Debian szerverhez keresek hozzáértőt

Fórumok

Kedves Kollégák!

Van egy debian szerverem, ami sok minden funkciót ellát. Elég sok mindent én is meg tudok csinálni, de van egy szint, ami fölé nem mennék. Ehhez kellene egy kolléga, aki ezekben besegítene.

Használt programok: bind, apache, mysql, asterisk, exim, freeradius, pptp, mrtg, munin, proftp, shorewall, smokeping, spamassassin, syslog, clamav, virtualbox.

Jelenlegi dolgok, amikkel megakadtam:

- pptp szerver megy, de sokszor újratárcsáznak a kliensek, nem tudom, miért
- freeradius szerver pppoe megy, de dhcp még nem (új fejlesztés), nem tudom, miért, pedig kellene neki
- mrtg régebben ment, most nem megy, illetve olyan, mintha menne, csak nincsenek benne adatok
- smokeping régebben ment, most nem megy, hibaüzenet: ERROR: Section 'vajda' does not exist (display webpage). at /usr/share/smokeping/lib/Smokeping.pm line 1557, pedig ott van az ügyfél a konfig fájlban, és ping is.

Első körben kb. ennyi.

Valahogy úgy képzelem el az együttműködést, hogy ismerkedés után távoli menedzsment, de közösen, pl screen.

Köszönöm előre is a segítséget!

Hozzászólások

A smokepingre: a konfig modositasa utan ujrainditottad a szervizt?
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Nem leszek végtelenül konstruktív, csak leírom, hogy nekem miért nincs ezzel semmi kedvem foglalkozni, pedig debiánból (is) élek:

- van egy rendszer, amit te se ismersz (értem ez alatt az alkalmazások halmazát, nem (csak) magát a linuxot)
- ez a rendszer majdnem jól működik, de mégse, és ha jól sejtem ohne dokumentáció vagy bármi
- pár hiba reprodukálható - smokeping - pár nem - pppoe
- experimental funkciókat használsz (freeradius dhcp), és persze nem is működik
- mivel majdnem minden jó(?), az újratelepítés nem indokolható(?), ezért a meglévő helyzetet (ránézésre káoszt) kell kibogarászni, a saját, ismerős rendszer kiépítése helyett
- plusz egyeztetni kell veled, nem lehet bármikor csinálni amikor ráérek (és mellesleg annyira nem is érek rá), mert közös munkát szeretnél(?)
- díjazásról szó nincs, és ez ingyen marha sok ideig tart, ha meg gyorsan kellene akkor marha sokba kerül.

Ha ezeken - vagy egy részén - tudsz változtatni, akkor nagyobb lesz a lelkesedés (szerintem).

Lehet anyázni, most úgyse leszek gép előtt pár óráig, csak gondoltam leírom, hogy szerintem miért volt ilyen kevés reakció a kérdésedre :D

Én először annyit írtam ehhez a poszthoz, hogy "Ahha: Debian szerverhez keresek hozzáértőt, MÉLYTORKOZNI!" - de egyrészt nem vicces, másrészt félreérthető, ezt pedig lusta voltam leírni, szóval töröltem.

Szerintem az ilyen jellegű feladatok kimenetele gyakran az, hogy:
a., nincs megoldás vagy sok idő alatt arra jövünk rá, hogy mégtöbb idő kéne hozzá - potenciálisan a freeradius+dhcp, pptp debug
b., a megoldás roppant elegáns (egyszerű, rövid), de idő az kell hozzá (beleértve az egyezkedést, egyeztetést, a probléma megértését, dokumentáció átolvasasát, a rendszer működésének feltérképezést, stb) - potenciálisan a fentin kívül minden

Ezzel önmagában nincs baj, a baj a megrendelőkkel szokott lenni, akik gyakran egyik megoldással sem elégedettek.

Utóbbi esetre jó példa, amikor egy ügyfél magas szintű supportot kért egy akut problémára, az éles rendszert mission-criticalnak nyilvánította, így hát tesztkörnyezetet építettünk (nekik nem volt), valós terhelést szimuláltunk amivel nehezen sikerült a problémát reprodukálni, azonosítani, kitesztelni a tökéletes megoldást, ami a lehető megkisebb beavatkozással járt az éles rendszeren.
Mi volt a megrendelő reakciója..? Elkezdte firtatni, hogy ha csak pár sor a megoldás a konfigba, akkor miért nem egyből annak a pár sornak a beírásával kezdtük, akkor 5 óra helyett lett volna 5 perc. Ha értenék hozzá, akkor azzal kezdtem volna, ha meg nem értek hozzá, ne számoljak mérnökóradíjat, 5 percet hajlandó kifizetni.
Ha a shotgun debuggingot alkalmazzuk és vetetünk vele egy 2x akkora kapacitású új szervert X millióért, feltelepítjük, egy büdös szót nem szólt volna 10 mérnökóra díja sem, holott sokkal rosszabbul járt volna. Nem arról van szó, hogy eleve nem akart fizetni, csak nem értett a szakmánkhoz és az ő logikája szerint ez csakis lehúzás lehetett és nem lehetett meggyőzni.

Ez csak egy példa, de az ilyen jellegű megrendelésekkel nem sok jó tapasztalatom van, akkor se, ha kifizetik: ritkán lesz elégedett a megrendelő. Legtöbben nincsenek ehhez felnőve, legalábbis itthon..

Persze ezzel én sem mozdítom előre az ügyed, bocs.

Példabeszéd az uraságról, a lakatos mesterről meg az segédjéről. Az uraság hívatja a lakatos mestert, mert az egyik ládájának elhagyta a kulcsát, és ki kéne nyitni. A mester nem tud menni, de elküldi a segédet két karikára való kulccsal, hogy próbálja meg kinyitni a ládát.
A segéd negyed óra múlva lélekszakadva rohan vissza: Mester úr! Mester úr! a negyedik kulcs jó volt, készen vagyok! A mester erre lekever neki egy irgalmatlanul nagy pofont. MIre a segéd: Ezt miért kaptam? A mester dühösen válaszol: Hülye vagy?! Mire fel fogok én pénzt kérni a nagyságos úrtól ezért? El kellett volna dugnod azt a kulcsot, visszajönni vagy kétszer szerszámért meg kulcsokért...

Kicsit sántít ez a párhuzam, ez a régi rossz vicc inkább ideillik:

Az elromlott kocsit senki nem tudja megjavítani, hiába viszi gazdája szervizből szervizbe. Végül egy szerelő vállalkozik, hogy majd ő…
Fölnyitja a motorház tetejét, kettőt rácsap a kalapáccsal a motor, és csodák csodája, a kocsi úgy megy, mint új korában.
- Köszönöm, mivel tartozom?
- 2000 Ft, uram.
- Mit? Ezért a két ütésért?
- A két ütés csak 10 forint, a többit azért kapom, mert tudom, hová kell ütni.

A baj az, hogy tapasztalatom szerint vannak, akik szerint "ebben mi a vicc?" :)

Nekem is ez a vicc jutott eszembe...
meg az, hoyg ezert (is) kellene vizitdij. (Marmint a dokik szemszogebol). Ingyen munka sose lehet jo. Amiert penzt kernek, ott mar meggondoljak az emberek, hogy tenyleg jo vagy tenyleg rossz munkat vegzett, aki vegezte. Meg ha rossz kovetkeztetesre is jutnak, esetleg sokalljak a "vizsgalatot", lehet mondani, hoyg legkozelebb nem csinalom meg, vidd oda, aki olcsobban csinalja. Ha ingyen csinalod, ilyet nem mondhatsz...

--
http://www.micros~1

De nem kozvetlenul fizeted. Ahogy az adot sem kozvetlenul arra, hogy mittomen, a hazad elott betonut legyen. Tomegkozlekedesben legalabb az igenybevevonek fizetnie kell erte egy reszt, de autoutak eseten nem. (mondjuk, nehez is lenne meghatarozni, bar erre jo a sulyado)

orvosnal nincs "reszleges" fizetes, ott a beteg (hivatalosan) semmit nem fizet, mindent a dolgozo all a TB befizetesebol.

--
http://www.micros~1

A: - meg tudnád csinálni a gépem?
B: - aha.
A: - és mennyiért?
B: - 10 000
A: - és, ha segítek?
B: - 50 000

mrtg-t lenne kedvem bogarászni, de hogy valós időben magyarázzam, hogy mit miért csinálok azt nem...
Esetleg utólag, hogy mi volt a probléma, miből jöttem rá, azt szívesen elmesélném...

én tudok olyat, aki 12.000 Ft+ÁFA óradíjban megcsinálja neked, a fenti kívaánalmaknak maximálisan megfelelően.
szóljak neki?

Ha mar van a gepen munin akkor miert kell a mrtg is?

Szia!

oDesk-on próbálkozz, nagyon sok ehhez hasonló hirdetést láttam ott.

En egyszeruen mukodom ilyen teren, "Aha, meg tudsz sok mindent csinalni? Akkor en minek kellek? Ha kellek, akkor minek nyulsz bele a dolgokba?"

Az ilyen "egyuttmukodeestol" minden admint ovva intek, soha nem lesz belole jo megoldas, csak a "megrendelonek".

Ja, igen, az ilyen "regebben ment" kezdetu problemakhoz eleve ugy keszulj, hogy az elso kerdese annak, aki segit neked az lesz, hogy "mi valtozott azota?" es ha nincs ra egzakt valasz, az duplazza a problema megoldasanak a dijat. Ha szerencsed van.

Egyebkent pedig en is arra szavazok, hogy felejtsd el a "kozos" munkat. Ha en elkezdek dolgozni, akkor nincs annyi penz, hogy en menet kozben meg magyarazgassak is. Elvben ertesz hozza, nem? Ha megmutatom utolag, hogy mit modositottam, az legyen eleg.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Kedves Kollégák!

Sokszor gondolkodtam már azon, hogy könyvet írok, és minél több idő telik el, annál inkább közeledek a kezdéshez. A könyv címe ez lesz: Miért nem csináltam meg a dolgot, avagy szösszenet a kifogásokról.

Egyszerűen meg vagyok döbbenve! Tudjátok nem jártam még itt (hup), és azért regisztrálódtam, hogy segítséget kérjek. Arra gondoltam, miközben a regisztrációt csináltam, hogy ez a fajta - nem automatikus - reg bizonyos színvonalat biztosít ehhez a fórumhoz.

Miről is beszélünk most tehát? Kértem segítséget, és ahelyett, hogy kaptam volna, arról megy a téma, hogy miért _nem_ lehet ezt a dolgot megcsinálni, és hihetetlen, hogy valaki még ahhoz is veszi a bátorságot, hogy mindenki más lebeszéljen a dologról! Mi ez itt, óvoda?

Azt nem értem, hogy ha valaki nem tud segítséget adni, akkor pontosan minek is fárasztja magát azzal, hogy elmagyarázza, hogy miért nem tud segíteni? Ha valamit _nem_ szeretnél megvenni a zöldségesnél, akkor odamész és elmondod, hogy miért nem akarod megvenni?

Furcsa, hogy részletekbe menően kitárgyaltok olyan dolgokat, amiről még fogalmatok sincsen, hogy nálam hogyan működik, és egyből azt feltételezitek, hogy az, amit én csináltam, nyilván teljesen rossz, de ti ugye tudjátok a tuti megoldást, de azt ugye nincs kedvetek megcsinálni, mert annyira nagy spillerek vagytok és nyilván erre a szintre már nincs kedvetek lesüllyedni.

Szóval amikor arról beszélünk, hogy az egyik fórumon lehetőséget keres valaki, és a másikon meg lehetőséget ajánlok, és a kettő nem találkozik, akkor szerintem az csak azért lehet, mert tele vagyunk szobatudósokkal, akik csak beszélnek, ahelyett, hogy cselekednének.

Vajon van olyan ember ezen a fórumon, aki ezek után képes és hajlandó nekem segíteni?

Remélem, hogy az igazán jó szakemberek nem sértődtek meg a véleményemen.

Nem is értem, hogy ha van az emberben annyi szakmai alázat, hogy tisztában van a saját képességeivel, és ezt le is írja, valamit igénybe venne egy nála jobb szakembert, akkor hol is rontottam ezt el? Szerintem sehol.

Köszönöm annak a két embernek, akik építő jellegben szóltak hozzá, őket holnap megkeresem.

Jó éjszakát!

Figyusz... Nem a "miért nem lehet" hanem a "miért nem fogja senki" megcsinálni lett ecsetelve. Közös lónak túros a háta - ahogy közös szervernek meg a .bash_history -ja. Arcod - az van. Eszed az kevésbé, tanulási hajlamod meg végképp nincs. NULLA előzménnyel keresel magad mellé valakit, aki meg tudja oldani azokat a problémákat, amiket te nem (és talán a google-t is tudja használni, meg kérdezni is tud...)

...

itt írtam némi szösszenetet arról, hogy én hogyan csináltam ilyen üzemeltetés-támogatós projekteket, de úgy gondolom, téged nem érdekel, csak az, hogy valaki kihúzzon a féceszből, amibe belezuttyantál azzal, hogy túlvállalva magad olyan szolgáltatásokat nyújtó Linux-os kiszolgáló matatását vállaltad el, ami khm. túlmutat a jelenlegi képességeiden.

Kérdezd meg, amit nem tudsz, ezt tudom javasolni - ha jól kérdezel, értelmesen, és látszik, hogy te is próbálsz gondolkodni, akkor fogsz választ kapni. Első nekifutásra, amikor nagyjából semmit nem tudunk a szakmai előéletedről, tudásodról, szerintem ez az, amit a közösség tud neked nyújtani. Ha ez nem elég, akkor le lehet ülni az adott Linux-os szolgáltatáskupacot használó cég/vállalkozás vezetőjével/döntéshozójával arról tárgyalni, hogy átveszi valaki a feladatokat - akár ideiglenesen, egy konszolidáció/dokumentálás idejére, akár végleg.

Igen. Valami ilyesmi. Tehát a helyzet úgy áll, hogy ez a munka nem olyan, mint amikor keresek egy másik burkolót, mert a kőműves ferdén rakta fel a csempéket és újra kellene rakni a fürdőszobát. Hanem kicsit összetettebb. Az ország legjobb szakembereiből nagyon sokan itt vannak a hupon, de látod, a tapasztalat is lehet baj: félünk hozzányúlni egy olyan rendszerhez, amiről túl keveset tudunk. Mindezt úgy, hogy árgus szemekkel figyelik a screenem.
Van itt még egy aprócska kis probléma, a felelősség kérdése. De itt már leírtam a véleményem: http://prohardver.hu/tema/debian_linux_rendszergazdat_keresek_alvallalk…
--
#conf t
#int world
#no shut

Senkit nem tiltotta meg, hogy az helyett, hogy itt pattogunk, inkább további információt kérjünk a mostani felállásról.
Dokumentáció sem ördögtől való, nyilván többen dolgoztok olyan helyen, ahol ez alapkövetelmény.
Felőlem nézheti a képernyőt, nem zavarja az önérzetemet, ha valamit nem tudok csuklóból, hanem utána kell néznem.
Terrás vinyók korábban az agyam nem tárolásra van kihegyezve. :)

200k + áfa

Ha sikeres a projekt. Viszont csak 1 napot vagyok hajlandó foglalkozni vele, valamint a továbbiakban, a hibamentes működésére nem vállalok garanciát.
Lévén, hogy másnak is van gizdai jogosultsága.
Referenciák, egyebek PÜ-ben.

//tényleg sokat zsörtölődtök

Örülnék, ha a mekisek is ennyit kapnának..
Ez alá nem licitelek.
Nem tartom egyébként ördögtől valónak a nyílt ajánlatokat, sőt, sokkal tisztábbnak tartom, ha a nyugati mintákhoz hasonlóan egy pozicionál feltüntetik a lehetséges bérezést (nem kell felesleges köröket járnod, fel tudod mérni, hogy mennyit ér nekik a pozíció).

A "miért nem jó ez így" nyafogásba nem akarok beszállni, egyrészt szeretem a munkám, másrészt az sem hátrány, ha legalább közép európai mércével vállalhatóan meg tudok élni belőle.

Nagyjából úgy illendő, hogy blackboxnak tekintve a rendszert x óra konzultációt ad el első körben, ekkor csak kérdez és jegyzetel, meg tanácsokat ad a beállítások, használat ügyében. Ez után meg lehet becsülni, hogy hány óra munka kell a gatyába rázáshoz, mond rá egy árat, aztán ha a megrendelői oldal rábólint, akkor igyekszik beleférni az időtervbe, az egyes elvárt funkciók megfelelő működését dokumentálva és átadva, ahogy készen vannak.
Az oktatás plusz költség és plusz idő (én vagy csinálom, vagy magyarázom - ez utóbbit csak akkor, ha teszteltem az épp aktuális dolgot).

Kedves Gyoztes!

"Azt nem értem, hogy ha valaki nem tud segítséget adni, akkor pontosan minek is fárasztja magát azzal, hogy elmagyarázza, hogy miért nem tud segíteni?"

Mivel én fárasztottam magamat azzal hogy elmagyarázzam, elmagyarázom azt is, hogy miért fárasztottam magamat ezzel: láttam, hogy így nem fog menni, mert így érdemi segítséget nem fogsz tudni kapni, a legjobb szándék mellett se. Belegondoltam abba, hogy ahhoz, hogy én - a magam szerény képességeimmel -, segíteni tudjak, mennyi kérdést lennék kénytelen feltenni, mennyi dologgal kellene tisztába jönnöm ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjem felgöngyölíteni hogy mi és miért is van ott a gépen amiért van, és úgy döntöttem, hogy nem kell még egy púp a hátamra. Viszont láttam, hogy más se nagyon kapkod ez után a lehetőség után, ezért gondoltam megvilágítom, hogy pl. nekem miért szaglik egy ilyen meló és hogy hátha lehet ezen változtatni. Pl. az "ismerkedés után távoli menedzsment, de közösen" rész kihagyása, az experimental feature-ök hanyagolása, stb. stb., nem írom le még egyszer.

A tuti megoldást tényleg senki se írta le, de nem azért, mert köcsögök vagyunk (még ha az igaz is), hanem mert ennyiből senki nem tudja megállapítani, hogy mi a probléma, és valszeg nem is akarja a már említett okok miatt.

Amit te lehetőségnek nevezel az tulajdonképpen a térdel-szeret-fekáliában figura, és lássuk be, ez rétegigény.

Ezek után remélem érthetőbb az álláspontom, hogy szerintem hol is rontottad el.

És még valami: nem egy kollégának vannak hajmeresztő tapasztalatai a megrendelőkkel kapcsolatban (pl. ilyenek: http://pastebin.com/SD3MJUfF) és ilyenek után nem szívesen szállnak be problémásnak ígérkező dolgokba.

(Ide teszem, mert marha nehezen találtam meg: http://www.f99.hu/blog/ :D)

En is gondolkodok azon, hogy konyvet irok, a cime pedig az lesz, hogy "Vajon az emberek miert nem tudnak gondolkodni".

Ha elolvasnad a neked kuldott valaszokat (es nem csak az elso sorat, hanem vegig) akkor rajohetnel, hogy itt alapvetoen nem a valaszadokkal van a baj.

Tegyuk fel, hogy azt mondom elvallalom, megcsinalom neked. Mi a garancia, hogy:
- Te tobbet nem fogsz belenyulkalni a konfigba
- Tenyleg megerted amit magyarazok
- Be is tartod, amit mondok neked

Nem mindegy ugyanis, hogy valakinek eleg azt mondanom, hogy az X kapcsolo el volt bokve, vagy alapoktol kell elmagyarazni egy freeradius bonyolultsagu rendszer mukodeset. Raadasul, mivel nem ertesz hozza, ha belenyulsz az altalam csinalt konfigba, nem fogod tudni, hogy hol nem szabad modositani, es esetleg ujra elrontod.

Nem azzal van a baj, hogy az emberek nem akarnak dolgozni. Csak mi, jo rendszergazdak mar hozzaszoktunk ahhoz, hogy amit csinalunk, azert felelosseget is kell vallalnunk, igy vagy ugy. Mert mar az is felelosseg, ha ket het mulva megkeresel, hogy megint nem megy. Viszont a felelosseg kerdese iszonyu kenyes dolog, modositasz valamit, es ramfogod hogy elboktem, azert nem megy, akkor ha en erre azt mondom, hogy te ezt es ezt modositottad, es ezert nem jo, akkor ezt neked jogodban all nem elfogadni, es jobb esetben engem mindenfele szemetladanak elhordani, rosszabb esetben egy evekig huzodo pert akasztani a nyakamba. Mivel te szamomra egy vadidegen ember vagy, nem bizhatok abban, hogy johiszemu vagy, vagy egyaltalan normalis a moralis hozaallasod a dolgokhoz. Sajnos amit leirtam, teljesen lehetseges szituacio, annak minden negativ kovetkezmenyevel egyutt.

Szoval az emberek nem nem akarnak dolgozni, hanem nem ismernek teged. Es meg egy ismeros embernek is necces elvallalni ilyesmit, egy vadidegennek meg neccesebb. Raadasul mivel jo esellyel dokumentacio sincs a mostani rendszerrol (ha van, azt rogton irni kellett volna), a munkat eleve azzal kell kezdeni, hogy az ember felterkepezi a rendszert, ami azert nem kis feladat, foleg mert nem azzal jottel, hogy nem megy az apacs, hanem egy viszonylag bonyolult rendszerben kell hibat keresni amit meg tesztelni sem egyszeru.

Raadasul mi a garancia arra, hogy nem rugsz ki fizetes nelkul a munka felenel azzal, hogy "oh, mar ertem, innentol mar megcsinalom magam is"?
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Trivialitas szintjen kezelem, hogy egy ilyen projektet ingyen nem csinal meg senkise. Tippek meg trukkok elhangzanak, de hogy komolyabb foglalkozas tortenjen egy _ennyire_ bonyolult rendszerrel, az biztos hogy elhagyja az ingyenes kategoria hatarait. Kifele.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Úgy látszik, az értő olvasás nálad is problémákat okoz. Semmi gond, előfordul az ilyesmi...
Sajnos sokan ismerjük az általad felvázolt szituációt és nem szeretnénk (megint) megégetni magunkat. Bocsi. Ha a hibákat egyesével írtad volna le, netalán külön-külön topicokban, időben eltolva (1-2 hét) és kihagytad volna a "közösen pl: screen" részt, mellékeltél volna logokat, akkor biztos, hogy több segítséget kaptál volna.

+1 Ez nagyon így van! Ha valakin látszik hogy elsősorban maga próbálja megoldani a problémát(amit a saját nyakába vállalt!), erőlködik, kérdéseket tesz fel, úgy vár segítséget itt a Hupon hogy azon mindenki látja hogy nem csak a gesztenyét akarja kikapartatni magának, és még ettől függetlenül akár nem is ért a részterülethez, vagy még új neki, (ugye régi mondás, de mindig igaz az: "RTFM"), de olvas, próbálja megérteni a problémát. Az szinte mindig kap segítséget!
Mert ezt az topicot olyan nyitotta aki pár napja regisztrált, és akár egy "műértő" cégvezető is lehet, valós megoldóképesség birtokának hiányában, illetve elmondás alapján tudja mi a gond. (ahogy fentebb is írták, és igen, kicsit belterjes a HUP közösség...*)

Elnézést a topic nyitójától. Nem ismerem, nem tudom milyen kvalitásai vannak. De minden eddigi hozzászólást jogosnak tartok.

*.:ez is tökéletesen érthető, tele a HUP negatív munka tapasztalatokkal, és a szakma védi az érdekeit.

En normalis dijazaseet megnezem neked es valoszinuleg meg is tudom oldani.

"Valahogy úgy képzelem el az együttműködést, hogy ismerkedés után távoli menedzsment, de közösen, pl screen."

Te vagy felhaborodva, hogy a "szemet bandaja" nem segit?! Pedig te direkt a segitsegert regisztraltal. Mekkora jo fej vagy, de tenyleg.
Azt hiszem kb a 99,9% vegigjarta a szamarlepcsot, olvasott, szivott csomo dologgal, te meg jossz es az elkurt dolgok javitasat screen-el nezned... ezek utan en vagyok felhaborodva az ontelt viselkedesedtol. Vegignezheted a hozzaszolasaimat, jopar ev alatt nem nagyon bonyolodtam vitaba senkivel, de kb. elhajtanalak az irodambol, ha mint ugyfel jonnel.

Biztos lesz, aki jelentkezik, de hogy 100%-osan le fogja vedeni magat szerzodessel, ha egy kis esze van, az is biztos.

Esetleg erdemes azt az utat is korbejarni, hogy :

- jol ledokumentalod mire van szukseg pontosan, milyen feladatokat szolgal ki a szerver, milyen skalazhatosag, milyen fejlesztesek varhatoak stb. es
- bekerni par ajanlatot ilyen rendszerre tobb kulso szallitotol akik vallalnak ra supportot is, van benne tapasztalatuk, tudjak mit csinalnak, es kiprobalt dokumentalt rendszert tesznek le az asztalra.

szvsz jobb meg idoben biztos alapokon tudni egy eles rendszert, mert ha most meg is old valaki par problemat lehet par het/honap/ev mulva megint elojonnek ujak

egy valakivel nem biztos, hogy jol jarsz mert egy ceggel szemben az spo, stb ...

+1,
ilyen rendszernél, és hozzá nem értésnél egy céget kell megbízni az adminisztrálással, vagy örökre :), vagy ameddig te meg nem tanulod.
Azt ne várd, hogy a cég, vagy bárki más megtanítsa, hiszen azzal saját maga elől veszi el a kenyeret, az nem éri meg neki.

---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Azt ne várd, hogy a cég, vagy bárki más megtanítsa, hiszen azzal saját maga elől veszi el a kenyeret, az nem éri meg neki.

Ezt hívják "vendor lock-in"-nak, nem szép dolog, informatikai szolgáltatások esetében tipikusan olyan cégek csinálják,
akik a munkájuk és szolgáltatásuk minőségével nem tudják megtartani a piaci pozíciójukat.
Találkoztam ilyennel Magyarországon, nyugodt szívvel mondhatom, hogy nem a korrekt kategóriából kerülnek ki ezek a cégek...

♲♻♲

Szerinted az korrekt, hogy 15 perces feladatra "bérelnek" egy cégtől szolgáltatást, és az töviről hegyire megtanítja neked a freeradiust cserébe?
Az korrekt, hogy megmondja, ha kíváncsiak rá, hogy x sorba berírt ldap://localhost helyett, ldap://1.1.1.1-et szerintem.
Ha egyéb kívánalom van, azt plusz díjazásért lehet kérni, pont.

---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Ezt nem egy konkrét esetre írtam (nem is nem erre a konkrét esetre).
Csak azért azt lássuk, hogy ha egy cég azzal tartja meg az ügyfeleit, hogy egy adott rendszert "túl szorosan a kezében tart" az nem feltétlen vall korrektségről.
Persze lehet mindenféle eseteket felhozni, hogy de ha az ügyfél nem fizet meg hasonlók, de én most nem erre gondoltam.

♲♻♲

Részben egyet tudok érteni vele, viszont DE :) :

-ha nem szorosan tartod kézben a rendszert, akkor abba minden jött-ment, 0 bármihez értő belenyúl, mert ő bizony ezt tudja, aztán közbe úgy tönkrefos mindent, hogy öröm nézni, aztán persze tagadják, és te 0 forintért javítod a szarjukat...
-szerintem ez úgy korrekt, hogy a megrendelő cég kér valamit, ezt a kivitelező megcsinálja, dokumentáltan átadja, ha ezek után a CR van, az bizony fizetős, ez van.

---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Szerintem lehet erdemes elgondolkodni azon, hogy valaki eles rendszert uzemeltet meg van mondjuk sajat szervere amit konfiguralgat.

Mert lehet a kesobbiek soran, mas/tobb problema is fel fog merulni amivel aztan megint nehez lesz megbirkozni. Mig mondjuk egy profi! kulso szallitora tamaszkodva nyugodtan lehet aludni (es kozben persze lehet tanulgatni, es kulonbozo szolgaltatasokat konfiguralni, ....). Valoszinu sokan vannak akik hiaba lattak/hasznaltak x vagy y szervereket, szolgaltatasokat nem mennenek el mondjuk nagyvallalati kornyezetbe ilyen specialistanak.