A britek megreformálnák az unalmas informatikaoktatást

Címkék

Az Európai Bizottság Joinup blogja szerint az egyik brit iskola Linuxot telepít, egyrészt azért, hogy spóroljon, másrészt azért, hogy értelmes tudást adjon át a diákoknak.

A brit oktatási szektort a Windows, MS Office és egyéb Microsoft szoftverek, valamint néhány más nagyobb gyártó szoftverei és hardverei uralják. A 11-16 éveseknek szóló informatikaoktatás leginkább a desktop irodai alkalmazások - úgymint szövegszerkesztő és táblázatkezelő - kezelésének ismertetésében merül ki. 2012 januárjában Michael Gove brit oktatási miniszter egy tervet vázolt az informatikaoktatás megreformálására: mi lenne, ha ahelyett, hogy a gyerekek szétunnák az agyukat azzal, hogy unott tanárok arra tanítják őket, hogy hogyan kell a Word-öt és az Excel-t használni, megtanítanák inkább a 11 éveseknek, hogy például hogyan kell a MIT Scratch oktatási programnyelvét felhasználva egyszerű 2D-s számítógép-animációkat készíteni.

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

Teljesen igazuk van!
Miért kéne megtanulni rendesen szöveget szerkeszteni, táblázatot kezelni, stb lásd: ECDL?
Miért kéne megtanulni az elterjedt operációs rendszerek) használatát?
Miért kéne megtanulniuk az elterjedt programok használatát?
Miért kéne megismerniük az azonos céllal készült de kevésbé ismert ingyenes, esetleg GNU alkalmazásokat?

Miért kéne inkább átgondolni az oktatás tartalmát (MS Word helyett -> szövegszerkesztés) beillesztve az extra igényeket; meg-, és átfogalmazva a követelményrendszert mindenféle légből kapott "eredeti ötlet" helyett.

Végül, tulajdonképpen miért is unottak a tanárok?

Üdv:

L. Árpád

"Miért kéne megtanulni rendesen szöveget szerkeszteni, táblázatot kezelni, stb lásd: ECDL?"
Egy hónap alatt megtanulható bár gyakorlati haszna azon túl, hogy van egy ilyen papírod nincs.

"Miért kéne megtanulni az elterjedt operációs rendszerek) használatát?"
iOS, Android használatot tanulni kell?

"Miért kéne megtanulniuk az elterjedt programok használatát?"
Facebook app, Chrome böngésző, vagy Angry Birds igényel intézményes tanítást?

Mire a mostani gyerekek felnőnek már teljesen mást dog jelenteni a számítógép felhasználás, a desktop fogalma átalakul. Ez már a jelen nem a jövő.

"Miért kéne megismerniük az azonos céllal készült de kevésbé ismert ingyenes, esetleg GNU alkalmazásokat?"
Mindenkinek kellenek a GNU alkalmazások?

>>> Egy hónap alatt megtanulható bár gyakorlati haszna azon túl, hogy van egy ilyen papírod nincs.

Aztán ha egy ilyen ember dokumentumával kell dolgoznod, akkor sikítógörcsöt kapsz.
Ezt úgy mondom, hogy nagyrészt autodidakta módon tanultam a fentieket... de ... az a rendszerezett, és begyakorolt tudás amit megkapsz azért egy hónap alatt akkor sajátítható el csak a 24 órában ezzel foglalkozol. Persze ez nem lehetetlen.
Természetesen ha a diák és/vagy a tanár mindezt ellógja, akkor tényleg csak felesleges időpazarlás.

>>> iOS, Android használatot tanulni kell?

Én a nagyabetűs produktív használatot értettem ez alatt, gondolom te sem akarsz egyenlőségjelet tenni a fentiek és mondjuk egy Windows Domainben levő Win x.x között.

>>> Facebook app, Chrome böngésző, vagy Angry Birds igényel intézményes tanítást?

Remélem nem csak ennyiben merülnek ki az informatikai ismereteid. Én nem csak ennyiben állnék meg egy "informatikai képzés" keretében.

>>> Mire a mostani gyerekek felnőnek már teljesen mást dog jelenteni a számítógép felhasználás, a desktop fogalma átalakul. Ez már a jelen nem a jövő.

Ebben teljesen igazad van, de ettől még vannak olyan alap funkciók amiknek max a kinézetük változik, de maga a funkció örök.
(pl középreigazítás - ami nem szóközökkel történik)

>>> "Miért kéne megismerniük az azonos céllal készült de kevésbé ismert ingyenes, esetleg GNU alkalmazásokat?"
Mindenkinek kellenek a GNU alkalmazások?

Talán azért mert nemrég még itt a HUP-on is azon ment a sírás, hogy a gyerekek csak a Microsoft programjait tanulják meg, másról nem is tudnak.
Az újszülötteknek mondom, amit itt (is) már sokan megénekeltek: az oktatásnak nem a specifikus programokról, hanem az adott funkciókról kell(ene) szólnia (pl.: szövegszerkesztés), aminek keretében bemutatásra kerül néhány vagy neadj isten csak egy program MS Word, Libreoffice, stb.

üdv:
L.Árpád

"Aztán ha egy ilyen ember dokumentumával kell dolgoznod, akkor sikítógörcsöt kapsz."
Mióta van ECDL? 15 éve minimum létezik. Azóta semmit sem javult a dokumentumok minősége, sőt szerintem enyhén csökkent is. Hiába tanítják iskolarendszerben is. Még régebben inkább a hozzáértők szerkesztettek és küldözgettek számítógépes dokumentumokat ma már szinte mindenki. A tömeghatás pedig bőven ellensúlyozza az általános oktatást hatását.
Sikítógörcsöt egyébként nem kapok, hozzászoktam.

"Én a nagyabetűs produktív használatot értettem ez alatt, gondolom te sem akarsz egyenlőségjelet tenni a fentiek és mondjuk egy Windows Domainben levő Win x.x között."
Ugyanez a szöveg a 90-es években: gondolom nem akarsz egyenlőségjelet tenni egy Sun munkaállomás (Sun szerverre kötött X-terminál) és egy szutyok windows pc között.
Komolyan gondolod, hogy tíz év múlva még mindig Windows Domain, AD meg hasonlók lesznek az üzleti informatika alapjai?

"Remélem nem csak ennyiben merülnek ki az informatikai ismereteid. Én nem csak ennyiben állnék meg egy "informatikai képzés" keretében."
AutoCAD is van Androidra. Nem ugyanaz jelenleg mint winre de már minimum hobbi-szinten használható. Egyelőre szórakozásban nyomulnak a táblagépek de közben lassan munkában is megtalálják a helyüket.

"Ebben teljesen igazad van, de ettől még vannak olyan alap funkciók amiknek max a kinézetük változik, de maga a funkció örök."
Felhasználói szinten a Dos>Windows váltás is eléggé drasztikus lehetett. Most van sok vicces Youtube video arról mit szólnak ma az emberek ha DOS elé ültetik őket és csak pislognak. Nemcsak a fiatalok de azok is akik életkoruk miatt használhatták a DOS-t.
Az érintkőkijelzős desktop is elég erős váltás az egereshez képest.

"Talán azért mert nemrég még itt a HUP-on is azon ment a sírás, hogy a gyerekek csak a Microsoft programjait tanulják meg, másról nem is tudnak."
Szerintem Microsoft vagy GNU programok tanítása helyett inkább magát a programírást kellene oktatni. Nem profi szinten természetesen egy iskolában de alapszintű programozást gyerekek is meg tudnak tanulni.
A folyamatosan változó alkalmazások, UI-k használatát elég akkor megtanulni amikor használni kell őket. Egyre könnyebben tanulható, használható alkalmazások irányába megy hosszú ideje az informatika.

>>> Mióta van ECDL? 15 éve minimum létezik. Azóta semmit sem javult a dokumentumok minősége, sőt szerintem enyhén csökkent is. Hiába tanítják iskolarendszerben is. Még régebben inkább a hozzáértők szerkesztettek és küldözgettek számítógépes dokumentumokat ma már szinte mindenki. A tömeghatás pedig bőven ellensúlyozza az általános oktatást hatását.
Sikítógörcsöt egyébként nem kapok, hozzászoktam.

Ezek szerint az hogy valamit sokan sz... izé rosszul csinálnak, az jó indok arra, hogy akkor annak a tudását ne is követeljük meg.
Szerintem inkább a diákot, rosszabb esetben a tanárát, később munkaadóját kell számon kérni, az illető szaktudását illetően. (Mást akartam írni, csak lepotyogtak volna a betűk a monitorról)
Szerintem azért a lustaságot és tudatlanságot nem kell megideologizálni és elfogadni.

>>> [...]Komolyan gondolod, hogy tíz év múlva még mindig Windows Domain, AD meg hasonlók lesznek az üzleti informatika alapjai?
Az informatika világa folyamatosan fejlődik, és rendszerek jönnek mennek, átalakulnak. Egyvalami marad, az pedig az alapelvek. Az teljesen mindegy hogy - ha csak az op.rendszereket nézzük - linuxos, unixos, BSD, MS Windows , kiskutyafüle formában jelenik meg. Aki tanulja az informatikát annak ezeket az alapelveket kell elsajátítania.
Mint válaszaidból kiderül, te preferálod az Androidot. Gondolom te sem hiszed, hogy ugyanúgy kell kezelni ezt az "egyszerű" eszközt önmagában, mint egy nagyvállalati hálózaton belül.
Természetesen az informatika sajátossága, hogy az egyszerűségre törekszik, lehetőleg elrejtve mindent a felhasználó elől.
Ettől függetlenül a felhasználónak továbbra is tudni kell, hogy mi a bejelntkezés, miért kikényszerített dolog ez egy zárt hálózatban, miért nem fér hozzá a hálózatban az ő minden doksijához mindenki, stb.

>>> Felhasználói szinten a Dos>Windows váltás is eléggé drasztikus lehetett. Most van sok vicces Youtube video arról mit szólnak ma az emberek ha DOS elé ültetik őket és csak pislognak. Nemcsak a fiatalok de azok is akik életkoruk miatt használhatták a DOS-t.
Az érintőkijelzős desktop is elég erős váltás az egereshez képest.

:) :) :) :)

Amíg ez így van, nem fog kihalni az informatika oktatás!

>>> [...] A folyamatosan változó alkalmazások, UI-k használatát elég akkor megtanulni amikor használni kell őket. Egyre könnyebben tanulható, használható alkalmazások irányába megy hosszú ideje az informatika.

Kedvenc példám:
Senki nem akar egy mikrohullámú sütőt csavarhúzóval állítgatni, pedig lehetne, és biztos, hogy nagyon érdekes beállításokat lehetne előidézni. Bőven elég mindenkinek betenni, csavarni, vagy beütni, aztán várni.

Ugyanez igaz az informatikára is, ami viszont fontos, hogy azért tudjuk, hogy sacc a köbön hogy is működik az az izé, és hogy is kell az ajtót kinyitni, mert ha szétverjük kalapáccsal akkor nem biztos, hogy felmelegszik az étel.

Igazad van a programozást illetően, ha lekorlátozzuk arra az esetben , hogy ... akit érdekel. Mert nem mindenki akar algoritmizálni, nem mindenki akarja tudni, hogy mi az az objektum, meg az a pointizé.

Az a fontos hogy - közoktatásban - az alapjait ismerje. Ami viszont ha jól tudom benne van az tananyagban.

Üdv:

L.Árpád

Én meg egy időben sírógörcsöt kaptam attól, hogy lehet a Word által kreált sz*rt dokumentummnak nevezni. Pedig alap ECDL-el csak ilyen gány fos minőséget lehet csak csinálni. (Nézz meg mondjuk egy könyvet, vagy normál újságot vagy latex-el generált dokumentumot és lásd, hogy ég és föld a különbség van tördelés, ligatúra, kerning) De rájöttem, hogy jobb ha tudomást sem veszek róla. Azóta nyugodtabb az életem.

> Egy hónap alatt megtanulható bár gyakorlati haszna azon túl, hogy van egy ilyen papírod nincs.

Az a mókás, hogy noha igazad van, az elmúlt tizenöt év alatt alig öt embert láttam, aki akár a szövegszerkesztés alapjait megfelelően ismerte és használta. Ebből az ötből három tanár. Valószínűleg annyira egyszerű az egész, hogy az emberek kevélységből nem figyelnek oda, így alapvető dolgokkal nincsenek tisztában, innen meg jön a helyben formázás és a szóközökkel beljebb tolás. Sajnálatos. Pedig meg lehetne és meg is kellene tanítani, de inkább megpróbálnak 50x akkora anyagot megtanítani és így végül is semmit se tanulnak meg a diákok.

Most, hogy sok iskolában tanítok, érdekes tapsztalataim vannak.. Egy elrettentő példa: az (izémizé) méretű papíron egymás mellé x darab szóköz fér el. Ha valamit középre akarsz igazítani,akkor elosztod a hossz-t kettővel, hozzáadsz egyet, és annyival kevesebb szpészt nyomsz...
Igen, ecédéelle van róla.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Részben jogosak a felvetéseid, de nem értek vele egyet.

"Miért kéne megtanulni rendesen szöveget szerkeszteni, táblázatot kezelni, stb lásd: ECDL?"
Egyáltalán nem látom értelmét, hogy 11-16 éveseknek egy konkrét szoftver kezelését kelljen benyalniuk. Azért nem, mert ha az a szoftver még elterjedt is, akkor is valószínűleg más verziónak teljesen más felülete lesz, mire a gyerek dolgozni kezd. Példa: aki MS Word 2003-at tanult, az mit kezdjen MS Word 2010-zel?
Az irodai alkalmazások tanításánál inkább abba az irányba kellene mozdulni, hogy a tanulóban álljon össze egy koncepcionális dokumentum-modell (van margó, igazítás, behúzás, bekezdés, line spacing, sor végére nem kell mindig sortörés, stb), nem az a lényeg, hogy az adott eszközben tudja, hogy melyik gomb hol van. Ilyen szempontból meg nagyjából mindegy, hogy LibO vagy MSO.

"Miért kéne megtanulni az elterjedt operációs rendszerek) használatát?"
Részben ld. előző (úgyis változik minden rendszer addigra, amíg a tanuló dolgozni kezd vele) másrészt egy oprendszert megtanulni annyira használni, amennyire mezei usernek kell, nem nagy szám.

"Miért kéne megtanulniuk az elterjedt programok használatát?
Miért kéne megismerniük az azonos céllal készült de kevésbé ismert ingyenes, esetleg GNU alkalmazásokat?"
ld. fentebb.

Én egyébként azért tartom nagyon jó ötletnek, hogy 2D animációk programozását, mert képességfejlesztés szempontjából sokkal-sokkal jobb, és ebben a korban kifejezetten ez a lényeg. Az infó órákon azért unja szét magát mindenki (tanárok és diákok egyaránt), mert rettentően unalmas az anyag, egyszerűen ingerszegény a környezet. A programozás viszont jó, mert képességet fejleszt. Ha animációkat programoznak, akkor főleg jó, mert azok is szívesebben csinálják, akiket nem különösebben érdekel a dolog, és konzolos pascal programok írását szenvedésnek éreznék.

Szóval részemről +1 a kezdeményezésnek.

--
CyclonePHP

A hozzászólásodhoz részben válaszoltam a fentiekben.

Ezért engedelmeddel, általánosságban fűznék még hozzá néhány szót.

Való igaz, hogy nem szabad pontról pontra megtanítani mindent - a közoktatásban - egy gyereknek egy programról. De kérdés, hogy hol húzzuk meg a határt, és miért éppen ott. Egy adott menüpont lehet program specifikus - fúúúúj le vele - de a másik programban éppen ugyanúgy csak egy menüpont.
... de a gyermek megtanulta a menükezelést.

Tegye fel az a kezét, aki a számítógép használatot, függetlenül az oprenszertől Batch, Powershell, Bash programozással kezdte!
Szerintem a programozás oktatás az informatika tanítás csúcsa.

Én a számítógép oktatást semmi esetre sem a programozással kezdeném, hanem.... rajzolással.

Élő példa; A gyerekeket pl. a Tux Paint használatával rá lehet szoktatni számítógép kezelésére, egér kezelésre, menüválasztásra, fájl megnyitásra, mentésre.
Ekkor még ki sem mozdultunk az operációs rendszer használatából.

Természetesen ez csak eleje egy hosszú útnak, ami később hegyeken, völgyeken, kiszáradt tómedreken vezet át, és aki nem szeret utazni, az bizony nagyon fogja unni.

(Ja tanítottatok már felnőttet EGÉRFOGÁSra? Tudod, azt a felhasználót akinél egér odébblök, aztán csak a mutatóujjal hozzáérve kattint az egérrel, és az a fránya egér valami miatt elmozdul.)

üdv:

L.Árpád

"Tegye fel az a kezét, aki a számítógép használatot, függetlenül az oprenszertől Batch, Powershell, Bash programozással kezdte!"
o/
Tudod:


LOAD "$",8
L╮

De érdekes meghallgatni a Raspberry Pi egyik alkotóját (első 6 perc): http://www.youtube.com/watch?v=PmCsQDTc-WU

A gond már rég nem az, hogy a gyerekek nem tudják kezelni a menüket. Nekem rendszeresen ír a 8 éves unokahúgom Skype-on.

A programozás tanulást ugyanúgy lehet alapkészség fejlesztésre használni mint a matekot. Mert matekórán sem azért tanuljuk meg hogyan lehet érintőt szerkeszteni egy vonalzóval meg egy körzővel, mert az annyira hasznos lesz egy leendő fodrász vagy vezérigazgató életében, hanem mert megtanít arra, hogyan lehet egy feladatot apróbb lépésekre bontani.
Ugyanerre tökéletes a Scratch. Sőt még élvezetesebb (azaz hatékonyabb) is lehet.

Arról már nem beszélve, hogy aki készség szinten kezeli a számítógépet, ne adj isten halvány fogalma van arról hogyan is működik, az pár hét alatt röhögve megtanulja a teljes ECDL anyagot, anélkül viszont csak 2-3 éves szenvedés van, és az egész mehet a kukába, ha valaki lecseréli az ikonokat, vagy átrak egy menüpontot...

Szerk:
Valami ilyesmi van a cikkben is:
"Parents were notified of the change in advance via a school newsletter and Moore estimates that fewer than 1% of parents expressed concerns, most of them “maintaining that learning Office was a more useful skill”. Moore, however, argues that “an 11 year old student starting with us in September 2014 will probably not reach the job market until 2024 - what will Office 2024 look like? Good basic skills and a logical and analytical way of dealing with computers will be good for a lifetime”."

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

De érdekes meghallgatni a Raspberry Pi egyik alkotóját (első 6 perc): http://www.youtube.com/watch?v=PmCsQDTc-WU

Wow! Köszi a linket! Ez is egy értelmes ember!
Kiemelnék néhány hasznos észrevételt a szövegből:
- a '80-as években az otthoni gépek bekapcsolás után valamilyen programozási promptot adtak és nem GUI-t (ld. még a fönti LOAD "$",8 parancsot)
- a '90-es években az informatikusnak jelentkező összes fiatal ismert legalább 1 assembly nyelvet, némelyik többet is, és 6-7-szeres volt a túljelentkezés
- a 2000-es évekre eltűntek a programozási felülettel induló gépek
- az informatikusnak jelentkezők száma megfeleződött
- a jelentkezők között senki nem ismeri az assembly-t, még a web programozást is csak kevesen
- emiatt az informatikusképzés sokkal kevésbé hatékonnyá vált, mert az alapok megtanításával kell kezdeniük
- Eden Upton-ék hipotézise szerint közvetlen összefüggés van a programozható HW eltűnése és az autodidakta módon szerzett programozási tudás eltűnése között

(A videó programozókról szól, azaz teljesen OFF-topic, de azért tanulságos volt.)

"De kérdés, hogy hol húzzuk meg a határt"
Hiszen írta korábban:
"a tanulóban álljon össze egy koncepcionális dokumentum-modell"

Tehát a határ a "lexikális ismeret" és a "problémamegoldó képesség" oktatásának koncepciói között van. Gondolom, nem kell kifejteni, melyik melyik.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

"Tegye fel az a kezét, aki a számítógép használatot, függetlenül az oprenszertől Batch, Powershell, Bash programozással kezdte!"

Jelen. HT-1080Z + Basic nyelv. Egy hétvégén tanultam meg, mert egy tanáromnak köszönhetően megkaparintottam a készülék "használati utasítását".

"Szerintem a programozás oktatás az informatika tanítás csúcsa."

Szerintem is. Következésképp egy tehetséges gyerekkel itt kell kezdeni. A többi úgyis ragad rá magától.

---
Science for fun...

Ok ez nem ér! Azt hittem csak én láttam itt ősi dolgokat. :D

Első gép a kezeim között: Primo első sorozat az iskolában!

Egyébként abban az értelemben értem, hogy a csúcsa, hogy azt fent kell tartani (természetesen a mélyebb ismereteket) a magunkfajta kockáknak - még ha csak kiskocka is.
A köznépnek elég hogy tud normális doksit szerkeszteni legyen az rajz, vagy féléves dolgozat, néhány dolgot kiszámolni, esetleg nem Excelben nyilvántartani több ezer soros tételeket.
Az internetezést nem tartom tudásnak, az tényleg ragad. Persze azért a biztonságról illik néhány szót ejteni.

Üdv:

L.Árpád

"Miért kéne megtanulni az elterjedt operációs rendszerek) használatát?
Miért kéne megtanulniuk az elterjedt programok használatát?"

mert mire felnonek, minden megvaltozik.
epp tegnap adtam egy eddig xp + office 2k3 felhasznalo kezebe a win8 + office2k13 parost, ember lesett, mint hal a szatyorban.

Két dolog ragadta meg a figyelmemet a sebtében átolvasott eredeti cikkből:
1, a szóban forgó gimnázium egy lányiskola
2, "Money spent on software could be better spent on old-fashioned things like teachers."
Rendhagyó, ezért tetszik. :)

Én személy szerint inkább ilyeneket tanítanék:
- Facebook megosztások veszélyei (nem lesz neked annyira jó, ha 12 évesen félmeztelen fotókat posztolsz magadról), profilépítés (pl.: LinkedIn), stb. ami szociális hálózatokkal foglalkozik.
- A blogolás alapjai: névvel/névtelenül, fontosabb jogszabályok, szerkesztés, stb.
- HTML alapok
- Fotószerkesztés alapok (nem annyira menő, ha 100x800 pixeles képet raksz az önéletrajzodba, mert levágtad a volt barátodat róla, a háttérben szereplőket pedig pixelesítéssel tüntetted el)
- Szövegszerkesztés tömören
- Megtanítani, hogyan kell megszerezni a szükséges információkat, segédleteket egy informatikai problémával kapcsolatban. Sokan képesek szerelőt hívni, mert nem tudják, hogyan kell Wordben képet beilleszteni, utánanézni pedig eszükbe sem jut.
- Minden, ami reális gyakorlati tudást ad

Androbit informatikai magazin

Nagyjából +1 (+0.9? ;))

Én annak az idején részben azért mentem emelt szintre informatikából, mert ott kevésbé számít az office tudás, mert van egy kis programozás, html szerkesztés, képszerkesztés. De ez nem azt jelenti, hogy az office tudást haszontalannak tartom, csak szerintem túl nagy súlyát teszi ki a tananyagnak. Pl. Szívesebben tanultam volna egy kis audio és videoszerkesztést, 3D modellezést, CAD designt is.

Hmm, érdekes amit írsz.
Nem azzal van a problémám, hogy ugyan tanultál volna mást (M$ és Office helyett), de az emberek _többségének_ a 3D "látásmódja" finoman szólva is nem tökéletes. Értsd: itt most nem arra gondolok, hogy szemüveg nélkül nekimegy az ajtófélfának stb.
Hanem korábban biztos nem, de még manapság sem olcsó ilyen-olyan CAD, 3D programokat vásárolni. Az ingyenesek pedig - valljuk be: a 3D-ről szól a fáma - le vannak maradva rendesen (bár nem is kell mindenkinek pl. AutoCAD & tsai-nak tudása). Vagy ha mégsem annyira "fapados" tudással vannak felvértezve az adott fizetős program, akkor pedig a kezelésük - szintén a nagy átlaghoz mérve - meglehetősen bonyolult, nehézkes, a megtanulásokhoz _sok_ idő kell (pl. műszaki rajz).
Persze ahogy és amilyen ütemben fejlődnek a hardverek, lehet 5-10 éven belül teljesen megszokott lesz ez-az... Itt gondolok az egyre jobban terjedő 3D nyomtatókra is, vagy ez a "csudi" Google szemüveg is megjelent a színen. Meg lassan nem lehet követni, annyi USB-re (is) köthető szir-sz@r jelenik meg naponta.
Szerintem.

Azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy középiskolában informatika osztályba jártam, ezért nekünk emelt óraszámban folyt az informatika oktatás. Minden héten 2 óra programozás (főleg pascal, később egy kis php), legalább 2-3 óra egyéb géptermi foglalkozás (ennek legalább a fele office), 1 óra elméleti anyag. A gyakorlatban minden héten legalább 1 teljes tanórányi idő a gépteremben játékkal telt, gyakran több is. Persze annak is vannak előnyei, de általában az osztály fele eközben csak unatkozott, elnetezgetett, semmi hasznosat nem csinált. Ez a szabad foglalkozás simán kiváltható lett volna egy kis kreatív munkával, ahol mindenki a saját kis projektjén dolgozhatott volna, sokkal több haszna lett volna. A 4 év alatt 1 évben heti 1 órában tanultunk egy kis CAD-et, videószerkesztést, gimpet (azt nem mondanám hogy fotóretusálást), gyakorlatilag ennyi volt, ahol egy picit kiélhettük a kreativitásunkat.

Én nem arra gondoltam, hogy profi szinten tanítsák meg az összes felsorolt ismeretet, mert arra úgysincs idő. De a sok office helyett bele lehetne kóstolni ezekbe a témakörökbe is alap szinten, és ehhez profi szoftverek se kellenek. Pl. CAD-re bőven elég lenne amit a freecad tud, nem kell mindjárt autocad vagy solid edge (ezt használtuk mi :)). Színesítené a tananyagot, szélesítené a tanulók látásmódját, ismereteit, fel lehetne fedezni a tehetségeseket, és általában a kreatív alkotó munka mindenkinek a hasznára válik. Írod, hogy a többség 3D látásmódja nem tökéletes. Pont ezért kellene 3D-vel foglalkozni, biztosan javulna a helyzet.

A leírtak alapján, te az átlag fölötti helyre jártál. Ebből következően nem meglepő a "kockultabb" látásmód(od).
De ezen "Színesítené a tananyagot, szélesítené a tanulók látásmódját, ismereteit,... hozzászólás alapján nagyjából egyet értünk, egyről "beszélünk", csak mégis másképp látjuk a helyzetet - kissé.
Sőt, ez nem baj.
Bár, hogy ehhez mit szólna H. Rózsa, nos, azt nem tudom. :-)
Ja, most ugrott be.
Madách Imrének volt egy jó komédiája.
A címe: A rózsa, vagyis a tapasztalatlan légy a pókok között :-)

"A leírtak alapján, te az átlag fölötti helyre jártál."

Igen, ez igaz (az alapítványi iskola előnyei :)), ezért is írtam le. Engem az zavart egyébként, hogy informatika osztályba jelentkeztem, de a programozást és a kevés elméletet leszámítva semmi valóban informatikai ismeretet nem oktattak. Mert az office és társai nem informatikai ismeret az én szememben, hiszen azt mindenki tanult.

Persze tudom, egy gimnáziumban 4 évre átlagosan heti 1 óra jut, ezt nagyrészt office-szal, esetleg egy kis weblapszerkesztéssel töltik ki. Ismerősök tapasztalatai szerint nem túl hatékonyan (értsd: az osztály inkább elfoglalja magát mással). Kérdés, hogy egyrészt javulna-e a figyelem, ha mással is foglalkoznának, másrészt mennyi idő kell feltétlenül office-ra?

> Szívesebben tanultam volna egy kis audio és videoszerkesztést, 3D modellezést, CAD designt is.

Mintha az általános/középiskolásoknak ez hasznosabb ismeret lenne, mint hogy megtanuljanak értelmesen használni egy szövegszerkesztőt. Aha. Azért, mert valaki természetesnek veszi ezeket az ismereteket ("LOL már, hát az milyen rossz, hogy a Word kicseréli a kötőjeleket a tipográfiailag helyes megfelelőjükre"), attól még nem azok.

Az emberek 99%-a nem tud értelmesen hozzányúlni egy Wordhöz/Writerhez, de ti inkább CAD-et oktatnátok? Jézusom...

A Facebook veszélyeivel nagyon egyet értek!

Egyszer volt szerencsém bekerülni egy iskolai órára, úgy hogy a tanár engedélyével elbeszélgettünk a Facebookkal kapcsolatos biztonsági problémákról.
A 12 éves gyerekek - akiknek nem is szabadna fent lenniük, de ennek ellenére nap mint nap azzal foglalkoztak - csodálkozva hallgattak.

üdv:

L.Árpád

Tolem a jogsi letelehez megkerdeztek a lenduletmegmaradas torvenyet.

Petofi elete a kulturalis indoktrinacio resze, tobbek kozott ezert is definialod magyarnak magad.

A molaris tomeget sohasem kellett megtanulni, az meg tenyleg alapveto hogy eligazodj a periodusos rendszeren.

A tektonikus mozgason tenyleg lehetne vitatkozni, hogy erdemes-e.

Viszont a legfajobb nekem az, hogy valaki ma Magyarorszagon elvegezhet ugy egy matematika MSc-t, hogy soha (legalabbis a "tanulassal" eltoltott legalabb 17 ev alatt) egyszer sem muvelte az. Related: Lockhart's lament

A linkelt PDF elolvasasa szukseges a megerteshez.

Csak ket mondat belole:

School boards do not understand what math is, neither do educators, textbook authors, publishing companies, and sadly, neither do most of our math teachers. The scope of the problem is so enormous, I hardly know where to begin.

"Moore, however, argues that “an 11 year old student starting with us in September 2014 will probably not reach the job market until 2024 - what will Office 2024 look like? Good basic skills and a logical and analytical way of dealing with computers will be good for a lifetime”."

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Szerintem a matek oktatással együtt mindenkit meg kell tanítani programozni is. Tehát 6 éves kortól kezdve a számolást (20 fölötti számokkal, tehát amikor már vannak helyiértékek tudatosan) már úgy tanítanám, hogy az algoritmust be kell kódolni számítógépbe.

Ezenkívül fontos megtanítani a gyerekeket, hogy hogyan kell megkeresni az őket érdeklő információt a neten.

Ezek után már csak feladatokat kell adni nekik, az oktatás mint olyan felesleges :-).

A brit oktatási szektort a Windows, MS Office és egyéb Microsoft szoftverek, valamint néhány más nagyobb gyártó szoftverei és hardverei uralják. A 11-16 éveseknek szóló informatikaoktatás leginkább a desktop irodai alkalmazások - úgymint szövegszerkesztő és táblázatkezelő - kezelésének ismertetésében merül ki.

Amennyire tudom ez magyarorszagon is pont igy van. Barmifele programkod csak akkor kerul elo, ha emelt szintu erettsegire jelentkezik valaki informatikabol, mikozben wordben korlevelet irni, vagy excel-ben felteteles formazast csinalni, az alap...

Bocs, valoban, ilyen volt 2012 elott is, de talan igy helyes: erettsegin csak emelt szinten kerul elo a programozas.

Ennek nyilvan van egy olyan vetuletet is, hogy amirol mindenki tudja, hogy nem lesz szamonkerve -ez esetben az erettsegin- az olyan szinten is lesz tanulva/tanitva, mert az a 'nem fontos' kategoria innentol.

Nagyon helyes az irány, programozásoktatás rulez. Technika órán anno C64-en LED-eket villogtattunk, meg rajzoltunk BASIC programból.

És hány lány volt ezen a technika órán? És hány nézett igen lekicsinylően rád, amiért az számodra kielégülést okoz, hogy néhány karácsonyfaizzó pislog? Én a nem-informatikus környezetemben azt tapasztalom, hogy akit konkrtan nem érdekel az informatika, csak "felhasználó", az mindezeket borzasztóan unja, és az infoórán tanított dolgok jó esetben 1%-a ragad meg a fejében - még az se, ami amúgy valóban fontos lenne neki (és rossz esetben akkor is, ha amúgy ezt ő is tudja).

> Mi köze ennek az egésznek ahhoz, hogy kinek mi van a lába között???

Azt, hogy mi köze van hozzá a menyasszony tökének, azt nem tudom, de valahogy eddig úgy tűnt, hogy nőneműeket jobban érdekelnek rózsaszín lovacskák, mint hímneműeket; cserébe több hímnemű lelkes a villogó LEDektől, mint nőnemű. Azaz valahol mégis csak van valami köz.

>> "akit konkrtan nem érdekel az informatika, csak "felhasználó""
> Az a XXI. században nem fog boldogulni.

Érdekes, sokkal több nőneművel találkoztam akinek a munkája során Excel-lel kellett kb felhasználói szinten foglalkoznia, mint hímneművel, és ezek a nőneműek is látszólag boldogultak (értsd pont ugyanannyira kaptak alacsony fizetést, mint azok a hímneműek akik ugyanezen a nem túl magas szinten voltak maszkulinabb szakmákban).

>>> de valahogy eddig úgy tűnt, hogy nőneműeket jobban érdekelnek rózsaszín lovacskák, mint hímneműeket; cserébe több hímnemű lelkes a villogó LEDektől, mint nőnemű. Azaz valahol mégis csak van valami köz.

Mert mondjuk ezt tolja beléjük a társadalom... Vagy szerinted így születnek? Mi lenne, ha a sztereotípiákat nem megerősítenénk, hanem lerombolnánk?

Most nem azé', de amikor én jártam suliba, a néhai Hámán Kató Közgazd. Szki évfolyamain koedukált és tisztán lány osztályok voltak. Biztos, hogy a lányokat nem érdekli a téma? ;)

Hmmm... van itt valaki rajtam kívül, akinek pozitív emlékei vannak az említett suliról? :)

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

Ne B+, ennyire nem vagy kisfiú!
Akkoriban az ország egyetlen(?) szám.tech. középiskolája volt. Névleg közgáz (tanultunk könyvelni, üzemgazdaságtant stb), de tematikáját tekintve számítástechnikai. Programozókat és szervezőket okítottak.
LED villogtatás a mi időnkben még kimerült a Ptk-1050, illetve a "csókosok" esetében egy-egy hétvégén a Ptk-1096 kijelzőjének a macerálásában. :))

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

(Mindenféle leánygimnázium) -> Hámán Kató Leánygimnázium -> Hámán Kató Közgazdasági Szakközép ('70-től) -> Kalmár László Számítástechnikai Szakközép ('91-től) -> Bláthy Ottó Títusz Szakközépiskolába olvadt (2007), helyén Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház üzemel.

Ja, a Neumann 1988-as alapítású, szóval tényleg az első szakközép volt ahol számtech.-et oktattak.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Scratch +1
Aztán jöhetne mondjuk a Lego Mindstorms.

Jó lenne, de az infó tárgy ugye a legtöbb helyen heti 1-re esett vissza, mert minek is az? És havi 40k-ból kell sok iskolának megoldani a krétát, a papírt, a tonert, ÉS a javításokat: csap, wc, nyomtató, ajtófélfa. Mindenesetre van magyar közoktatásban lego mindstorms verseny, ahhoz múlt évben még elég sok helyen oktatták.

Ehh. Évek óta tanítunk pl scratch-et is, de a mostani kerettantervi óraszámok mellett nem mindenhol fér el. Már sok éves ez is: http://scratch.inf.elte.hu/, csak azóta úgy döntöttek arrafelé is, hogy minek is ez? Van benne köszönet?

Tanítjuk a facebook-os megosztás veszélyeit is.

Szerencsére a britek megint feltalálták a spanyolviaszt, lesz rá majd külön pénz, továbbképzés, miegymás. A magyar infótanárt meg mindenki fikázza, amiért havi nettó 140 körül több éve csak annyit csinál, amit most a britek kitaláltak.

Általánosban ötödikeseknek már 1998-ban tanítottunk Logo-t, szép mintákat rajzoltak a teknőccel a gyerkők. Lehet, hogy ma már ez nem akkora kunszt, de élvezték. Egyébként szövegszerkesztést is tanultak, csak igyekeztünk vicces feladatokat kitalálni, így azt sem utálták.
---
;-(

Nagyon klassz lenne, ha itthon is inkább értelmesen, logikusan gondolkozni tanítanák meg az embereket, és nem a lexikális, nagyrészt használhatatlan és szükségtelen információhalmaz bemagolására és motorikus visszamondására. Nem csoda ám, hogy birka nép a magyar...

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

"nagyrészt használhatatlan és szükségtelen információhalmaz"

Ezt csak azért mondod, mert nincs érettségid és nem tudod felfogni hogy ezek az alap dolgok mennyire hasznosak!!!!4!

Fúú hányszor kaptam már ezt meg amiért baromságnak tartom az egészet. Azóta van érettségim, és még mindig baromságnak tartom, ráadásul akik szajkózzák, hogy "dehát ez alap tudás!" nagyrészt egy mukkot se tudnak az egészből...

--
openSUSE 12.2 x86_64

A mi időnkben még nem volt érettségi vizsgatárgy a szövegértés.
Kezdem lassan megérteni, hogy már miért az...

Olvasd el még egyszer alaposabban, amit írtam.

Nem alapdolgokról írtam, ha nem vetted volna észre.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

Többször újraolvastalak. Ezt személyeskedésnek értelmeztem:

""nagyrészt használhatatlan és szükségtelen információhalmaz"

Ezt csak azért mondod, mert nincs érettségid és nem tudod felfogni hogy ezek az alap dolgok mennyire hasznosak!!!!4!"

Konkrétan a második mondatod. Most, sokadjára, ha nem kötözködésnek szántad, akkor lehet, egyszerüen csak lemaradt az idézőjel, ha ezt mások neked mondják, és nem te nekem.

Ha valakitől idézünk, azt idézőjelek közé kell tenni.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

"The source-code of Scratch and its derivatives are based on Squeak, which is based on Smalltalk-80."

----
"Kb. egy hónapja elkezdtem írni egy Coelho-emulátort, ami kattintásra generál random Coelho-kompatibilis tartalmat."
Instant Coelho

A témában olvastam egy elég jó cikket:

Kids Can't Use Computers... And This Is Why It Should Worry You

TL;DR? Why not just go watch another five second video of a kitten with its head in a toilet roll, or a 140 character description of a meal your friend just stuffed in their mouth. “nom nom”. This blog post is not for you.

http://www.coding2learn.org/blog/2013/07/29/kids-cant-use-computers/

"Fixing it all ... USE LINUX." :)

Bár majdnem mindennel egyetértek, amit írt, azért az egész cikk mégsem olyan jó. 30 évvel ezelőtt is kevesen tudták használni a számítógépet, és ma is. Könnyű hülyéket kiválasztani, és bemutatni, de egy kevés fiatal most is van, aki nagyon jól kezeli a gépet.

Egyrészt. Másrészt szerintem nem az a megoldás, hogy olyan rendszert adunk a kezükbe, ami rákényszeríti őket a tanulásra. Mert ezzel csak arra lehet hatni, akit ez az egész érdekel. Akit nem, az hamar feladja és keres valakit, aki megoldja a problémáját, pont, mint eddig. Viszont abban igaza van, hogy ha szándékosan bekorlátozzuk a mozgásterüket, akkor soha nem tanulják meg, hogyan oldhatják meg a problémáikat. Manapság úgyis divat a desktop virtualizáció, akkor elég a hostot lekorlátozni, a guesten meg lehetne engedni a garázdálkodást. Így tudatosan is lehetne oktatni alapvető hibaelhárítási készségeket.