"Ezek most a legmegbízhatóbb autómárkák, a Tesla eredménye óriási meglepetés"

Az idén is elkészítette szokásos megbízhatósági felmérését az amerikai Consumer Reports fogyasztóvédelmi magazin. A Consumer Reports 2021-es megbízhatósági felmérése több mint 300 ezer autó adatai alapján készült el, a kérdőíveket a lap olvasói töltötték ki.

  • az első helyen ezúttal a Lexus végzett, a Lexus 100-ból (76) pontot ért el, ezzel egyetlen pontot vert a Mazdára
  • a harmadik helyen a (71) pontos Toyota
  • a negyediken a hat helyet előrelépő Infiniti (69)
  • az ötödiken a Buick (66) végzett
  • Porsche 13.
  • Audi (47) mindössze a 15.
  • a BMW (45) a 17
  • Volvo 20.
  • a Mercedes (34) pedig a 23. helyen végzett

De még ezeknél is problémásabbak a Tesla modelljei:

az elektromosautó-gyártó a felmérésben szereplő 28 márka közül az utolsó előtti lett 25 ponttal,

csak a 18 pontos Lincolnt tudta maga mögé utasítani:

Tesla, with four models in the survey, is unchanged at second from last. While Tesla’s Model 3 has average reliability, the Model Y still has body hardware issues with the tailgate and door alignment, paint defects, and multiple other problems. The Model X and Model S both have body hardware, climate system, and in-car electronics problems.

Linkek:

Hozzászólások

FYI: ez az a Consumer Reports, amire az Apple rajongók hivatkozni szoktak, hogy az iPhone rendre első helyen végzett.

trey @ gépház

Az iPhone is ugyanez a kategória volt, sok tekintetben máig az. Amikor bejött az első iPhone ott tartottak a felsőkategóriás Nokia mobilok mögött alsókategóriáig minden, hogy törésbiztosság fül magasságból leejtve, egy hét standby aksiidő, jobb modelleknél több is. Nokia külön tesztelte az összes modelljét mintavétellel esésre és egyebek mellett zsebben hagyott pénz, csavarok jelentette kihívásra is. Jött az iPhone, ami éjjeliszekrényről leesve is összetört, alig bírt ki egy munkanapot aksival és 24 órától is még fényévekre volt. 3G-t nem tudott csak a következő iPhone, se FM transmitter, sem tv kimenet, amit már a korábban megjelent Nokiák is tudtak. De hát Steve Jobs mojoja rendesen lenyomta a konzumér torkokon miközben lelkesen tapsoltak hozzá. 

Játékok kellenek a Tesla műszerfalára természetesen Tesla app boltból, játékpontszámmal megszerezhető vicces dudahangok, meg persze TeslaFart, hogy dudahang helyett le lehessen fingani másik autóst akinek ilyet nem tud az autója és lesz az még első helyen :-)

Európában az ADAC jelentesen kivul tudtok hasonlo, reprezentativ felmerest?

Teslanal csak a Model 3 sikerult jol, talan ez az elso amit nem fikaznak romma az alaposabb autos ujsagirok.

Ez egy érdekes dolog. Több olyan cikket olvastam, ahol pl. a biztonsági őrök nem engedték egy autógyár parkolójában az amerikai autóknak fenntartott részen parkolni a Teslával érkező embereket.

Azt írták, hogy jellemzően olyan a parkoló mondjuk egy GM gyárnál, hogy az első parkolóba csak GM autók állhatnak be, a másodikba "hazaiak", és a legmesszebb lévő harmadikba mehetnek a külföldi autók. Na a Teslákkal a japánok és németek között kellett parkolni, nem állhatott be a második parkolóba.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A hülyeség korlátlan. Sokáig a Toyota volt a legamerikaibb, átlagosan >70%-a az autónak az USÁban készült (több Toyota gyár is van ott), míg a Ford-ok csak 51%, hogy rá lehessen ütni a "Made in USA" címkét.

Mellesleg a legnagyobb GM gyár Kanadában van, Toronto mellett.

Amúgy a Chevrolet volt Daewoo modelljei mennyire amerikaiak azon hülyék szerint?

"Óriási meglepetés"? Mégis, ugyan kinek?

Szerkesztve: 2021. 11. 24., sze – 23:25

A "tailgate and door alignment, paint defects" az megbízhatósági probléma?

Ismerek jónéhány Teslát. Minden alkalommal elmondom, hogy igen, az összeszerelési minőség éveken keresztül csapnivaló volt, de az idő előrehaladtával látványos a javulás, az utóbbi kb. egy évben összeszerelt autókba pedig szinte alig lehet belekötni. Mondjuk úgy, hogy nem rosszabb, mint random más amerikai autóé, és közelítőleg megfelel bármilyen átlagos, nem-prémium európai autóénak.

Igen, az általam használt (egy évnél régebbi gyártású) autónak is nagyon szarul csukódik a frunk fedele, közepesen szarul csukódik a csomagtérajtaja, eszétikailag kifogásolhatóak egyes illesztések, rondán kidolgozott és nem teljesen illeszkedik a gumikéder, és még tudnék mondani pár másik apróságot, de ha ezen túl tudunk lépni, akkor maga az autó nagyon megbízható, élvezetes és élhető.

A Model 3 ár-érték aránya pedig mindent visz. A nagynevű autógyártók 20 millió Ft környéki elektromos autó kínálata fasorban sincs a Teslához képest, talán csak egyes feltörekvő dél-koreai gyártók rúghatnak labdába.

A "tailgate and door alignment, paint defects" az megbízhatósági probléma?

A cikk címe (vagy a fordítás) szerintem félrevezető.

A megbízhatóságról (ahogy én értelmezem a szót) szerintem az ADAC és hasonló cégek statisztikája ad jó képet, amiből kiderül, hány autóhoz hívtak segítséget az út mellől.

Ez, amiről szól, valószínű inkább amolyan ügyfél elégedettség lehet, amibe a megbízhatatlanság mellett a gyártási hibák is hozzátartozhatnak simán. A linkben úgy szerepel, hogy a legrizikósabb új autók. Szóval még azt is el tudom képzelni, hogy esetleg a (hosszabb távú) megbízhatatlanság alig jut szóhoz itt, inkább az számíthat, hogy becsukáskor kinyitáskor ledörzsöli a festéket a nem jó síkba beállított ajtó, vagy az első 50 kilométeren valami, amit elfelejtettek odacsavarozni leesik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A megbízhatóságról (ahogy én értelmezem a szót) szerintem az ADAC és hasonló cégek statisztikája ad jó képet, amiből kiderül, hány autóhoz hívtak segítséget az út mellől.

Emlékeim szerint az akkumulátor meghibásodása szokott a leggyakoribb probléma lenni a belsőégésűeknél ezekben a statisztikákban.
Vajon tisztán elektromos autók esetén az is ide számit, ha valaki felhivja az ADAC-ot azzal, hogy lemerült? :)

Ismerek jónéhány Teslát. Minden alkalommal elmondom, hogy igen, az összeszerelési minőség éveken keresztül csapnivaló volt, de az idő előrehaladtával látványos a javulás,

De, hát ez látszik is ... a fenti felmérésen az ócska szarból, eljutott az average-be. Attól még, hogy az újabbak felfele húzzák a Tesla teljes, piacon levő termékcsaládját, attól az még a Tesla globálisan nem lesz jó.

trey @ gépház

Ez igaz is meg nem is.

Egyrészt a régiek se "ócska szarok" voltak, hanem azzal főként esztétikai problémák voltak. Az újakkal már az sincs.

Másrészt a régiekből nagyon keveset gyártottak az újakhoz képest. Szóval, ha súlyozva nézzük, akkor alsó középből eljutottak a legjobbak közé.

Egyrészt a régiek se "ócska szarok" voltak, hanem azzal főként esztétikai problémák voltak.

50 ezer kilométer alatt 3 elektromotor csere beázás miatt nem egy esztétikai probléma, hanem az ócska szar kategória. 

Másrészt a régiekből nagyon keveset gyártottak az újakhoz képest. Szóval, ha súlyozva nézzük, akkor alsó középből eljutottak a legjobbak közé.

Nem velem vitatkozol, hanem az amerikai fogyasztókkal. Győzd meg őket!

trey @ gépház

eltoro lengokar, leszakado lokharito muanyag, lerepulo tetouveg, beazo villanymotor - ezek nem esztetikai problemak.

olcson megtervezett es gyartott auto sajnos - egy dolog, h az akksi es a 'hype' miatt sokba kerul.

(volt egy foto egy balesetes Teslarol amin leszakadt az auto egesz orra az ajtok vonalaig , a muszerfallal egyutt. ilyet csak szetrozsdalt ladak es hasonlok tudnak... foto....)

Nem fikázásból, de ilyen autó szétszakadást 2 Audinál láttam. Az egyik nagy sebességgel fának ütközött és hosszában (!) szakadt ketté az autó. Nem akartuk elhinni, sosem láttam még ilyet. Másik meg egy frontális ütközésnél volt, ott az első ülés mögött szakadt ketté, a hátsó ülésen ülők elől eltűnt a kocsi. 

Érdekes ez a fotó. Nem látom, hogyan történt ami történt. Ugye jött az autópályán nagy sebességgel az autó, aztán a kopott festés helyett egy másikat követett az autopilot, és nekiment annak a beton sáv elválasztó falnak. Ez eddig tiszta, de azt nem fogom, hogy hogyan jött le így az eleje. Első ránézésre arra gondoltam, hogy biztos a tűzoltók vágták le az A oszlop aljánál a kocsi elejét, de igazából hiába próbáltam Google-lel rákeresni, semmi információt nem találtam. Olyan képet se találtam, ahol látszott volna a hiányzó rész. Illetve itt van ez, ami lehet, hogy a kocsi elejéből leszakadt dolgokat (is) mutatja, de ez se nagyon segít abban, hogy fejben összerakjam, mi történhetett.

Talán olyasmit tudnék elképzelni, hogy az autó hirtelen balra próbált kanyarodni, megcsúszott valami miatt (pl. másik autóval saját meg PIT manőverezte), és oldalra csúszva nagy sebességgel a beton fal pengeként levágta a kocsi elejét.

Sajnos az összes talált cikk arról ír, hogy ki a hibás, és miben. (Pl. a sofőr a telefonján játszott, közben korábban már panaszkodott, hogy ezen a helyen az autopilot rossz irányba akarja vinni az autót sokszor). Arról viszont nem ír egy sem, hogy mi történt, azon kívül, hogy nekicsapódott a betonnak nagy sebességnél.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerintem közel frontálisan belement az elválasztó végébe (szerk.: itt szakadt össze/szét/le darabokban az eleje nagy része), közben kicsit elfordult balra, a Mazda nekiment, tovább fordította balra és előre lökte az elválasztó mentén (szerk.: az eleje maradéka is lemorzsolódott), aztán az Audi is nekiütközött és még egy kicsit fordított rajta plusz tovább tolta előre.

:)

Azért ilyeneket, amiket leírsz, utoljára szüleim Zastavaján láttam a nyolcvanas években. Utána sem ú.n. prémiumautókkal jártam (Suzuki Swift, VW Golf 3, 6, Honda Jazz, Mitsubushi Carisma), és azok rendesen össze vannak rakva (igaz, nem elektromosak). Azt is elismerem, hogy ez időben nem folyamatosan javult (a 3-as Golf sokkal precízebben van összerakva, mint a 2000 utáni, jobban felszerelt, drágább autók, amiket ismerek), illetve pl. a Swift anyagválasztása nem volt egyenletes (egy teljesen japán alkatrészekből összerakott, korai példány belső műanyagjai kevésbé öregedtek, mint a későbbi, magyar beszállítóktól kapott alkatrészekből álló: az utóbbiban pl. 5-6 év után szivacsmorzsák jöttek ki az ülésből).

Hosszu, de cimszavakban: consumer union, isuzu, szeptember-december, adomany.

En 2019-ben lecsereltem az X p90d-met egy 100d-re. Kb csodkozeli allapotban volt a Tesla akkor. 2020 aprilisban meg elkezdett noni bizalom, panikoltak a nagy autogyartok, majusra mar fizettek vmi cikket, hogy ez a valaha volt legrosszabb suv, stb. Persze elotte is Top Gear probalta lehuzni mar, aztan range mode+chill modeban versenyezette masik auto ellen. De mivel tul pozitiv volt a velemeny a vasarloktol es tul gyors utemben kezdett novekedni, akkor mar az amerikai media is beszart, mert beveteluk nagyresze nagy autogyaraktol van. Tesla meg nem reklamoz. Ha netan o jonne ki nyertesen a mostani autoipari paradigmavaltasbol, akkor bajban lenne a nem online media.

Nade Mercibol ultem at, es szamomra vezetesi kenyelemben es performanceban odavert az altalam addig hasznalt nemet premiumnak a "valaha volt legrosszabb SUV", igy a cikk hatasara akkoriban vettem is kb 1 autonyi reszvenyt meg pluszba, mert ha az ilyen szar jobb, mint a nemet premium, akkor mi lesz ha meg fejlodnek. Igazabol be is jott, mert ez a legszarabb auto es legszarabb autogyarto sztem kitermelt nekem meg 7-8 autonyi penzt :)

De nekem az a fura, hogy akinek Telsaja van, nem szokta fikazni. Pedig csomo embernek van a kornyezetemben. Inkabb azt mondjak, hogy a kovetkezo is ez lesz. Ugy, hogy EU-ba azert nem a legjobb es legfrissebb peldanyok erkeztek.

Ami meg furcsa, hogy a CR/CU-nal egyik evben 8. aztan kovetkezo evben meg 24. az Audi peldaul. Eleg hitelesnek tunik :) Sztem csak siman be vannak szarva a legacy autogyarak es toljak negativ kampanyt decemberig, hogy  megvegyek szarjukat karacsonyig. (CR/CU-t pedig adomanyon keresztul lehet megvenni. Tobbszor volt par problemajuk belole.)

De ha netan igaz lenne es szetesik majd alattam a kocsim, akkoris Teslat vennek kovetkezonek. :D Egyelore az SW annyival jobb vezetesre, hogy ha kilyukadna gyarban osszes kasztnija ugy is ilyet vennek Merci helyett :)

Nem találod nevetségesnek a plaid-ben az új Knight Rider-es kormányt? Szerintem iszonyat szar, meg az is, h a képernyőn kell majd sebességet váltani egy csúszkával....Bár azt ígérik, a kocsi majd kitalálja, melyik irányba akarsz épp menni és nem is kell sose használni a csúszkát....

Mondjuk a magyar út- és helyviszonyokra nem biztos, h lesz elég képmintájuk a modell tréningezésére 

Gondolom szoktatjak az embereket. Mert tenyleges onvezetesig tobb lepes van meg. Ennek sztem egyik lepese a muszerfalba visszahuzodo kormany, amit ilyen forumaju kormannyal egyszerubb megoldani, ahogy a bajuszkapcsolokat is mellozni kell olyankor.

Van amugy rendes valtogomb is fizikai, meg kepernyon is lehet manualisan valasztani. Meg ha jo az F1 pilotaknak lehet nekunk is jo. Bar elso benyomasom inkabb az volt, hogy balesetveszelyes, mert ha kabatban szall be vki, akkor annak ujja beleakadhat a kormany szelebe. De aztan lehet erre gondoltak es nem valoszinu, hogy ilyen megtortenhet :)

A bajuszkapcsolok mellozesenek en pont orulok. A kormanyt meg biztosan megszoknam.

Nekem tetszik a Tesla. Tetszik annyira, hogy ha valami gebasz közbe nem jön, akkor a következő autó egy model X lesz.

Csak azt sajnálom, hogy ha már SUV-t kell gyártani, mert arra van kereslet, akkor miért kell az egyterűekben már kitalált praktikusságot kidobni a csipába. Csak azért nem 7 üléses lesz a következő autóm, mint a mostani, mert a Tesla második üléssorban a 3 független ülés helyett egy 60-40% arányban dönthető támlájú padot kínál. A 6 ülésesben legalább a második sorban hátradöntheti az, aki aludni akar a támláját, a többiek zavarása nélkül.

Más bajom nincs vele. Talán csak annyi, hogy sokat kell rá várni :-D

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A BMW-nél csak az iszonyúan szar, h képtelenek egy normális telefonos kapcsolatot csinálni és pl kiolvasni a vezető naptárát, aztán csak rá kell bökni, h melyik időpontra utazol el (feltéve ha az időpont tartalmaz címet is).

Ez Teslánál rohadt jól működik....lehet, nem lenne mindenkinek fontos, de egy sokat utazó embernek az. 

Jaja és mivel hobbira tartom, leszarom mennyi a benzin ára. Én nem azon keresek, hogy 1M kilométert megyek és árammal "tankolok" (azért kíváncsi leszek, hogy hogyan alakul majd az villany ára a következő években), hanem azzal, hogy alig megyek. Így viszont számomra az elektromos autózás "milyen olcsó" faktora lényegtelen.

Marad a magas bekerülési ár, a töltési macera stb. Ha viszont hobbiautó, akkor legyen normálisan összerakva, legyen esztétikailag minél kifogástalanabb. Ezeket a hézagokat én nem tudnám minden nap elnézni.

Nem tartom kizártnak, hogy számomra is eljön majd egyszer a villanyautózás ideje. De, ahhoz mind dizájnban, mint akkumulátor technológiában, mind töltési hálózatban nagy lépésnek kell lennie előtte.

trey @ gépház

igen, jelenleg nagy dilemma. Egy felmérés szerint Európában kb 6,5 millió töltö (gyorstöltö (>150kWh DC) és "normális" (=11-22kWh AC)) hiányzik, hogy az elektromos autózás zökkenömentes lehessen. jövöre váltok és még nem döntöttem, hogy marad-e a dízel, vagy hibrid, vagy elektromos. Még a belengetett blackout-veszély sem segít eldönteni...dízellel elmegyek akár 1400km-t is (ha fel van tankolva pont akkor...), elektromossal max. 500-600-at, azt viszont lehet(ne) tölteni szigetüzemü napelemmel.

megértem a szempontod, nekem viszont munkaeszköz, és a biztonság és megbízhatóság mellett a használhatóság (ux felület sebessége, hangfelismerés, dugó elörejelzés/elkerülés, stb) nagyon fontos EGY felületen hogy ne kelljen kapcsolgatni ide-oda (waze, carplay navi, stb), és az után jön az esztétika. Bár nem tagadom, vannak formák amik nagyon tetszenek és vannak amik egyáltalán nem

Marad a magas bekerülési ár, a töltési macera stb. Ha viszont hobbiautó, akkor legyen normálisan összerakva, legyen esztétikailag minél kifogástalanabb. Ezeket a hézagokat én nem tudnám minden nap elnézni.

Nem csak Tesla létezik. A többi gyártónál nem panaszkodtak az emberek a hézagokra emlékeim szerint.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"nekem Covid elött 4-5000 havonta (cég+privát)."

Taxis vagy? Mert az eléggé más kategória mint amiről itt szó van. Ennek ellenére nem látok sok Tesla Taxit, de Toyota hibridet annál inkább. 

5000/20 = 250

5000/31 = 161

Még egy taxisnak is sok. 

"ismerek olyanokat, akik napi 100-120 km-t autóznak munkába - egy irányba."

Sosem értettem ezt. Ennyi autózásnál -hosszú távon- már jobban megéri odaköltözni (nyilván ez sem egyszerű, de meggondolandó). Óriási időveszteség az ember életéből napi szinten ennyit autózni. 100-120Km az napi 2 óra _csak_ a munkahely miatt, az havi 40 óra. Ezt szerintem megfizetni sem lehet.

engem ennyire durván nem érintett, de volt, hogy én is 48km-t autóztam egy irányba. Az iroda egy kis településen volt, én nem költöztem volna oda egy nagyvárosból - feladva az összes hobbim és barátom. Az utazási idöt telefonálásra tudtam használni - szerencsére most már csak 20 percre van az iroda gyalog.

szóval ez az oda költözés gyorsabban van kimondva mint ténylegesen kivitelezve

Kb. 1 órát utazok bkv-vel be a melóhelyre (már amikor be kell mennem már...) és kb. 1:20 percet visszafelé. Mindezt Budapesten belül és akkor, ha nincs semmi fennakadás. Kocsival a reggeli dugóban kb. ugyan annyi (van, hogy kevesebb, van hogy több) Az új telephely egy jó 15 preccel messzebb lesz. Szóval minden relatív. 

Hogy BP-n ez a "normális" élet része

Csak annyira része, vagy nem része, amennyire mondjuk egy random megyében része, hogy a megye másik végére mész dolgozni.

Vannak olyan pesti kollégáim, akik 4-5 perc sétára laknak a melótól – persze nem ez a jellemző, de meg lehet csinálni.

Igen, bocsánat, nem akartam BP-re kihegyezni. Én is voltam BP-n belül úgy, hogy sokat utaztam, de aztán -és pont ezt írtam feljebb- inkább közelebb költöztem, minthogy napi 2 órát elkeféljek az életemből munkába zötyögéssel. 
Tulajdonképpen csak ennyit akartam feljebb is megjegyezni, hogy a vidéki viszonylatban a napi 2x 100+ Km ingázás az én szememben brutálisan sok, pláne hosszabb távon (még akkor is ha mondjuk adnak cégautót, mert az csak a költségeket kompenzálja). 

Arra írtam, hogy relatív, hogy közben egy másik országban dolgozik (ha jól értettem Magyarországról) én meg egy-két kerülettel arrébb megyek nem sokkal kevesebb idő alatt. De ha rosszul értettem is, 120km-t tesz meg 2 óra alatt....

Egyik volt kollégám Yorkshire-ből vonatozott be Londonba minden nap. 3 óra ide, 3 óra vissza, közötte meg 8 óra munka.

Már akkor se értettem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én mondjuk el tudom képzelni hogy ez mikor működne nálam:

1. Nincs család, szólóban vagyok és a meló az életem kb, és/vagy rohadt jó fejlődési lehetőség van amit nem akarok elszalasztani.

2. Van egy switchem/ipadem/laptopom amivel nem megy veszendőbe az utazásra szánt idő.

3. Szeretek vonatozni. Amúgy sok embernek van ilyen kattanása, én is nagyon szeretek vonatozni, zenét hallgatni, nézni a suhanó tájat, egyszerűen pihentető. Nyilván nem a moccanni se tudok és levegőt se kapok tömött vonatozásról van szó :)

Nincs család, szólóban vagyok és a meló az életem kb, és/vagy rohadt jó fejlődési lehetőség van amit nem akarok elszalasztani.

Pont azt gondolnám, hogy ha nincs család, akkor be lehet költözni a munkahely közelébe, szinte bárhová. Ha nem akarja kifizetni a londoni árakat (bár a csóka egyébként valami terület igazgatója volt, biztos megfizették rendesen), akkor is el tudna mondjuk költözni valami olyan elővárosba, ahol olcsóbban megél de csak 1 órát kell vonatoznia. Azért napi 4 óra nyereség nem gyenge.

Az egyetlen dolog, amit megértenék, az pont az, ha van család, mondjuk idős szülők, akik ápolásra szorulnak, vagy egy gyerek, aki végre beilleszkedett egy nagyon jó iskolába, vagy ilyesmi, szóval az ember nem akar költözni, viszont a munka is jó.

De azért... szóval 3+3 órához már valami nagyon komoly horgonynak kell lennie ahhoz, hogy ne költözzek.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

viszont a munka is jó.

Baromi jó munkának kell lennie ahhoz, ha 8 óra fizetésért 14 órát töltesz munkával.

Azt még el tudom képzelni, hogy a 2*3 óra vonatozás alatt megy a "home office" (tudok ilyenről is, nem nagyobb baromság, mint a 6 óra commute), de hogy valaki a saját szabadideje rovására ingázzon napi 6 órát, az nálam átlép egy határt.

Ezt mondom én is, hogy nem értettem a csókát és nem tudok elképzelni olyan szituációt, ahol ugyanezt tenném (bár nem merném kijelenteni azt se, hogy soha, semmi szín alatt).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Valoszinuleg legalabb 3-4x annyit keresett Londonban, a koltsegei meg londoni mercevel 0 volt.

Cegek altalaban alljak a bejarast ha jo pozicioban vagy (de legalabbis egy reszet).

Igy lehet gyujtogetni hatekonyan (bevetel magas, kiadas alacsony), par evig tolja ezt es siman vesz az ido alatt 2-3 hazat kiadasra.

Arrol nem beszelve hogy az angol vonatokon nagyon kellemesen lehet relaxalni (foleg a csendes vagonban), filmet nezni, magan dolgokat intezni, szoval ez egyaltalan nem elvesztegetett ido.

Csak érdekességképpen (szokás szerint):

Londonban a fekete taxik egy része elektromos, és folyamatosan megy a kampány a régi taxik leadására pénzért és új, elektromos verzióra cserélésére.

A "fekete" taxi ugye az egyetlen igazi "taxi", de emellett vannak minicab-nek nevezett bérautók, amik kb. taxik, de nem lehet leinteni őket az utcán, csak előre rendelt fuvart vihetnek.

Ezek jó nagy része (saccra fele vagy háromnegyede) jellemzően valami hibrid autóval dolgozik, talán Priusból van a legtöbb (de van más Toyota is, meg Hyundai).

Sok minicab üzemeltető cég van, viszonylag nagy az Uber. Az Ubernek évek óta van olyanja, hogy ha valaki egy nem teljesen elektromos autóval dolgozik náluk, akkor egy kis extrát rátesznek a viteldíjra, amit a másik oldalon egy letéti számlára tesznek. Ha egy Uber-es vezetőnek összejön ezen a letéti számlán x pénz (nem emlékszem már, mit olvastam, de nagyságrendileg 1000 font rémlik), akkor az Uberrel szerződött 4-5 lízing cég egyikétől lehet valami (minicabnak levizsgáztatott és biztosított) elektromos autót lízingelni, és a letéti számlán összegyűjtött pénzt az önrészbe számítják bele. Kb. két éve, amikor erről olvastam, pl. Nissan Leaf volt amit nagyon nyomtak, és láttam is akkoriban néhány Leaf-et minicab-ként furikázni.

De covid óta nem nagyon jártam Londonban, fogalmam sincs, manapság mi a helyzet.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A tevékenység a hobbi, amire használom 90%-ban:

  • wellness hétvégékre elautózás
  • vidéki rokonlátogatás
  • nyaralás
  • edzésre járás

"Motorsport" hobbira nem autót, hanem motort tartok. Tömeg/teljesítményben a motor messze ráver a V8-ra is. 

trey @ gépház

Mintha lenne ilyen funkció, sőt az app szól előre hogy mikor kell indulni (forgalomfüggően). De már régen használtam így, jövő héten megnézem. Egy-egy útra simán el lehet küldeni a következő címet, az benne lesz a naviban, fel is ajánlja induláskor.

Ez amúgy olyan funkció amit tipikusan a waze, tomtom go is tud és mutat carplay-en.

Gábriel Ákos

lásd feljebb, nem szeretem a carplay-t, már csak azért sem, mert alagútban elveszti a GPS-jelet és nincs a tengelyen lévö encoder-el összekötve mint a fedélzeti navi.

Lehet, nálam azért nem müködik (illetve pontosan 2-3x értehetelen módon müködött), mert nem mentem a címeket a kocsiba. na majd akkor én is kipróbálom

" pl kiolvasni a vezető naptárát"

Ez az irány eleve szar. Nem kell a naptáramat kiolvasni, meg kontaktokat, meg semmit. Semmit sem kell csinálni, csak kapcsolódni a telefonhoz és elindítani a wireless carplay-t / android auto-t. Minden más gyártói megoldás konkrétan szar ezekhez képest.

A klímának és egyéb fontos dolognak meg maradjanak fizikai, kitapintható, megfogható, tekerhető kapcsolói. Erre pl jó példa a tesla ,hogy hogy el lehet baszni: mikor a bal oldali bajusz kapcsolón megnyomod az ablaktörlő gombot, és a jobb oldali nagy kijelzőn megjelenik az ablaktörlő paraméterezése (sebesség fokozat választás, kikapcsolás). Eleve egyik kéz, majd másik kéz kell, meg oda is kell nézni, mert tapicskolós. Egy tök alap dolog és minden kezedet és figyelmedet leköti, ha állítani akarod. Ez egy normális autón egyetlen db pöcök egy bajuszkapcsolón (vagy maga a bajuszkapcsoló megy le-fel több fokozatban), amit egy kézzel izommemóriából kezelsz úgy, hogy nem kell levenni a szemed az útról. De sajnos már a hagyományos gyártók is átveszik ezt a tapicskolós hülyeséget.

Ezek (gombok és kapcsolók) az autóevolúció során kifejlődött megoldások, amelyek a mai napig jelen vannak még az autósport királykategóriájában, az F1-ben is. Annál az egyszerű oknál fogva, hogy akár vakon is meg lehet jegyezni egy-egy kapcsoló helyét.

Az idiotizmus véglete viszont mi lesz? Tableten, menüből indexelés?

trey @ gépház

Mondjuk szerintem már az is zavaró valamennyire, hogy a különböző kocsikban máshol van (az egyiken a műszerfalon kapcsolod a lámpát, a másikon valamelyik bajuszkapcsoló végét tekergeted). Meg amikor kivezetnek egy baromi jó megoldást (VW csoportnak volt régen olyan szakaszos ablaktörlője, hogy bekapcs, 1 törlés, kikapcs, vár, bekapcs, és akkor megjegyezte, hogy mennyit vártál, és annyit hagyott ki két törlés között: mindig be lehetett állítani tökéletesen, hogy jókor töröljön, ne legyen vizes az ablak, de ne is nyekergesse félig szárazon, aztán amikor megjelent az automata esőérzékelő, mint opció, akkor ezt szépen kivezették). Minden baromság, amiért nézegetni kell a gombokat.

Történetesen egymás után 3 VW csoportból való autóm van (a mostanival együtt - Skoda -> VW -> Audi), ismerem. Pont ebből kifolyólag nem kellett újratanulnom a dolgokat, minden ismerős volt, amikor átültem az új autókba.

Nekem is van esőérzékelőm és pontosan tudom, hogy annak a működéséhez a jobb oldali bajuszkapcsolót egy kattintással feljebb kell állítani. Ott volt régen a szakaszos törlés első fokozata. Tehát, pont úgy működik.

trey @ gépház

Szerintem nagyjából minden 5 évnél fiatalabb épkézláb autóban már a fényszóró is meg az ablaktörlő is automatikusan működik, azokhoz a legritkább esetben kell hozzányúlni, nem látom annyira gáznak a "tapicskolást", főleg ha egy gyors és jó ergonómiájú menüben kell "tapicskolni".

A pici-lassú képernyőn menet közben baromi nehezen eltalálható ikonok - na az veszélyes.

Gábriel Ákos

"Szerintem nagyjából minden 5 évnél fiatalabb épkézláb autóban már a fényszóró is meg az ablaktörlő is automatikusan működik"

Már az előző autómban (2006 VW jetta) is volt automata pilács meg ablaktörlő. Az ablaktörlőt szerettem, automata módban szinte sosem kellett manuálisan overrideolni (az automata érzékenységét a bajuszkapcsolón lehetett állítani), de amikor kellett, akkor is csak a bajuszkapcsolóhoz kellett nyúlni.

A lámpa is automata volt, de az nem ért semmit, mert DRL meg nem volt rajta. Az automata annyit tudott, hogy auto módban sötétedéskor felkapcsolt, de nappal, főúton/pályán fel kellett kapcsolni, mert azt nem tudta, hogy sebesség függvényében is automatikusan felkapcsolódjon.

"nem látom annyira gáznak a "tapicskolást", főleg ha egy gyors és jó ergonómiájú menüben kell "tapicskolni"."

Nem az ergonómiával meg a menü sebességgel van baj, hanem azzal, hogy muszáj odanézni, nem lehet csak lenyúlni és megfogni, mint mondjuk egy tekerős klímagombot (amin még azt is érzed, hogy ha kettőt reccen, akkor 1 fokot állítottál). A tapis felület mindenképp jobban elvonja a figyelmet, és nagyon könnyű mellényúlni is, mert ugye érintős, ha 15 pixellel arrébb böksz, elcsúszik az ujjad, akkor lehet mást csinál..
 

Kb így van.
Pl az én "öreg" autómba utólag szereltem be egy kihangosítós pioneer autorádiót. azon a telefonos funkciók tök jól feltanithatóak gyorsgombokra, fontosabb telszámok ott vannak.
PL Nekem az elektromos kapum egy gsm nyitóval nyílik, amikor megyek haza csak két gombnyomás és hivja, oda sem kellnéznem.
Ellenben feleségem tapicskolós kihangositós rádiójában mire kikeresem a számot, meg rá sikerül nyúlnom(volt hogy félrenyultam) a számra addig sokszor le kell néznem a kijelzőre, pedig ott is kb 3 "gombnyomás".

Na ez van jól megcsinálva a teslában, alig kell lefelé nézni, jó helyen van a touchscreen. Amúgy meg (nem csak teslában) van hangvezérlés, lehet azt is használni tapi helyett. Félreértés ne essék én is szeretem a BMW-mben levő kezelőszerveket. iDrive meg minden.

Tényleg jól meg van csinálva, viszonylag kevés gomb a baromi sok funkcióhoz. A gombok minőségiek, reccen-klattyan ahogy kell.

De a "screen real estate" nagyon kevés. Sokkal kevesebb mint a Teslában és azt én is látom h az az igazi királyság.

A Tesla filléres/primitív dolgokon qrja el a user experience-et...

Gábriel Ákos

"Amúgy meg (nem csak teslában) van hangvezérlés"

Hey Siri! Wipe the windshield! 
Sorry, I couldn't find "WindShield" in your music. 

inkább ne. Ez még nem tart ott hogy egy autóban -adott esetben a biztonság rovására- használható legyen. Persze mondjuk média vezérlésre stb oké, de az is kicsit erőltetett. Most is tudom hanggal vezérelni pl a zenét, de a hangvezérléshez meg kell nyomni a kormányon egy gombot (vagy kimondani, hogy "hey siri"), aztán mondjuk mondani, hogy next. Ennél könnyebb és gyorsabb a kormányon megpöccinteni a next gombot :D  

 

A lámpa is automata volt, de az nem ért semmit, mert DRL meg nem volt rajta. Az automata annyit tudott, hogy auto módban sötétedéskor felkapcsolt, de nappal, főúton/pályán fel kellett kapcsolni, mert azt nem tudta, hogy sebesség függvényében is automatikusan felkapcsolódjon.

Na én ezt úgy oldottam meg, hogy amikor megvettem a Renault-t, felkapcsoltam a lámpát (nem az automata fokozatra állítottam, hanem felkapcsoltam a tompítottat), és sosem kapcsoltam le, amíg az enyém volt az autó. Ha leállítottam a motort és kinyitottam az ajtót, akkor az autó lekapcsolta a lámpákat is meg a rádiót meg minden hasonlót. Ha beültem és megnyomtam a start gombot, a motor beindulása mellett a lámpa (meg a rádió) is bekapcsolt.

Ez egy 2002-es autó volt, DRL nélkül. Olyan autón, ahol van DRL, hagyom azt világítani nappal, ott a tompított automatára van állítva, majd sötétben bekapcsolja az autó.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Erre pl jó példa a tesla ,hogy hogy el lehet baszni: mikor a bal oldali bajusz kapcsolón megnyomod az ablaktörlő gombot, és a jobb oldali nagy kijelzőn megjelenik az ablaktörlő paraméterezése (sebesség fokozat választás, kikapcsolás). Eleve egyik kéz, majd másik kéz kell, meg oda is kell nézni, mert tapicskolós. Egy tök alap dolog és minden kezedet és figyelmedet leköti, ha állítani akarod.

Poénkodósan: biztos egy angol tervezte, aki bal kézzel csinálta a gomb nyomását is meg a tapicskolást is :-)

Amúgy komolyra fordítva a szót, valahol azt hallottam, hogy a Tesla két irányt próbál követni: 1) találja ki az autó, hogy mit kell csinálni 2) a sofőr hanggal utasíthat

Ezért* próbálják aggresszívan eltüntetni a kezelőszerveket, pl. bajuszkapcsoló sincs már, amin az ablaktörlő gombját meg tudnád nyomni bal kézzel.

Szóval valami olyasmi az elképzelés, hogy ha elkezd esni, akkor majd a kamera konstatálja, és töröl. Annyira szaporán, amennyi ahhoz kell, hogy a kamera jól lássa az utat. Ha a kamera lát, akkor a sofőr is lát, szóval a sofőr szempontjából ez úgy látszik, hogy az automata ablaktörlő töröl, amikor kell. (Mondjuk az ablaktörlő az nem egy nagy durranás, pl. én a mostani autómban is sokszor elfelejtem kikapcsolni, aztán csak azt veszem észre, hogy amikor újra elkezd esni pár nap szünet után, akkor nekiáll törölni magától).

A hangos dolog pedig pl. az, hogy azt mondják, nem kell fizikai gombot tekergetni vagy nyomogatni. Ha fázol, akkor szólsz, hogy Elon, befagy a seggem, az autó ezt megérti** és megemeli a beállított hőmérsékletet mittudomén, másfél fokkal.

* Meg azért, mert ha egy új feature jön a szoftverben, akkor szoftverből nem lehet egy gombot levenni a műszerfalról vagy egy új gombot tenni a kormányra, szóval ha nincsenek gombok, akkor a szoftvert ez nem korlátozza.

** Feltételezem, a magyar nem támogatott nyelv, szóval ez akkor működik, ha az ember angolul mondja. Meg persze be kell állítani, hogy Elon legyen a kezdő kulcsszó. Az alap talán az, hogy Tesla.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"(Mondjuk az ablaktörlő az nem egy nagy durranás, pl. én a mostani autómban is sokszor elfelejtem kikapcsolni, aztán csak azt veszem észre, hogy amikor újra elkezd esni pár nap szünet után, akkor nekiáll törölni magától)."

Akkor is rossz, ha nem tudod nem tudod manuálisan egy pöccintéssel felülbírálni. Mi van ha csak poros a szélvédő, mosni akarok egyet? Ha odapottyantott egy madár, vagy belementem egy méhrajba? Egyik sem eső, az esőérzékelő nem látja, de engem zavar. Vagy ha nem tetszik az automata ablaktörlő ritmusa, mert egy picit pont sok vagy kevés?

"* Meg azért, mert ha egy új feature jön a szoftverben, akkor szoftverből nem lehet egy gombot levenni a műszerfalról vagy egy új gombot tenni a kormányra, szóval ha nincsenek gombok, akkor a szoftvert ez nem korlátozza."

Azzal egyetértek -nagyon is- hogy szoftveresen lehessen frissíteni sokmindent, esetleg új funkciókat is bevezetni. De nem olyan alap funkciókat kell megnyirbálni és megerőszakolni tapicskolósra, amik 100 éve jól működnek. 

 

Most is felul tudod biralni meg. A regi es az uj kormannyal is. Viszont a bajuszkapcsoloknak menniuk kell, ha olcson akarjak a muszerfalba visszahuzodo kormanyt, hiaba szokott hozza az ember es tunik logikusabbnak/ergonomikusabbnak egy megfoghato pocok. (Hozzatennem, hogy vezettem ismeros Peugeot 30[0-9] szarjat is. Annak a kapcsoloja minden, csak nem logikus egy normalis auto utan. De biztos azt is meg lehet szokni)

Amugy az elejen szar volt az automata torles Teslaban. Aztan tanitottak a rendszert kepekkel, igy mar nem szarabb. Hoesesnel mar jobb is.  De lehetne okos annyira, hogy neha spriccel az ablakra mikor szaraz por van meg rajta es elkezd esni az eso. Tehat akkor ne toroljon ra "szarazon". Ehhez szenzor sem kene, csak napos allas utan az elso torles elott adhatna neki egy kis nedvesseget.

Tehat a mukodo cuccok megeroszakolasa sztem a visszahuzodo kormany miatt van, meg olcsobb kihagyni egy szenzort, ha van helyette masik szenzor, ami kepes ellatni a feladatat.

Akkor is rossz, ha nem tudod nem tudod manuálisan egy pöccintéssel felülbírálni. Mi van ha csak poros a szélvédő, mosni akarok egyet?

De ezt mondom, hogy igaz, hogy az egy pöccintés jól működik most, de az nem jelenti azt, hogy valami más megoldás feltétlenül rossz.

Ha egy képernyőn kell odanézve kiválasztani a 7. menü 7. almenűjéből azt, hogy törölj már egyet, az szar. De ha pl. csak annyit kell mondanom, hogy Tesla, wipe once, az kb. ugyanolyan gyors, ugyanúgy nem kell a szememet levenni az útról, stb.

Félre ne érts, fogalmam sincs, hogy milyen a Teslában a hangvezérlés. Vezettem Teslát, jó volt, de száraz időben, ablaktörlés nélkül és a hang utasításokat se próbáltam ki.

Az én autómban is van hang utasítás, de szarul használható és elég korlátozott az is, hogy mit lehet vele csinálni.

De pl. a telefonomon teljesen rászoktam arra, hogy hey google, start timer 15 minutes, vagy ok google, call my wife*. Gyorsabb, mint kézzel kikeresni és elindítani a dolgokat. A telefonon sok egyebet nem használok (vezetés közben SMS-t diktáltam már, de ezt is talán csak 2-3 alkalommal), de ennek nem az az oka, hogy a hangvezérlés maga vacak, hanem az, hogy egy csomó dolog nincs kivezetve + fel kell oldani, meg ilyesmi, amivel pont a kényelmessége veszik el.

Arra akartam csak utalni, hogy sokféleképpen lehet vezérelni dolgokat, és a természetes beszéd egyszerű és könnyű. Feltéve, hogy a másik oldal jól van megcsinálva, megérti, amit mondunk és meg tudja csinálni, amit mondunk.

Azt tudom, hogy pl. a Tesla ki tudja nyitni a töltőnyílást, meg tudja változtatni a klímán beállított hőmérsékletet, meg még egy csomó dolgot hang utasítások hatására. De ha esetleg most még nem is jó az ablaktörlés hanggal utasítása, nincs semmi akadálya annak, hogy idővel kijavítsák.

+1 érdekesség: a lányom még pöttöm volt, éppen csak elkezdett beszélni. Talán két éves lehetett. Neki teljesen természetes volt, hogy amikor a laptopon képeket nézegettünk, akkor egyfelől az ujjával rámutatott, hogy melyiket akarja nézni (az a laptop nem érintő képernyős volt, szóval én egerésztem az ő kívánságát a gépnek érthető utasítássá), illetve beszélt: "számítógép, mutasd a következő képet."

* meg még szoktam pár dolgot: megkérdezni, hogy milyen idő lesz holnap, vagy várható-e eső ma, megkérni, hogy játszon le egy dalt, illetve a gyerekekkel szoktunk képkeresőset játszani, szóval beszélgetünk valamiről, és akkor pl. azt mondom, hogy ok google, show me pictures of ... (így értik, hogy mi történik, látják az eredményt. Magamnak / egyedül nem szoktam hanggal képeket keresni).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

na azért dícséri az öreg magát a gyártáshoz való hozzáállásukat is, mert nagyon gyorsan változtatnak egy alkatrészen, ha az nem müködik. A Tesla megcsinálta elsö autógyárként, hogy az elsö és hátsó futómü alatt/körül lévö alvázat egy acéllap darabból sajtolják. iszonyat sokat spórolnak idöben és gyártási sor felépítésben. Más kérdés, hogy már hallottam olyat, hogy a biztosítók felemelik a Teslák biztosítási összegét pont emiatt, mert a javíthatóság romlik ezzel - egy enyhe ráfutásos balesetnél pl. az egész hátsó kasztnit le kell pont emiatt bontani.

Meg emiatt az iszonyatos gyors redesign és innováció miatt, kitapossák az összes beszállítóból a szuszt...más oldalról viszont öket kevésbé érinti a chip-hiány, mert gyorsan átálltak új chipekre (legalábbis 3-as és Y vonalon) és szinte másnap tudnak szállítani. A németek aktuálisan 10-12 hónap alatt, ha jól tudom

szerintem csak akkor, ha az az alkatrész meghibásodik. Még elég sok hibát csinálnak, amit egy közel 100 éves autógyár már nem, de gyorsan tanulnak. Azt is olvastam, hogy a fedélzeti számítógépet majd lehet az egyes generációról a kettesre cserélni régebbi modellekben is (aminek a chip-jét mellesleg ök fejlesztettek mert a régi NVIDIA túl lassú volt). Szóval egy régi kocsit fel lehet okosítani a legújabb Autopilot és más funkciókkal - ami azért a németeknél elképzelhetetlen lenne. Nyersanyag-,  környezetvédelmi- és felhasználóbarát szempontból azért az megsüvegelendö.

ezelöl sehol nem vagy bebiztosítva. Kolléga A4-ese 160-nál satuzott a belsö sávban mert az épp lehagyott kamion platóján lévö 70-80-90-es matricáját utcatáblának nézte és be volt állítva az automata fékezés. Nekem is volt már érdekes helyzetem a városi ráfutásgátlóval, többször is.

Aki 100%-ban rábízza magát egy véges számú adatokból trenírozott modellre a kocsiban, az saját maga felelös.

Alapvető biztonsági dolgokon kívül ezért nem konfigoltam semmi ilyen dolgot a gépjárműbe.

BTW: a szoftverről még semmit sem mondtam. Egyelőre a hardverről beszélek. A villanyautók meg előbb ott kell, hogy elérjék az ingerküszöböm.

trey @ gépház

na azért dícséri az öreg magát a gyártáshoz való hozzáállásukat is, mert nagyon gyorsan változtatnak egy alkatrészen, ha az nem müködik.

Nagyon tetszik, ahogy az Agile elveket alkalmazza a Tesla és ahogy Sandy rácsodálkozik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az öreg megmondja a tutit és a Tesla figyel rá....érdemes megnézni a többi elektromos kocsi szétszedését is

Az öregnek sokszor fingja sincs, csak a száját jártatja. Mivel érintett vagyok én is, megnéztem az ID4 kritikát. Mindenre csak azt mondja, mennyi csavar, hogyan lehetne könnyebb, stb. Figyelmen kívül hagyva biztonságot, javíthatóságot, működést stb. Más dolgokban, mint például az ultra felesleges és bonyolult navi és elektronikai rendszerek, egyetértek vele.

Welcome to the future, where everyone wants to live in the past.

szerintem meg van, sok évtizeddel a Fordnál a háta mögött. Ezeket a videókat nem úgy kell érteni, hogy lefikázza a kedvenc márkádat vagy modelled, hanem iteráció tippeket ad a gyártónak. Aztán persze a jelentéseket amit a szétszedés során készítenek, talán 15k USD-ért meg lehet venni. Biztos vagyok benne, hogy minden gyártó az ügyfeleli közé tartozik.. :D

Nem arról van szó, hogy fikázza, hanem nincs fogalma arról, hogy milyen szerepe van valaminek. Például szétszedi az akku csomagot és egyből rávágja, hogy a keret lehetne olcsóbb ha műanyagból készülne. Igen, talán olcsóbb lenne, de megmaradna még a szilárdsága, le lehetne egyáltalán gyártani olyanra, hogy jó legyen, baleset esetén hogyan viselkedne, mennyire ellenálló ha egy akku kigyullad, mennyire deformálódik és marad vízálló az idő során csak pár dolog amire ő nem is gondolt azon a 10 perces videón. Az ilyen emberek mindig szem elől vesztik azt, hogy nagy a különbség az között, hogy milyen kellene legyen és mit lehet megvalósítani. Az egész egy kompromisszum és törekvés arra, hogy le tudd nagy tételben olcsón gyártani. Sokszor 1 gramm aluért vagy 1 centért az alkatrész árából is megy a cirkusz, kevésbé hiszem, hogy azok a megjegyzések, amiket ő emleget fel ne merültek volna a végtelenségbe húzódó megbeszéléseken. Sokszor érthetetlen, de ha belegondolsz hogy milliós tételekről van szó akkor mindjárt más a helyzet.

Welcome to the future, where everyone wants to live in the past.

Durva azert kijelenteni valakirol, hogy fogalma sincs ilyenekrol, mikor egesz eleteben ezt csinalta. Autokkal, repulokkel es orvosi eszkozokkel, stb. VW meg ugye elismerte, hogy _nagyon sokat_ javitania kellene gyartason, hogy olcsobb/versenykepes legyen. De te ragaszkodj ahhoz, hogy jobban  tudod mint a VW meg akinek ez a munkaja.

Miert nem gyogyitasz covid betegeket is commenten keresztul, biztos abban is jobb vagy, mint az orvosok :)

Nem szamit a munkad.  VW es Sandy egy velemenyen van ugyan arrol az autorol. Ha ez a munkad, akkor ezek szerint egyelore meg szar vagy benne.

edit: Vegigfutottam commentjeid es most latom, hogy te vagy az, aki elektronikat is szamuzne az osszes autobol. :D Igy lehet, hogy targytalan a hozzaszolasom. Te tenyleg egy verbeli szakerto vagy es jobb vagy, mint a VW es Sandy Munro osszerakva. Egyesitett hatalmukbol fezo kapitany szuletne meg.

Azért kíváncsi lennék, hogy te mit tudnál felmutatni vagy a Sandy ha kritizálás helyett tényleg valamit nulláról kellene csinálni. Gondolom akkor megállna a tudomány.

Apropó, nézd meg ezt. Ha a Sandy csinálta volna rég letörik, mert kispórolja belőle a csavarokat meg az anyagot.

Welcome to the future, where everyone wants to live in the past.

Az öregnek sokszor fingja sincs, csak a száját jártatja. Mivel érintett vagyok én is, megnéztem az ID4 kritikát. Mindenre csak azt mondja, mennyi csavar, hogyan lehetne könnyebb, stb. Figyelmen kívül hagyva biztonságot, javíthatóságot, működést stb.

Én inkább úgy mondanám, hogy mások a preferenciái. Ha van A és B megoldás, ami mindkettő működik, de másként és mindegyik esetében valami kompromisszumot kell kötni, akkor te az A-t választod, ő meg a B-t. Ennyi.

Csodálkoznék, ha az ő ötlete biztonságilag rosszabb lenne vagy ha nem működne. Ezek azért eléggé alapvető szempontok. Viszont egyáltalán nem csodálkozom a megnézett elég kevés videója alapján kialakult véleményem miatt azon, ha a javíthatóság számára lényegesen kevésbé fontos szempont mint az olcsóbb előállíthatóság, az egyszerűség, a kisebb tömeg, stb.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nemcsak Amerikában. A gyenge infrastruktúrájú világban az muszlim sivatagoktól és süppedős dzsungeles országokig is japán gyártók vették át a vezető szerepet, főleg a Toyota. Még a 90-es években Merciban vitték a sejket a homokos köves kietlen úton ma már japán járművel. 

Egyedül a nagy teljesítményű prémium kategóriában tartja magát még a három német autógyártó. A brüsszeli asperger kóros banda épp fullba tolja a zöld kreténséget, amivel ezt is a kelleténél gyorsabban küzdik le a nullára. Gazdaságos környezetkímélő autók kategóriájában már behozhatatlan a japán gyártók előnye. Illetve az amerikai Teslat sem írnám le a cikk ellenére. A Musk behozza az autós világba a Jobs vallási faktort, akkor lehet még a Tesla az autóipar iPhone-ja és onnantól már a racionális érveknek nincs szerepük. Európai autóiparra ezek után hasonló jövő vár mint a Nokiára mobilpiacon. 

Mire gondolsz? 

Lokálpatritizmusból vásároljak német vagy francia autót? Mert ez nem fog működni! Nálam a németek az évek során tanúsított faszparaszt mentalitásukkal azt érték el, hogy dafke nem vásárolok német autót. Mivel ma már egyébként sem jók az új német autók ez nem olyan nagy lemondás. Olaszt szimpátia alapján vennék, jól is néznek ki, de műszakilag azok sem túl versenyképes kategória. Magyar autómárka nincs, így lokálpatriotizmus nem lehet tényező, kontinens szinten pedig ez nem működik. 

Te vásárolnál mondjuk orosz autót? Kontinens-lokálpatriótizmus alapon ugye az is Európa! 

Részemről maradok a Toyotánál, illetve megfontolom kövi autónak a Suzuki Acrosst, mert az lényegében egy Toyota Rav4 phev kedvezőbb árazással és magyar Suzuki gyár miatt nagyobb szervízhálózattal. Természetesen nem tekintem magyar lokál autónak. Tudtommal nem tervezik a modell esztergomi gyártását sem, sőt egyenesen Toyota gyárban készül. Ha azt veszem, hogy földrajzi értelemben nem létezik olyan kontinens, hogy Európa ez megfelel egy kontinens-lokálpatrióta választásnak. Csak mi az Ázsiai kontinens nyugati felén lakunk Japán meg a keleti részén van :-)

A Musk behozza az autós világba a Jobs vallási faktort, akkor lehet még a Tesla az autóipar iPhone-ja és onnantól már a racionális érveknek nincs szerepük.

Ezzel azért vitatkoznék. Amikor egy mezei mp3 lejátszó 20 ezer volt, akkor én is megengedtem magamnak az 50 ezres iPod-ot, mert tényleg jobban kezelhető volt. Egy 300 ezres iPhone-t már nem engedek meg, mert annyit számomra nem ér, de ettől még Magyarországon is sokan megfizetik ezt a felárat, mert nem akkora összeg. Viszont a villanyautók egyelőre az a kategória, amit sokkal kevesebb ember tud megfizetni.

Szóval a racionalitás lehet hogy nincs meg az embereknél addig, amíg valami játékpénzbe kerül, de nagyobb összegeknél azért felteszem előjön.

Nem tudom te is így érted-e, de ennek van egy olyan aspektusa is, hogy a zöldnek nevezett (szerintem nem az) őrület jegyében a nem elektromos autók nem csak drágábbak lettek (ennek egy része akár el is fogadható), de egyben bizonytalanság is lengi körül őket. Nem lehet tudni kedvenc túlfizetett eurokratáink mikor lehetetlenítik el a belsőégésű motort (is) használó járműveket pl. külön adókkal, kitiltással stb. Most veszel egy új járgányt, akkor az 3, 5 vagy 10 éven belül válik veszélyes hulladékká. 

Azért vannak dolgok, amiket már most is lehet tudni. Vannak országok, ahol pl. 2030-tól nem árusítanak benzines és dízel autót. Hibridet se.

Szóval aki új autót akar, az vehet elektromosat, meg esetleg hidrogéneset, ha lesz olyan is a piacon.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Viszont a villanyautók egyelőre az a kategória, amit sokkal kevesebb ember tud megfizetni.

Ez ugyan igaz, de ugyanígy mondhatnánk azt is, hogy az új autó olyan kategória, amit kevesen tudnak megfizetni.

Az én mostani (benzines) autóm új ára 35 ezer font volt. Manapság pl. egy új Nissan Leaf elektromos autót 30 ezer fontért lehet hazavinni. Használtan a benzines is és az elektromos is olcsóbb.

OK, egy Tesla az drágább, de nem muszáj Teslát venni.

Szerintem ahogy a technológia fejlődik (pl. az akkupakkok előállítási költsége csökken), a verseny miatt egy csomó gyártó elektromos autói olcsóbbak lesznek. Talán a Tesla nem, mert úgy érzem, hogy jelenleg sem az előállítási költség miatt drága, hanem mert a piac hajlandó ezt az árat kifizetni ezekért az autókért.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Ez ugyan igaz, de ugyanígy mondhatnánk azt is, hogy az új autó olyan kategória, amit kevesen tudnak megfizetni."

Ez is igaz (pláne hogy mennek fel az árak), de ne a magyar viszonyokat nézd. A középkategóriában van egy csomó megfizethető márka / típus. 6M körül még midig egész méretes új családi autókat lehet venni (Kia, Suzuki), kisebbet meg olcsóbban is. Az EV-k viszont az adott kategórián belül is mindig jóval drágábbak. 
Pl egy új Kia Ceed kombi 5.9M-tól indul, 7-ért már elég jól felszereltet kapsz. Ez egy elég méretes családi kombi (vagy egy sportage SUV 6.3M-tól). Ugyanez a Kia kombi hibridben már 10.4M-tól indul (bár nyilván az alap felszereltség is eltér, de akkor is). Egy E-Niro 12M-tól indul (2 ceed ára), egy EV6 meg 16+.
Skoda mondjuk kicsit feljebb pozicionálva, de ugyanez. Egy családi szemmel mindenre is bőven elég Octavia Kombi vihető 8 körül, jól felszerelten 10M. Egy Enyaq IV 20M.
 

Csak még nem tudjuk, hogy ezek az elektromos autók hogy fognak öregedni. Már a 2007 körüli normál, benzines autók sem úgy öregszenek, mint a 1990-2000 közöttiek (azokon, legalábbis a VW csoportnál, volt gyárilag vastag, gumis alvázvédelem, nem hámlottak a belső műanyagok, festve és nem szinterezve voltak a futóműalkatrészek). Azóta rájöttek, hogy az első tulaj általában 6-8 évesen elpasszolja az autót, az érdekli esetleg, hogy akkor mennyit kap érte. A második tulaj meg már nem az autógyár gondja. Egyszerűen nem éri meg arra költeni, hogy milyen az autó 12 évesen.

Csomó ismerősnek van 10-15 éves autója komoly bajok nélkül. Én nemrég adtam le egy 15 éves vw jettát, pár belső elöregedett műanyagon, egy rossz záron és a naptól bemattult fényszórókon kívül műszakilag tök rendben volt. Egy deka rozsda nem volt rajta, pedig egész életében kint állt. Nem hiszem, hogy ez változna attól, hogy elektromosak lesznek az autók, motorikusan még egyszerűsödnek is a dolgok. Az öregedő aksi inkább az achilles inuk.

Pont ezek az elöregedett műanyagok, bemattult lámpák azok, amivel rosszabb lett. A Golfom 23 éves, azon ilyenek nincsenek. De most néztem 2007 körüli kocsikat (másik országba kell, ennek rossz oldalon van oda a kormánya), és azoknak azért az alján (a futóműalkatrészeken) volt rozsda (de arra nagyon sok az eső).

Az elektromos autóknál inkább az akku és az elektronika miatt aggódnék (mintha az autógyárak elektronikában sem lennének a csúcson: alig látni olyan ledes lámpát, amiben az összes led működik még 4-5 évesen is).

Használtan nem mernék villanyautót venni. Benzinesnél is lehetnek meglepetések, de azok kezelhetőek és évtizedek alatt beleépültek az árba. De egy használt elektromos autó szvsz zsákbamacska. Ha tropák az aksik igen drága a cseréjük és a végén már többe fog kerülni mint egy új lett volna. Az elektromos autó értékének egy jelentős részét kiteszi. 

Valahogy azt várnám, hogy egy használt elektromos autó akkujának az állapotát vásárlás előtt könnyebben le lehet teszteltetni / lekérdezni, mint ahogy pl. egy belső égésű autó motorjának az állapotát felmérni.

Vettem én már úgy dízel autót, hogy 1 éven belül az injektorok beszartak és ment az egész a roncstelepre.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Viszont a villanyautók egyelőre az a kategória, amit sokkal kevesebb ember tud megfizetni.

Amíg minden legyártott példányt megvesznek, és évről évre dinamikusan nő a részarányuk, addig nem gondolom, hogy csak a "nem racionálisan gondolkodók" vennék meg.

A vételáron kívül nagyon fontos az üzemeltetési költség és az értékvesztés is. Pl. ha lízingeled, akkor gyakorlatilag az induló díj tekinthető vételárnak, az üzemeltetési költségbe meg a lízingdíj is bekerül. Sokan számolgatnak így, a maradványértékkel és a futam végén az autó értékével együtt, nagyon sok embernek megéri egy hasonló tudású hagyományos autóhoz képest.