visszaterve viszont ez meg mindig nem magyarazat arra, hogy az mvm "nem tudja ujra elkuldeni a hiteles peldanyt" :) ugyanis amelyik mail el se jut a szerverig, azzal te, mint tuloldal megis mi a f*szt kezdesz? :D

kerdezd a cegektol, akik ezzel sz*pnak. :) tobbeknel is problema volt, es az nvm azzal takarozik, h ok azokat az emaileket nem tudja ujra eloallitani, amik nem erkeztek meg. allitolag mar megigertek, h lesz ugyfelkapu is... egyszer... :) en csak az email reszevel talalkoztam, szoval ennel tobbet nem tudok (es igazabol nem is erdekel, mert ilyen kifogas egy szolgaltatotol eleg sz*r)

es ceg vagy-e iparteleppel meg napelemes rendszerrel? mert nem atlagjozsi otthoni villanyorajarol van szo. allitolag innen jon majd a megoldas... igazabol engem annyira nem izgat :) csak az emailt ne nekem kelljen keresgelni... https://www.innodox.com/hu/megoldasok/

mit nem ertesz azon, h uzemeltetokent keresgetni kell az mvm allitasa szerint soha tobbe elo nem allithato mvm-es maileket, amiben b2b szamlak voltak? :) amiket raadasul meg csak nem is egy domainbol kuldozgetnek. csak, aze', mer' - ezt is - megtehetik! :D
a vegen pedig ofkorsz az ugyfel - az o szemeben meg a levelezest a fogado oldalon uzemelteto - a hibas :D

nem egy ugyfel jott ezzel az elmult idoszakban... mert az mvm elhajtotta oket, hogy ok nem tudjak ujra alairni a szamlat es kikuldeni. < ez a resze pedig kurvara nem erdekel, mert nevetseges 2025-ben...

not my problem. teccettek vo'na ugyfelkapun intezni koszos email helyett... ja, az nem vo't. de legalabb mar megigertek, hogy egyszer lesz. so life.

"Az INNODOX megoldásai a hatékony működést és a zökkenőmentes ügyfélkiszolgálást segítik. 20 éves ágazati tapasztalatunkkal Magyarországon mára már piacvezetők vagyunk ügyfélkommunikációs, illetve vállalati tartalommenedzsment-megoldások szállításában. Közmű ügyfeleinken keresztül átlagosan minden magyar háztartás havonta minimum háromszor találkozik olyan dokumentummal, melynek megszületéséhez hozzájárultunk."

vagyvalami. biznisznek biztos jo, csak az ugyfel szamara nem az :) hogy most az mvm nem rakta le egy .Sent mappaba, vagy ki kurta el es hol, sokadjara is leszarom.

Érdemben továbbra is annyi, hogy én le tudom tölteni. Az meg, hogy téged nem érdekel a dolog annyira, de napok óta ezen lovagolsz, sőt, most már egy másik szálba is mintegy ultimate érvként felhoztad, meglehetősen röhejes. Főleg, hogy függetlenül attól, hogy az mvm vagy az adott cég töketlen, egyik sem érv az email ellen vagy mellett.

akkor ballagj el a kerdeses ugyfelekhez es lobogtasd, hogy "de en le tudom tolteni"! bizonyara megoldodik a problemajuk! :) janem.
egyik sem érv az email ellen vagy mellett. > de, baszdmeg, mert - mint a mellekelt abra is mutatja - a mail megbizhatatlan, azonban az mvm vagy a fizetett kutyai, leszarom, erre epitettek es A: nem mentettek el a hiteles peldanyt a sent mappaba, B: nincs egy ugyfelkapu ahonnan elo lehetne banyaszni.
adodik a kerdes: a mail a szar, a kutya a hulye? :) merthogy szerintem konkretan mindketto.
az erved jelenleg annyi, hogy mivel neked van ugyfelkapud, mindegy, hogy szar az email :D oke! :D ugy latom, megerkeztunk.
hint: azt a hiteles peldanyt akkor is elo kene tudni banyaszni, ha a kedves ugyfel emailfiokjat elvitte a cica. de az ufsz azt mondta, nem tudjak, banyadsz elo a /dev/null-bol fogado oldalon, mer' ok betoltak mar egyszer a bitkolbaszt a Zinternetbe'! :)

Azért nem az emailt mint szolgáltatást kell hibáztatni, mert egy szolgáltató képtelen alapvető ügyfél kommunikációs feladatok elvégzésére. Egyébként is indokolatlan ez a kirohanás, mindennek megvan a maga helye és feladata, és amíg nincs helyette minden tekintetben jobb, rugalmasabb, addig igenis van létjogosultsága.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ha az ügyfél kap egy emailt a saját levelezési címére a számlával, akkor az mivel kényelmetlenebb mint eleve magával az informatikai rémálom ügyfélkapuval szopatni?

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

az, hogy az email vagy megerkezik vagy se. vagy spam lesz es torlodik 30 nap mulva, vagy se, mert az email az ilyen. mikor meg kedves uf keri a kedves szolgaltatot, hogy kuldje ujra, az nem tudja ujra eloallitani. az. :) hogy a szolgaltato miert nem mentette legalabb egy sent mappaba a cuccot, azt en neked nem tudom megmondani. szerintem ok sem. :)

Leírtam, hogy az e-mail szolgáltató ne dobálja el az önkényes szabályai alapján a leveleimet. Volt ilyen a szocializmusban, hogy Kanadából disszidens rokontól érkező levelet felbontottak, rosszabb esetben nem juttatak el a címzetthez. Az e-mailek terén ugyanez a kommunista tempó figyelhető meg a szolgáltatók részéről, pedig csak annyit kellene csinálni, hogy amit valahol feladtak a címzettnek, azt eljuttatják a címzetthez. De nem, majd ők jobban tudják, nekem mi kell - nyilván nem, ezt épp te is érzékeled -, majd utána hisztizel egy sort, hogy a szolgáltató miért mailben adja fel a számlát. Miért ne? Csak ugye kellene megbízható levelező szolgáltató, s bátran kijelenthetjük, hogy a szabadnak hazudott Nyugaton ilyen nincs.

Én Yandexes címre regisztráltam a szolgáltatói levelezésemet, meg is kapom a számláimat. Jé, hogy mik vannak!

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

teljesen mindegy, mert ezer meg egy technikai problema is lehet ami miatt eltunik egy email a halozaton :) akar meg is szunhet a fiokod. elhagyhatod a loginod, vagy feltorhetik (akar a szolgaltatodat is) es elvihetik. meg kiskutya. :) gondolom azert megvan a tertiveveny intezmenye, na email eseten ilyen meg csak implementalva sincs szabvanyosan. ahogy olyan sincs, hogy XY-nak kotelezo volna barmilyen levelet atvenni Z-tol. ezer meg egy sebbol verzik az egesz es kb. mindenki azt csinal amit akar. :) a legszebb, mikor az NDR is visszapattan es senki nem tud semmirol :)

Önkényesen? Ha meg ömlik a spam, akkor meg azért sír az ügyfél. Van sapka, nincs sapka Nyuszikán.

Az email nem garantált üzenetkézbesítési szolgáltatás.
Ha picit is nagyobb kontrollt akarsz az emailjeid felett, akkor saját levelezőszervert kell üzemeltetned. Én is ezt teszem. Ja, hogy ez munkával / kínnal jár? Ilyen ez a popszakma....

"Tök jó lenne", ha lehetne olyat csinálni, hogy ügyfélkérésre ki tudjam kapcsolni az összes 2025-ben elvárható levelezőszerverre vonatkozó beállítást per domain / ügyfél / email fiók. Természetesen az ügyfél ezért nekem pluszban fizetne.
Csak hát ezt sajnos technikai okokból nem tudom megtenni. Vagy olyan bonyolulttá válik az infra, hogy senki se fogja tudni karbantartani. A kör bezárult. Ezért sem nyújtok már email szolgáltatást ügyfélnek. Mindenki oldja meg az infrát úgy, ahogy akarja. Én maximum csak menedzselem.

Azért ne sírjuk már vissza az emailnél a "vadnyugati állapotokat". A mostani "oligopol állapot" se jó. Oligopol, mert néhány szereplő próbálja letarolni a piacot. Azok is globál multik.

Azert azt mindenkepp vegyuk hozza, hogy van elottuk jopar pelda, otlet, amiket nem nekik kell lekuzeni, sak tanulni a tobbiek hiabajbol.