Sziasztok!
Kicsit berozsdásodtam -ami a szakmai tesztelést illeti-, manapság ki hogyan oldja meg a jelöltek szakmai tesztelését?
Nyilván első körben beszélgetünk, kérdezünk, abból van valami landscape, de a mai fene nagy PC világban (de sok minden változott 5-8 év alatt :) ), egy írásbeli, netán gyakorlati teszt mennyire valid dolog? Gondolok itt arra h. egy második kör mondjuk egy tesztlap, vagy esetleg egy remote elvégezhető rövid, témábavágó beadandó gyakorlati feladat? Jó lenne látni legalább a felszínét a gyakorlatban annak amit elméletben állít magáról a jelölt, plusz a munkája minősége egy pici projeknél is sokat elárul (példa okáért: írj egy telepítési útmutatót a dockerben összerakott környezetedhez).
Ez csak amolyan elméleti topic, de majd lassan aktuális lesz a keresés és mivel régen csináltam ezt a részét, kicsit bajban vagyok h. meddig lehet elmenni, kinek meddig tart a komfortzónája.
Szóval jöhet mindenféle input, előre is köszönöm mindenkinek!
Hozzászólások
-nemide-
Már ha unix/linux: tapasztalataim alapján a jelöltek fele (igazság szerint jóval több) elbukik az alábbi három kérdés egyikén vagy mindegyikén:
A harmadikra nem emlékszem, de kb. ilyen szintű volt. Kínlódtam, hogy valami egyszerűt találjak ki.Megvan: hard link, symlink.Mivel egyikünk anyanyelve sem az angol, lehet hogy nem értették pontosan, hogy mit kérdezek (bár amúgy elég jól elcsacsogtunk, és az egyikük angol - jó, ausztrál - nyelvterületen élt évekig), de ez is számít: hogy ha nem világos, akkor kérdezzen, másképp nem fogunk tudni együtt dolgozni.
Szerencsére most nem nekem kellett ezzel foglalkoznom, most nincs szabadságon a team lead. De mint kiderült, az a jelölt, aki több sorban sorolta a 3-4 betűs certjeit, hasonlóan hamar elvérzett.
Szóval ha nekem rendszeresen kéne ilyet csinálnom, akkor összeütnék egy kb. beugró kérdéssort "bárhol" (Google docs, mittomén), és ha azon átjut, akkor dumálhatunk. És nekem az volt a szempont, hogy a jelölttel esetleg majd együtt kell dolgozni, így muszáj hogy meglegyen neki a szükséges kommunikációs és szakmai skillset. Nálunk laza az élet, nem kell stressz alatt dolgozni (legalábbis nem kéne, hehe), szóval az nem elvárás, hogy lángoló gépteremben is tudjon halott gépet éleszteni.
most olvasva a valaszod, a 2. 3. kerdes az nyilvan vilagos, de az elsonel lehet en is vissza kerdeznek, h most itt mire gondolsz? :)
Ez egy tökéletesen elfogadható - sőt, akár elvárható - reakció lenne. Bár ugye a jelöltek unix üzemeltetői állásra jelentkeztek, nem raktárosnak, szóval azért némi tippelést elvárnék.
Nyilvan vannak tippjeim ;) Ennel a kerdesnel en mar picit azt erzem, hogy direkt az a cel, hogy zavarba hozzanak :) Ami nem baj, csak akkor azt ugy kell kezelni :)
Mert egy hard link az hard link, arra nincs A vagy B valasz. De a Load az lehet valami eroforras (CPU, Network), vagy egy program betoltese... vagy barmilyen effektive "munka" amit a gep vegez. Egyszeruen szamomra nem illik a masik ket kerdes melle :)
lásd másik hozzászólásom, szerintem 10-ből 10 senior gondolja, hogy teljesen egyértelmű, hogy a load parancsról és annak kimenetéről van szó, és minimum elvárná, hogy ezt megkérdezd, hogy arra gondolsz-e, vagy valami másra :)
És ha nagyon akarom meg tudom racionalizálni, hogy miért nem hallott erről még junior/medior szintű ember, de mélyen belül ezek a racionalizálások bullshitek :D
szerk: mondjuk a loadról pont az a tapasztalat, hogy rohadtul nem szokták tudni, hogy mit mér.
Nyilvan lehet hogy attol is fugg ki milyen teruleten dolgozik, de nekem pont eszembe sem jutott, h a load-ra mint parancsra gondoljak :) Fokent mert a masik ket keres egy "elmeleti" vagy "egzakt" dolog , ami nem egy konkret parancs, hanem inkabb egy "elv" vagy hogyan mondjam
Ezert irtam, h ezt a kerdest valahogy nehezen tudom a tobbi melle illeszteni :) Egy allasinterjun ez pont rossz sztm, ha kevered az altalanos tudast a konkrettal. Amikor az elso kerdes, hogy mi az "ls" a masodik meg hogy mi a hypervisor... :) Nyilvan ha kivancsi vagy h az egyiket vagy a masikat tudja-e, megkerdezheted, csak ne egyszerre mert csak osszezavar es azt sem fogja a jelentkezo hirtelen tudni, amit amugy "tud" :)
Most rakerestem es kapasbol 8(!) felekepp ertelmezi pl ez a bejegyzes: https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/load
de meg itt is 3 felekepp: https://www.computer-dictionary-online.org/definitions-l/load
A load szerintem a hardlink/symlinkkel egy szinten van. Azért írtam a load parancsot, mert abból egyértelmű (kéne legyen :D) hogy miről van szó, de az, hogy linuxon a load mi, az kb egy ugyanolyan fogalom, mint a hardlink/symlink, és hasonlóan fura, ha valakinek be se ugrik :) Linux üzemeltetési tapasztalatlanságról árulkodik.
Azzal viszont egyetértek, hogy a vmwaret nem keverném bele a közepébe így én se.
navarj! :) te azt mondod a kerdes az hogy "mi a load parancs? (Linux alatt)" az teljesen mas, mintha az kerded meg, h "mi a load?" ahogy azt az eredeti kommentelo tette!
En, mint foleg Infras (ho tolem kerdezned) linux alatt load-kent biztos azt valaszolnam , hogy valamilyen workloadra gondolsz, teszem azt CPU terheltseg, halozati kihasznaltsag, memoria, etc...
Na de hát azzal kezdődött, hogy a téma a linux :)
És egyébként pont egyetértettem veled kb :) Szerintem, és really, tapasztalataim szerint aki "linuxos", a szerint mind a load alapértelmezése az a rendszer load számai, amit a load parancs böfög vissza. És aki tényleg linuxokat szokott üzemeltetni, annak ez meg is lesz.
Cserébe in reality nagyon sokszor nem lesz meg, és ez nem elég annak eldöntésére, hogy akkor tényleg tufa-e a témához, mert nem mindig van meg, vagy nem mindig egyértelmű másoknak, hiába tűnik "trivinek" (és hiába tudod, hogy kurva jó első közelítés annak eldöntésére, hogy cpu bound-e a problémád, vagy vmi más, jellmezően io, és várod, hogy ezt tudja egy tényleg jó szaki.)
Oké, a load-ra mint fogalomra lenne ötletem, de Linuxon hogyan lesz "load parancsom"?
/me ezzel el is bukott az interjún szándékos kötekedő mentalitás miatt :D
Szerintem ismersz annyira, hogy simán belemászunk a nomenklatúrába :D
:)
Egy ilyesmi megoldással már akár fel is venném a jelöltet. Pláne ha jobbat ad.
miért nem -f1-3 ? minek az stdin redirect?
"Pláne ha jobbat ad."
Igen, pontosan erről van szó :)
Akkor ér megkritizálni azt az undorító escapelt space-t is? :D
Alapvetően bármit, ha alá tudja támasztani szakmai érvekkel.
Őrület sok dolgot csinálok megszokás alapján, és nem azért, mert úgy a jó, vagy pláne a legjobb.
A mi a load kérdésre: https://www.linuxjournal.com/article/9001
A következő kérdés az lenne, hogy az ötvenes load az sok vagy sem?
Ezt még akár beugratós kérdés is lehetne, mert nem bináris a válasz, de megint egy iszonyúan alap dolog.
Egy 25 processzoros vason azt jelenti, hogy optimálisan üzemel, elvégre az összes drága pénzen megvett 25 processzor 100% -on üzemel.
48 -as load esetén feleslegesen fizettél bele egy procit, ergo a gazdaságis csávó le fog baszni amiért pazarlod a vállalat pénzét. Viszont fontos, hogy sose legyen 51 -es a load, mert akkor meg az üzletfolytonosságis csávó fog lebaszni.
Na, ez az oka annak, hogy a load értéket gondosan elhallgatjuk a gazdasági és az üzletfolytonossági népek elől. :-)
Ha mondjuk i/o okozza a magas loadot akkor le lehetsz baszva mert a cpu vásárlás helyett inkább a sata diszket kellett volna nvme ssd-re cserélni.
Gábriel Ákos
Attól függ hogy mi okozza.
Gábriel Ákos
"Azzal viszont egyetértek, hogy a vmwaret nem keverném bele a közepébe így én se."
Adott volt, hogy a jelöltnek mihez kell értenie, így is volt meghirdetve, és így hozta a fejvadász cég az embereket, hogy ők kenik-vágják a dolgokat, nézzétek milyen szép a cévéjük :) Plusz a dolog nem vmware specifikus, plusz bőven borzasztó alapdolog.
Majdnem azt mondom, hogy erre a kérdésre nincs rossz válasz. Merthát van :) De ha elkezdi sorolni, hogy jóó, hát attól függ hogy kazettát kell a magnóba tuszkolni vagy mittomén, akkor látom, hogy már van fogalma a területről. De ha üres tekintettel néz, az már gyanús. Bár bőven lehet hogy pánikol, mint én, amikor ezt a kérdés feltették nekem, hogy baszki, ez túl egyszerű, tuti valami szívatás van mögötte.
Egy-egy ilyen interjú bő fél óra volt, némelyik egy óra. Próbáltunk olyan dolgokat kérdezni, amikből kiderül, hogy mi olyasmit tud, ami alapján fel tudjuk venni. De nem juniort kerestünk, hanem minimum mediort, de inkább seniort (ezt mondjuk írhattam volna). Ilyen szinten már elvárom, hogy a copy-paste világán túl is képes legyen létezni.
BTW, melyik parancsra? :D
vagy top is akar :) bar az mar nem parancs, hanem program... (na ez is meger amugy egy miset, vagy egy kerdest, h melyik a parancs es melyik a program linux alatt :) ) Vannak olyan programok (a top sztm pont ilyen) ami annyira esszenciálisak minden distroban h sztm 10 bol 9 ravagja h parancs :)
Itt a “parancs" alatt a shell builtin-re gondolsz?
Igen, arra. (az egyikre. marmint valamelyik shell-ére, nyilvan itt is mindenki sztm Bash ra asszocial eloszor, nem mondjuk a zsh-ra)
És ez miért lényegi különbség? Mármint, hogy builtin vagy nem. Vagy miért jön ez fel egy állásinterjún?
ad infot az adott szemely ismereterol a dolgokra. Egyaltalan tudja-e , mi a shell....
Meg a mélykonzol :D
Nálam ennek az emlegetése -x pont, ahol x az összes helyes válasszal elérhető pontszám, és aki nem tud 0 pont fölött teljesíteni, az nem juthat tovább :-P
ah, ok. arra azért nem gondoltam, hogy ilyen alap kérdéseket is tisztázni kell :) (btw, azért arra nem fogadnék, hogy az összes shell összes builtin-jét fel tudnám sorolni, főleg, hogy sok olyan van ami standalone "program" is)
A shell egy böhöm nagy katyvasz, amit a fene se tudja mi tart ilyen stabil működésben, de az biztos, hogy valami vudu.
Hogy is van? Az if az egy builtin, de az első paramétere többnyire már egy bináris, amit úgy hívnak, hogy [.
Oké, valahol zseniális, de azért van még néhány ilyen agyfasz, amikor az ember megérti, hogy hogy és mitől működik olyan faszául a whiptail esetében a kötelező jellegű 3>&1 1>&2 2>&3 és főleg, hogy ez milyen problémának a nem-túl-elegáns megoldása.
A shell olyan mint az Excel, mindenre IS jó! :-)
Parancs vagy program? Igazából minden parancs egy program, viszont minden program indítása egy parancs.
Szerintem egyszerűen parancsnak nevezzük azokat a programokat amik maguktól csinálnak valamit, majd visszatérnek, és programnak azt, ami nem tér vissza, hanem interaktívan várja, hogy mi csináljunk vele valamit.
Vagyis a 'top' egy program, viszont a 'top -bn1' egy parancs. Szerintem. :-)
> Igazából minden parancs egy program
Vegyük rögtön a `cd` parancsot. (Felkészül: set, ulimit, function.)
A 'cd' parancs egy C programozási nyelven írt program. A program kódja megtalálható itt: https://github.com/bminor/bash/blob/master/builtins/cd.def
Legyen a neve parancsprogram :D
Uhh, hát izéé
Akkoz ez sem mond semmit?
zrubi.hu
tehat alapvetoen akkor arra vagy a felvetelizotol kivancsi, tisztaban van-e a rendszer terheltsegenek ellenorzesevel/lekeresevel? Van e esetleg varakozo processz , meg lehet-e ezt jeleniteni valahogy?
Ertem (eddig is ertettem) mire gondol a kolto, csak azt probalom elmondani, hogy egy ilyen "mi a load?" bevagott kerdes tipikusan arra iranyul, hogy osszezavard az embert... Mig a masik 2 ket kerdesed teljesen valid, vilagosan ertelmezheto... ezert nem ertettem ezt az egyet.
Nyilvan, ha kontexusba teszed, mire vagy kivancsi, akkor mar ertheto...
(az kulon csavar, h a "load" ot eleve nem is lehet ertelmezni, legalabbis nem szoktuk, hiszen lenyegeben minden ezredmasodpercben valtozik ... erre van a, altalad most beszurt, load average , hogy valami intervallum alatt ez ertelmezheto legyen)
"Nyilvan, ha kontexusba teszed, mire vagy kivancsi, akkor mar ertheto..."
Úgy érted hogy egy állásinterjún, ahol az illető senior unix üzemeltető állásra jelentkezett, még kell szűkebb kontextust definiálni?
a kontexus a senior unix üzemeltető :)
Egyreszt a Senior nem volt definialva sehol, masreszt az (eredeti) kerdezo sem feltetelezte h unix uzemeltetot keresne. Ha egy networkingest keres, mondjuk 5 tucat Cisco switch melle, vagy egy devops jellegu konteneres csokat, ott a load mar marhara mas kontexus....
;)
Igen, később írtam, hogy említhettem volna. Sajnos kitört belőlem a nem túl régi emlék.
A load average értéke régen tényleg elég szorosan korrelált a futásra várakozó processzek számával, de ez mára már egyáltalán nem biztos hogy így van.
Érdemes ezt elolvasni/átfutni: https://www.brendangregg.com/blog/2017-08-08/linux-load-averages.html
Ha nincs rá időd akkor érdemes csak ezt megjegyezni:
Csináltam már több százas loadavg értéket egy elírt tc rule-al, úgy hogy a CPU használat 5% alatt maradt összesen.
Mivel ez annyira nem közismert, a loadavg jelentése Linuxon, ezért én ezt nem raknám be beugró kérdésnek.
(Ha meg 2017 óta, akkori a linkelt cikk, változott volna a loadavg jelentése, akkor én kérek elnézést.)
Ha én tennék fel ilyen kérdést valakinek, simán elfogadnám a fenti 2 bármelyikét, lévén általánosságban bőven jó ha bármelyik szintjéig képben van az illető. A konkrét esetben meg úgyis utána kell olvasni, h. a) vagy b) a nyerő az adott konzol előtt ülve.
Szerintem az 1. kérdésnél a CPU loadra gondol, amit az uptime parancs mér. Sokan nem tudják, hogy mit jelöl az a három szám, hogy kell figyelembe venni.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Loadnak szokták emlegetni, CPU loadként talán most láttam leírva először. Félrevezető szerintem, mert van a load és a CPU utilization, ami meg elég mást jelent.
A loadot nem az uptime parancs méri, hanem a kernel számolgatja szorgosan. A "cat /proc/loadavg"-re sem indul el uptime parancs.
$ grep -c egy$ word.list
100
Plane h nem a CPU load :)
De azert ez kicsit offtopic itt mar sztem 😁
Csak ügyes légy az átjuttal: Mi rendszeresen csináltuk azt, hogy a kezükbe nyomtuk a kitöltendőt. Kb másfél órányi izé, alapvetően viszonylag széles, viszont viszonylag egyszerű kérdésekkel. Aztán a gyakorlatban kiderült, hogy már a beugró teljesen triviália (linuxos parancsok, és tényleg semmi extra, tényleg ilyenekre kell gondolni kb hogy cd/rm/ls, ln, netstat, ifconfig systemctl/service, iptables és hasonlók), amiről azt gondolnád, hogy kb leírja az ember, max nem lesz meg 1-2 fejből, és kb a belépő a hajlandóak vagyunk beszélgetni veledre is igen ritkán ment. A kicsit is gondolkozósabbak meg aztán főleg.
Ma meg már a nagyrészét imho simán megugraná a chatgpt, nem segít valójában. Általában azt csináltuk, hogy utána ezekről beszélgettünk még (volt benne olyan egyébként, ami direkt viszonylag nyílt végű tervezés, meg ahol az underlying problémáról lehet beszélgetni), és ez általában rontott a helyzeten :) Szóval most azt mondanám, hogy a leginkább hozzáadott értéke azért van, mert a jelölt nem akkor fog először szembesülni a konkrét témával (ami simán tud lefagyást okozni).
Illetve nagyon kell nézni őket dolgozni valamit, mert olyanok jönnek ki, hogy jézus. Mármint olyanokat képzelj el, hogy amikor az állítólag python programozót (aki egyébként egész elfogadhatóan megcsinálta a review-zz (ezt hogy kell leírni?) kódot móricka feladatot) megkéred, hogy írjon már valami egyszerű kódot, és látod, hogy 2x írja le a class-t úgy, hogy klass, és háromszor törli vissza a func-ot és írja át def-re, meg valójában nem tud segítség nélkül megírni egy try-excpectet, mert nem tudja a szintaxist... szóval ez rohadtul nem fog lejönni se a beugrón, se amikor csak beszélgettek.
Illetve rohadt nehéz jó szintetikus feladatot kitalálni :)
Ez a beugrós kérdés megközelítés tetszik, anno én is alkalmaztam, bár nekem a kedvencem a "mi a netmask?" kérdés volt :) 10/9 nem tudta elmondani értelmesen.
A loadnál arra gondolsz mint fogalom? Tehát h. mennyi process várakozik valamire? Mert sztem -főleg a juniorok- ezen is sokan elvéreznének kapcsiból.
Amúgy jó ötlet ez a "quiz wall" :)
fontebb is ezen beszelgetunk :) (marmint a load-on) En is fogalomkent gondolnek ra (mint terheles az adott gepen/processzen) de nem derul ki teljesen nekem sem csak ennyibol :)
vs.
Akkor a magyar nyelvi kommunikációs készséget ki is húzhatjuk. :P
Egyik közvetlen kollégám se magyar, de spanyolul nem lenne rossz ha értenék :)
És ja, igen, az angol az egyedüli ami elvárt.
kollégám sem magyar
Nagyon köszönöm. Mondjuk központozási hiba szerintem van benne, de az vesse rám a első követ, aki még nem vétett ilyen hibát itt.
Meg tudnád indokolni, hogy miért a "sem" a helyes, illetve miért helytelen a "se" ebben a konkrét mondatban?
Én nagyon szerettem a load parancsot, azzal töltöttem be C64-en a játékokat kazettáról.
Olyan sokat gépeltél? :)
Nem hinném, hogy nem ismerte az L shift O rövidítést :-)
Női kollégát kerestek, és tesztelitek a hajlandóságot, vagy mifene?:)
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Mostani tapasztalat:
Tűzfalas/hálózatos jelöltek nagy része megbukik azon a kérdésen hogy mit jelent egy ACL kiértékelésénél a "first match" policy.
Azt már el sem tudják képzelni hogy létezhet last match vagy best match alapú policy kiértékelés is .
En amikor legutobb allasra jelentkeztem (vegul nem vallaltam el) 2. korben voltak kerdesek, foleg helyzeteket kellett megoldani (infra allasra jelentkeztem, foleg VMware-ek melle) Pl hogy fognal hozza egy DR -hez, vagy ha pl leall az egyik storage, kit ertesitesz, mit ellenorzol, etc...
Egyébként a "házi feladat" típusú dologtól mennyire idegenkedtek? Tehát tételezzük fel átmegy a 3 kérdéses quiz wallon az ember. Gáz adni neki egy olyat h. akkor kedvenc disztró alatt kedvenc konténertechnológiáddal üzemeld be a bookstore.php-t, az eredményt küldd át és küldj mellé egy üzemeltetési meg egy telepítési howtot? Csak hirtelen hoztam egy példát, h. ilyesmi bonyolultságra gondoltam.
En "hazit" nem adnek. mondja el elo szoban ott helyben, hogyan csinalna. Nem kell parancsokat tudni fejbol (nyilvan senki sem tudja az osszeset ) de irja korul.
Nem kell parancsokat tudni fejbol
Azt csak a buzi mikroszoft vizsgákra kell bemagolni. Powershell paraméternevek bebiflázása, főleg ha van sok nagyon hasonló nevű, akkor direkt rámennek h. na melyik kell a 3 "csak-1-betúben-különbözik" közül?
Most akartam win11 alatt az RSAT-ot feltenni.
Azon kívül, hogy magyar a windows (fürtszolgáltatók szevaztok!), így már egy picit vak vezet világtalant.
De az a qrva opció nem is ott van, ahol az *összes* netes tutorial/youtube/tiktok video írja.
Vagy fél éve áttették kompletten
máshova.
Ennyit a windowsos bemagolasrol.
A powershelles megoldas se ment. De lejet, ott en vagyok a lama.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Én kaptam, és nem bántam, érdekes volt látni, hogy nekik mi a fontos. Ők meg addig csinálták a dolgukat, nekem meg volt időm kényelmesen ügyeskedni vele. Tegyük hozzá, hogy ez tizennégy éve történt.
Mondjuk nem vettek fel :D
Alapvetően jobban érdekel a doksi, mint a feladat megoldása, ezért hajlok rá h. én adnék. Hogy miért? Kiderül, hogy igényes-e a munkájára, alapos-e stb. Múltkor láttam olyat h auth beállításoknál annyi volt a doksi h. oauth van. Pont.
Fasza, melyik provider, hol a kulcs, hogy tudom reprodukálni a konfigurációt ha felrobban a futó példány? Stbstb.
Nyilván én csak egy ember vagyok a sok közül, ráadásul szakmailag nagyon kis hal vagyok, így a véleményem annál kevésbé számít, de szerintem a gyakorlati feladatoknak igenis van helye. Egy helyen ott helyben kellett megoldani, máshol tényleges házit adtak. Nekem jelöltként is van értelme, mert nem csak arról van szó, hogy "fejből jól elmondtam a crontabot", hanem kiderülhet, hogy ezt vagy azt tényleg meg tudom-e csinálni. (És nyilván ők is valami kapcsolódó feladatot választanak.) És persze közhely, de közben sokszor "én is tanulok".
Legyen a házi rövid, max 1 órás, utána meg beszélgessünk rajta. Annak nincs értelme, hogy egy ezersoros Terraform scriptet dobáljak össze egy fiktív környezethez, ha abban mondjuk amúgy is csak 2-3 féle workload van, és azt kell tekergetni erre-arra.
Nálam ez konkrétan úgy néz ki, hogy van egy faék egyszerű CRUD API, össz-vissz 2-3 endpointtal egy repo template-ben Githubon, a házi az, hogy fejlessz bele valamit, aztán beszéljük meg, mit és miért csináltál. Általában ez a "valami" meglehetősen aluldefiniált, kb. csinálj amit akarsz, aztán be is lőtted a valós senioritásod (vagy legalábbis eddig nem volt olyan alkalom, hogy látványosan tévedtünk volna ezzel a módszerrel)
Aki junior, az mondjuk belerakott +1 endpointot ami csak bizonyos adatokat szűrva adott vissza, a medior csinált mondjuk egy paginationt a mindent-visszaböfögő endpointra, aki meg senior volt, az felrántott hozzá egy Entra B2C-s authn/authz-t. Nekem tökmindegy, utána interjún úgyis megbeszéljük, hogy mit miért gondolt jónak.
+1
most nezegetem pont ezt az entra b2c-t.
Ennek vajon az arazasa kishalaknak hogyan lesz?
Az aad ingyenes nekem, viszont az entra b2c 6eur/ho/fo. Ott nem is látok ingyenest.
Szoval en ugy latom, hogy az aad-t par ev mulva kivezetik. Vajon tenyleg, vagy csak parazok?
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Akkor szerintemk másról beszélünk, az Entra B2C az, amikor van mondjuk a hup.hu, rajta 20k regisztrált user, és azok regisztrálnak, belépnek, stb. Havi 50k aktív userig ingyen van, afölött meg <1 cent per fő per hó.
Amire te gondolsz az szerintem az Entra ID, amikor mondjuk egy cégnél vannak user accountok, és az valóban 6 dollár/fő/hó, de ott is van egy Free tier, ami sok helyen elég tud lenni.
nem talalom ezt a free tiert, csak ugy, hogy 200usd kreditet kapsz, ami egyszer elfogy.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
ID:
B2C:
Hát ez ma már pillanatok alatt megcsinálja egy LLM.
Naés?
Ha jól oldja meg: a jelölt képes volt egy megfelelő promptot megszülni (hint: az, hogy "írjá(sic!) üzemeltetési útmutatót" nem jó prompt), ami - mondom ezt úgy, hogy egy éve még kinevettem volna azt, aki ilyet mond -, egyre inkább a napi munka része lesz. Plusz abszolút nem nagy erőfeszítés belekérdezni, hogy miért úgy van, ahogy van.
Ha meg nem: hát... ígyjárás, francért vesztegette az időmet.
Jahhogy esetleg hogy így bejut minden futóbolond, lásd második pont. Hát, jahm, van hátránya :D
Ezzel semmi gond nincsen. Csak a kolléga érti is h. mi az amit csinált az LLM, vagy csak copy paste huszár? Ezt a gyakorlati feladat kiértékelésénél kb. 3 perc alatt ki tudod deríteni.
A gyakorlatban viszont semennyivel nem érzem rosszabbnak az előszűrés pontosságát, mint pár éve, a LLM előtt. Itt több dolog is eszembe jut, mint lehetséges tanulság. :)
Az egyik "házi feladat" ilyesmi volt:
- 1 Windows Server (AD, DNS és File server szolgáltatásokkal)
- 2 Rocky Linux (Postgresql master és replika, Kubernetes controller és worker node)
- 1 pfsense
Az összes szerver a Windows Server DNS-ét használja, egymást is azon keresztül találják meg, minden eszköz rendelkezzen A rekorddal (a haproxy is - lásd később). A két postgresql között szinkron replikáció legyen, hozz létre egy adatbázist egy táblával, néhány rekorddal. A replika szerveren automatikusan mountolódjon fel egy AD userrel a Windows Server-en létrehozott share. Legyen egy cron job a replika szerveren, amely 15 percenként exportálja az adatbázis tábláját .csv fájlba (mindig felülírva az előzőt), egy másik pedig óránként futtasson egy teljes adatbázis-mentést. Az exportálás és a mentés a mountolt share-re kerüljön. Kubernetes telepítése a két Rocky Linux-ra (legyen mindkettő controller és worker node is). Nginx fusson konténerben a node-okon, egy statikus html oldalt hozz létre, amely tartalmazza a postgresql-ből exportált .csv fájlt is. Az nginx-ből mindig legalább kettő fusson, a kubernetes vegye észre 30 másodpercen belül, ha megállt valamelyik példány, és indítson újat. Ha az egyik node áll meg, akkor a szükséges példányszámú pod induljon el a megmaradt node-on. A pfsense-en haproxy segítségével hozz létre egy https offloading loadbalancer-t, amelynek a két backend-je a kubernetes szerverek ingress controller-jei legyenek. Legyen terheléselosztás a két backend között, legyen healthcheck a létrehozott html oldalra, legyen ssl tanúsítvány (akár self signed is lehet). A pfsense-en keresztül legyenek elérhetőek a Linux szerverek ssh-val, a Windows Server pedig rdp-vel. A load balancer legyen elérhető a kliens gép böngészőjéből (elfogadható, ha csak IP alapján megy).
És ha megcsináltad, utána beszélgessünk róla :)
lol
Van az a pénz, amiért megcsinálom a házi feladatot! :D
Na itt a brilliáns példája az "éles melót megcsináltatni ingyér a jelentkező lúzerekkel" témára. Erre 1 nagy fakkjut küldenék. Vagy árajánlatot+számlát h. külsősként ennyiért megcsinálom, aztán ha tetszett, beszélgethetünk az állásajánlatról is.
Imho ez továbbra sem "éles" meló. Ebben semmi hozzáadott érték nincs, csak az a szopatás benne, hogy sokat kell benne fát vágni. Nagyon sokat. Mit csinálsz utána egy ilyen setuppal?
Aztán amikor jön egy offer valahonnan, úgyis az az első dolgod, hogy shift-delete a resource groupon, ahol ez a sok szar házi feladatos workload fut.
Én nem mondanám biztosra, h. valahol nem pont így néz ki az elvárt infrastruktúra építős - üzemeltetős meló.
Jaj nem erre gondolok, hanem hogy ezt megcsináltad, oké, mi a következő lépés? Elkérik a VM image-et? :) Legkésőbb ennél a pontnál még mindig mondhatod, hogy köszi, nem akarom, hogy átverjenek.
Vaaaagy ilyen a napi meló, és nincs idő/mód babusgatni az új kollégát, és elmagyarázni neki, hogy hogyan indítson pl. egy konténert.
Aha, csak ebből a feladatból egyedül az derül ki, mennyire kétségbeesett a jelölt (mondjuk ez attól még hasznos inputja lehet a kiválasztási folyamatnak :)) Ezt jól megcsinálni nem 1-2 órás feladat. Ha meg annyi, hogy jaj, basszuk fel egy windows-t meg egy pgsql-t meg egy nginxet azt' jóvanazúgy, az úgy gyorsabb, de nem derül ki belőle túl sok minden.
Saját infrastruktúrán kell megoldanod, nem kérnek dokumentációt, nem kérnek step-by-step leírást. Online beszélgetésnél megmutatod a működést, a konfigfájlokat, ha rákérdeznek valamelyikre, és esetleg kérik, hogy változtass meg ezt-azt a beszélgetés közben. Szóval lehet, hogy egy éles melót csináltatnak meg, de nem azért, hogy nekik ne kelljen dolgozni vele, hiszen semmit sem kell átadnod abból, amit megcsináltál.
Csak mondjuk amit épp a saját csapat nem bírt belőle összerakni, arra szépen rákérdeznek... Ebben a komplex motyóban az n+1 részlet összerakása, kitalálása az, ami melós, ami a tudást "tartalmazza". És fene sem tudja, hogy az ezt kérő cégnél megvan-e minden tudás egy ilyennek az ügyfelüknél történő összerakásra.
"semmit sem kell átadnod abból, amit megcsináltál" - csak azokat az ötleteket, megoldásokat -igaz csak szóban- amikre rákérdeznek.
Mutass már ebben a "komplex" feladatban egy olyan dolgot, amit szóban át lehet adni egy egyórás interjún, de nem lehet egy óra alatt utánanézni az interneten.
Ez nem komplex, csak sok. Az IT-s változata annak, hogy írd le ezerszer egymás után, hogy "Nem dobálom krétával a tanárt"
Nem megyek végig a feladatokon részletesen - egyrészt sok, másrészt apróságokon lehet elhasalni és nagyot hasítani mindegyik komponensnél. Ha van gyakorlatod benne, akkor sokminden "adja magát", de másnak apró, de nagyot lendítő ötlet is lehet.
Azért az írd le ezerszer ugyanazt messze nem hasonlítható a PG, k8s, stb. témában jártasságot igénylő feledathalmazhoz. És itt azért elég szerteágazó témák vannak csokorba kötve, a pg (replika, mentés, dump - DBA terület), a k8s külön "állatfaj", a pfsense már határvédelem felé megy... Szóval ez kb. három terület alaphangon. Az, hogy a szikron replika második node-ra értelmes dolog-e vagy sem, azt nem kezdem el feszegetni...
Ez pont arra példa, amikor jön a kazánszerelő, és odacsap valahova a kazánra egy kalapáccsal. Amitől az elkezd jól működni. Utána meg elkér ezért a 10 másodperces melóért 30 ezret tőled. Te hüledezel h. hogy a francba kérhet el ennyit egy pillanatnyi munkáért. Mire az a válasz h. a kalapácsütés 10 forint volt, a maradék 29990 pénz meg az, h. pontosan tudta h. hova és hogyan kell odaverni.
Az h. ezeket a lépéseket mind-mind ismered, az az érték. Így együtt, rendszerbe foglalva, készségszinten. Szerintem.
Csak ez kb felfogható egy fizetés nélküli próbanapnak, ami kérdéses dolog.
https://index.hu/gazdasag/2023/02/25/probanap-probaido-vallalat-allaske…
pont ezért is, és a feladat mennyisége miatt is. + Nem gondolom hogy korrekt valakit ennyit túráztatni egy "házi feladattal", ha utána a X jelentkezőből egyet felvesztek.
Szerk: sőt hülyeséget írok a próbanappal, ez próbahét. Ezt a feladat mennyiséget elolvasva (ha nem értem félre), ez bármelyik cégnél több hét alatt megy át, de otthoni infrastruktúrán is többnapos projekt. Ne vicceljünk már. :)
Ja, hogy még infrastruktúrát is adjak hozzá :D
Hangulat fuggo, de vagy kirohognelek, nyiltan, szembe, vagy kuldenek ra egy ajanlatot, mert az rohadt elet, hogy ennyire elkeseredett nem vagyok es nem is voltam soha, hogy egy ilyet megcsinaljak mint "interju".
Ez munka. Fizess. Ha azt latod megtudja csinalni, alkalmazd, csinaltass vele hasonlokat es ha megis hulye, akkor kuld el.
Minden mas egy fillerbaszo, dumpsterfire helyet feltetelez amit messzirol kerulunk.
Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.
Házifeladatot nem csináltatnék. Nagy vita szokott menni ezzel kapcsolatban, pro és kontra, cégtulaj és alkalmazott oldalról teljesen ellentétes igények merülnek fel mikor munkát kell keresni / munkavállalót kell keríteni.
Mivel perpill cégtulaj nem vagyok, így a másik oldalt tudom elmondani. Hacsak nem valami nagyon basic / alap a feladat, amit IQ-ból 10-15 perc alatt kirázok, akkor elküldeném a búspicsába a munkahelyet. Ugyanis ha ilyen egyetemi félév-végi nagybeadandó jellegű házifeladatot adnak az embernek, amivel reálisan több órát kell küszködni a napi meló meg familia mellett is, az nekem nem fér bele. Főleg h. nem 1 helyről hallottam már (h. mennyi volt benne az igazság és mennyi a ferdítés azt nem tudom), hogy konkrét éles project-problémákat adtak fel a jelentkezőknek, amivel nem tudtak / akartak a saját embereik vesződni. Így meg az ötletet ellopták a sok szerencsétlentől akik beleadtak apait-anyait h. műszakilag fasza és nehezen támadható jó megoldási ötleteket szállítsanak le. Aztán meg felvették a belsős pályázót valamelyik társ--csapatból. Ingyen én aztán nem dolgozok senkinek, főleg ha nem garantálják h. felvesznek utána.
Illetve ez kevésbbé extrém mint a fentebbi, de ha az ember melót keres, 8-10-12 helyet bepróbál. A mai szar gazdasági környezetben főleg. Ilyenkor a hátam közepére se hiányzik h. mind a 10 helyre más és más házikat írkálgassak, mikor a hr-es / fejvadász picsa utána arra se veszi a fáradtságot h. 2 hét után visszaszóljon megyek-e tovább v. felejtsük el egymást. Szóval ahol meg tudunk egyezni hamar, ilyen tesztelgetések nélkül, oda megyek hamarabb. Főleg h. sok éves tapasztalat amikor űrhajóvezérlő szoftvert íratnak veled felvételin, utána meg ha felvettek, évekig a belsős szar telemakrózott ekszeleket mint a mindenre is alkalmas enterprise architekturát tologatod majd főállásban, meg mérnökként írkálgathatod a TPS reportokat. Ha már elterjedt mémek is vannak belőle, sok valóságalapja lehet. Én pl. a bőrömön tapasztalom nap-mint-nap. Na ezért mutatok fakkjut a házira.
A "több óra" az valóban túlzás, de szerintem egy 1-2 órás házifeladat teljesen oké, ha ez mondjuk kivált egy 1-2 órás interjúkört.
Ez szerintem bullshit. Nem mondom, biztosan előfordult már ilyen a világban, de alapvetően nem életszerű. Nincs időnk megoldani egy 1-2-3 órás feladatot, de arra van, hogy több emberen keresztülmenve csináljunk egy job requisitiont, előszűrjük a jelölteket, kiadjuk és elmagyarázzuk a feladatot a legjobb néhány jelöltnek, beszedjük tőlük, majd eltöltünk 1-2-3 órát azzal, hogy a meglevő kódbázisba valahogy beintegráljuk.
Én ezt egész egyszerűen nem látom, hol éri meg. Nyilván amikor Redditen leírja valaki, hogy 2-4 hét fulltime házifeladatot kapott, azt egyrészt nem hiszem el, másrészt ha igaz is, szerintem bőven a kivétel, nem a szabály.
Ez a túl nagy bizalmatlanság, meg tesztelési mizéri csak nektek is szivatás, ne csináljátok! Erre való a próbaidő, ott úgy is napok alatt ki fog derülni, ha valamiről nincs fogalma, meg abszolút kókler, és olyan alapvető hiányosságai vannak, hogy kár rá a betanítást pazarolni.
Nyilván előtte azért legyen egy alap szakmai beszélgetés, mert már ott is ki lehet szűrni, ha 0 fogalma van valakinek a dolgokról, de nem kell túlzásba esni mindenféle teszttel. Ez nem a középkor, hogy tűzbe teszitek, meg jön a fojtópróba víz alá nyomással, meg hogy utána hogy bírja még a kerékbe törést.
A kérdéseid közül nekem az 1. és 3. egyértelmű, a 2-esre viszont nem tudnék válaszolni, nem hallottam még ilyen felosztást. Utánanézhetnék, de lusta vagyok, most csak azért, mert ezt a példát rittyentetted be, azért nem fogok magam megerőltetni.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Kiadni egy sablonfeladatot, és eltölteni bruttó másfél órát a kiértékeléssel (ebben már az interjú is benne van) => rossz, nem éri meg
Felvenni valakit, odaadni neki a céges eszközöket, mindenhez jogosultságot adni, majd egy hónap múlva visszavenni mindent, újra kiírni a requisitiont, újra átnézni egy csomó önéletrajzot, újra felvenni valakit => jó, erre való a próbaidő
Hát hallod, fura egy gondolkodásmód ez.
"Erre való a próbaidő"
Nade hogy választod ki azt, akit felveszel próbaidőre? Komolyan... ne ölj már meg.
Mi leszoktunk a tesztekről. Annyi ok miatt mehet félre egy teszt.
Ami nekünk bejött, hogy "mesélj, mi volt az elmúlt idők legnagyobb szívása, és hogy oldottad meg a problémát"
Ebből kiderül hogy csak eddig "ült a gép előtt és ha piros lett a gomb akkor telefonált" volt a munkája, vagy érti is a technológiát amit használni kell. Ha nem mondhat infót az előző dolgairól, akkor én mondok neki egy problémát, és lássuk, hogyan oldaná meg, kezelné le. Ebből látszik hogy hogyan gondolkodik, mire lehet tanítani.
Kész emberben már rég nem reménykedünk.
ÉN is ezt használom és jó előszűrőként működik.
Ezt nalam is bedobtak kerdesnek :) "Szerencsere" volt par esetem, uh volt mibol valogatni :D
A kedvenc kérdésem:
-Az egyik kollégád büdös és ez nagyon zavar téged, mit csinálsz?
A konkrét esetnél maradva: nem megyek közel hozzá. Szerencsére a folyosó túlsó végén van.
Rossz válasz. A mai nyertesünk az, aki szerint erre a HO a megoldás! :-)
En nem hiszek az irasbelikben, tesztekben meg hazikban. Nem feltetlen azert, mert nincs ertelmuk, egyszeruen sok ido munkaltato oldalon, es felesleges stressz a munkavallaloi oldalon. Az en allaspontom szerint nem arra vagyok igazan kivancsi mit tud a jelolt, hanem, hogy hova tudunk vele elmenni. Ezert en vegtelenul leegyszerusitettem ezt a dolgot, felteszek par nyitott kerdest. Pl. Mit szeretsz a XY technologiaban, mit valtoztatnal meg benne, miert ajanlanad, meg hasonlok. A lenyeg, hogy az is tudjon ra valaszolni, aki egy cikket olvasott a temaban, meg az is, aki fekete oves.
Es akkor most jon a csavar :) egyaltalan nem erdekel mit valaszol ra, azt nezem mennyire csillog a szeme. A hogyan valaszol-bol sokkal tobbet megtudok a jeloltrol. Ha soft skillekben rendben, szivbol jovo elhivatottsaga van, es fejlodo kepesnek tunik, akkor fel van veve. Itt johet kepbe, a mit valaszolt, milyen beszelgetes kerekedett belole. Abbol a szintjet lehet beloni az embernek, de addigra mar felhotlenul beszelgetunk, mint ket szaki.
Coding and ADHD should be best friends
Ezt a mentalitast adom :) Sajnos a legritkabb...
Mi anno azért kezdtünk el ilyeneket csinálni, mert kevesebb idő volt munkáltatói oldalon. Egyszerűen nem fért bele, hogy beszélgessünk minden jelentkezővel, főleg úgy, hogy volt benne egy rakás kutyaütő. Kiértékelni meg viszonylag gyors, Az alternatíva ugye az, hogy bejön interjúra, elkezdem kérdezni (eleve sokkal stresszesebb, főleg az egységsugarú kockáknak), a másodiknál látom, hogy hülye a linuxhoz mint a seggem, rámegyünk a következőre, ott se lesz képben, makog még kettőt valamiről, aztán fölállok 20 perc után és megköszönöm, hogy eljött, az imho sokkal nagyobb stressz és gyomros lesz, mint ha a házira jön vissza, hogy bocsi, de most nem. (Azt a végére magától is jobban érzi az ember imho.) Ráadásul még bunkó is leszek.
Ezek egyébként valóban sokkal fontosabbak, bár a fejlődőképest nehéz belőni. :) Ill némi minimum szint mindenhova van.
Hat ha valaki go fejlesztonek jelentkezik, es csak stresszesen tudja elmondani mi tetszik neki benne, akkor ott van baj, nem is kicsi. Ezert teszek fel ennyire nyitott, es alap kerdest.
Coding and ADHD should be best friends
Hát pedig. :) Én túl vagyok már pár interjún, ha meglátom az ajtóban a ballagási öltönyében feszengő szerencsétlent, már ott tudom, hogy itt most hímestojásost kell játszani, ha meg akarom tudni, valójában milyen :) Nyilván nem mindenkinek stresszesebb, de azért ebben a szakmában elég sok a, hmm, mi lenne ennek a jó megfogalmazása ... socialdivergent? :) akik sokszor szarul működnek ilyen helyzetekben.
Az introvertált szó passzol sztem legjobban. Abból is több fokozat létezik :)
Igen és nem :)
Ha szigorúan nézem, akkor az introvertált nem érzi magát kényelmetlenül szociális szituációkban, csak fárasztja, "gyorsan merül". Illetve azért nem "csak" annyi van, hogy kényelmetlenül érzi magát, meg fogóval kell kihúzni belőle mindent (erre szokás azt mondani, imho kissé hibásan, hogy introvertált) gyakran valami egyéb spektrumos dolog is befigyel :)
Nekem addig volt stresszes az interju, amig ra nem jottem, hogy en is interjuztatom oket ;)
Coding and ADHD should be best friends
imho aki rendszeresen került valamiért az asztal másik oldalára, az mind teljesen rossz referencia annak megítélésében, hogy egy átlag ember hogyan él meg egy interjút :)
Szerintem nem így értette, hanem jelöltként is véleményt alkot a cégről és az interjúztatóról is.
Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com
Tudom :) Csak ettől még jellemzően eleve olyan kalapban van, akinek ez sose volt annyira para (mert különben nem lenne vezetés környéki poziban)
A hozzáállás nagyon szimpatikus, de ehhez azért elég komoly vezetői bizalom (cégkultúra!) kell, mert a tévedés esélye nem kicsi.
Gábriel Ákos
Hat az biztos kell, az ajbiembe vetettem be eloszor, uj diviziot epitettunk, es fantasztikus csapatot raktunk ossze. Azota tobb helyen is alkalmaztam, es egyszer sem csalodtam. Persze par 10-es a mintavetelezesem, biztos nem tokeletes a modszer. Mondjuk arra nagyon jo, hogy kideruljon milyen a "kemia" a jelentkezovel, ami fel siker.
Coding and ADHD should be best friends
Volt egy kollégám, kifejezetten jó interjúztató volt. Az általa feltett kérdések nem is közvetlen kapcsolódtak informatikához, inkább elgondolkodtatóak voltak, és inkább azt figyelte, hogy az interjúalany vajon tényleg nekiáll gondolkodni, vagy tippelget. Pl: ha egy légmentesen zárt liftbe beteszünk egy drónt, és távirányítással felszállunk vele, változik-e a liftre nehezdő súly, és hasonlók.
"tényleg nekiáll gondolkodni"
Ez manapság még reális elvárás?
Szomorú, de azt érzem h. hiába lenne elvárás, egyre kevesebben teljesítik. Jönnek a chatgpt devops huszárok és tök alap linux parancsokkal meg lehet őket fingatni. Én értem h. nem kell az AWS-ben ilyeneket tudni, de ami mögötte van, azt illene, mert amikor meg debugolni kell, akkor bizony felmerülnek ilyen iops, io pattern, stb. fogalmak. Erre meg persze néznek mint a birka legtöbbször. Volt olyan aki azt mondta h. a kérdés irreleváns, hiszen az aws-ben az iops végtelen. Aha.. ok :)
Részemről pl. reális elvárás, hogy ne nézzünk hülyének mindenkit (pl. ilyen jellegű lenéző kérdésekkel).
Ez jogos és nagyon emberi. Engem viszont megtört az utolsó pár interjú :( És/vagy eleve nem voltam, vagyok túl jó ember.
En azt latom -bar lehet megoregedtem- h minden is kene. Csilliardos fizetes, heti 8 nap HO-val. Es kb innen indulunk. Nem mondom h rugalmatlan vagyok, de ha ez az elvaras attol akinek fizetunk, akkor hadd varjam mar el h nem kell elmagyarazni h mit jelent egy olyan doksi ami alapjan random masik kollega ossze tudja rakni az adott rendszert. Csak h egy peldat hozzak.
Jeleleg ugy erzem h ezt csak a “hazifeladat” jellegu megoldassal tudom tesztelni, egyebkent tuti ongol. Lehet szakmailag valaki kva jo, ha keptelen mellerakni a human faktort is, meg pl felfogni h nem mindenki tud mindent fejbol es bizony a doksi legalabb olyan fontos mint maga a cucc amit osszeraktal.
Esetemben ilyen nem volt, sőt, a meghirdetett állásnak számos előnytelen - legalábbis nekem úgy tűnik - jellemzője volt/van, pl. az időbeosztás abszolút nem az 5+2-es, és ennek tudatában jelentkeztek az emberek, és megerősítették, hogy ez nem probléma.
Viszont a valóság borzasztóan messze volt attól, amit a CV alapján én vizionáltam (lásd: három-négybetűs certek, mifene, de a load, symlink nem megy) és amit mint elvárást meghirdettek.
Ez igazából a certek fetisizálásának a kudarca. A CV persze sok mindent elbír, és igen, a certszerzés is lehet sport, ami felpörgeti a certhez szükséges tudást, ami nem feltétlenül jár együtt a tényleges tudással, de az PAPÍR :)
Volt egy főnököm, aki szintén minimum feltételnek írta elő felvételhez a CCNA-t (esetenként hajlandó volt annyit engedni, hogy a próbaidő végéig legyen meg), és persze ezzel jelentősen korlátozta a lehetséges jelöltek számát. Neki mondtam párszor, hogy a jelenlegi csapatból ennek a feltételnek az a két ember nem felel meg, aki a top 2.
Bólogatott, elismerte, és minden maradt a régiben. Ezzel együtt nem volt rossz vezető :)
Hasonlóan felvételiztettem kollégákat anno. Olyan szakmai kérdések voltak, ahol sokkal jobban érdekelt a kreativitása, gondolkodása, mint a lexikális tudása. Utána ezekkel az emberekkel évekig dolgoztunk együtt összhangban, sikeresen. Tehát nálam bevált a módszer.
Régen sztenderd kérdés volt részemről, hogy listázd ki a minusszal kezdődő állományokat az aktuális könyvtárból (aztán hogy tudja-e miért nem jó a válasz).
Mi ebben a nehéz? :)
Melyik tetszik? És miért nem?
Nemrég voltam egy on-line állásinterjún. Alapvetően Linux üzemeltetés lett volna, de kérdezték, hogy értek-e a Microsoft365 adminisztráláshoz. Mondtam, hogy nem, de Youtube/AI/Blog-ok világában könnyen utána lehet nézni/megtanulni. Nem tetszett annak, aki a másik oldalon volt a "vonalnak", hogy nem értek hozzá. Erre visszakérdeztem, hogy ő is rögtön tudta a munkához szükséges tudást, vagy amikor odakerült, akkor segítséget kért az internet-ről (videók stb.)? Erre a válasz, hogy igen, ő is így tanulta meg, amit nem tudott. Esélyt/lehetőséget kellene adni a (leendő) munkavállalóknak, nem pedig tesztekkel fárasztani őket.
Abból a szempontból érdekes lehet egy teszt, hogy hogyan áll neki megoldani egy problémát.
Tud-e értelmesen gondolkodni, vagy hátradől, hogy "hát én nem tudom..."
A másik véglet persze, amikor az interjúztatók mint ha nem is sejtenék, hogy mekkora terület az IT, ott kapirgálnak a kis szemétdombjukon 10+ éve, és azt úgy kérik számon, mint ha mindenki azon a területen dolgozna. Ehelyett pedig érdemesebb lenne a hozzáállást, és a probléma megoldást nézniük. Egyszerűen nem lehet mindent is fejben tartani, és azonnal előhúzni, ha nem használsz valamit gyakran, vagy régen használtad.
Egyébként én futottam már bele olyan szakmai interjúba (csak beszélgetés volt, hogy miket ismer, mi hogy működik, mit hogyan közelítene meg), amikor a srác mindenben tök jó volt, fel volt készülve, majd kiderült, hogy egyszerűen a csapatban képtelen megoldani egy valós problémát.
Azért hadd mérje már fel a leendő munkaadó, hogy hol állsz tudásszintben, és dönthesse el, hogy nem baj, majd beletanul (már ha hajlandó, ez se triviális), vagy neki most kell olyan, akit oda lehet engedni az ADhoz is holnapután. (Aztán majd lehet negyed év múlva újraértékeli az unikornis keresést, de ez már az ő baja)
ez előfordulhat, de nem szerencsés ha ilyen helyzetbe kerül. Mert ugye egy állás kapcsán mindenki hosszú távban gondolkodik, nem azon az 1-2 hónap betanuláson kellene, hogy múljon. (hogy talál-e jó szakembert)
Ezért volt ott a zárójeles mondat. :)
Ettől még ez a "ne fárasszanak már tesztekkel, hagyják, hogy megtanuljam ott, hát mi van akkor, ha nem tudom" még erősen a paci másik oldala. :)
Nehari, nem (feltétlenül) apja, anyja, mentora, iskolája, jótevője vagyok a jelöltnek.
Igen, volt, amikor úgy kerestem embert, hogy csak egy dolog számított, hogy képes és hajlandó legyen tanulni. Aztán mellém is vettek fel juniort, aki konkrétan angoltanárként végzett, és az egyike volt a legjobban bevált junioroknak.
Máskor, más cégnél, másik galaxisban meg olyan embert kerestünk, akit le lehet dobni, körbenéz, hogy aha, így működik a cucc, és nem kell neki elmagyarázni, hogy hogyan működik pl. az LVM (urambocsá vitatkozni vele, hogy mindegy, hogy otthon Ő mindent egy, a / fs alá rámol, a céges szabvány nem az). És ha nem ért ahhoz amihez kell, akkor nem egymást keressük. És nem mellesleg nincs harag, lenézés, semmi se.
Plusz a kettő között - és még azokon is túl - végtelen a skála.
Szia.
Régen csináltuk, de lassan le kell porolni.. szóval első körben elbeszélgetés "ki mire gondol, mi a valóság", már itt simán felezhető a társaság. Második körben összeállított feladatsor, amik között van egymásra épülő, de van "csak csináld meg és kész" feladat is. Ezek számossága pont annyi, hogy a rendelkezésre álló időben ne érjenek végig (ha mindenki mindent is megcsinálna akkor hogy értékeled? :-) ).
Mindent is használhat, a teszt írást VNC-n nézzük (nem bejelentve), hogy mit is csinál. Meglepetésre sokan a google-hoz sem fordultak egy elakadásnál, "csak továbbléptek", majd idő előtt beadták. Már az is értékelendő, ha megtalálja a megoldást... vagy van erre szándék :-)
"a rendelkezésre álló időben ne érjenek végig" ezt o is tudja?
Coding and ADHD should be best friends
A ticketeimet elnézve ez egy mindennapos dolog, kár is megemlíteni :D
Nekem nem adja ki a matek ez alapján: szándékosan úgy van a teszt, hogy ne lehessen végigérni rajta időben, de ha valaki egy problémán nem akad el, hanem skippeli és halad tovább, az meg fekete pont?
Vagy inkább az, hogy ha meg tudja oldani az összes feladatot, akkor gyanús hogy cheat-elt. (Pl. valaki kiszivárogtatta a feladatokat, stb...). Bukott már le nálunk delikvens, hogy mindent megoldott, rákérdeztünk szóban, hogy vezesse le, hogyan oldotta meg, az már nem ment.
Mondjuk mi nem is IT-s felvételiztetéshez használjuk ezt a módszert, hanem inkább elektronika és nálunk nem megengedett a google használat, mi területen az kicsit problémás ha az oszcilloszkóp leolvasást ki kell google-ozni :)
Programozóknál egszerűbb: Tudja a jelentkező használni a hablatyolószoftvert (avagy AI-t)? Ha igen, akkor akár fel is vehetik, bár felesleges, hiszen bárki más is tudja használni a hablatyolószoftvert.
"hablatyolószoftver" - ezt lopom, ha szabad :-)
"hiszen bárki más is tudja használni a hablatyolószoftvert"
Nade jól használni is tudja? :D Mert nem.
Szerintem kell egy alap lexikális tudás, de hogy abból mennyi, az vita kérdése. És mivel ennek a szükségességét a gyakorlat fogja igazolni vagy cáfolni, erről elméleti vitát nyitni tök felesleges.
Ma már az AI alap, ezért hülyeség lenne olyan munkavállalót keresni, aki nem ért hozzá felhasználói szinten. Ültesd le a vizsgázót egy gép elég és adj neki egy olyan feladatot, amivel még garantáltan nem találkozott. Valami olyan ritka szoftver ismerete kelljen hozzá, ami biztosan nincs meg neki. Használhat internetet, google, AI, bármit, pont ahogy mi is használjuk a munkák során, amikor szembe jön egy nem triviális probléma, amire ki kell dolgozni a megoldás menetét.
- Nézd meg, hogy hogyan kezdi megoldani, módszeresen, vagy intuitívan?
- Nézd meg, hogy nevet, izzad, de élvezi-e, vagy csúnyán káromkodik és mindjárt szétveri a billentyűzetet, mert nem bírja a feszkót?
- Nézd meg, hogy hogyan használja a googlet, AI-t, kiszivárogtatja-e a céges titkokat, konfig paraméterek értékeit, vagy zsigerből szűri, hogy mit ad ki a kérdéseivel, amikor a promptot írja?
- Nézd meg, hogy működő ready-for-copy-paste válaszokra gyúr megértés nélkül, vagy inkább a dolgok számára nyilván ismeretlen hátterét világíttatja-e meg az AI -val?
- Adj neki három joker kártyát, amit felhasználhat ha valamire nem jön rá. Nézd meg, hogy milyen hamar adja fel a saját erőből való megoldást?
"hogy abból mennyi, az vita kérdése"
Persze, mert az adott szituációtól függ, amire a konkrét embert keresik. Teljesen más szelek fújhatnak akár már másnap, amikor az egyik senior bejelenti, hogy hátizé, akkor három hónap és szevasz, vagy ha folyamatosan backlog van, és kéne valami ember, aki a egyszerűbb dolgokat átveheti.
>olyan ritka szoftver ismerete kelljen hozzá, ami biztosan nincs meg neki
Csak oda ne kerüljön valami hupper.
"most akkor a teszt az hogy állítson be új billentyűzetkombinációt wmii alatt, még biztosan nem használta, ez egy ablakkez-"
"pill csak ssh-n ránézek a konfigomra először az otthoni gépen"
[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS
Azért na... ha nem bohóckodni akarunk, akkor oda lehet neki adni egy-két VM-et a teszt licenccel, hogy hajrá: https://docs.nomagic.com/display/TWCloud2021x/Installation+on+Linux+usi…
Vagy bármi hasonlót, gondolom mindenkinél akad valami efféle.
Jó de én most csak vicceskedtem azon hogy ki tudja kinek mi az ismeretlen kategória.
[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS
Nekünk az a tapasztalatunk, hogy másodlagos a szakmai tudás és gyakorlat. Sokkal fontosabb, hogy egy beilleszkedni tudó és akaró embert kapj, aki önálló kognitív gondolkodásra képes.
A hiányzó szakmai ismereteket hamar meg fogja tanulni.
Volt már, hogy felvettük a hozzáértőbb, sok gyakorlattal rendelkező jelöltet, aztán egy balfasz volt. Kiidegelte a környezetét, senki nem akart vele dolgozni.
Néhány beszélgetés során meg lehet ítélni, hogy az illető az intelligencia-skála mely szintjén áll, és mennyire jó a lényeglátása, vagy épp mennyire elvarázsolt vagy különc, egocentrikus.
Ez reszben termeszetes nem minden csapat alkalmas mindenki szamara es nem mindenki alkalmas minden csapatba.
Ez egyik felet sem minositi, esetleg a kivalasztasi folyamatot.
Igaz volt, ahol a 4. jelolt utan mar raneztek a teamre, hogy wtf senki nem tud ott megmaradni, derultek ki erdekes dolgok a "mukodesrol". Ezert szukseges a periodikus atszervezes es a "bebetonozodas" megszuntetese.
Joistenke erre talata ki a probaidot, ahol meg nem fer bele, hogy egy alkalmasnak latszo szemelyt egy honapra belutrizzanak oda nem erdemes menni es ott egy alkalmazottra nincsennek felkeszulve. Sok helyen latom, hogy azt varjak el, hogy ugy nyomjad a ceget mintha a sajatod lenne, ha ezt akarjak akkor adjak oda neki es vagy mar a sajatjat tolja.
Szakmai gyakorlat meg jo ha van, de a "soft skill" szerintem elorebb van es ezt ertem mindket oldalra.
Ma es szerintem regebben is mindenki retardalt egyeduli kerdes a mennyire es ez a turesbe belefer vagy sem.
Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.