Az NVIDIA megerősítette: megvásárolja az Arm-ot

Címkék

40 milliárd dollár értékű tranzakció keretében. Részletek a bejelentésben.

Hozzászólások

gondolom ezt pár szervezetnek/intézménynek jóvá is kell hagynia! (EU/USA/antitrösz ....)?

Igazából szerintem az nVidiánál ez a túlélésük kulcsa.

A nagy konkurensei (AMD és Intel) gyártanak mindent, ami egy komplett rendszerhez kell (CPU, Chipset, VGA), a gaming videókártyáknak pedig csökken a piaca, ahogy terjednek a "Gamer mobilok". Az a trend sem segít nekik, hogy a fiatalok már inkább telefonon játszanak, nem gépen.

Ha tudnak kompletten mindent adni egy ARM-es Windows laptophoz, amin játszani is lehet, és mellé a "gamer" telefonokba bekerül az "nVidia kártya", akkor máris megvan a bevételi forrás a következő 10 évre.

Nagy Péter

Telefonból is adnak el 800 ezres darabokat (ez például drágább is), a kérdés csak az, hogy melyikből mennyi fogy?

Telefonból egyre többet adnak el, PC-ből meg egyre kevesebbet. A telefonban pedig az a GPU van, amit a gyártó belerak, így ha szeretnél ott is eladni, jó magad olyan helyre bevásárolni, amelyik céggel a telefongyártók döntő többsége együtt dolgozik. 

Nagy Péter

nem tudom, én nem hallottam semmit arról, hogy csődközelbe lenne a cég. persze bubuntun biztos másfajta híreket lehet olvasni, fasz tudja. linus megmondta hogy fuck you nvidia úgyhogy gondolom a birkaszellem azt diktálja hogy utálni kell ezt is mint a """májkrémszoft winfost""".

Az Nvidiának legalább jók a driverei linuxra. Sajnos AMD-vel szopóág volt. Mondjuk a mostani OSS driver egész jó, de nem kaparja szét a padlót sajnos.

Az elmélet az, amikor mindent ismerünk, de semmi nem működik. A gyakorlat az, amikor minden működik, de senki nem tudja, miért.

Azt a jót azért kicsit árnyalnám. Viszonylag jó. De pl. a control center hozzá egy hulladék, nem lehet és sosem lehetett egy egyszerű gombot odatenni hogy pls tedd a gput power saver üzemmódba. Kivéve xorg config basztatás és command line parancsok. Akkor meg minek van?

Sleepből felébredés 4-5 másodperc villogással jár, míg pl az intel open source driverrel azonnal felvillan a login screen, ahogy kell. Gpu switching nevetséges állapotban van sw support oldalról. De van azért, amire jó az a driver :) Mondjuk desktopban.

Nem mindegy hogy pár tízezer darabot adnak vagy vagy párszázmilliót. Basic matek. Attól hogy van néhány prémium/spéci termékük, még nem fognak tőle életben maradni.

ez volt a kommented, ami szerintem teljesen alaptalan hablatyolas. erre tartott gorbe tukrot eled, plusz leirta, hogy miert vagy hulye. mit nem ertettel ezen?

mindig meglepodok az ertelmi szinten itt...

Szerintem sem akarnak csődbe menni, csak lehet érezni, hogy a dedikált videókártyák piaca csökkenőben van, és egyre erősebb VGA-k kerülnek a processzorokba. Affelé halad a világ, hogy egyre több alkatrészt integrálnak egybe.

Ez olyan, mint a kőolaj. A mostani finomítók még jól megélnek, még évekig megéri építeni is, de azért lehet tudni, hogy 2050-re eléggé megcsappan a kereslet is meg a fellelhető készlet is. Akik az olajból élnek, már mind fektettek be sok más területre, hogy ne menjenek tönkre 20 év múlva.

Nagy Péter

Ha már a mateknál tartunk az Nvidiának 10 eFt-tól 1 millióig vannak (gamer) kártyái ebben a pillanatban is, középkategóriának pedig a 80-100 eFt szokott számítani, ezt veszik a legtöbben.

Szóval nem tudom, hogy jött ki, hogy a prémiumon múlik a létük.

Igy van, nemi hozzafuznivalo, hogy az nvidia-nal, torteneteben eloszor, pont ebben az evben mar tobb bevetelt hozott a szerver uzletag (CUDA magok), mint a gamer uzletag.

Emellett az Intel mar regota egy helyben toporog, es varhatoan igy is marad, marginalizalodik, ellenben az ARM alapu szerverek gozerovel jonnek fel.

 

 

Hozza kell tennem, hogy egy szamitogep nemcsak cpu design-bol es gpu-bol all. Szoval a "kompletten tud adni mindent", az nem igaz, ilyet csak a Qualcomm meg Mediatek tud. Meg az AMD. :)

Emellett az Intel mar regota egy helyben toporog, es varhatoan igy is marad, marginalizalodik, ellenben az ARM alapu szerverek gozerovel jonnek fel.

Ezt most technológiailag érted, vagy az eladások száma alapján? Mert a forgalom nem ezt mutatja. Sem az Intel nem tud kevesebbet eladni, sem az ARM-es szerverek nem mutatnak nagy kelendőséget. Az, hogy néha összeraknak egy-egy top500-as rendszert Epyc-ből, azt a repülőszerencsétlenségek halálozási adataihoz hasonlítanám. Még mindig többen halnak meg közúti balesetben -> Kis és közép vállalkozások még mindig több Inteles szervert vesznek. (és ennek a miértje simán lehetne egy szociológiai dolgozat témája - szerintem).

terelsz, terelsz, raadasul hulyeseg fele.

az intel jelenleg (2020) es valoszinuleg jovore is (2021) fos. az osszes hyperscaler elmozdult AMD fele.

ha a par het mulva megjeleno Zen 3 tenyleg hozza amit varnak az emberek, akkor INTC-t erdemes shortolni, mert az, amitol az elemzok varjak hogy majd jobb lesz a ceg (mobileye felvasarlas) szerintem porbafingas.

Idézet egy pcx-es cikkből:

A legkiemelkedőbb különbségeket az összesített bevételek mutatják, 2020 második negyedévét ugyanis 1.93 milliárd dollárral zárták, mely 2019 azonos időszakának 1.53 milliárdjához képest egy tekintélyes 26 százalékos ugrás, és még az idei első negyed 1.79 milliárdjához képest is tudtak 8 százalék pluszt generálni, ezzel konkrétan az AMD történetének legmagasabb bevételét sikerült elérniük.

Ok, nagyobbak a számok negyedévről-negyedévre. Biztos van akit ez meggyőzött és elégedett vele. Mondjuk azt, hogy én akkor leszek vele elégedett, amikor már kezdi elérni az Intel negyedéves nyereségét. (De nyugodtan hülyézz le e miatt.)

A tozsde a trendeket messze magasabbra ertekeli, mint a pillanatnyi helyzetet. Nem veletlenul.

 

Az Intel legutobbi nagy modellfrissitos sajtokonferenciajan beismerte, hogy nem tudnak ujitani, es a kozeli jovoben nem is lesz semmi uj. Megakadtak.

Attol meg lehet, hogy sokat adnak el. Mert a piac ilyen, az AMD nem tud egyik evrol a masikra hirtelen 10x annyi CPU-t gyartani (bar biztos szeretne).

De elonybe kerult most, es ennek a vege konnyen lehet egy massziv csuszda az Intel szamara, hosszabb tavon is.

Piaci méretéhez képest az AMD igen jó nyereséget produkált, míg az Intelé pont elmaradt a várakozásoktól. (Intel, AMD)
Utolsó lezárt pénzügyi negyedévük alapján:

Intel: 686 millió dollár
AMD: 157 millió dollár (ezzel mellesleg felette van az Intel 2019-es harmadik negyedévi nyereségének, ami akkor csak 106 millió dollár volt)

Nagy Péter

Én nem, de tudom, hogy Te igen.

Akkor lesz igazi a változás - szerintem - amikor ha felütöm mondjuk a Dell oldalát és nagyobb lesz a kínálatban az AMD-s gépek aránya. Bármilyen jó lehet a tőzsdei trend, ha nincs termék a polcokon. (Valamiből bevételt kellene realizálni. Szerintem.)

Beletúrtam a HP kínálatába egyszeri DL fronton: 52 db Intel vs 15 db AMD. Jobb mint mondjuk 5 éve volt, de még mindig több fecske kellene a nyárhoz.

Es meg ha viszont is latjuk. Azert azt gondolom mindenki elismeri, hogy az Intel egyenlore a lenyegesen nagyobb ceg (adatok szintjen: revenue 72mrd$ vs 6.4mrd$ alkalmazottak szama: 110k vs. 11k). Es a meret altalaban egyuttt jar a hatekonysag/innovacio csokkenesevel. Szoval meg fel is teve, hogy az AMD most aztan mar tenyleg utol fogja erni az Intelt, nem erzitek a lehetoseget annak, hogy ugyanugy megdinoszauruszosodik, mint az Intel? Szerintem ez total benne van a kalapban.

Technológiailag az AMD már szinte minden téren porbanyomta az intelt. Az meg lehet, hogy egy Xeon a per-mag teljesítményben erősebb, mint egy ARMv8, de Xeonból AFAIK 28 magos a top (magonként két szállal), míg ARM-ból 80 és már bejelentették a 128 magos Altrákat, szerveren pedig sokkal fontosabb az, hogy mennyi feladatot tud párhuzamosan végrehajtani, mint az, hogy egy adott feladattal mennyi idő alatt végez; alig hinném, hogy a Xeonok annyival gyorabbak lennének per-mag, hogy ekkora szálkülönbséget kompenzálhassanak. (Fixme.)
Aztán, mind az AMD, mind az ARM már rég 7 nm-en dolgozik, az intel meg még mindig 14 nm-en bohóckodik; ez pedig nem az intel javára billenti a mérleget a hűtés/fogyasztás területén sem.
Aztán, minden héten kidől valami újabb csontváz az intel rackszekrényeiből, bugok, sechole-ok, lehet megint rendszerlassító patcheket telepítgetni, stb. Ez pedig még tovább növeli az AMD erőfölényét az intel felett és csökkenti az intel per-mag erőfölényét az ARM felett.
És akkor erre jön az ár. A 28 magos Xeon valami 3 millió Ft-ot taksál. Az Epyc-ből annyiért hozzádvágnak egy 64 magosat (magonként dettó két szállal), de az olcsóbb 64 magosból mindjárt kettőt is. Azt sajnos nem tudom, hogy egy 80 magos ARMv8 mit kóstál, de valahogy az az érzésem van, hogy ott is kitellik 2-3 db egy 28 magos Xeon árából...

Szóval nem sokáig lesz már intel dominancia a szerverpiacon.

Köszi, hogy leírtad, de ezzel mind tisztában vagyok. :)

Tudom, hogy technológiailag hol áll a két cég (meg a többi), de nem látom, hogy ezt a technológiai előnyt mikor fogja tudni bármikor is anyagi (eladási forgalom) sikerré átváltani az AMD. Az, hogy a tőzsdén éppen hova mozog a cég, teljesen lényegtelen, sokszor köze nincs a valósághoz (lásd most Nikola One).

Kezdek szkeptikus lenni abban, hogy az AMD valaha is jelentősen javít a piaci helyzetén.

Ezek alapján semeddig sem, viszont a cég bejáratott neve alapján sokáig. (Most vett ismerős Philips tv-t és szentül hitte, hogy az holland.)

Több embernek mond az valamit, hogy Intel, de az AMD-ről meg nem is hallottak. Ha beugrik róla valami, akkor is tuti valami negatívum, amit valami ismerőse mondott egyszer, aki hallott valakiről, aki látott már olyat.

Nem hiszem, hogy ez a csata úgy fog eldőlni, hogy ki a jobb a tesztekben, hanem úgy, hogy a boltba melyikből lesz több. Ha kínálatban több lesz az AMD-s, akkor többet fognak tudni belőle eladni, ha kevesebb, akkor kevesebbet.

Az elmúlt években a csapból is az intel fiaskói, mizériáig folytak, meg az, hogy az AMD épp miben gyepálta el őket. Azonfelül átlagember nem üzemeltet szervert és a szerverpiactól indultunk; akik oda építenek, azok megnézik mit vesznek, márpedig manapság nem éri meg intelt venni. Szerverbe se.

A trükk az, hogy viszonylag közel legyenek a serverek, akkor ha a hálózati eszközök kevés lagot raknak a rendszerbe, eléggé jó lehet a dolog. Mondjuk el lehet érni, hogy egy gyengébb tv késleltetését hozzák, amin sok konzolos játékot már lehet játszani. Ez nem a kompetitív fps-re való, de a játokosoknak ez egy kicsiny része, szóval inkább most kezd beindulni a dolog. 

A fénysebességet meg nem lehet legyőzni, maximum meg lehet kerülni. Ezt azért már viszonylag régóta tudjuk milyen módon lehet, még pár technikai probléma van. Az első ötletek arról szóltak, hogy antianyag meghajtás kell hozzá, és a következő csillagig kb egy Jupiternyit kell "elfüstölni" hozzá. Mára ezek finomodta és 500kg is elég, ez már elképzelhető. A technikai nehézség azért még van. Egyik az antianyag tárolása, másik meg a gyártása. Ha nagyvonalúan számoljuk, akkor az emberiség történetében 1-2g körül sikerült előállítanunk összesen. Szóval elvileg lehet, nagyjából tudjuk is, hogyan kellene, csak meg kell csinálni és pár nem pici problémát kell még megoldanunk.

Igen, ha közel van az adatközpont, akkor talán működhet viszonylag normálisan. Legutóbb kicsit utána olvasgattam, hogy hogy sikerült a médiakampány után kiszolgálni a próbálkozó usereket: volt aki tudott vele viszonylag normálisan játszani. De a többség inkább nem.

Amin legjobban rögögtem amikor olvastam, hogy a streaming mellé még mindent drótnélkülire csináltak, nem csak a kontrollereket, de maga a streaming is wifin érkezett a kütyübe. Sokaknál ezen a Wifi kapcsolaton is volt egy jókora latency, illetve kiszámíthatatlan hibázás. De LAN portot nem tettek a kütyüre egyáltalán, mert 21. század: nem menő. Tehát volt egy eleve bizonytalan rendszer, és abba beletettek plusz egy bizonytalansági tényezőt.

> egy gyengébb tv késleltetését hozzák

De nem a TV késleltetése helyett, hanem amellé... Sok kicsi sokra megy.

 

> Az első ötletek arról szóltak, hogy antianyag meghajtás kell hozzá, és a következő csillagig kb egy Jupiternyit kell "elfüstölni" hozzá.

Ez jó :-)

Nekem nem tűnt olcsónak a leírások alapján: az előfizetés mellé még a konkrét játékot is meg kellett venni a normális árhoz közelítő összegért. Ráadásul nem volt specifikálva, hogy ha esetleg bezárják a szolgáltatást - ahogy az összes múltbélit bezárták - akkor kapsz-e kártérítést, vagy megy a lecsóba a felhőbe belevásárolt AAA játékod. Erős hazárdjáték valamiért, ami közepesen gyengén muzsikál. Ráadásul a célcsoportnak gépe már úgyis van, el kellene csábítani őket onnan kihagyhatatlan ajánlattal. Ez most nem lesz piaci siker...

A gamer mobilok sose veszik át a PC-s és konzolos játékpiacot. Nem a hardver ereje, hanem érintőképernyőn tapicskolva max. csak fingóappokat tudsz irányítani, normális komplex játékot nem. Én emiatt nem játszok telefonon, pedig vinne játékokat, de a játékélményt teljesen tönkreteszi a tapicskolás, irányíthatatlan az egész.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Értem mire célzol, csak mostanában ez már nem trend. A kontroller használat egyre elterjedőben van. 

Azért azt megjegyezném, hogy az xcloud-ot el lehet érni Android-os mobilról. Becsengeteg a GamePass ultimatet ha jól emlékszem, veszel egy xbox kontrollert, veszel egy tartót, amire rárakod a telót, és akárhol tolhatod az xbox-os game-eket, akár ha nincs járványhelyzet akkor a villamoson a melóba menet. De elvileg ki is lehet kötni tv-re, akár egy chromecast-al. Én úgy gondolom, hogy van értelme a dolognak. Ne feledjük, ilyesmi szolgáltatása az NVIDIA-nak is van, ahol mondjuk a steam, meg még pár szolgáltatás játékaival lehet tolni. Mondjuk én nem játszom kompetitív fps-el, szóval arról nem tudok nyilatkozni, hogy arra mennyire jó. de mondjuk Frostpunk-ot játszottam már így, az nagyon király volt, mondjuk az felveti a kérdést, hogy fogok telón Frostpunk-ozni, kicsit viccesen néznék ki a villamoson egy telefon és arra kötött egér+bill és tolom. :D

A Fortnite / PUBG mobil játékok játékosainak száma azért azt mutatja, hogy sokan azért elboldogulnak telefonon is a játékok terén.

Illetve a fentieknek ellentmond pár statisztika:

  • In 2019, the gaming market worldwide was $152 billion, 51% of that coming from mobile games. (Source: Dot Com Infoway)
  • Mobile games dominate with 51% of the total global gaming industry revenue. Console and PC games account for 25% and 24%, respectively. (Source: Dot Com Infoway)

forrás

Nyilván nem fog kihalni a PC-n történő játszás, de a mobil piac már most megelőzte méretében. Vannak játékok, amiket nehéz érintőkijelzőn játszani, de az is számít, hogy amíg a vonaton nem tudsz kényelmesen egérrel-billentyűzettel játszani utazás közben, addig az érintős telefonon gond nélkül. Azok a fiatalok, akik a mobilos játékkal találkoznak először, már nem ragaszkodnak mindenáron a billentyűzet/egér pároshoz. Kb. 10 éven belül pedig az a korosztály fog a 18-24 éves közegben dominálni, aki telefonon játszott először.

Ezzel párhuzamosan pedig egyre több telefon jelenik meg dedikált játék-gombokkal (Asus ROG Phone, Lenovo Legion, Red Magic), és egyre több alkalmazás van eleve érintőkijelzőre tervezve. A Rog Phone-hoz ráadásul van dokkoló billentyűzet/egér/monitor támogatással.

Ettől nyilván nem hal éhen holnap minden PC gyártó, de az is látszik, hogy aki a következő 10 évben szeretne nagy profitot, annak oda kell figyelnie erre a szektorra.

Nagy Péter

A fiam pl. Doom-ot meg Half Life-ot játszik mobilon. Már úgy értem, hogy nem ezen játékok Androidos változatát, hanem a PC-s játékokat. Nem tudom, hogyan irányít, de az, hogy

csak fingóappokat tudsz irányítani, normális komplex játékot nem.

biztosan nem igaz.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha jól emlékszem, azt mondta, hogy valami MS-DOS emulátort futtat a telefonján, és abból indítja.

Ha nem felejtem el, majd rákérdezek.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem a hardver ereje, hanem érintőképernyőn tapicskolva max. csak fingóappokat tudsz irányítani, normális komplex játékot nem.

Ugyanez a bajom a tapicskolós drónnal. Ég és föld a különbség ha kontrolleren lehet irányítani.

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

"A gamer mobilok sose veszik át a PC-s és konzolos játékpiacot."
Kb. két éve átvette. Az teljes mobilos játékbevétel jelenleg annyi, mint a PC és a konzoljátékok bevétele összesen.

Ezek az okostónik nem tudják, hogy az nVidia nem csak videókártyákból él.

Pedig ott van a bejelentésben: az AI-ban utaznak. Rengeteg nVidia GPU-t adnak el (többek közt IBM) szerverekbe, illetve jön az AI Edge Computing. Az Edge-re pl. olyan dolgokat adnak el, mint a Jetson család, amiben ARM mag is van. Az ARM-on fut a Linux, a GPU-n pedig az AI.

Valoszinuleg igen tobb labon akarnak allni, mint a legtobben. mobil eszkozok teren tobb eselyuk lesz elkezdeni valamit ha arm naluk van. De siman lehet mas iranyba akarnak mozdulni, pl tavasszal megvettek a mellanox-ot, gpu gyorsitokkal mar regota ott vannak adatkozpontokban, most ha procijuk is lesz kihozhatnak komplett megoldasokat peldaul AI, kepfeldolgozas, de lehet kissebb edge eszkozokbe akarnak hasonloval mozdulni. Vagy lehet multimedias eszkozokkel is konnyebben terjeszkednek majd igy, ott van pl nvidia shield ami valami arm cpu-t hasznal.

Jó, de nem úgy ARM-ot, hogy az ARM-tól (nVidiától) vásárolja, hanem úgy, hogy saját maga kifejleszti és gyártja, és a licencért fizet.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2020. 09. 15., k - 09:04

Érzi itt már mindenki, hogy az x86 felett dögkeselyűk köröznek. Az nvidia meg úgy tűnik nyeregbe akar ugrani, mielőtt tényleg minden arm-ból fog állni.

Csak ahol az x86 elbukik, ott nem az ARM a megoldás.

Igaz, hogy az x86 egy tákolmány, de annyi energiát beleöltek a fejlesztésébe, hogy azt nem lehet 5-10-15 év alatt behozni. Az ARM pedig soha nem egy high performance architektúrának volt kitalálva.

Annak idején pl. a 68000 sokkal szebb, nagy teljesítményű architektúra volt az x86-nál: 32 bites, flat memória modell, rendes (Big) endianness :) Aztán mégis kihalt...

És lehet hogy nem véletlenül. Pl. nagyon szép lenne ma egy tisztán 64 bites architektúra, de az x86-ban ma minden olyan széles, amennyire "kell". Van ami szélesebb, van ami keskenyebb, attól függ, hogy hol mi a bottleneck.

Emlékszik valaki még az AMD nagyívű GPGPU terveire? Hogy hosszútávon a GPU és a CPU majd rendesen egybeépül és a latency érzékeny feladatokat a CPU (jellegű) rész, a throughput jellegű feladatokat a GPU (jellegű) vektor motor fogja majd csinálni anélkül, hogy a kettő közötti váltás különösebb szívással járna.

Persze az AMD nagyon balek volt ezen a téren, soha nem nőtt fel az ígéretéhez. Annyira nem, hogy még a mezei GPGPU sem sikerült nekik, az nVidia aratta le a babérokat. Jelenleg ott tartunk, hogy az a cég, aki felvásárolta az ATI-t, kiadott egy rahedli pénzt, hogy az integrált APU-k, GPGPU úttörője lehessen, egy ROCm nevű pilótavizsgás tákolmánnyal próbálja valahogy futtatni a konkurencia (CUDA) platformjára írt dolgokat, hogy ne maradjon le teljesen. Mindezt úgy, hogy az integrált APU-i nem is támogatottak, egész konkrétan el se tudod indítani rajtuk a ROCm-et rendesen, csak a proci részen képes futni. Puff neki.

Ha esetleg az nVidia ARM alapon megcsinál valami hasonlót pár éven belül, mint amit az AMD akart eredetileg és az licencelhető lesz értelmes áron, akkor könnyen jöhet segrecsüccs az AMD-nél. Nyilván nem azonnal lesz kuka az x86, de pl. Linuxos szerver vonalon azért hatalmas technikai akadálya a váltásnak nem lenne. Konzumer eszközöknél meg a hordozható kategóriában a szignifikánsan alacsonyabb fogyasztás mellett élérhető amúgy már értelmes teljesítmény miatt amúgy is ARM-nek áll a zászló, ha meg már bent van a lába az ajtóban (ARM-es almás, ablakos laptopok), onnan már lehet meghódítani a fentebbi piacokat is ha az nVidia előjön komolyabb ARM "APU" modellekkel.

Számítási teljesítmény és energiahatékonyság. Csak ez számít. Kutyát nem érdekli, hogy hány maggal, amíg nem fogyaszt többet ugyan akkora teljesítmény mellett.

Bő 2,5x jobb energiahatékonyságban. Másképp nézve bő 2,5x akkora a teljesítménye ugyan akkora fogyasztás mellett.

„On interesting thing about the Fugaku prototype announced last year, which delivered 16.78 gigaflops per watt of double precision performance is that it beat out clusters powered by Nvidia “Volta” Tesla V100 GPU accelerators, which came in at 15.77 gigaflops per watt on the Green500 ranking last fall. A CPU-only machine based on Intel’s Xeon SP Gold processors delivered 5.84 gigaflops per watt, which is a lot lower than either the A64FX or the V100 compute engines.”

Top 500-as listán az első Xeon-os rendszer az 5.

A szuperszámítógépek párhuzamosítható feladatokat oldanak meg, ez egy desktopon nem triviális. Ezért uralkodik ott még mindig az x86. A GPU-s dolgokat főleg nem érdemes ehhez hasonlítani.

Ennyit akartam mondani, nem azt, hogy az x86 a legalkalmasabb core szuperszámítógépnek. Jelenleg a desktop felhasználásra a legalkalmasabb, és ott is van elterjedve.

mar csak azt magyarazd el, hogy mi az a valasztovonal amiben annyira kulonbozik egy mobil egy desktop rendszerrol.

En azt latom, hogy van egy-egy alkalmazas, ami mobilon van annyira jol hasznalhato mint desktopon.

Mert a mobilokban se nem egy mag van se nem x86.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Elterjedtség, körkörös dependenciák az os-ek, hardvergyártók, a hardverek driverei, a megszokás és minden egyéb között. Ezt egyedül egyik szereplő sem tudja könnyen megbontani, mert addig nem fog senki armos pécét piacra dobni, amíg nem lesz egy raklap driver meg app hozzá, de addig nem fognak raklap drivert meg appot írni hozzá, amíg nem lesz elég sok user, addig meg nem lesz elég sok user, amíg ... ezt lehetne körkörösen a végtelenségig írni. Egyedül az Apple van olyan magas lovon hogy ezt a kört megtörje azáltal hogy armos macbookot ad ki, hiszen a hardvert, drivert, OS -t ő adja, az appok egy részét is, a többit meg majd az userek bevonzzák.

Egy erősebb armos soc simán elég lenne a desktop/laptop pc userek ~90%ának (minusz hc gamerek, spéci appok, etc), csak hát hiába van armos win10 (asszem van), mondjuk a random pécé hardverekhez, nyomtatókhoz meg minden egyébhez nem lesz driver. Meg alkalmazások se sok. Pedig technikailag nincs akadálya, csak lásd, amit írtam.

Illetve azért a mobil erősen a cloudra épít, nem a helyi nagy CPU kapacitásra. Ami nagy számításigényű, mint a videó kódolás/dekódolás meg a 3D, azt pedig dedikált hardver csinálja.

De persze, desktopon is egyre kevesebb dolgot kell futtatni egy átlaguser-nek a helyi gépén, tehát nem kizárt, hogy ott sem a nagy CPU kapacitás lesz a fő szempont. Viszont itt azért még van néhány professzionális terület, ahova tényleg kell a CPU kapacitás, és/vagy a kompatibilitás. Persze az Intel/Microsoft sokat tesz azért, hogy az utóbbi már ne legyen szempont, mint a legacy boot tiltása, a régebbi windows-ok száműzése a modern vasakról, 16 bites progik letiltása, stb.

Tudtommal az ARM-eknek kicsit más a páthuzamosításkori memória konzisztencia garanciája. Konkrétan az egyik magon elvégzett írás AFAIK a másikon is garantáltan látszik, ARM-en pedig nem, azaz a cache-ek konzisztenciája nem garantált. (Egyébként pont emiatt könnyebb több magot felhalmozni ARM-en.) Emiatt igen kellemetlen az alkalmazások portolása, mert ha ilyesmiben hiba van, azt nagyon nehéz megtalálni és javítani. És véletlenszerű hibákat okoz.

Ráadásul a javítás legegyszerűbb módja cache ürítésekkel teleszórni a kódot, de akkor oda a performansz!

Hiába mondjuk az alap program sem felelt meg a Java elméleti memória modelljének, attól még működött x86-on. ARM-re meg újra át kell nézni nem kis fejtörést okozva. Ugyanez pepitában C nyelven is igaz.

(Javítsatok ki ha tévedek, ezen a területen nem vagyok 100%-ig magabiztos.)

A desktop számítógépek is párhuzamosítható feladatokat oldanak meg. Az elvégzendő feladatok 99%-a lényegében a UI render, ami jól párhuzamosítható. Nem jól párhuzamosítható hétköznapi feladatokat kifejezetten nehéz találni, mondjuk nagyobb fájlok veszteségmentes tömörítése/kicsomagolása ilyen lehet, bár ott is vannak már párhuzamosítható(bb) tömörítési algoritmusok.

Hogy a böngészők, meg egyes programok miért futnak olyan tetű módon, az nem a feladat nehezen párhuzamosíthatósága miatt van, hanem mert 1-2 x86 magra lettek kitalálva, amikor írták őket. A fejlesztők hülyék lettek volna masszív párhuzamosítással szopatni magukat amikor nem volt rá igény.

Nem ilyen egyszerű: a szálak közötti kommunikációnak, taszk váltásnak is van egy jelentős overheadje. Linux epoll-lal mértük, borzasztó sokat eszik az üzengetés. Ha valaki túl kis taszkokat párhuzamosít, annak az előnyei könnyen elvesznek a réven és a vámon. Ráadásul tényleg nagyon nehéz jól párhuzamosodó kódot írni, ha nem muszáj nem szokás megcsinálni.

Pontosan!

CPU + GPU + NPU + networking mixet tudnak kínálni.

Jelenleg A CPU-t és - akinek nincs saját -a gyengécske 'GPU'-t licencelték a népek az ARM-tól.

A jövőben a gyártók többsége elég ha legózik. Milyen magból mennyit, milyen interfészeket szeretnének. Már csak egy egységes fejlesztői eszköz kell. Úgy HW szimulációs mint 'driver' készlet.

Mondjuk azt nem teljesen értem, hogy melyik országok szólhatnak bele abba, hogy egy amerikai cég megvesz egy angol céget. USA és UK bizonyára. Ezek szerint Kína is, valami okból. És ki még?

Remélem Nauru vagy Szomáliföld nem gördít további akadályokat a vásárlás útjába!

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.