Stadia - Mire készül a Google játékfronton?

Címkék

Cloud gaming szolgáltatás: "Android, Chromecasts, Chrome, and more" ...

Hozzászólások

Itt lenne az ideje, hogy a helyi gépeket kukázzuk, az egész a felhőben futna, a Chromecast-ra meg streamelnék a képet. Nem ez az első ilyen próbálkozás, de remélem a Google-lel a háttérben lassan tényleg megérkezik a szemléletváltás erre a területre is.

--
trey @ gépház

Meg a sávszélesség?
"A kábel belseje 19-eres kialakítású, melyben a kép- és hanganyag tömörítés nélkül – egy az egyben – haladhat át 5 Gbit/másodperces sebességgel. Tervezésekor gondoltak a többcsatornás megszólalásra, így már az 1.0-s verzió is 8 külön csatornán képes szállítani 124 kHz-es, 24 bites hangot. (Ezt később felemelték 192 kHz-re. v1.1) Videoinformációknak 165 MHz-es sávszélességet terveztek, ez a Full HD-t támogatja.A legújabb HDMI 2.1 10k felbontásban (10x Full HD) 120 hertz-en tud már működni és 48 Gbit/sec az adatátvitele."
Tudom persze, lehet tömöríteni is. De akkor is bakelit. :)

Van az a megközelítés, hogy van tárolt adat, és van kiszámolt adat, ostobán fogalmazok nyilván, de alapvetően egy videó tömörítés is sok tárolt adatból kevés kiszámolt adatot csinál, amikor olyan ócska gépem volt, hogy egy enyhébb divx képes volt akadozni rajta, akkor elgondolkodtam, hogy miért nincs "film kicsomagoló". Lehet volt, net előtti időkről van szól.

Ugyan így láttam pár játékot anno, ahol a 3d elemet leképező sprite-ok nem csak 4-6-10 szögből voltak előre renderelve, hanem 20-100, emlékeim szerint mindegyik valami kisebb, indie játék volt, vagy lehet csak scene demo, nem volt rossz az elgondolás, de iszonyat limitált volt, dinamikus fényeknél meghal a gondolatmenet, de egy egyszerű zoom is sokszorosára növeli az adatmennyiséget.

Csak az AI menthet meg minket, de hadd lépjek egyet előre, mi lenne, ha olyan játékot írna nekünk, amit mindenki pont ugyan úgy játszik végig? Akkor csak egy videó kéne.

Már 2010-ben sem volt az OnLive szolgáltatásánál. Akkor is ment a sárdobálás un. szakújságíróktól, hogy "olyan aztán nincs, hogy megnyomom a kontollert ez átmegy a túloldalra ott kiszámolja a gamé képet az hálón átküldi vissza és ez műxik."
Hát működött! Az ámítástechnika nem filozófia a kocsmában.
Nyilván nem e-sportra való (...még) de az átlag gamer többségének bőven megfelelő.

Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a Linux világnak a legjobb megoldást a Valve út, azaz natív vagy natív sebességű wine (proton) gaming Linuxon. De egyáltalán nem káros mellé egy ilyen alternatíva.

Próbáltad is az OnLive-ot?
Én igen, és eléggé laggolt (wifi-n főleg), legalábbis ha nem voltál közel a szerverhez. (Nem is váltotta meg a világot.)

Google-nek persze megvan az a 200 szerverparknyi előnye, hogy elméletben elég közel tud lenni minden felhasználóhoz. Majd meglátjuk.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Böngészőből, java-s kliensen játszottam vele mass effect 3 demót és számomra teljesen jó volt.
Még ha nem is elsődleges platformként használva, de én örülnék neki, ha ilyen módon ki lehetne próbálni a játékokat megvásárlás/letöltés nélkül. (akár perc alapon fizetve)

A Linux Gaming számára ez mindenképpen jó hír, mert innen sokkal könnyebb lesz kiadni egy-egy AAA játékot Linuxra is a Windows mellett.
Persze biztos nem lesz tökéletes, mint ahogy a HBO GO is néha szarabb, mint egy Bluray lemez, de átlag ember számára jó lesz, és valahol egy fejlettebb világba mutat, ahol meg tudjuk osztani pl. a GPU erőforrásokat egymással.

Pl. Nekem van autóm, de van hogy 4-5 napig se ülök bele, ami parazarlás. Ennél optimálisabb ha többen használnak egy erőforrást ( persze ne az enyémet ) :)

Más cég szellemi termékére nagy üzletet alapozni az informatikában nem lehet. Pláne ha az a másik cég a Microsoft Ballmer vezetése alatt.
Eleve bukták a Windows licencdíjakat gépenként, plusz aktív játékosonként kellett egy komplett gamer PC de ez volt a kisebbik gond. A Microsoft kitalálta, hogy a Win eula megsértése ilyen szolgáltatás keretében desktop Windowst használni, így meg kellett vennie az OnLive-nak gépenként egy-egy Windows servert. Amellett, hogy árkedvezményt nem igazán kaptak még egy csomó szoftveres probléma is a nyakukba szakadt, mert a Windows Server 2k8 nem igazán gamer optimalizált Windows volt.

Igazán profin ezt úgy érdemes megoldani, hogy egy-game-egy-pc-egy-desktop streamelése helyett valódi game szervereket használnak, amik video streameket szolgáltatnak desktop függetlenül. Így a régebbi játékokból amiknek kisebb a hw igénye több is elfuthat egy szerverről. Egy csúcs felhő infrastruktúrán a nagy igényű játékokat is gyorsan lehet mozgatni a szerverek között az aktuális igényeknek megfelelően. Az is sanszos, hogy a Google hanyagolni fogja a Windows használatát, elég nagyot ugrott a wine az elmúlt időben főleg a Valve kiváló munkájának köszönhetően. Ha erre a Google is ráállt a hatalmas erőforrásaival már bőven felesleges lehet a Windows számukra a win-only játékoknál is.
B lehetőség egy általános megállapodás a Microsofttal, ahol a Google sokkal jobb pozíciókból indul mint a kis feltörekvő OnLive. És ma már a Microsoftot sem Ballmer vezeti.

Ami a képminőséget illeti Googlenél a 4k Bluray minőség ma már realitás. Inkább a user oldali internetszolgáltató lehet gyenge láncszem. Magyarországon épp nem kell panaszkodni. De itt nincs semmi újdonság. Sok év óta ez megy a konzoloknál ha a korábbi generáció játékairól van szó. Panasz eddig nem volt miatta.

Szerintem VSAT szolgáltatónál találnál ennél drágábbat is. Ott még lag is van rendesen.
Normális szolgáltatót kell használni. Könnyen lehet Magyarországot olyan internetszolgáltatót találni aki 3k forintért korlátlan gigabites internetet ad.
De ha szereted szopatni magadat nyugodtan válaszd a telekom horror drága internet szolgáltatását.

Most költöztem. Budapest, belváros. Az új helyen digi van, de a házban valami régi hálózat van kiépítve, 8 megabit a max, az is használhatatlan, a többi lakó aktivitásától függően. A szomszéd házban digi új hálózat, másik szomszéd házban UPC.

A digi leszarja a fejlesztést. Rákérdeztünk. A UPC hajlandóságot mutatott arra, hogy felmérje a lehetőségét a bekötésnek, elvileg ki is küldték a szakit, válasz még nincs. Ha lesz, akkor is valószínűleg az lesz, hogy műemlékvédelem és egyéb p*csködés okán nem lesz gyors internet. Igény volna rá. Lehetőség nincs.

És ez nem egyéni eset, ennyit a "normális szolgáltatót kell használni" dologról. Persze el is lehet költözni...

Ennek állítólag az az oka, hogy a kábelcsatornák amikben egykor a rézkábeleket kihúzták összetörtek és telementek törmelékkel. Ezért nem tudják csak úgy áthúzni optikára. Fel kellene bontani végig az utat a cseréhez.
Persze ez a problémádat nem oldja meg és nem is szép dolog a Digitől.

– Mester, mi lehet a boldogság titka?
– Ne vitatkozz idiótákkal.
– Én nem hiszem, hogy ez lenne a titok.
– Igazad van – mondta a mester…

Itt lenne az ideje, hogy a helyi gépeket többé ne kelljen kukázni azért, mert a legújabb™, legmenőbb™ játék mindig több hardvererőforrást igényel. Itt lenne az ideje, hogy a Google a Chrome semmivel sem kompatíbilis hardvergyorsítását kioptimalizálja úgy, hogy régi driver- és OS-környezetben is meg tudjon jeleníteni egy videostreamet, miközben billentyűleütéseket továbbít a másik oldalra. Kicsit félek, hogy ez is majd beleesik ugyanabba a csapdába, mint amibe a web, vagy a netes videostreaming úgy általában, hogy egy Core2Duo simán elvisz egy letöltött 1080p videót natív lejátszóval, de a böngészőben meg akad és közben süvít a CPU ventillátor. A jelenleg Windows7-et futtató gépeket pedig nem azért fogják kukázni 2020-ban, mert nem elég erősek hardverileg, hanem azért, mert 2. generációs Inteltől lefelé a legalapvetőbb driverek sincsenek meg Windows 10-re, miközben a hardver bőven alkalmas lenne akár 4K videó lejátszására, vagy Stadia-zásra is.

Ne orulj, ha ez elterjed, sokkal gyorsabban fogjak kukazni a vga-kat, mint az otthoni userek, mert az elvarasok is magasabbak lesznek. Amit az atlagember a sajat otthoni gepenek elnez, csak hogy ne kelljen uj kartyat vennie, azt egy fizetos szolgaltatasnak nem fogja. Meg inkabb, ha ertelmezheto versenytarsuk is lesz.

Én annak örülök, hogy a játszani kívánó felhasználók már nem lesznek rákényszerítve a hardvereik kidobálására. A Google pedig majd eldönti, hogy az erőforrásait szoftveroptimalizációra vagy a játékszerverparkjának évekénti lecserélésére költi. Nagy különbség egyébként. Míg a Google-nak hatalmában állna akár egy saját videokártya platformot is kifejleszteni, addig egy gamer éppenhogy kinyögi a neki többszáz százalékos extraprofittal eladott csilihardvert. Nem mintha ezzel szegény gamereket sajnálnám, mert simán dönthetnének úgy, hogy Quake 3 vagy Doom 1/2 motoros, vagy egyéb 2D-s retro játékokkal játszanak az új menő, trendi, Steam-es szarok helyett, súlyos kilowattórákat elpöfögtetve. Viszont, sokkal jobban érzek empátiát a gamerek iránt, mint a Google iránt, minekután utóbbi egy vezető pozícióban lévő IT-oligarcha, akinek milliószor nagyobb mozgástere van az anyagiakat illetően, és sokkal kevésbé fáj nekik bármiféle gépkidobás. Sőt valószínűleg valamiféle céges policy van is náluk arra, hogy a lecserélt hardvereket újra kell hasznosítani, mivel arra most is nagyon figyelnek, hogy mint zöld kompánia díszelegjenek, napelemekkel az adatközpontok tetején. Csak arra nem figyelnek, hogy a felhaszálók gépei mennyi erőforrást fognak elpocsékolni az ő fejlesztőik kényelmeskedésének, bloated framework-jeiknek, tonnányi JS-CSS-üknek köszönhetően. Ezek az erőforrások pedig 99%-ban fosszílis tüzelőanyagokból vannak előállítva és nagy részük megspórolható lenne, ha a Google odafigyelne a kliens-szoftverek optimalizálására.

Vagy csucsra mereteznek (sot afole), vagy blama lesz, ha nem fer be valaki. A latency miatt az sem megy, hogy amivel Europa jatszik, az hat ora utan kiszolgalja majd Amerikat. Nem lehet itt jelentosebb megtakaritastmelerni szerintem, max olcson eladni on demand gpu computingra. Azt mondjuk birnam erosen,

El nem tudom képzelni, hogy fog ez hatékonyan működni.
Én nemrég próbáltam a Steam home streaming-on keresztül két helyi gép között játszani, de a minőség ocsmány volt, az FPS kevés és még lagolt is.

Googlenél hogy érik el, hogy ne legyen észrevehető lag és legyen 4K felbontás és legalább 60 FPS?

Azt olvastam 1080p 60fps lesz a max az elején (gondolom amit majd leredukál automatikusan mint Youtube videóknál ha szaggatna.) Biztos combos havidíja lesz + a kontrollert is vedd meg, hogy ismeretlen játékokkal tolhass román/szolvák stb. szervereken. Annyira nem pörögtem rá :D

https://edition.cnn.com/videos/business/2019/03/19/google-stadia-gaming…

Mikrofon, google aszisztens, meg youtube streaming, rátapintottak a lényegre. Nem.

Az 50+ korosztalynak jo lesz, aki ennél fiatalabb, utálni fogja a latency és a különböző sávszél optimalizálo tomoritesek on-the-fly változása miatt.

-------------------------
Roses are red
Violets are blue
Unexpected '}' on line 32

Ami még érdekes kérdés: Mi lesz így a hardware gyártókkal?
Nem lesz értelme a gamer cuccoknak, se PC alkatrész, se periféria szempontból.
De még csak a konzoloknak sem lesz létjogosultsága.

Megveszed ezt a kontrollert és szinte mindenen játszhatsz amin van kijelző.

Az átlagpistának lesz jó. Olyannak, mint pl én. Van már egy tv és egy android box és időnként kedve támad 10p-1h időtartamra játszani valamilyen játékkal hogy leolvassza kicsit az agyát. Lehet zavarni fog, hogy nem éles a kép a kva nagy 4K tv-n, de azért nem fogok a közel fél millás tévé mellé venni egy olyan játékkonzolt ami ugyanígy felskálázott 1080p vagy kamu 4K-t (2K) jelenít meg egy kicsit jobb minőségben.

Attól is függhet az élvezet, hogy mondjuk tőlem hány Km-re lesz a Gameközpont. 1096-hoz képest, ha mondjuk a XI. kerületben, akkor jó eséllyel gyors lesz.

Szeged - Szentes már lehet gyatrább lesz.

Ez mindenesetre jót fog tenni a játékoknak, ha mindnek lesz Linux-os, Vulkan-os portja.

A konzol gyártóknak amúgy is bukó a hw eladás, így ők még örülnének neki. Ugyanúgy meglesz a saját appjuk/közösségük/exkluzív játékaik. Kb mint a video streaming szolgáltatóknál: ha mindent látni akarsz, akkor elő kell fizetned az amazonra, netfixre, hbo go-ra stb.

MO-n mondjuk elég jó a net - még nemzetközi összevetésben is, amennyire tudom -, tehát remélem előbb-utóbb itt is bejön ez.
Én már unom otthonra venni az új HW-t, meg a PS-t meg stb.

brb in 3 years, amikor a google kaszálja a projektek

olyan programoknal ahol a kepernyo tele van zsufolva vezerlokkel el tudnam kepzelni hogy a vezerlok egy reszet egy kulon tabletre - mint beviteli eszkozre - streameli

--
neked aztan fura humorod van...

Jaja, pl. World of Warcraftot, amiben kb. 30 gombot kell használni, hogy lehet majd ezen keresztül játszani?
Ha lehetne a kontrollerre billentyűzetet, egeret dugni, azaz lenen rajta USB, akkor még elképzelhető lenne.
Egyáltalán bekerül minden létező játék? Pl ha szeretnék Diablo 1-el játszani, akkor tudok?
Mert ha nem, akkor továbbra is PC forever!

"amiben kb. 30 gombot kell használni, hogy lehet majd ezen keresztül játszani?"

Azért ez a hiányosság bármelyik konzolra ráfogható, ahol a kontoller az elsődleges input.

"Ha lehetne a kontrollerre billentyűzetet, egeret dugni,"

Várjunk csak. Ez nem egy streaming szolgáltás? Mármint, ez nem valami olyasmi, amit amúgy bármilyen gépről kéne tudnom játszani? Miért kötik hardverhez?

Lesz böngészős verzió, vagy rosszul tudom?

A diablo 1 kapható a gog.com-on, kb. annyi embert érdekel, amennyi a gog-nak jó. Szerinted a Google-t hol érdekli a te kedvenc retro játékod? License-elési rémálom egy csomó cucc, azokat még csak meg se szagolják. Abban a világban amiben mindenki apex, minecraft, fortnite-al játszik, minek rámenni egyesével akkora játékokra, amiket 1%-a se játszik a fentieknek? Majd esetleg a végén, talán, lehet, de ...

Nagyon meg szeretnének még játék közben is figyelni. Ezért még a fából vaskarikát is képesek feltalálni.

Majd ha legyőzik a fénysebességet, és a kauzalitást, akkor megrendelem a szolgáltatásukat. Lefogadom, hogy ha egyszer sikerülne a tudósoknak, akkor azt a gulág megfigyelésre fogja használni. Bár addigra a megfigyelés teljes lesz, akkor már a kontroll módszereit fogják tökéletesíteni.

azert nem vettem eddig xbox-ot vagy ps-t mert attol feltem h rakattanunk otthon az asszonnyel es nem lesz ki enni adjon a gyerekeknek.
Most ugy tunik a tv-t is ki kell dobnom :-)

Megegy tok felesleges projekt amit majd kivezetnek 3 ev mulva mert a kutyanak se kell... Mar nemtudom hany probalkozas votl korabban es az alap problemak ugyanazok mint azokkal voltak, latency megoli ezeket... Persze mindig megy az "atlagos 1 orat jatszik egy heten" emberkeknek ez jo lesz... a problema az hogy pont ez az a kategoria aki viszont nem fog semmiert premiumot fizetni (vagy semmit se) igy a szolgatatasban gyakorlatilag nincs anyagi hatter....

valamit rosszul csinalsz. Meg egy ilyen also-kozep kategorias hardwareel is amit emlitettel ki lehet hozni dolgokbol boven tobb mint 30 fps-t (tudom, ps4 pro-t mondtal.. ami _nehany_ jatekot mar kepes 60on futtatni, de nem sokat. Nem mintha 60 az kulonosebben jo lenne, en altalaban 90-100 alatt mar panaszkodok es inkabb lejebb veszek valamit, pedig ennel joval erosseb hardrware-t futtatok. Meg ugye adaptive sync mar muszaj, mert stuttering/tearing meg latency az nem jo semmihez...). Engem nem a megoldas erdekel hanem az eredmeny. tolem lehet akar stream is, de akkor legyen osszehasonlithato teljesitmenyben/jatekelmenyben azzal ami mar most elerheto. Ez az egesz jelenlegi formajaban olyan mintha vissza akarna rantani minket 6-8 evvel ezelottre, en pedig szeretnem elvezni azokat az ujitasokat amiket ebben az ido intervallumban tettunk a jobb jatekelmeny fele, szoval ahelyett hogy uj modokon akarunk elerni hasonlo eredmenyt amink mar volt 8 eve miert nem ennel jobbra probalunk torekedni mint ami van mar most....

90-100 fps a gamerek töredékének szempont, a legtöbb nem is tud különbséget tenni 30 és 60 között. Ellenben a látvánnyal. egy kalandjátéknál pl holt fölösleges még a 60 is szvsz. lásd pl az új zelda switchen, nagyon pozitív kritikát kapott a sajtótól, és csak mellékesen említik a problémát, hogy sokszor még a 30fps-t sem tudja tartani a konzol. Ezzel nem azt mondom hogy nincs igény a 144/240hz-es gamer monitorokra, és az egész csak e-pénisz növelés (bár kedvencem amikor valaki úgy veri a mellét hogy márpedig 100fps alatt darabos a kép és inkább nem is játszik vagy leveszi a grafikát hogy közben 60hz-es monitort használ), hanem azt, hogy ez is, meg az is egy terület, más kívánalmakkal. online pvp-hez, ha nyerni is akarsz, kell a 120fps meg a low latency, egy hagyományos rpg-hez pedig bőven jó a 30 is.

ezt nem tagadom, csak ezek altalaban a legnepszerubb mufajok, most vagy lesz valamid amivel az osszes tipusu jatekot jul tudod jatszani vagy nem jatszol gyors pvp twitch jellegu jatekokat... plusz akkor arrol nicns semmi ha jol tudom egyelore hogy mi lesz azokkal amikhez mas jellegu kontrolleket hasznalunk... pl kormany, stick, netan vr....

Én azért szeretem a ps4-et mert:

- Nem kell rátennem azt a szar Win10-et hogy tudjak játszani
- Nem kell gondolkozni/nézegetni, hogy 1-1 játék menni fog-e.
- Megveszed és kb. 6 évig nem kell hozzányúlni.
- Tudsz venni hozzá fizikai kópiás játékokat is.
- Multit nem lehet hackelni.
- Lehet fekve játszani (főleg ha egész nap ülsz).
- Nem kell se bill/se egér.
- Kis lakásban fizikailag nem foglal sok helyet. TV meg úgyis van kb mindenkinek.

Az a durva, hogy PS4 Pro-m van, 720P tevevel; multkor megvettem a Subnauticat, hogy akkor en most jol tulelek, es basszus szaggat. En nem tudom mi lelte, es remelem csak valami mulo allapot, de mikor kibukkanok a vizbol / valami tranzicio tortenik, akkor nagyon durvan beszaggat. Ellenben pl a Gran Turismo Sport az tokeletes meg VR-ban is.

- Nem kell se bill/se egér.

Így is lehet nézni, de valójában az van, hogy egy konzolon a kontrollerhez vagy kötve, PC-n viszont nem vagy rákényszerítve a billentyűzetre / egérre, adott a választás lehetősége.

- Megveszed és kb. 6 évig nem kell hozzányúlni.

Biztos? Elég rég jött ki ahhoz a PS4, hogy egyszer csak jöjjön a következő generáció. Nem tudom ha holnap kijönne vele a Sony, 6 év után mennyire lenne releváns a 4-es.

Egyrészt, lehet. Kontroller bőven jó az alapvető egerészésre és a pár fontos billentyű emulálására. Minden másra ott a képernyő billentyűzet, de egy elsődlegesen gamer gépen amúgy sincs "csomó felugró ablak"

Másrészt nem mondta senki, hogy elvárás lenne egy gamer PC-vel, hogy *csak* kontrollerrel lehessen irányítani. Arról volt szó, hogy kell-e billentyűzet és egér. Én úgy értelmeztem, hogy magára a játékra. Mert ugye az, hogy a frissítést a gép előtt ülve nyomod meg nem akadályoz meg abban, hogy aztán szétterülj a kanapédon egy kontrollerrel, és játssz.

Azert most igy elgondolkodtam.

Azt tudjuk, hogy a Google AI nagyhatalom akar lenni, amihez sok-sok adat kell. Azt is tudjuk, hogy hadaszati projectek sem allnak tavol toluk.

Biztos, hogy a legjobb otlet meg a first person shooter jatekok telemetriai adatait is rajuk bizni? Vajon mihez tudnanak kezdeni millionyi csata, millionyi haboru szimulalasanak eredmenyeivel...?

Novembertől elérhető 14 országban (HU nem lesz): https://store.google.com/us/product/stadia_founders_edition?hl=en-US

Eszköz (kontroller + Chromecast ultra): $129

Szolgáltatás: FullHD/60fps ingyenes, 4k/60fps 9.99USD/hó (+ ingyenes játékok)

Játékok állítólag Steam árban lesznek, szóval akár jó is lehet.

Google saját játékfejlesztő céget is alapított, ami majd az exkluzív címeket hozza neki.