Roboat: napenergia által hajtott, emberi beavatkozás nélküli, Linux-vezérelte vitorlás

Címkék

Európai vitorlázás megszállottak építették meg azt a Roboat névre hallgató vitorlást, amelyik egy "kicsit" más, mint a megszokott vízi járművek ebben a kategóriában. A 3.75 méter hosszú, módosított Laerling-et napenergia hasznosítására képes panelekkel látták el. A vitorlás képes emberi beavatkozás nélkül előre beállított versenyútvonalakat megtenni miközben a Linux "agy" elvégzi a navigáció bonyolult feladatát.

Roboat: Linux-vezérelte vitorlás

A vitorlás készítői azért választották a Laerling-et, mert az felépítéséből adódóan gyakorlatilag felboríthatatlan és elméletileg képtelen az elsüllyedésre.

A hajó vezérléséről egy 800MHz-es, 512 MB memóriával ellátott Mini-ITX számítógép gondoskodik. A operációs rendszer Linux, a vezérlőszoftverek pedig Java-ban és C++ nyelven íródtak. A szenzoroktól számos információ - GPS adatok a pozícióról és a sebességről, ultrahangos mérési eredmények a szél sebességéről és irányáról, stb. - a fut be a feldolgozó egységhez. A járművet felszerelték dőlés-kiegyenlített iránytűvel, páratartalom-, levegő- és vízhőmérséklet, vízmélység mérővel is.

A napcelláknak köszönhetően a hajó energiaellátás tekintetében majdnem független, de backup megoldásnak a napelemek mellé elhelyeztek két metanol üzemanyagcellát is.

Az emberi beavatkozás nélkül működni képes vitorlás már bebizonyította, hogy képes rövid versenytávokat hatékonyan teljesíteni. Idén elnyerte a World Robotic Sailing Championship díjat. A tervezőknek azonban komolyabb terveik is vannak a cuccal. Egy kb. 4 000 mérföld hosszú, nyolc hétig tartó Európa-Karib térség utat terveznek vele.

Részletek a Linux-vezérelte vitorlásról itt.

Hozzászólások

és ha eltérítik, mint a tankereket? :) akkor remélem ez beszól majd a "központba", hogy eltérítés van folyamatban és esetleg, hogy merre vitték :)

--
xterm

cool. Én modellrepülő szoftveres navigációján gondolkodtam régebben de "nem volt időm befejezni".

én egy elég híres programozó mindennapjaiba bepillantva láttam eme ügyködéseit "sok" éve és ámultam nagyokat azon, hogy hobbisták mire képesek (modell és repülés megszállott az illető és mivel elég jó programozó, ő is ilyet fabrikált, bár akkor még csak azért, hogyha "kitéved" a gép, akkor bizonyos pontokhoz vissza tudjon jutni (backtrack jelleggel). nem tudom mire jutott, de tetszett mint hobbi és csodáltam, hogy az áramkörök tervezésétől a kivitelezésig mind meg tudja tenni. szóval ne add fel :)

--
xterm

Lassan ránk, emberekre nem is lesz szükség, úgyhogy kihalhatunk nyugodtan.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Ejha! :)

Ha kicsit nagyobb hajót építenének, amibe lehet pakolni, akkor az lenne az évszázad üzlete.
No üzemanyag, no humán erőforrás. - elég gazdaságos modellnek tűnik.
(bár csak akkor ajánlott ha a szállítás nem sürgős...)

- - - - -
And the man in the rain picked up his bag of secrets, and journeyed up the mountainside, far above the clouds, and nothing was ever heard from him again...

Jó ötlet! Bár nem tudom, hogy egy díler hogy magyarázza meg az elvonásos vevőjének, hogy pl. bocs de megfordult a széljárás a Csendes Oceánon... :)
...ezért előreláthatólag 6 hetet késik.

- - - - -
And the man in the rain picked up his bag of secrets, and journeyed up the mountainside, far above the clouds, and nothing was ever heard from him again...

"elméletileg képtelen az elsüllyedésre."

Ezt már hallottam valahol.

napenergia által hajtott, ...... vitorlás

Khmmm

hajtotta szó? Én nem ismerem az eredeti forrást, de ha ott a solar powered szó "vanik" akkor inkább azt írtam volna, hogy Linux vezérelte vitorlás, nap általi elektromos energiaellátással. Így most akkor a szél, vagy a nap, vagy a napszél hajtja. Mindegy ez szőrszálhasogatás. De tetszett a képzavar.

Én szélturbinát nem látok rajt', valamiről pedig a számítógépnek is működnie kell. Meg a vitorlákat kezelő szervóknak.
Más kérdés, hogy egy vitorláson logikusabb lenne egy mini szélerőmű, mint a napelemek. Így viharban, amint lemerülnek az akkumulátorok, máris vége a navigációnak.

Ave, Saabi.

Szoktak az óceáni vitorlások olyat magukkal vinni. Egy gond van vele: viharban az lesz a legnagyobb vitorlafelület ami ráadásul a legszarabb helyre van felszerelve. Vagy dönti a hajót mint az állat (árboc csúcsán) vagy kormányzhatatlanná teszi a ladikot ha a farnál van felszerelve.
Nagy szélben elendő a hajó árboca és a vízvonal feletti hajótest a "vitorlázáshoz" ilyenkor a hajósok azt mondják, hogy "fával vitorláznak".

Nyilvánvalóan a napenergia nem a vitorlást hajtja, hanem a vitorlás navigációs berendezéseit és számítógépét, de ezt nem egyszerű néhány 10 karakterben tömören és érthetően címsorban leírni. Akinek jobban sikerül, az megteheti a javaslatot a cím cseréjére.

--
trey @ gépház

Van egy, a belinkeltnel bovebb, 2007-es, nemet cikkem errol a hajorol. Ha valakit erdekel, kuldjon PU:-t, esetleg foltoltom vhova.

:wq