"Besokalltak a cégek, egyre trükkösebben kerülik a munkát az otthonról dolgozók"

Az alkalmazottak egy része mit sem akar jobban, mint lehetőséget arra, hogy otthonról dolgozhasson, a cégek vezetői azonban egyre kevésbé rajonganak az ötletért. Ennek oka a bizalomvesztés, ami részben amiatt alakulhatott ki, mert egyre több otthoni munkavégző különböző kurzormozgató kütyüt is képes bevetni csak azért, hogy úgy tűnjön, aktívan a munkájával foglalkozik, miközben a nyolcadik sorozatot nézi végig, vagy a barátokkal napozik a strandon. A trükköknek egyre több vállalatnál vannak áldozataik, így érdemes kétszer is átgondolni, megér-e ennyit egy ebéd utáni szundikálás.

Az otthoni munkavégzést lehet szeretni vagy gyűlölni, az viszont vitán felül áll, hogy a temérdek előny mellett komoly hátrányokkal is bír a home office. A pandémia alatt szinte mindenki, majd utána is temérdek vállalat állt át hibrid vagy teljesen otthoni munkarendre, így az egyébként az irodában is csak a számítógép előtt ülő alkalmazottak a fölösleges ingázást megspórolva sokkal jobb munka-magánélet egyensúly kialakítására kaptak lehetőséget – még ha ez nem is minden esetben valósult meg.

[...]

A Harvard Business Review tanulmányában 10 vezetőből csaknem 4 kételkedett a home office-ban dolgozók szorgalmában, ráadásul ők azt is gondolták, hogy ezek a beosztottak rosszabbul teljesítenek, ha otthonról dolgoznak, hiszen nincs, aki felügyelje a munkájukat. Mindez persze sületlenségnek tűnhet, mégsem tévednek teljesen: az Intuit egyik felmérésében a távoli munkavégzők több mint háromnegyede elismerte, hogy a munkanap során legalább egy-egy személyes feladatot is ellát. 

Ezzel alapvetően érthetetlen, hogy miért van probléma, hiszen az irodában egy ebéd- vagy kávészünet legalább annyi időt elvesz, mint egy mosás vagy felmosás, ezt pedig az is igazolja, hogy a felmérésben részt vevő munkavállalók többsége átlagosan 45 percnél kevesebbet tölt magántevékenységgel a munkaidő közben. Ezzel szemben a munkáltatók úgy gondolják, hogy ez az idő naponta akár több mint egy óra is lehet, így a felek között egyre nagyobb bizalmatlanság alakul ki, ami egyben a home office rendszerének első tégláit is kiütheti a falból.

[...]

A teljes cikk itt.

Hozzászólások

Annál a cégnél már eleve súlyos gondok vannak, ahol az egér mozgásának figyelésével, vagy hasonlókkal próbálják monitorozni az emberek aktivitását.

Szerkesztve: 2024. 07. 01., h – 16:51

Regota csendben voltam eteren a ~kozepvonalas velemenyemmel, megvartam, hogy eluljenek a trendek.

Szerintem:

  • Altalanos szabalykent hybridnek van ertelme (1-2-3 nap irodaban, tobbi otthon)
  • Vannak munkakorok, ahol bent kell lenni 5 napot. Nekem peldaul a 3 day hybrid rendszergazda es a fully remote devops eleg meredek ugy 2022 ota. De a maganyos farkas backend devet tenyleg kar szivatni, hogy menjen be
  • Heti 5 ebresztoora a 3 helyett sokkal sulyosabb a teljesitmenyre es a mental health-re, mint azt szeretik beallitani (hybrid vs minden nap bejaras, foleg messzire)
  • Tiltassal hazudni tanitasz: mechanikai egermozgato igy szuletett meg
  • Annak, aki arra hasznalta a remote employment marketet, hogy bevallalt 3 full time melot, amiken azota is probalja magat elsunnyogni a falig: na, azoknak a kurva anyjat
  • A commercial landlordok altal fizetett "back to office" ujsagcikkek a legszanalmasabbak az osszes kozul. A lolab is kilog
  • Aki nincs bent egy heten mind az 5 napot az irodaban, amikor egy direkt reportja kezd (es nincs holiday-en) annak ne nojon a csapata, es tobbet ne kapjon eloleptetest
  • Aki nincs bent egy heten legalabb haromszor, amikor a csapataba felvesznek valakit, annak lehetoleg ne legyen csapata. Ha van, vegyek el tole, reportoljon mind masnak, es tobbet o se kapjon eloleptetest
  • Office politics: ha egy tarscsoportnak kemenyvonalasabb a fonoke, mint a tieteknek, pofad lapos, kulonben megerdemelned, hogy neked is annyit kene bejarnod, mint a tarscsoport tagjainak
  • Ha valaki jelzi neked, hogy hatekonyabban tudna veled valamit megbeszelni az irodaban jovo het egyik napjan: BEMESZ
  • Covid alatt irodaban 5 napot dolgozo osszeszokott csapatok mentek haza otthonrol dolgozni. Nem ment ez ugy a hatekonysag rovasara, mint amikor total remote csapat 1-2 ev munkaviszony utan meg nem latta eloben a kollegait. Nem ugyanaz a hatekonysag. Fogadd el!
  • Kezdi megtalalni magat a kereslet es a kinalat. Aki indokolatlanul rangatja be egy munkakor vegzoit 5 napra, alig talal munkavallalot. Aki fully remote munkahelyet keres, masik tobbszazzal versenyzik, alig talal munkahelyet. Egy hybridre azert erdemes varni allaskeresokent, vagy egy olyan bejarosra, ami nagyon kozel van
  • Ha carreer goaljaid vannak, jarj be valamennyit. Akkor is, ha nem eroltetik. Lassak az arcodat, tudjak, hogy ki vagy. Es orulj, hogy mostmar ehhez inget meg zakot se kell felvenni, eleg gyurott Debian poloban megjelenni, mert a tobbiek a segguket se toljak be, teged legalabb latnak

+1, azzal a megjegyzéssel, hogy néhány mondatot nem értettem. Ez mit jelent?

Aki nincs bent egy heten mind az 5 napot az irodaban, amikor egy direkt reportja kezd

És ez?

Ha carreer goaljaid vannak, jarj be valamennyit.

Van még néhány mondat, amit nem értek, de legalább sejtem, mit jelenthet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

amikor egy direkt reportja kezd

Nekem is ötször kellett elolvasnom, hogy rájöjjek, a "közvetlen beosztott"-ra gondolt (és nem valamiféle jelentésre/tudósításra). De neki láthatóan nem szerepel a career goal-jai között, hogy proper-ül meglearn-öljön Hungarian-ül szpíkolni. (Pedig az okos gondolatokat tudni kellene értelmesen közölni, de hát az igényes alapszintű beszéd az manapság nagyon krindzs. :P)

Elmész bármelyik külföldi multi hazai lerakatához dolgozni 5-10 évet, és csak ezt fogod hallani a (elvileg magyar) menedzsereidtől. Azok mind meghülyülnek 5-10 év alatt teljesen, akkor is ha előtte tudtak jól és helyesen magyarul, mert felettük már általában külföldi smasszer van. Az meg nyilván nem magyarul fogja osztani a parancsokat.

a fully remote devops eleg meredek ugy 2022 ota

Egyebkent miert? Sok helyen az onprem szerver sem az iroda epuleteben van, nem egyszer hallom standupon, hogy valaki tobb orat autozott aznap a DC-be, mert valamit meg kellett rugdosni. Es akkor public cloudrol meg nem beszeltunk.

Nalunk pl. van olyan srac, akinek a haza kozelebb van a szervereinkhez, mint az iroda, ahonnan dolgoznia kene. What now?

  • Aki nincs bent egy heten mind az 5 napot az irodaban, amikor egy direkt reportja kezd (es nincs holiday-en) annak ne nojon a csapata, es tobbet ne kapjon eloleptetest
  • Aki nincs bent egy heten legalabb haromszor, amikor a csapataba felvesznek valakit, annak lehetoleg ne legyen csapata. Ha van, vegyek el tole, reportoljon mind masnak, es tobbet o se kapjon eloleptetest

+1, ez az ultimate faszsag, amikor a kozepvezeto az, aki a legkevesebbet tolti az irodaban, kozben meg arrol pofazik, hogy HO=rossz, jarjon be heti 6 napot az osszes droid. 

Covid alatt irodaban 5 napot dolgozo osszeszokott csapatok mentek haza otthonrol dolgozni. Nem ment ez ugy a hatekonysag rovasara, mint amikor total remote csapat 1-2 ev munkaviszony utan meg nem latta eloben a kollegait. Nem ugyanaz a hatekonysag. Fogadd el!

+1, baromi nehez integralni uj csapattagokat - elonyben azok a cegek, ahol eddig is szet voltak szorva a teamek kulonbozo irodakban/orszagokban, ott mar megvan a tudas

Aki indokolatlanul rangatja be egy munkakor vegzoit 5 napra, alig talal munkavallalot. Aki fully remote munkahelyet keres, masik tobbszazzal versenyzik, alig talal munkahelyet. Egy hybridre azert erdemes varni allaskeresokent, vagy egy olyan bejarosra, ami nagyon kozel van

^ nagyon nagy igazsag ez

Lehet kapalozni, de a piac itt is beall egy egyensulyi szintre. 

Egyebkent miert? Sok helyen az onprem szerver sem az iroda epuleteben van

A corporate vilagban a devops-nak vannak szocialis feladatai is. Peldaul jo dolog bent talalni, ha egy surgosebb issue-hoz 10 percenkent kell megnyomnia az egyikuknek valamilyen approval gombot. Es ahogy trey fogalmaz lentebb, a "strandrol beerve" nem lesz az az approval gomb 10 percenkent megnyomva, sot, akar belemelyed masba, meg ha dolgozik is, es nincs, aki vallonsimogassa, hogy most mas a prioritas.

Nem annyira corporate vilagban meg a devops neha IT support, vagy pot IT support. Szerintem azt se kell sokat magyarazni, miert jo heti 2-3 alkalommal bent talalni.

A hybrid devops oke, a fully remote-ot tartom meredeknek.

Ja, meg kell hivni gyros-ra, ha 10:20-tol vele kell dolgoznod, es elhuzodik 14:10-ig. "Na gyere, miattam nem tudtal ebedelni korabban, meghivlak egy gyors gyros-ra". :D

Hogy aztan kideruljon, hogy hozott be magaval kajat, kimegy 14:12-kor a konyhaba, bebassza a mikroba a tegnap estere rendelt pizzajanak a maradekat, mig te kimesz ebedelni egyedul, mint #foreveralone :)

Egyetértek. Ma már a legtöbb IT-s üzemeltetés amúgy is remote, SSH, felhő/web, stb. alapú, nincs egy irodahelyiséghez kötve. Helyszínre már max. csak tényleg hardverhiba, kábeldugdosás, stb. miatt járnak ki.

Programozó dettó, a kódolás is olyan, hogy nincs helyhez, irodához kötve, meg 8 órás munkaidőhöz. Amúgy is kreatív folyamat, néha ha jön az ihlet, akkor az éjszaka közepén, vagy hajnalban, és akkor az ember kiprogramozza magából, megoldja a kódból a problémákat. Ez nem olyan fajta munka, hogy bemész az irodába, csinálod, majd a munkaidő végén a szögre akasztod és hazamész, hanem folyamatosan forog rajta az ember agya, váratlan időben jöhetnek ötletek, áttörések. Ez nem csak a kódolással, hanem minden kreatív folyamattal így van, dizájn, regény/cikkírás, forgatókönyvírás, reklám/marketinganyagok létrehozása, stb..

Az ilyeneknél sokkal több értelme van egy home office-nak. Illetve arra is jók, hogy azok a semmirekellők, akikről a másik szálban írtam, hogy az irodában sem csinálnak semmit, azokat el lehet tüntetni otthonra, ott sem fog semmit dolgozni (de lehet nekik valami beküldendő, egyszerű kamufeladatot kitolni, amit visszaküldenek néha, és rá lehet fogni, hogy csinált valamit), persze, de legalább nem lesz mindenkinek nyilvánvaló, nem bomlassza a munkamorálját azoknak, akik bejárnak, nem foglalja a céges parkolót, étkezőt, vízforralót, mikrót, stb., egyel kevesebb ember, aki után a koszt, dzsuvát, mosdót, stb. kell takarítani.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Nem mondtam, hogy nincs ilyen. :) geleinek fentebb reszleteztem, hogy miert hatekonyabb a legtobb esetben, ha meg is lehet talalni legalabb nehany napon fizikailag a devops membert.

De lattam olyan kiveteles, szocialis interakciokra es approval-priorizalasra nem kenyszeritett devops-okat, akiknel tenyleg mindegy volt, hogy honnan piszkaljak a cloudot. De szerintem ez a ritkabb.

Mi köze a szabadságnak az illemhez?

Csak azért, mert nem kötelező a találkozás, még nem kell bunkónak lenni.

Ha az ember bemehet akkor egy kézfogásra és pár szó bájcsevejre, lévén ritkán találkozik a főnökkel, akkor nem hal bele, de megtiszteli ezzel a másik embert.

Ha valóban szabit vett rá ki korábban, akkor meg tud neki írni egy levelet, hogy ne haragudj, de le van foglalva a külföldi szálloda, nem gond, ha nem találkozunk személyesen? Ezt megérti a másik fél is. De ha nincs szó lefoglalt szállásról, vagy nagy távolságról, hanem csak otthon lazulás van, akkor igazán beugorhat az ember egy pár percre ahhoz, aki ritkán jön.

Az élet nem fekete és fehér, ha valamire reagálok, azt nem úgy kell érteni, hogy az eredeti felvetés minden tézisét tagadnám. Sok dologtól függ ez, de szabadság kevés van. Ha egy kézfogásra, 15 perc hajlongásra, egy kávéra bemész, akkor kidobtál a szabadságodból egy napot. Továbbra is azt gondolom, a szabadságot tartsa tiszteletben a cég, és senki se húzza fel az orrát, hogy ha jön a félisten, akkor hogyan merészel az alattvaló nem bemenni szabadság alatt. Hát úgy, hogy szabadságon van, aminek épp az a lényege, hogy nem megy be, nem emlékszik a főnökének a nevére sem, nem kapcsolja be a telefonját, nem néz céges levelezést, hanem kirándul a hegyekben, ahol nincs térerő, vagy a nőjét kényezteti, miközben kint van a kilincsen a ne zavarjanak tábla. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ez pont így!

Csak sajnálni tudom azokat a szerencsétleneket, akik az évi 20+ mèg valamennyi napjukon nem tudjàk elfelejteni a munkájukat. Illetve hagyjàk magukat stresszeltetni a (alkalmatlan) főnökük àltal, így szabadság alatt is lesegetik azt a kurva emailt, rohadt Teams notification-t stb.

A temetők tele vannak nèlkülözhetetlen (munkás) emberekkel. Ezt kellene mindegyikőjüknek mèg èletében megèrteni.

Valóban, a legtöbb esetben nálunk simán működött, hogy akkor mentem el szabadságra, amikor nekem volt jó. Volt, amikor egyeztetni kellett a kollégákkal (azonos munkakörben ne mindenki egyszerre menjen el), volt, amikor a vezetővel is (három azonos munkakörből kettő ne menjen el egyszerre szabadságra, és volt ütközés - általában megkaptuk a jóváhagyást), szóval ezeket is lehet kezelni, ha normális a vezető hozzáállása.

Visszatérve az eredetihez, általában ha valaki hosszabb időre tervez szabadságra menni, azt úgyis megbeszéli a vezetővel, így ha ő épp akkor jön látogatóba, úgyis tudja, hogy az adott ember nem fog vele találkozni, mert szabadságon lesz. A home-office / on-prem office meg általában tervezhető rövid távon úgy, hogy meglegyen a személyes találkozás. Hülyeség a drámát keresni, értelmes emberek meg tudják találni egymás közt a normális megoldásokat.

A hibriddel az a baj, hogy egyesiti a hatranyokat:
Ha dedikalt helye van mindenkinek, es minden hetfon-szerdan-penteken (vagy mas felbontasban, mindegy) osszegyulik a teljes ceg, ugyanakkora irodaepulet kell, ugyanannyi parkoloval. Az alkalmazottaknak is ugyanugy kell kozlekedesre berlet (vagy ugyanugy fenntarthatnak autot, stb.). Szoval igazabol a HO-nak csak kis elonyet tudod kihasznalni (heti par nap ingazasi idot meguszol + jobb az otthoni kornyezet), es az irodai jelenletnek is, mikozben megkapod mindketto hatranyait.

Aminek szerintem van elonye:
Kisebb iroda, foleg targyalokkal, illetve legyen azoknak par dedikalt hely, aki otthon valamiert nem tud (kicsi gyerekei vannak, szipirtyo nem hagyja dolgozni, stb.). Ha ugyfel jon, leulnek targyalni, megoldjak. Ha uj munkavallalo, akkor bent megoldjak a beavatast, megkapja a ceges gepet, elmondjak neki a legfontosabbakat, aztan a tobbit otthonrol/mailben elintezik.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Már sehol nincs fix helyed kovid óta, minden fasz nagy irodabérlős melóhely átállt openoffiszra és flexdesk-re. Azaz oda ülsz, ahol helyet találsz magadnak aznap reggel. Nincs foglalt / fenntartott hely. Még a kisfőnököknek, managereknek sem. Max az ügyvezetőnek, HR főnöknek van saját irodája, az összes többi alantasabb beosztottaknak coki.

Így aztán semmi cuccod sem maradhat az asztalon, mert másnap ki tudja hova fogsz tudni leülni. Pápá kicsit is otthonosabb munkakörnyezet, pápá h. valamivel személyesebbé tudd tenni a bent töltött napjaidat. Tervező nunkában 2-vel ezelőtti helyen de szerettem h. a paraván ott volt körülöttem és tele tudtam ragasztgatni azokkal az információkkal, ami sokszor segítette a napi munkámat. Csak felnéztem 1 pillanatra, tudtam helyileg hol van amit keresek, és 1 pillanat volt megtalálni. Lehetett tovább folytatni ahol félbehagytam, nem akasztotta meg a folyamatot. Most meg reggel azzal kezdődik a nap, h. a hátizsákból előhalászod a laptopot (régi helyeken ha akartad bent hagytad az irodában a saját asztalodon a gépet hétvégére, otthon úgysem szedted elő dolgozni), előhalászni az egeret. Külső billentyűzet is jó lenne, mert a kibaszott laptop beépìtett billentyűzete mindenre jó, csak hosszú szövegek kényelmes bevitelére nem. De ahhoz meg cipelhetnél magaddal idióta boomer / milennial módjára egy teljes méretű klaviaturát. A kisebbekkel meg pont a lényeget veszted el. De hát az ilyen komfort ergonómia dolgokat is szépen elengedte mindenki, ehelyett gépelnek a nyomorult beépített klaviaturán.

Laptop magasítót is cipelhetnéd magaddal minden nap, meg szerelhetnéd össze, így azt sem csinálja senki, bámulnak lefelé maguk elé. Jót tesz majd a nyaki gerinc fájdalmaknak. De sebaj, mert a kibaszott éves munkavédelmi mandatory training-ben mindig ott van a fénymásolt kép a helyes ülő pozicióról a monitor és a szék magasságokkal.

20-25 éve a nagyvállalati napi földi pokol létet a cubicle szimbolizálta. Mint ahogy a Hivatali patkányok-ban is mutatták: az egymástól alacsony fallal elzárt-bezárt irodai rabszolgák a saját személyes kis 1,5-2 m2-es börtöneikben senyvedtek. Majd gyors tekerés napjainkra. A sors fintora hogy mit nem adnánk érte, hogy visszakapjuk a saját kis személyes terünket. Ahelyett a kibaszott 2-300m2-es egybenyitott komplett emeletek helyett ahol az irodisták többsége kénytelen összezsúfolva elviselni a többieket.

Nekem kvázi fix helyem volt, talán egy alkalommal kellett máshová ülnöm, mert jóval később mentem be (itthon kezdtem az aznapi munkát egy korai release-zel, és amikor láttam, hogy minden OK, akkor mentem be, addigra persze a szokott helyem már foglalt volt, nagy kaland az azzal szembe lévő asztal meg üres :) A munkaasztalokhoz tartozik egy dokkoló és két monitor, szóval nem kell a notebook képernyőjén dolgozni, ha nem akarsz. Bevittem egy ősrégi nagy billentyűzetet meg egy hanyattegeret, azt használtam, szóval a flexdesk mellett sem kell okvetlenül rossz munkakörnyezetet kialakítani.

Úgy írod az 1. mondatban, h. 1x történt meg (mekkora időtartam alatt? 1 év? 5 év?)

addigra persze a szokott helyem már foglalt volt: ebből meg az jön le h. nem volt eddig sem a fix helyed, csak te hajnali 8ra beesel minden nap, így minden nap el tudod foglalni a kedvenc helyedet (ami viszont nem a neked kiosztott hely, 1 gyors teszt a kérdés eldöntéséhez: felállíthatod az oda leült bárkit azzal a felszólítással h. a helyeden ül?). A persze kitétel alapján meg általában ez a normális történés, szóval valószínűleg nem 1x történt meg a fenti sztori.

Egyszer történt meg, kb. két-három éve vagyunk ebben az irodában. Nincs kiosztott hely, ahogy írtam is. Hajnali 8-ra ritkán esem be, de való igaz, hogy a viszonylag korán bejárók közé tartozom. Természetesen nem állíthatom fel azt, aki a helyemen ül, ilyen igazából egyszer még nagyon korán esett meg, amikor az egyik kollégának jeleztem, hogy itt én szoktam ülni (a munkát igazából még nem kezdte meg). Többünknek van egyébként 'megszokott' helye, ezeket többé-kevésbé tiszteletben szokták tartani, szerencsére nem annyira zsúfolt az iroda, hogy ez gondot okozzon. Az is segít ebben, hogy többé-kevésbé kialakultak az egyes 'területek' - asztalcsoportok - hálózat, net-mangement, security, vmware és egyéb teamek általában adott környéken ülnek, bár hivatalosan semmi nincs kiszignálva (egy-két vezetői és HR-asztaltól eltekintve).

Ez nincs így. Fix helyem van, ott vannak a személyes cuccaim, a fejlesztés alatt álló berendezés, két számítógép meg még egy monitor, egy rakás hardware-es cucc, kábelek, oszcilloszkóp, multiméter, A4-es lapok, tollak, szerszámok, billentyűzet, egér, alma, számítógépeken por. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

ricsip által írt jelenség sajnos sok cégnél előfordul. Ami engem roppant mód idegesíteni szokott, ha alkalmazott vagyok. A szokások rabja vagyok, picit kényszeres. Gyűlölöm, ha valaki hozzányúl a cuccaimhoz. Contractorként nem érdekel - olyankor úgyis ritkán vagyok bent a cégnél.

Alapvetően ezért is jó a HO: az itthoni asztalomat úgy rendezem el, ahogy akarom. És senki más nem ül le hozzá. Meg nincs "clean desk" policy - azért céges dolgokat nem hagyok elől, ha megoldható.

Akkor neked/nektek szerencsétek van.

Az volt a szokás kovid környékén, h. bérelték az irodát X kapacitással, közben meg 1,5-2x ember van alkalmazásban. Erre vége a kovidnak, és vissza akarták parancsolni a parasztokat az irodába. Kiszámoltuk ha mindenki be akarna jönni egy valamelyik konkrét nap, rengeteg ember a folyosón kellene h. leüljön mert nincs annyi asztal + szék. Ezért elindult a flexibilis hybrid bejárkálgatás égisze alatt a felíratkozásos játék heti szinten ki melyik napon fog bejönni, és ehhez tartani kell magadat. Ha meg változik a terv, akkor írkálj a főnöködnek h. te ezt a napot azzal az emberrel elcserélnéd. Még 1 fantasztikus mikromenedzselt orbitál-faszság.

Hetente egyszer tyúkbél húzkodással, pakolászással, dokkoló kuncsorgással, működő kávégép keresésével kezdem a napot. Flexi office mosolygás, egeret viszek magammal.
Van olyan hogy pár sorral arrébb tudok leülni, olyankor 10-11 körül véletlenül hazamegyek ¯\_(ツ)_/¯

echo crash > /dev/kmem

Nekem volt olyan, hogy egy bankban dolgoztam. Reggelente bementem az irodába, kb. 9 órára. Ha volt azon a részen asztal, ahol az projekten dolgozó emberek jellemzően ültek, akkor oda leültem. Ha nem volt, akkor mentem körbe az emeleten, hogy van-e máshol asztal. Ha volt, oda leültem. Ha nem volt, akkor mentem vissza a vonathoz, hazamentem, és otthonról dolgoztam. Ez még kb. 5 évvel Covid előtt volt, szóval a többség bejárt az irodába.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

leviszed a kutyát - deszkázol egy kicsit. HO-ban ezzel is ki tudsz kapcsolni és még hasznos is. De igen, kell hogy más legyen a munka és otthoni lét -- pl. én felöltözök HO-ban dolgozok akkor is és pontban 9-kor bekpacsolom a gépet, ha van meeting ha nem.

For Whites Only meeting room!

Érzésre mennyivel? Ugyanazt csinálod mint 15 éve? Nem lehet, hogy már ennyivel unalmasabb vagy a rutin miatt igazából hatékonyabb lettél és ugyanahhoz az eredményhez nem kell annyit ténylegesen melózni?

Persze ez üti a hatékonyság definicióját, de azért fontos kérdés.

Irtó gázul hangzik. Már eleve az is, hogy asztalod sincs, ahol dolgozni tudnál, már a munka megbecsülésének a jele, de oké, tegyük ezen túl magunkat, de legalább szólnának előre, hogy ha nincs, hogy ne fáradjál be ingázással, ha nem muszáj, mert nincs hova, akkor legalább arra nem pazarlod az idődet. Ilyen peremfeltételekkel én nem is járnék be, minek, megmondanám, 2-3-szor bementem, nem volt asztal, nem nyomozgatok minden nap, hogy lesz-e, amíg nem szólnak, hogy biztosan van, én addig nem megyek be, mert nincs hova. Ez minimum, ha Covid előtt, ha után.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Sehol nem kötelező dolgozni, szerintem azt a választ kapnád, hogy nem kell bemenni, ha felmondasz. Nálunk amikor olyan időszak volt, hogy viszonylag kevés volt a hely a létszámhoz képest, akkor bevezettek egy helyfoglaló rendszert, mindenkinek saját érdeke volt kitölteni, hogy adott nap be szeretne-e menni, látszott, mennyi szabad hely van. Később, amikor elhatározták, hogy most komoly bővítés jön, akkor kaptunk egy jóval nagyobb - és tovább bővíthető - területet, jelenleg nem fenyeget az a veszély, hogy nem lesz szabad asztal, legfeljebb pár asztallal odébb, szóval nyugodtan be lehet menni.

Van egy kis helyiség, ahova be lehet akasztani a kabátokat, oda be lehet tenni ritkán használt ruhadarabokat is akár (nekem van egy reklám-esernyőm, az is ott van, mondtam a többieknek, hogy szükség esetén szabadon elvihető, de hozzák is vissza - működni látszik, > tíz éve megvan). Egyébként mindenkinek van egy kis gurulós szekrénye, szükség esetén zárható, oda szokás betenni a személyes cuccokat. Nekem abban van benn az egér, egy termosz, esetenként csoki, meg a személyes kávésbögrém :) Váltócipő és dezodor esetemben a kerékpáros öltözőben van a szekrényemben, legtöbbször amúgy is biciklivel megyek be. A számítógép hurcolásos, mert ha otthonról dolgozom, értelemszerűen otthon kell.

Vannak nagyobb - zárható - szekrények is, ha valakinek annyi holmija van, hogy nem fér el a gurulós kisszekrényben, igénybe veheti valamelyiket.

Egy ideig "ki voltam kölcsönözve" egy komolyabb multinak, ahol felültek erre az open / flexy office vonatra. Nem mondom, hogy hozzá tudnék szokni... Az asztalkeresés önmagában vicces helyzeteket szült, mivel az állandó munkatársak szokásjoga azért élt, szóval ha bementél és leültél valakinek a helyére, az simán elhajtott onnan, ha nem 8-9-re járt be, hanem mondjuk 10-11-re. Aztán felfedeztem, hogyan oldották meg a szabad hely jelölését, aki elment szabadságra, odarakott egy postit cetlit, hogy mettől meddig szabad az asztal. A személyes holmiknak több kártyával zárható szekrény volt, az általuk biztosított gépet ott helyeztem el mindig, hogy ne kelljen hurcolni. Aztán amikor bevert a COVID, ott is maradt, amit jeleztem, de nem engedték, hogy elmenjek érte, mondtam, hogy oké. Amikor jóval később bemehettem érte, akkor meg nem volt ott a gép. Kezdődött is a fejvakargatás, végül kiderült, hogy valaki szokásjog alapján arra a szekrényre tartott volna igényt, amit én is használtam, kipakoltatta valakivel, mivel régóta nem nyúlt hozzá senki, a cuccokat meg átrakta a mellette lévő szekrénybe (onnan meg ki tudja, hova tűnt...). Én ennél a pontnál mondtam, hogy OK, akkor innentől nem az én gondom, szóval felejtsenek el és adjanak egy másik gépet.

Ismerosi korben tobb helyen megy a kovetkezo:

Van egy server/VM valahol a cegnel/felhoben. Itt vannak a kritikus adatok, ezen megy a fejlesztes is. Erre kb. tavoli asztallal (vagy hasonlo megodassal, van belole tobb) tudsz belepni a - szinten ceges - laptoprol. Utobbin nincs ilyen kritikus dolog, minden gepigenyes dolog a tavoli gepen fut (kiveve persze a teams es tarsai), igy nagyon erosnek sem kell lennie (attol meg az). Szabalyozzak, hogy mit masolhatsz at a ceges VM-rol a ceges gepedre (leginkabb semmit). A laptopon gondolom be van allitva ettol fuggetlenul a titkositas, ujjlenyomat, ami kell.

+mobilos autentikator app a 2FA-hoz

Ha eltunik, ovatossagbol lecserelgetik a jelszot, tiltjak a gepet a halozatbol, aztan a tobbivel elszamolnak attol fuggoen, hogy hogy tunt el. Legalabbis gondolom ez a hattere.

Ertelemszeruen ha hardware-t fejlesztesz, es kozvetlenul kapcsolodik a ceges gephez, akkor nald pont nem opcio. De eleg sok olyan feladat van, aminel igen.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Nálunk ez sokkal lazábban van kezelve, dolgozom itthoni saját gépről is céges szerver repójába, meg benti másik saját gépemen is, legritkábban a céges benti gépemet használom, mert az windowsos, amit meg nagyon utálok. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Valószínűleg pár nap alatt megtalálták, de mint írtam, onnantól nem foglalkoztatott a téma, hogy kiderült, nem én hibáztam. Az jobban aggasztott, hogy az általam bezárt szekrényt kitakaríthatta valaki (de ezt megmagyaráztam azzal, hogy a COVID miatt mindent kinyitottak fertőtleníteni). Amúgy magán a gépen semmi olyan adat nem volt, ami miatt aggódni kellene, ha mégis lett volna, az a munkavállaló hibája, mert policy szerint semmi ilyesmit nem tarthat rajta. Bármi munkával kapcsolatos dolgot csak a hálózati meghajtókra szabályos tenni, személyes cucc meg tiltott (amúgy meg N+1 védelem volt rajta, HDD titkosítás, biometrikus azonosítás, stb...).

Meg gyakornok voltam egy kozismert tanacsado cegnel, amikor az uj irodaba koltozott, es a fix asztalok helyett bejott shared desk policy. Sajnos a cegvezetes vegtelen bolcsessegeben olyan szekrenyt valasztott, amibe sehogy nem fert bele a ceges standard laptop. En balga otthagytam a laptopom az egyik asztalon (felretolva, nehogy megzavarja a masnap koran erkezo bajtarsakat), amit masnapra valaki eltett.

Szoltam a foninek, o meg mondta, hogy a biztior tette el ejjel, hogy peldat statualjon. Elmentem a biztiorhoz, mondta hogy csak a country lead engedelyevel adjak vissza, ha elmegyek hozza, es toredelmesen megvallom a buneimet, mert ugye a statualas a lenyeg. En visszaultem a helyemre, es elkezdtem zenet hallgatni a telefonomon. Eltelt a delelott, elmentem ebedelni, delutan egy kis YouTube, harom korul kaveszunet, es mire visszamentem az asztalhoz, ott vart a gep. 

Este megint otthagytam az asztalon, de tobbet nem vittek el.

a biztior tette el ejjel, hogy peldat statualjon.

Egy korábbi munkahelyemen volt szabály, hogy ha felálltál az asztaltól, akkor a laptopot oda kellett "láncolni". A legenda szerint ezt egy időben a "szekusok" úgy ellenőrizték, hogy időnként körbejártak, és ha találtak egy magára hagyott, le nem lakatolt gépet, akkor elvitték, és csak "fejmosás" után adták vissza a dolgozónak. Ezt addig csinálták, mígnem sikerült egy kellő méretű egóval és befolyással rendelkező menedzsernek a gépét elvinni, aki emiatt jelenetet rendezett. A szabály megmaradt, de állítólag azóta nem vették el senkinek a gépét. #öltönyösovisok

Ilyen durvak nem voltunk egymassal, viszont erositendo a biztonsagtudatot ket dolgot elkovettunk. Elozo cegnel ha eszrevettuk, hogy valaki nem lockolta le a gepet (kepernyozar) akkor a hatteret lecsereltuk egy khm... ferfiszerelmet abrazolo mualkotasra. Amikor a tulaj meglatta a buzikat a gepen, tobbnyire nem volt boldog, es legkozelebb odafigyelt.

Jelenlegi cegnel mas kiszurast talaltunk ki, ha valaki talal egy lezaratlan gepet, akkor megnyitja a levelezest, es az aldozat neveben kuld a csoportnak egy meghivot kozos sorozesre, deklaralva, hogy o fizet. :-)

Ezek 20 éve, kkv-nál biztos mentek, nekem is mesélték.

Ha meg egy homokos képet beraksz 1 olyan multinál, ahol éppen tolják a buzipropagandát (kötelező prideolás, épp elmúlt hetekben ment), szerintem még aznap felmondanak neked, és még szabályzatuk is lesz rá. Már ha egyáltalán elmondja a hr-es a szemedbe miért rúgnak ki, mert annak érdekében h. ne legyen mit megtámadni a munkaügy bíróságon, nem lesz megnevezve a konkrét oka a kirúgásodnak. "A cég értékrendejével össze nem egyeztethető viselkedést tanúsított / megszegte a work togetherbetter ethics belső szabályzatot.

Nyilvan. A ceges kulturat figyelembe kell venni, ahogy a ceges szabalyzatokat is. Azok nem ok nelkul alakultak ki, es csak azert, mert egyes dolgokrol nekem mas a velemenyem, nem negligalhatom ezeket. A sarokba sem pisilhetek, csak azert mert nekem mindenfele szabadsagjogaim vannak...

valaki nem lockolta le a gepet (kepernyozar) akkor a hatteret lecsereltuk

Ezt IBM-nél (azóta Kürümpürkűt Kyndryl) mi is csináltuk, csak David Hasselhoff-os képekkel. Ezt hívtuk hoffolásnak. :) (A "népszokás" része volt, hogy ha szigorúan szakmai okból állt fel az illető, mert mondjuk jelentett a MoD-nak, vagy pár mondat erejéig ment oda valakihez, ill. ha egy-két székkel arrébb lévőnek segített, akkor nyilván nem hoffoltuk.)

Néha ott hagyom én is mindkét gépemet zárolás nélkül, de nem szoktunk egymás dolgaihoz nyúlni. Mi lenne a következő? Ha az asztalon marad a tárcám, a bankkártyámról rendel valaki ebédet magának? Nyilván nem.

Egy korábbi munkahelyemen csinálta egy kollégám, hogy C++-ban programozott, munkaidő végén sor közepén álló kurzorral ott hagyta a gépet zárolás nélkül, jobb esetben save-et talán nyomott, majd másnap folytatta a munkát. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Pedig csak vagy 18 éve létező dolog ;)

https://betawiki.net/wiki/Presentation_Mode

Presentation Mode was introduced in Windows Vista.

Presentation Mode and its settings menu are only available in high-end SKUs of all supported Windows versions. These include Business/Professional, Enterprise, and Ultimate in Vista and 7 (where Business was replaced by Professional), and Pro and Enterprise in 8, 8.1, 10, and 11.

 

Mindig fájdalmas volt látni előadást tartó helyeken h. balfaszkodnak a kivetítővel, mikor 3 percre csak beszél és nem nyúl hozzá a géphez, ezért bekapcsolt a screensaver. Lehetett visszamászni emberünknek megrángatni az egeret, h. újabb 3 percig ne legyen screensaver. Aztán GOTO 10.

Vagy a hülye fotó wallpaper miatt nem lehetett olvasni a szöveget a desktopon stb. Kb olyan alap cuccnak kellene lennie a használatának, mint a Snipping tool. Ami szintén Vista-val jött, mégis kellett neki jó 10-15 év mire a Windows10-ben kezdték felfedezni az átlagnépek is.

PSR.EXE szintén ez a kategória: Problem Step Recorder. Ahelyett h. el kellene kezdenie a jóembernek fél óráig magyarázgatnia h. hol mit csinált (vagy nemcsinált), mondtam neki h. indítsa el a PSR-t, reprodukálja a hibát, majd küldje el nekem a PSR fájlt. Két perc alatt megvolt, és nem volt kihagyott lépés, meg eltorzított magyarázata mi történt a valóságban.

OK, bevallom, hallottam már a nevét, de fogalmam sem volt, mire való ez. Viszont néha jól jönne, mert pont azt csinálom, amit fájdalmas látnod. Bocs.

Viszont nem találom, hol lehetne bekapcsolni, vagy engedélyezni. Ah, OK, látom már. A magán laptopomon Windows Home verzió van, szóval ezért nincs Presentation Mode. Megnéztem a cégesen is, ott van Presentation mode.

Cool. Kár, hogy ha nem alkalmazott vagyok, akkor a saját gépemet használva ez nem lesz elérhető. De mondjuk azt az extra 250 fontot, amennyivel többe került volna ez a laptop a Home helyett a Pro verziójú Windows-zal, azt nem éri meg. Majd időnként megbököm az egeret.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Legyen benne a reflex a kezedben, hogy ha elhagyod a géped környezetét (= nem látsz rá a gépre), akkor nyomsz egy lockot. Bár ahogy többen is mondták, normálisabb helyeken van valamilyen timeout (például 5 perc) a screenlock-ra. Nyilván bizonyos alkalmazások futása esetén nem, pl. aktív webex vagy teams hívás, videólejátszás a böngészőben az éppen aktív fülön (pl. Udemy vagy Coursera).

A túrórudis sztorit én se támogattam, de a másik - egérgomb balkezesítése - nem destruktív, könnyen visszacsinálható és általában az első vagy a második eset után az illető már zárolta a gépét..

Ha jól emlékszek, akkor te írtad többször, hogy privát gépről is commitolgatsz céges repóba. Ha ez nem egy publikus opensource termék, akkor az üzemeltetés/security ehhez mit szólt?

Ami meg a kollegádat illeti: bátor. Gondolok itt arra, hogy ha mondjuk a takarítónő mondjuk csak jószándékból portalanít és bekerül egy-két extra karakter a cuccba. Na meg ott sosincs áramszünet?

Legyen benne a reflex a kezedben, hogy ha elhagyod a géped környezetét (= nem látsz rá a gépre), akkor nyomsz egy lockot.

Miért? A kollégáim nem az ellenségeim, ugyanazon a projecten, ugyanazokért a célokért dolgozunk.

A túrórudis sztorinak én se voltam a híve, de a másik - egérgomb balkezesítése - nem destruktív, könnyen visszacsinálható és általában az első vagy a második után az illető már zárolta a gépét.

Óvoda.

Ha jól emlékszek, akkor te írtad többször, hogy privát gépről is commitolgatsz céges repóba.

Ez így van, kettőről is.

Ha ez nem egy publikus opensource termék

Nem az.

az üzemeltetés/security ehhez mit szólt?

Támogatott, amikor esetleg kérdésem volt a vpn és svn kliens konfigurálásával kapcsolatban. Gondolom, az üzemeltetésnek nem az a dolga, hogy bedobja a rudat a küllők közé, hanem az, hogy műszerolajat adjon a csapágykenéshez, hogy jobban menjenek a dolgok.

Ami meg a kollegádat illeti: bátor. Gondolok itt arra, hogy ha mondjuk a takarítónő mondjuk csak jószándékból portalanít és bekerül egy-két extra karakter a cuccba. Na meg ott sosincs áramszünet?

Ő volt kollégám korábbi munkahelyemen. Ezzel viszont teljes mértékben egyetértek, ez valóban veszélyes. Bekerülhet egy kódba úgy néhány extra karakter, hogy az lefordul, és le is fut. Tipikusan ilyenek a konstansok, számok.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Miért? A kollégáim nem az ellenségeim, ugyanazon a projecten, ugyanazokért a célokért dolgozunk.

Akkor ezek szerint nagyon kis cégnél dolgozol, ahol mindent ti csináltok a meló mellett: irodatakarítás, klímatisztítás, gyakornok se nagyon jár nálatok, stb.

Gondolom, az üzemeltetésnek nem az a dolga, hogy bedobja a rudat a küllők közé, hanem az, hogy műszerolajat adjon a csapágykenéshez, hogy jobban menjenek a dolgok.

Az üzemeltetésnek a felhasználók segítése mellett a céges értékek (céges adatok, forráskód, stb.) megvédése is ott van feladatként. És valóban, használható, de még nem zavaró security-t nehéz összerakni, pláne ha csak egy-egy réteget használsz. Én ezért szeretem a swiss cheese modelt használni, mert ha egy-egy réteg ki is esik bármi miatt, jó eséllyel még marad pár.

Viszont felmerül a kérdés, hogy ha valaki a privát gépedet használva hozzáfér a forráskódhoz, esetleg még bele is mókol valamit, akkor azért ki a felelős? Az üzemeltetés vagy te? Mert valakinek ebben az esetben lesz felelőssége.

Részemről lezártam a kérdést és szívből kívánom, hogy ilyen eset sose forduljon elő.

Amikor a takarító jön, akkor én már távozom, ki van kapcsolva a számítógépem. Klímát jönnek tisztítani, akkor vagy én, vagy valamelyik kollégám a szobában van. Elég furcsa lenne, ha a vödrével a kezében elkezdene a számítógépemnél akciózni a klímás arc.

Műszerben lévő rakás mikrokontrolleres elektronika firmware-eiről beszélünk, illetve kapcsolási rajzokról. Hamarabb érzem problémának azt, hogy a céges levelezés a Microsoft felhőben van, ami ipari kémkedésre ad lehetőséget, mint azt, hogy bárki felnyomja a gépemet távolról, s egy NULL pointer dereference hibát ír a kódba. De, ha megteszi, előbb-utóbb csak előjön, s akkor ki fogom javítani. Ha a céget és az IT-seinket nem érinti meg az a biztonsági szakadék, hogy céges infók vannak a Microsoft felhőjében, akkor bármi más szerintem nem számít. Márpedig ott vannak a dolgaink, ami szégyen szerintem.

Önmagában az, hogy hozzáférnek a forráskódhoz, nem hiszem, hogy túl érdekes. A műszerben sok az innováció, évekig tart a fejlesztése, lehet, könnyebb megírni azt a kódot, mint megérteni, ami meg van írva, vagy ha nem is, nem a kódban rejlik a nehézség, nem azon múlik a gyárthatóság.

Mondok egy hasonlatot. Ha csinálnál egy elektronmikroszkópot, nem az USB kommunikáció implementációja, vagy a firmware lenne az izgalmas, hanem például az, hogyan tudsz nagyon pontosan pozícionálni egy elektronsugarat, milyen geometriával éred el a szükséges mágneses teret az eltérítéshez, hogyan oldod meg a hőtágulás okozta mechanikai torzulások hatásának kompenzációját a szerkezetben. Fikció, amit írok, lehet, egészen más az elektronmikroszkópban alkalmazott megoldás, de remélem, érted, hogy ebben az esetben egy forráskód cseppet kevés lenne ahhoz, hogy elektronmikroszkópod legyen.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Hehehe… egyszer jártam így :) Ráadásul amire visszamentem a képernyő lekapcsolt. Monitornak háttal dumáltam a főnivel 10 percet és kb a felénél meglökhettem az asztalt mert furcsán tekingetett a hátam mögé majd a végén mondta, hogy azért szolidabb hátteret kéne választani :)))))

Szerkesztve: 2024. 07. 01., h – 16:59

vagy csak az ingatlanpiacnak fáj, hogy már nem rentábilisak a durván túlárazott irodák, na meg lehet csődbe mennek a körülöttük lévő kajáldák is ;)

Ajjaj, ez nagy katasztrófa. Nagyon sajnálom ezeket a cégeket, pedig ők jó emberek, mindent megtettek, még kémprogramokkal, keyloggerekkel is teletűzték a dolgozók gépét. Hát ilyet, ezzel a bizalommal visszaélni, nagyon nem szép.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Eredményt kell elvárni, nem jelenlétet. Amúgy meg home office-ban én fizetem az irodám extra rezsijét (világítás, fűtés, klíma, internet), ennyivel kevesebbet kell a munkáltatóm költsön. Van, aki zajos irodában tud hatékonyan dolgozni, ahol ha elakad, meg tudja beszélni a munkatársával, más pedig otthoni csendben, ahol nem térítik el a gondolatait.

Jaja, a 80-ból lett 50. Tudsz linket a Jogtárból amit átküldhetek ezeknek az idióta HR-eseknek, ha már nekik ez volna a dolguk utána járni?

A nap kérdése: hogyan adható adómentes költségtérítés részben otthonról dolgozóknak? - Adózóna.hu (adozona.hu)

Egy társaság bizonyos dolgozói home office-ban dolgoznak, de csak hetente két napon, három napon bemennek az irodába. Adható-e nekik a teljes adómentes költségtérítés, vagy csak időarányosan? – kérdezte olvasónk.

Tehát helyesen értelmezi a kérdező, hogy csak időarányosan számolható el a költség. Ugyanakkor fontos tudni, hogy home office-ban dolgozás esetén ez a szabály nem alkalmazható, csak távmunka-szerződésnél.

A vastagon szedett lesz szerintem itt a szopó.

Nem egészen. Egyszerűen arról van szó, hogy más a hivatalos elnevezés. Ahogy a linkelt oldalon is le van írva a hozzászólásban: ha a munkáltató alkalmilag engedélyezi a dolgozónak, hogy otthon dolgozzon bármely (időszakos) ügy miatt, akkor az home-office. Ha rendszeres, és meg van adva, hogy heti X nap otthonról dolgozhat, az távmunka.

Munkaszerződésben a távmunka lehetősége van leírva, folyamatos jelleggel (nincs kezdő és vég időpont meghatározva) és nincs mellette konkretizálva h. ez heti hány napot jelent, mert azt belső szabályzat szabályozza.

Na ebben az esetben adómentesen adható-e az arányosított home office napokra a költségtérítés?

Igen. Ez idei újítás egyébként, nálunk mondjuk elég furán vezették be, bekerült az adómentesen adható cafeteria keretbe. Vagyis a cégnek egy fillérjébe sem kerül, de legalább a dolgozó valamivel jobban járhat, ha a keretét nem tudja mind adómentes elemekkel kitömni (ami egyébként elég nehéz).

A 20% visszatérítés akkor jár, ha a saját nettó béredből fizetsz be a nyugdíjpénztárba. A cafeteriából cég által adható adómentes nyugdíjpénztári befizetést már évek óta kivették a lehetőségek közül (nagy sajnálatomra, mert én korábban oda tettem). Ha a 20%-os visszatérítés is jár, akkor gyanítom, hogy ez az összeg rendesen meg van fejelve adó- és TB-terhekkel.

Ez nem igaz. Vagy akkor valahogy nagyon meghekkelte a rendszert a munkáltatóm. Megkapom a 20%-ot az ő befizetésük után is. Persze, az magasabb adózási formában szerepel, kb. mint a készpénz, de ebből jön le a 20%.

szerk.: az értő olvasás után a válasz az, hogy igen. Meg van fejelve. Mint majdnem minden. De nem tudok számomra értelmesebb alternatívát.

Akkor irány a HR, hogy igényt tartasz az adómentesen adható távmunka támogatás összegére. Az h. a többi ember körülötted igényelte-e már, csak elzavarták őket, arról tudsz valamit? Mert ha senki nem kérte, adni se fogják.

COVID óta eltelt 4 év, ezalatt csapattagok jöttek és mentek. Talán pont ebből látszódnak a gondok. Ahol nehéz integrálni új embert remote, ott jobban kiütközik a HO problémája.

Nem vagyok híve a HO-nak. Kivéve, ha a munkavállaló kvázi vállalkozóként elviszi a munkát és garantáltan szállítja az eredményt. Alapvetően a munkavállaló az idejét adja bérbe és nem projektet értékesít. Nekem ezt az ellentmondást nem sikerült feloldanom.

Bizonyos esetekben igen. Kérdezd meg, hogy pl. a tűzoltók, mentősök vagy bármi gyors reagálású szakmában dolgozók stb. miért nem home office-ból dolgoznak.

Azért, mert bizonyos munkakörökben ha kérdezek valamit, akkor 1 percen belül várok választ, nem órák múlva (home office-ban levő visszaér a strandról, boltból stb.).

Tehát, igen: a home office nem univerzálisan jó.

trey @ gépház

Lehet rossz tapasztalat.

Itt HO van és érdekes módon tőlem is azonnal kap választ aki kérdez, illetve én is azonnal kapok választ bármelyik HO-s kollégától. Sőt, ami azt illeti inkább az irodában lévőkkel szokott gond lenni mert 20 emberből 17 HO-ba tolja, a 3 irodás pedig nem elérhető/lassabban reagál bentről. Szerencsére nem jellemző hogy irodába járnának emberek, szóval a fenti példa évente 2-3 alkalommal ha előfordul.

Amúgy a HO-ban "dolgozni tudás" kb egy plusz soft skill: Valakinél működik, valakinél nem. Akinél működik annál tudod hogy valószínűleg nem lesz vele baj mert tudja mi a dolga, önállóan dolgozik, látod a számain hogy teljesít. Aki meg HO-ban lóg az valószínűleg irodába is csak kávézni meg társadalmi életet élni jár.

Akkor menjünk vissza általános iskola 5. osztály magyar órára: Mondatelemzést kérek tőled a "Nem feltétlen etikus az eljárás, de ha tudva levő illetőkről, hogy inkább pancsikolnak munkaidőben, végül is ésszerű ellenőrzési mód.". A gráfot nem kell felrajzolnod.
Ha nem megy, akkor szólj és akkor visszalépünk 4. osztályos szintre fogalmazás órára. Csak bátran, te választhatsz. :D

Nem az a nem etikus, hogy felhívta ellenőrizni, hanem az, hogy szerette volna ellenőrizni, de nem azzal hívta fel, hogy "szeretném ellenőrizni, hogy most éppen mit csinálsz". Helyette felhívta valami mondvacsinált indokkal, ami mögött a valós szándék az ellenőrzés volt, de ez utóbbit nem szerette volna elismerni. 

Nagy Péter

Ki lett adva (ez is) a helyi line-managerek nyakába, mert a külföldi középvezető egy kontrollmániás, és az akarja látni mind az 1200 beosztottja betartja-e a "heti 3 nap irodába járás" parancsot. Az itteni linemanagerek a faszukba kívánják még ezt is csekkolgatni annak az idiótának.

Van egy régi (~1930-1960 között) magyar vígjáték film, aminek a címe nem jut eszembe. A lényege, hogy talán házat / közösségi házat kellett építeni, de jöttek az ellenőrök a munka haladásának ellenőrzéséhez. Viszont szinte semmi sem volt kész. Ezért úgy szervezték a falu apraját-nagyját, hogy magasabb készültségi állapotot mutassanak, mint ami valójában van. Rengeteg helyzetkomikum van benne. És egyben tanulságos is.

Ha a magyar vezetőknek van esze, akkor eme filmből tanulva ők is leadják a színjátékot fölfelé. Ha a munka el van végezve, ha mennek a folyamatok, nincs kiesés, késés, SLA sértés, akkor tök mindegy, hogy mi van a színpad mögött. Az előadás a lényeg a közönségnek.

A cégemnél adtak ugyan szépen fellogózott háttérképeket, meg minden, de nem tetszett, hogy sokaknak ugyanaz a háttere. Így azt csináltam, hogy egy nap, amikor az irodában dolgoztam, a laptop kamerájával készítettem egy fényképet az asztalnál, munka közben, úgy, hogy én nem voltam a képben.

Onnantól az volt a beállított háttérképem, így szép, professzionális környezet látszott mögöttem.

Mintha bent lettem volna mindig az irodában.

Mondjuk senkit se érdekelt túlságosan, hogy milyen hátterem van.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Annyira átlátszó volt a problémája, hogy csak jót mosolyogtam rajta. Főleg, hogy előtte sosem keresett ilyesmivel. 
Értem a módszert, csak valahol egy kicsit sunyizásnak érzem. De megértem, munkavállalói sunyizást sunyi módon csekkolja. Ez nekem ilyen ajtó félfa mögüli vagy ablak alóli leselkedésnek tűnik. Fura érzést kelt bennem ez az indirekt figyelés. 

Ez főleg akkor kellemetlen, amikor 99%-ban nyomod az ipart, 1%-ban kiugrasz valamiért. Netán zajos helyen vagy és ekkor hív a főnök. Naná, hogy kilóg a lóláb :)
Mivel indirekt a figyelés, ő nem kérdez rá, hogy na bazz, hallom nem dolgozol! Te meg nem hozod szóba magyarázkodni, mert hülyén veszi ki magát. Mindez az indirekt dolog miatt kellemetlen. Pedig ha nekem szegezné a kérdést, 2 mondatban le lehet zárni és senki nem érezné hülyén magát és nem is lenne a főnök fejében téves konklúzió.
 

Olyan velem is volt, hogy HO-ban voltam, gondoltam, reggelizek valamikor 10 óra felé. Aha, de kiderült, hogy megpenészedett a kenyerem, le kell mennem a közértbe. Nem ellenőrzés volt, de épp ezidő alatt hívtak az IT-sok, talán az svn repó elérés beállításával kapcsolatban, mire mondtam, leugrottam kenyérért, 10 perc, és tudok ezzel foglalkozni. Persze szívás, mert beleéltem magam, hogy végre eszem, de akkor majd később. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

ha az irodában reagálsz 10-20 percel később a userre = munka

ha otthon reagálsz 10-20 percel később = egész nap nem dolgozol, csak lógatod a lábad, vissza kéne az egész HO-t csinálni!

mi 4 éve dolgozunk HO-ba, csak akkor megyünk be ha van helyszínen dolgunk. SLA sértés nem volt, elégedetlen ügyfél nem volt azóta se. sőt, kifejezetten dícséreteket kapunk a gyors reagálások miatt az ügyfél részéről.

Az én közvetlem főnököm Hongkongban ül, az övé meg az USA-ban. Az embereim meg Budapesten. Elég nehéz összehangolni a munkaidőnket. Mondjuk amikor péntek este jön a mail a főnököm titkárnőjétől, hogy szombaton indul egy gép Hongkongba, amire már nekem is van jegyem, akkor vissza szoktam kérdezni, hogy miért nem a főnöknek vett jegyet!? :D  

Sajnos megtörtént.

Kínában (a vörös Kínában nem Hongkong) már sok érdekes dolgot megtapasztaltam. Pl. hogy a legnépszerűbb reggeli levesük a marhanyelőcsőleves. Meg, hogy kajakra hangosan böfög minden sárga a legmenőbb éttermekben. 

Az önkéntes tűzoltó egyesületek (ÖTE) tagjai lényegében home office-ból dolgoznak, riasztás (SMS) esetén beugranak a tűzoltó autóba (sokszor otthonról vagy munkahelyről indulva, ha épp ráérnek), és mennek. Persze lehet mondani, hogy ők nem hivatásosak, de tapasztalatból tudom hogy így is képesek sok esetben előbb kiérni helyszínre, mint a szomszéd vagy távolabbi településről kiérkező hivatásosak. Magyarországon jelenleg több mint 600 ÖTE létezik, ausztriában is szép számmal léteznek kollégám szerint aki szintén önkéntes tűzoltó ott. Szerintem működőképes lehet ilyen helyeken is a home office, legfeljebb csiszolni kell a kommunikációs formákon, hogy ne kelljen arra várni hogy a kolléga visszaérjen a strandról, persze azzal egyet értek hogy univerzálisan nem megoldható, de félni se kell tőle, főleg ha motiváltak a munkavállalók. Ha nem motiváltak, akkor meg mindegy hogy home office-ban nem dolgoznak vagy az irodában sinylődve csinálják a csendes felmondást.

Az indiiaknak nem engedem meg, hogy órák múlva válaszoljanak, nemhogy a HO-an ülő európai kollégaknak.

Ami szakmai kérdést 1 perc alatt meg lehet válaszolni, azt fel sem szabad tenni! Tipikusan rossz pozicióban ül, mert még kérdezni sem tud!

A strandolásért és a boltba járásért alapvetően nem a HO okolható. Ott egy visszaélés van a lehetőséggel.

Ki lehet kötni, hogy munkaidőben elérhető és munkára fogható legyen. Felénk ezt törzs időnek nevezik. Bejárós korszakban is meg volt határozva. Előtte-utána rugalmas. Ez a HO-ban is simán működik. Mettinget lehetőleg ne reggel 8:30-ra tegyünk vagy ha muszáj, akkor időben menjen ki a meghívó.

Én már 2013-ban is full time HO-ban dolgoztam. Az iroda 8-16-ig ment, max fél órás késéssel követtem a kezdést 100km-ről. Teló, headset, L2 support, levelezés, ticketek, mellette devops jellegű melók nyugis napokon. Olajozottan ment minden. Be lehet rá rendezkedni.

Mostani cégnél bejárós rendszer volt, covid adott kényszert a HO-ra és a többiekkel is bevált. Minden nap reggel 8:30-9:00 körül gyors "megbeszélés". Napi ügyek átbeszélése, előző napi lezárása. Ha ad-hoc segítség kellett valakitől, akkor 2-3 fős csoportokban külön "szobára" mentünk és volt, hogy egész nap képernyőmegosztás, mókolás, kemény fából kireszelés.

Szerintem a legjobb csapatmunkában összehozott fejlesztések ekkor történtek. Az irodában oda se férünk rendesen a monitorhoz.

Szóval lehet ezt jól csinálni, fegyelmezetten. Vezetés felé, akár mérhető formában is. Van eredmény termék? Időre? Frankó lett? Akkor mindenki örül.

Nem arról beszéltem, hogy a portás vagy a jegyellenőr dolgozzon home office-ban. :) Viszont ha van egy feladat, meg kell tervezni egy hardware-t, meg kell írni egy firmware-t, vagy bővíteni, hogy új feature-öket tudjon, akkor mindegy, hol csinálom, tudniillik ha helytől függetlenül lógok, akkor sohasem készül el, ha helytől függetlenül dolgozom, akkor meg elkészül.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Alapvetően a munkavállaló az idejét adja bérbe

Ez nagyon függ a munkakörtől. Nem tudom, hogy a te cégeid (vagy csak egy cég?) mivel foglalkoznak, és milyen embereket foglalkoztatsz. Simán lehet, hogy nálad csak ilyen emberek vannak. Sok olyan munkahely van, ahol tényleg ilyen a munka.

Én pl. utálok olyan helyen dolgozni, ahol úgy gondolják, hogy az időmet adom bérbe és nem azt nézik, hogy mit tudok alkotni, hanem azt, hogy mennyi időn keresztül melegíti a seggem a széket. Az én munkakörömben (szerintem) hiba azt gondolni, hogy a munkaidőnket adjuk bérbe.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ott a pont. Az alvállalkozó igen erősen motivált a gyors szállításban, különben az egész pénzt veszélyezteti. Ugyanez dolgozó esetében töredék erővel bír (fizi kötelezően megjön, kirúgni nehéz).

Attól, hogy a munkakör alapvetően kreatív, a cég az időt mint kapacitást veszi meg és ezt igyekszik is hasznosan feltölteni. A kreativitás csak annyiban változtat, hogy az egyes tételek pontos mérete kevésbé becsülhető. 

Most arról írsz, hogy teljesíted-e az elvárásokat. A te fizetésed alapvetően mind időben, mind összegben független az alkotásoktól. Hó10-ig kapsz egy összeget, pont. A munkáltató eldönti, mennyi feladatot ad, az rá tartozik, hogy ő ebből mennyit keres. Ha túl sokat ad és frusztrál, akkor felmondasz, ha keveset teljesítesz, ő mond fel. Nyilván honorálhatja a jó teljesítményt, de ez az alapfelálláson nem változtat, te hó10-ig akkor is elvárod a fizetést, ha nincs munka, különben elmész.

Az en fonokomet az erdekli, hogy idoben megtortenjen a Go live vagy a negyedeves riport keszen legyen hataridore. Loteri kutyat nem erdekli, hogy ezt hogyan abszolvalom.

O kifejezetten orul annak, hogy nem kell a sarkamban lennie. Kiadja a feladatot es 100%-ig biztos lehet benne, hogy vegre lesz hajtva.

Csak ezzel most jól nem mondtál semmit a témára vonatkozóan, áttértél egy másik témára, nevezetesen a munkaerő felügyeletére.

Témához kapcsolódva ez simán hó10-ig bér kategóriája, amikor az idődet bocsátod rendelkezésre: az, hogy elvégzed a rád bízott feladatokat nem jelenti azt, hogy napi/heti/havi/éves szinten ne lehetne akár +1-2-3 feladatod, ha az idődbe beleférne - ugyanannyi havi bérért. Az is lehet, hogy így is +1 v 2 v 3 feladatot csinálsz a cég által kalkulált elváráshoz képest, csak éppen nem tudsz róla. A főnököd örül, mert nem kell felvennie még egy embert, éves szinten marad pénz, amit ő például részben megkap prémiumként.

Felügyelet témához kapcsolódóan: ez esetben nyilván nem fogja magát azon stresszelni, hogy mikor dolgozol és mennyit, mert azt látja, hogy további megtakarítás már nem érhető el (fizetésedet nyilván nem fogja csökkenteni, létszámot sem csökkentheti, mert tartalék stb rovására menne).

De ha van egy fejlesztési projekt, amire teljesen reálisan 3 főre 4 hónapot számoltak adott határidőhöz, de a projekt nem halad, akkor a főnököt (vagy annak a főnökét) már rögtön érdekelni fogja, hogy mi (nem) történik.

Nem erről volt szó, hanem arról, hogy hó10-ig kapod a fizetésedet vagy feladatokra. Ha több a feladat, akkor is ugyanannyit kapsz, ha kevesebb, akkor is. Prémium stb-től most tekintsünk el, a lényegi kérdés annyi, ha adott hónap esetleg lazább, kevesebb a feladat, akkor lemondasz valamennyi fizetésről vagy sem?

Kivéve, ha a munkavállaló kvázi vállalkozóként elviszi a munkát és garantáltan szállítja az eredményt.

+1, ehhez viszont kell, hogy a munkavallalo partner legyen

Nekem pl. muszaj igy csinalnom, mivel en vagyok az egyetlen fejleszto a csapatban, aki nem US-based. Ja, es van alattam N db dev+qa, akik tenylegesen contractorok, megint masik orszagbol. Gyakorlatilag ugy mukodunk, mint egy alvallalkozo, csak en payrollon vagyok. 

Ezzel alapvetően érthetetlen, hogy miért van probléma, hiszen az irodában egy ebéd- vagy kávészünet legalább annyi időt elvesz, mint egy mosás vagy felmosás, ezt pedig az is igazolja, hogy a felmérésben részt vevő munkavállalók többsége átlagosan 45 percnél kevesebbet tölt magántevékenységgel a munkaidő közben. Ezzel szemben a munkáltatók úgy gondolják, hogy ez az idő naponta akár több mint egy óra is lehet, így a felek között egyre nagyobb bizalmatlanság alakul ki, ami egyben a home office rendszerének első tégláit is kiütheti a falból.

A gond az, mint olyan sokszor, hogy akiknek irányítaniuk kellene, nem tudják, hogy hogyan kellene ezt jól csinálni. Nagyon gyakori az, hogy rossz dolgokat mérnek, és mivel a mérés megváltoztatja a viselkedést, nem azt az eredményt kapják, mint ami valóban jó lenne. Ehhez jön, hogy sokszor nem tudják, mi az, ami valóban jó lenne. Mielőtt valaki félreért, amit írtam, az nem az távmunkáról szól, hanem bármilyen munkavégzésről és munka irányításról. Irodában ücsörgő embert ugyanúgy lehet rosszul irányítani, mint otthon dolgozót, és mindkettőt lehet jól is.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerintem is ez az igazi probléma.

Tökéletesen lényegtelen, hogy hol végzem a feladatomat, ha a főnököm tudja, hogy mi a munka és annak milyen erőforrásigénye van.

Én is azt látom, hogy az irányító nem tud irányítani, mert nincs meg hozzá az ismerete. Erre reakció, pótcselekvésként, hogy jöjjön be az irodába. A lógós ott is lóg:

  • napi 5-6 "small-talk"
  • 3 kv
  • 1 ebéd
  • 5 cigi (ebből, mondjuk, 3 a KV-val egyszerre)

Ez minden irodában (ahol megfordultam) elfogadott. Ez tesók között is minimum 2 teljes óra.

Ez valóban nagyon igaz. A lógosokat hiába kényszerítik be az irodába, azok ott se fognak dolgozni. Kitöltik a munkaidőt telefonálgatással, „kapcsolatépítéssel”, amit ők karrierépítésnek hívnak, meg itt-ott pletyózás, másokhoz átjárás, hosszú ebédekre kijárás, egy kis magánnetezés levezetésnek. Eltötik szépen a munkaidőt, csak épp semmit nem dolgoznak.

A cégnél, ahol nemrég kezdtem, most van egy új állatfajta. Angol, 60-as öregasszony, de olyan, mint a zombi. Na, azt még dolgozni nem láttam, ráadásul iszonyat furcsán csinálja. Ül az irodában az asztalánál, de csak ülőhelynek használja, nem dolgozik. Néha nézi a monitort, de nem olvassa, ami rajta van, legtöbbször ki is van kapcsolva, csak néz előre, ki a fejéből. Egy papírlapot nem láttam még megfogni, vagy fénymásolni. Telefonálni se telefonál, senkivel nem beszél. 5 percenként kijárogat klotyóra, kantinba (ott is csak tesz-vesz, néha tévét néz, amin tök érdektelen, retekklup szintű itv-s hülyeségek mennek), ide-oda, automatához, mindig megy valahova, de semmit nem csinál. Már azon vagyok lassan, hogy el kéne dobni neki egy botot, hogy azt visszahozza-e. Ami a legfurább, hogy a főnöke se szól rá, meg nem adnak neki semmi feladatot, csak hagyják kószálni, mint egy nyugdíjas otthonban, vagy kórházban. Azt nem értem, hogy hogyan nem unta még magát halálra. Legalább faszbukozzon, vagy fejtsen keresztrejtvényt, vagy olvasson egy munkának álcázott könyvet, cikket, hogy lekösse magát.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Nyilván nem nézem, mert nem valami jó nő, csak feltűnt már. Nem egész nap figyelem, csak ha arra jön, vagy én megyek be épp valamiért abban az irodába, ahol ő van.

Mindenesetre inspiráló munkaerő, az biztos. Ahogy nézed, megjön a kedved a munkához. Ilyet még nem láttam, isten bizony olyan a némber, mint a guppik az akváriumban, hogy elúsznak az akvárium egyik végéből a másikba, de nem azért, hogy van ott dolguk, hanem hogy legyen honnan visszafordulni, ha meg is kocokgatod az üveget, azt is leszarják, úsznak és tátognak tovább. Ezeknek a munkahely csak ilyen szabadidős klub, ahová bejárnak, mert kell a környezetváltozás.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Persze hogy nem tud irányítani. Annyi feladat lenne a legtöbb cégnél de fogalmuk sincs hol kezdjenek hozzá. Nem is csoda hiszen a legtöbb manager - tisztelet a kivételnek - teljes mértékben inkompetens, sosem tanulta meg a szakmát se iskolában se magától, csak másolta a hasonló inkompetens seniorokat. A COVID egy dolgot hozott ki: ezen emberek nélkül pont ugyanúgy elműködik a cég. Ezzel nyilván kellemetlen volt szembesülni, de mivel kéz kezet mos, nem rúgták ki őket, aztán most hogy lehetőség van visszarendelni a népet, egyből visszaáll az eredeti rend és lehet folytatni a semmittevést.

Én amig bejártam dolgozni, napi 8 órában mások munkáját csináltam, meetingeltem a semmiről, aztán amikor 16:30-kor hazament mindenki, akkor kezdtem a sajátomat. Este 9-10-ig bent voltam, aztán a többit hazavittem. Aztán kitaláltam, hogy saját naptáromba beleraktam heti két napban meetinget saját magammal. Onnantól kezdve borzasztó frusztrált volt mindenki, mert nem talált szabad időpontot azokra napokra a naptáromban. Szóval rohadt hatékony tud lenni a HO.

En sokkal tobbet logok az irodaban, gyakorlatilag szocializalodni jarunk be. Ma 11-kor elmegyek, mert fel tizenkettokor lesz egy ebedem nehany exkollegaval, az eltart egy orat, utana kis kave, majd vissza dolgozni kb. negyed kettore.

Otthon pedig: kiveszem a hutobol a rendelt ebedet, mikro 90 masodperc, 5-6 perc alatt megeszem, irany vissza dolgozni.

Itt nyugodtan kicserélheted a 'nap fele smalltalk'-ot egy "kimos" vagy "takarít" vagy bármi otthoni elfoglaltságra.... Mivel a lényeg ez: "Közben a munka is megtörténik"

Lényegében mégsem az idejét vetted meg, hanem a munkaképességét/munkavégzését. 

És jah, nem baj, ha jól érzik magukat ;-)

Feladat, felelős, határidő.

Ha a kiadott (rész) meló határidőre kész, akkor kit érdekel, hogy hol, mikor hogyan készült el? Nem mellesleg a bejárási idő rekreációra fordítható, sztahanovisták meg ezalatt is termelhetik a GDP-t. Tiszta haszon.

Továbbá lehet, hogy délelőtt a zuhanyzáson, reggelizésen túl nem sokat csinálok, de este 10 után még simán commit-olok a repóba, és nem úgy értem, hogy látszatként, hanem akkor hatékonyabb vagyok, akkor van kedvem dolgozni, mert benne vagyok a feladatban.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Tipikusan nagy multis kornyezetben az szokott a gond lenni, hogy a gyengen teljesitoket nem igazan lehet "buntetni", hiszen a legrosszabb ami tortenhet veluk az az, hogy atlag alatti, esetleg 0 fizuemelest kapnak. De ha mar egyszer megugortak egy ITs bert, akkor az se baj ha par evig egy szinten vannak, majd egyszer munkahely valtaskor ugornak ujbol.

Viszont par evet ellaviroznak ugy, hogy minden taszkjuk csuszik, sprint goalok nem teljesulnek. Persze mindig meg van magyarazva, hogy milyen nem vart technikai komplexitas okozta a csuszast.

A logosok ezt jol megerzik es kihasznaljak. Ez fuggetlen attol, hogy mindezt irodaban vagy otthonrol vegzi.

A  kontrollmániás, vezetésre teljesen alkalmatlan, a cégnek valójában minden szinten ártó főnököket más sem érdekli, csahogy az IRODÁBÓL dolgozz, mert az élteti őket, hogy az emberek felett érezhessék a hatalmukat. Felfelé nyal, lefelé tapos, tökéletes fogaskerék egy bürokratikus gépezetben. 

Szerkesztve: 2024. 07. 01., h – 22:49

Nem a cégek sokalltak be, hanem az inkompetens főnökök. Direkt nem vezetőt írtam.

Ami kimaradt a fentiekből szerintem:

  • Mindent a szent KPI alá kell rendelni. Szarkazmus: A KPI sose rossz, az tökéletesen lett kitalálva a vezetőség szerint.
  • A legtöbb menedzsernek fogalma sincs, hogy mit kellene mérnie. Hát még a "hogyan".
  • A pszichológiai nyomásgyakorlás sokkal egyszerűbb az irodában, mint HO-ban.
  • A tényleges hatékonyság nem szokott szerepelni a célok között.
  • A főnökök nem tudják, hogy értelmesen a munkavállalókat kb. 80%-ig lehet terhelni munkaidejük arányát nézve. Tehát a 8 órából max. 6,5 óra fog munkával telni átlagos munkanapon. Efölött - komoly hozzáadott értékű feladatnál - drasztikusan romlik a hatékonyság, a hibamentes munkavégzés.
  • A HO egy lehetséges megoldás sok problémára. De nem csodaszer. Kell hozzá érettség minden oldalon.
  • A HO nagyon jól megmutatja, hogy milyen a kommunikációs stílus a kollégák, beosztottak és főnökök között. Ha az őszinteség, nyíltság nem működik (pl: szólok a kollégáknak/főnöknek, hogy másnap csak 10-tól dolgozom és később végzem, mert mondjuk orvosnál leszek), akkor megette a fene az egészet.
  • Ha valaki visszaél a HO-val, akkor ő a munkahelyen is vissza fog élni a munkaidejével. Az ilyen kollégát ki kell rúgni. Gyorsan.
Szerkesztve: 2024. 07. 02., k – 08:30

Szerintem meg ebből az látszik, hogy melyik inkompetens főnök van arra berendezkedve, hogy eltölti az időt az irodában, főképpen csak ott van a többiekkel, és nem tud mit kezdeni azzal, amikor bele is kell folyni a munkába, és a remote-ban lévő kollégákról tudni kellene, hogy mit csinálnak.

A Harvard Business Review tanulmányában 10 vezetőből csaknem 4 kételkedett a home office-ban dolgozók szorgalmában

10-bol 6 (= a tobbseg) pedig nem? Akkor minden oke. :)

Ezzel szemben a munkáltatók úgy gondolják, hogy ez az idő naponta akár több mint egy óra is lehet

Ha bemegyek egy irodaba, az ebedszunet kapasbol legalabb egy ora. Lehet, en vagyok forditva bekotve, de ha csak oraszamot nezunk, otthonrol sokkal tobbet dolgozom.

lol van ahol tényleg figyelik hogy mozog e az egér és ha igen, abból gondolják, hogy halad a munka? :DDD

Bocs, ez a tendencia épp Amerikára jellemző. Sima clickbait cikk.

I don't run often, but when I do, I run as administrator.

Amúgy nem azaz apropó, hogy Lázár János berendelte a MÁV-osokat irodába és kell, hogy értse a nép, hogy mit is csináltak otthon azok a lusta MÁV-osok, miért van ilyen állapotban a MÁV?

Jelenleg hibridnek csúfolt valamiben dologozom (heti 1 nap iroda) de egy évvel ezelőttig full remote illetve COVID alatt is full remote voltam. Azelőtt 100% bejártam és többnyire kedveltem de már nem akarok egy percre sem bemenni.

 

Rengeteg probléma van a felvetéssel. Az hogy egy analóg órával az egér alatt kell emulálni a jelenlétemet hogy "tudja" hogy dolgozom mindent elmond a felettesem szellemi kapacitásáról és a munkavállaló-munkáltatói kapcsolatról alkotott felfogásáról. 4 havi 1:1 alkalmával próbáltam meggyőzni hogy teljesítek szívesen akár többet is főleg több pénzért de a konklúzió az lett minden egyes alkalommal hogy vegyek részt minden megbeszélésen még ha az a produktivitást csökkenti is, töltsem ki a munkaidőmet és álljak fel a munkaidő végén mert ők ezért fizetnek és többet nem akarnak. Abszolúte fogalma sincsen mi az hogy munka mi az hogy teljesítés, ő a munkaidejét kitömi megbeszélésekkel és ezért veszi fel a pénzét. Ugyanezt látja az én munkámból is. Csak és kizárólag a jelenléti ív nem megfelelő töltése kapcsán üvölti le a fejemet minden alkalommal. Ennyit lát belőlem hogy "ződ-e" az a riport az "ekcelben" vagy sem. Nos innen nézve valóban nem dolgozom. 

 

De maradjunk a tényeknél. 1 éve dolgozom a cégnél. 100%-ban egy külföldi (másik) cégnek outsource-olva 2 másik magyar kollegával egy csapatban. Ők másik területen dolgoznak így a heti kommunikáció 20 perc ALATT van. A project többi csapatával még ennyit SEM kommunikálok. Jelenleg köszönünk heti 1 alkalommal a folyosón és ha jól alakul akkor elmegyünk egyszer ebédelni ahol is a kollegák 80%-a néz ki az ablakon mert mint introvertált meg sem tud szólalni. Az irodai nap 50-80%-a elmegy megbeszélésekkel én meg magyarázkodom miért nem haladok a munkával. Ennek mi a halál redves fasza értelme van? Összetoboroznak introvertált embereket utána meg küzdenek mint disznó a jégen hogy rábírják hogy "te köcsög szólaljá' má' meg"? A külföldi kollegákkal többet és jobbat beszélgetek mint az itthoniakkal. Nyilván odakint mi csak kelet európai rabszolgák vagyunk éhbérért. Kint voltam múlt héten egy hetet a török/görög kollegákon túl azt sem kérdezték mi a fasznak jöttem. Mondjuk utóbbit én sem tudom...Ja kötelező "vót".

 

Utálok hazudni és nem is szoktam de ma már elintézek magán dolgot és igenis ha összehányom magam a fejgörcstől szemrebbenés nélkül ledőlök egyet aludni. Mondjuk a külföldieknek ez oké de a magyar vezetés miatt kell a kamu. A külföldi szakmai vezetővel hetente egyezttetünk négyszemközt amúgy minden nap beszélünk többször is és meg van elégedve a munkámmal. A magyar vezetés minden napra lebontott részletes ütemtervet vár el mit is dolgoztam. Nem szokott sikerülni. Jön a kamuzás meg a kedvükért a kamu jelenlét. Odakint ha a munkaidő végén egy kritikus hibát megoldok extra hála és megbecsülés jár idehaza meg lebaszás mi az hogy nem kértem előre túlórát. Inkább lecsúszom csendben a külföldiekkel egyeztetve csak hogy ne derüljön ki idehaza mert akkor mindjárt hülye vagyok.

 

Szóval a kamuban van igazság de megteszem amit kell max kérdés hogy ha a feladatot megcsinálom 2 óra alatt ami 4 órás akkor miért ne hallgathatnék zenét 2 órában (vagy bármit)? Többet nem fognak fizetni... 

"Szóval a kamuban van igazság de megteszem amit kell max kérdés hogy ha a feladatot megcsinálom 2 óra alatt ami 4 órás akkor miért ne hallgathatnék zenét 2 órában (vagy bármit)? Többet nem fognak fizetni... "

 

Ha a pénztáros többet ad vissza, mint amennyi jár, akkor az a pénz a tied?

A penztarost kifizetik azert a percert is, amelyikben nem volt vevo.

Ne keverjuk a bolt tulajdonosaval, akinek minusz tizmillio es plusz tizmillio forint kozt van a havi bevetele, es az utobbiban remenykedve vallal kockazatot.

Alkalmazott != Vallalkozo

Alkalmazottnak csak akkor van feladata, ha a felettese azt kijelolte. Az uzleti kockazat resze, hogy ha ilyet elfelejtenek neki kijelolni, akkor a semmiert kell kifizetni az orait.

Max akkor elkummantás, ha munkaidő után kiesik a toll a kezedből és repülsz haza. De ha összeomláskor összezár a csapat, legyen az bármikor, ha este esetleg még fejedben van egy dolog és kipróbálod, ha "unalmadban" is a problémán agyalsz, netán megoldást keresel a neten. Ha teszt környezetben próbálod. Még ha ez sok magam fajta kockának játék, hobbi, tehát élvezi az ember, tehát nem akkora áldozat. De akkor sem fizetett munkaidő. Viszont végső soron a céget viszed vele előre. Szóval ezek meló időn kívül vannak.

"Cserébe" ügyes-bajos dolgaiddal elkummantasz a munkadőből. Summázva nem hiszem, hogy a cég rosszul jár. Ha ez kb egyensúlyban van, senkinek nem fáj.

Nem a kommunizmusban vagyunk, azért vannak helyek, ahol ezt rugalmasan kezelik. Kell hozzá bizalom, ez tény. Ha úgy tetszik, ez is egy plusz juttatás, mint a gyömölcstál a céges konyhában. Jobban érzi tőle az ember, nem bio robotnak. Ha merev a munkaidő, akkor bizonyára merev lesz a munkaidő utáni elfoglaltság, teló off és társai. Majd másnap reggel elértek, addig oldjátok meg, ahogy akarjátok.

Persze, ahol minden rendben, és munkaidő után nem tartanak igényt a munkára, sőt egyenesen tiltott, biztos másként kezelik. Nincs csere alap a dolgozó kezében :)

Off: Az ST:TNG-ben a Lower Decks epizód volt kb. az egyik legjobb (drámai, izgalmas, megható egyben). Ezért belenéztem ebbe az animációsba, gondoltam biztos kihoznak belőle valami jót (mint amit mondjuk Filoni a Star Warsnál a Rebels / Clone Wars környékén összerakott). És hát az derült ki, hogy vagy nagyon nem én vagyok a célcsoport vagy nem vagyok eléggé képzett ideológiailag. Vagy mindkettő. :)

Amikor bemegyek, a reggelit munkaidőben vessszük és esszük, másfél órás az ebédszünet és óránként kijárunk teázni a konyhába, ráadásul hamarabb el is jövünk a kollégákkal. Szóval felüdülés bejárni néha. :D

mennyire fáj a nem homeofficeosoknak, hogy mások homeofficeoznak... tessék jól munkahelyet választani, nem itt nyekeregni

Szerkesztve: 2024. 07. 02., k – 12:22

Olvastam, hogy a MÁV -nál megszűnt a Home Office (előre megyünk, nem hátra, hehe) úgyhogy lehet, hogy érdemes a fejvadászoknak rászállni a MÁV Informatikára. Róluk eddig azt hallottam, hogy jó szakemberek. Máshol lehet, hogy jobban megbecsülnék őket? Van valami pletyka arról, hogy őket ez hogy érinti? Vagy esetleg már kiszervezték őket, és rájuk egyáltalán nem is vonatkozik Lázár csuklóztatása?

Szerkesztve: 2024. 07. 02., k – 14:41

Mert ha bent van az irodában, akkor garantáltan csak munkával tölti az idejét? Elég béna az a cég , ha így kell figyelni az alkalmazottakat. Ott akkor gond van a céggel és az alkalmazottak motivációjával is. Az a lényeg, hogy el legyen végezve a feladat határidőre, a kért minőségben. Ha valaki home office-ban elvégzi 1 óra alatt az adott feladatot a kért minőségre, akkor nem mindegy, hogy a fennmaradó pár órában mit csinál? A cégnek a végeredmény a lényeg, nem az hogy ki mennyit alibizik, mennyi munkaórát dolgozik. Mert az irodában végig ott ül valaki minden egyes munkavállaló mellett és figyeli hogy mit csinál? És ettől produktívabb lesz valaki? Nem attól függ a produktivitás, hogy valaki ledolgozik-e X órát, hanem hogy elvégezte-e a feladatot határidőre, a kívánt minőségben?

Az sem árt, ha van a cégnek egy víziója, mármint azon túl hogy minél több profitja legyen, valami olyan amiért a dolgozó is lelkesedik és nem kell rugdosni, mert magától is van motivációja. Az is segít, ha nem egy fejőstehénként tekintenek a dolgozókra, hanem megbecsülik őket.

Aha, persze. Csak a tapasztalat mást mutat.

Jellemzően mindig azokat találják meg először, akik az irodában dolgoznak, mert vagy betántorognak az irodába a kérésükkel, vagy a belső hálózatos telefonon keresnek.

Akkor bejön egy hirtelen SOS probléma, próbálod elérni az otthon dolgozót, de nem tudod hogy éppen a nagybevásárlast csinálja, vagy a kertet locsolja. Akkor ha nagynehezen eléred, 5 perc mire egy működő teamses megbeszélést összehozol, mert vagy nem látja a meetinget, elment a net, vagy nem halljuk, vagy ő nem hall minket, vagy nem látja a képernyőt, vagy a gyerek visit a háttérben. Ekkor meg már ott vagyok, hogy hagyjuk az egészet, megcsinálom inkább egyedül.

Az egész szebb, amikor az otthon ülő kolléga nem informatikus, és nincs is informatikai affinitása, ezért folyamatosan küzd az elemekkel. A kedvencem amikor hív, hogy lassú/gagyi a rendszer, nem tud fellépni, nem működik a VPN, aztán kiderül hogy a család torrentezik a háttérben, vagy a semmi közepéről akar mobilnettel felcsatlakozni.

És ez nem egy-két eset sajnos. Folyamatos a gond ezekkel az emberekkel. Olyan is van, aki otthonról dolgozik, és semmi gond nincs vele, de ez a kivétel.

Én azt elhiszem, hogy van aki bent az irodában sem dolgozik, de legalább a technikai "problémákat" át lehet ugrani, meg az illetőnek lehetősége sincs kilépni medencézni fél napokra.

Jellemzően mindig azokat találják meg először, akik az irodában dolgoznak,

 

A rosszul szervezett cégnél bizonyára így van. Nálunk azt találják meg először, aki az adott téma FELELŐSE, függetlenül attól, hogy az irodában ül, HO-ban van vagy a világ másik végén van valahol.

 

próbálod elérni az otthon dolgozót, de nem tudod hogy éppen a nagybevásárlast csinálja, vagy a kertet locsolja.

 

Céges kultúra kérdése.  Ha jellemzően nem tudsz valakit elérni, attól el kell venni a HO-t. Ha ez a menedzsment ilyen alapvető dolgot nem tud lekezelni, az a cég nem HO-érett, és elég sanszos, hogy más alavető cégirányítási rutinfeladat sem megy nekik.

 

Akkor ha nagynehezen eléred, 5 perc mire egy működő teamses megbeszélést összehozol, mert vagy nem látja a meetinget, elment a net, vagy nem halljuk, vagy ő nem hall minket, vagy nem látja a képernyőt, vagy a gyerek visit a háttérben.

Elég kis cégnél dolgozhatsz. Ott, ahol az üzemeltetés indiai, a fejlesztés német-magyar-lengyel, a solution architect svájci, és az ügyfél amerikai, a gyereksivítást leszámítva mindezek a gondol felmerülnek akkor is, ha mindenki irodában ül, tetézve az időzóna problémájával, a kiejtés miatti kommunikációs problémákkal, a kultúrális nehézségekkel, ésatöbbi.

Én azt elhiszem, hogy van aki bent az irodában sem dolgozik, de legalább a technikai "problémákat" át lehet ugrani, meg az illetőnek lehetősége sincs kilépni medencézni fél napokra.

A technikai problémákat addig tudod átugrani, amíg az illetőt fizikailag eléred. Ez már egy többtelephelyes magyar KKV-nál sem feltétlen adott, egy 3-4 kontinensen működő globális konszern esetében  pedig szinte biztos, hogy nincs így. Medencézni nem, de csocsózni, kávézni, reggelizni, ebédelni, ebéd után nasizni, gyorsan kiugrani elintézni valamit, vagy egyszerűen csak a pletyizni, a folyosón ténferegni, vécén mobilozni az irodában is lehet, és szoktak is, remekül ellógva az egész napot.  

a cég nem HO-érett

Kimondtad a lényeget. Csak attól tartok, hogy a magyar KKV szektor 95 százalékra igaz ez. 

Tehát a statisztikának lehet van jogosultsága abban a környezetben, ahol Te dolgozol (multinacionális vállalat, egyértelmű szerepkörök, kontinensen átívelő részlegek, stb.). De ez nem mindenhol van így.

Rosszul szervezett cégnél bizonyára így van. Nálunk azt találják meg először, aki az adott téma FELELŐSE

Ez lehet multinál így van, de kisebb cégeknél van, hogy egy ember többféle munkát végez, mert nincs annyi munka/nincs rá ember/one man show az egész. Ez nem feltétlen rossz cégvezetés, egyszerűen kevesebb forrásból dolgoznak mint a giga cégek.

Közben a valóság az, hogy az elmúlt 5 év tökéletesen bebizonyította, hogy a HO jól tud működni. Ráadásul több kisvállalatot is tudok, ahol már a COVID előtt is jól működött a home office, mert a méretek miatt még sokkal könnyebb a HO-t megszervezni. Tök mindegy ki hányféle munkát végez, ha nincs szükség a fizikai jelenlétére, mint pl egy kőművesnek. Minden szándék, és felismerés kérdése, de akár még petróleum lámpával is világíthatnánk, ha nem szerettünk volna egy jobbat.

Bizonyos munkakörökben (például egy programozónak) teljesen felesleges az irodában lenned, pont az olyanok miatt lehet kevésbé hatékony az iroda, akik "megtalálnak". Egy rossz időpontban feltett kérdéssel lehet, hogy fél óra (rosszabb esetben többet is) munkát kukázhatsz, mert kb ennyi idő lesz újra visszahangolódni egy kérdésre. Fegyelmezettség, és szervezettség kérdése, hogy hogyan éred utol a kollégáidat. Ráadásul HO-ban ez semmivel nem nehezebb, mint az irodában, max ez nem az egészségügyi sétád/kávéd lesz.

Van olyan, hogy valaki a nagybevásárlást intézi sajnos, na ezeket a kollégákat kell elküldeni. Ha egy cégnél sok ilyen van, akkor az lehet, hogy nem egy megfelelő munkahely.

Csak attól tartok, hogy a magyar KKV szektor 95 százalékra igaz ez. 

Ez kb. az elso ellenerv a threadben, amivel nagyjabol egyet tudok erteni. En meg kozben mar eleg sok eve olyan formatumban dolgozom, hogy a csapatom egy resze masik foldreszen van - most epp 0 db kozvetlen csapattagommal ulok egy kontinensen. Effektive teljesen mindegy, hogy honnan lepek be a Teams callba. Illetve otthon faszabb a webkameram, mint bent, ugyhogy megsem. :)

kisebb cégeknél van, hogy egy ember többféle munkát végez, mert nincs annyi munka/nincs rá ember/one man show az egész

Multinal is legtobbszor igy van, csak ott hamar megtanuljak, hogy a munkaszervezesnek az egyik legrosszabb modja az, hogy odajon hozzad valaki, es szoban elmeseli, hogy miert pont az o seggfajasa a legfontosabb az egesz cegben. 

Ez nem feltétlen rossz cégvezetés, egyszerűen kevesebb forrásból dolgoznak

Ne meselje mar be nekem senki, hogy az IT-sok szobeli adhoc basztatasa eroforrashatekonyabb, mint egy (akar ingyenes) ticketing rendszert feltelepiteni, amiben lehet igenyeket feladni, azokat priorizalni, es ugy kommunikalni, hogy annak nyoma maradjon.

Munkakőrtől és intelligenciától függ. Nálunk nem jellemző az, hogy valakit valamivel megtalálnának. Mindenkinek megvan a dolga, azzal foglalkozik. Van kapcsolódás a munkakörök között, de az kimerül egy-két kérdésben. Vagy például elektronika tervezéshez gépész kollégámtól kapok mechanikai rajzot a nyákhoz rögzítőfuratok és csatlakozók pozícióival. De ez nem olyan, hogy napközben rám tolnak valami plusz feladatot.

Az otthon el tudnak érni e-mailben és telefonon, ha nagyon akarják, elindítom a Teams klienst, de amúgy meg ne akarják, utálom. VPN megy, miért ne tenné? Megbeszélést nem illik azonnal összehozni, az legyen tervezett, néhany nappal korábban tudjak róla. Demoralizáló, ha benne vagyok a munkába, s hirtelen kirángatnának belőle, mert valakinek szómenése van. Ne legyen, nem is szokott lenni.

Semmi közepéről? Miért, tanyán lakik? Ha meg HO-ban a semmi közepén van, akkor nincs a munkahelyén, ki kell rúgni. Strand közelében dolgozom, szóval ha kellően pofátlan lennék, és ki akarnám magam rúgatni, az irodából is mehetnék strandra. Viszont, ha ezt HO-ban teszem, az ugyanúgy a munkaszerződés súlyos megszegése lenne. Nem értem, ezek a problémák hogyan vetődhetnek fel. Az otthoni munkavégzés nem jelent strandon lubickolást.

Ellenben, ha bemegyek, zavar a kollégák beszélgetése, pörgése, bosszankodása, és az, hogy az utazás miatt korán keltem, kialvatlan vagyok. Mondom mindezt úgy, hogy sokkal többet vagyok benn, mint HO-ban. Jellemzően firmware-t írok otthon.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nálunk nem jellemző az, hogy valakit valamivel megtalálnának. Mindenkinek megvan a dolga, azzal foglalkozik. Van kapcsolódás a munkakörök között, de az kimerül egy-két kérdésben.

Erre már reflektáltam, kis cégeknél van, hogy egy ember a munkaköri leírásán túli feladatokat is ellát. 

Az otthon el tudnak érni e-mailben és telefonon, ha nagyon akarják, elindítom a Teams klienst, de amúgy meg ne akarják, utálom. 

Mondok egy példát. Előfordul, hogy prompt megoldás kell, mert behalt X és Y, állnak a folyamatok. Rohannak be, hogy kapát kaszát dobjunk el és vizsgáljuk ki. Kit fogsz keresni? Aki bent ül az irodában 5 lépésre, vagy aki otthon van, és nem tudod hogy éppen a húslevest rakja fel, vagy leugrott a boltba mert nem volt tészta a másodikhoz. Normál esetben nem kellene erre egy teams megbeszélést szervezni, de pont mivel otthon van, és rosszabb esetben több résztvevős a buli, nyitni kell egy konferencia megbeszélést, és a kötelező köröket (nem hallak, nem látlak, nem tudok felcsatlakozni) meg kell tenni mindig.

Tehát ez hogy "nem mindegy, hogy bent kávézok, vagy otthon berakok egy mosást"? Egyáltalán nem, tapasztalatom szerint, legalábbis az ilyen jellegű munkánál, ahol bármelyik pillanatban csöröghet a telefon.

Olyan területeken, ahol van egy feladat, határidős, és teljesen mindegy hogy egy részfeladatot reggel 8-kor, vagy este 11-kor csinálsz meg, ott nyilván ez egyszerűbb, és ott kevésbé van szerepe az irodai jelenlétnek.

Semmi közepéről? Miért, tanyán lakik? Ha meg HO-ban a semmi közepén van, akkor nincs a munkahelyén, ki kell rúgni.

Vidéken nagyon sokszor nincs stabil internet szolgáltatás. 

Mondok egy példát. Előfordul, hogy prompt megoldás kell, mert behalt X és Y, állnak a folyamatok. Rohannak be, hogy kapát kaszát dobjunk el és vizsgáljuk ki. Kit fogsz keresni? Aki bent ül az irodában 5 lépésre, vagy aki otthon van, és nem tudod hogy éppen a húslevest rakja fel, vagy leugrott a boltba mert nem volt tészta a másodikhoz. Normál esetben nem kellene erre egy teams megbeszélést szervezni, de pont mivel otthon van, és rosszabb esetben több résztvevős a buli, nyitni kell egy konferencia megbeszélést, és a kötelező köröket (nem hallak, nem látlak, nem tudok felcsatlakozni) meg kell tenni mindig.

Ez kb semmivel nem nehezebb, mint onsite. Ne abból indulj ki, hogy a lógos kolléga a boltba ment, mert ez itt egy csúsztatás. Lehet, hogy neked pont ilyen kollégáid vannak, de akkor nem jó helyen vagy.

A művelet: Teams-be beírsz pár nevet, vagy bemész az adott projekt, dolog chat-jébe, ami már meg van nyitva, és beírod, hogy probléma van. Megnevezed ki néz rá, vagy megkérdezed. Az egész folyamat, amit maga a kollégák utolérése igényel 15 másodperc, annyi idő alatt a szomszéd szobába sem sétálsz át, és hidd el, hogy működik (normális helyen). Pont erről szól az egész, a modernebb munkaszervezéssel, eszközökkel könnyen utoléred a kollégáidat, és ez lehetővé teszi a HO-t is.

Ne csak az informatikailag képben lévő felhasználókból indulj ki. Nekem pl. napi szintű szívás a home office-os kollégák supportálása, akik amúgy nem lógosok, csak fogalmatlanok. Marika nénivel a HR-ről sosem fogsz tudni ilyen Teams hívást kezdeményezni.

  • Szia! Épp itthonról dolgozok, de nem tudok belépni a *könyvelő program*-ba! Rá tudsz nézni? (Nyilván amíg nem nézek rá, addig nem tud dolgozni.) 
    • Persze, megnézem. Adsz egy teamviewert?
      • Az mi? 
        • Az egy program, menj fel a ... vagy tudod mit, adj egy Gyors segítséget, aztán letöltöm.
          • Az hol van?
            • ...
  • Szia! Épp itthonról dolgozok, de nagyon lassú a *könyvelő program*! Rá tudsz nézni?
    • Kötelező fenti körök a teamviewerrel.
      • A szerver oldal rendben van, a géped rendben van, nem lehet, hogy valami fogja a hálózatot?
        • Hát elvileg valamit csinálnak az utcában, köze lehet hozzá?
          • ...

Nem tudom elhinni, hogy csak én kapom meg ezeket a szerencsétleneket. :))

Azt elhiszem, hogy ahol megfelelőek a munkakörülmények, a dolgozók becsületesen dolgoznak és nem az OP-ban leírt trükköket húzzák elő, és nem teljesen fogalmatlanok informatikailag, ott még akár valaki produktívabb is lehet ha otthonról dolgozik.

Én amúgy nem vagyok a HO ellen (én magam is használom), de ha vezető lennék, biztos, hogy nem csak úgy alanyi jogon osztogatnám, hanem kikötném, hogy milyen feltételek mellett lehet élni vele.

Szia! Épp itthonról dolgozok, de nem tudok belépni a *könyvelő program*-ba! Rá tudsz nézni? (Nyilván amíg nem nézek rá, addig nem tud dolgozni.) 

  • Persze, megnézem. Adsz egy teamviewert?
    • Az mi? 
      • Az egy program, menj fel a ... vagy tudod mit, adj egy Gyors segítséget, aztán letöltöm.
        • Az hol van?

Hát igen, így értem. Ezeket még a home office lehetőség engedélyezése előtt oldották meg nálunk, csak az mehetett home office-ba, akiknél minden összepróbáltan-kipróbáltan működött, hiba szituációkat is figyelembe véve, és tudta csinálni a feladatát, működik a kommunikáció.

Még körbe is kellett fényképezni a munkaállomást, nem azért, hogy ellenőrizzenek, hanem a munkavállaló védelmedben, hogy munkavédelmileg minden megfelelő-e: van-e elég tér, a monitorod megfelelő magasságban van, stb.. Normális irodai körülményekről van-e szó. Ezen felül addig semmilyen home office nem volt, amíg (ha a teamviewer-re szükség lehet, akkor az is) nem működik minden tökéletesen, alaposan kipróbálva.

Kis cégnél is voltam, ezeket eleve magunknak összelöttük, még a covid előtt jóval.

Persze, megnézem. Adsz egy teamviewert?

what? ha Marikának nem működik a szoftver amivel dolgoznia kelll, akkor fel kell hívnia a help desket és nyitattnia egy hibajegyet. ezután az IT-s kolléga a felveszi vele a kapcsolatot és a ticketben szereplő gépnévre csatlakozik sccm-el pl. 

Igen, csak itt a helpdesk meg az IT-s felesleges köröket fut azért, mert Marika néni alkalmatlan a HO-ra.

Az volt a fő komment, hogy:

HO-ban  13%-kal teljesítenek többet:

https://www.apollotechnical.com/working-from-home-productivity-statistics/

A többi a főnök süket dumája.

A cégvezetők akár 1% plusz profitért/teljesítményért a saját anyjukat is eladnák. Ha 13%-os teljesítmény növekedést lehetne elérni, akkor gyakorlatilag a munkaerő 13%-a nem is kellene, ha ez így lenne, már holnap küldené az összes vezető otthoni munkavégzésre az alkalmazottait. 

Csak egy pár példán keresztül mutattam be, hogy az a 13% az illeszthető rá egységesen minden cégre/területre. Vagy akkor miért rendeli vissza egyre több cég az alkalmazottait? Há' hülyék ezek, eldobnak 13% teljesítményt?

mert Marika néni alkalmatlan a HO-ra.

Nem alkalmatlan, Marika néni nem egy IT-s, nyilván az IT-s feladata ennek a lehetőségnek a megteremtése, az akadályok elgörgetése. Ez a feladata. Egy programozó esetén valószínűleg könnyebben megy, Marika néni esetén nagyobb feladat, de megoldható.

Cégvezetők, menedzserek:

  • Van irányítás mániás, mikromenedzselős manager, akinél kiderülne, hogy semmi szüksége a munkájára egy HO környezetben. Szerintem ebből van a legtöbb.
  • Bizalom hiányos vezetők
  • Konzervatív vezetők: akik nem hajlandóak változtatni, ragaszkodnak a megszokotthoz, és itt érzik biztonságban magukat
  • Van aki olvasta az aktuális manager újságában, hogy most már ez a trend, hogy az emberek visszatérnek.
  • Van HR-es, aki így próbál munkát felmutatni, hogy Ő visszacsábítja az embereket.
  • A szakmájához nem értő vezetők, akik pl a teljesítményt egy programozó esetén a leütött billentyűk számában mérik.

Igen, ezek eldobják a plusz teljesítményt. Szándékosan azért írtam bele a legrosszabb példákat is (pl a bizalom hiányosokat, és a szakmájához nem értőket), mert ezek a leghangosabbak, hogy nem jó a HO.

és ezzel szemben vannak:

  • Innovatív vezetők, aki folyamatosan keresi az új lehetőségeket, és nyitott hozzáállással további eredményeket ér el
  • Technológiában jártas vezetők: akik nem tojnak be attól, hogy teams-en kell kommunikálni, értik, és átlátják, hogy működik az online kommunikáció
  • Költségcsökkentési lehetőséget felismerő vezetők: aki felismeri a HO nyújtotta lehetőségeket.

akik nyernek az új fajta módszereken.

A helyzet az, hogy a világ előre fele megy, szerintem egy darabig lehet tiltakozni, de alapvetően minden fejlődik.

Meg tudom érteni, hogy a Level1 user supportosok be tudnak sokallni. De érdekes, hogy pl. a HR-esek ugyanúgy tudják haszálni a Teams és társait, általában gond nélkül. A remote supporthoz meg nem feltétlen kell a Teamviewer, ahol ez rendesen ki van építve, ott bizony a support csak megkérdezi a gépnevet, és többnyire akár remote vagy, akár bent, rá tud lépni, a usernek csak egy OK-val jóvá kell hagyni.

Nem tudom elhinni, hogy csak én kapom meg ezeket a szerencsétleneket. :))

Most vagy en keverlek ossze valakivel, vagy nagyon eltevedtel a diplomaddal + 4-5 ev (?) tapasztalattal.

No offense, de a ket szitu, amit leirtal, azt sok cegnel mar chatbot csinalja, en megprobalnek kimozogni az ilyen feladatkorokbol.

(én magam is használom)

lol, ebben amugy teljesen biztos voltam! :D

nagyon eltevedtel a diplomaddal + 4-5 ev (?) tapasztalattal.

Szerencsére nem, de néha a bottom of the barrel feladatokat is megcsinálom. Sajnos van az a kör, akinek egyszer segítettem, csak utána már az életbe nem vakarom őket le magamról.

Kit fogsz keresni? Aki bent ül az irodában 5 lépésre, vagy aki otthon van, és nem tudod hogy éppen a húslevest rakja fel, vagy leugrott a boltba mert nem volt tészta a másodikhoz.

En azt, amelyik a leginkabb kompetensnek tunik a problema megoldasara.

rosszabb esetben több résztvevős a buli

De a buli majdnem mindig tobb resztvevos, mert altalaban a cegek nem csak igy a levegobe dolgoznak, hanem vannak ugyfelek, vannak vendorok, meg van egy rakas ilyen-olyan erintett, es nem ultethetek ki minden ugyfelhez onsite-ra egy fulltime mernokot, mert akkor egyreszt megfizethetetlenul draga lesz a szolgaltatas, masreszt az ugyfel is HO-ban van, ergo az en emberem egyedul verheti a faszat az irodaban.

Nem, nem ul bent az irodaban, hanem kavezik hatodjara, pingpongozik, le ment tizedjere cigizni, vagy csak odatamaszkodott a tobbihez akik az eskuvot szervezik a dunakanyarban olyan hangerovel, hogy ne kelljen emailt kuldeni oda, hanem ok is tujdak kovetni a tarsalgast.

Az incidens call-okat meg mar 2003 tajekan csinaltuk, mivel az indiai kollega nem tudott hozzank odarohanni, meg en sem az londonihoz, de igy telefonon eleg jol megoldottuk a problemakat. Korulbelul 20 evig csinaltam es vezettem uzemeltetest, olyat is ami follow the sun volt. Sosem utaztunk kulfoldre ha problema merult fel, sot hajnali haromkor sem ultunk autoba hogy az irodaba bemenjunk. Ha megis be kellett menni velemyik datacenterbe, akkor arra ott voltak a technikus kollegak, akik 0-24-ben ott voltak, semmi esetre sem az L3 support-os kollega ment be (plane hogy hozzaferese/joga sem volt belepni a datacenterbe).

Ha nalatok ahhoz, hogy egy incidenst meg tudjatok oldani az irodaban kell ulni, akkor az egy nagyon rosszul szervezett uzemeltetes. :D

Kit fogsz keresni? Aki bent ül az irodában 5 lépésre, vagy aki otthon van, és [...]

Na, kérem, hogyaszongya:

The streetlight effect, or the drunkard's search principle, is a type of observational bias that occurs when people only search for something where it is easiest to look. Both names refer to a well-known joke:

A policeman sees a drunk man searching for something under a streetlight and asks what the drunk has lost. He says he lost his keys and they both look under the streetlight together. After a few minutes the policeman asks if he is sure he lost them here, and the drunk replies, no, and that he lost them in the park. The policeman asks why he is searching here, and the drunk replies, "this is where the light is".

Részben fordított helyzet, de kissé mégis hasonló: Sherlock Holmes és The Adventure of the Six Napoleons.

Hehe. Nálunk megszüntették a belső telefonhálózatot. Mindenkinek van mobilja, azon lehet hívni, illetve van Teams, ott lehet keresni (és az a jelenlétet is mutatja). Ráadásul aki problémába ütközik, az se feltétlenül az irodában van, tehát  eséllyel betántorogni sem tud a mi irodai részünkre.

Több, mint másfél évet voltam folyamatosan home-office-ban, azóta pedig a munkaidőm 50-60%-át töltöttem itthonról. Valóban fordult elő technikai probléma (internet meghalt, elment az áram, és volt, hogy a gépem vacakolt), ez összesen talán három munkanapnyi kiesést okozott (általában alkalmanként egy-két óra).

Full HO-ban vagyok evtizedek ota. Ha nem vegzem el a feladatom nem lesz megcsinalva es az latszik. Ennyi. Eleg szar az a ceg, ahol a blokkolo orat figyelik es nem a feladataok teljesiteset. Mondjuk nem is dolgoztam mar vagy 20 eve olyan szar cegeknel :D

Meg annyi kerdesem lenne a hybridet eroltetokhoz, hogy hogyan kellene bejarnom Munchenbe vagy Londonba hetente tobb napot????

Trey, mert angol tudósok megállapították. :)

Felesleges ilyen elemzéseket lobogtatni, tudjuk kik rendelték meg, és utána lobogtatják, mert valamiért nem érdekük a home office, vagy mert nem tudják kezelni.

Ott a másik fajta összehasonlítás, legalább annyi van belőle, mint az általad megosztott elemzésből, lásd: https://hup.hu/comment/3079851#comment-3079851 :) Most lobogtassuk ezt. :)

Covid idejen egymas utan jottek ilyen hirek, hogy mennyivel hatekonyabb a HO. Valoszinuleg nem kellett megtamogatni, mert amugy is arra kenyszerultek a cegek.

Most meg a Blackrock, az ingatlanos cegek, a bankok, EV gyartok erdekeltek a HO letoreseben, egymas utan finanszirozzak ezeket a "kutatasokat". Ez olyasmi, mint amikor a dohanyipar rendel par PR cikket a dohanyzas karos hatasainak cafolatarol. Vagy amikor az olajlobbi probalja az alternativ meghajtasokat besarozni.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

13%-kal többet. Nagymintás kutatás eredménye, linket lásd fent. Persze függ a céges kultúrától is, ott, ahol annyit nem tudnak megszervezni, hogy HO-ban ne több óra legyen a válaszidő kérdések esetén,  a teljesítmény biztosan nagyon visszaesik, ahol most dolgozok, ott ezt úgy oldják meg, hogy az ilyen embertől egyszerűen visszavonják a HO-t (1000 emberből 1-et érintetett a dolog).  De  egy multinál elve természetes, hogy különböző  kontnenseken ülő emberek munkáját kell összehangolni, az ilyen együtt nézzük egymás fejét az irodában a kispályán működik csak.

Van, amikor tényleg hatékonyabb a HO, de nyilván nem minden esetben. Én például a kollégáim nyüzsgése mellett nem tudok firmware-t írni, nekem ahhoz csend és nyugalom kell, nem tudok figyelni, ha beszélnek körülöttem. Ezen az sem segít, ha nem a hétvégi horgászat élményét beszélik meg, hanem szakmai a szövegelés, mert akkor is elvonja a figyelmem. Sőt, ha bemegyek munkahelyre, kialvatlanul nem tudok koncentrálni, HO-ban meg felkelek reggel 9-kor, kialudtam magam, pihenten dolgozom.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

és ki fogja megtéríteni a munkáltatónak hogy nem keltél fel reggel 6kor hogy beérj reggel 7-re majd 1-1,5 órát ebredezz bent 0 munkával aztán pedig kevésbé hatékony munkát vegzel? elsőre úgy hangzik mintha a te általad vázolt helyzet előnyösebb lenne mindenkinek és jobb is, de el kell fogadni a tényt hogy aki HO-ba van az semmit se csinal. :(

Nálam ez erősen feladatfüggő. Van, amihez süketszobára van szükségem - ilyenkor beszélni is szoktam magamhoz, hangosan gondolkodom. A maradék munkánál felőlem céges karaoke partit is tarthatnak (volt már rá példa, igaz, hogy csak karácsonyi ünnepség volt, miközben Cisco switch bugot javítottam).

Már hogyne élnének, normális helyeken a munkavállóra bízzák, honnan akar dolgozni, mint az köztudott:

work from anywhere companies - Google-keresés

De hát te onnan jössz, ahol a HO = órákon keresztül boltozok. Olyan helyeken azonnal meg kell szüntetni a HO-t, be sem lett volna szabad vezetni, láthatóan mesze meghaladja a dolog a menedzsment képességeit. 

Nem rossz azért időnként személyesen is találkozni a közvetlen munkatársakkal, ha másért nem, jobban fel lehet mérni a mentalitást, hozzáállást, és akkor könnyebb on-line is együtt dolgozni. Szóval nem feltétlenül rossz a hibrid, persze mivel nálunk eleve több régió a csapat, ezt nem lehet megoldani, a belga irodákból van/volt olyan kolléga, akivel egyszer se találkoztam, olyan meg több is, akivel egyszer, amikor tettek egy pofavizit-látogatást Budapestre (vagy amikor én mentem el Belgiumba).

Szerintem aki logni akar az logni fog es itt nem arra ertem, hogy talpa alatt futyul a szel.

Azzal nem tudsz semmit csinalni.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Fontos a szemelyes jelenlet, mert csomo mindent csak ugy lehet hatekonyan intezni.

Ja, a ceges IT walk-in centereben egy szerencsetlen uldogel mar csak napi 2 orat. A tobbit kiszerveztek jo tavolra. Mert ott ugye fontosabb a koltseg, mint a szemelyes jelenlet.

"HR", berszamfejtes, szamlazas kapcsolattartoi detto.

Ja szemelyes jelenlet. Netes az interju, neten irom ala a szerzodest, neten oldom meg az IT es HR dolgokat (workday es tarsai, lehet szeretni es utalni, de mukszik). Amikor ki/vagy belepek megy/jon a fedex, dpd, akarmi a cuccaimmal. Kb. ennyi. Mondom nalam, de en igy valasztok melot.

Nem úgy, volt.hogy az otthoni munkát kimondottana Covod miatt engedélyezték? Amikor a járvány lecsengett, miért lehetett továbbra is választani az IT munkahelyeken, hogy valki otthonról dolgozzon, vagy irodában?

Nálunk korábban heti egy nap home-office volt hivatalosan engedélyezve. Vagyis nem kimondottan a Covid miatt engedélyezték, a mértéke változott, 20%-ról 100%-ra nőtt. Covid után meg lett belőle nálunk 50, majd 60% HO. Esetenként (vezetői jóváhagyással) különféle indokok esetén továbbra is lehet 100%.

Lett kimondva HIVATALOSAN h. vége a kovidnak? Nem. Csak az ukrán-orosz háború egyik napról a másikra áthelyezte a hangsúlyt, és automatikusan elűzte a járványt.

Illetve 2020 márciusa óta szünet nélküli vészhelyzeti állapot van Mo.-n, emiatt meg rebdkívüli, rendeleti kormányzás azóta is.

Annyi hogy már este 8kor nem tapsikolja a nép az egészségügyi dolgozókat.

H jól emlékszem, éppen a hatodik hullámra készítette fel az embereket a média, amikor hirtelen Doktor Putin egyetlen nap alatt kigyógyította a világot a kórból. A hivatalos statisztikák szerint egyébként több háromszor annyian haltak bele Ukrajnában a kovidba, mint ahány ukrán civil áldozata van eddig a háborúnak...

Vannak emberek akik csak a kontrollt akarják, ez van. Otthoni munka volt a munka negy része évezredekig, de legalább nem kellett órákat utazni. Az asztalos, a kocsmáros, a pék mind otthon lakott, a munkásait meg megfizette, nem laktak messze. A napóra volt az egyetlen hívószó, meg a kakas. Amióta internet van, az irodai munka értelmetlen. Nyilván kell a személyes kontakt, az ügyfelek fogadására iroda, a gyárnak munkás, de a home offie nem radioaktív szeméttelep, hogy a közelébe se menjünk. Aki az egérmozgatással méri a teljesítményt, annak fogalma sincs mit is akar mérni. Ezek mind csak management bullshitek, nem dolgozó középvezetőktől, akik nem akarják hogy a következő költségcsökkentés őket vigye el.