Kötelező jótállás keretében visszaküldtem egy irodai széket javításra a webshopnak (még tart a kötelező jótállás időszaka), ki is jött a webshop és elvitték a terméket javítani (mivel a termék 10 kg-nál nehezebb és tömegközlekedéssel sem szállítható, ezért ilyenkor az eladó webshop kötelessége kijönni és elszállítani saját költségükre, ez meg is történt). Magánszemélyként vettem, tehát én a törvény szerint Fogyasztónak minősülök.
Van ez a rendelet: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400019.ngm
19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet
a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
Ebben írja:
A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor a vállalkozás a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról. A tájékoztatás a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén, elektronikus úton vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon történik.
A webshop ÁSZF-jében is ugyanez van, átmásolták a rendeletből az ÁSZF-re ezt a részt.
De amit nem értek, hogy ez a 15 nap ez naptári nap vagy munkanap? Közben pont volt karácsony és újév is.
Ez azért lényeges, hogy ki tudjam számolni, mikor verhetem az asztalt, hogy lejárt a "15 napos" határidő.
Rákerestem a neten de semmit nem találtam, mindenki csak ugyanezt ismételgeti hogy 15 nap. De senki nem konkretizálja, hogy ez naptári nap vagy munkanap.
Én egyébként arra tippelek, hogy ez naptári nap, mert ha munkanap lenne, akkor kifejezetten írnia kéne, hogy ez márpedig munkanap.
Másik kérdés ehhez kapcsolódóan, hogyha letelik ez a 15 nap és nem került megjavításra a termék, akkor kérhetem hogy 8 napon belül térítsék vissza a teljes vételárat, vagy mindenképpen cserét lehet csak kérni?
Ill. ha a vételárat visszatérítik, akkor a szállítási díjat is visszakapom, vagy csak a szállítási díj nélküli vételárat? Erről sem találtam semmit sehol (szállítási díj visszatérítésről). Mert amikor megrendeltem eredetileg a terméket, akkor kellett fizetni kiszállítási díjat.
Szerkesztve: közben rájöttem, hogy nem 15 nap a határidő, hanem 30 nap, lásd lejjebb.
- 481 megtekintés
Hozzászólások
30 nap
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja oké, most ahogy jobban megnézem, csak annyit ír hogy "törekedni kell" a 15 napos határidőre, és ha az letelik, tájékoztatni kell a Fogyasztót.
Én naivan azt hittem, hogy 15 napon belül javítani kell. De ezek szerint 30 nap a végső határidő. Gondolom az 30 naptári nap.
De akkor igazából ez a 15 napos határidő nem számít semmit, csak egy tájékoztatási kötelezettséget jelöl. Annyira jó, hogy 4-5 különböző rendeletben / törvényben vannak ezek a fogyasztói jogok megfogalmazva és olyan nyelven, hogy a földi halandó garantáltan ne értse meg többszöri olvasásra sem.
Én többször is megnéztem ezeket a részeket, de ezek szerint nem sikerült többszöri olvasásra sem megértenem, annyira szerteágazóak ezek a jogok. Én úgy értelmeztem, hogy a "törekedni kell 15 napon belül javítani" azt jelenti, hogy 15 nap a határidő a javításra. Ezek szerint nem.
Azt sajnos még mindig nem értem, hogyha letelik akkor ez a 30 nap, akkor mindig lehet kérni pénzvisszatérítést, vagy először csak cserét? És pénzvisszatérítésnél a szállítási díjat is visszatérítik?
Itt nézem most: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300151.kor
151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet
az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
(amúgy mi a jó abban, hogy szétszórják több különböző rendeletbe a Fogyasztó jogait, hogy még véletlenül se legyen 1 db olyan törvény vagy rendelet, amiben benne van összes jogom 1 helyen?)
Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, - a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában - a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
De ebben nem egyértelmű, hogy kérhetek-e mindenképpen 30 nap után pénzvisszatérítést, és ha igen, akkor a szállítási díj is visszajár-e?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
30 napig ha nem tudják javítani kérhetsz újat vagy egyéb megoldást.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
30 naptári nap akkor igaz, a visszaküldéstől számítva?
És ha letelik a 30 (naptári) nap, akkor lehet olyat, hogy elutasítom a cserét, és mindenképpen pénzvisszatérítést kérek, a teljes vételárra vonatkozóan?
Ha lehet, akkor ilyenkor a szállítási díjat is vissza lehet kérni (azt a szállítási díjat, amit akkor fizettem, amikor először megrendeltem a terméket), vagy csak a termék vételárát?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Adnak egy újat, ha 3x megdöglik akkor kérhetsz visszatérítést.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez jogszabályi szinten hol van leírva? Csak a gumiszabály, törekedni kell, meg egyebek vannak. (tovább kellett volna olvasnom, így ez tárgytalan. Elnézést)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
...és ahogy haladunk előre ebben a tetves világban, jogaszképzés megy fel az egekbe, hogy lassan 2 buta ember már köszönni se legyen joga egymásnak egy kibaszott jogász asszisztálása (és markának tartása) nélkül. Közben meg a műszaki tudása az átlag hülye embernek megy vissza a középkorba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyen valóban nincs leírva. A kormányrendeletben, amit már linkelt, ott 7. § (1b) bekezdés c) pont ír 30 napot, de ez sem végső határidő, hanem csak egy tájékoztatási szempont, de könnyen lehet, hogy ezt sokan úgy értelmezik, hogy ez egy határidő a javításra magára is, mivel megalapozza, hogy másik szavatossági joggal éljen a fogyasztó (kijavítás helyett elállás vételár visszafizetésével). Ilyen alaposan nem mélyültem el benne, ez egy új szabálynak látszik, pár éve ez még nem volt benne, csak a klasszikus 15 napos „törekedés”.
Mindenesetre nem életszerű, hogy amit 30 napig nem tudtak kijavítani, azt majd belátható időn belül ki fogják. Szerintem 30 nap után lehetne szólni mindenképp a boltnak, hogy ne szórakozzanak, adják vissza a pénzt, különben panasz lesz a fogyasztóvédelmi felügyeletnél, ha meg az se hoz eredményt, akkor fizetési meghagyásos eljárással bírósághoz fordulni.
Továbbá, hogy a topindító kérdésére válaszoljak: magyar jogszabályoknál mikor határidőknél „nap” van emlegetve, akkor azon mindig naptári napot kell érteni. Ha munkanapról van szó, akkor a szöveg minden esetben „munkanap”-ként említi konkrétan.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
én egy gyors guglizással ezt találtam mint hivatalos információ:
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A fogyasztó - még a nevéből is negativitás árad - csak addig fontos az eladóknak amíg ki nem fizeted a szarjaikat.
Utána a kutyát sem érdekli a fogyasztó - hacsak nem újabb adag lóvét akar elkölteni...
Lehet itt 'jogászkodni', csak legtöbb esetben gazdasági totálkár esete áll fent, mert az ügyvéd (az erre elbaszodd időről nem is beszélve) többe kerül mint a termék, amiről 'pereskedsz'.
A gyakorlatban amivel én eddig találkoztam:
Szállítási díj nem 'jár' vissza, a legjobb helyeken sem.
Az az üzlet/eladó aki egy kicsit is ad a hírnevére, az a vásárlástól számított 15 napon belül (akár indoklás nélkül is) simán visszaadja a vételárat és/vagy kicsréli a terméket.
sajnos ők egyre kevesebben vannak, :( mert általában - a szolgáltatás minőségének megfelelően - nem ők adják a legolcsóbban az adott terméket :(
a 'fogyaszttó', általában megkeresi a legolcsóbban hirdető noname üzletet, és tőle vásárol, csak mert kicsit olcsóbb mint egy 'normális' boltban...
szerintem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most az történt, hogy ma állapította meg a szerviz, hogy eljutott hozzájuk a termék, és valóban, meg kell kezdeni a javítást. Itt tartunk most. De a webshop szerint mostantól számítva van 30 napjuk, hogy kijavítsák a terméket.
DE! Én nem ezt olvasom ki a törvényből. Hanem: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300151.kor
(7) * Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, - a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában - a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Én a kijavítási igényt december 12-én jeleztem, erről van is írásos visszaigazolásom. Tehát akkor szerintem január 12-ig kellene végezniük a javítással, nem?
Az történt, hogy én december 12-én jeleztem a kijavítási igényt, és még aznap megírtam, hogy a terméket nyugodtan lehet a helyszínen, azaz nálam szervizelni, jöhet bármikor a szerviz.
Erre megírták, hogy nem tudják a helyszínen szervizelni, mert nincsen magyarországi szerviz. Vigyem be személyesen vagy küldjem el futárszolgálattal a terméket a webshop budapesti központjába, és ők továbbítják a szerviznek.
Ezután még elment 3 nap, amíg azon vitatkoztunk, hogy én márpedig nem viszem be személyesen és nem küldöm el futárral, hiszen a termék 10 kg-nál nehezebb ÉS tömegközlekedéssel sem szállítható a mérete miatt. Tehát ilyenkor a jogszabály szerint az eladó köteles gondoskodni az elszállításról, hiszen nem javítható a helyszínen a termék.
Ekkor sikerült őket meggyőzni, hogy akkor ők jönnek érte és viszik el saját költségükön. A szállítás megszervezésével is elment még 6 nap, bár ez megint nem az én hibám, tőlem jöhettek volna azonnal. Csak ugye azonnal nem tudtak szervezni futárszolgálatot, de ez szerintem nem az én gondom.
Szóval itt tartunk most.
Vajon mielőtt nagy arccal mondanám nekik, hogy 4 napjuk maradt megjavítani, kinek van itt szerintetek igaza?
Szóval a 30 napos határidő pontosan akkor honnantól is számítódik?
Szerintem az, hogy nem tudták a helyszínen kijavítani, nem az én hibám. Én megírtam, hogy nyugodtan jöhetnek bármikor, beengedem őket.
Ill. ez a 30 nap ez 30 naptári nap vagy 30 munkanap?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni