rendszergazdaság átadás-átvétel jogi oldala

Sziasztok!

Ha egy rendszergazdaságot átad valaki, mert felmondja a szolgáltatási szerződést, akkor a szerződésben foglaltakon túl, vannak-e kötelezettségei? Ha igen, mik? Tegyük fel, hogy a szerződés nem rendelkezik erről az esetről (felmondás) érdemben (és ne vitázzunk azon, hogy ez így jó-e! :). Józan ésszel azt gondolná az ember, hogy ilyenkor pl a jelszavakat át kéne adni. De erre kötelez valójában valami? Mi az a határ, ameddig el kell menni? Pl leltár? Üzemeltetési dokumentáció? Mi van ha ilyen esetleg soha nem is létezett? Mi van ha erről a szerződés ilyenről nem rendelkezett, de a rendszergazda ezt magának megcsinálta, ilyen esetben az nem az ő saját szellemi terméke?

Van ezekre vonatkozóan törvény, vagy bármi szabály? Vagy csak valami nagyon általános gumiszabályok húzhatóak rá?

Hozzászólások

jelszó:
Szerintem illik átadni a jelszavakat.
Bajod akkor lehet belőle, ha az át nem adott jelszó miatt a cégnek kára keletkezik és ezt a bíróságon be is tudják bizonyítani.

szellemi termék: minden amit csinálsz (program, doksi írás) annak a szerzői joga tiéd, erről le sem mondhatsz. Viszont a használati jogát eladhatod. Egy munka vagy megbízási szerződéssel a használati jogot adod el. Minden ami munkaidőben készítesz azért a cég megfizet, az mindegy, hogy megmondják neked vagy te önszorgalomból készítetted el.

Kötelezettséged az, hogy van egy felmondási idő, amit pont az utódod megkeresésére és betanítására találtak ki. Ezt ki kell töltened és betanítani az új kollégát.

Amiről te beszélsz, az inkább a munkaviszonyról szól. Lehet hogy nem voltam világos, én arra gondoltam, hogy ha szolgáltatási szerződés keretében nyújt valaki rendszergazdai szolgáltatást. Ebben az esetben szerintem nem áll meg az, hogy amit csinálsz, az a megbízó szellemi terméke, hiszen te csak egy szolgáltatást nyújtasz.

Szerintem se. A saját jegyzeteimet se kell átadni ha felmondják a szerződést. Ha a szerződésben le van irva, hogy XY üzemeltetési dokumentációt készítettél/kaptál/készítesz, akkor át kell adni. ha a saját munkád könnyítése érdekében csináltad, akkor az a tied.
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1
AMD Athlon X2 245E@3,1 GHz OC, MSI Radeon 6770 1 Gb GDDR5, Seagate Barracuda, Windows 7 Enterprise

Ebben az esetben írásban közlöd, amiben megadsz egy ésszerű határidőt. Gondolom akkor a határidő sincs szerződésben.
Csinálsz egy átadás-átvételi jegyzéket, a folyamatban lévő dolgokról, ez annyira legyen részletes, hogy a felkészült utód, képes legyen folytatni a munkát. Ennek a jegyzéknek a melléklete tartalmazza a jelszavakat, esetleg kölön zárt borítékban.
Aztán meglátod mit lépnek rá! A továbbiakat meg meg kell beszélni a megbízóval.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

...átadás a szerződésben foglaltak szerint ...
az ügyfelet illető jelszavakat mindenképpen át kell adni,és helyben megváltoztattatni ...
... én iratnék vele 1 nyilatkozatot, hogy a rendszerkritikus jelszavakat átvette, és azokat megváltoztatta
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

Én egyszerűen oldanám meg.

Ha szolgáltató vagy, akkor vannak dolgok, amiket a szolgáltatásban foglaltak alapján/miatt készítesz el, csinálsz meg.
Természetesen ezekért fizet az ügyfél, így tehát megilleti őt.

Ha ezen felül te még készítesz egyéb leírásokat, kiegészítő anyagokat, akkor azok tulajdonjoga a tiéd, hiszen a munkádhoz "kellett", és te alkottad őket.
Ha ezeket átadtad valamikor a megbízónak, akkor hülyeség "visszakövetelni".
Ha csak te használtad, akkor neki semmi köze hozzá. Az új megbízott majd kialakítja a saját rendszerét.

Ami nem létezett, azt nem lehet követelni. Lehet, hogy ezért bomlik fel a szerződés.

A jelszavakat pedig "ünnepélyesen" lecseréli a két rendszergazda egymás között.

Persze nem vagyok jogász.

--
Debian Linux rulez... :D

"akkor a szerződésben foglaltakon túl, vannak-e kötelezettségei?"

Nincs semmi.
Kötelezettség csak az, ami a szerződésben van. Max annyi, hogy onnantól kezdve nincs jogod belépni az adott szerverre, kivéve, ha ők kérik. Az "illik", meg "ajánlott", és "etikus" szavak szépek, csak egy szerződéses viszonyban nincs jelentősségük.

"Józan ésszel azt gondolná az ember, hogy ilyenkor pl a jelszavakat át kéne adni. De erre kötelez valójában valami?"

Ha nincs a szerződésben, akkor nem vagy köteles. Viszont a te érdeked, hogy átadd, és megváltoztassák, hogy később ne tudják rádhúzni a "jogosulatlan belépés..." c. történetet.
Ha esetleg elszámolási problémátok volt, és a jelszavak visszatartásával akarod zsarolni őket, akkor konzultálj előtte egy ügyvéddel, hogy ez szándékolt károkozásnak vagy valami hasonlónak minősül -e.

Esetleg, ha tárolsz bármi ügyfél adatot (pl. mentés, adatbázis dump, ilyesmi), akkor az adatkezelési szabályok vonatkozhatnak még rád.

Üzemeltetési dokumentációt, ha te csináltál önszorgalomból, de nem volt része a szerződésnek, és szerzői jogokra sincs semmi benne, akkor nem vagy köteles átadni. Ha akarod, még pénzt is kérhetsz érte.

Sziasztok,

Köszi az eddigi hozzászólásokat, várom a további meglátásokat :)

Tegyük fel, hogy a szolgáltató a jelszavakat önként átadja (illetve a fenti jótanácsokra hallgat), de ez a rendszer üzemeltetéséhez kevés. Nem feltétlenül elengedhetetlenül kevés, mert a jelszavak birtokában, sőt akár azok nélkül is tovább lehet vinni bármit, ha kellően tapasztalt az új üzemeltető, de az ügyfél értelmezése az, hogy ilyenkor ez akár már károkozás stb. Tegyük fel, hogy dokumentációk nem léteznek (vagy ha bármi is létezett, azt a régi üzemeltető teljesen önszántából, saját hatáskörben, saját maga költségén, magának készítette), a szolgáltató pedig nem akar (még külön megbízás keretén belül sem) konzultációt/oktatást nyújtani, és erre nem is kötelezhető a szerződés alapján. A kérdés az, hogy mi minősül károkozásnak, vagy bárminek, amiért a szolgáltató felelősségre vonható.

Ezek szerint a megbízó valamit követel amit te nem akarsz teljesíteni?
Mert ha csak egy előre látó óvatosságból próbálsz felkészülni, akkor lehet, hogy erre nincs is szükség.
Olyan nincs hogy egy szolgáltatást megfelelő határidővel ne lehessen felmondani!
Nem lenne jobb megbeszélni?
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Gondolom mivel a szerzodesben nem volt benne az hogy dokumentaciot kell keszitened nekik es kesobb atadni , ezt csak magadnak csinaltad. Szerintem ebben az esetben kesobb sem vonhat felelossegre, foleg hogyha meg sem mondod hogy ezek leteznek. A szerzodesben foglaltak szerint atadod a jelszavakat meg stb., de ezt az egesz doksi mizeriat hagyd ki. Ha kerdezik azt mondod nekem se volt mert nem adtatok mikor kezdtem az egeszet.Ha igy csinalod nem vonhat felelossegre karokazasert velemenyem szerint a dokumentacio mizeria miatt.De vannak ilyen jogtar cdk, legalabbis regen adtak azthiszem HVG melle, biztos lehet "talalni" egyet a neten es abban egy locate-val megtalalod a hatalyos jogszabalyt erre ha biztosra akarsz menni.

"de az ügyfél értelmezése az, hogy ilyenkor ez akár már károkozás stb"

Ha a szerződés, a benne foglaltak szerint lett felbontva (felmondási idők, stb.), akkor a szolgáltató nem tartozik semmivel az ügyfél felé. Ha a szerződés szabályosan megszűnt, a benne foglaltak teljesültek, akkor a továbbiakban már nincs mit értelmezni.
Az, hogy mivel ő képtelen tovább üzemeltetni és az neki veszteség, téged abszolute nem kell, hogy érdekeljen.

"A kérdés az, hogy mi minősül károkozásnak, vagy bárminek, amiért a szolgáltató felelősségre vonható."
Az egyetlen, ami meredek lehet, hogy visszatartod a jelszavait vagy a tulajdonát képező adatait.

Ha a jelszó át van adva, nincs nálad semmi ami az ő tulajdona lehet,akkor nincs mit követelnie.
Ha a szerződés akármilyen okból megszünt, neked nem kell dolgoznod. Ha bukik rajta esetleg egy rahedli pénzt, hát így járt.

A lényeg az, hogy a szerződés megszüntetése a szerződésben foglaltak szerint történjen (megfelelő írásos felszólítások, határidők, stb.) , és akkor nem lehet belekötni.

Annó én átadtam pár oldal papíron minden fontos rendszer adatát, jelszavakkal együtt.
Majd személyesen egy órán keresztül magyaráztam, hogy ki kivel van.
Sima átadás volt, 3-4 alkalommal felhívtak, hogy nem értenek mindent, mert nem figyeltek oda rá az átadás-átvételkor.

Friss story, egy haverom nyáron felmondta a szerződését, többek között nemfizetés miatt, de közölte velük, hogy amíg nincs pénz, nincsenek jelszavak.
Kifizették, átadta. Mivel nincs pénzük másik üzemeltetőre, szerződés nélkül, drágábban bármikor visszamegy hozzájuk egy-egy alkalomra :-D

Tudom, hogy ez már személyes, de most rólad van szó, mert nem fogalmaztál teljesen világosan. Ha rólad, akkor még az UHU-nál vagy?

A kozos jelszovaltoztatas utan meg en is rendelkezesre alltam par napig. Volt is, hogy hivtak, kerdeztek amit nem ertettek, aztan ujrahuztak a debiant. Majd felhivtak, hogy allitsam be, mert nem tudjak a mentesbol sem visszaallitani a beallitofileokat. Persze megcsinaltam, nem szeretek vitatkozni, aztan "kulsoskent neha dolgozom az utodomnak tobbert. Szoval szerintem minden csak megbeszeles kerdese. Nem sertodottet kell jatszani egyik fel reszerol sem. Jogi utra meg nem erdemes terelni a dolgot, mert amit ket ember nem tud megbeszelni egymassal, abban a birosag sem hoz MINDKET FEL szamara elfogadhato iteletet.

Azok ők. Mások etikátlan/geci viselkedése ne módosítsa a hozzáállásod/viselkedésed.
Lépj tovább. Minél hamarabb teszed ezt, annál hamarabb lesz eredménye annak az új dolognak amihez hozzáfogsz.

ps: nem ismerem a sztorit, de amit írtam az ettől függetlenül áll. ül. :)

Mindkét esetre volt példa

amikor tőlem hurcoltak valamit, akkor indítottam ezt a topicot:
http://hup.hu/node/111164

Mikor én vettem át szolgáltatást, nem követeltem meg szinte semmit. A meglevő dokumentációkat megkaptam, ebből építettem fel sajátot. Adott embert igyekeztem a lehető legkevesebbet zaklatni.