IT Rendszerüzemeltetés LVL1 & LVL2 Reális ár

Fórumok

Sziasztok!

Adott 2 telephely, ahol jelenleg én üzemeltetem az informatikai rendszert, ebbe beleértve az alábbiakat:

 - hálózati topológia ( végpontok adminisztrálása, switchek managelése, tűzfal felügyelete, konfigurálása, wifi ap-k managelése stb..)

- Kamera rendszer ( 130 db IP Kamera, 4 darab szerver, 14 darab NAS) konfigurálása, hibák elhárítása, karbantartása.

- Ügyviteli rendszer ( 2 db Synology NAS, 15 darab PC, 4 darab Notebook + 2 db Nyomtató )

- Egyéb műszaki , részben informatikai problémákkal kapcsolatos problémák egyeztetése az üzemeltetőkkel

- 0/24/7-es Ügyelet biztosítása sürgős esetben telefonos bejelentéssel, kevésbé sürgős esetben e-mailben.

A fent leírtak egy telephelyre vonatkozó feladatok , de ugyanezt kell csinálni a másik helyen is.

Most tulajdonos váltás van érvényben és felülvizsgálják elsődlegesen az informatikai üzemeltetést, így az új vezetőség kérte, hogy árazzam be magam, de ne a mostani ár szerint, mert az egyértelműen megalázóan alacsony fizetés és szeretnék, hogy olyan árat írjak, amiért szívesen végzem a munkámat.

Szóval nem szeretnék pofátlan lenni, de alábecsülni sem akarom az általam végzett munka értékét, így szerintetek mi lenne a reális nettó fizetés munkavállalói formában a fent említett feladatok függvényében?

Én 700 nettót gondoltam telephelyenként, de lehet, hogy ezzel kicsit a pofátlanságot súrolom.

Tudom, magánügy, meg nekem kell ezt tudni, mennyiből élek meg elfogadható színvonalon, de most így, hogy 10 éve ugyanazon a fizetésen vagyok ( Netto 395e Ft ) nem igazán vagyok up to date a mostani it rendszer-üzemeltetési fizetéseket illetően.

Köszönöm előre is a segítő kommenteket!

Hozzászólások

Egyszemélyben 7/24/365? Nyaralni, szabadságra sosem mész? 

az is buta aki ilyen rendszerben "kulcsembert" képez.

Nem mondom. Működhet. De az idő múlásával (remélem igazam van) mindkét fél érzi, hogy ez a felállás nem jó. Minimum egy "cserebogár" de inkább több. Ezzel az a baj, hogy azonos képességű rendszermérnököt kell megfizetni a redundancia miatt. Persze lehet majd azt csinálni, hogy az egyik a "májer" csávó aki mindent(is) tud a másik pedig csak egy csökkentett light verzió aki tudogatja de azért nem mindent. Ezzel pedig az a probléma, hogy amikor "májer" szabadságon van akkor lesz majd az a probléma amit a "cserebogár" nem fog tudni megcsinálni pedig hű de azonnal és hű de fontos és hű ennek meg annak kell. Tudooood? ;-) (mintha így jobban megoldódna) na mind1.

a 700 nettó az vállalkozóként kiszámlázva 1.400.000 (+ÁFA de az mind1 mert befizeted) A két telephelyért ha azonos szköz és felhasználó szám van akkor talán reális de szerintem a cég közel sem akar ennyit költeni. Pedig ha felállsz akkor nem is tudom mennyiért lehet ezt elvállalni. Kíváncsi lennék. Engem riaszt a 0-24/7/365. Ehhez jó team kell, aki nem iolyan béna, hogy állandóan utána dolgozz vagy akár kárt is okoz. Vagy a legrosszabb lepaktál a megbízóval és 80%-ért elvállalja. kb. ilyenek...

Milyen messze van egymástól és a lakóhelyedtől a két telephely? Mennyi idő beérni?

Van-e olyan elvárás, hogy bizonyos időt "ott kell tölteni", vagy csak minden menjen rendben és addig mindegy mit csinálsz.

Maga a feladat a varázslatosan magas számú kamerától eltekintve nem extrém, még ha kettővel fel is szorzom. "Sima" KKV üzemeltetés, nem is olyan összetett a leírás alapján. Habitustól és a körülményektől függően én egy olyan nettó 600e-1M körüli fizetést mondanék reálisnak az egészre, a cég tehetősségétől és hozzáállásától függően.
Ha mi ilyen ajánlat kérést kapnánk (külsősként), akkor egy munkaidőben 4 órán belüli hibaelhárítás megkezdéssel és hétvégi extrasürgős bejelentési lehetőséggel (ami alkalmi plusz pénzes lenne, nem a díjban foglalt) adnánk egy 300-400 ezres havi díjat, felmérés után (hogy nincs-e valami nagy gáz, amibe egy csomó melót bele kell tenni az elején).

De egy személyben/fővel még ígérni is hülyeség a 24/365-ös rendelkezésre állást, mert lehetetlen megvalósítani, és itt nem a pénzről van szó. Semennyiért sem lehet ilyent bevállalni, mert egyedül nem tudod teljesíteni.

Ha előkerül, hogy kellene akkor még legalább egy ember alkalmazottként, akkor kapásból feleződik a pénz, mert a megrendelőnek ez nem fog többet érni (annyit sem igazából).

Ezen felül teljesen írreális is 24/365-ös rendelkezésre állás elvárása, szerintem csak a szokásos manager túlbiztosítás, nem az üzletvitel követeli meg. Ezt tisztázni kell. Ha tényleg kell, akkor minimum 4 fővel oldható meg 3 műszakban szervezve, fejenként 600e-1M nettóval (ennyi hozzáértéshez ennyi pénz dukál kb.).

Én a helyedben vállalkozóként csinálnám, számlásan (ha 24/365 kell és kifizetik), akkor minimum nettó 1M, és keresnék még 1-2 embert magam mellé. Ez a feladat nem lesz napi 8 óra (bőven nem, ha rendbe van minden), kell vállalni további ügyfeleket a többi munkaidőre, és akkor meglesz minden társadnak/alkalmazotnak is a rendes pénze. Ha nem igazi szükséglet a 24/365, akkor szerintem elvállalhatod alkalmazottként egy korrekt IT-s fizetésért.

Mondjuk szerintem a korrektebb fizetés alatt nem a mostani dupláját értik, pláne nem a négyszeresét - az eddigi tapasztalataim alapján, hanem mondjuk nettó 400 helyett nettó 600-at.

Szerkesztve: 2024. 07. 05., p – 08:32

Nettó 400 ezerért csinálod 10 éve ugyanezt? 10 éve ez jó pénz volt, ma 2024-ben meg már nem.

Amúgy az elmúlt 10 évben hányszor kellett hétvégén, éjszaka, nyaraláson, szabadságon, betegség közepén berohannod tüzet oltani? Életed volt azért közben? Család? A korral ezek kerülnek előrébb a fontossági sorrendben.

Néhány észrevétel: level1, level2.. ennek itt semmi köze ahhoz amivel te foglalkozol. Level1-2-3-stb. nagy multis servicedesk-es szapport rendszerekben van. Ahol dolgozik egy csomó semmihez nem értő idióta. Level1 kb az a recepciós szint. Az annyi, h. fogadták az ügyfél bejelentését, és a vállalt SLA időben MEGKEZDTÉK a hiba feltárását. MEGKEZDTÉK, tehát NEM elhárították, csak elkezdték. Ahol elkezdésnek számít már az, h. kaptál egy automata válasz-emailt a ticketing rendszerből, h. ők most már aztán tényleg elkezdték. Aztán majd 1-2 nap múlva rá is néz majd olyan valaki (ez a Level-2), aki TÉNYLEG foglalkozik is a dologgal. Őneki már van némi technológiai tudása  De nagyon változó h. IT-ben kit fogsz ki konkrétan. Ha meg Level-2 sem képes megoldani a hibát, akkor továbblöki Level-3 szintre, ahol már valóban hozzáértő mérnökök vannak. Ha komoly a gond, akkor ők azok akik meg fogják azt oldani. Nem a Level-2, és főleg nem a Level-1.

Na most ehhez képest itt te vagy a "1-man-show" (ez az iparban elfogadott kifejezés az ilyen felállásokra). Szóval ha egyedül fogod tolni, akkor nincs értelme level-ekről beszélni, mert úgyis konkrétan csak Te vagy, aki dolgozni fog rajta. Főleg h. ilyen kis cég (passz nem tudom a leírtak alapján belőnni h. mekkora méretűek) nem fogja tolerálni azt ha a bejelentés után (azaz felhívnak Téged h. gebasz van) majd elindulna egy multis világban teljesen bevett-szokás servicedesk-es ticket-tili-toli játék. Hiába papíron nem történt SLA-sértés, attól még a hiba ott van, megoldás meg sokáig nincs.

mondjuk nekem az is zavaros, hogy ezt alkalmazottkent vagy vallalkozokent csinalja? eleve a netto mast-mast jelent, meg alkalmazottkent nem annyira ertelmezheto az SLA es a 0-24 rendelkezesre allas sem. nem hiszem hogy a MT lehetove tenne hogy 1 db munkavallalot 0-24ben foglalkoztassak az ev minden napjan :) meg ugy se ha kifizteik tuloraban...

meg mi az hogy telephelyenkent ker fizut? vallalkozaskent oke hogy akkor az 2 szerzodes, de alkalmazottkent 2 helyen dolgozik 4-4 orat vagy wtf

Szerkesztve: 2024. 07. 05., p – 08:45

Én 700 nettót gondoltam telephelyenként, de lehet, hogy ezzel kicsit a pofátlanságot súrolom.

:)

Én - egyedül - a duplájáért SEM vállalnám ezt a felállást.

főként a 7x24 rendelkezésre állás miatt.

Iyet egyetlen emberrel nem lehet ésszerűen megoldani.

 

Ez egyébként tipikusan olyan feladat ami ésszerűen mérlegelve ki kell (részben vagy egészében) adni egy 3rd party üzemeltető cégnek.

Náluk lesz ember a 7x24-re, mivel több hasonló ügyfelük van így SOKKAL olcsóbban megoldják, mint egy  helyi alkalmazott - főleg hogy egy nem is képest ezt biztosítani - és a szakmai hozzáértésük is lényegesen magasabb lesz, márt csak azért is mert többen vannak, többféle problémával találkoznak.

 

szerintem.

Előttem már sokan írták h. "fuss", mert ez a 24/7/365 ez egyedül a valóságban nem vállalható, szóval ezt valszeg mindenki tudja h. mese habbal.

De a kérdéseidre válaszolva: Annyit kérj, hogy a jelenlegi költségeiddel, gazdasági helyzettel számolva is kényelmesen meg tudj élni és mondjuk tudj valamennyit akár félre is tenni. Én úgy gondolom, hogy ez teljesen független attól h. IT, egészésgügy, bármi a pályád, hiszen te tudod h. mennyiből jó neked. Gondolok itt az élethelyzetre is (nyilván ha már 10 éve dolgozol akkor amit írok mindjárt kicsit túlzás, de próbállak rávilágítani az elméletre :)), mert pl. 23 évesen, szüleimmel élve, jelenleg tök jó pénz lenne a 4-500 is. Viszont mondjuk 2 gyerekkel saját házban fabatkát sem ér már sajnos.

Az L1,2,3 dolgot szerintem ebben a kontextusban félreértlemezed, mert a munka természetét inkább a pozíció szokta adni, ez kb. a klasszikus rendszergazda. Az reálisan 6-800 jelenleg nettóban szerintem. Ha ennél több lenne az ideális, akkor munkahelyet (és pozíciót) kell váltani.

Annyit kerj, hogy fel tudj venni alvallalkozot, aki leveszi rolad a 24/7/365-ot.

A 24/7-es ügyelet, potenciális kiszállással valójában 4 emberrel vállalható a szabadságálosok, potenciális betegségek miatt. 4 épkézláb ember bérköltsége nem két fillér. Egy külsősnél ezek meglehetnek, de biztosan nem lesz olcsó nála sem, mert ugyan biztosan nem teljesen kell fizetni a négy embert, de válaszidőtől (telephely távolságtól) függően, akár plusz embert kellhet felvenniük. Például az is kérdés, hogy mi van akkor, hogy ha az egyik telephelyen van valami, és a másikon lesz valami másfél óra múlva, amiért oda kell menni... Ahogy látom erre már utaltak fentebb.

A fontos eszközökből mindenképp kell per telephelyi tartalék, ésatöbbi.

Ami kimaradt szerintem az eddigiekből:
- Nem mindegy, hogy az ország melyik részéről van szó. Nem fogsz tudni ugyanannyit elkérni mondjuk Békés megyében, mint Pest megyében.
- Ne féld magad beárazni. Tipikus magyar KKV szokás, hogy nem emelnek, amíg nem ég a ház.
- Nem írtad, hogy hány kollégád van. Akár egy L1-s kollégával is előrébb vagy, mintha egymagad húzod az igát.
- Mindenképp rendszeresen - pl: évente - vizsgáltasd felül a béred. Óriási hiba, ha 10 évre beragadsz egy valamikor jónak számító bérbe.
- Nem írtad az egyéb juttatásokat - cafetéria, céges autó stb. Ha ezek nincsenek, csak az alapbér, akkor ezt is árazd be. Autónál nyugodtan számolhatsz 150-200 Ft/km+ÁFA-s költséggel. Ha a cég miatt megteszel havi 2000 km-t az autóddal, akkor ez máris 300eFt+ÁFA havonta. Igen, az autó drága, ennyibe kerül legalább.
- Más a bér alkalmazottként, más vállalkozóként. Nem derült ki a leírásodból, hogy te melyik vagy.
- A cég alkalmazottban vagy alvállalkozóban gondolkodik?
- Nem derült ki a telephelyek közti távolság. 10 km vs. 100 km nagyon nem ugyanaz.

Igen, a nettó 700eFt / telephely picit erős tud lenni. De ez reális vagy kevés is lehet a tények ismeretében.

Az évi 365 eléggé megterhelő, én már 25 éve nyomom.  ...így aztán tele is belőle a tkm és kiégtem, mint a xar. Bár páran írták, hogy nem lehet csinálni, de kis szerencsével működhet, nekem is volt olyan, hogy aznap amikor épp fstam mint a lakodalmas malac, akkor szerencsére nem jött hívás. ...de elég xar így tolni, ha újra kezdeném nem csinálnám. Nyaralás csak hosszú hétvége, csak belföld, telefonnal+laptoppal, még a nászúton is táv dolgoztam egy rövidet.
Szóval én már építem le az egész bizniszt a csicsába, elég volt, így ha tudsz kérj annyit, hogy legalább egy másik embert is be tudj vonni a melóban, ketten már lényegesen élhetőbb.

Meg elég sok pénzt, amit tipikus kicsimagyarKKV nem fog neked megfizetni. Minden másra meg már ott vannak a nagyok. Vagy jó ötlet kell amit el tudsz adni csilliárdokért és startupperkedni, vagy beállni egy jó bérért alkalmazottkodni és nem idegeskedni. Megvolt nekem is több variáció is, tapasztalatból írom.

Egy kakukktojás van, ha te is és a csapat is ugyanolyan olcsójános lesztek, mint a konkurencia, aki alád fog vágni abban a műfajban amit írtál. Itt mindenki maga dönt h. mi a prio.

Nagyrészt egyetértek. Nagy a verseny. Sok az "olcsó jános" megrendelői és szolgáltatói oldalon is. Én ezért is rúgtam ki az ügyfeleim kb. 20%-t évente.
Alkalmazottként egyszerűbb az élet, való igaz.

A nagyokról csak annyit, hogy sokszor lassúak, mindent behazudnak. Közben a háttérben ugyanolyan gagyin, ha nem gagyibban működtetik a rendszert, mint a kis szolgáltatók. Tisztelet a kevés kivételnek.

Igen, ezzel tisztában vagyok (a nagyok is ugyanolyan gagyin tolják), csak kicsiként ha be akarsz húzni olyan ügyfelet, aki mondjuk kéri a nagyok "előnyeit", akkor neked is vagy naggyá kell válnod, vagy kicsiként ugyanolyan drága leszel. ISO-k, ilyen-olyan minősítések, stb.

Ha pedig a kicsi KKV-t nézzük mint ügyfél, hát én mindig azzal találkoztam h. mennyit engedsz a negyedéből, mert a szomszéd Pisti bezzeg.

Tehát ha minőséget akarsz csinálni akkor problémában vagy, mert a megrendelők 80%-a kb. szóba se fog állni veled. Nem beszélve arról h. technológiailag 10 évvel le vannak maradva jellemzően, így megmaradsz te is az ő szintjükön. Nem tudok olyan kis magyart elképzelni (tisztelet a kivételnek), ahol te kubernetest, meg gitops szemléletet, meg ilyesmiket meg tudsz csinálni úgy h. meg is fizetik. Jön ez a Synology NAS, nézd meg a Windowst mer' nem bootol topic, ami 40 felett, 20 év tapasztalattal, hát köszi nem :)

Ez a skill amit jelenleg egy munkáltató sem hajlandó megfizetni, mert behülyítették őket azzal h. a klaódban erre a tudásra már nem lesz semmi szükség. Az onprem rendszergazda egy kihalás alatt álló állatfaj így 2024-ben.

"Az onprem rendszergazda egy kihalás alatt álló állatfaj így 2024-ben."

Azért a cloud-ot (ami gyakorlatilag "más valaki számítógépe") is kell tutujgatni, üzemeltetni... Plusz ugye az sem mindegy, hogy a felhőben milyen szolgáltatást vesz igénybe az ügyfél, mert ha "csak" vasat, és az OS-t és mindent ami "fölötte" van, neki kell üzemeltetnie, akkor csak a gépterem költözött ki "valahova", míg ha szolgáltatásként veszi meg az IT "rétegeit (hw, os, app/db/mw/stb)", akkor azt, illetve a fölötte lévőket ugyanúgy kell üzemeltetnie, sőt sok esetben elvárás, hogy a cloud -> onprem irányra is legyen felkészülve, azaz erőforrása, mentése, szakembere legyen arra az esetre is,ha a felhőből valamilyen okból vissza kell költözni, akár BCP, akár "csak" jogszabályi megfelelés miatt.
 

Termékesíteni kell a dolgaidat, így aztán alkudozásnak helye nincs, a skálázás a te dolgod. Mindenki belefér valamelyik kategóriába. Olyan nincs, hogy nem.
A szükséges belső átalakítást (hogy igénybe tudják venni a termékedet) meg el kell adni tanácsadásként.

Gábriel Ákos

Részben egyetértek veled.

Viszont nagyon hasznos, ha az IT infra konfigurációja verziókezelőben van tárolva. Már egy szimpla "ki-mikor-mit cseszett el" helyzet megoldását is nagyban segíti. Linuxnál erre mondjuk az etckeeper alkalmas. Windowsnál ilyen megoldásról nem tudok - ott marad a Powershell szkriptek, Ansible, SCCM/SCOM, klasszikus dokumentálás.

Csak egy fölöslegesen tech lépcsőfokot teszel bele, amihez ráadásul olyan ember fog kelleni, aki tudja érdemben használni. KKV fronton jellemzően az működik, hogy van egy Hyper-V cluster (mindenképp Windows környezetbe futsz bele, ez kb. adott, nem plusz költség) és mented Veeam-mel rendesen. Ezen igény esetén remekül elmennek a Linux VM-ek, de hogy ilyen szuperfelhőt építs 2-3-4 szerverre, hát az több mint overkill. Ahol ez valóban felmerül, ott megveszik valamelyik valódi felhős megoldást és viszlát, nem akarják (mi sem akarjuk) saját magunk üzemeltetni.

Nem lehet mindíg mindenhova betolni a legújabb trendet, és hype-ot. Gyakorlatilag egy állandó migrációban kellene lenned, de ugye nem ezért fizetnek...

Most átmegyek Franko-ba: Milyen szuperfelhő kell egy GIT szerverhez, amibe a Linux VM-eken futó etckeeper tolja be a /etc (default beállítás, konfigurálható további könyvtárakkal is) konfigurációját?

A Veeam akkor jó, ha már megvan. Vagy bármilyen mentési megoldás. De általában nincs, hiányos, nem működik, sose tesztelték. Ez KKV-re igaz általában.

Nem lehet mindíg mindenhova betolni a legújabb trendet, és hype-ot. Gyakorlatilag egy állandó migrációban kellene lenned, de ugye nem ezért fizetnek...

Ez alapvetően igaz. Csak így megy el melletted és az ügyfelek mellett is a világ. Aztán pislogás van pár év múlva. Bizonyos trendeket (ha bevállnak), akkor megéri követni.

Ha valóban 7*24/x órán belül megkezdett(!) hibaelhárítással, akkor minimum 3-4 fő, ahogy előttem is írták. Mivel egy ügyfél nem fogja ennek a 3-4 főnek a teljes munkaidejét lekötni, és emiatt (jogosan) nem is fog ennyi embernek megfelelő teljes költséget fizetni, így első, vagy inkább nulladik lépésben azt kell megnézni, hogy egy 3-4 fős vállalkozással lehet-e még legalább(!) 2-3 hasonló, vagy kisebb igényű (5*8-5*12/NBD és hasonló) ügyfelet "leakasztani", mert ha igen, akkor lehet azt mondani, hogy a 7*24-es ügyfél kb. két főállású rendszermérnőki költséget fizessen, a plusz cégek meg arányosan kevesebbet, úgy, hogy a 3-4 fős csapat (plusz a beletolt tőke megtérülése) finanszírozható legyen belőle mindennel együtt.
Az, hogy első körben nem rendszermérnök kerül be a csapatba, hanem egy lótifuti junior++ emberke, akinek oda lehet adni egy rakat sillabuszt, amivel jellemzően a készenlétes időszakban felmerülő problémákat el lehet hárítani, az a kérdező dolga - egy ilyen képezhető kollégával ugyan van feladat, és lehet, hogy idővel el fog húzni jobb helyre, de már azzal, hogy felváltva nyomják a készenlétet javít a helyzeten. Az meg csak bónusz, hogy két rendszermérnök költségét szedi be, és egy szenior+egy junior a valós költsége...
 

Véleményem szerint ez egy elég komoly tervezési, ügyfél optimalizálási kérdés. Vajon mennyi idő alatt, milyen áron tudjuk felhúzni az ügyfelet arra a szintre, hogy 1 senior + 1 junior elvigye az ügyfelet? Ha ez rentábilisen megoldható gyorsan, akkor el lehet vállalni az ügyfelet. Ha nem, akkor annak megfelelően kell árazni vagy elhajtani az ügyfelet máshová.

Sok rendszerüzemeltetést végző cég ott hibázik, hogy ezeket nem tudják / akarják kiszámolni még a szerződéskötés előtt. Aztán jön a bukta.

Az SLA-t meg meg kell fizetni. Az ügyfelek fejébe kell verni: ez nem lineárisan, hanem exponenciálisan árazódik.

Sajnos az látszik, hogy teljesen légbőlkapott SLA ügyek vannak. Nemrégiben valahol a pénzügyes!!! bemondta, hogy akkor 2 órán belüli hibaelhárítás megkezdés _kell_ nekik. Igen jó eséllyel ezt valahol hallotta, és nagyon megtetszett neki. Namármost ehhez képest a csapat jelentős része home office-ol, és valójában semmi olyan sincs, ami tényleg igényel ilyesmit, mert valamilyen felhős cuccot használnak. A notijaik és gépeik esetére tartalék kell, N darab, aztán lesz valahogy (valahogy = ha N+1 hal meg, akkor ez van...), mindenre nem lehet felkészülni, kell határt húzni.

Jellemzően meg szoktak sértődni, hogy nem akarsz dolgozni, dehát más a feléért vállalja stb. Nem azt vállalja, nem úgy vállalja, ha épp 2 hétre eltűnik az illető a tátrában, akkor meg pislogás van, hogy dehát izé. Természetesen tisztelet a kivételnek, mert van ellenpélda, ahol hajlandóak érdemben megfizetni ami számukra szükséges, és nem akadnak le, hogy ha az irodában valami minimál összeget ki kell fizetni a strukturált hálózat rendbetételére.

A levelét megkaptuk automata levél nem lehet hibaelhárítás megkezdés, csak valamilyen rendes visszaigazolás, hogy értjük, nézzük, intézzük a cserét stb. A hiba bejelentésének a visszaigazolását kevered az érdemi visszajelzéssel.

Egyébként a hibaelhárítás megkezdést meg szeretik összekeverni a garantált hibaelhárítási idővel. Aztán amikor le kell vezetni, hogy a garantált hibaelhárítási idő mit jelent (főleg neki, pl. hideg vagy meleg tartalék eszköz, 3x drágább garanciaszint stb), illetve hogy neki kell ismernie a saját kockázatait, azt nem a valamilyen szolgáltató futja, akkor szintén csodálkozás van.

Ez sem érdemi visszajelzés. Ha rendes a szerződés, akkor hibaelhárítás valós megkezdéséről a visszajelzés számít. Látom szereted csűrni csavarni, de ez pl. egy üffélszituban azért kontraproduktív, hogy scak a kimagyarázás jön. Azért azt remélem nem gondolod komolyan, hogy kap valaki egy automata, vagy kvázi automata emailt, és akkor az már hibaelhárítás megkezdése. Ez nagyon hamar szerződésbontáshoz vezet éles helyzetben.

'''0/24/7-es Ügyelet biztosítása'''

 

Ez itt a draga. Amugy azt tudod, hogy annal amit kapsz a lidl kezdo polcpakolo is tobb ?

Ez nem kicsit megalazoan keves.

Ceg(em) csinalna, akkor ez + egy 0 moge.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Ott a pont - ez ugyanis kiköti, hogy legyen valaki 7*24-ben, aki rendelkezik mindazzal a tudással, információval, jogosultsággal, hogy egyedül, a meglévő dokumentációk és a tudása, ismerete alapján az ügyfélnél felmerült hiba elhárítását meg tudja kezdeni/el tudja hárítani az elvárt időn belül. Ha van olyan rendszerkomponens/feladat, lehet olyan probléma, ami "odamenős", akkor erre kell autó, és jogsi is.

10 éve ugyanazon a fizetésen vagyok

Szorozd be 3-al, de attól még a 24/7-es ügyelet egy embernek elég meredek.

> - 0/24/7-es Ügyelet biztosítása sürgős esetben telefonos bejelentéssel, kevésbé sürgős esetben e-mailben.

 

Most. h mindenki megírta a tuti, megírhatnád te is, h mi takar ez valójában: mi az igény és mi a bevált gyakorlat?

10 éve ugyanazon a fizetésen vagyok ( Netto 395e Ft )

Régen keresned kellett volna mást.

"0/24/7-es Ügyelet biztosítása" - itt azért hiányzik egy fontos mérőszám - a reakcióidő. Másnap reggeli intézkedésre 7x24-ben fel tudja venni a hibákat egy ticketing, vagy akár egy üzenetrögzítő. 
A rendszergazda alszik és majd reggel megnézi.

Gábriel Ákos

Sajnos az ügyfelek egy jelentős része ezt nem igazán tudja,hogy neki _valójában_ mi kell, ellenben szeretik a "ha bejelentettem, akkor nézzen rá mielőbb" elvárást beleérteni - aztán amikor az NBD/4/2/1 óra reakcióidők árkülönbségét valaki eléjük rakja, akkor meg jön a pislogás... (a mondjuk 1/2/4/8-szoros díjak láttán...)

Igen, ez is elég gyakori, hogy csak akkor akarnak fizetni, amikor valamit csinálni kell (értsd: baj van). Persze ez általában párosul azzal, hogy ilyenkor azonnal ugorjon (érjen rá) az alkalmi díjas kisegítő...

Igen ám, de az eseti hibaelhárítónak honnan lesz helyismerete? Ha van is pöpec dokumentáció mindenről (a gyakorlatban sehol semmiről nincs), akkor is sok idő, mire elolvassa, és megérti, hol kezdje el keresni a hibát. Ráadásul általában nem tud azonnal foglalkozni vele, mert a havi díjat fizető ügyfelek bejelentései prioritást élveznek (nyilván), és munkaidőn kívül meg egyébként sem vállal senki beugrósat, csak elképesztő összegekért.

Ellenben ha van szerződött, rendelkezésre álló szolgáltató, az jellemzően ismeri a helyi viszonyokat és aránylag gyorsan neki tud látni a hibaelhárításnak, mert vállalt erre valami SLA-t.

Csakhát a magyar KKV-k élén nem tapasztalt, ilyenre is gondoló menedzserek, hanem sokszor az adott szakmából jött ("felemelkedett"), menedzsment tudással és szemléletten nem rendelkező, hanem tulajdonlás miatti vezetővé vált emberek ülnek (akik 20-30 év után sem értik, hogy a cégvezetés is egy külön szakma, amit meg kellene tanulniuk, azt nem az élet hozza csak úgy).

Fentebb többen írták, hogy a megjelölt összeg elfogadható.

A gondolatmenetek inkább a teljesíthetőségről szólnak, illetve a hozzáértőségekről. Megbízói és megbízotti oldalról egyaránt. Szakmai portál lévén szerencsére csupa szakmai hozzászólás! Ezekről lehet elmélkedni, de szerintem olyan kérdésben próbálsz jó döntést hozni ami nem rajtad múlik.

Tíz éve nyomod, alaposan ismered, vszínűsítem érzelmileg is kötödsz. Meg ugye a megélhetés...
Azt kellene kitalálnod, hogy szabadulni akar-e tőled az új vezető, mert nem tetszik neki a kockás inged, vagy sem?! (Na és ez az ami csak találgatás és nem rajtad múlik!) Ha szabadulni akar, akkor előbb utóbb szabadulni fog. Részlet kérdés a vállalhatóság a pénz és a kapott szolgáltatás. Nagyon-nagyon magas SLA-t kér a vezető (szerintem ebből az látszik, amit fentebb is irtak, hogy nem igazán képzett vezető.) Be tudja, be fogja vállalni egy cég olcsóbbért, 4 órás reagálással, felárakkal, oszt az is jó lesz neki (de tőled elvárná, hogy azonnal...) Nem fogja érdekelni, hogy hányféle ember "rondít bele", fordul meg a te szép rendszereden utána. És hidd el, a kulimunkások között is csak egy-két ember fog esetleg felsóhajtani, hogy "a Jozsi idejében azért ez más volt..."

Szoval, ha kell a meló tedd meg az ajánlatod, mert többen is jelezték, hogy local hero-ként ennyi. Neked ennyiért éri meg. Az irreális SLA-ra irreális árar kellene mondani Megjegyzem: egy cégnek is, de ők is tudják, hogy irreákis, és csak egy szokásos árat adnak, és majd a jogászaik mosakodnak. Nem tudsz versenyképes lenni egy céggel, ha nem téged akarnak emberileg megtartani!

Érzelmileg készülj fel arra, hogy váltanod kell!!

Ez a tapasztalatom. 17 evet es sokkal nagyobb rendszert kellett otthagynom egyik honaprol a masikra. 3 emberes csapattal, es egy 100 millios beruhazassal váltottak ki, de senki nem kérdezett semmit. És most is hasonló helyzetben vagyok. Ha azt mondom 100G is van a hálózatban és több 100TB háttértárat kezelek akkor sejthető a méret. De jött egy bólogatós gyítkarc aki a LVL1-et se éri el, és azóta várom, mikor modanak fel.

Szerkesztve: 2024. 07. 07., v – 11:46

a folyamatos ugyelettel kapcsolatban: azert az se mindegy milyen, es mennyi az SLA. volt olyan ugyfelem (taxis ceg) ahol szombat hajnalban rendszeresen hivogattak hogy "lassu ez a szar, csinajjj mar vele valamit!!!1!!) de amugy ha gaz volt akkor kb 5 percet adtak a javitasara... (persze ez altalaban user error volt vagy pl. aramszunet/ups hiba, mert a szerverek/halozat redundans volt)

meg volt olyan gyartoceg is ahol 0-24be ment az uzem, de meg ok is kibirtak par orat net nelkul.

viszont a legtobb esetben munkaidon kivul max olyan problema jott elo ugyfeleknel hogy pl. a fonok otthonrol nem latja a kamerakat vagy az emailjet szombaton, vagy az ejszakai portasnak akadozik a wifi (mert szar a telefonja, es messze van az ap-tol). szoval egyik se olyan hogy 5 percen belul ugrani kell, de mondjuk ha tudod akkor nezd meg meg hetvegen, ne csak hetfon napkozbe deruljon ki ha valami beszart.

meg az se mind1 mekkora az SLA. ha kicsi, akkor ilyet nyilvan csak ugy lehet elvallalni, ha vagy minden is megoldhato tavolrol (out-of-band management van a halozati eszkozokhoz, szerver ipmi/drachoz, es mindenbol van tavolrol bekapcsolhato tartalek) vagy tenyleg kell ember a helyszinre allandoan (ez ugye 4+ fot jelent ugyeleti beosztassal).

en +1 fovel vallalok ilyet, de csak ha teljesul hogy van tartalek eszkoz / wan es tavolrol elerheto minden mgmt, de meg ugy is min 4 oras sla-val. azalatt valamelyikunk oda is tud menni akar az orszag masik vegebe is, ha nincs mas mod. persze egymassal egyeztetni kell a rendelkezesre allast, valaki mindig legyen gepkozelbe/elerheto.

es azt se felejtsuk el, hogy akkor sincs nagy drama ha megis tulleped a vallalt sla-t, ugyan buksz par honapnyi kotbert, de csak emiatt fizetni +1 embert nagyobb veszteseg lenne...

Szerkesztve: 2024. 07. 07., v – 17:24

Amit én javaslok, hogy készíts egy táblázatot a munkádról. Feladat, havi ráfordított idő, esetleg tudás igény szorzó. Mondjuk valami ilyesmi:

NAS ellenőrzés - 5 óra - 1x szint
Mentések ellenőrzése - 2 óra - 1x szint
Ügyviteli rendszer üzemeltetés - 8 óra - 3x szint
Telefonos megkeresésekre reagálás - 16 óra - 2x szint

Sum havi 100.000 óra x díj :D

Ezután határozz meg egy alap óradíjat, pl. 12.000 Ft + Áfa ,ha 168 órával számolsz jó alacsony a 700.000 havidíja, ebből látszik majd, hogy nem vagy drága, de az üzemeltetésnél az nem biztos, hogy hihető :)

Ha így adod le a fizetés igényed (mi mindig ilyen ajánlatokat adunk), egyrészt a vezetőség nem az gondolja, hogy a hasadra csaptál egyet, meg a pénzügyesek ezt nagyon bírják. Nem mellesleg ha esetleg kérnek kontroll ajánlatot, akkor alaposan megizzasztod őket, mert nem csak egy számot kell leírni ellened.

Ha meg sokallják, akkor döntsék el ők mit húznak le és utána azt tényleg ne csináld meg.

Senkinek nincs köze világod belsejéhez, neked sincs közöd mások életéhez, csak az Irgalom útján van közöd, Istenektől rendelt kötelességed.