Toshiba HDD hiba

Egy Toshiba HDD még a garanciális időn belül meghibásodott. Leadtam a boltban, ahol vettem. Több mint egy hónap után reklamáció hatására végül közölték, hogy a hibát elismerik ugyan, de nem hajlandók egy új HDD-t adni, hanem kifizetik a 1.5 évvel ezelőtti árát, ami  a jelenlegi  árnak csak 70%-a.

Sok meghajtóm volt már, volt olyan is amelyik meghibásodott, de garanciális hibám még nem volt. Ezért megkérdezem:

 - Igazam van-e, hogy ez egy tisztességtelen pitiáner trükközés az üzlet részéről?

 - Jár-e nekem egy új HDD?

Hozzászólások

Szerkesztve: 2025. 02. 17., h – 16:28

Jár neked másik lemez, ne hagyd magad! Említsd meg a fogyasztóvédelmet. Ha erre is megismétlik az ajánlatukat, akkor add be a feljelentést.

Fogyvédelmet hiába emlegeted, azok 2012 óta nem foglalkoznak már lakossági bejelentésekkel, csak cégekkel kommunikálnak.

A lakossági póruljártak a Békéltető testületekhez mehetnek a panaszukkal. Ami egy kiherélt, jogkörmentes intézmény.

https://bekeltet.bkik.hu/gyakori-kerdesek-valaszok

Szerintem olyan nincs, hogy a fogyasztó jogai a végén ne legyenek érvényesítve. A békéltető testület döntése nem kötelező a kereskedőre nézve (ha az nem nyilatkozik előtte, hogy kötelezőnek tekinti a döntést, vagy hasonló), ezért a fogyasztóvédelem legkésőbb a második körben következhet. De abban sem vagyok biztos, hogy nem lehet rögtön ott kezdeni, ha nincs ilyen nyilatkozat a kereskedőtől, panaszt bárki adhat be. https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/hova_fordulhatok

Én azt tapasztaltam, hogy sokan arra játszanak, hogy nem fogod intézni pl egy HDD áráért, vagy pár 10000 Ft-ért... Szerintem ezeket az ügyeket szépen nyugodtan intézni kell, és türelemmel kivárni a végét.

Nem "jár" új HDD, vagy ugyanolyan terméket kell kapnod cserébe, vagy, ha ez jelentős többletköltség az eladó számára, akkor az eredeti vételárat vissza. 

Elsősorban kijavítást vagy kicserélést kérhetünk, melyek közül főszabály szerint a fogyasztó választ, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen (például a meghibásodott termék már egy kifutott szériába tartozik,, és emiatt a csere nem lehetséges), vagy ha az az eladónak a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget (pld: egy nagy értékű terméknél egy néhány ezer forintos, kicserélhető alkatrész hibája miatt nem indokolt az egész termék cseréje) jelentene, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget.
Ha az előbbiek alapján sem kijavításra, sem kicserélésre nincsen jogunk, vagy ha az eladó a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a dolog tulajdonságaira és rendeltetésre tekintettel megfelelő határidőn belül és jelentős kényelmetlenség okozása nélkül nem tud eleget tenni, akkor a fogyasztó választhat, hogy megfelelő árleszállítást kér vagy eláll a szerződéstől (visszakérheti a vételárat). Fontos tudni, hogy jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

Forrás: https://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html 

Gondolom lehet kapni ugyanilyen HDD-t, és a jelentős többletköltség is nehezen magyarázható egy HDD esetén, hacsak nem valami nagyon különleges HDD-ről van szó. De gondolom az üzlet is gyártóval intézi a garanciát, így nehezen érhető, hogy miért nem cserélik. Nincs szó pénzről, meg többletköltségről.

@ng123 - szerintem is mondd meg, hogy ezt nem fogadod el, egy HDD-t kérsz, szó sem lehet róla, hogy a vételkori árat adják vissza, neked ez nem opció. Néhány bolt bepróbálkozik, szerintem itt erről lehet szó.

Nem, és nem.

Ha egy HDD-t visszaküldesz a gyártónak, egy factory repaired / refurbished cseredarabot fogsz tőle kapni. Ennek funkcionálisan egyenértékűnek kell lennie a Te eredeti diszkeddel. (Jobb, persze, lehet.)
Ha a pénzt visszakapod (elállás), akkor az eredeti vételárat kell visszakapnod.

Az külön siralmas/szánalmas/röhejes, hogy 1.5 évvel ezelőtti árhoz képest egy HDD(!) drágulni tudott.

ha ez segít az érzéseid feldolgozásában: Romániában is pont így jártam decemberben: pont a garancia utolsó méterén lett egy Seagate IronWolf 4TB-osom szektorhibás. Nekem is visszaadták az eredeti összeget, amit megpótolva vettem egy WD Red Plus-t...

de én még örültem is neki 🤭

Mielőtt elfogadnám, közvetlenül írnék a gyártónak egy higgadt hangvételű levelet (16 évig szervizeltem, így mondom). Még ha jogszabály is segíti a neked hátrányos forgatókönyvet, a gyártó ettől simán eltérhet. Egy próbát biztosan tennék.

Ui tudod ki a diszk disztribútora?

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Az honnan derül ki h. idehaza ki a Toshiba diszkek disztributora? Mert a Toshiba oldalán megad mondjuk pár kereskedőt, ha country-nak kiválasztod hungáriát. De azok nem feltétlenül automatikusan a termék diszributorai. Meg mi van akkor ha több is van? Akármelyikhez mehetsz, v. csak ahhoz amelyik konkrétan a te vackodat behozta az országba? Melós kitalálni, ha a vinyó csak zacsiban jött (azon nincs disztributoros matrica), nem jellemző a dobozos hdd konzumer szinten.

nem teljesen értem ezt a vonalat. A kereskedőnek (akitől vásároltad) van egy kötelezettsége 1 ill. 2 évig terjedő időtartamban - törvény szerint.
A gyártó pedig vállal 2-3-5 év garanciát. A kereskedő a kötelezettség felett vagy biztosítja a garanciális ügyintézést a gyártó felé - vagy nem.

Amennyiben vettél egy 5 év garis vinyót és 2.5 év múlva elromlott - minden további nélkül intézheted a gyártóval a garanciát - és mondjuk (saját költségeden) elküldöd nekik az EU garanciális központba.

Vannak gyártók és kereskedők akiknél adott termékvonal meghibásodása olyan alacsonyt, h pl egy Németországban vásárolt Swarovski távcsövet beviheted a hazai importőrhöz - és Ő intéz mindent is (cserébe természetesen uez megtörténik a magyarföldén vásárolt távcsővel Németországban is) - de milyen alapon várod el tetszőleges hazai Toshiba disztribútortól, hogy garanciális ügyintézést biztosítson pl egy szürki importból származó egységre?

Nem inkorrektek. Új HDD-t nem igényelhetsz, választhatják azt, hogy a vásárláskori árat visszafizetik neked. Nem a mostanit, ez nem befektetés, hogy növekszik az értéke.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Egy működő HDD-t szeretne a felhasználó látni, olyat amit megvásárolt, és amire két év garanciát kapott. Mivel ilyen HDD-t azóta is gyártanak, és elérhető, ezért nem nagyon látom hogy ez ellen kinek mi kifogása lehet. Ez nem kívánságműsor a kereskedőnek, hogy mi kényelmesebb neki, hanem ez attól függ, hogy melyik megoldást fogadja el a vásárló.

Egyébként sajnos az, hogy most drágább az nagyon nem azt jelenti, hogy a HDD értéke növekedett. Az értéke pont ugyanannyi, az ára lett sajnos magasabb.

Szóval szerintem de, inkorrektek. A mai világban már mindenkinek természetes, hogy a szívást a másik ember viselje, nem kellene ezt így áttolni a vevőre, főleg hogy a jogszabályok alapján is ki kell hogy cseréljék (mert ugye erre van lehetőség, elérhető a termék, nem az árát kéri vevő, stb...).

Tehát ha nem tudja megjavítani (ezt el tudom képzelni), akkor mi a pontos indok, miért nem tudja kicserélni? (ugyanis ez nem igaz). A sorrendben a harmadik: visszafizeti az árát.

Szerk: sőt mondok még egyet. Nekem egy WD-RED vinyót cseréltek ki újra, miután a bolt továbbküldte a szerviznek a régit, és nem tudták javítani (a garancia lejárta előtt kicsivel). A garancia bizony újra indult.

"Szerk: sőt mondok még egyet. Nekem egy WD-RED vinyót cseréltek ki újra, miután a bolt továbbküldte a szerviznek a régit, és nem tudták javítani (a garancia lejárta előtt kicsivel). A garancia bizony újra indult."

Mikor volt ez?

Ha akkor nem volt ilyen áremelkedés, akkor a csere volt  a jobb üzlet a boltnak.

Mekkora lehet egy bolt árrése?

Mikor volt ez?

Megtaláltam a jegyzőkönyvet az emailjeimben: 2016.06.20-án vettem az eredeti vinyót, és a csere 2018.07.30-án történt (akkor vittem be, hogy a smart problémás).

Ha akkor nem volt ilyen áremelkedés, akkor a csere volt  a jobb üzlet a boltnak.

Az üzletet szerintem nem érdekelte, a szervizbe küldte el a vinyót, és a szerviz utána válaszolt, hogy nem lehet javítani. Megbeszéltük, hogy cseréljék ki. Szerencsére korrekten jártak el. Én úgy gondolom, hogy ez nem az üzleten múlik, hanem ahogy Te kéred, meg amit a szerviz mondott. Az üzlettel intéztem, de a gyártó szervizébe küldték vissza a vinyót. Szerintem az üzlet erre semmit nem fizetett rá, kivéve a küldözgetést, és az ezzel kapcsolatos feladatokat.

Mekkora lehet egy bolt árrése?

Fogalmam sincs sajnos.

 

Amúgy most nézem, hogy ezek a régi WD red vinyók azért jól működnek. A régebbinek (2 ilyen HDD-m van) kb 6 év a smart szerint a bekapcsolt órák száma, de lassan 9 éve, hogy használom őket. Az az egy meghibásodott, de amire kicserélték, tök jól működik azóta, jelenleg is mennek.

Azóta ha jól tudom a WD is csinált valamit, hogy fix idő után a smart elkezd valami értékben problémázni, és kb az a kategória mint a nyomtatóknál a HP trükközések, hogy a nyomtató egy counter értéke miatt megáll. 

De ha megjelenik az első smart furcsaság valamelyik vinyómon, akkor ki fogom cserélni mind a kettőt, és én is a Toshiba NAS HDD-ket néztem ki (az Nxxx nevűeket), abból a 4Tb-ost.

 

Szerk: közben megtaláltam a videót a WD-ről: https://www.youtube.com/watch?v=cLGi8sPLkLY - nem tudom, hogy ez igaz-e még. Más HDD-vel van ilyen?

Szerk 2: van egy desktop Toshiba vinyóm is, kb 4 év a "power on hours" érték. (ugyanebben a NAS-ban, azon a nem fontos adatok vannak). Régebben vettem, és még 1-2 évet porosodott is a polcon. (csak arra írom, hogy a Toshibával is jó tapasztalatom van, szerencsém volt ezekkel.)

Szerintem a bolt anyagi érdeke így néz ki:

1. Ha az eredeti vételár magasabb, mint a jelenlegi nagyker.ár, akkor az az érdeke, hogy cserélje.

2. Ha az eredeti vételár alacsonyabb, mint a jelenlegi nagyker.ár, akkor az az érdeke, hogy visszafizesse.

Na de hol marad a becsület, meg a hosszútávú józan gondolkozás???

Az én esetemben kb. 10eFt tisztességtelen haszonra számít, de ha csak azt nézzük, hogy eddig mennyit vásároltam náluk, és ezentúl nem fogok, akkor már bukott az üzleten.

----------------------

Nekem is van egy másik TOSHIBA HDD-m ami több mint 5 éves és hibátlan. De ezek túl kis minták ahhoz, hogy következtessünk belőle.

De amúgy nem tudjuk, hogy miért érdekli ez Őt, hiszen nem Ő a gyártó, ha mindent normálisan csinált eddig, akkor elvileg sehogy nem jár rosszul anyagilag. Vagy a postázgatást sajnálja?

 

Az a legsúlyosabb, hogy az anyagi érdeke az az, hogy korrekt és normális legyen a vevővel.

Becsület kérdésben mindegy is az összeg, de amikor egy üzlet annyira sz*rrágó, hogy 10000 Ft-ért inkább lemond egy vevőről, aki lehet hogy otthagyna élete során mondjuk milliókat akár, az nagyon súlyos. Az ilyenekre rá kell hagyni.

Nem tudják, és soha nem is fogják megtudni, hogy sokkal-sokkal többtől esnek el, mint 10000 Ft. Mert csak egy HDD-ig lát.

De: nem lehet hogy csak kifogtál egy hülye ügyintézőt, és szólnod kellene a főnökének, hogy mással akarod intézni, mert marhaságokat beszél, vagy megpróbált hülyének nézni? De megértem, ha nincs erre energiád, akkor engedd el, és többet ne vásárolj ott. Sokkal nagyobbat bukott így a kereskedő.

De még egyszer, most rákerestem erre:

https://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html

Hibás teljesítés esetén az alábbiakban felsorolt négyféle igényt érvényesíthetjük az eladóval szemben:

  • Elsősorban kijavítást vagy kicserélést kérhetünk, melyek közül főszabály szerint a fogyasztó választ, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen (például a meghibásodott termék már egy kifutott szériába tartozik,, és emiatt a csere nem lehetséges), vagy ha az az eladónak a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget (pld: egy nagy értékű terméknél egy néhány ezer forintos, kicserélhető alkatrész hibája miatt nem indokolt az egész termék cseréje) jelentene, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget.

Az aránytalanul nagy költségbe sajnos az eladói trükközés, hogy szürkeimportból, vagy ki tudja hogy kaptad a HDD-det, nem tartozik bele. Abba az tartozna bele, ha nem cserélik ki, mert egyébként jól funkciónál az eszköz, csak van egy kis hibája. De a Te HDD-d nem működik. Gyártanak jelenleg is ilyen HDD-t, ezért ki kell hogy cseréljék. Intézze a gyártóval, és cseréljék ki, Te választhatsz hogy szeretnéd kérni.

Az, hogy valaminek felment az ára az infláció miatt, az itt teljesen irreleváns, mert nem pénzről beszéltek, hanem egy termékről. Ugyanaz a termék, ugyanaz az értéke. - De ennek fel sem kellett volna merülnie, az eladó kavarta ezt ide.

Nekem az az erzesem, de lehet tevedek, hogy itt a bolt anno ugyeskedett/okoskodott a beszerzessel es nincs kapcsolata a gyartoval/disztributorral ezert nem tudja ervenyesiteni a gyartoi garit. Ezert kellene neki uj vinyot venni dragan es odaadni neked, ami persze boven nem eri meg neki es inkabb visszafizeti az arat.

En megprobalnek itt leadni egy RMA requestet https://www.storrepair.com/toshiba_products/ hatha. A 200IQ ha visszakered a HDD arat es a rossz HDD-t is, amit aztan vegigtolsz a gyari RMA processen:)

Illetve elég aktuális hír, h. (a cikk szerint csak Seagate Exos vinyók vannak megnevezve, de más gyártók datacenter vinyójai és konzumer eszközök is értintettek lehetnek) újként adtak el németországban (és esélyesen környező más országokban is) vinyókat, amikről utólag kiderült h. nem hivatalos forrásból származnak. Hanem szürkeimportos -és használt eszközök- kínai chia farmokról:

Fraud with Seagate hard disks: Dealers swap, Seagate investigates | heise online

Amúgy nekem Toshiba lemezekkel csak jó a tapasztalatom, itthoni NAS-ba is két használtat tettem két éve, de bírják szépen 0-24-ben.

Nekem nem. D-szériás 2 terás megdöglött, gariidőn túl, de nem sokkal. NAS üzemben ment pár évet, aztán gari lejárta után játszós desktop gépben üzemelt.

A szép, hogy a smart semmit nem jelztett, pár szektorhiba és ennyi, még seek error sem, pedig vicces volt látni hogy a Doom 2 percig tölt...

Soha többet ilyen fost nem veszek. Jó, tudom ez a legalja amúgy is.

Ha ugyanaz a típus kapható, akkor kérheted a kicserélést. Ha nem, akkor sajnos csak a visszafizetés marad.

Szerintem ez a bolton múlik.

 

Lazán kapcsolódik:

Épp ma adtam le garis problémával egy Seagate 8Tb-os winyót az egyik 'kedvenc' boltomban (Aqua)

Az elvárásaim, az eddigi tapasztalatok alapján: szó nélkül cserélik egy teljesen új - és lehetőség szerint -  ugyan olyan modellre.

Meglátjuk ők hogy kezelik az ilyet. ..

Normális boltban így néz ki az ügyintézés:

  • eszköz bevizsgálásra bevisz, megállapításra kerül a hiba
  • nagykerbe a garanciaidőn belül felküld
  • a nagyker megvizsgálja és ha tényleg hibás cseréli vagy visszaadja az árát (elsősorban cserélni fogják)
  • a boltos visszaadja az immár jó terméket aminek a garanciája ha új elölről indul
  • ha nem lehet cserélni akkor az eredeti vételár visszafizetésre kerül ha más megoldást nem tudnak a felek elfogadni

Ha a boltos kicsúszott a garanciaidőből mert később adta el a terméket akkor így járt és be kell(ene) neki nyelni a különbözetet. Legalábbis egy elképzelt ideális világban.

  • a nagyker megvizsgálja és ha tényleg hibás cseréli vagy visszaadja az árát (elsősorban cserélni fogják)

pont ez az ominózus pont: a diszk mostani árát (mármint, ha létezik ugyanaz a termék) vagy a régi diszk eredeti árát kellene visszaadnia...

az A tábor szerint mindegy, hogy létezik-e már a termék, kell egy működő diszk, akkor is, ha az új diszk többe kerül, mint a régi amennyi volt anno... ebből következik, hogy nem az eredeti árral számolnak...

 

a B tábor szerint pedig az eredeti árat kell visszaadni