milyen kerékpárt?

Fórumok

Látom, mostanában elszaporodtak itt a bringás topikok. Abszolút zöldfülüként szeretnék venni valami bringát. Annyit tudok a kerékpárokról, hogy van két kerekük, és tekerni kell a pedált :)

~90 kiló vagyok, 182 centi.
Közúton akarok haladni, tehát csak aszfalt, semmi sár, terep, és egyéb huncutságok.

Szempontrendszer, laikusként:

- Legyen üzembiztos. nem akarom sem szerelni, sem szerelőhöz vinni.
- Ne legyen dög nehéz.
- Lehetőségekhez mérten minél könnyebb legyen tekerni. Széles, stoplis gumi kizárva.
- Gyerekkoromban volt egy bringám, annak mindig csikorgott a fékje. Ennek ne csikorogjon! :)
- Nem igazán vágom, hogy ezek a 18-21-akárhány sebességes váltók miért jók. Szerintem kb. 6 sebesség elég, tehát ha csak hátul van váltó. Tévednék?
- Mivel nem az életem értelme, hogy tekerhessek, ne legyen böszme drága. (Ár-teljesítmény viszony rulez)

Nos?

Hozzászólások

sztem a legfontosabb, hogy milyen úton akarsz hajtani, milyen stílusban.

Ha például Budapest, és 90 kilós vagy, akkor nem javaslom a vékony kereket, amivel lehet, hogy gyorsan lehet haladni, de az első alattomos gödörnél olyan nyolcasod lesz, hogy le is szállhatsz, vagy nagyot perecelsz egy villamossínen.

Ha pl. pesten keményen, sportosan, férfiasan akarsz hajtani, tehát felugratok-leugratok a járdaszigetre, akkor már a trekking is necces, akkor montit javasolnék, azzal nem lesz bajod, kicombosodsz (van most már jó gördülő tulajdonságú monti külső, amivel városban is elég jól lehet menni).
Ha vidéki város, normális utakkal / jól bejáratott gödörmentes országúttal, akkor a trekking is jó lesz. A virsligumi kerekű versenybicajt neked már nem ajánlanám.

sebességből kell a 18, nem rossz az, ha finom fokozatokban tudsz visszavenni a domb meredekségétől, széltől stb függően.

legfontosabb: ne erőből tekerj, mert kinyírod az ízületeidet.

ár: köss kompromisszumot. 12-15 kilós acélvázas bicajt olcsón kapsz, minden mást sokkal drágábban és nem annyira strapabíróban. Ez a mindennapok során jól beválik. ehhez a magassághoz sztem már 28-as dukál. szerintem nem szabad bedőlni azoknak, akik rögtön a szuper minőségi alkatrészekre akarnak rábeszélni. Harmad annyiért noname alkatrészekből egy baratságáos boltban összerakják neked.

én és még sokan mások is elvagyunk vígan a vékony kerekekkel, még 90 kiló fölött is.. :)

szuper minőségi alkatrészek:
ha nem is a prémium kategóriát kell egyből meglovagolni, de azért nem árt valami értelmeset applikálni.
(a gagyimontimon lévő shimano tourney váltóm, ill. a "trekking"-en lévő shiman deore xt között érezhető (haha, nem kifejezés) különbség van. strapabírásban, minőségben, működésben, komfortban, kényelemben, egyenletes futásban, mindenben.)

Ez nem ilyen go-nogo.

Elég nagy tartományban lehet válogatni a gumik között, pl. egy 28-as vagy egy 32-es gumi már nem "vékony", de még nem "vastag".

Nekem pl. volt 28-assal szerelt verseny, most egy 32-essel szerelt trekking van, mindkettő tökéletes városi aszfaltra (is). Földúton még so-so, de terepre egyik sem való.
Arra az ilyen 47-es meg 54-es mountain bike-os cuccok kellenek, de az meg fárasztóan ráz aszfalton, plusz gurulni nem lehet velük, mert a súrlódás miatt secperc alatt lelassulsz.

A kg amúgy nem számít, mivel minél kisebb a gumi szélessége, annál nagyobb nyomásra kell felfújni. Míg egy 47-es mountain bike-nak esetleg a 3 bar is elég, addig egy 32-es trekking a 4-5 baron érzi jól magát, egy 21-es sport meg 8-10 baron használható.

Bringautak az igaz, elcseszett koncepció településen belül bringautakat kijelölni. Főleg járdán. Bringasáv kellene.

Az, hogy valaki fosik az úton, nem jogosítja fel arra, hogy járdázzon. Bár örülök valamilyen szinten a biciklis-bummnak, de pont tegnap idegesítettem fel magam a sok agyatlan járdázón Pasaréten. Illetve azok is az őrületbe tudnak kergetni akiken nincs, vagy csak hátul van lámpa. Látszik, hogy fogalma sincs a közlekedésről, azt hiszi, hogy ha ő lát, akkor őt is látják, illetve eszébe se jut, hogy előről is észrevehetőnek kéne lennie, mert így kellemetlen meglepetések érhetik, ha a szembejövő nekiáll előzni abban a (jogos és) biztos tudatban, hogy üres a szembesáv.

Szóval elég idegesítő állatfaj a járdázó, főleg az, amelyik nagyforgalmú (pl. Móricz) járdákon, tereken teker ész és kultúra nélkül.

Hát. Emlékeim szerint tetszőleges budapesti úton elég veszélyes bringázni és tetszőleges tökösségi fokú bringást is kedvesen bedarál a kreszre (és a józan észre) fittyet hányó autós "kolléga". Engem csaptak el - bár szerencsésen - kerékpárút/lakótelepi behajtó kombón és csak annyi történt hogy mindketten megnéztük hogy akkor senki sem jön és sikerült egyszerre indulni. Természetesen az 5km-es körzetben levő egyetlen sáros pocsolyában landoltam.

Node ez már erősen offtopik lesz itt. Inkább mondjatok normális bringákat. :)

Na ezért veszélyes a bringaút és ezért kell úton menni. Bringaút járdán van vezetve, alapvetően nem számít rá onnan az autós, főleg, ha a festés is lekopott. Az útra viszont figyelnie kell, nagyobb eséllyel látja meg az embert az autós.

Nade ez tényleg off, de kérnék mindenkit, hogy ne járdázzon és világítsa ki magát rendesen este.

Nekem Merida Matts 10V-m van, crosstrekker, belépőkatergóriás az ára. Budapesten szoktam vele tekerni legtöbbször a belvárosban, de Szentendrére is lazán ki lehet vele menni.

Metalhead
----------------------------
"Root is a state of mind"

Én egy Caprine Cherokee-t vettem, az kívánságom az volt, hogy 120 kilót is elbírjon, és rosszabb betonon is elmenjen defekt nélkül. A falumbéli bicikliboltos ezt javasolta. Három éve van meg, még soha semmi baja nem volt, kitűnően teljesít ( a bicikli, nem a boltos). A nyerget lecseréltem kényelmesebbre, mert ez a banánnyereg már nem nekem való, főleg, amikor erdőben megyek vele.

Link: http://caprine.hu/2010/mtb/cherokee.html

---
Ó, hogy a hatalmas Kublaj kán üssön rajtad, és a házad népén!

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Három éve hűségesen szolgál, pedig beleteszek évi 2-2500 km-t (javarészt túrázással, 80% közút, 20% úttalan hegyvidék-erdő-mező-mocsár).

Eddig a váltó lett cserélve (7.000.-HUF egy jobb Shimanora - az eredeti is ilyen volt, de azt még első évben sikerült kinyírnom jórészt saját balfékség miatt egy hegyoldalban) és értelemszerűen a fékbetétek, mert viszonylag gyorsan kopnak (nálam az évenkénti csere garantált, de 1-2 ezer forint, szóval jobb a biztonság).

Acélvázas, de nekem nem tűnik nehéznek (pedig elég sokszor pakolgatom fel-le vonatra is egyedül), számomra pár kilogramm mínusz nem ért volna meg árban 15-20 ezret, hogy alumínium legyen.

A nyikorgó fék 99%-ban rossz beállításból fakad, kis játékkal ez kiküszöbölhető, de bármelyik bringaszerelő belövi neked 5 perc alatt).

A széles keréktől nem kell félni, egyrészt többet bír, mint a vékony, másrészt azért vannak a finom fokozatok a váltón, hogy ne legyen túl nehéz tekerni. Csoportos biciklitúrákon sem éreztem magam hátrányban a széles, de mindenhol jó gumijaim miatt (pl. homokos úton - "tudok egy rövidebb utat" :) - kifejezetten jól jött, hogy még éppen tudtam tekerni, a társaim pedig tolhatták azon a jó km-es szakaszon az újabb aszfaltig, nem beszélve a fentebb említett úthibákról sem városban. Persze biztosan vannak mindent kibíró vékony kerekek is, de nem hiszem, hogy ugyanabban az árkategóriában versenyeznek.

Hogy valamit hozzá is tegyek másokhoz: első biciklivel célozd meg a 40-50 ezres árkategóriát, itt már találhatsz olyan biciklit, ami nem okoz csalódást hosszútávon sem, de mégsem érzed összeomlani az életed, ha ellopják (igen, ezzel ma sajnos reálisan számolni kell, én magam is egy rakat helyre mennék szívesen biciklivel, mert Győrben azért alapvetően kulturált mennyiségű kerékpárút/sáv található, de egyszerűen nem merem otthagyni a legtöbb helyen - nem, mintha itt többet lopnának el, mint bármelyik városban, de azért tűnnek el és nyilván nem vigasztal a statisztika, ha az enyémnek is lába (kereke) kél).

És még valami, amit sokan elfelejtenek, pedig a váltóknak (mármint magának a váltónak és annak sem aki vált :)) nagyon nem mindegy: a fogaskereket és a láncot mindig tartsd tisztán, olajozott állapotban (csak városban nem koszolódik nagyon, de terepen kutyául tud kinézni akár egy nap után is).

Nos. Amennyiben csak városra kell, vagy kint keveset mennél, nincsenek komolyabb dombok a környéken, s eldöntötted hogy soha nem mész vele terepre, akkor városi bicikli kell, egy 3-as agyváltóval (csak hátul).

Fő előnyük, hogy nem kell a láncra figyelni (néha kenni), vannak hozzájuk komplett láncvédők. A kopás sokkal kisebb mint a láncdobálós bicikliknél. Az agyváltót pedig ritkán kell szervízelni.

A 3 sebesség pedig elég, ha nem akarsz a taxisokkal versenyezni, s ha nincs nagy emelkedő a környéken. A következő lépés a 7 vagy 8, de az ár nagyot ugrik.

A kerék 28"-es legyen. Nagyobb a választék külsőkből, illetve eleve olyannal jön kb ami neked kell. Ezekből vannak a trekking bicajok (geometriában hasonlítanak az MTB-re, terepre vannak) és a városi biciklik, amikben szokott agyváltó is lenni.

A lejebb ajánlott caprine oldaláról jelenleg csak ezt tudom levadászni: http://caprine.hu/2010/city/ville.html
de kell legyen férfi változata is. Nem tudom hány kg, de 15-16 körül még elfogadható.

Gepida márka alatt van még hasonló.

váltóhoz annyit, hogy _nem tévedsz_, én se értem, mi a jó a 18..24 sebességes váltókban... fölösleges végigváltogatni, s mire kitapasztalod, hogy milyen terepre hova váltasz, addigra vagy veszel másik cangát más váltóval, vagy elunod és rollerezel. Meg mire elöl és hátul is beváltazs emelkedőn, annyira belassulsz, hogy válthatsz le, folytatva ezt egészen a 0 kmph-ig.
Én szinglit használok, most tervezem, hogy szerelek kicsit, vagy fixi lesz, vagy elöl egy (a mostaninál) kisebb és egy nagyobb lánckerékre, így könnyebben indulok, és nem kell 3000/s-en tekernem 50ig.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Hát, nekem a Bakonycsernye-Hétházpuszta útvonalon kábé három alkalom kellett, hogy kitapasztaljam a 21 sebességes váltót, hogy mi mire jó...Nem hiszem, hogy komolyabb szaktudás/diploma/agykapacitás kell hozzá: minél meredekebb az emelkedő, annál kisebb fokozatba kell váltani, ennyi. Az 1/HIGH-ben pl. komoly emelkedőket is le lehet küzdeni.

Tegyük hozzá, hogy ez az első váltós biciklim, ez előtt 12 éves koromban volt utoljára, kempingem.

---
Ó, hogy a hatalmas Kublaj kán üssön rajtad, és a házad népén!

Ez tényleg így van, én is csak 3-4 fokozatot használtam maximum (de inkább csak 1-2-t ténylegesen), amíg el nem kezdtünk dimbes-dombos és hegyi terepen is biciklizni. Mondjuk egy nap alatti kerekezés Pápáról Bakonybélen (kis pihenő Cseh Tamás padján) keresztül Zircre (itt érdemes megállni egy fagyira), majd onnan Bakonycsernyén át Mórig (a lovardával egybeépített panzió éttermében kiváló a konyha - igaz jó drága is) megtanít használni az összes fokozatot, egyik-másik emelkedőn még sajnálni is fogod, hogy nincs több :)).

Kamikaze dolog, ha nincs rajta fék.

Persze, tudom én, hogy lábbal "ellentartással" lehet fékezni, de városi körülmények között ez nem elfogadható. Sokat bicajozok, gyakran vannak olyan esetek, hogy hirtelen, erőset kell fékezni, pedig nagyon figyelek, és mégis.
--
http://www.open-st.eu

> én se értem, mi a jó a 18..24 sebességes váltókban...

Akkor te nem szoktal terepen dombra hegyre menni, illetve lejton ratekerni...
Arra lett kitalalva a 400%-nal nagyobb atteteltartomany, hogy mindenhol tudj tekerni. (ATB = all terrain bike)

> Én szinglit használok

Mekkora atteteled van?

Hadd ne mondjam, hogy az Alpokban egyszeruen elfogytak a fokozatok a Cannondale-emrol... 12-16%-os lejtokon orakig tekerni meg a leggyengebb fokozat is tul eros volt (dupla elso tanyerom van, nem tripla, legkonnyebb attetel talan 34-28).

----------------------
while (!sleep) sheep++;

Mar tobbszor voltunk, es tenyleg gondolkozunk, hogy nyitottabbat csinalunk. Jovo evben lehet, h csomagos lesz (most autos volt, azaz a maszasok csomag nelkul mentek).

Ilyeneket csinaltunk meg az utobbi par evben, mint pl:
- Passo dello Stelvio (2000 szint, kozepes)
- Passo di Mortirolo (12 km, 1350 szint, 18% emelkedesekkel itt-ott, durva)
- Bernina (szemet mocsok hegy, 2000 szint)
- Nagy Szt. Bernat (2000)
- Col d'Isoire (1800 talan)
- Col d'Iseran
- Col de la Bonette
- Alpe d'Huez (ez konnyu)
- Galibier
- Mount Ventoux (konnyu, szep)
- Grossglockner (esos)
- Edelweiss (esos)
- Nivette (?)
- Kaunertal (szemet)
- Gavia (gyonyoru, ezt hoviharban)

Jo dolgok ezek, es megcsinalhatok -- annyi a kulonbseg, h a nagyon jok mondjuk 3 ora alatt ernek fel, a nagyon kezdok meg mondjuk 5-6, de kello akaraterovel fel lehet menni barkinek.

----------------------
while (!sleep) sheep++;

En az Adrian (szloven Alpok - Isztria korbe), illetve a Grossglockneren voltam 10+ eve. Viszont mi vonattal mentunk, es onnan vegig csomag + vadkemping, szerintem ugy az igazi ;-) Turankent igy boven 1000 km felett voltunk.

Most ujra nagyon erosnek es kitartonak erzem magam, ezert is erdekel ilyesmi.

Városba munkába járni, "futkozni" nekem egy alap trekking biciklit ajánlottak (Caprine Wheelman), és nem bántam meg. Könnyebb tekerni (gyorsabb) mint egy montánbikát. A fokozatokat én tudom értékelni, mióta használom.

Szia!

Nem írtad, hogy mennyit szeretnél rákölteni, így az ár/teljesítmény viszony nehezen értelmezhető számomra.

Ahogy már írták előttem én is csak akkor vennék vékony kerekű kerékpár, ha azt országúton használnám kizárólag. Munkába járásra, gyerekcipelésre, városi használatra trekkinget javasolnék én is.

Nemrég cseréltem le az eddigi Kelly's-t egy Caprine Voyage-ra. Szerintem ez már egy középkategóriának megfelel és nem elhanyagolható a 3 év garancia sem.

Csak azt nem tudom, miert muszaj ujabban az osszes ilyen bringara feleslegesen nehez, amde low-tech teleszkopot tenni elore.

Hatha szamit: A Caprine, a Schwinn-Csepel, a Hauser, a Wenson, a Magellan es a Gepida 'kvazi magyar' markak, tehat az osszes alkatresz, illetve a vaz is Tajvanon keszul, az osszeszereles meg a 'design' itthon. (FIXME) Sajnos itthon mar nem keszitenek szinte semmit.

update: Bocs, ugy tunik, a Schwinn-Csepelnek meg van mukodo gyartosora.

Az olcsóteló és olcsótárcsafék őrületet én sem értem. Ifjú koromban (nem tegnap volt) egy kerékre való tárcsa fék szett olyan 30-40e körül mozgott és egy használható első teló szintén ekörül. Most meg "százé" már minden rajta van egy bringán. Most nézegetek én is és próbálnék valami emberit venni, de hát így izé, nem tudom mi lesz.

Akkor megfogalmazom máshogy. Az átlagemberek szeretik a kényelmet. Ezeket a 100K alatti gépeket hobbisták veszik, akiknek jól jön ha a csuklójuk nem törik ki, vagy a könyökük nem kezd fájni ha tekernek egy hosszabbat (tegnap pl. az ép könyököm is elkezdett már sajogni, még a teleszkóp ellenére is, hiába, a kor teszi :) viszont nem érdekli őket az, ha 20 dekával több az össztömeg. Nekik ráteszik ezeket a teleszkópokat mert jól el lehet velük adni a bringákat.

--
trey @ gépház

- low-end anyagfelhasznalas, emiatt nagyobb anyagvastagsag es tomeg
- low-end perselyezes, emiatt lomha vagy letapado mukodes, a rossz tomites miatt idovel elkoszolodik
- gyakran nincs kenoanyag
- gyenge, lassan reagalo rugozas (leg- vagy acelrugo helyett elasztomer 'gumibakok')
- nincs csillapitas
- nem allithato a rugoelofeszites (ergo egy 60 es egy 110 kg-os embernek ugyanolyan kemeny a rugo)

De ha a tied tokeletesen mukodik, akkor szerintem ennek az egesznek nincs sok jelentosege.

most adtam el egy máig hibátlanul és gyönyörűen működő 2003-as suntour nrx-7000 teleszkópot, amely soha az életben nem is volt szétszedve és karbantartva. nem állt be, kiválóan működik. (már bánom is, hogy lecseréltem rockshox tora sl-re. vagy hogy miért hagytam magam a rockshox-ra rábeszélni, mikor eredetileg a suntour-nál maradtam volna.)

Par evvel ezelott meg ez nem volt jellemzo a trekking/city kategoriaban, pedig ugy tunik, az emberek akkor is jol elvoltak a bringaikkal.

A magas kormany miatti egyenesebb tartas elvileg sokat levesz a csuklo terhelesebol. Az uj ("Aheadset" tipusu, nem menetes) kormanyrogzitesekkel az a gond, hogy nem lehet tul sokat emelni rajtuk a technologiabol adodoan, talan emiatt is van nagyobb szukseguk a usereknek a teleszkopra.

Illusztracio: regi megoldas (menetes kormanycsapagy, kihuzhato kormanyszar), uj megoldas (menet nelkuli kormanyszar, legfeljebb alatetekkel emelheto, HA nincs levagva a villanyak, esetleg a kormanyszar dolesszoge emelheto, ilyen kepet linkeltem)

par evvel ezelott meg joforman csak acelvazas bringak voltak. a telo leginkabb amiatt kell, hogy a hulladek drotszamar aluvaza, vagy a kdraga celgep karbonvaza ne razza ki a xart a userbol. a 28"-os acelvazas bringak varosi korulmenyek kozt boven megfeleloen rugoznak, meg budapesten is. nekem 26"-os van, napi 20-40 szerintem siman viselheto vele, de ha turazni jarok majd, biztosan cserelem egy nagyobbra (meg veszek egy valtot is).

Schwinn-Csepel Landrider, nem tudom gyárilag ilyen-e, vagy a kerékpárbolt rakta össze, de 21 sebesség, igaz V-fék, elől - hátul duplafalú acélküllős felni, nincs teleszkóp, 5 éves, gyakorlatilag a külső gumikon kívül nem kellett hozzányúlni, pedig napi hazsnálatban van, többezer km van benne. Ha jől néztem nemrég még mindig 50e alatt van az ára. Nem mellesleg 195 cm és 130 kg fölött vagyok, mikor vettem ütöttem a 150 kg-ot :)

egy caprine kerékpárom volt régebben, teleszkóp nélkül.
tökéletes volt

most egy kona smoke, szintén teleszkóp nélkül, szintén tökéletes.

A teleszkópról annyit, hogy ebben az árkategóriában tényleg felesleges. 60ezerből ki lehet hozni egy jó minőségű alap biciklit. De 60ból teleszkóposat jó minőségben legyártani lehetetlen.

Ja, amúgy az évek alatt rájöttem, hogy a váltó szintén felesleges.:) 3 fokozat bőven elég egy városi embernek, aki néha túrázik egyet. A 21 fokozat ugyanaz a parasztvakítás, mint a teleszkóp egy olcsó gépen. - következő kerékpáromon max 3 fokozat lesz.

Nem tudom, hogy túl vagy-e a vásárláson, de van egy eladó Caprine Voyage-rem 3 év garanciával :-)

Lehet, hogy jó kerékpár, de így ~1,5 hónap használat után a Kelly's-hez képest csalódás az alábbi négy pontban:

  1. Ez a bicikli valahogy nem akar gyorsulni. Nem tudom megfogalmazni, de valahogy olyan lusta, lomha. Nem tudok olyan áttételt alkalmazni, ahol elérném a Kelly's-nél megszokott menetélményt, ahol néhány tekerés után elértem a kívánt sebességet.
  2. Járdánál az útestre ereszkedéskor számtalan esetben leér a pedál. Mivel mögöttem gyerekülésben a lányom ül, ezért a leugratok nem jön számításba.
  3. A városban szinte csak kerékpárral közlekedek és elég sok mindent cipelek hátizsákban (notebook, boxkesztyű, lábfejvédő stb.). A Kelly's-nél nem volt gond, de most a hátizsák elég közel került a mögöttem ülő gyermekhez, kisebb lett az "élettere".
  4. Az előzőnek merev váza volt, ezen van egy teleszkópnak csúfolt dolog. Egy patkára "felugratás" vagy kerékpárúti "feljáró" esetén indokolatlanul megfogja az amúgy sem gyors biciklit, tehát sokkal nagyobb sebességet vesztek, mint a merev váz esetén.

Ezek egy része a vázméret miatt is lehet, mert a Kelly's, ha jól tudom 21-es, míg ez a kereskedő által számomra javasolt vázméret szerint 19-es lett. (Testi adottságaim: ~175cm és ~73kg)

Szóval ez egy öreguras, komótos bringa az előzőhöz képest, melyet kipróbálás nélkül vettem meg, bízva a kereskedő szakértelmében. Többet kipróbálás nélkül ilyet nem veszek, ezt meg eladom, mert nekem dinamikusabb eszköz kell.

Esetleg van valakinek konkrét javaslata? Árban 130eFt körül gondoltam, de max határ az 200eFt.

Kona Smoke 20" vagy 22" méretben. Ezt gyűrheted, soha nem lesz semmi baja. Érdemes rá venni egy jó keskeny gumit a gyári 2" bumszli helyett, és felpumpáni 6 bárra. Ja, valamint a gyári gagyi sárvédőt lecserélni egy pálcás alumínium srávédőre.

Kb. hasonlo tomegu, magassagu, felhasznalasu, igenyuek vagyunk :)

Sajat bringa: Altrix X1 [neha kereket kell pumpalni, de kb ennyi volt vele eddig 3-4 ev alatt]

( vagy Kenzel Distance 200, amit meg megkaphatsz relative jo aron )

Neked szerintem min 19"-es vazmeret kell.

Amatorkent en tartozkodnek a kormanyvaltotol.

Varosba szerintem:
Regi orszaguti/trekking acelvaz + 2 normalis agy kore fuzott duplafalu kerek + 2 normalis fek+ egyenes rovidre vagott kormany + 42/16 single speed. Mas nem kell. (na persze pedal, sarvedo, villogo, normalis lakat...)

Vagy a 3 sebesseges agyvaltos megoldasos valtozat ugyanebbol.

En mindekettot hasznalom.

Az elso valtozat a gyorsas kozlekedesre. A masodik a holland tipusu munkabajarashoz (zako, ing).

Budán lehet hogy tényleg nem elég egy 3-as agyváltó, de Pestre mindenképpen. Nem úgy jönnek a fokozatok egy ilyenen mint egy láncváltón. Sokkal szélesebb tartományt ölel át az a 3 sebesség egy agyváltós bringánál, mint egy láncosnál. 3 seb. agyváltó kb. 6-7 fogaskeréknek felel meg. Szétrázni meg nem tudod iszonyú strapabíróak.

Agyváltó hátrányai:
-Nehéz szerelni,
-Nagy súlya van,
-Drága.

Következő birngám (Budapesti közlekedésre) egészen biztosan agyváltós lesz, igaz nem 3 hanem 8 sebességes, de ezt szerintem tökéletes.

Sajnos hatsebességes váltót már nemigazán kapni lánckerekeset, csak agyvátlósat (nem 100%), viszont nekem volt szerencsém egy ilyenhez:
http://www.bikefun.hu/product/merida-2010-speeder-t1
Baromi jól megy, igaz az ára szerintem sok kicsit, de ha lenne pénzem új biciklire a mostani mellé, biztos, hogy ilyet vennék.
Ez már kicsit olcsóbb:
http://www.bikefun.hu/product/merida-2010-crossway-20-v
De hasonló szerintem sok tekintetben. Természetesen én is arra szavazok, hogy minél nagyobb vázú/kerekű biciklit szerezz, ha ülsz rajta a pedál alsó állásánál legyen kinyújtva a lábad teljesen, akkor kényelmes hosszú távon. Lámpád legyen elöl-hátul, enélkül elindulni elmebeteg dolog, úgyis előfordul, hogy ráesteledik az emberre egyszer-kétszer.

Nyár elején mániákus tekerhetnékem támadt. Vettem egy régi favoritot és felújíttattam. Duplafalú felni az kellene még rá, hogy BP álló legyen, de amúgy 35-ből kijött az egész.
Fenti feltételsornak is megfelel. :)
Terepre alkalmatlan, de rendes, vizszintes aszfalton lazán eltekerek vele 28-32km/h-val. Izzadva kicsit gyorsabban is. :)

szerk.

Évenkénti szervízre mindenképpen érdemes leadni a bringát. 2-3 ezerért beállítgatnak rajta mindent ami időközben elállítódott, ill. szólnak ha komolyabb probléma van/lesz.

A karbantartassal kezdted a listad, es valahogy eddig erre senki nem reagalt. Bizony jol erzed a bicikli meglehetosen karbantartasigenyes joszag. Alapvetoen ennek az az oka, hogy rengeteg a nyitott szerkezet (jellemzoen pl. az egesz hajtaslanc, a fekek, esetleg teleszkop, stb) es sok a kopo alkatresz is (fekek, lanc, gumik, csapagygolyok, stb.). raadasul egyik szerkezet sem kulonosen robusztus a sulymegtakaritas okan.
Meg varosi normal hasznalat mellett is nehany szaz kilometerenkent ellenorizni, kenni, utanallitani szukseges. Persze lehet elhanyagolni is, kicsit nyikorogni fog az egesz, nehezebb lesz tekerni, kattogni fog a valto, kevesbe fog majd a fek, stb. Sok ilyen biciklit latni, tehat akar azt is modnhatnank, hogy igenytelen egyszeru szerkezet, ami mindent kibir.
Szernecsere a legtobb karbantartas hazilag egyszeruen akar tapsztalat nelkul is elvegezheto, bar egy jo konyv es/vagy hozzaerto ismeros azert nem art.

Valto: eleg heves vita bontakozott ki a valto korul, de szerintem a valto lenyege nem csak az utviszonyokhoz valo alkalmazkodas, hanem az eronleted valtozasait is hivatott kovetni. Amikor sok ev utan elkezdtem ujra biciklizni, akkor egeszen mas fokozatokat hasznaltam, mint a mostnai edzettsegi szintemen. Es persze valtozik a helyzet gyerekulessel, utanfutoval sulyosbitva is. Igy en a valtomnak (24 sebesseges) eleg szeles spektrumat hasznaltam. Persze adott korulmenyek kozott mindig csak relative szuk tartomanyt (max. 3-4 fokozat).

subscribe, en 140 kilos vagyok, van valami bicikli (nem szoba es vizi ~), ami elbir? :)

Én is hasonló súlyban vagyok, Schwinn-Csepel Landriderem van 28-as touring, 5. éve használom a rendes kopáson meg a 3. garnitúra külsőn kívül semmi baja, megfizethető volt (45k) acélváz, elől hátul duplafalú acélküllős kerék( hogy ez gyári, vagy ker. állította így össze nem tudom, de most is ilyen kerekkel van a boltban) hagyományos fék, 18 sebesség, tökéletes mindennapi bicaj.

Biciklit utcara, forgalomba? Semmilyet.

Rácsatlakozom a topicra, bicózhatnékom támadt (sörpocak, elcsökevényesedett pipaszár lábak, monitor-fej, stb...) kinéztem egy Magellan Corvus-t utcai használatra (néha majd kisebb túrák is beleférnek - de legalábbis egyelőre még nem..)
Érdekelne, kinek mi a véleménye erről a típusról, mire figyeljek, érdemes-e az elsőre igen keménynek tűnő nyerget, a viszonylag széles, előreugró kormányt kicseréltetnem? Milyen lakatot vegyek hozzá? stbstb...

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

kép

Nekem ilyen UMF Hardy vázas izém van..
Nem könnyű, nem vékony a kereke, de nem rázza szét a kátyú az agyamat, és nemrég sikeresen áthajtottam vele egy traktor által kitaposott sáros ösvényen egy szántóföld mellett lábletétel nélkül.. :-D
Egyébként a váltóval annyiban egyetértek, hogy ha valakinek hasonló gumik vannak a kecaján, mint az enyémen, akkor a pedáltengelyről akár le is veheti a legnagyobb fogaskereket, mert 3-asba nem érdemes felváltani, ugyanis azon kívül, hogy olyan gumihang van nagy sebességnél, mint egy Lada Nivának, nem is nagyon lehet gyorsabban menni, mint 2-esben. Persze ha valaki tour de france versenyző, és szálkásít, akkor nem szóltam :-D

http://taklertamas.deviantart.com/ || registered Linux User #518773 || Dell Studio 1537 #! Statler Alpha2

> ha el akarják vinni, úgyis elviszik

Ebben igaza van, de azt hiszem manapság nem az a jellemző kerékpárlopási mechanizmus, hogy "akkor most addig megyünk, míg a következő tipusú, felszereltségű (x, y, z) kerékpár meg nem lesz, mert ez kell a megrendelőnek" - sokkal inkább az "ezt villámgyorsan elnyírjuk és már megyünk is, 5 ezret ezért is adnak" a szokásos. Szóval tessék rendes lakatot venni, az kb 10-15-nél kezdődik. Én U-lakat hívő vagyok, de sajnos a "kis kézi-emelővel széttolják" módszer óta a dolog nem annyira egyértelmű.

Többek között ezért van Kryptonite Evolution Mini lakatom. Nagyon kicsi, de még éppen lehet közúti táblákhoz is lakatolni vele. Így a tolvajok is sokkal nehezebben férnek hozzá, a bringát is roncsolják ha megpróbálják ellopni, ezért kevésbé éri meg nekik próbálkozni. Hallottam már azt is, hogy az a jó taktika, ha sodronyzáras bringa mellé lakatolsz, akkor úgyis inkább azt fogják elvinni.

„Nem marad túl sok hely, de lehet vele így lakatolni.”

Ott van a lakat végében még hely, egy kresz tábla alja, vékonyabb korlát, kerítés, gázcső odafér. :)

Alternatív megoldás, hogy a biciklit lelakatolod, az első kereket meg viszed magaddal és lerakod valahol amíg újra kell.

pl. nem lehet egy egyszerű autóemelővel kinyitni, és valóban budapesti körülmények között sokkal univerzálisabban használható.
Mint pl itt, ahol a tipikus átgondolatlan kerékpártároló kihelyezés látható:
http://img819.imageshack.us/img819/49/20110529050.jpg
(6 bringa közül egy sincs a tárolóban:))
Ehhez a fajtához lehetetlen kikötni a biciklit még lánccal is, u lakattal pedig egyenesen esélytelen.

ez a lánc/lakat kb annyit tud, mint egy 30ezres kryptonite
nagyon masszív, súlyos darab, az egyszeri bickilitolvaj nem fog leállni vele szórakozni, azok valóban a sodronyzárakra mennek, ehhez flex kell már.

Nekem a kryptonite bicajlezaromat ugy kinyitottak serules mentesen, mint a huzat. Biztos, valami lock picking huszar lehetett, aki lyenekre specializalta magat. El is vittek az epitett bicajomat seperc alatt, ahogy illik.
--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Corvus eleg jo valasztas, de telo tenyleg felesleges plusz suly, szerintem a valto is, de ezt ugysem hiszed el, amig ki nem probalod singlespeedben :-) SS elonye: 0 forintos karbantartasi koltseg (kiveve a fekpofakat, az rossz idoben gyorsan kopik, de nem ezen erdemes sporolni), ha nem kell naponta Dobogokore felmasznod, akkor idealis varosi attetel: 39/17-42/16 (aztan ha sikon mesz sokat es hozzaerosodsz, lehet nagyobb is).

Lakat: U-lakat (a legmegfizethetobb es legbiztonsagosabb megoldas).

Nyereg: minel kemenyebb annal jobb (ha haladni is akarsz - ha hatradolve kenyelmesen tekeresznel, akkor persze kell a rugos fotel).

Kormany: teljesen egyeni izles kerdese, ha haladosat akarsz, akkor a nyereg magassagaba vagy inkabb meg lejjebb allitsd, es vagd keskenyre (40cm-es kormannyal mar gyakorlatilag mindenhol elfersz a pesti forgalomban).

Gumi: elvileg minel vekonyabb annal jobb, de sajnos a pesti utviszonyok miatt erdemes legalabb 28mm szeles gumit felrakni, abbol is defektturot, tehat vastagabbat es nehezebbet (de ugysem versenyzesre kell). En 37-essel jarok, teljesen jol gurul ez is, tehat igazabol leginkabb kenyelmi szempont ez. Minta nem kell, aszfalton a gumi anyaga szamit, terepre meg a trekking minta ugyis keves ;-)

Sarvedo: erosen ajanlott, ha nem csak napsutesben szeretned hasznalni a kerekparod (es miert is korlatoznad magad)... A trekking tipusu kerekparok elonye (ilyen a Corvus is), hogy altalaban a vazon van sarvedonek felfogatasi lehetoseg, es a V-fek ala is befer rendesen. Minel jobban takarja a kereket a sarvedo, annal tobbet fog meg a felcsapodo viztol (a cipo peldaul leginkabb az elso kerekrol felkapott viztol azik el, lehet latni olyan sarvedot az elso kereken, ami ki van egeszitve egy lifego gumi/muanyag darabbal, na az az igazi).

Vegyel hozza lampat! Elso-hatso, parezer forint, kotelezo alkatresz!

A tapasztalat szerint kb. 50eFt-bol strapabiro, gyakorlatilag karbantartasmentes kerekpar epitheto, amely hosszu eveken at mukodik megbizhatoan (az enyem konkretan harmadik eve ilyen formaban), esoben, hoban, verzivatarban...

Két modell között örlődöm (hogy éljek ezzel a képzavarral :)), az egyik a Corvus, a másik pedig egy valamilyen trekking canga (típus passz, valami trecksxsksh.... :)), utóbbi kényelmesebb, van rajta sárvédő, csomagtartó, lámpa. Tippem szerint nekem hoszzú távon inkább a kényelmesebb brinyesz lesz a jó (ismerem magam), a Corvus elég keményben tűnik, a kormányszarv is nagyon előre ugrik, nem állítható a szöge, rá kell hasalni a bringára és azt én nem szeressem.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Azt meg hozzatennem, hogy a kerekparon, ha ujonnan veszed, altalaban eleg sokmindent ki lehet csereltetni, persze ertekegyeztetessel. Tehat peldaul: kerhetsz masik nyerget, a kormanyszarat (=stucni, gyanitom erre gondoltal, nem pedig a kormanyszarvra) testmagassagodhoz es vegtagjaid hosszahoz kepest cserelgetheted (ezert felesleges az allithato).
Amelyik bolt erre nem hajlando, ott nem kotelezo vasarolni...

Igen arra gondoltam, de a szarvra is volt panasz a szélessége miatt más fórumokon. Nem tudom hogy kell-e nekem ennyire sportos bicó, de nagyon tetszik, a másik a csomagtartóval olyan tatásnak néz ki...

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nem tudom, miért divat még mindig ilyen dög nehéz vasakat venni... szerintem trekkingnél semmiképp ne vegyél nehezebbet, de én a helyedben valami országúti vázas cumót vennék egy kényelmes (nem ráfekvős) kormánnyal és strapabíróbb kerekekkel. Nekem is egy ilyen összeállításom van most, még kicsit kövesebb földúton is simán jó, aszfalton meg egy álom :)

Közben eldőlt, a Corvus nem jött be, inkább a másikat (valami Sixteen Trek vagy mi, még mindig nem tudtam megjegyezni a nevét) veszem, 70rugó körül van az ára, nagyon kényelmes (a Corvushoz képest mindenképpen) és egy viszonylag könnyű modell.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ööööőő... nem! Bár kétségtelen hogy megfelel néhány definíciómnak, de ilyen alapon egy hintalovat is belinkelhettél volna ;)
nyilván rosszul emlékszem a márkájára, ha majd meglesz, beírom. Viszont a kis pinkynek odavágósak a csinos kis szalagjai, akarok én is ilyet rá :A

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Tanács: Menj be egy bicikli boltba és mondd el nekik is ezt a specifikációt, amit itt lertál és hidd el, hogy ajánlani fog megfelelő kerékpárt...
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1

Nem olvastam végig minden hozzászólást. De először is mérd le a lábad hosszát, a talpad belső oldalától a gátig, és a testmagasságod illetve lábhosszod szerint válaszd ki a megfelelő vázméretet: http://www.ebicycles.com/article/bicycle-frame-size-charts.html

El kell döntened, hogy mountain-bikeot vagy országútit szeretnél, ezekre külön vázméret táblázat vonatkozik. Egyébként meg sokkal hatékonyabban kaphatsz jó tanácsokat itt: http://criticalmass.hu/ (a hup-hoz hasonló, jó közösséggel és kiterjedt fórumokkal rendelkező oldal)

Nah, megvan a canga, egy Sixteam Overlander típus lett (majdnem jól emlékeztem a nevére :)), nagyon kényelmes, kicsit tatás kinézetű a csomagtartó miatt, de hát én is inkább közelebb vagyok a halálhoz mint a tinédzserkorhoz :)
p.zoltan tanácsát megfogadva a lakat egy nagy láncos példány lett (m-wave 6x6x850mm textilborítású lánc, biztonsági lakatfej), 2500.-Ft, brutálisan mutat, ennyit megért...

Köszönöm a segítséget mindenkinek!

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Csepel Budapest. Nekem 26-os kontrás van, ide az alföldre elég az is,
de sokféle "konfigurációban" létezik. Agydinamó, duplafalú felni, agy/láncváltó,
amit akarsz.

példaképp:
http://hardverapro.hu/apro/trek_3700_v/friss.html
egy ilyennel már elvagy, nem túl drága. Ha extrább kell az már alu vázat jelent(rendkívül jó) ami vagy 20k-val drágább is.
A lényeg, hogy ne végy bóvlit, mert megszívod és a forgalomban lerobbanni vagy 2-3 km tologatni nem éri meg (szerintem).

TheKovCorp

Legfontosabb: ne kelljen görnyedni hozzá és bírja az emelkedőket is.

pl

http://kellysbike.com/index.php?id=hu_bikes_cat&countries_id=97&countri…

http://kellysbike.com/index.php?id=hu_product&product_id=24633&countrie…

csak mindig a tavalyi modellt kell keresni, ugyanaz tulképp és néha a feléért adják...

ja ha a kellys mellett döntesz a külső köpenyt rögtön cserélni kell kicsit ballonosabbra, mert 5 percenként defektet kapsz másképp.

pl: http://www.bikemania.sk/sport/plaste/28/krosove/40-622/schwalbe-plast-2…