Jelentős változást fog-e okozni a desktop Linux piaci részesedésében, ha több (jó nevű) játék lesz elérhető?

Címkék

Igen
19% (119 szavazat)
Nem
14% (83 szavazat)
Idővel lehet, de nem kell villámrajtra számítani
62% (379 szavazat)
Ez is csak egy elvetélt kísérlet lesz, amire 5 év múlva már senki nem fog emlékezni
5% (33 szavazat)
Összes szavazat: 614

Hozzászólások

Ha legalább annyi cím lesz a Linux mögött, mint amennyit a Mac tudhat magáénak, akkor szerintem már észrevehető lesz a részesedésváltozás.

Nagyon sok ismerősöm mondta korábban, hogy azért használ winfost, mert ez vagy az a játék nem/szarul megy linuxon.
Legtöbb embernek az hogy 2 oprendszere legyen túl bonyolult, ergo ha csak heti 1-2x játszik olyan játékkal ami linuxon nem (megfelelően nem) megy akkor wint használ...

Jelenleg is CS függő vagyok, (igaz már Én sem naponta játszom mint nagyon régen), de havonta, 2 havonta játszom vele valamennyit... És csak ezért, ill. office-ért van win a linux (primary OS, nap mint nap ezt használom) mellett, mint "játszós OS".
Szóval szerintem aki nagyon akarja meg tudja oldani.

Szerintem meg nem.

Van egy pár játék, amiért pénzt adtam ki, egyik másikért nem is keveset. Azért ne játsszak velük, mert az ideológiámba nem fér be a Windows használata? Vagy az ős öreg laptopomon szenvedjek Wine-nal? A legtöbb játék, amit kipróbáltam el sem megy rajta, ami igen, az kb. tizedannyi FPS-sel.

Nekem szimpatikusabb a Linux, mint a Windows, de mindkettőnek megvan a maga szerepe. Valamire jobb az egyik, mint a másik, és a Windowsra írt programok futtatásában még mindig jobbak a Microsoft termékek.

Szerintem meg pont elég játék van linuxra de lehet hogy sok is, krekker pistikikék meg maradjanak a windowsnál.

Ettől függetlenül céldisztrón, esetleg célhardveren el tudok képzelni játékot.

--
http://csuhai.hu

Ebben lehet, hogy igazad van, lehet hogy nem. Az viszont biztos, hogy míg a desktop gépek elképesztően nagy részét játékra is használják -- ha Linuxon nincs "elég" játék (Kinek mi az elég?), akkor nyilván nem fognak áttérni azok, akik játszani is akarnak.

Arról nem is beszélve, hogy nem csak a mennyiség számít. Ha sorozatban vannak olyan nagy nevek, amivel játszanék, és nincs kifejezetten szükségem arra, hogy Linuxot használjak, akkor én is maradnék a Windowsnál.

Igazad van, viszont kell-e mindenkinek linuxot használnia desktop os-ként? Szerintem nem.

Nekem a windowsal sincs problémám - főleg mióta nem használom - és úgy vagyok vele hogy jó az a népnek játszani, facebookozni meg youtube-ozni, aki pedig komolyabb dologra használná a gépet, az meg úgyis megnézi hogy az adott feladatra mit érdemes használni.

--
http://csuhai.hu

A 3. pontra szavaztam, de nem örülök neki. A Linux szerintem egy kiváló munka operációs rendszer lehetne. Kellene néhány igazán jó mérnőki szoftver, . Engem nem zavar ha kereskedelmi, és zárt (részben), mert van olyan szoftverágazat ami os-ként tuti életképtelen, a "szabványosítását" kell jól megoldani, pl a kommunikáció file leírok kötelezően open source kellene hogy legyen.. A játékok az igaz, hogy pénzt hoznak, de nem produktív. Elviszi a lényegől a hangsújt. Játékra ott vannak a konzolok xbox......

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Nem is értem ezt, miért akadályozza a játék a mérnöki szoftvert? Milyen hangsúly? A Linuxnak mi a hangsúlya jelenleg? Darabszámra pl a mobil OS, arcra a szuperszámítógép, elv szerint a 'FREE SPEECH'. Satöbbi. Egy oprendszer elég nagy dolog ahhoz, hogy elbírjon több felhasználási területet is (lásd pl Windows, sokmillió ember dolgozik rajta, hasonló mennyiség játszik).
----
India delenda est.
Hülye pelikán

Lehet részben sértő lesz amit írok, de nagy vonalakban szerintem igaz, és tuti van rá természetesen jópár kivétel is. Kb az a bajom, hogy a kereskedelmi os-ek azt "hírdetik" magukról, hogy nem kell érteni hozzá csak használni, holott minden komoly eszközhöz a mai világban "felhatalmazás" kell. Ha találkoztam egy Linuxot,bsd-t..... használó emberkével, vele szemben (talán joggal) várhattam el, hogy érti is amit csinál, vagy legalábbis hajlandó tanulni. Amolyan természetes szelekcióként kihullik ebből a körből a hozzá nem értő. Ugyanakkor a számítógépet használó emberek 99%-a egységsugarú, csakúgy géphez értésben mint észben, érzésem szerint ez alól kivételt képeznek a Linux,Bsd...... userek (Tudom sztereotípia van kivítel tömkeleg....). Ha ehez elkezdjük a "csak játék és semmi más" tábort becsábítani, egy nagyon zajos, de üresfejű bagázst kell majd "kiszolgálni" (Min mondtam természetesen bőven vannak kivételek). Elnyomja majd az értelmes igényeket adó tábort. Ha megnézed, a windows is tele van olyan funkciókkal, ami egy hozzáértőnek halál kreténség, és biztonsági rést is jelentenek (pl autostartos adattárolók, wifi automatikus castlakozás, itt értem a windows talált hálózati kapcsolatot, és már használja is dolgokat... ). Akit ez a vélemény sért attól bocsánat, de szerintem van realitása.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Igen van. A cégünk vásárolt egy notebookot (Előtelepített valami packard bell, vista van rajta, nem tudom számít e), és azzal küzdöttem egy jó darabig, hogy ne akarjon már állandóan minden szarra felmászni, csak arra amit engedélyeztünk.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Itt azért érzem egy kicsit, hogy nincs igazad, mert a Linux nem OS, hanem kernel. És annyi féle van belőle, amennyit össze akartak rakni. Aki (és itt az aki nem feltétlenül személyt takar, hanem céget, cégeket akár) nem akar autorunos OS-t, az nem pakolja bele. Szerintem bízhatunk Linus hozzáállásában, hogy ilyesmi sosem lesz az alaprésze a kernelnek, vagy legalábbis nem nehezen kiszedhető, kikapcsolható módon. Tehát teljesen jól működhet a Linux mint munka ÉS játszós platform.
----
India delenda est.
Hülye pelikán

Legyen igazad. Lévén a linux redszermag nem kereskedelmi termék, így nehezebb megrontani a pénzen keresztül. Ámbátor egy kezdőnek a Linux~Ubuntu kapcsolat kb fenn áll, így ettől mégis tartok, egy kicsit. Ha elvárja a közönség hogy legyen benne xy-akkor lesz minden distroban, nem baj úgyis Gentoo-t használok. Abból majd kiszedem.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

A "home user"-ek nem fognak több játék elérhetősége miatt áttérni desktop Linuxra. Aki nyitott közülük a Linuxra, az már egyébként is azt használ. Meg nagyon sok jó nevű játék még mindig csak Windows-on lesz elérhető. A gamer-ek meg játszani szeretnek, nem oprendszert váltogatni, a számukra nyilván a játék használata okoz örömöt, nem a tudat, hogy win vagy Linux alatt fut az a játék. A játékok megjelenése legfeljebb csak a mi (aktív Linux desktop felhasználók) egóját simogatja, hogy lám-lám, a Linux desktop él, mert natív játékot is fejlesztenek rá.

Engem jobban izgat, hogy vállalati/intézményi felhasználók mitől szaporodnának meg.

üdv
-activer

Figyelembe kell venni azt is, hogy mindenki Homo Ludens, beleértve a "komoly" munkaszoftver-óriás cégeket is, annak döntéshozóit is. :)
Ezért én úgy gondolom, hogy ahogy egyre több nagy játék megjelenik Linuxon, úgy lesz egyre nagyobb az igénye ezeknek az embereknek (és gyermekeiknek is!), hogy Linuxon tudjanak dolgozni is, ami majd gerjeszti a folyamatot elég rendesen :)

+1
Nem is beszélve még arról a döntő tényezőről, hogy a home userek jelentősebbik hányada kalóz Win-t használ.
Ha két OS eredményei (akár játékfejlesztői támogatást nézve) közel azonosak (lesznek egyszer), nem sok érv marad az illegalitás mellett.

--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

A Linux piaci reszesedeseben a vilagon semmi nem fog valtozast okozni.

Szerintem nem lesz egetverő hatása.
A játék egy szempont sokból, amivel nem is akar élni mindenki.
Például anyukám nem akar CS-t tolni. Nagyon sok helyen technikai gond nélkül kiváltható lenne a linux, és a home userek igen komoly hányadánál is, akik nem játszanak. Ők eddig is potenciálisan linux célcsoport voltak, még sem álltak át.
Nem gondolom, hogy egy esetleges "forradalom" kiterésekor is 1-2% -nál nagybb
lenne a linux részesedése desktop-on emiatt. Ez inkább annak jó hir, aki eddig is linuxos volt, és a kedvenc játékához nem kell inditania egy windowst valamilyen módon.
--

Talan. Leginkabb a 3. opcio. A Linux desktop akkor fog elterjedni, amikor legalabb annyira egyszeru lesz beallitani, feltelepiteni benne a dolgokat, mint Windows alatt.

Lehet, hogy van nehany egzotikus HW, ami bajosan megy Windows alatt, de az eszkozok nagy tobbsege next-next-finish telepitokkel pillanatok alatt fent van. Az atlag felhasznalonak (koztuk nekem is) erre van szuksege.

Ha még nem látott yumot, urpmit stb. akkor elég nagy nehézségeket fog okozni. Meg úgy általában a parancssor használata nem elterjedt a számítógépet csak munkaeszközként használó emberek között. Márpedig nélkülük ez csak egy átmeneti hullám lesz, és nem lesznek sokáig nagy nevű kereskedelmi játékok átportolva.

Synaptic meg hasonlóak nem kellene, hogy gondot okozzanak. Aki a "Programok telepítése/eltávolítása" csodát érti win alatt, a Synaptic-ot (és társait) is érteni fogja.

A legnehezebb a frissen áttértekkel megértetni, hogy NE a böngészőben vadásszon telepíthető programokra, hanem a csomagkezelőben :)

Tehat, a Synaptic a "Programok telepítése/eltávolítása"-hoz egy kokorszakbol itt ragadt mutacio, amit mar reges-reg le kellett volna cserelni valami masra. A Synaptic "Programok telepítése/eltávolítása"-hoz kepest ROSSZ! eeeerteeeem?

Miert van az, hogy atlag felhasznalo _tudja_ kezelni a Windowst (most itt altalaban a W7-re gondolok) es keptelen megerteni a Linux lelki vilagat?

Miert van az, hogy az atlag felhasznalo kepes feltelepiteni az osszes szukseges drivert W7 alatt (megjegyzem, az en gepemen az NVIDIA driver kivetelevel minden fent volt alapol) mig ie. U12.04 szopnia kell a digitalis harci faszt, hogy felmenjen az a kurva video driver?

Na persze. Az NVIDIA driver zart, fogjuk ra.

Tisztelt *nix guruk, server adminok, hackerek: tessenek vegre megerteni, hogy ami nektek jo az nem feltetlenul jo a poornepnek, az atlag felhasznalonak, az egyseg sugaru juuuuuuzernek, aki reggel felkel es azt akarja, hogy a kibebaszott szamitogepe mukodjon! Es nem akar hajnali nyolckor ALSA konfig fajlokat turni, hogy mukodjon az a kibebaszott fassszomtotalkaros hangkartya.

En tenyleg nem ertem. Miert nem lehet felfogni. Mi, atlag felhasznalok azt akajuk, hogy a szamitogepunk _MUKODJON_

nerdrage off

Na, akkor jöhetnek az ellenpéldák a gyakorlatomból:

- Kworld TV tuner (conexant BT848): win2000 alatt a gyári telepítő cd-vel nem volt hang. Fél hónap internetes turkálás és sok más BT848 kártya driverrel elértem, hogy volt iszonyú halk hang, amit felvételnél leválasztottam VirtualDubbal, zeneszerkesztőben normalizáltam, zajszűrtem, majd visszaraktam. Ezzel párhuzamosan UHU-linux alatt csak egy nap kellett a kártya belövéséhez: ennyi idő alatt találtam meg, hogy a bt848 modul nem tudja autodetektálni a kworld kártyát, és be kellett kézzel állítanom egy konfig file-ban a 0 (autodetect) helyett (ha jól emlékszem) a 87 (Kworld) értéket. Mondanom se kell, a hangerő tökéletes volt. Ami miatt mégis szenvedtem a winnel, az az Avidemux akkori fejletlensége volt...

- Ybl főiskola wifi:
Wep kódolás alatt PAP authentikációs belépés; xp alatt segédprogram, tökölés néhány napig, debian alatt networkmanager alapból tudja, néhány kattintás. Laptop built-in hardware-rel...

És pont itt a különbség. Linux alatt a létező forráskódok alapján (ha egyáltalán kell forrást túrni, lehet, hogy elég a billentyűzet definíciós állományokat) képes vagy akár kernel szinten is belereszelni, vissza is küldheted a mainstream-be. Pusztán csak akarat kérdése (ha te nem vagy képes rá, kereshetsz valakit, aki igen). Csináld meg ezt Win alatt.

Az attól függ, hogy Synaptic és társainak GUI-ja hogy van megtervezve. Egyébként az, hogy a Linuxokhoz egy csomagkezelőn keresztül kell telepíteni és nem külön csomagokat kell letölteni, nem nehéz felfogni.

De hát az a rohadt GUI tervezés úgy látszik nagyon nagy falat mindegyik nyílt forrású projekt számára. Legalábbis egyelőre ég és föld a különbség kereskedelmi és nem kereskedelmi szoftverek között. Elég ránézni a különbségre pl. Blenderben és DAZban, LibreOffice-ban és MS Office-ban, Gimpben és Photoshopban. De biztos van még millió példa.

Tegnap pl. küzdöttem az XFCE 4.9-el Mageia alatt, hogy a nekem megfelelő win szerű kinézetet ki tudjam alakítani. Kikapcsolni az alsó panelt még könnyű volt, de kb. 10 percembe került míg kiderült, hogy a felső panel melyik kis részét kell megragadni, hogy le tudjam húzni a képernyő alsó részére.
Az ilyeneknek első látásra nyilvánvalónak kellene lennie egy jól tervezett és tesztelt GUI-n. Amikor ezt a szavazást láttam rögtön az jutott eszembe, hogy az ilyen rendszerre aztán lehet akármennyi játékot portolni mert ha esetleg tényleg elterjedne mint játék platform, játék után akkor is menekülne róla majdnem mindenki.
Szóval nem a játékok itt az elsődleges visszatartó erő.

"Az attól függ, hogy Synaptic és társainak GUI-ja hogy van megtervezve. Egyébként az, hogy a Linuxokhoz egy csomagkezelőn keresztül kell telepíteni és nem külön csomagokat kell letölteni, nem nehéz felfogni."
Nem. Csak a megrögződésen (megszokottságon) nehéz felülkerekedni, hogy felmegyek a netre, "kedvencprogramom download" a gugliba, első találatról letöltöm, ráklikkelek az exére (ha az a nyomorult böngésző nem nyitja meg automatice), és telepítem.

Kaptam már olyanokat: letöltöttem ezt meg ezt a fájlt, hogyan telepítsem? :) Persze csomagkezelő megnyit, oszt' ott rögtön megvan. Jaaaaa, csak ennyi? :)

User: kell nekem egy driver az NVidia kártyámhoz.

Munkamenet Windows alatt: Google://nvidia driver, első talált kattint, driver letölt, telepít, örül. Intel esetben Windows Update hozza magával a drivert. Normálisabb notebookoknál a támogatott System Update alkalmazás (pl. Thinkpadek).
Munkamenet Linux alatt Synaptickal: "Synaptic elindít. Mit is kell itt keresni? Rákeresek, hogy nvidia.
Eredmény: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=nvidia&searchon=names&suite=…
Na, akkor ebből mi is kell nekem? dev, update, current, common, settings, settings-updates, melyik csomag is kell? Á, inkább hagyom a fenébe. A Linux szar."
Na, ezért használhatatlan ez.

Az ubi nem ajánlja fel telepítéskor, hogy telepíti az nvidiát? Mintha valahol ezt olvastam volna (vagy pedig valahol elérhető a telepítés, nem kell synaptic hozzá - mintha a "vezérlőpult" környéke lenne: Rendszer/Adminisztráció/Korlátozott meghajtók/3d gyorsítás - még keresgélni sem kell).

OpenSuse: http://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers - egy kattintásos telepítés.

Nincs kedvem tovább keresgélni :(

A legtöbb esetben linux alatt még next-next-finish sem kell. Lehet, hogy régebben csinálni kellett mindenféle okoskodást, kézzel betölteni modulokat, de manapság azért a különféle rendszerek ezt automatice megteszik.
Néha elképzelhető, hogy modul-paramétert kell megadni, de az az eset ritka, mint a fehér holló.

Telepítettem már PLD, Suse és Arch linuxokat az utóbbi időkben. Nemigen kellett sokat vacakolni a dolgokkal. Wifi ment kapásból (csak a jelszót kellett megadni, de azt win alatt is meg kell), hangkártya szintén (nem kellett a telepítő cd-t előkaparni, kiválasztani, hogy melyik .sys vagy .nfo kell, stb.), videókártya (ati, nvidia) szintén. Vezetéknélküli egeret csatlakoztatok, nem kell várni arra, hogy a megfelelő hardvert telepítse. Windows alá, mikor egy pendrive-ot helyezek egy arra kiépített csatlakozóba, sokáig azért kell egy fél percet várni, mire telepíti a hozzá szükséges drájvert (persze sokszor nem sikerül, de mégis megy a pendrájv). Linux alatt bedug - megy, nem kell várni szinte semmit.

Hirtelen csak ennyire jó az a next-next-finish :)

(a régi kedvenc sztorim: gép, winxp-vel. Alaplap-csere (celeron266MHz akkor már egy kicsit idejétmúlt volt), uhu mindenféle gond nélkül futkorászik, mindent felismert, beüzemelt, mindenféle barkácsolás nélkül (még next-next-finish sem kellett). Persze a win mindenféle új hardvert talált, telepíteni kellett, alaplap cd-je be. Hm, nincs cd. Hm, ja a cd-vezérlőt is telepíteni kell, ami meg cd-n van. De addig nem tudom telepíteni, amíg nincs cd. Ördögi kör, de linux bebútol, vinyóra cd felmásol, vissza winre, oszt' kész is. Ez volt olyan 2004 körül. Akkor a linux ment mindenféle zökkenő nélkül, a win meg...)

Már ne is haragudjatok, de általában a fenti kifogásokat azoktól hallom, akik kb semmilyen rendszerhez sem értenek. Ebből kifolyólag nem fogják tudni a wine-t se beállítani. Persze játékok sokkal többen vannak, amik (még) nem futnak Linuxon, de ettől még már igen nagy részük meghakkolható hogy fusson. Ami még ide tartozik, hogy ezeknek az embereknek windows alatt is sokszor van bajuk mindenféle játékkal (meg egyéb programokkal).
Azt pedig, hogy egy Linuxot nehezebb beállítani egyszerűen hazugság. Ha csak a gépet odaadják egységsugarú júzernek, egy windows install és egy linux install CD/DVD-vel tesztelheti mindenki, hogy melyik rendszer fog előbb működni... Ha nem előre installált egy windowssal bizony már sokkal több a gond.
Azt gondolom, hogy ez mostanában már megszokás és ezen még az Apple is csak nagyon keveset tud változtatni és ha tud azt is inkább nem PC féle gépeken tudja elérni.

A topic kérdésére válaszolva, ha cégek kezdenek el programokat fejleszteni linuxra, akkor meg fog nőni a linuxok száma. Pontosan így történt ez a szervereknél (ahol elég erősen folytatódik is ez a tendencia) és nyilván ha nem fullad be az összes ilyen próbálkozás, akkor az elkövetkező pár évben tovább fog nőni a linux piaca.

FathoM

Engem jobban erdekelne, hogy a SOHO routerek szintje feletti amitigep piac, hany szazaleka lesz desktop 5 ev mulva, ill. most mekkora ez a szam.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Szerintem ahhoz, hogy nagy elterjedtségre lehessen számítani, kellene elsősorban egy egységes csomagkezelési forma. Azaz az összes disztrónak vagy .deb, vagy .rpm vagy .tgz -t kellene használnia az egyszerűbb szoftverterjesztés miatt.

Aztán nem ártana egy egységes kezelőfelület. Ha valakinek gondja akad a Windows-zal, akkor el tudom mondani fejből, hogy ezt, vagy azt a beállítást hol találja meg valaki a vezérlőpulton (r=1 userről van szó). De ha Linuxot használ, akkor rögtön ezekkel kell kezdeni:
Milyen disztribúciót használ? Milyen asztali környezetet? Lehet, hogy azt sem tudná mi az a disztribúció.... Vagy akkor jönne az, hogy mi jelenik meg a képernyőn amikor indul a gép(ha van plymouth)...

A felhasználók zöme megszokta, hogy ott van a startmenü, meg az asztalon az ikonok oszt csókolom. Ha már elrejti valaki az asztali ikonokat zavarba jönnek.. Nem egy hasonló mókás esetet láttam már, és nem csak ostoba fajankók, hanem tanult diplomás, és intelligens emberek sem találtak meg dolgokat a rendszerben, ha már egy kicsit másképp volt.

Amíg az iskolákban nem szoftverhasználatra, vagy operációs rendszer használatra tanítják a nebulókat, hanem a Microsoft Windows termékére, arra a "csodálatos operációs rendszerre, ami lehetővé teszi számunkra, hogy a számítógépünkkel kommunikálva feladatokat oldjunk meg"(<-- ezt egy esti suliban személyesen hallottam egy "informatika tanár" szájából).........

Nos addig semmi esélye sem a Linuxnak, sem semmi másnak....De egyébként én így is boldog vagyok. Én kifejezetten örülök annak,, hogy én nem Windowst használok, hanem operációs rendszert, meg annak is, hogy nem ikonra kattintok, hanem arra az ikonra ami elindítja azt a programot, ami abban a mappában van azon a HDD.n, ami abban a számítógépben, annak a második merevlemezkeretében van a második SATA csatlakozón Slave-ként, és még sorolhatnám.... Nekem így kerek ez a világ!

http://taklertamas.deviantart.com/ || registered Linux User #518773 || 12.04

Tessenek vegre megerteni! Az r=1 Usert nem erdekli, hogy mi van a motorhazteto alatt. O azt akarja, hogy minden poccre mukodjon, mint W7 alatt.

Miert tetszenek a Linux Desktop everol fantazialni es abrandozni? A Linux Desktop a seggemig sem er fel, ha hasznalhatosagrol van szo. Miert nem lehet egy kibebaszott gondolatot beleverni a T. "hackerek" fejebe ha valaki elejti, hogy GNU/Linux?

Mi, atlag felhasznalok vastagon leszarjuk, hogy a GNU/Linuxnak milyen problemai vannak. Rengeteg okos, zsenialis ember van a GNU mozgalom mogott. Oldjak meg!

Amig a GNU/Linux keptelen legalabb ugy funkcionalni, mint egy W7 addig nincs mirol beszelnunk. A Linux desktop eve pedig a legendak es profeciak kodebe vesz.

Es akkor most lehet tovabb almodozni es fikazni.

(es mielott valaki szemelyeskedne: igen, nekem jobban tetszene, ha az OSS es a GNU dominalna az MS-sel szemben, de ez jo tiz-tizenot evig meg nem fog megtortenni)

Egy dolgot kihagytal az r=1 usernel.

Vesz egy gepet.
Van rajta egy rendszer. (feltehetoleg driverek telepitve)
Ha tudja hasznalni, nem kezd el panaszkodni.

Lehet pl nem lesz startmenu-je, de megszokja.
Az en edesanyamnak se lenne sok fogalma arrol, hogy nem windows-t hasznal. O mar a window7-nel is latta, hogy valami gond van:) De 'megtanulta' hasznalni. Illetve erosen tuloztam. Megszokta, hogy mit nem tud rajta. Ezert van tele nala az asztal ikonokkal, mappakkal, stb.

Ezt kiegészíteném azzal, hogy jelenleg is sokan vesznek gépet (pl. okostelefon, okostévé, táblagép) Unix-szal (Apple termékek) vagy Linux-szal (Android). És persze olyan játékgépeken, mint a Wii vagy PlayStation sem gyakori a Windows.

Ezért kapar az MS most a Win8-cal, mert a hagyományos piaca a desktopok, és az már nem a fő csapásirány.

Érdekes módon 18 éve még nem okozott gondot a gamereknek DOS alatt, hogy az egyes játékokhoz xms (himem) vagy ems (emm386) memóriát konfiguráljanak, vagy ne adj' Isten menüs config.sys és autoexec.bat file-okat írjon. Na meg a játékot indító batch file-okat írjon, amik bekonfigurálták a hangkártyát, joystickot, stb.

A gamerek akkoriban kívülről fújták a rar, arj, stb. parancssorokat a multiple volume tömörítéshez...

Persze azóta a vindóz elhitette a gamerekkel, hogy a géphez semennyire nem kell érteni, és ez kitermelte azt a réteget, akinek gondot okoz, ha arrébb van az ikon... pedig a mai gamerek sem lennének butábbak, mint a régiek, épp csak a vindóz leszoktatta őket a gondolkodásról...

Muhaha. Mert nem így volt? Nekem is volt három vagy négyféle indítási menüm, mert az egyik játéknak xms, a másiknak ems memória kellett. 4 megabájtból meg nem futotta többre, úgyhogy meg kellett csinálni - kb. 15-16 éves voltam. Néhány éve mindenki képes volt bepötyögni egy olyan parancsot, hogy "nc", ha fájlkezelőt akart indítani, kiadni egy olyan parancsot, hogy "win", ha grafikus felületet akart.
Általános iskolás koromban számítástechnika-fakultáción mindenki képes volt kiadni egy LOAD "$" ,8,1 parancsot (vagy hogy is volt már), pedig nem sok mindenki lett az osztálytársaim közül informatikus (egy-két személy még a börtönt is megjárta).
Ilyen a technika, ellustítja, elkényelmesíti az embert - 40 évvel ezelőtt semmi légkondi (az ablak kinyitása nem számít :)) nem volt a buszokon, most meg már két megállót, ha légkondi nélkül megy az ember, sír, hogy milyen sz@r a busz...

Persze ez az idő már eltelt, az emberek máshoz vannak szokva, parancsot csak egér segítségével képesek kiadni. Néhány év múlva majd ez tűnik "cikinek" meg "elavultnak", mert akkor már... mittomén mivel fogjuk a parancsokat kiadni.

óóóó régi szép idők.
Amikor még farigcsáltam olyan w98 boot lemezt, amelyik elindult, behúzta az egeret, meg elinditottam az mcdex.exe-t, és volt rajta egy kiherélt nc, hogy valamennyire kényelmes legyen fájlokkal dolgozni.
És sakkoztam, hogy a floppy-ra ráfér e még az edit.com meg ilyenek, hogy helyben tudjam faragni az autoexec.bat -ot ha valami nem lenne tökéletes:DDDDDDDDDD
És vigyázni kellett, hogy az alapja a w98 boot lemez legyen, mert akkor a helyből meghivhattam a telepitőt a CD-ről ha akartam :D
Gondolom neked is volt két komplett floppy tartód, beos,linux,w95,dos,w98,nt inditó lemezekkel, dos telepitő, és mindez két példányban ha az egyik lerohadna amig átutazom a városon :))))))))))))))
--

"Néhány éve mindenki képes volt bepötyögni egy olyan parancsot, hogy "nc", ha fájlkezelőt akart indítani, kiadni egy olyan parancsot, hogy "win", ha grafikus felületet akart."
Remélem a mindenki alatt azt érted, aki hajlandó volt időt áldozni arra, hogy ezeket a dolgokat megtanulja. Sokkal több ember akar számítógépet használni ma már, és ezek közül az emberek közül nagy része nem AKAR ilyet megtanulni. Nem azért vesz szórakoztató elektronikai eszközt (azaz számítógépet) nem kevés pénzért, hogy tanulja a használatát. Te sem azért veszel tévét, hogy utána a manualt böngésszed napokon át. Működjön és kész.
Elmúlt már az az idő, hogy a számítógép relatíve kevesek kiváltsága és otthoni hobbi legyen. Régen az autó is úri mulatság volt, érteni is kellett hozzá, ma meg már mindenki vezetni akar. Vagy éppen a rádióhoz kellett értened, hogy egyáltalán adást tudjál fogni. Ma meg egyáltalán nem.

"Nem azért vesz szórakoztató elektronikai eszközt (azaz számítógépet) nem kevés pénzért,"

Ezt egy picit finomítanám. A szórakoztatóelektronikai eszköz a játékkonzol (Xbox, PS3 és tsai.). A számítógép egy munkaeszköz, amivel lehet játszani is (már amelyik erre fel van készítve). Az előbbi - konzol - kezelését nem kell nagyon tanulni (bár azt is kell, teljesen GYP-s azzal sem fog boldogulni), a számítógépét kell. Ha a számítógépen csak játszani akarsz, akkor is tisztában kell lenni alapvető számítástechnikai fogalmakkal (meghajtók kezelése, directx, programok telepítésének és eltávolításának képessége, driverfrissítés, elérési utak megadása stb.).

A számítógép nem a teljesen gyopár embereknek való még akkor sem ha játszani akarnak. A konzol az, ami nekik való.

--
trey @ gépház

"Sokkal több ember akar számítógépet használni ma már, és ezek közül az emberek közül nagy része nem AKAR ilyet megtanulni."
Nem azt mondom, hogy ezt tanulja meg, mert ezt kell. Ne tanuljon az ember DOS-parancsokat, mert minek. Elavult, stb. Viszont, ahogy trey is írta, tanulni kell mást (ami ugyanazt a célt szolgálja, mint az nc, csak most már ablakokban van meg csillog meg forog meg tüzet okád). Tudni kell, hogy mi a C: és a D: között a különbség. Tudni kell fájlt másolni, törölni - most, hogy egy fájlmásoló-törlő programot (azaz fájlkezelőt) úgy indítasz el, hogy "nc ENTER" vagy pedig az "Intéző" menüpontot (vagy "Total Commander") keresed meg az útvesztőben, édesmindegy.
Az alapokkal mindenféleképpen tisztában kell lenni.

Tévé: rossz a példád.
Valamilyen szinten meg kell tanulni annak a használatát is. Van, akinek készségszinten megy, és nem kell a "manualt" böngészni napokon át, van, aki még egy év múlva is csak bekapcsolni, kikapcsolni, csatornát váltani és hangerőt szabályozni tud. Csatornát beállítani viszont nem tud, még manual-ból sem.

Tehát: számítógép használatát el kell sajátítani, azon a szinten, amilyen szinten neked kell (illetve érdekel). Hidd el, hiába nagy hiper-szuper egér meg nem kell parancsokat pötyögni, sokaknak nem olyan triviális. Édesapámmal nemrég beszéltem kb. 40 percet telefonon, hogy hogyan tudná a már elküldött levelét még egyszer elküldeni (továbbítani - persze ő nem ismerte ezt a kifejezést, a forward-ról már nem is szólva) - gmail-ben, tehát nem mindenféle parancssort írogatva. Persze először rossz címre küldte a levelet (látta az email-címet, gondolta, biztos kell elé a www, elé is írta, de nyilván úgy már nem lett jó - angolul nem tud, tehát hiába írt vissza a mélerdémon, hogy nem jó). És ez csak az email.

"Persze ez az idő már eltelt, az emberek máshoz vannak szokva, parancsot csak egér segítségével képesek kiadni. Néhány év múlva majd ez tűnik "cikinek" meg "elavultnak", mert akkor már... mittomén mivel fogjuk a parancsokat kiadni."

A nosztalgián kívül ez miért is baj?

Annó megoldották azzal a boltokban a számolást, hogy drótokra fűztek fagolyókat... aztán furán néztek, amikor jött néhány ember, hoztak fogaskerekeket meg kallantyúkat és tekerentyűket tartalmazó izét és azzal oldották meg a számolást, aztán megszokták. Aztán később szintén furán néztek azokra, akik drótokat kötögettek, csévéltek fel és valami kattogó izé adta össze a számokat, majd megszokták. Kicsit később fura volt, hogy maradtak a drótok, de elmúlt a kattogás, meg valami kis izéket forrasztottak egymáshoz, de ezt is megszokták. Aztán elkezdett összemenni a pénztárgép, a méretét a kezelőfelület határozta meg, fura volt, de megszokták. Most egy pénztárgépen nincs már nyomógomb, érintőképernyős, ezt is megszokták.

A probléma azért látványosabb, mert régen egy-egy nagyobb ugráshoz legalább egy-egy emberöltő tartozott, most meg egy emberöltő alatt simán három generációváltás lemegy és tanulni kell 40 év felett is. Ezt is meg kell szokni. Amikor az ember azzal jön, hogy "bezzeg az én időmben", akkor fejben már megöregedett. Tengernyi irodalma van pszichológiában ennek a dolognak.
--
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/Home

Pontosan :) Sőt, mintha valami olyasmi is rémlene, hogy XMS és EMS memória valahogy nem lehetett egyszerre (vagy csak kevés volt a 4 mega ramom mindkettőre?).
Ezért volt nekem egy ems, xms, és egy egyik sem (mivel volt olyan játék, ami csak a base memóriát használta, de abból kellett neki bőven).

Szerintem nem vicces, inkább siralmas :( 640kb-ba mindennek bele kell férnie!!!!!

Komolyan: inkább érdekes és izgalmas, főleg a mai (érdeklődőbb) fiatalságnak, hogy ennyi memóriát is hogy ki lehetett használni. Ahogy egyszer valahol olvastam: a régi programozók voltak nagyon jók, amikor egy C64-en, 64kb memóriából képesek voltak grafikát, hangot, joystick-ot kezelni, sőt, még játékmenet is volt.

A grafika nem minden, nem attól lesz egy játék jobb vagy rosszabb, hogy milyen a grafika. Lehet, hogy hamarabb kipróbálja bárki is a jó grafikásat, mint a kevésbé jót, de sok olyan példa van, hogy a gyérebb grafikájú játék jobban leköti az embert, mint a jobb grafikás.

Azért azt is elismerem, hogy jobb grafikához több erőforrás kell.

Legalábbis Blizzardéknál. Emlékszem, a 3DO játékai pl mindig baromi sok erőforrást ettek, a Bioware szintén képtelen elfelejteni a busy waitinget.
De fps-eknél is a hatékonyság elsődleges szempont, bár OTT tényleg a grafika a legfőbb fejlődés.
----
India delenda est.
Hülye pelikán

"A grafika nem minden, nem attól lesz egy játék jobb vagy rosszabb, hogy milyen a grafika."

Akkor tényleg próbáld ki, hogy a StarCraft 2 után milyen a Dune 2, a grafika a legkevesebb ebből a szempontból, látványosan gyengébb a kezelhetőség, a játékmenet, a AI, és így tovább, egész egyszerűen idegesítő, pedig nagy durranás volt 20 éve... :)

Értem én, hogy nosztalgia, de _próbáld ki_, hogy milyen a játékmenet (például egy mostani FPS után told végig a Wolf3D-t). Meg fogsz lepődni, mert természetesnek tűnő dolgok hiányoznak, amiről úgy gondolod most, hogy benne volt annó a játékban, pedig csak az eltelt idő szépítette meg az emlékeket.
--
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/Home

Őszintén? A wolf3d-vel mostanában is többet játszottam, mint bármelyik "divatos" FPS-sel (na jó, az Alien vs. Predator se volt rossz :) ). Próbáltam én újabbakat, de túl bonyolult volt, túl sok gomb volt. Az én egyszerűségemnek egy wolf3d teljesen megfelel :)

Egyébként még a mindenféle RTS és 3D és openGL és directx korában is a Battle for Wesnoth-tal nagyon sokat játszottam, még a korai verziókkal is, olyan 0.7 körül volt az első verzió, amit még uhu 1.1.1-re fordítottam :)

Windowson is a Civilization sokkal többször ment a gépemen, mint pl. a Warcraft 2.

Szóval igények és igénytelenségek :)

Érdekes módon 18 éve még nem okozott gondot a gamereknek DOS alatt, hogy az egyes játékokhoz xms (himem) vagy ems (emm386) memóriát konfiguráljanak, vagy ne adj' Isten menüs config.sys és autoexec.bat file-okat írjon. Na meg a játékot indító batch file-okat írjon, amik bekonfigurálták a hangkártyát, joystickot, stb.

A gamerek akkoriban kívülről fújták a rar, arj, stb. parancssorokat a multiple volume tömörítéshez...

Persze azóta a vindóz elhitette a gamerekkel, hogy a géphez semennyire nem kell érteni, és ez kitermelte azt a réteget, akinek gondot okoz, ha arrébb van az ikon... pedig a mai gamerek sem lennének butábbak, mint a régiek, épp csak a vindóz leszoktatta őket a gondolkodásról...

alterb-nek

Hirtelen itt találtam ezt a régi cikket.
Szerintem itt mindenki ismeri. Ha te is, olvasd el újra, mert már elfelejtetted!

http://www.szszi.hu/kozlemenyek/sajto/2006/03/29/linux_nem_windows/

"De biztos lehet adni a Linux szoftvernek egy olyan grafikus felhasználói interfészt (GUI), ami Windows-felhasználóbarát, és ami nem zavarja meg a szabad szoftver elvet?

Van néhány ok, ami miatt nem ez a helyzet.

Elsősorban: Ugye nem gondolod, hogy egy program írója szándékosan tervez hozzá rossz felhasználói interfészt?

Ha valaki arra áldozza idejének nagy részét, hogy létrehozzon egy szoftvert, akkor az a lehető legjobb felhasználói interfészt (UI)*** fogja hozzá elkészíteni. Az UI a szoftver igen fontos része: a szoftvernek nincsen funkcionalitása, ha nem érhető el az UI-n keresztül. Lehet, hogy nem tudod mi az, de mindig van annak oka, hogy az UI úgy működik, ahogy működik. Az ok? Hát az, hogy ez a legjobb UI, amit a készítője írni tudott.

Mielőtt azon kezdenél erősködni, hogy a még Windowsosabb UI jobbá teszi a szoftvert, vésd erősen az eszedbe: a szoftver írója, a kóder, aki már a meghatározásánál fogva is sokkal, de sokkal többet tud a szoftverről mint te, nem ért veled egyet. Lehet, hogy téved, de az esélyek ez ellen szólnak."

A szoftver írója, a kóder írja csak a szoftvert. De az UI tervezés egy külön feladatkör, a kódernek már csak a kész tervet szabad kapnia. Olyan ez, mint a black box testing, csak egy másik fázisában a fejlesztésnek. Én, mint kóder tudom, hogy hol vannak a lehetséges gyenge pontok, erre megírhatom a unit testet. Na de akkor minek is van az FT (Function Test) black box-szal? Pontosan azért, hogy amire én nem gondoltam, nem gondolhattam, az kibukjon. Ugyanez van a user interface-szel is. Olyannak kell terveznie, aki az informatikától ilyen téren távolabb áll. Mert a felhasználó agya egész másképp működik, mint a szoftverfejlesztőé.

Mondok egy példát:
Néhány éve volt egy feladatom, hogy egy szállítást nyilvántartó modult fejlesszek. Én számomra teljesen logikusnak tűnően felépítettem a funkciókat, egy-két kattintással minden elérhető volt, odaadtam az ügyfélnek, aki... agyhúgykövet kapott tőle, kidobtuk az egészet, felvettünk egy dizájnert, ő elvonult, rajzolt, matekozott, majd adott nekem egy jpg-et, és funkció-leírást, hogy mi hogyan nézzen ki.

És végül én is elismertem, hogy sokkal intuitívabb interfész született, amit már szinte élvezet használni. Lekódoltam én gond nélkül, de egyes megoldások nekem eszembe sem jutottak volna.
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Get dropbox account now!

Csodálkoznék, de nem lennék meglepve.

Viszont saját lesújtó vélemény következik: Annyira odavannak az emberek ezért a desktop-linux mizériáért, közben ha rádugok egy HDMI kábelt a gépre, még mindig nem dobja át a képet h4x0lás nélkül a TV-re, az meg, hogy automatikusan a hang is a TV-n jöjjön, egy kezet bilibe lógatós álom. Márpedig amíg ilyen hibákkal szó szerint tele van a rendszer, addig ne is álmodjunk a desktop-linux évéről! Egyszerű felhasználóként le se szarom, hogy ez kernel szintű, X11, vagy ablakozó felület feladata lenne, oldják meg, találja ki a rendszer, mit akarok, mert ami eddig van, az siralmas.

Másfelől kell valami egységes vízió kinézet, és feladatok terén, mert a jelenlegi sokszínűség, ami "szakember szempontból" előnye a rendszernek, az egy ordenáré nagy gát a desktop-rendszerré válás előtt.

Ez nem jelenti azt, hogy szerintem a linux szar rendszer. Jó az. Amire való! De széleskörű desktop használatra nem való, és nem szoktam javasolni senkinek!
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Get dropbox account now!

Egyszerű felhasználóként le se szarom, hogy ez kernel szintű, X11, vagy ablakozó felület feladata lenne, oldják meg, találja ki a rendszer, mit akarok, mert ami eddig van, az siralmas.

Mit értünk desktop linux alatt? Mert ha valami Motorola Atrix féle dolgot, akkor nincs a túl távoli jövőben az, hogy egy desktop vázba lehessen dokkolni a mobiltelefont... egy Exynos 4412 egy laptop i3 teljesítményének a felét eléri, ami már elég jó felhasználói élményt tud biztosítani. :)

A normál desktop gépek szerintem vissza fognak szorulni, a nagy többségnek teljesen kielégíti az igényeit egy bedokkolható smartphone/tablet, amit 2-3 évente cserél, a szakbarbároknak pedig lehet drága kis sorozatban gyártott gépe...
--
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/Home

A normál desktop gépek szerintem vissza fognak szorulni, a nagy többségnek teljesen kielégíti az igényeit egy bedokkolható smartphone/tablet, amit 2-3 évente cserél, a szakbarbároknak pedig lehet drága kis sorozatban gyártott gépe...

Úgy néz ki, hogy elkezdődött... összeírtam az utóbbi négy év Q2 eladási adatait:
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/2012/08/20/IT+trendek+2009…

ha rádugok egy HDMI kábelt a gépre, még mindig nem dobja át a képet h4x0lás nélkül a TV-re, az meg, hogy automatikusan a hang is a TV-n jöjjön, egy kezet bilibe lógatós álom

és

Egyszerű felhasználóként le se szarom, hogy ez kernel szintű, X11, vagy ablakozó felület feladata lenne, oldják meg, találja ki a rendszer, mit akarok, mert ami eddig van, az siralmas.

Sajnos igazad van és teljesen jogos az igényed - nekem is ugyanaz... de látni kell azt is, hogy miért van ez az állapot: nem amiatt, mert béna fejlesztők nem képesek megoldani egy szimpla hívást egy hardver eseményre, hanem amiatt, merthogy ezt a hívást a legtöbb esetben a gyártó nem dokumentálja, nem publikálja... és akkor következik fejlesztői oldalon a sötétben (a sötét oldalon :)) tapogatózás, a binary (zárt kód) firmware hack-ek, az ezekkel járó bizonytalaságok, rendszered aláásása, stb...

Ha emlékszel esetleg ("tv out ati cards linux") https://www.google.it/search?q=tv+out+ati+cards+linux&ie=utf-8&oe=utf-8…

Szóval ez van. Amíg nincs paradigma-váltás és nem lesz több nyílt hardver, sajnos ezzel számolni kell...
Támogatnunk kell, ami a mi javunkat szolgálja és akkor van remény :)

Addig pedig marad az, hogy várnunk kell arra, hogy vagy a hardvergyártó publikálja a teljes API-t vagy, hogy egy stabil nyílt forráskódú alternatíva megszülessen... mindkettőre sokat :(

A legfőbb ok, amiért a legtöbben a Windowst használják, az az, hogy sok Windowson megszokott szoftver nincs Linuxon... Nekem csak a COD 2 miatt van fent a Windows is, ha natívan futna Linuxon, akkor a Windowsra már nem lenne szükségem.

Igazából 2 fő játék van, amivel a fiatalok túlnyomó többsége játszik és amit mindenki ismer, vagy legalább már hallott róla: a COD-ok Az Activision-től, meg a StarCraft/WOW szerű dolgok a Blizzardtól. Ha ezek lesznek natívan Linuxra, akkor beszélhetünk áttörésről. Meg egy natív Linuxos Photoshop se ártana, mert az is mindenkinek ott csücsül a gépén. Hiába van ingyenes Linuxos alternatíva, a Photoshop az Photoshop. Mindenki ismeri és mindenki telepíti.

Na persze ahhoz, hogy ezeknek legyen natív Linuxos portja, nagyobb részesedése kéne, hogy legyen a Linuxos rendszereknek, hogy megérje fejleszteni rájuk. Szóval ez egy ördögi kör... lehetne nagyobb részesedés, ha többen fejlesztenének Linuxra a nagyok közül... de addig nem lesz nagyobb részesedés, amíg nem kezdenek el fejleszteni rá.

Nem akarok nagyon lelombozni senkit, de a fotóbolt nem annyira kardinális, mint sokan hiszik.
Nagyjából 40-50 gép van a kezem alatt, ez úgy értendő, hogy ügyfelek céges gépei, pár ügyfél magánban is betalál, családban a gépek, saját gepeim, pár barát, még a házban szomszédok.
Egy fotóbolt van, de a hölgy grafikus, szóval meg is vette. Ellenben a linuxról már hallott, de a netbookomon látott először élőben.
Nem tudom mennyire reprezentativ ez a keresztmetszet, elvégre elég változatos a felhasználási terület, és a nemek, életkor,munkakör eloszlás is, de még a játékra sem nagyon alapoznék.
Alig pár gépen van egy egy játék, jellemzően magán gépeken, és ott is azért mert a családban a gyerekek
azt tolják. Ahol nincsen gyerkőc, vagy túl kicsi/nagy hozzá ott ez sem jellemző.
Nem gondolom, hogy bármiféle egetverő változás várható pár nativ linuxos AAA-s játéktól, de tömeges áttérés a grafikusok között sem várható hiába lesz photoshop.
Az általad megfogalmazot szempontok annak fontosak, akik mindezektől függetlenül már használnak/kacsintgatnak a linux felé, az ő életük könnyebb lesz.
Ezért is várok pár % előrelépést hosszabb idő intervallumon belül, de még igy is bőven egy számjegyű marad az elterjedtség. Még a win8 elutasitottsága sem fogja megtolni ezt a szekeret, mert van win7. (vista helyett is az xp volt a nyerő.)
Szóval itt nagyon sokak linuxos élménye biztosan drasztiksuan fog javulni, és pár áttérő útja simább lesz, de ennél több, -pláne nem a desktop év- biztosan nem kalkulálható végeredmény.

--

Önmagában ez nem elég, kell hozzá marketing is, illetve céleszköz vagy egyéb olyan cucc, amit készen megkapnak/megvesznek és működik. Ami ugye nem az, amivel most megveszel egy "Linuxszal előtelepített laptopot", ami annyit jelent, hogy egy ősrégi, kb. ismeretlen disztró, ráadásul még az X se indul rajta, de olyat is láttam már, ami még a konzol loginig se jutott.
Ennek hiányában tök mindegy, hogy lesz-e linuxra vagy sem, mert e mellett windowsra ugyanúgy meglesz nyilván valóan, aki meg eddig is torrentről szedte az activatort a windowsához, az épp beleszarik, hogy mi a helyzet a nem windows platformokkal, a windowst ismeri, a törés ingyen van, ennyi.
--
Discover It - Have a lot of fun!

Az üzlet oldaláról kellene ezt megközelíteni. Ha a játékokat nem a szabad szoftver közösség készíti, valószínűleg pénzbe fog kerülni. A befolyó pénz arányában eldől, hogy érdemes –e fejleszteni és itt nem a játékos (aki játszani óhajt), nem a koder (aki szereti a linux –t) és dizájner (aki mac hívő), hanem a menedzser (aki történetesen win felhasználó) hozza meg a döntést.

Még mindig az a kép él az emberekben, hogy a linux a rendszergazdáknak való, akik elboldogulnak a vi nyújtotta szolgáltatásokkal. Van viszont néhány annyira elvetemült, aki desktop gépen is használja és esetleg játszani is szokott. Nos nem nekik készülnek a játékok, hanem annak az elsősorban fiatalokból álló célközönségnek, akik látták apa elégedett arcát az elpusztíthatatlan rendszer előtt és meg akarják ezt spékelni egy kis trendi játékélménnyel.

Az biztos, hogy csak javára válhat a linux –nak , ha nem is hoz rögtön rohamos desktop elterjedést.