Normális hang 200k alatt

Fórumok

Sziasztok!

Audiohoz nem értőként és nem audiofilként, de egy normális hangzást megfizethetően keresőként kérném tanácsotokat. Szempontjaim:
- 2.0 vagy 2.1 hang
- TV hangosítás, de nem szeretnék plusz távirányítókat (HDMI-ARC és CEC kompatibilis LG TV, optikai és analóg kimenet is van)
- Számítógép mint fő zeneforrás hangosítás (hangkártya kimenet gyakorlatilag bármi biztosítható vagy bluetooth)
- A TV polcon, a TV mellett álló (front) sugárzók (optimális méretek ~ M/SZ 80/25)
- 200.000 Ft alatt

Gondolom először a "mi a normális?" kérdése vetődik majd fel, mert ez mindenkinek más. Számomra valami ilyesmi:
- Nem kell olyan basszus, hogy leverje a brummogás a vesém, de nem csak közepet és magasat szeretnék hallani
- Mindent fogyasztó vagyok zeneileg, ne egy stílusra legyen kihegyezve (már ha van ilyen)
- A TV miatt legyen érthető a beszédhang, vagy tudjak könnyen olyan hangzás profilt választani, ami erre jó
- Ha a vérhifisek lenézik nem gond, ha az átlag jó véleménnyel van róla
- A végén úgyis meghallgatom azt, ami kiesik a tanácsaitokból, és ha nem tetszik, nem veszem meg :)

Ahogy most látom, egy belépő szintű házimozi erősítő (pl.: Denon AVR-X250BT) + front sugárzó pár (esetleg egy subbal) az, ami a fentieket meg tudja valósítani.

Hozzászólások

Az évek során erre a pár dologra jöttem rá többek között:

  • Tömeggyártásra szakosodott gyártók mérnökei nem zeneiségre mennek, hanem légnyomásra.
  • A botfülem ellenére teljesen más élményt tud nyújtani egy jobb hangsugárzó. Nem érdemes rajta spórolni.
  • Adatlapon feltűntetett paramétereket felesleges nézni erősítőnél és hangfalaknál is. Meg kell hallgatni, ha lehet.
  • Nagyon sokat számít, hogy hol és hogy helyezed el. Főleg a mélynyomónál.
  • Elsőre hülyeségnek tűnő, hifibuzis dolgok többsége igaz.
  • Nem a legdrágább hangcucc szól a legjobban!
  • Ha egyszer hallasz egy jót, utána nehéz lejjebb adni. Ezután kezd csak igazán pénznyelő lenni a dolog.
  • Talán az 5-ös bluetooth sávszélessége lesz elég a hifihez.

Ha zenénél nem a hangerő, hanem a részletgazdag megjelenítés a fontos, akkor ne vegyél házimozi erősítőt ilyen árban. Youtube, mp3, egyéb streamekhez végülis mindegy, mert ott pont az alsó és felső tartomány le van csapva.

Ha én most keresnék sztereó rendszert zenéhez, ami mellesleg filmezni is jó egy kb. 20nm-es szobában, akkor ezt nézném meg:
Emotiva BasX TA-100 sztereó erősítő és Emotiva Airmotiv B1 polcsugárzó
Árban ez ugyan több és hdmi sincs rajta :(
Klipsch hangfalakat tudnám még ajánlani. Mélynyomóból SVS SB széria. Házimozi erősítőből viszont egyiket sem.

A specialisták zeneiségre törekvésénél nem ritkán tetten érhető hogy nem is annyira a zene és a hangfelvételek visszaadása már a cél, hanem valamilyen egyéni, egyedi hangzásvilágok kialakítása, ami aztán lesz felvétel aminek jót tesz és lesz sok-sok más aminek nem. Úgyhogy arra a nagy zeneiségre törekvő audio fejlesztőktől is óvatosan. Nem ritkán épp azok a leginkább zeneileg, hangzásilag nem mindenevő, nagyon válogatós hangú rendszerek.

A hifibuzis dolgok egyik fele van hogy igaz, de van egy másik fele is ami inkább régóta félrement tézisekből táplálkozik ma is és valójában néhány gyártó valamikori marketingjének köszönhető csak, amik mint nagy "bölcsességek" átszivárogtak a hifi hobbis területekre.

Azt hiszem azért a fentiek jó része ezen a meghatározott árszinten még nem játszik majd olyan mértékben. Ezek a fajta hifis probléma körök feljebb kezdődnek.

A hallható különbség egyrészt nem feltétlen egyenlő azzal hogy akkor az egyik biztosan sokkal jobb is mint hangminőség. Sokszor van hogy igazából nem nagyobb lesz a tér, meg több lesz a részlet, amit annyian kívánnak a hifiktől mint hangminőségi előrelépés jellemzők. Van hogy ezeket és hasonló szubjektív érzeteket valójában csak dinamikai és fázis anomáliák keltik mint hallható különbségek. A speciális hifi meg sokszor hasonlók köré sző műszaki elméleteket.
De persze ezt még a végtelenségig lehetne ragozni, beszélgetni róla.

Köszi a jó szándékot, de te már ott vagy a hangtechnikai igényekkel, mint én a Notebookommal kapcsolatban :)
A polcsugárzót azért lőttem ki, mert bár nekem ok lenne, feltenném a falra, de a feleségem tiltakozik ellene. Álljon a lábán a TV mellett. Erre meg azt hiszem, jobb a hagyományos kialakítás. Azt sem tudom igazán, hogy ilyen pici dobozok mélyláda nélkül basszust adnak. Anno koliban még JBL monitor volt, de a mély tartomány azért olyan volt mint a mérete.

Mi a fontosabb, film hang vagy zene?
TV hangosításnál mi a forrás?

Ha minden új kell legyen akkor lehet én ezt a párost próbálnám megfülelni. Soha nem találkoztam velük, de amiket tudok a mai cuccokról ezeken a szinteken, bármi lehet. Még jók is lehetnek. Mondjuk a megadott hangfal méret kategóriába a doboz nem fér bele sajnos. De legalább egy jó tapasztalat, mérce lehetne hogy ma újban ezen az árszinten kb. mit lehetne.
http://www.netdepo.hu/hifi-sztereo/sztereo-radioerosito/yamaha-r-n303d-…
http://www.netdepo.hu/hangfal-hangfalszett/hatter-allvanyos-hangfal/kod…
TV hangot át lehetne vinni optikán. Zenéhez számítógépre DLNA szerver és onnan hálózaton át.
De lehet inkább vennék a film miatt is később egy hálózat képes blu-ray lejátszót, jelentősen jobb kép és hang minőséget is adhat akár mint a TV-s lejátszás.

Ennyiből vegyél egy jobb hangprojektort!

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

>egy jo hangprojektor siman leszolja

Maradjunk annyiban, hogy nem fogjuk tudni meggyőzni egymást.

Számomra a hangprojektor vállalhatatlan alternatíva (röviden összefoglalva: a fizikai korlátai miatt), és már a 80-as, 90-es években létező hifi rendszerek bőven magasabbra tették a lécet.

'92 óta napi használatban van ugyanaz az erősítőnk, hidd el, beépített DAC/DSP nélkül is rendszerbe integrálható, és a "tobbsavos, modern hangkodolasu film" is remekül megszólal rajta.

Hogy érdemben is hasznos legyen a hozzászólásom:

https://www.reddit.com/r/BudgetAudiophile/ Itt olvasgatva elég sok jó ár/értékű cuccról lehet olvasni, és képbe lehet kerülni a témával kapcsolatban, a házimozi-voodoo nélkül.

"BEWARE...While you can ask about soundbars and PC speakers, all will be bested by similarly priced separate systems. It is highly recommended to put your money elsewhere."

I have $XXX.XX to spend, what should I buy? A newbies suggested product list.

BOOKSHELF SPEAKERS
TOWER SPEAKERS
POWERED SPEAKERS/MONITORS
SUBWOOFERS
AMPLIFIERS, RECEIVERS & DAC’S

Én meg javaslom ugyanott a soundbar topicot.

Egyébként ott is gyakran felmerül ez a téma, de sokan nem látják a fától az erdőt, e miatt képesek hibás következtetést levonni. Maga a "bar" műfaj elég nagy divat mostanság, így gyártanak rettenetesen silány szemetet is, mert lesz rá vevő bőven 20-40eFt-ért, sőt... szemetet lehet találni 150-ért is. Az elmúlt sok évben a sztereó hifi esetén megtanulta mindenki a helyén kezelni a dolgokat, nyilván egy ilyen témájú topicban soha nem lesz szó 10eFt-s kínai "hifitoronyról", vagy ha igen, akkor a kontextus is megfelelő lesz. Soundbar/hangprojektornál még nem alakult ki ez, így képesek sokan levonni azt a következtetést, hogy a 30 ezres LG/Samsung/akármi szar, tehát minden soundbar szar.

Én egyébként sosem állítottam azt, hogy egy JÓ soundbar vagy hangprojektor árából ne lehetne kihozni jobb sztereó hifit, vagy mozi esetén egy jobb avr-t hangfalakkal. Csupán arról van szó, hogy simán léteznek belőlük olyanok, ami ezekhez a cuccokhoz mérhető, illetve megközelítik vagy el is érik azt a minőséget . Azt senki nem mondta persze, hogy ezek olcsók is lesznek, cserébe viszont képesek kielégíteni azt az igényt is ami a hangminőség mellett szintén fontos sokak számára (méret/helyfoglalás és küllem).

Egyébként ha van rá lehetőséged, javaslom pl. egy Naim Mu-so meghallgatását, itthon több üzletben is van rá lehetőség. Lehet, hogy megváltozna a véleményed arról, hogy mire is képes egy soundbar hifi zenehallgatás terén.

Nem ketlem ,hogy vannak jok lehet en vagyok tul maximalista. Nekem a hazimozi is az ordogtol valo (es igen hallottam mar jot :) ) de zenehallgatasra en inkabb stereo lancot hasznalok.

Raneztem a Naim-ra hat khm csak a DAC amit hasznalok kerul majdnem ennyibe szoval van elkepzelesem mit tudhat.

Jo. Szerinted... :)
A topicnyito zenet akar hallgatni, egyszeru modon, praktikusan, egyszeru konfiguracioval. Nem fogja a sztereo szinpad melyseget hianyolni, mert nem valoszinu hogy orakat fog gubbasztani a sweet pointon ulve a bluetooth-os mp3-at sasolva. Viszont szeretne egy vegyes hasznalatu, kismeretu, 200-bol kihozhato, jo minosegu, nagyot szolo hangkeltot, amire ez egy tokeletes ajanlat.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Lehet hogy most csökken a reputációm, de nagyjából ez a helyzet. Azért időnként élvezkednék egy-egy zenén, de annyi finomságot kinézek egy jó soundbarból is, amit én értékelni tudok.
Ettől függetlenül nézelődök tovább erősítő + hangfal vonalon is, hátha. Ott van a képben a már említett Yamaha NS-F51, illetve figyelmembe ajánlották a Jamo S805-öt is. Az erősítő viszont fogas kérdés, mert pici a hely neki (polc magasság 15cm).

Nyilván talalni olyan modellt, amiben van minden, ami kellhet, emellett egy sztereo erosito nem helyettesit egy hazimozi erositot, amennyiben hazimozi (tobb.1-es hangrendszer meghajtasa) a cél. (Ilyen rendszert viszont ebbol a kp-bol nem nagyon veszel). Ennyi penzbol viszont jobb valasztas egy hangprojektor, plane ha vegyes felhasznalasra lesz.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Veletek ellentetben en azt tartom, hogy mindenki dontse el sajat maga, hogy neki mi a jo. Jobb uzletekben meg lehet hallgatni, el lehet donteni. Ha konkret tipusra hivatkoznek, neked az se jelentene semmit, akkor meg nem tokmindegy?

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Mindennapi használatra nekem nagyon bevált a HEOS HomeCinema nevű készüléke. A TV hangját HDMI ARCon keresztülfűzve, vagy a netrádiót hallgatva, vagy a PC hangját is kellemes hang jön belőle. (Ha zenét akarok hallgatni, akkor egy ősöreg (>30 év) Cabesa aktív hangfal+ Revox szolgáltatja a zenét, de mindennapokra nagyon együtt élhető vele (HEOS)). Nekem ebben a műfajban a Naim Mu-so lenne a következő lépcsőfok. Sokkal jobb hangkép, stb - de az kétszer ennyibe kerül... 2 éve vette, akkor futottam kb ebben az árkategóriában több kört. Pont az általad húzott határ volt nekem is, és a tervezett felhasználás is nagyon azonos volt. Ritkán jön ki ilyen elemzéskor (nekem) ennyire egyértelmű eredmény. Problémám nem volt vele eddig. Nem bántam meg. Andriodon van vezérlője - kicsit bugyuta, de megszokható.

Köszi, ezt meg fogom hallgatni valahol. Meg kell néznem hogy Alexát ki lehet-e irtani belőle, mert ha nem, akkor nem játszik.
"Okos" (az én olvasatomban minimum idővel sérülékeny) funkciókra nem vágyom, fontosabb a hangminőség. A HEOS-nál tudok mellé tenni később más sugárzókat, ha az igényszint nő.
A vezeték nélküli basszus láda bekötés kifejezetten tetszik, mert a láda elhelyezése problémás a TV-nél. Wifi és vezetékes háló meg van mindenütt :)

Lehet, hogy én HEOS-om öreg (1,5 - 2 éves), de a nő (Alexa) nem lakik benne. Említés sem volt róla a leírásban. Nem is nyafogott még nekem, hogy elő szeretne merészkedni belőle...
Én a hülyevagyokban vettem, de ott sem egyformák az árak; jelentősen olcsóbb volt ott, ahol vettem, mint _bárhol_ máshol. Ott (is) összehasonlítottam a többi hasonló készülék hangjait. Érdemes jól körülnézni, de akkor aránylag gyorsan határozni. A vásárlásom után (felfele) változott az ár.

Ebben a kategóriában hallgass meg egy Yamaha NS-F51 hangfalat.
Elég sok helyen árulják.
A hangprojektor az egy másik fajta eszköz. ;)

((A filmek 1-2 kellene center sugárzó a jobb beszédérthetőség miatt. De azokhoz meg úgy is kell legallább 500W mélynyomó. ;)))

Ha tetszik, akkor válassz hozzá max. 2x100W teljesítményű sztereó erősítőt/rádióerősítőt. Ha kell, lehet benne DLNA bluetooth, app vezérlés stb.

Aztán majd jön zz7 és megmondja... :-D

Megálmodtam. :)
Tetszik az ajánlatod. Jobban közelíti a 30 centit. ;)
Ennek a Yamahának az elődjét vettem a fiamnak, ilyet meg a barátom nemrég.
Az elődhöz képest kicsit visszafogták a mélysugárzót, ami passzol a mérethez: 35 -> 43Hz, de azért mégsem 50 vagy 63. Viszont nincs kettős kábelezése.

Egyébként ne add fel, majd jelentkezem! Addig itt folyamatos a káosz.

Nem volt szerencsém még ahhoz a hangfalhoz amit ajánlottam. Nem is véglegesnek javasoltam, csak legalább megtapasztalás szinten. Az a doboz legalább az alap fizikai adottságokkal rendelkezik hogy zenei műfaj függetlenül és egyben filmekhez is valami egészséges hang kijöjjön belőle. És nem csak a 30-as mély miatt, a három út miatt is, rendes középsugárzóval. Sokan nem hinnék, hifis körök is legtöbbször inkább a magasakról, mélyekről meg a térről és hasonlókról szólnak. De mivel a zene többsége energiákban még mindig középen tartózkodik, meg a fülünk is éppen ott a legérzékenyebb mindenre, a jól működő közép sáv szerintem még mindig a legfontosabb lehet. Főleg ha a mély tartomány energia terhét is nem akarod még rá pakolni ugyanarra a hangszóróra.

Velem ez úgy történt, hogy vagy húsz éve véletlenül egész jó hangfalakat vettem (https://www.vatera.hu/gale4-gale-4-hangfal-hangfalpar-2724753521.html). Azóta ezekkel teljesen elégedett vagyok.

Később vettem hozzá házimozis erősítőket. Az Onkyo hangja volt a legdögösebb, ám azok meg szeretnek megpusztulni, ami után újra kell forrasztani a csipet rajta. Ekkor tesznek rá hűtőbordát, és örökké tart. Ez az örök kb. fél év volt nálam.

Most egy öreg Marantzom van, minden szempontból megfelel, zenehallgatásra is bőven veri az összes előzőt. (Hardveraprós vétel.)

Vettem hozzá egy random mélynyomót, hogy a tranziensek ne tegyék tönkre a kis 4i-t. Alapvetően elégedett vagyok vele, ennél többet csak akkor ölnék bele, ha saját házam, de legalább lakásom lenne, és ahhoz alakítanám a hangtechnikát.

Update: hazaértem, megmértem. Nekem a 4i van (nem tudom miben más mint a fenti), és 76x20 centis.

Az ismeretségi körben ketten is vettek. Nekem is fenntartásaim voltak - addig, amig meg nem hallottam. :)
Persze, ha ennel tobb kell, illetve nem kellenek az extra featureok, akkor nyilvan valami belteri megoldasban erdemes gondolkodni.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nem en csinaltam hitkerdest, hanem ti! Javasoltam valamit a topicnyito keresere, amire ti rogton elkezdtetek fikazni, pedig nem ez volt a feladat, hanem az adott celra, korulmenyekhez es adott osszehatarra a legmegfeleleobb eszkozt valasztani.
A tipus izles szerint valaszthato, bemegy, meghallgatja, kivalasztja, orul - ez a feladat, nem az okoskodas.
--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nalam egy Denon AVR (regebbi szeria, AVR-1600) es egy par Focal-Jmlab lett a vege (padlon allo). Eddig kb minden tartalommal az en fulem szamara eleg kellemese hangzott.

Ha azt szeretnéd, hogy ne egy műfajra vagy fogyasztói "igényekre" hangolt, hamisított hangképű hangfalat szeretnél, amin azt hallod, amit a zeneszerző vagy filmkészítő megálmodott, akkor ez:
https://www.thomann.de/hu/yamaha_hs_8.htm
pont kijön 200ból a pár.

Zenehez:

Analog sztereo 2.0

Ma mar leginkabb csak monitorhangfal kategoriaban letezik a piacon, de olyat 50k korul is kapsz jot. Es minden melynyomos baszodas annal csak rosszabbul fog szolni.

Lenyegek:
-ne legyen DSP
-legyen minimum 50W

Nem értem miért hiszi mindenki, hogy a kábel nélkül vezetett hang, (hálózat, stb.) milyen nagyszerű, ráadásul k*rva olcsón megoldva. - A jó hang drágán és megfelelő kábelezéssel sem egyszerű, szögezzük le.
(Azt meg már csak hozzáteszem, hogy a fokozott elektroszmog nem tesz jót a pihenésnek, a kisgyermekek egészségének sem.)

Miért is rossz általánosan a wireless hang? Bluetooth esetén értem, és tök jogos, ott a sávszéloptimalizálás miatt használnak 1-2 fajta codecet, mindegyik veszteséggel tömörít.

De ha van elég sávom, és veszteségmentesen küldök át rajta jó minőségű streamet, azzal mi a baj?

Legutóbb, amikor hangsugárzó megoldást kerestem 200 ezer alatt, sokat gugliztam, de új terméknél ennél jobb megoldást nem nagyon találtam, és a filmeknél az 5.1 szerintem fontos. (Sajnos, kompromisszumos lesz még akkor is, ha dupla ennyit szánsz rá. - Piszokul megdrágultak a komolyabb hangsugárzók. - Egy kisméretű kétutas B&W doboz már 200K alatt nincs is, érdemes nézni a "jofogas"-t, mert néha még a 5-10 évvel ezelőtti beszerzési áron lehet kifogni, kiváló de ma már újonnan elérhetetlen áron kapható, méretes hangfalpárokat.) - Persze a sugárzók peremezésére figyelni kell mert a sima gumi hoszabb idő alatt szétporlad. - Azért nem lehetetlen jó hagsugárzókat kifogni a régen gyártottaknál sem, de spec., időtálló technológia az ilyen használt vételeknél létfontosságú.

https://www.denonmarkabolt.hu/hu/MM/Markak/POLK_AUDIO/BLACKSTONE/TL1700

POLK AUDIO TL1700 Hangsugárzó rendszer 5.1 (189 990Ft)

Hasonlo igenyek kielegitesere vettem denon x540bt erositot tannoy eclipse one hangfalakkal.
Ossz. 150 korul volt, nem bantam meg. :)

--------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Egyre jobban a soundbar/hangprojektor vonal felé húzok. Ebben benne van az is, hogy valszeg a TV szekrény 15cm magas polcára nem fér be az erősítő ahogy látom. Tudom, igen komoly szempontok ezek, de hát ide kell a cucc :)
A korábban előjött HEOS Home Cinema HS2 mellett a Jamo SB40 és JBL Bar 3.1 amiről jókat olvastam. Ezeket valaki használja/hallotta esetleg?

A Jamo SB40-et hallgattam, és meglepően jól szólt, ár/érték arányban mindenképpen. Majdnem vettem is egyet, de nem volt raktáron, mire megjött volna, addigra meg eltérített más (erről írtam sokat lentebb). JBL-ek rettenetesek voltak, a Bar 3.1 mondjuk pont nem volt meg, de nem hinném hogy nagyban eltér a többitől. Ha 16 éves lennék, és az lenne a cél, hogy emberkedjek a haveroknak a házat lebontó mélyekkel, akkor tuti ilyet vennék, amúgy felejtős :)

A HS2 nem nyűgözött le, ha csak filmezni akarsz, és számít a sok okos funkció, akkor jó választás lehet, megbánni nem fogod, de nekem nagyon semmilyen volt hangja, rossznak nem mondanám, de jónak se. Zenében verte az SB40, és az jóval olcsóbb is.

A beszéd érthetőségét két dolog szokta rontani. Az egyik a kiemelt mély, erre vannak a TV-ken is üzemmódok. A másik a visszhangos szoba. Ha pl. tapsolsz vagy csettintesz és hallasz visszhangot, az már a borzasztóan nagy visszhang kategória és akármilyen láncot raksz össze, rosszul érthető marad a beszéd.
--
$ grep -c egy$ word.list
100

Vess egy pillantást a Focal Dimension szettre (Dimension + Focal Sub Air + Focal Bluetooth modul egy csomagban). Tavaly ősszel 220eFt körül mérték combos akcióban. Ez egy érdekes állatfaj, hangprojektornak nem nevezném, a soundbar jelző meg egy kicsit degradáló talán neki, valahol a kettő között helyezkedik el. Van benne DSP, nagyon szépen szól filmekkel is. Én kezdetben egy 25m2-es nappaliban használtam, ami azóta cserélve lett egy nagyobbra (~45m2). Nem okozott gondot neki, sokkal szebben szól mint a régi helyen, betölti a teret, szép és tiszta a hangkép. Mondjuk ez lehet, hogy a fa parkettának is köszönhető (a régi nappaliban hidegburkolat volt), ezt nem tudom.

Nálam a fő szempont a kompaktság volt (az évek során nagyon meggyűlöltem az 5.1 rendszeremet a mérete miatt), és hogy elsődlegesen zenét szeretnék hallgatni rajta, másodlagosan pedig, hogy ne jöjjön zavarba a filmektől se. Ez utóbbinál annyi igényem volt minimum, hogy legyen középcsatorna a párbeszédek miatt, és jó mély. Ezt bőven túlteljesíti, bár nyilván nem fog soha valós surround élményt adni. Zenére pedig számomra tökéletes ezért a pénzért és ebben a méretben.

És akkor jöjjön a feketeleves: ezt a cuccot a megjelenésekor magasra pozicionálta a gyártó, ami nem véletlen, tényleg gyönyörűen szól, biztosan rengeteget reszelték, hogy ebből a kialakításból zenehallgatásra is vastagon alkalmas cucc legyen. Valami 500-600kHUF volt az induló ára. Aztán közben eltelt pár év, és mivel nem tud HDMI-n 4K-t, így elég viccesen nézne ki már ez az árcédula. Gyakorlatilag mozi esetén csak optikára tudod bekötni emiatt (kivéve ha elég az FHD), ott viszont támogat DTS-t is. Ez aztán hoz magával egy másik negatívumot is: ha nem használod a HDMI-t, akkor nyilván CEC sem lesz, szóval +1 távirányító (vagy univerzális infrával oldod meg).

Ha együtt tudsz élni a fentiekkel, és megint lesz rá egy 200kHUF körüli akció, és úgy döntenél hogy belevágsz, akkor szerintem nem fogod megbánni, illetve imádni fogod.

Update: jézus atya úristen, nem tudom mi történhetett, de mindenhol vissza van árazva 450-600kHUF közé. Ennyiért 100% hogy nem lehet eladni, és sejtésem szerint rengeteg lehet belőle a viszonteladóknál, mert tavaly is több alkalommal akciózták (igaz, akkor "csak" 300-350 ezer volt a listaára), szóval lesz ez még 200-250 között rövidesen...

Update2: egy helyen látok 250-ért.

Köszönöm. Igazából tud mindent ami kell nekem, mert elég a HDMI. A sub sajnos nem vezeték nélküli, ez probléma. Meg az ára, amit jeleztél.
A kiadása óta pedig eltelt ~4 év. Mondjuk hang szempontjából ez nem IT, az avulás nem ugyanaz. Kérdés, hogy hasonló hangminőséget produkálnak-e a mai 200k körüli rendszerek.

Én eléggé beleástam magam a vásárlás előtt, illetve sok soundbart és hangprojektort meghallgattam. Ebben az árkategóriában kezdődnek a Yamaha és a Denon normálisabb cuccai, de ott is inkább arról szól a történet, hogy a 150 ezres kategória hangját kapod + sok olyan funkciót ami azokban nincs. Ezeket a Focal lazán lemosta zenében, azért nem volt akkora véletlen az a fél milliós induló ár, csak hát manapság ennyit már nem lehet kérni egy ilyen jellegű cuccért, ha nincs benne cloud, multiroom, spotify kliens, etc.... Illetve hajlandó lettem volna még áldozni komolyabb Yamahára (YSP-2700), de az sem győzött meg hang téren (funkciókban persze az is veri a Focalt, mert az buta mint a föld). A 4K HDMI hiánya fájó, de elvagyok az optikával, és valószínűleg sok évig szolgálni fog, a hangminőség pedig mindenért kárpótol.

Ha szerencséd van, ócskapiacon találhatsz jó erősítőt+hangfalat. Egyszer ott leltem 2x50W-os Fischer erősítőt + 2 50W-os régi Orion hangfalat. Ezeken az 50W ténylegesen 50W, nem kamu-wattok, mint amik a mostani erősítőkre vannak ráírva. A hangja is szép, régen még ügyeltek a hangfalak "asztalosmunkájára" is.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

A kicsi hangszóró az közép és magas hangok kiadására való. Egy jó hangdobozba az is kell.
A most kapható háztartási hangfalaknak rettenetes vacak a hangzása, akármekkora nagyra is van megcsinálva. Dübörögni, meg ciripelni tud csak... persze disco-zenéhez tökéletes, de a metalzenének, komolyzenének, vagy a népi hangszerknek nem adja vissza a hatását, teljesen élettelen hangzást produkálnak. Hangszínezővel sem lehet mit kezdeni, mert középtartományban nincs dinamikája, csak süvítő valami.
Csak azért írom le ezt, mert 200000 Ft feletti hangfaltól is hallottam már ilyen förmedvényt.
Hangfalvásárláskor próbálni kell. Ha lehet, vinni zenét is, és azzal. Lehet néhány 10000-ért is jót venni, meg 200000 felett is vacakot.
A teljesítmény illetően: írnak rá mindenféle kamu wattokat... meg kell nézni a betáp áramfelvételét, megszorozni a feszültséggel, és annál biztos nem nagyobb. ( ennek a szorzatnak kb. 0.7-0.9-szerese).

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

Persze. Nem azt mondtam hogy kicsi nem kell, csak azt hogy nem az igazi ha mindenre kicsit akarnak használni. :)
Dehogy tökéletes diszkó zenéhez. Ahhoz se. Meg máshoz se. Ma lassú, szétkent, vékony, műanyag hangszínezetű és lapos hang a divat. Vagyis ezt etették meg a nép jó részével a gyártók. Alig hallani egy tényleg egészséges hangot. Ami ugyanezt csinálja, csak még torzít is és úgy tűnik mintha ő lenne a diszkó dögös hangzás, az még rosszabb. És valójában még a diszkót se tudja elég jól.
Aztán meg lassan ez nem is lesz már árszint kérdés se, bármilyen árkategóriában meg tudják csinálni.

Sajnos így van. Modern, elektronikus zenéhez már mindegy, csak legyen hangerő. Van egy legolcsóbb, hordózható bluetooth hangsugárzóm, hogy grillezés közben se maradjak zene nélkül. Dj-k által komponált muzsika gyakorlatilag majdnem ugyanúgy szól a körömnyi hangszóróin, mint a kis hifimen. Puffognak a "mélyek", ciripelnek a magasak. Mondhatni, mint egy kecsesen ringó fecske.
Ugyanez, ha már olyan zenét kell megszólaltatnia, amiben vannak hangszerek és vokál, akkor sajnos átmegy a recsegve fingó kecske üzemmódba. A zene által hordozott információ fele, vagy ki tudja mennyi része nem jelenik meg. Azt gondolom, hogy aki csak árlista alapján keres hangcuccot, az még valószínűleg nem hallotta a részleteket és így nem is fog hiányozni neki. Ennyi. :)

Kint ülős zenehallgatáshoz csináltam egy ilyet:
Volt egy fél pár régi Videoton D130 hangfal:
https://img.index.hu/imgfrm/9/7/0/2/BIG_0009439702.jpg

A Tescoban vettem egy ilyet 1299 Ft-ért:
https://www.oppomart.com/media/wysiwyg/Accessories/ILIKE_AY905_04.jpg

Kivezettem a megfelelő vezetékeket, rákötöttem a hangszóróra, a dobozban elfért még egy nagyobb akku is, meg csináltam normális antennát a bluetooth-nak, így ha kiülök a tornácra, a benti gépről is tudja venni a jelet. Nem hangos, de egész jó minőséget értem így el... piknikezéshez is pont jó. (eredetileg kávéőrlő-hangja volt.) A "dobozzára" rá volt írva hogy 100W, 1W-ra számítottam, de kellemesen csalódtam, mert kb. 3-4W-ot is tud.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

Elég pöpec! Kicsit hasonló megoldást láttam jópár évvel ezelőtt a Balatonparton franciáknál. 40x40x40-as farostlemez kockában autórádió, autó akksi és valamilyen bazi hangszórók. Arra pont elég volt, hogy körbeüljék. Azóta szerettem volna olyasmit építeni, de mióta bejöttek ezek a hordozható filléres szappantartók, inkább vettem egyet és így nem kell két ember a mozgatásához. :)

Itt már nem a hangfelvételeken lévő hangzás és zenei tartalom hűséges visszaadása a cél, hanem a minél érdekesebbnek tűnő hang effektusok. Mint a média üzletben a TV-k. Nem az a lényeg hogy a természet képen lévő zöld olyan legyen mint amikor kinézel az ablakon, hanem az a lényeg hogy a kép, a színek minél erősebben virítsanak. Az se baj ha olyan színeken teszik mindezt amilyen színek az életben nincsenek is. A lényeg hogy az emberek kapják fel a fejüket hirtelen hogy hűha. Valahol a marketing fejek úgy gondolják ilyen és ehhez hasonló effektusokkal lehet valamit minél gyorsabban minél több embernek eladni.

... pedig akár örülhetne is neki... tehet rá cserepesvirágot, vagy egyéb kacatot, ha nehéz dolgot tesz rá, az még tovább javíthatja a hangzást is. :)
Ha a hangszórók valamelyike hibás is lenne, az sem baj, a fadoboz a lényeg, hangszórót azt meg lehet venni bele. Műanyagdoboznak meg soha nem lesz rendes hangja, akármilyen hangszórókkal meg elektronikával próbálják kompenzálni.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

"Műanyagdoboznak meg soha nem lesz rendes hangja, akármilyen hangszórókkal meg elektronikával próbálják kompenzálni."
- azert ez eleg elhamarkodott kijelentes. Maradjunk annyiban, hogy van az a muanyag, ami egyenerteku a fa sulyaval, tomorsegevel, merevsegevel. Ha ezt hasonlo modon alkalmazzak, akkor az egyenerteku - mas kerdes, hogy valoszinuleg dragabb megoldas, mint a fa. Egyebkent meg a fa se fa, hanem laminalt pozdorja, vagy jo esetben retegelt lemez.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Valaki felvilagositana, hogy mi pontosan a soundbar es soundprojector?

Az a hosszukas bizbasz amit tv alatt lehet latni?

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Elvileg a nagy trükk(1) az lenne, hogy az ügyesen elhelyezett hangsugárzókkal és/vagy a szoftveres mókolással tud olyan hangképet adni, ami közelíti a többládás rendszerek hangképét. Nyilván titkolják a konkrét megoldásokat, de a visszaverődésekkel, időzítésekkel (is) játszik, részben hogy a szoba akusztikáját korrigálja, részben hogy a nyomorék elrendezésből mégis hasznot csiholjon.

Az, hogy milyen bemenet van rajta, már majdnem mindegy. Feltételezem, hogy mivel tévéhez szánják, legalább ARC HDMI van mindegyiken.

Aztán persze minden gyártó próbál ügyeskedni a saját megoldásaival, ahogy tapasztaltam nagyon-nagyon széles a skála hogy melyik, mennyire jó bármire is. Csak zenehallgatáshoz én nem vennék ilyet, de ahol a filmnézés fontos(abb) és kevés a hely, ott nem biztos hogy eleve halott ötlet.

1) https://www.cambridgenetwork.co.uk/directories/companies/4/products/625/

Én a helyedben tojnék a frekvenciagörbére, a centikre és a wattokra. Ha tetszik, tetszik, ha nem tetszik, nem tetszik.

De ha az érdekel hogy mit tud a technika, akkor érdemes ezeket megfülelni. Nem, csodák nincsenek, de szerintem van létjogosultsága a termékvonalnak (és pláne jövője).

Viszont valószínű (bár bő két éve hogy az árakat néztem), hogy a 200-as ár alatt használtan vagy akciósan találsz olyat, ami tényleg jó mindenre (is). De ez is egyéni ízlés kérdése, csak te tudsz dönteni.

Ja, és ha nem túl hitvány holmit veszel, akkor az másképp fog nálad szólni mint ahol korábban hallgattad (pl. a boltban :D). DSP, akusztikus korrekció ide vagy oda.

Az utóbbi nálam nagyon kijött. Amikor megvettem a Focalt, pont az tetszett meg benne, ahogy betölti a teret, illetve hogy olyan apró részleteket is hallottam rajta amiket az előző rendszeremen nem. Aztán hazavittem, és bár nem szólt rosszul, de közel sem volt az az élmény ami a boltban. Már-már placebónak gondoltam, mert az öreg szaki nagyon hipe-olta (Octogon Audio), gondoltam csak bedőltem neki, és azt hallottam a boltban amit hallani akartam. Aztán pár hónap múlva másik lakásba költöztem, teljesen más a nappali elrendezése és a mérete, illetve járólap helyett fa padló van. El is felejtettem már a dolgot, tehát nem úgy álltam neki, hogy akkor én most jól letesztelem, hogy hogy szól itt a cucc. Simán csak ledőltem a kanapéra költözés után, bekapcsoltam, és 2-3 perc után jött a felismerés, hogy bizony itt valami nem stimmel (sokkal jobban szólt, mint a régi lakásban).

Elvileg sima fejhallgató is elég arra, hogy ne csak bal-jobb irányt hallj, hanem fenn-lenn előre-hátra... Csak olyan felvétel kell hozzá... felvételkor a mikrofonokat emberi fül formájú műanyagba kell beleszerelni, pont úgy, mintha a mikrofon membránja lenna a dobhártya. A két "fület" meg pontosan olyan szögben és távolságban felszerelni, mint ahogy az az emberi fejen van.
500 Hz és 8000 kHz között érdekesen változik a hang spektruma is, iránytól függően. Néhány Hz-enként hullámhegyek-hullámvölgyek, amik iránytól függően "másznak el" , szélesednek, keskenyednek. A normál stereo-nál csak időbeli eltérések vannak a két fül között, de ha a fent leírt fül formájú cuccal veszünk föl valamit, akkor 1 füllel hallgatva is van egyfajta térhatás: érezni a fent-lent elől-hátul irányokat.

Szoftveresen meg gy van megcsinálva, hogy a fül adott irányra jellemző spektrumlépével szűrik azt a hangot, amit asott irányból akarnak hallatni... 2 csatornára 2 féle spektrumkép-szűrés.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

Ez engem annyira nem lep meg, hobbiból csinálok ilyen felvételeket.

https://blog.fisher.hu/blogv2/wp-content/uploads/2017/11/Imakumano-kann…

Elvileg ezen is van fent-lent, most lusta vagyok tovább keresgélni:

https://blog.fisher.hu/blogv2/wp-content/uploads/2018/03/VaroldalTaban…

Hát... belenéztem pár whats inside a soundbar tutoriálba... illetve csemegéztem a soundbar frequency response mérésekből. Igazi hangszerek hangját fizikailag képtelenek visszaadni, igen fontos frekvenciák hiányoznak általában alul (akár egy komplett oktáv 100Hz körül!!) és beszédérthetőség tartományban is vagy olyan frekvenciák hangsúlyosak, amik a "dobozhangzás" nevezetű dolgot erősítik. Mindegy, hogy olcsó vagy drága, kb ugyanaz mind.

Hacsak nem csak és kizárólag mai elektronikus zenét szeretnél hallgatni közepes hangerőn akkor menekülj ettől a megoldástól.

Igen, igen, ízlések, designok, (és leginkább) marketingek és akciós újságok áldozatai vagyunk, de a kutakodás után is azt mondom, hogy egy fasza aktív stúdiómonitor, semmi más.

Ha kicsi, keskeny doboz kell, vagy elég akkor ennyi pénzből én is aktív monitort vennék, meg elé valami ami jól hajtja meg, talán leginkább egy számítógép és szintén stúdió célú hang eszköz, szimmetrikus kábelezés az aktív dobozig. Mondjuk az Adam két legolcsóbb aktív dobozából valamelyik, plusz Focusrite USB audio vagy hasonló.
Azért otthon nappaliban ennek van néhány problémaköre is. A kezelhetősége, távvezérlés hiánya és az aktív dobozok áram igénye külön-külön dobozonként. Viszont hangban szerintem is egy ilyen felállás lehetne a legjobb ennyi pénzből 2 csatornában, új készülékekből. Esetleg ha szükséges később még megtoldható aktív szubbal.

Pont ilyen konfig van a nappalimban. Egy par Adam T5V, egy Focusrite 2i4 usb auidoval. 3 honapja szereztem be oket. Nagyon hasra vagyok esve, hogy mennyire reszletgazdag gyakorlatilag minden akusztikus zene, meg hogy milyen tere van a zeneknek. Nagyon durva, hogy rongyossa hallgatott szamokban uj dolgokat fedezek fel. Imadok rajta zenet hallgatni.

Ennek ellenere a mely hangokkal nem vagyok tejesen elgedett. A basszusgitarok meg siman jonnek meg a nagybogok, de sok elektromos zenenel "elfogy" a mely, ha igazan mely tartomanyokban szol. Mondjuk, ez egy studio monitor, ami szandekosan nem tolja tul a basszust.

Filmekhez nekem nem sokat ad az elmenyhez. Ehez a hangfalparhoz szerintem kell a sub, be van nekem is tervezve a kozeljovoben egy Adam Sub 7 vagy 8.

Nem is tudtam hogy van olyan hogy google... :O

Jobban örültem volna egy konkrét görbének. Ugye figyelembe vetted hogy a keresztváltó frekvenciájánál a két hangsugárzó egymásra dolgozik? Ettől még a frekvenciaátvitel olyan lesz mint az ökörhugyozás, de az se lepne meg, ha a névleges frekvenciánál épp púp lenne a látszólagos beszakadás helyett.

Az ingadozas +/-3-4 dB korul van,inkább jellemzoen 2-3kHz kozott es a felso hatarfreki kornyeken vannak hianyossagok, de nem rosszabb, mint a legtobb also-kozep kategorias ketutas aktivdoboz. Siman alkalmas arra, amire a topicnyito szanja.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Gondolom azt tudjátok hogy ezeket a méréseket 1 méterről csak tengely irányól mérik, statikus jelekkel.
Mi meg zenét hallgatunk ami dinamikus jel, és nem az 1 méterről tengely irányban működő hangját halljuk a sugárzóknak.
Vagyis kb. ennyit érnek legtöbbször az ilyen mérések. Csak viszonylag szűk szempontból modellezik a valós felhasználást.

A magashangok terjedese egyebkent is iranyerzekeny, igy aki nem teljesen szemből, a magassugarzokkal fulmagassagaban elhelyezkedve hallgatja a cuccot, annak edesmindegy, hogy azert nem hallja a magasakat, mert rossz a lanc atviteli savszelessege, vagy mert egyszeruen fizikalisan nincs "rahallasa" a sugarzokra. A hifiskedes es a zenehallgatas ket teljesen kulon kategoria.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ezt most nem egészen értem hogy miért itt.

Oké, egydimenziós állóhullám, azaz gyakorlatilag síp. A valóságban egy szoba (még ha dedikáltan zenehallgató szoba is) kétségbeejtően bonyolultabb valami, amin nem sokat segít az se, ha nem egy, hanem több, és egymástól relative távoli hangforrás van.

Szóval a két, diszkrét frekenciaátvitelből csak az a biztos, hogy nem olyan lesz :D

Mi lenne az alap elv, a cél? Ha az hogy a hangfelvételen lévő hangzást, akusztikát visszakapjuk, az egy átlagos lakószobában több méterről hallgatva hangfalas hifiken úgyse fog megvalósulni, legfeljebb valami katyvasz amit mindezek együtt kikavarnak belőle mire a füledhez ér. Persze magát a zenét, filmet ettől még lehet élvezni, jó esetben.

Nenene, kezd elszaladni a dolog egy fura irányba. Arról van (volt) szó, hogy van két, külön felvett frekvenciaátvitel egymás mellé téve, és ebből ránézésre sok minden kiderül, csak épp az nem, hogy a hangváltó névleges frekvenciájánál púp lesz-e vagy horpadás. Meg hogy mekkora. Legalábbis én ránézésre meg nem mondom.

És az utána már egy megint más történet, hogy otthon, a valós körülmények között, a zenehallgató székben ülve mi lesz az eredmény. Nyilván még kevesebb köze van a két, egymás mellé tett izémizéhez.

Soundbar vonalon is van ám nem technikai érvem, most hogy méricskéltem :)
A TV talpa olyan, hogy jelentősen előre nyúlik. Ha lábakon áll a soundbar a láb felett TV alatt, van 6 cm-je. Nagyobb bar kitakarja az infrát is, még ha a szekrényen is áll.

Köszönöm a sok ötletet, megyek hallgatózni ezek után. A topicot persze nem szeretném lelőni, hátha felcsillan a szemem még valamitől.

Kiváncsi lennék, hogy a sok "fadoboz! , erősítő! , a soundbar szar!" vájt fülű hozzászóló közül hányan véreznének el egy vakteszten.
--
ne terelj

Ha válogatnék 4x1 perc zenét, még a gyengéit is meg tudnám mondani. Pedig messze nem vagyok igazi vájtfülű.
A zenehallgatás éppen úgy gyakorlás kérdése, mint bármi más. Persze annyi könnyítéssel, hogy néha a naívan egyszerűnek gondolt zenék fingatják meg legjobban a hangsugárzót.
Egy hifista lehet elvakult, de jó részük azért nem annyira hülye, hogy tízszeres áron vegye meg ugyanazt a minőséget.
A hang az fizikából és pszichológiából áll össze a fejedben. Az utóbbit lehet variálni, de csak egy határig. A fizikai törvényeket meg nem lehet megerőszakolni. Pl. egy 10cm élhosszúságú kocka alakú "szubbasszus láda" soha nem fogja megszólaltatni a 8-12m hosszú orgonasípot. ;) Vitatkozni lehet, de nem igazán érdemes.

Nézegetem ezt a LAN kábelt, hogy mi szerint van kötve, de...
...biztosan így "jobban szól", mindenesetre nem T-568A és nem is igazán T-568B... nyilván működik (a differenciális párok stimmelnek), de azért mégis...

Amúgy "There’s a handwritten name/ID of the person who soldered the cable."
:-)

Nem a hülyékre gondoltam. Ha van egy nagyon drága szerkezeted, akkor milyen szar tápja lehet, ha egy kábelre is érzékeny. ;) Ez bizony a gondolkodás képességének a hiánya.

Inkább mondjuk úgy tudományosan, hogy valamilyen eredeti hangzást kell minél jobban utánozni és nem az effektekre vagyok kíváncsi. A zenét nem ismerők rock (stb.) zenére mondják: Hű, milyen basszusok!! - Arra jók lehetnek az egyszerűbb szerkezetek. Én meg orgonát, szimfonikus zenekart és éneket szeretek hallgatni. És itt kezdődnek a bajok. Odafigyelés nélkül még az mp3 is szépen szól, de csak egyszerű, kevés hangból álló anyagon. A bézbólütő már akkor is érkezik, amikor megszólal egy Hammond orgona. ;)

Mint amikor egy fiatalembert megkértem, hogy hallgasson meg 2 perc zenét. Végighallgatta a 10 perces számot!
- Hogy tetszett?
- Jó volt! Milyen hangszerek szóltak?
- Orogona.
- És a többi?
- Fiam, EZ AZ orgona.

Szóval hogyan tudná valaki megítélni valaminek a "nagyhűségű" hangvisszaadását, ha soha nem hallotta élőben? Megfordítva: Olyan zenei anyagon, amiről tudom hogyan szól a valóságban, könnyedén meg lehet ítélni a minőséget. Egy ravasz dsp képes lehet pszichológiai átverésre is. Egy valóságos hangszer hangzása meg általában olyan bonyolult, amivel a dsp nem fog megbírkózni. Így aztán marad a fizika.

Na igen. Csak ez a nézet feltételezi hogy azok a hangszerek a világ összes hangfelvételén egyformán szólnak. Na éppen ez az ami nem áll. A hifiben nem sokra mész az eredeti hang kergetésével, mert hát mi az eredeti hang és az az eredeti hang melyik hangfelvételen van rajta és honnan tudod hogy azon milyen arányban eredeti hang van rajta? A világ összes hangmérnöke tisztában van azzal hogy olyan hogy egy az egyben hang reprodukció olyan nem nagyon van. Lényegében a hangfelvétel hangzás újrateremtésről sokkal inkább szól mint hang másolásról. Persze azért a világ hifijeinek nagy része árszintektől függetlenül is van annyira pocsék hogy simán meghallható mennyit módosít, költ hozzá a hangfelvételeken lévő hangzáshoz. De azért ebben tapasztalat, gyakorlat is kell.
Bizonyos könnyű műfajok egyébként a hifiket sokkal hamarabb megfektetik mint a klasszikus zene többsége. És nem csak a basszusokról szólnak a többi műfajok se. Az más kérdés hogy sokan ma azt hallgatják elsősorban mint jó hangminőség, a basszus hangot. De ez nem műfajt és nem a hangfelvételek többségét minősíti, inkább a fogyasztók egy részét.

Ennyire nem jött át a lényeg? Sajnálom.
Nem írtam sehol semmit az általam preferált zenékről. Arról inkább próbáltam hogy a hangfelvételeken nem az és nem úgy van rajta ahogy sokan azt szeretnék és amit gondolnak róla. Példaként, ha a pop, rock zene hallgatók bizonyos felének az a lényeg hogy nyomjon és üssön a basszus mert arra tudnak csak élvezni, ahhoz alapos mély hang emelés kell a lejátszó cuccon elsősorban. Vagyis nem úgy akarják visszahallgatni ahogy a hangfelvételen rajta van, mert ha úgy akarnák akkor nem kéne rányomni még a basszusra. Vagyis akik a hangfelvételt készítették, a hangmérnök, producer, a zenészek se úgy gondolják hogy annak a zenének úgy kell szólnia, mert a hangfelvételen alapból nem az van, nem úgy. Ahol az a zene készült a stúdióban se úgy szólt.
Persze mindenki azt és úgy hallgat ahogy akar, személyes joga van rá. De ha valami így működik lehallgatás oldalon, akkor az nem a zenei műfajt és a zene készítőit minősíti, csak annak abban a formában hallgatóját.

"De ha valami így működik lehallgatás oldalon, akkor az nem a zenei műfajt és a zene készítőit minősíti, csak annak abban a formában hallgatóját."
- nem, ez senkit nem minosit, legfokeppen a hallgatot nem. Teljsen szubjektiv, hogy ki hogyan akarja hallgatni, hallani a zenét, kinek milyen hangzas hogyan tetszik. Nincs rossz, vagy jo, egyeni preferenciak vannak. Honnan tudod, hogy a tied a jo es a mase a rossz? Ez nem igy mukodik.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Megint nem jött át a lényeg. Nem írtam olyat hogy mi jó, mi rossz.
Azt próbáld megérteni hogy ha valahol valakik egy irányban hallgatnak és várnak el valamilyen hangzás formát, az nem feltétlenül kel minősítse a zenei műfajt és a hangfelvétel és a zene készítőit, mert lehet ők mást akartak eredetileg és emiatt más is van valójában a hangfelvételen.

"De ha valami így működik lehallgatás oldalon, akkor az nem a zenei műfajt és a zene készítőit minősíti, csak annak abban a formában hallgatóját."
- ezt te irtad, nem? :) most akkor hibas-e a hallgato, ha o mas hangszinelessel, vagy mas aranyokkal talalja elvezhetonek a zenei muvet, mint amit a hangmernok kikevert?! Senki nem mondta, hogy ez minositene az eloallitot, de ugyanugy nem minositi a fogyasztot sem. Ezert teves az az elgondolás, hogy egyik eszkoz alkalmatlanabb a zenehallgatasra, mig a masik pedig alkalmasabb.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Sajnos ez elsősorban is pénzkérdés. Legtöbben nem fognak félmilliót kifizetni egy kisebb méretű B&W hangfalpárért. Pedig a korrekten megtervezett, jó hangú dobozoknak ez még csak a minimuma. Elérhető árú erősítéstechnikáról meg már szó sincs. (Maradnak a végletekig kommersz ill. kompromisszumos hangsugárzó eszközök a tömegesnek tekinthető fogyasztói oldalon. Ennek megfelelően mit, - milyen hangot, - is keresünk?) - Nem volt ez mindig így, alig 10 évvel ezelőtt 100 ezer forint is még tétel volt a "konzerv"-zenehallgatásban.

Az ember a mai világban mindig a maximumot keresi az igényei kielégítésében, az ehhez tartozó ráfordításában pedig a minimumot. Nevezhetjük emberi gyarlóságnak is, de a polgári-fogyasztói gondolkodásmód velejárója. Ehhez a gondolkodáshoz "nőt fel" az ipar és a szolgáltatás is. Annyi kiegészítéssel, hogy a gyártó-szolgáltató minimális ráfordítással akar eladható terméket előállítani, és azt maximális haszonnal kívánja értékesíteni.

Na most, a két egymást kiegészítő viselkedési formában kell számunkra a még használhatót megtalálni.
(Nincs jó megoldás, esetleg csak kevésbé rossz, de azok is kiveszőben vannak.)

Régen, ha egy cég csúcsmegbízhatóságú-minőségű terméket kívánt piacra dobni, akkor felhasznált űrtechnikára-technológiára hivatkozott. - Ma az űrtechnika a kínai "JADE-NYÚL", ami a Holdon működött kb. 5 percig. Ez igaz ma a dobozokban túlnyomóképp használt hangsugárzókra is. (Persze nem a Holdon-működés idejére értve.)

De mi az a "minoseg"? Valamikor a hifi-szabvanyt pl ennek a definialasara dolgoztak ki, ez volt a minimalisan elvart szint. Azt gondolom, hogy manapsag ez inkabb hitkerdes, szubjektum, mintsem jol korulirhato, muszakilag is definialt keretrendszer.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

...A mult szazad hetvenes eveinek elejen. :)
Nem volt tul magasra teve a lec, de egyebkent is ez a minimum szint kovetelmenye volt, de legalabb deklaraltak valamit. Ellenben most a marketing, a szemelyes hitbeli preferenciak, sznoberia uraljak a szakmai elvek helyett a kozvelekedest, szulven olyan elferdult gondolkodast, mint ami e forumon is tapasztalhatunk.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

ez a nézet feltételezi hogy azok a hangszerek a világ összes hangfelvételén egyformán szólnak...
Pont nem erre utaltam, viszont a jelenséget régen feltalálták. Csak így "fejből": A Karajan Gold sorozatban - ugye a CD technológia akkor már "régi" volt - a DG 22 szabadalmát használták fel a "szimfonikus zenekar tökéletesebb ábrázolásához". Vagy valami hasonló. Ez megegyezik azzal, amit írtál, hogy tisztában vannak vele és küzdenek ellene.
A basszus csak egy példa volt. Mondhattam volna a szinte fülsértően magas hangú orgonasípokat is. Hiába nem ereszkedő a frekvenciamenete az elektronikus zenének, mégis felveszik vele a versenyt az ilyen természetes hangforrások. (Ez jó ötlet, meghallgatom az 50kHz -> 25kHz hangfalakon mi az eltérés.)
A basszus imádat mással is magyarázható. A nagyon olcsó hangrendszerekben kicsik a hangfalak, míg a drága rendszernek a nagyobb dobozokkal jobb basszust biztosítanak. (Elismerem, ez egy langyos, pozitivista hozzáállás. ;)) Az 5.1-es filmek "öblögetős" basszusai meg sokszor a zenénél sokkal hangosabb, esetleg természeti jelenségek (pl. vulkánkitörés, morajló égzengés) fülsüketítő hangosságának illúzióját keltik. De ennek semmi köze a zenéhez.

"Az 5.1-es filmek "öblögetős" basszusai meg sokszor a zenénél sokkal hangosabb, esetleg természeti jelenségek (pl. vulkánkitörés, morajló égzengés) fülsüketítő hangosságának illúzióját keltik. De ennek semmi köze a zenéhez."
- mikor elegseges a basszus? Ha azzal a tobbutas hangdobozzal reprodukalhato a szintje, ami egyebkent is egymagaban rendelkezesre all, vagy ha kulon subsugarzot hasznalunk a basszusmenet a termeszeteshez kozelito szintjenek reprodukalasahoz?!... Mikor jarunk kozelebb a szerinted "zenei" allapothoz?

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Remélem egyikünk sem gondolja, hogy pár mondatos hozzászólásban meg lehet fogalmazni az akusztika tudományát. ;) Ezért csak szösszeneteket tennék az elképzeléseimről és tapasztalataimról.

A basszusláda azon a téves hipotézisen alapul, miszerint a mély hangokat irányfüggetlenül halljuk. (OK, tanultam fizikát is. Tudom miért igaz is.) Aki ilyet állít, az még nem hallott orgonát vagy szimfonikus zenekart. A basszus sípokat, nagybőgőket és üstdobokat pedig lehet hallani, hogy merről szólnak. Ezt lehet utánozni, de ez az elrendezés tökéletlen képet ad.

Az is igaz, hogy az olcsó szatellitek mellé kell valami nagyobb, ami mégis képes mélyre menni. Ugyanúgy a basszusláda fizikai mérete lehet jóval nagyobb, mint egy álló hangfal, tehát képesebb mélyebbre menni.

Ágyúlövést hangszóróval utánozni nyilvánvalóan csak gyengén lehet. :)

Úgy gondolom, hogy egy szimfonikus zenekart a job és bal középpontjában elhelyezett 1000-1500W/db teljesítményű hangszóró párral lehet elkezdeni utánozni, miközben a nézőtér harmadától hallgatod. Utána - gondolatban - kedjük csökkenteni a terem méretét, a távolságot és a teljesítményt. Ennek a végén eljutunk egy lakószobához. Egy jó műfejes felvétel + füles nagyon hasonló hangzást eredményez. A szobában ez mindenképpen elromlik.

A hangszerek legalább 4-5 felharmonikust termelnek. Fogadni mernék, hogy nem tesz jót a hangképnek, ha az alaphangot + 2-3 felhangot a basszus irányából, a többit meg két oldalról hallod. Az irány érzékelése biztosan sérül. ;)

A basszus természetes erősségét 2-3 esetben tapasztaltam, ha a harckocsi ágyút nem számolom. ;)
Az egyik a pápai nagytemplom nagyharangja alatt álva. Képzeld el, amikor a harang szép lassan pont úgy billen, hogy a fejed a fókuszban...aztán ráesik a néhányszáz kilós vaspöcök. Ilyenkor az ember már tudja, hogy az infrahang is egészen jól hallható! Ennél jóval gyengébb a 9m körüli orgonasíp fél hullámhossznyi távolságból. Viszont egészen hasonló volt a BS hangosítása. A Zeppelin koncerten a nagydob szinte enyhén eltolta az embert az ülésben. Ott kb 100-150 nagyobb hangdoboz biztosította ezt az effektet.
Ezek a "természetes hangok" igen gyengén utánozhatók, de lakószobában semmiképp.

Ott is van a válasz, de leírom rövidítve.
Ha a felvétel térben elhelyezkedő basszus forrásokat tartalmaz, akkor elmosódottá teszi a hangképet. Ha csak effekteket hallgatsz, akkor tökmindegy - hiszen azok ilyen körülményekre készültek. Az utóbbi lehet pl. 5.1-es film. Így aztán az orgona és szimfonikus zenéket, ha >2.0, akkor 4.0 és nem 5.1 formátumban adják ki. Ez arra hajaz, hogy ugyanazt gondolják, amit én. Van is pár ilyen SACD és DVDA felvételem.

Vedd figyelembe azt is, hogy kedvelem az orgonát, és egy időben gyakran hallgattam a karzatról zenét - szine a "hangszer belsejéből". No, nem én játszottam, hanem ő, akinek a nagyszobájában is játékasztal van. :-D

Ezt en ertem, inkabb abban keresem a valaszt, hogy mi a jobb megoldas a magasabb hanghuseg szempontjabol: ha a frekvenciamenet hianyossagait probalom helyrerakni a subtartomany mrgtamogatasaval (es ketsegtrlenul maszatolom vele a melytartomany lekepezodeset), vagy ha meghagyom a 2.0-at, a ketsegtelenul szerenyebb, legtobb esetben energiaszegeny melyzartomanyaval. Ugyanez meg erkedesebb, ha kifejezetten 5.1-es felvetelt veszek alapul - ott ugye kotelezo tartozek a sub, ami viszont csak egy pontbol sugaroz...
En egyebkent a frekvenciamenet linearis kozeli allapoton tartasra valo torekvest (de szep mondat lesz ez..) fontosabbnak tartom a terbeli lekepezesnel.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Egyre ritkabban van idom direkt modon zenet hallgatni, viszont szinte folyamatosan zenet hallgatok reggeltol estig a hatterben, igaz a lehallgatas helye folyamatosan valtozik. Igy gyakorlatilag a klasszikus sztereo szinpadkep mint olyan, igazabol lenyegtelen is a szempontombol. :)
De mindegy is, a dilemma fokent elmeleti - kinek mi a fontos.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ha kicsit tanulmányozod a hangsugárzó matematikai (mechanikai és dinamikus) modelljét, no meg annak a fejlődését, akkor rövid úton rájössz: Csoda, hogy egyáltalán hasonlít bármihez is, amit lejátszol. :-D
Egy hangsugárzót többféle spweep sebességgel mérve egy csomó eltérő frekvenciamenetet kapsz. Egyszerű példával élve a lassabb változásnál jobb eredmény esetében a kevésbé dinamikus müsoranyagon fogod szebbnek találni a visszaadott hangot. Sajnos az átvitel linearitása csak statikus mérés, míg az időtényezőre most még nincs megoldás, így mérőszám se sok. Legfeljebb az erősítő kimeneti csillapítása (alias akár ellenállása), ami egyes modelleknél állítható. No, ha ezt még beilleszted az említett modellbe, akkor még midig pontosan a hajadra kenheted.
Azt meg nem tudom honnan veszed, hogy a subláda hiánya energiaszegény basszust eredményez. Hidd el, az 5.1 őrület előtt is hallgattag az emberek zenét! Sőt, olyat is, amiben basszusok is voltak. :-D

Ha meg tényleg igazi basszust szeretnél, ahhoz kell egy asztalos haver, aki ezt meg tudja építeni. Aztán ennek az oldalára tetszőleges közép és mélysugárzót ráakaszthatsz. Nem fog felborulni! ;) (Forrás: Rádiótechnika Évkönyve 1981, 18-19. oldal)

"Azt meg nem tudom honnan veszed, hogy a subláda hiánya energiaszegény basszust eredményez."
- rosszul fogalmaztam, inkabb azt mondom, hogy egy subbal "megsegitett" lancban intenzivebb melyek produkalodnak.
"Hidd el, az 5.1 őrület előtt is hallgattag az emberek zenét! Sőt, olyat is, amiben basszusok is voltak. :-D"
- nem hiszem, ki van zarva! A melyladaba is alig fer el a dobos! :)

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Az a jó kis JBL 250Ti és társai. Akinek ilyenek voltak (vannak) nem nagyon kell agyalniuk a plusz szub szükségességén. :) A rendesen megcsinált 3-4 út, 30-38-as mély sugárzó, igazi dedikált közép és nem kell arra gyúrni hogy a vékony hangú rendszerekből hogyan csináljunk életszerű testességet.

A hangreprodukcio, legyen ez akarmilyen koltseges es muszakilag, tudomanyosqn megalapozott, nem mas mint egyszeru illuziokeltes. Soha nem lesz olyan eros illuzio, ami meg csak kozelitoleg is egyenerteku lehet az eredeti korulmenyek kozott eloadott elozenevel. Az illuzio merteket nagyban javithatjak azok az utolagosan alkalmazott technologiai, fizikai trukkok, amelyek a felvetel es az atviteli lanc hangzasbeli inkompatibilitasan hivatottak javitani. Persze ugyanugy ronthatnak is a hangkepen (az alkalmazas modjan, merteken mulik), de hogy ezt ki hogy iteli meg, egyeni erzekenyseg, preferencia kerdese. Nyilvan egy 15-20cm atmeroju sugarzohoz kepest egy 40-50cm-es nagyobb hatasfokkal kepes megmozgatni az elotte tornyosulo legtomeget. Az igy kialakulo, melytartomanyu hang pedig kepes potolni az egyebkent szelessavu atvitelre tervezett, viszont melytartomanyban a szubhoz kepest csekely teljesitmenyt leadni kepes hangrendszer melyfrekis atvitelet. Ez mindenki szamara jol hallható, sokkal erosebb, az elozene mely tonusaihoz kozeli illuziot képes nyujtani. Es akkor itt jon az egyeni preferencia a tovabbiakban. :)

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nyilvan egy 15-20cm atmeroju sugarzohoz kepest egy 40-50cm-es nagyobb hatasfokkal kepes megmozgatni az elotte tornyosulo legtomeget.
(A hatásfok műszakilag nem megfelelő szó ide. ;))

És nem.

Ha az átmérő 28cm, akkor 2db 20cm átmérőjű membrán ugyanakkora sebességgel (alias frekvencia) és kitéréssel ugyanakkora teljesítményt képes leadni. Minél nagyobb az átmérő és minél nagyobb a kitérés, annál jobban torzul a fellépő erők miatt a mechanika. Tehát a 2db kisebb hangszóró kevesebbet fog torzítani. Persze az arányosság miatt jobb, ha a kisebb hangszóró kevesebbet tér ki, így lehet belőle 3 hangszóró kisebb kitéréssel. Így a kitérés lineárisabb, azaz kisebb torzítású is lesz.
Az "aktív (szubbasszus) hangfal" két dolgot takar. Aktív, mert erősítő is van benne. A másik pedig a mozgással arányos visszacsatolás. Ilyenkor a mebrán kitérésével arányos ellenelektromotoros erőt vetik össze a vezérlő feszültséggel/árammmal. A linearitás csökkenése és a rezonancia esetén is (a membrán "elszáll") a mozgás nem lesz arányos a meghajtással. A visszacsatolás hatására csökkenthető ez a rakoncátlankodás - a hangsugárzó több paramétere javulni látszik. Ugyanakkor a visszacsatolás hivatalból további tranziens torzításokat is bevisz a rendszerbe.
A végeredmény alapján olcsóbb, kisebb méretű anyagokból tudsz építeni egy látszólag jobb rendszert, ami a további bonyolítás miatt további hibákkal rendelkezik.
Létezik erre ökölszabály, miszerint a torzítást mindig egy fokozaton belül kell megszüntetni. Ennek a párja az, hogy átfogó visszacsatolással meg nem, legfeljebb rontasz az eredményen.
Ugyanakkor a statikus mérés egyformának mutathatja a két rendszert.
És legyen bármilyen a cihikád meg a szujjektumod ;), az utóbbi rendszert rosszabbnak fogod találni. Vagy csak empéhármat hallgatsz. :-D

Lássunk a fentiekre egy példát, a két méteres basszustölcsér után!
Íme egy 2002-2009 között gyártott high-end hangfal: SA7K Master
Sehol a 30-40cm méretű hangszóró, a külméret 17,5 x 136 x 25 cm (szélesség x magasság x mélység), teljesítmény 300W, átvitel 30-35kHz +/-1,5dB. (Az "egyszerűbb" hangfalaknál +/-6..12dB-es sávszélességet adnak meg!) Itt egy link, hogy lásd mennyiért adták tavaly a 10 éves hangfalat. Vajon miért? ;)
Némi magyarázattal szolgál ez a teszt. A végén az utolsó grafikonon látszik, hogy a frekvencia függvényében nagymértékben lieáris az impedanciája. Ezért nem tréfálja meg az erősítőt sem. A továbbiakban a membránok speciális, könnyű és merev anyagból készülnek, stb. Ezzel a zene dinamikáját könnyebben tudják követni.

A szubjektum annyi lehet, hogy valaki pontleszarja mi és hogyan szól. Szempontunkból - akik ilyen dolgokról beszélgetnek - ez mindegy. Ugyanígy engem abszolút hidegen hagy, hogy kinek milyen autója van. Sem a gazdagsága, sem a műszaki csoda, stb. nem hat meg.

Aki meg hallja az eltérést, azokat fogva tartják az egyén preferenciák. Talán értékeli a jobb hangzást, de nem akar erre pénzt költeni, vagy nem tud annyit költeni. De olyat is láttam már, amikor költtöttek szépen, csak nem megfelelő dolgokra, és ezért rossz lett az eredmény.

A hangreprodukció illúziókeltés. Ha király lennék, lenne saját zeneszerző, orgonistám és orgonám. A szobámba jelenleg csak a zeneszerző sem férne be... :-D

A membranfelulet meretenek novelese fizikalisan okoz problemakat, ami nyilvan masfajta anyagfelhasznalast, konstrualast igenyel (erre te is utalsz egyebkent) Az mindenki szamara konnyen belathato, hogy nagyobb feluletu legyezovel nagyobb szelet lehet kavarni. Az is (jozan paraszti esszel belathato), hogy ha megy a sub, akkor tobb a melyhang is. Szatellit hangszorokkal, kis membranfelulettel nem fogsz elegendo melyet tudni lesugarozni, ehhez novelned kell a membran es a rezonatortest meretet.

"A hangreprodukció illúziókeltés. Ha király lennék, lenne saját zeneszerző, orgonistám és orgonám. A szobámba jelenleg csak a zeneszerző sem férne be... :-D"
- ez alapjan, ha kiraly lennel, akkor a teljes illuzio kedveert inkabb bekoltoznel egy templomba! :)

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Csak számodra nehéz belátni, hogy 2 kis legyező == 1 nagy legyező.
Nyilvánvalóan nem 50db szatellit a megoldás. ;) A miértjét nem sorolnám.

És ha megnéznéd a linkelt hangfalat? ;)

De ne fáradj! Abban a kis dobozban van 1db basszus és 4db passzív membrán. Ezeknek az eredője (rugóállandója és tömege) alkotja a rezonátort. Ezzel le is vitték a 63Hz határfrekvenciát 30Hz alá. Méghozzá egy kecses dobozban, ami emiatt lényegesen merevebb, azaz rezonanciamentes. Ennek az az ára, hogy ultrakönnyű membránokat kell használni. Az meg pont volt nekik, hiszen kifejlesztették. Ha megnézed a bal oldali grafikont: kb. 63/sqrt(5) lesz az alsó határfrekvencia - az ötszörös tömeg miatt. Ez még matematika, lásd Rezgés - ott a sajátfrekvencia körül.

Orgona meg nem csak a templomban van. Rosseb se akar állandóan imádkozni. Meg zúgna a fejem a harangtól. ;)

"Csak számodra nehéz belátni, hogy 2 kis legyező == 1 nagy legyező."
- nem volt szo ket kis legyezorol - egy kis legyezo vs egy nagy legyezo - de csak ha szamodra nem nehez belatni. :)
Nem neztem meg, amit linkeltel, mert nem errol van most szo, ne beszelj melle! Emlekeztetoul: kis memran felulet vs nagy membran felulet - melyik alkalmasabb a melytartomany elethubb reprodukciojara.

"Orgona meg nem csak a templomban van. Rosseb se akar állandóan imádkozni. Meg zúgna a fejem a harangtól. ;)"
- templomi orgona jellemzoen altalaban templomban talalhato, ennek hangjat leginkabb abban az akusztikai kozegben lehet leg-autentikusabban elvezni. Csak ha mar az illuziokrol beszeltunk. A harang detto.

-
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Tényleg nem volt legyező. Hangszóró volt.
Ha az átmérő 28cm, akkor 2db 20cm átmérőjű membrán ugyanakkora sebességgel (alias frekvencia) és kitéréssel ugyanakkora teljesítményt képes leadni. Minél nagyobb az átmérő és minél nagyobb a kitérés, annál jobban torzul a fellépő erők miatt a mechanika. Tehát a 2db kisebb hangszóró kevesebbet fog torzítani. Persze az arányosság miatt jobb, ha a kisebb hangszóró kevesebbet tér ki, így lehet belőle 3 hangszóró kisebb kitéréssel. Így a kitérés lineárisabb, azaz kisebb torzítású is lesz.
A 28/20 az kb. gyökkettő. A felület négyzetes függvény, amiből következően az egyik kétszer akkora, mint a másik.

Ezzel azt írtam le, hogy a több kis membrán élethűbb, mert kevesebb a torzítása és kisebb a tehetetlensége.

Az eredeti (egyik) kérdés: - mikor elegseges a basszus? Ha azzal a tobbutas hangdobozzal reprodukalhato a szintje, ami egyebkent is egymagaban rendelkezesre all, vagy ha kulon subsugarzot hasznalunk a basszusmenet a termeszeteshez kozelito szintjenek reprodukalasahoz?!... Mikor jarunk kozelebb a szerinted "zenei" allapothoz?
A "mellébeszélés" egy olyan többutas rendszer, amely viszonylag kicsi, de több darab mebránnal jobban és mélyebben szól, mint egy szubbasszus. Maga a doboz a 30Hz-hez képest nevetségesen kicsi. Tehát nem a méret a lényeg, mint ahogy ezt képzeled.

Meg mindig nem a felvetesre valaszolsz! :) nincs ket kisebb hangszoro, nincs ket kisebb membran, hanem a peldaban van egy kis hangszoro vs nagy hangszoro (nem legyezo, azt csak azert hoztam fel, mert azt hittem, igy talan konnyebben ertheto...)
"Tehát nem a méret a lényeg, mint ahogy ezt képzeled."
- en nem kepzelem sehogy, teged kerdezlek eppen! :) tehat nem a meret a lenyeg. A kisebb doboz, kisebb membranu hangszoroval is melyebben kepes szolni, mint a nagyobb doboz a nagyobb membrannal. Értem... Nincs is tobb kerdesem. :)

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A kisebb doboz, kisebb membranu hangszoroval is melyebben kepes szolni, mint a nagyobb doboz a nagyobb membrannal.
És a kisebb még nagyobb teljesítményt is képes leadni. ;)
13cm hangszóró 30l bassreflex: 39Hz - 50W, membránfelület 74cm2
20cm hangszóró 50l bassreflex: 42Hz - 40W, membránfelület 214cm2

(Kattintani nem kell, csak ha nem hiszed el. Sajnos, német hangszórók, ezért minden paraméterük pontosan specifikált.)

Akkor most hogy is van ez?

Almát a körtével?! Hát nem ezt specifikáltad?

Az x.1-es rendszereket pedig nyilván azért találták ki, hogy több hangdobozt lehessen eladni a parasztnak... :)
Majdnem.
Eredetileg mozikba készült, ahol az LFE (low frequncy EFFECT) csatorna a maga 120Hz alatti frekvenciáival egy nagy hangszórón szólalt meg a vászon mögött. Ezt a csatornát otthoni hallgatáskor el is lehet hagyni. (Nem én mondom, hanem a Dolby laboratoár írta.)
Aztóta mindenkinek lehet otthon saját filszínháza, meg a dsp tecnika is fejlődött, szóval jól rágyúrtak erre. Sőt, külön iparág alakult ki a hifi-házimozi-pécé hangfalakra. Így aztán kelendők lettek a húszezres 5.1-es szettek is. ;)
Aztán jött a Tenkes kapitánya, meg a THX. A szatellit és a sub frekvenciatartománya 80Hz-en kettéválik másodfokú, sőt meredekebb szűrővel. A sub +10dB hangerőtöblettel rendelkezik az öblögetéshez. Ez minden, csak nem egy zenehallgatáshoz készült rendszer. Bár a basszusai tényleg erősebbek lehetnek. ;)

Az elrontott sok utas és nagy hangszórós hangfalak jellemzően rosszak. De ha teheted hallgass meg egyszer egy JBL 250Ti vagy ahhoz hasonló minőségű, képességű sugárzót neki való rendszer végén. Lehet lenne csodálkozás és nézetek átértékelése. Az minden csak nem lassú, lent se, sőt. Triangle ehhez képest vékony játék hang.

> Itt egy link, hogy lásd mennyiért
> adták tavaly a 10 éves hangfalat.
> Vajon miért? ;)

Abban biztosak lehetunk, hogy nem a hangszoro darabszama adja az arat.

En inkabb szavaznek a dizajnra, a szinre, a marka erejere. Nehany szakerto cikkre, ahol a hangsugarzo
testessegel szol, van benne egy kellemesen lagy selymes kozephangkepzes es meg par ilyen szubjektiv kijelentes.

Persze ettol meg jol is szolhat, 3800 euroba belefer akar 1000 euronyi hardver is...

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Meg tán az is, hogy képes 30Hz-ig lemenni ilyen nevetségesen kicsi méretek mellett, miközben 300W teljesítményt is adhatsz rá. A kis méret mechanikailag stabilabb, ezért tisztábban szól.
A hangszórók meg pont azért tudják ezt, mert ultrakönnyű saját fejlesztésű anyagból készültek.

3800 euroba...
Ez egy legalább 10 éves hangfal.

"A kis méret mechanikailag stabilabb, ezért tisztábban szól."
Ez addig igaz amíg a kisebb és a nagyobb hangszóró esetében is ugyanakkora egyező membránkitérésekkel számolunk. De ha egy megkívánt hangnyomás szintnél a kis hangszórónak sokkal nagyobb utakat kell bejárnia mint a nagynak, akkor ott már elveszítheti amit nyert a mechanikai stabilitásával egyező kitéréseknél. És akkor mindez még frekvencia függő is. Ha a kisebb hangszórót minél alacsonyabb frekvenciákon kényszerítjük annak a hangnyomásnak a lesugárzására akkor egyre inkább hátrányban lesz torzításban is.
Persze kinek mik a hangnyomás, dinamika igényei, lehetőségei.

Lehet meg kellene kérdezni például a JBL tervező mérnökeit erről. :) Mert hogy ha megnézed az összes olcsóbb szintű hifi hangsugárzójukban van több kicsi hangszóró. Aztán valahogy amikor a legfelső minőségi szinteket célozzák meg ott már csak tisztességes méretezésű hangszórós dobozokat látni. És valahogy hasonlóan van ezzel az összes komoly stúdió monitor gyártó is, Genelec, ATC, Dynaudio, Rey Audio, JBL stb.

Hát, erről akkor lenne érdemes vitatkozni, ha végre megnéznéd és értelmeznéd azokat a méréseket.
Utána kereshetsz egy a kiváló JBL mérnökök által tervezett +/-1,5dB frekvenciamenetű hangsugárzót. Persze hasonló fázis- és impedanciamenettel. ;)
Nem is 5 hangszóró van, hanem csak egy, mert a többi passzív. Szóval ez az olcsó-hifis duma sem áll.
A doboz íves alsó része nem csak dizájn, hanem a passzív hangszórók egyenletes nyomását biztosítja - amint a mérésből is látszik. Ráadásul nem is a hagyományos reflexdobozt játsszák el, hanem a passzív membránok szorosabb csatolásban vannak. Ez olyan, mintha a membrán felületét növelték volna meg, csak nagyob szilárdság és kisebb tehetetlenség mellett. Ez azt eredményezi, hogy a rezonanciafrekvencia növelés vagy tartás helyett csökken. A végeredmény 3 elektromos és 1 mechanikus úton szétválasztott - összesen 4 utas hangsugárzó.
Ha valami a konvencionális helyett zseniális, attól még szólhat jól. ;)

Így igaz, de kanyarodjunk mindjárt vissza a lényeghez!

Az eredeti kérdés az volt, hogy a vájtfülűek összekeverhetik-e a szerintük jó hangfalat az általuk leszólttal.
Erre tettem egy állítást, miszerint "van az a felvétel", amivel gyakorlott zenehallgató könnyedén eldönti - egy szakembert idézve -, hogy "zenehallgatásra alkalmatlan".
Ettől még a gagyibbnak titulált berendezés alkalmas lehet egy effektekkel teletömött film hangjának a leképzésére, vagy egy szintetizátor három billentyűjét megnyomva a "tökéletes hangzásra".

Sajnos tényleg vannak olyan hangmérnöki trehánysággal megáldott lemezek, amiket természetesen nem választanék hangrendszer kipróbálásához. Ez megint a szubjektivitás hatása, amikor (megtörtént eset) hibás hangszínszabályzásra gyanakodtam, de valójában roppant gyenge volt az énekes. A fordítottja is igaz: A trükkös hangmérnök a gyenge énekest is fel tudja javítani.

Az ilyen eset szerintem igen ritka. Vagyis nem a hangmérnök szedi ki az életet a zenéből leginkább. Ami ezt teszi az két pontja a zene reprodukciónak. Először rögtön a digitális hangrögzítés. Amíg csak átmegy az élő hanganyag a stúdió audio rendszeren a lehallgató hangsugárzóig, addig legtöbbször megmarad az életszerűsége. Abban a pillanatban hogy a digitális rendszereken rögzítésre került és azt visszajátszod még módosítás nélküli, nyers állapotában, jól detektálható hogy az élet egy jó része már elveszett belőle. Ezt elég sokszor megtapasztalhattam, volt lehetőség összevetni az élőt, az élőt a stúdió cuccon át és a felvételt ugyanott visszahallgatva. A hangmérnök fele részben annyit tesz hogy megpróbál valahogy utólagos hang fűszerezésekkel valamennyire szubjektív visszacsempészni a felvételekre valami olyat mintha élőbb lenne. Részben ennek is köszönhető a manapság divatos túltold dinamika kompresszió és mély emelés a felvételeken.
A másik ahol sokat veszít a konzerv zene élő érzete azok a mai hifik. A többségük elképesztően döglötten, laposan, a legfontosabb tartományban középen lassulva és vékonyan tud szólni. Még akkor is amikor néha úgy tűnik mintha dögösen szólna, basszusa is van stb. A régebbi hifik, stúdió cuccok valahogy ezt még sokkal jobban csinálták. Nem voltak még ilyen szinteken kihipózva. És ezt a mai hifi, plusz high-end audio, plusz stúdió technika valahogy árfüggetlenül is képes produkálni, tisztelet az igen ritka kevés kivételeknek.
Szóval szerintem ezeket nem kellene a hangmérnökre lökni, nem ő tehet róla. A legtöbbször éppen fordítva, épp a hangmérnök aki azon görcsöl hogy valamit bele tegyen ami nem akar lejönni a mai technikák sajátságai miatt.

...de azért majd írd meg hogy mit vettél, és hogy megbántad-e :D

MEGVETTEM! Köszönöm mindenkinek a segítséget!

De kezdjük az elején, mert rögös volt egy kicsit a történet.
Csütörtökön az Octogon audiónak írtam egy e-mailt, hogy szombaton nyitásra ott leszek, mik a szempontjaim (ami indító volt + ami még közben előjött), és mit hallgatnék meg. Cirka 10 perc késéssel ki is nyitott az üzlet, mert pontosan csak én érkeztem. So-so, időnként a forgalom megtréfálja az embert, ezért bár nem ideális kezdet, de ebből nem vonok le azért negatív következtetést.
Elkezdtünk beszélgetni, aztán kiderült, hogy a mailt nem nézték meg. Ezután az is, hogy leginkább megrendelésre dolgoznak, azaz amit meghallgatnék annak egy része nincs raktáron, más része van de nem bontott. A honlapon akciózott Focal Dimension szett pedig (subja) nem volt.
Itt érkezett meg valaki, átvenni a rendelését. Kis türelmet kértek, hogy át tudják adni a rendelést. Ok, nekem összerakni a technikát idő, átadni egy rendelést gyors. De miután kiderült hogy közben eladták azt amit átvenni jöttek, és elkezdődött a megoldás keresés. Eközben pedig befutott még két vevő csapat. Az "átvétel" megoldása után szerencsére nyitott voltan több megoldásra, amit mindenképpen szerettem volna, az egy középkategóriás soundbar és egy 200k körüli erősítő/hangfalpár meghallgatása. Ekkor került kijelentésre, hogy mivel egyedül van és sok az érdeklődő, meghallgatás most nem lehetséges. Ekkor köszöntem el, mivel - vidéki utat nem számolva - már fél órám kárba ment.

Elindultam a második célpont, a Denon márkabolt (Allee) felé. Itt meghallgattam a Focal soundbart és a Denon Home Cinemat. Utána meg egy belépő erősítőt és hangfalpárt. Innentől eldőlt a helyzet, soundbar kilőve (Focal azért sokkal jobban szólt sub nélkül is, de a mérete miatt nem tudtam volna elhelyezni). Szóval a vége ez lett:
- Denon PMA-60 -> normális PC hangkártyát se kell vennem, benne van a DAC, USB-n kapcsolódom hozzá.
- Polk signature s20e -> árban ez fért a keretbe, és a hangja már elég volt számomra.

Az egyetlen amit meg kell oldanom, a vezérlés. Úgyhogy most kiderül, hogy a TV távirányítóját lehet-e tanítani, vagy kell univerzális távirányító, vagy marad a 2 távirányító.
Számomra tanulság: utána olvastam a témának, segítettetek, de hallgatás és közben szakszerű segítség alapján dőlt el a kérdés. Az pedig az első 5 percben, hogy ebből nem soundbar lesz.

Orulok, hogy sikerult!
"Az pedig az első 5 percben, hogy ebből nem soundbar lesz."
- igen, a valasztas kompromisszumok sokasaga, van akinek megfelel, van akinek az se, amit helyette vettel. Ezt mindenkinek maganak kell eldontenie - mi a fontos: a hangzas, vagy a praktikum es az ar...

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nagyszerű! Nem hallottam még a Denont, de szimpatikus a minimál-dizájn. Nem vagyok híve a sok csili-vili LED-nek, és hasonló parasztvakításnak. Azért majd próbáld ki az optikai (vagy koax) bemenetet, érhet meglepetés az USB-hez képest.
A Polk is egy régi nagy név, remélem beválik.

Optika 1 - TV.
Optika 2 - Pana DVD lejátszó lesz ha lesz kábel, lemezt ezen tudok jelenleg lejátszani.
Bluetooth - Kütyük, hogy teszteljük, meg néha jól esik.
USB - PC. Ide még kell vennem elég hosszú és értelmes USB kábelt. A DAC whitepaperben (https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi/amplifier/pma60) azért írnak izgalmas dolgokat, hogy nyerjem ki a gépből a Win rétegeinek elkerülésével a lossless zenét jó minőségben, szóval erre kíváncsi legyek.

Nincs mindenfajta okos (~sérülékeny) funkció, nem kell neki hálózat, pont azt tudja ami nekem kell.

Egyrészt a 200k-s topic indításnál számítottam az elhajlási hajlamomra. Beszerezni már úgy indultam el, hogy ha a focal szett tények olyan szépen szól, megveszem akciós 250-ért. Boltban is max 200k-ról indultunk, aztán miután kilőttem a soundbar vonalat, és elkezdtük nézni az alternatívákat, erre lyukadtunk ki. Én emeltem a 200-at, ők ejtették az árat. Hozzátartozik még, hogy mindkettő bemutató térben volt. Az erősítő kint volt már egy ideje, a hangsugárzók pár napja. Ez szintén segítette az akciózást :)

Ahogyan olvastam, a Denon szereti a saját DAC-ját, azaz a számítógépnél jó az USB. - Gratulálok én is a vételhez, szerintem, a szóba jöhető választások között jól döntötél. Legyen sok örömöd a zenékben, filmekben. (Valahogy, amikor az ember ezekre pénz áldoz, sokkal nagyobb kedvel veszi elő a műsorforrásait, hallgat zenét és néz filmet. (A jól "megálmodott" szett akcelerálja a műsorfogyasztást... :).)

Igazat kell adnom a fogyasztás kapcsán. Tegnap óta a Tidal trial időszakában szemezgetek CD-minőség losslessben :) Esélyes hogy meg is tartom. Ehhez húztam a kimenet beállításait, 44,1KHz, 16-bit, mert ilyen a forrás is. A Tidal is támogatja már natívan a WASAPI-t, szóval a Win is kevésbé rondít bele.

Gondoltam összefoglalom, hogy mi történt az elmúlt 4 évben, hátha hasznos lesz valakinek. Nem túlbonyolítva, ökölszabály szinten. Használd egészséggel :)

- Sokat használtam a technikát, és élveztem :) Előtte legtöbbször csak szólt a zene a háttérben, utána egyre inkább hallgattam. Örülök, hogy megvettem. Egy belépő szintű hifi és a PC-s vagy kommersz hangkeltők között ég és föld a minőség.

- Sokat olvastam a témában. Én inkább mérnök vagyok mint művész a hifi vonalon (is), arra kellett rájönnöm. Szóval éljen az Audio Science Review fóruma, és YouTube oldala. Jól leszámol "hiedelmekkel" is (szóval ne költs vagyonokat kábelekre).

- Hallgattam zenét ismerősöknél különböző forrásokból különböző árszintű technikán. És cserélgettük, tesztelgettük a vasakat is, saját környezetünkben. Konklúzió:

-- Az én árszintemen a hangfal (=polcsugárzó, mert általában igaz, hogy ue. árért polcsugárzóból jobb minőségűt kapsz) a meghatározó tényező, nem a lánc többi tagja. Abból pedig olyat vegyél, aminek tetszik számodra a hangképe, a meghatározó zenei stílusodban.

-- A normális kínai hardver árban jó, és megfelelő minőségű, amíg digitális a zenéd forrása, és (erősítő kivételével) digitális a kimeneted. Értsd: gyakorlatilag nem hallottam különbséget a Denon erősítőm, ismerősök Rotelje, Marantza, és a jobb kínai között.

-- A kínaival vigyázni is kell. Ne hidd el a teljesítményt amit ráírnak, méretezd túl. A gyengébb eresztésnek lehetnek hanghibái (pl.: Loxjie A30 - 80% fölött valami átüt benne, és magas frekvencián popping van benne). A40 már finom.