Oktatási intézményben dolgozom, és ... a távoktatáshoz szükséges eszközökkel.

Címkék

Tegnapelőtt este bejelentették, hogy hétfőtől bezárnak az iskolák, és digitális munkarend lép életbe.

rendelkezünk
12% (67 szavazat)
nem rendelkezünk
11% (65 szavazat)
Nem dolgozom oktatási intézményben, nem érint stb.
77% (436 szavazat)
Összes szavazat: 568

Hozzászólások

Nincs kinn az Asztalon a Skype, Hangouts, Messenger ikon?

trey @ gépház

NEM!

Szarunk bele, lamer megoldás. 

A Google for Education ingyen lenne. Sőt a mostani helyzettől függetlenül megvásárolt iskolai notebookonál lenne olcsóbb és jobb chromebook is hozzá, amit szoftveresen nem tudnának elrontani a diákok. 

Általános iskola négy osztállyal / évfolyam: 32. Ha mellé egyben van a középiskola, az 48. Ha bárhol csoportbontás volt osztályon belül (nyelvórák pl.), már 50+-nál jársz.

Ha mindenki csak egy 720p streamet küld a Youtube felé (tehát egyirányú a dolog!), az a YT ajánlása szerint 50*1500 - 50*4500 Kb/s. 80-tól 200+ megabitnél jársz.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Mert nincsenek meg mindenkinek otthon az oktatáshoz szükséges dolgok, például nekem táblám soha nem volt otthon, pedig az egy hasznos dolog, ha oktatni kell. A távoktatásnak megvan a több évtizedes módszertani történelme, de persze ezt is le lehet egyszerűsíteni odáig, hogy Facebook live, de még azzal is bőven vannak problémák.

Fogalmad sincs arról, hogy mire céloztam. Annak idején, aki beteg volt, hogy ne maradjon le, iskolaidőben a TV-ben sugározták az anyagot. Vészhelyzetben ezt most is meg lehetne tenni. Az meg, hogy hogyan ülteted a kölköt a TV elé, nem a tanári, hanem szülői feladat. 

trey @ gépház

Fogalmad sincs arról, hogy mire céloztam. Annak idején, aki beteg volt, hogy ne maradjon le, iskolaidőben a TV-ben sugározták az anyagot.

Ez mikor volt egészen pontosan? Minden nap leadták tévén az aznapi anyagot vagy csak akkor, amikor sokan voltak betegek?

Na azért közoktatásban szakoktatás nélkül is van 12 évfolyam. Ehhez ugyanennyi TV csatornának kellene párhuzamosan működnie ami csak iskolai órákat ad egy központi oktatási centrumból. 

Vannak ennél jóval modernebb megoldások is. Az egyetemek évek óta felfedezték maguknak a nyílt forráskódú moodle rendszert.

https://moodle.org/

Pont elearningre való. 

Ezt a tippet elküldetnék az általános és középiskolákba is. 

Gazdagoknál van számítógép és TV: TV vagy stream

Értelmiségi és Waldorf-szökevény nincs TV (mert az ördög terméke) de van számítógép: stream

Szegényeknél van TV: TV

Nagyon szegényeknél is van TV: TV

Mélyszegény és földönfutó: azoktól meg el kell venni a gyerekeket és állami gondozás, nevelőszülők -> TV vagy stream

Ezen kívül a felső kettőben elérhető: Facebook, e-mail, IM, oktatási portálok stb.

trey @ gépház

"Szegényeknél van TV: TV "

Mától csak a királyi tv egy csatornáján keresztül kaphat oktatást egy ormánsági általános iskola tanulói, mivel a félév már rég elkezdődőtt, az anyagot egy kalkulált progresszió alapján folytatják a tv-ben.
A tanárral nincs lehetőség közvetlen kommunikációra.

Összefoglalód, hogyan képzeled ezt el?

Szopogasd, ízlelgesd a szót: vészhelyzet

Szerintem miért van az a versenyszférában is, ahol eddig is megtehették volna, mert volt pénz mindenre is, hogy most futkoznak hozzánk, hogy:

  • azonnal kéne 200 laptop
  • meg kéne oldani, hogy távmunkában tudjanak dolgozni, de tegnapra
  • stb

?

trey @ gépház

Készséggel elhiszem, hogy _van_ iskolaTV adás. Az, hogy mennyire működik jól, le van szarva, lehet mondani, hogy van, problem solved, akinek nem jó, az csak picsog, stb. Ez nagyjából a te credod, nyugodtan nyomd tovább. Részletekkel ne foglalkozzunk, akinek nem tetszik, az kussoljon.

Szóval ne fáraszd magad, segítettem neked, elmondtam az összes érvedet.

Leginkább azt, hogy leszarom, mi van Németországban. Engem az érdekel, mi van itthon. És nagyon rühellem, ha a pofámba hazudnak.

Egyébként és? Küldjék levélben. Nem rosszabb, mint a nyolc különböző módszerrel küldött borzadályok. Képernyőfotó (nem capture!) Messengeren… Ez lenne a felkészültség? Vagy a kisebb döccenők? Ne röhögtess! Neked, informatikusként végképp tisztában kellene lenned azzal, hogy ami jelen pillanatban az országban folyik „tantermen kívüli, digitális munkarend” címszóval az minden, csak nem munkarend. Az egy káosz.

lehet, hogy akár otthonról is dolgozhatna... 
de eddig szinte mindig kiderült, hogy "szabál az szabál" alapon nem ésszel, hanem apró betűs utasítást vakon követve csináltak mindent.
Azaz nem lepne meg, ha a tanároknak be kellene mennie a munkahelyükre a közoktatásban. (plusz egy részük lehet önállóan nem képes elindítani)

Igazából, ha mindenki otthonról kezd el streamingelni, az is egy érdekes technológiai kihívás lesz. Nem csak a netszolgáltató uplinkjének, hanem a platformoknak is. Ha állami platformot kell használni, akkor pedig eleve lehet kapacitásprobléma, de talán most bármit lehet használni.

Az m5 is fog valami oktatási anyagot sugározni. De nem mindenki alsós kisiskolás. Sokkal többféle tananyag van, plusz szakképzések plusz egyetemi képzések is ott vannak.

Vagyis 100 teremben 100 osztályt tanítottak egyszerre?

Miért extrém? Ahol anno tanítottam, volt egy évfolyamban 7-8 osztály, ezek nagyjából 10-14 szakmacsoportot fedtek le, és volt 2, 3, 4 és 5 éves képzés. A közismereti tárgyak voltak osztályszinten oktatva, kivéve a matematika, magyar nyelv és irodalom, illetve idegen nyelv, mert akkor volt panelesítve és kiscsoportosítva, a szakképzés meg kifejezetten kis csoportban volt oktatva, a hiányszakmák néha 3-5 fővel. És ez nem egy extrém nagynak tekintett szakiskola volt.

Nyilván egy kistelepülési általános iskola más, de ott is ha van kettő indított osztály egy évfolyamon, az is már 24-32 tanterem, csoportbontástól függően.

az amúgy is nagyon vegyes felvágott (nagyon jó-tól az ésgimnázium szintjéig) voltak szakközepek. Múlt időben, mert az utolsó koporsószögeket már beverték sajna: nem lehet megfelelő óraszámban alaptárgyakat tanítani (pl matek) ami kéne a szakmai tárgyakhoz azonnal es hasonlók.. minden tiszteletem azoké akik próbálnak túlélni..

https://goo.gl/muWzKz (digitalocean)

Azért azt lehet feltételezni, hogy legalább a törzsanyag leadása az adott évfolyamon többé-kevésbé egyszerre történik (tanmenet alapján sok differenciálásra nincs lehetőség), így az óra anyagának leadása egy évfolyam egy stream. Ahol meg egyénileg kell foglalkozni a tanulóval, az nem csoportos stream, hanem jellemzően pont-pont.

Tény, ehhez  a tanároknak is együtt kell működniük, de szerintem ez nem teljesen ördögtől való valami.

A kérdés az, hogy live stream-en tolod az adott osztálynak órarend szerint vagy pedig tudod felvételről tolni, de akkor mikor veszed fel és szerkeszted meg? Ha felveszed és megnézik, akkor mikor válaszolsz a kérdésekre? Miből veszed észre, hogy valaki reménytelenül lemaradt? Megvan a távoktatásnak a szakirodalma és mindenféle dolgot kipróbáltak már, azt kellene implementálni, ami a helyzetre a legjobb.

Amúgy én a kormány helyében most megcserélnék pár hetet a nyár elejéről és adnék egy hónapot felkészülni erre a digitális dologra a közoktatásnak, mert holnaptól ebből lófasz se lesz miniszteri parancsra.

Amúgy én a kormány helyében most megcserélnék pár hetet a nyár elejéről és adnék egy hónapot felkészülni erre a digitális dologra a közoktatásnak, mert holnaptól ebből lófasz se lesz miniszteri parancsra.

Ez lenne a logikus. De akkor nem lehetett volna valami nagyot mondani.

Igen, a felvetéseid jogosak. Én úgy gondolom, hogy jelenleg elsősorban nem livestream, hanem felvétel, erre van inkább kapacitás. a kérdésekre válaszolás, az egyéni segítség egy másik csatorna. És valóban, annak van sokszor nagyobb jelentősége, de az első szint - a tananyag leadása - nélkül az nem megy.

Nekem a tananyag leadása környékén ott van a gondom, hogy egy rakás helyre - általános iskolai anyagokat nézve - el se lehet juttatni.

Nem az eszközök nem léteznek vagy nem ismertek hanem a működési modell, módszertanok.

(szerk.: plusz sok családban tényleg nincs internet meg számítógép, vagy elavult / több a gyerek mint az eszköz).

arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nokiax6_DRG_sprout

Melyik családban nincs internet? 

Legfeljebb valami vallási elvakult, vagy sötétzöld technológia gyűlölő szektás családnál. 

A PC-k száma már nagyobb probléma, de ma amikor a legcsóróbb gyerekek kezében is ott van az okostelefon, sőt pont a csóró családok gyerekei szaladgálnak iPhoneokkal, hogy azzal bizonyítsanak, ez sem leküzdhetetlen probléma. 

A képernyőméret mobilon nem ideális de megoldható nagyobb betűkkel.

Legfeljebb valami vallási elvakult, vagy sötétzöld technológia gyűlölő szektás családnál. 

Apáméknál speciel nem érhető el olyan net emberi áron, amin 240p-nél komolyabb videó átmenne. Pedig nem egy eldugott zsákfalu Borsodban.

de ma amikor a legcsóróbb gyerekek kezében is ott van az okostelefon

Szerintem te nem ismersz tényleg csóró gyereket.

A képernyőméret mobilon nem ideális de megoldható nagyobb betűkkel.

Használhatnának palatáblát is.

A Digi mobil lefedettségi térképe szerint Szobon elérhető a szolgáltatás. Eléggé emberi áron van, mert konkrétan nincs előfizetési díj, csak a lebeszélt percek után kell fizetni, az is csak 5 forint per perc. A mobilnet meg korlátlan. Full HD-ra is bőven elég a sávszélessége. 

– Apu, mi a különbség az elmélet és a gyakorlat közt?

Az apa egy kicsit elgondolkodik, majd így szól:

– Gyere, megmutatom!

Odamennek a nagymamához, és megkérdik tőle:

– Te, mama, ha idejönne egy néger és tízezer dollárt ígérne, hogy lefeküdj vele, megtennéd?

– Hát – gondolkodik a mama – kicsi a nyugdíjam…. miért ne.

Ugyanezt a kérdést teszik fel az anyának, erre ő is:

– Ez jó kérdés, mivel eléggé jól jönne az a tízezer dolcsi, így igen megtenném.

Végül a nagyobbik lánytól is megkérdik:

– Húha! Négerrel! Azzal még sosem voltam, ráadásul tízezer dollár…

Végül az apa így szól a fiához:

– Látod, fiam, elvileg kerestünk harmincezer dollárt, gyakorlatilag meg három kurvával élünk együtt.

Kényszeredett viccmesélés helyett egy "bocs tévedtem" is elég lett volna válaszként tőled. 

És szívesen! Megoldottam apádék internet problémáját. 

A Digi mobil elmélet mellett a gyakorlatban is működik a lefedett területeken. Szob népsűrűsége mellett zsúfolt sem lesz a mobilnet ott. HD videózásra bőven jó. Egyetlen dolog amire nem optimális az az online game. De tippre ez apádéknál nem akkora probléma. 

Ha nem értetted volna meg a vicc lényegét: azért, mert elméletileg van lefedettség, a gyakorlatban ez nem feltétlenül van így. Ha így lenne, nem 0/0 lenne a garantált sávszélesség mobilon.

Annak örülök, ha egy weboldal lejön timeout nélkül, az online videó kb. 240p-ben is egy álom csupán.

Szerk.: Valójában a Digiről nem tudom a gyakorlatban, de Telenor, T és Voda esetén vakfolt. Lehet, hogy pont a Digi apám kedvéért telepített egy tornyot a ház mellé.

Minden magyar mobilszolgáltatónál 0/0 a garantált sávszélesség Magyarországon. És egyébként más országokban is. 

Nézd meg a Digi lefedettségtérképét: http://digi.hu/mobil/lefedettseg Ez alapján az látszódik, hogy pont Szob közepére telepítettek adótornyot. 

Ne érts félre, egyáltalán nem sportból kötözködök veled. Ez valóban megoldás lehet apádéknál. 

Pech, apám a szélén lakik, egy „gödörben”. És igen, a többi szolgáltatóval is van térerőm kültéren, főleg, ha átmegyek a házzal szemközt a patakpartra.

Szerk.: Igen, biztos megoldás lenne egy kültéri antenna felszerelése a háztetőre, de apám nem néz videót, kis túlzással a gopher elég lenne neki.

De az eredeti felvetésed az volt, hogy ma mindenki rendelkezik a szükséges eszközökkel. Nem, nem rendelkezik. A lehetőség ugyan megvan rá, de most hirtelen kezdjen mindenki beruházni számára egyébként felesleges dolgokba?

Igen, biztos nekem van érdekes családom, de pl. öcséméknél nincs TV, és a gyerekeknek se számítógépe, se táblája, se okostelefonja. Ha valamihez kell a net, mindkét szülőnek van gépe. De az a munkaeszköze, most főképp. Persze, leszaladhat a boltba venni egy új gépet, de lásd előző kérdésemet.

kezdjen mindenki beruházni számára egyébként felesleges dolgokba?

Múlt héten pénteken a madaras teszkóban nézegettem az IT cuccokat, néztem, hogy ipari mennyiségű webcamerájuk volt, egész értelmes árakon, többek közt egy entry+1 level Logitech típus. Tegnap kérdezte kolléga, hogy milyen webkamerát javaslok online meetingekre, mondtam, hogy az az entry + 1 Logi egész jó, gyorsan ránéztünk néhány környékbeli boltban - semmi, egy helyen volt a 4000-es Trust és 30-60+ ezres Microsoft és Logitech. Mondtam, hogy az Auchanban múlt héten volt; de mondta, hogy arra nem nagyon jár. Aztán este úgy alakult, hogy arra jártunk, gondoltam felhívom, megkérdezem, vigyek-e egyet: a _teljes_ webkam pult lepusztítva, egyet hagytak csak ott, egy entry level Logitech-et, törött-szakadt dobozban.

Igen, sokan beruháztak egyébként felesleges dolgokba...

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Pedig nem egy eldugott zsákfalu Borsodban.

Mondok jobbat. Budapest belvárosában nem sikerült 40 megabitnél többet kapni, ezt is csak 1-2 éve. Azt is csak azért, mert más nem nagyon használja a vonalukat, ha használná ezen osztozkodna a társasház. Előtte 8 megabit volt a maximum a digitől. Fejlesztésre esély sincs, mert műemlék védett ház, és a szokásos falra hányt kábelezés itt nem opció.

Nem panaszkodok, elég az a 40 is többnyire, és a streamelésre bőven jó volna. Csak még egy példa.

Szerkesztve: 2020. 03. 15., v - 08:34

Az a baj Trey, hogy eddig süket fülekre talált a barátaidnál mindennemű infrastrukturális beruházással kapcsolatos kérés. Az iskolai beruházásokban nem lehet korrumpálni, ezért tesznek rá nagy ívben. Hallod, arra nem adtak támogatást, 1 (egy) méterrel megtoldják a fénykábelt, és 1000 Gb/s-en lehessen egy iskola az adsl helyett.  Most meg arról papolnak, hogy majd a tanárok digitálisan????

Az utóbbi évek legnagyobb arcátlansága volt ez a bejelentés.

Vagy már akkora a bürokrácia, hogy mire a rendszeren átér az infó, és minden bürokrata tesz hozzá egy kicsit, addigra az adsl-ből 1000 Gb lett Vitya asztalán? Tudod, mint, mikor Rákosi idejében a malacok szaporulata... 6 megszületett, mire a bölcs vezér elé került, addigra 10 lett. Ő pedig kijelentette, hogy 6-ot eladunk külföldre, 4-et megeszünk.

Pepo szerintem a közoktatásról beszélt (egyébként a "200 ezer felett lófaszt" 5. éve érvényben levő kormányrendelet miatt az egyetemek sincsenek _annyira_ jó állapotban, de a közoktatásnál nagyságrendekkel...)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Akkor érdemes lenne pontosan fogalmazni, mert vicces olvasni ilyen állításokat. Az a 10 ember, melyik a múlt héten 2 óra alatt hordott be egy rackszekrényt, tele storage-dzsal, 24 szerverrel, mentőegységgel stb. hogy majd' leszakadt a heréje, most az oldalát fogja a röhögéstől.

Főleg, hogy látja a szervertermeket is, hogy mi _mellé_ állították be. Nem a semmi helyett vitték ki.

trey @ gépház

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A13H1982.KOR&txtreferer=00000003…

Vagy EU-s forrás (nézd meg, szerepel-e pl. az árajánlat-kérőn projekt kód) vagy kutatásra lesz, hivatalosan oktatási célra (pl. erre...) nem használható.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

"Nincs"

Nekem meg képem van róla, hogy van. Amennyi üres osztályterem van most az egyetemeken és sávszélesség, abba bevonulhat egy-egy tanár elkülönítve és mehet az oktatás. Egyébként az én időmben is volt ilyen szünet, akkora hó volt, hogy otthon hesszeltünk, tankkal hozták a kenyeret a lakosságnak. Internet se volt, levelezés se, távirat volt a leggyorsabb kommunikációs forma, csak volt aki kivigye. Mégis élünk.

Oktassanak Faszbook csoportban. Házi feladat: zöld könyv -tól, -ig.

trey @ gépház

Nekem meg arról van képem, hogy máshol, ahol nem volt rá EU pályázat / kutatás / kikönyörgött engedély [egyszer próbáltuk, lassan negyedik éve várjuk a választ...], mi van.

Az eszközök miatt egyébként én sem aggódom, kisebb-nagyobb takonnyal valszeg. mindenki meg fogja oldani (legalább a content-provider oldalon). Ami nagyon nem lesz meg, az a módszertani váltás, ami - különösen a közoktatásban - szükséges lesz, mert annak van egy hosszú tanulási folyamata, és nincs rá egységes "tessék, ezt csináld, így" megoldás, már csak a tárgyak különbözősége miatt. Igen, egy történelemnél működik, hogy zöld könyv -tól -ig, készségfejlesztő (pl. matematika) tárgyaknál már marhára nem játszik stb.

otthon hesszeltünk, tankkal hozták a kenyeret a lakosságnak. Internet se volt, levelezés se, távirat volt a leggyorsabb kommunikációs forma, csak volt aki kivigye.

És akkor már másnak is legyen szar, függetlenül attól, hogy nem lenne muszáj szarnak lennie?

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

És akkor már másnak is legyen szar, függetlenül attól, hogy nem lenne muszáj szarnak lennie?

Az a baj, hogy neked valószínűleg fogalmad sincs arról, hogy mi a szar. Van most már lassan kettő olyan generáció, amelyiknek még csak emléke sincs arról, hogy mi az, hogy valami nincs. És most találkozik a valósággal. Az a nagy helyzet, hogy ezek eddig rohadt nagy jóllétben éltek. És ami most van, az is egy rohadt jó nagy jóllét. 

A többire:

Én is ezzel vagyok elfoglalva. Olyan embereknek tanítok VPN-t, távoltól dolgozást, akik eddig egy PC előtt ültek és ikonokat nyomkodtak. Nehéz az élet. Kevesebbet sírjunk, többet dolgozzunk. Ne a szánk járjon, hanem a kezünk. A jó oldala: ez a viszonylag lófasz vészhelyzet felkészít most mindenkit arra, hogy mi lesz, ha egyszer tényleg baj lesz.

trey @ gépház

Trey, hiába mondod, hogy tud nagyobb szar is lenni, amikor tudna jobb is lenni a helyzet, csak akkor az egészségügyet meg az oktatást is kicsit jobban kellett volna támogatni az elmúlt időben, és nem elszívni mindenhonnan a pénzt. Ez a szimpla egyszerű helyzet. Aztán magyarázhatod hogy jó az ami van most. 

A "volna" szóval nem megyünk előrébb.

Most is az ideje hatalmas erőforrást az oktatásra és az egészségügyre fordítani. Hogy honnan lehetne erre anyagi, dologi és humán forrást találni hirtelen? Ezek a szűk keresztmetszetek, mert most talán a kormányzati tökölődés nem lesz gát.

A szűk keresztmetszet amiről beszélsz azért szűk, mert most kapkodunk és próbálunk szarból várat építeni ahelyett, hogy az egészségügy és az oktatás  megkapta volna az évek során a kellő a támogatást és a fejlesztést. Ne magyarázd már meg nekem, hogy akkor kell a vállunkat vonogatni, mondván hogy "honnan lehetne erre anyagi, dologi és humán forrást találni hirtelen", amikor már bajban vagyunk.

És nem azt mondom, hogy erre fel lehetett volna teljesen készülni, de sokkal jobb helyről is indulhattunk volna, ha van egy erős egészségügyi rendszerünk jól felszerelt infrastruktúrával, több dolgozóval és van egy modern oktatási rendszerünk ami digitálisan is felkészült ilyen eshetőségekre. 

Szóval az az értelme a "volna" szónak, hogy talán ebből tanulnak páran - többen mint eddig - és tesznek, hogy legközelebb ne fordulhasson elő. 

Van egy helyzet, és ha ebből csak a múlt bajait látjuk és az egymásra mutogatást, akkor nem lesz előrébb semmi. De innen nehéz bármit is országosan tenni, legfeljebb azon lehet morfondírozni, hogy mik lehetnek a megoldások. Persze, az, hogy tudjuk, mit cseszerintettek el, nem baj, és baj, ha valaki azt állítja, hogy ez a helyzet szuper, mert tudjuk és el is fogadjuk jó páran, hogy nagyon kevés kivételtől eltekintve nem lehet távoktatni a hazai diákokat.

Engem az érdekelne, hogy vajon mik lehetnek a kormány hatásos lépései, intézkedései? Milyen lehetőségeik vannak? A hazai optikaikábelállományt, eszközparkot államosítja? Berendeli az IT szakembereket végponti kialakításokra? Osztanak-e egységesen minden diáknak ugyanazon eszközöket (ilyenkor legalább piaci áron korrupciómentes beszerzéssel)? Ha erre találna megoldást a kormányzat, megalapozná Magyarország jövőjét és a 3/3-adukat.

Egy kiragadott példával egy kiragadott példával válaszolsz, így legyen: és az általános és középiskolai oktatásról beszélek. Tök jó, hogy egy alma mater egyetemnek toltatok ki egy raklap szervert, ettől még nem lesz Simagörönygösön meg a távoktatás.

Mielőtt konkrétumokat kérsz: az elmúlt fél évben 10 iskola elkeseredett kérelmét szakvéleményeztem újabb beadás előtt. Ez 5000 gyereket érint. Ezek az iskolák, akik engem találtak meg. Nem vagyok egyedül.

 De nyugtass meg, Facézni tudnak, ugye?

Mi van, Trey? Ez milyen kérdés volt? Görcsös trollkodás... Eh...

Egyébként érzek én jóindulatot a kormány részéről. Csak már a klientúra, a bürokrácia kikerült az ellenőrzésük alól. De neked ezzel nincs új a nap alatt, hiszen, ahol élsz ez az állapot pontosan látható volt. Ilyen környezetben csak a profi kommunikáció marad és a csatározás a saját eszement rendszerükkel. Jó, ezek már megint nem tartozik szorosan a tárgyhoz. Ezért összefoglalom:

Nincs a magyar oktatási intézményeknek lehetőségük az oktatás fenntartására, pláne nem úgy, hogy maga az érettségi elhalasztásáról szó sem lehet.

Az általános és a középiskolás diákok agya nem a klasszikus távoktatási rendszere áll rá: akkor tanulnak, ha valaki elmondja nekik, ott vannak egy csoportban, és figyelnek. Kb. úgy működik, ha a tanár is látja a diákokat, és tud fegyelmezni. Az online kiadott minden tananyag offline elsajátítása nem ekvivalens azzal, ha a diák látja a tanárt és még azonnal vissza is kérdezhet. Erre nincs felépült rendszer. Pontosan erről van szó, te is tudod.

Az általános és a középiskolás diákok agya nem a klasszikus távoktatási rendszere áll rá

A felsőoktatás diákjai és tanárai sem.

Ahogy folyamatosan csináltuk a "rendes" távoktatást, szépen sorban jöttek elő, hogy mit kell máshogy csinálni (egyébként ennek világszinten marha nagy irodalma is van a mindenki által lesajnált oktatásmódszertani szakértők/kutatók tollából): ha időben eltolt (tehát nem élőzős) videós anyagot csinálsz [igazából élőben is] SOKKAL rövidebbre kell fogni, mert egy tanteremben kb. rá van kényszerítve a diák, hogy fenntartsa a figyelmet, amíg tudja. Videó anyagnál mondjuk 10 percben gondolkodhatsz, ami azt is jelenti, hogy ha mindenről akarsz videó anyagot csinálni, a standard 45 perces órádat legalább négy videóra kell bontanod, amiknek nem árt, ha önállóan is tartalmi egységes alkotnak (nem egyszerű, a tanárnak is tanulnia kell).

Folyamatos számonkérést (nevezzük ellenőrzésnek) kell csinálnod, különben nagyon gyorsan elveszted a diákjaid jó részét (egyrészt mert "hát majd holnap megnézem", másrészt mert ha nem vagytok egy terembe összezárva, nem látod rajta, hogy "DAFUQ?" fejet vág és nem állsz neki újra/máshogy elmagyarázni), nem működik a kéthavonta írunk egy témazárót dolog.

Ahogy másik topicban írtam, a számonkérés módját is változtatnod kell, ha megtartod a random lexikális tudás visszakérdezését, hirtelen mindenki szín ötös lesz (a lexikális tudásra kérdezés mondjuk jó lehet az egy-egy lecke végén levő ellenőrzőkérdéseknek, akár feleltválasztós teszttel, hogy a diák azonnal visszajelzést kapjon, hogy neki kellene-e újra ugrania). Témazáró helyett pl. egyéni kutatómunka, esszé stb.

A távoktatásra átállás nagyon nem csak eszköz kérdése.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Így van. Csak hogy egy tippet adjak: mi lenne, ha az itt összevisza beszélő sok önjelölt szakértő helyett tudnál pár morzsányi hiteles és zsinórmértékül szolgáló bölcsességet idézni az olyan kompetens és vitathatalan szaktekintélyektől, mint pl. Ő: 

https://hirlevel.egov.hu/2018/02/05/tovabbra-is-czunyine-dr-bertalan-judit-iranyitja-a-digitalis-oktatasi-tartalomfejlesztest/

A gyerekek nem hülyék, csak még nem nagy az ismeretanyaguk. Azzal foglalkoznak, amit kapnak: Most úgy tűnik, nem oktatást nem kapnak. :-(

Egyébként őszintén várom a toborzást itt a HUP-on az infrastrukturális kiépítéshez értő mérnökök, technikusok körében, méghozzá az állambácsitól.

Az FB tényleg jó ötletnek tűnik, hiszen pénteken 21:15-kor maga a főni is Facebookon adta ki a házit, így gondolom ez akkor egy elismert és ajánlott platfrom lehet. Előrelátóak voltak, mert az erre szakosodott koronavirus.gov.hu oldalon meg sem próbálták.  Az amúgy 21:10-21:15 között összefosta magát attól, hogy egy statikus html oldalon próbálta kiszolgálni a Facebookra mutató url-eket. Mindeközben az M1/M2-őn semmitmondó hírműsorok mentek.

Trey: gondold végig, hogy pl. egy elsős gyereket hogyan tanítasz meg írni online. Hogyan fogod meg a kezét, és vezeted a ceruzával végig a megfelelő vonalon. Hogyan simítod meg a fejét, ha ügyes, hogyan építesz ki vele személyes kapcsolatot? Tudod az első hónapban 30-40 perc megy el avval, hogy "vedd elő a magyar könyvet".
-Mi az a könyv?
-Mutatom, ezt a könyvet keressétek meg a táskában!
-Melyik az?
-Nézd Pistike, ez!
-Géza néni, nem találom!
-Jövök segítek! (A többi közben játszani/verekedni/stb.. kezd"
(Tanár vissza az asztalhoz.)
-Mindenki figyeljen rám! Emelje fel a könyvét aki megtalálta!
-Valaki sírva: Géza néni! Kiborult a tolltartóm!
....

A munka 90% -ka nevelés. Hogyan viselkedünk egymással (közösség építés), hogyan viselkedünk az iskolában, kapcsolat építés a gyerekekkel (a gyerek akkor tanul ha szereti a pedagógust). Hogyan megy ez online?
Igen, szeptember óta eltelt pár hónap, ma már csupán 5-10 perc elkezdeni az órát.

----------

Gondold végig, milyen eszközökkel dolgozik egy tanár. Rajzolnál a táblára? Felejtsd el, nem fogja látni a diák. Persze rajzolhatsz papírra, bohóckodhatsz a telefonnal, hogy jól látsszon. Kijönne a gyerek a táblához megmutatni mit nem ért? Felejtsd el, ezt a skype nem tudja. Teljesen más eszközökkel kellene mind a két félnek boldogulni, úgy, hogy fogalmuk sincs melyek lennének ezek az eszközök.

Ehhez add hozzá, hogy a tanárok zöme digitális analfabéta. Papír-ceruza világban életek mindig, sokuknak kinyomtatni valamit az év végi hajrában megoldhatatlan kihívás. (Az oktatáshoz az emberekhez és pedagógiai módszerekhez kell érteni, nem a tananyaghoz vagy a technológiához.)
Gondolom videótelefonáltál már céges környezetben. Azok a multik ahol én dolgozom/dolgoztam komoly pénzeket költenek technikára. Plafonról belógó mikrofon rendszer, profi kamera, profi QOS -sel védett hálózat, dedikált IT csapat. Mindezek mellett minden meeting úgy indul, hogy: "hallasz?", "látjátok amit megosztok?". Rendszeres, hogy a hang szakadozik, hogy a távoli tárgyalóban egymással beszélnek az emberek, és nem érteni, stb... A tanároknak szedett vetett eszközökkel, kellene ugyanezt megoldani.

----------

Ez itten közoktatás kérem, mi lesz a diszlexiás, diszkalkuliás, stb... Gyerekekkel?

----------

Mi négyen vagyunk otthon, de csak 2 számítógéppel géppel rendelkezünk. De ha lenne is négy, nehéz lenne mindenkinek biztosítani a privát teret. Videotelefonáltál már háttér zajban?

Ha a gyereknek segítség kell, én hogyan fogok dolgozni? Vagy majd az asszony ugrik ki a távoktatás videóból, hogy segítsen? És megfordítva, ha valamelyik gyerek elakad az osztályban, de a gyerekek szülei nem egyszerre érnek rá segíteni, mert ők is távdolgoznak akkor mi lesz? Szétesik az óra, vagy sokan lemaradnak. Persze visszanézik a videót, pont azok a gyerekek akik amúgy sem értik....

----------

Persze minden megoldható, a tanár majd egyesével kikérdezi a gyerekeket Skype -on, hogy felmérje meddig jutottak. Igaz így a 45 -perc alatt nem 30 hanem 3 gyerekhez jut majd el. A tanárok majd megoldják extra energia befektetéssel, szülői segítséggel, hogy a szétrohadt rendszer működjön. A híradásokban meg úgyis sikersztori megy majd le. Eddig is így volt, ezután is így lesz.

Hogy legyen benne pozitív is, most legalább megpróbálja az oktatási rendszer (a gazdasággal együtt) az átállást. Biztosan lennének részterületek, ahol a digitális módszerek jól illeszkednének az oktatásba. Pl. a távoktatás nem megy önállóságra nevelés nélkül. Ehhez tudni kell kutatni, tanulni, információt feldolgozni, stb... Ez előrelépés lenne a "megrágom a tudást és lenyomom a gyerek torkán" módszertannal szemben. Talán nehezebb lenne robotokat nevelni a gyerekekből.
 

Ha jól értem a te érvelésed, akkor a te problémádon akármilyen technika sem segítene.

Na, végre leesett: a jelenlegi oktatási problémán nem segít a technika. Ahhoz a módszertanon kellene változtatni. Pontosabban kellett volna, mert ez nem úgy megy, hogy leírom egy rendeletbe, oszt' jónapot.

Nem tudom, milyen haverjaimra gondolsz. Már megint próbálsz valamit a számba adni, amit nem mondtam.

BTW: "a tanárok megint sírnak" nincs egy hónapja, hogy leírtam más téma kapcsán.

Nem, ugyanezért sírtak: azért, hogy az oktatás módszertana ne a száz évvel ezelőtti legyen. Most már talán érthető, hogy miért lett volna fontos ezt szem előtt tartani elsődlegesen. (Bár egy lófaszt akarod te ezt megérteni.)

"Nincs kinn az Asztalon a Skype, Hangouts, Messenger ikon?"
"Úgy értettem, hogy nagy divat volt egy időben a Facebookon feladni a házit. Akkor azért ment a sírás, mert a tanárok rászoktak erre. Most meg azt mondod, elfelejtették hogyan kell használni?"
Szeretném megértetni veled, hogy a probléma ennél bonyolultabb. Az értelmiségnek igenis felelőssége "terelgetni" a népeket. Diplomás ember vagy, nagy a közösségi lábnyomod, ennél igényesebben kellene véleményt alkotnod.

Nincs diplomám. És kérlek ne oktass ki arról, hogy hogyan kellene viselkednem. Pont az ilyen világtól hányok. Hogy egy elkorcsosult világ elpuhult tagjai mondják meg nekem, hogy hogyan viselkedjek és mi legyen a véleményem. Ebben a helyzetben minden szakmának megvannak a kihívásai. Arra kéne koncentrálni, hogy hogyan lehetne a problémákat megoldani, nem 2 hete szűkölve rettegni a számítógép mögött.

A szülőknek ebben a helyzetben példát kellene mutatni, erősnek lenni. Mit gondolnak a kölkök, amikor pánikoló szülők vannak mellettük? Hagyjuk már a folyamatos sipárgást.

trey @ gépház

Nincs diplomám.

Nagyon, nagyon magas labda.

És kérlek ne oktass ki arról, hogy hogyan kellene viselkednem

Ahhoz képest hogy te két hete rágod a szádat itt azon, hogy mások mit csináljanak, és miért hülyék, ha nem azt teszik... 

Hogy egy elkorcsosult világ elpuhult tagjai mondják meg nekem

Mert persze mindenki elpuhult és korcs, aki nem a te nótádat fújja. Gratulálok...  

Nem emlékszem, hogy neked vagy a másnak személyre szóló ajánlásokat tettem volna. De ha valamit félreértettél, akkor most tisztázom: számomra te az én életemben egy NPC vagy, így az sem érdekel, hogy mi van veled. Fordítva is igaz, pont annyira fontos számomra a véleményed, mint egy NPC-é.

A magas labdáidat feldughatod, te jársz ide, nem én hozzád. Javasoltam már, ha valami nem tetszik, merre lehet eltávozni.

trey @ gépház

Nem emlékszem, hogy neked vagy a másnak személyre szóló ajánlásokat tettem volna.

majd

 Javasoltam már, ha valami nem tetszik, merre lehet eltávozni.

Esetleg én is javaslok valamit: Ha egy oldal szerkesztője vagy, akkor viselkedj is úgy. Ha pedig a felhasználója vagy, akkor ne gyere itt azzal, hogy ki jött kihez. Mindketten jöttünk egy fórumra. Vagy elismered, hogy ez a te játszótered?  

"Ez" alatt a HUP összességére gondoltam. Nem látom hogy mondjuk hírekben máshogy állnál a témákhoz, szóval felesleges megkülönböztetni az oldalon belül a saját blog szekciódat :)

Miért is futnék akárhova? Megint mit feltételezel másról agyatlanul? :) 

Amúgy értem én, te otthonod, szíved joga azt csinálni amit akarsz. Én is csak így vagyok a saját otthonommal. Mondjuk én nem szoktam összeszarni, na de te tudod :)

Bátran! Kíváncsi leszek ki fog kirúgni a "saját" oldalamról. Talán ennek hatására majd a HWSW is rendbe teszi a dokumentumait. Úgyhogy, vamzerek, előre!

PS:  azért, mert az én véleményem nem egyezik a budapesti "értelmiségi" véleményével, azért nem kell ám duzzogni! Van élet és gondolkodás a városotokon kívül is.

trey @ gépház

Abba is érdemes lenne belegondolni, hogy vajon az otthon oktatás otthoni feltételei adottak-e?
Három gyerekem jár iskolába, a feleségemmel otthonról fogunk dolgozni. Van otthon egy laptop és két mobil telefon.
Feleségem is online fog oktatni, kapott hozzá egy ipad-et. Én haza viszem munkahelyi laptopom.

A három gyerek vajon milyen eszközt használ majd, hogy az elméletileg nem túl rossz, csak gyakorlatilag gyenge sávszélességen vegye majd a videóstreameket, akár szimultán?

# think, think, code

Egyéb: távoktatással foglalkozó cégem van.

Okitatási intézményben is dolgozom külsős oktatóként. Azt az infót kaptam, hogy hétfőn lesz értekezlet és majd szólnak, hogy mit hogyan kell majd csinálni.

Felsőoktatás. Van. De felsőoktatásban szerintem hihető feltételezés az, hogy aki itt tanul, az azért teszi, mert akar. Ilyen esetben nem kell hozzá más, mint email és youtube.

Annak idején úgy tanultam, hogy nappal (és éjjel dolgoztam), szombaton meg iskolába jártam. Egy nap alatt egy hét anyagát adták le. Ezt hívták levelezőnek. Vagy mi a ráknak. Meg lehetett csinálni? Meg. Helyszínre kellett volna hozzá menni? Nem. Csak akkor még nem volt internet. Nem akarásnak nyögés a vége.

trey @ gépház

Szerkesztve: 2020. 03. 15., v - 16:53

Kis infó arról, hogy ELTE IK-n mi most a helyzet. Van egy support csapat, akik segítenek a tananyagokat online használhatóvá konvertálni. Minden oktatónak magának kell ezt megoldani, legtöbb előadásnál ez majdnem triviális: PPT + hangsáv (amit amúgy is elmondana előadáson) = videó. Ez a videó feltöltésre kerül valahová, hallgatók megkapják a linket. Gyakorlatoknál ugyan ez, annyi különbség hogy itt a simán képernyőfelvétel + gyakorlatvezető által hozzámondott hangsáv. A gyakorlatot lehet élőben streamelve is tartani, viszont nem akármikor, hanem a gyakorlat rendes idejében. Biztosítani kell a tárgy teljesíthetőségét akkor is, ha a hallgató technikai problémákba ütközik. Videók megosztása meg beszélgetés Microsoft Teams/Streamsben ajánlott. Számonkérésekhez Canvas vagy Moodle ajánlott, ezekben lehet kvízeket, hallgatónként egyénire generált teszteket csinálni. 

Minden oktató egyénileg választhatja meg, hogy mivel oktat. A fenti ajánlások azért vannak, mert ehhez van support csapat. Ha az oktató úgy gondolja, hogy ő mást akar használni azt megteheti, a lényeg hogy minél kényelmesebben elérhető legyen a hallgatóknak. Főleg az IK-n, meg úgy egyébként a felsőoktatásban szerintem ez nem lesz megugorhatatlan feladat egy oktatónak sem. Nyilván elektronikai laboros tárgyak, vagy olyanok ahol muszáj eszközt használni ott majd az oktatók felveszik mit kell csinálni. Én remélem azt is, hogy ezek utána publikusan elérhetővé válnak mindenki számára (meg remélem a külföldi labor anyagok is felkerülnek sok helyen, ha már nagyon sok egyetem az előadásait évek óta felrakja úgyis Youtubera). Szóval ez nagy előnye lenne ennek a mostani kényszerhelyzetnek. Többi karon meg egyetemen nem tudom mi lesz, gondolom SOTE-n a boncolásokat nem fogják sem élőben streamelni sem felrakni sehová. Szerintem összességében az egész egyetemen nekem a legkönnyebb a helyzetem, az a két estis gyakorlat amit tartok az konkrétan a nappalis gyakorlatok mínusz közös munka, így lényegében egy az egyben fel tudom venni és fel tudom rakni a hallgatóknak videó formában. 

Voltak próbálkozások saját live streaminggel. Ehhez egyszerűen (nem csak ELTE-n) nincs infrastruktúra, nem nagyon láttam még működő saját kiszolgálós livestream előadást. Twitchnek meg esetleg Youtubenak van ehhez összesen infrastruktúrája, már egy Facebook livestream is sokkal gyengébb minőségben megy meg jobban akadozik. 

Szerintem próbáljuk meg a véleményeitek alapján definiálni, hogy mi lehet az ehhez szükséges és elegendő feltétel oktatói és tanulói oldalról. Komolyan kíváncis lennék a véleményetekre. Nyilván több értelme is van, mint elmenni a személyeskedős viták irányába.

A szavazásból lejön, hogy az oktatás 50%-a semmire nincs felkészülve. Szerintem ennek az 50%-nak a 90% nem is fogja tudni megoldani normálisan.

Az elmélet az, amikor mindent ismerünk, de semmi nem működik. A gyakorlat az, amikor minden működik, de senki nem tudja, miért.

- Képzeld, minket már ma délelőtt hívott az osztályfőnök videó chat-en a közös Messenger csoportunkban, de pár másodperc múlva megszakadt a hívás!
- Na, meg is van az első igazolatlan órád!

Haha :) Nejem most küldte körbe a megalapozó videóüzeneteit, és igen, aki lustálkodik / nem elérhető / nem adja le a feladatait az tényleg szankciót kap. Mondjuk érthető okokból nem igazolatlant de van rá más módszer :)

arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nokiax6_DRG_sprout

Amelyik pedagógus ezért szankcionál az egy hülye!

Korábban nem tesztelt, kényszerből villámgyorsan bevezetett döcögős elearningről van szó, amit egyébként inkább csak gúnyolni lehetne elearningnek. A tanárnak kellene intőt adni meg az iskolának elégtelent digitális oktatásból.