A bevásárlás jövőjét fejlesztjük - üzleti és fejlesztői kihívások (x)

Címkék

Sok millió vásárló, több tízezer kassza, óriási és változatos zöldmezős IT-fejlesztés, cloud native technológiák. Nézz be a kulisszák mögé, online meetup március 22-én a Tesco Technology budapesti csapatával. További részletek »

Hozzászólások

A bevásárlás jövője mentes a reklámoktól és az azokat erőltető multiktól. Másként nincs a bevásárlásnak jövője egy véges erőforrássokkal rendelkező bolygón.

Tehát megint szándékosan félremagyarázod, amit mondtam.

Menjél fel szépen az Árukeresőre, kapcsolj egy adblockot és nézegess termékspecifikációkat. Na, így kell információt közölni a termékről ideális esetben és nem irracionális, érzelmekre ható marketingfogásokkal. Ha valaki szeretne valamit megvenni, az felmegy egy ilyen oldalra és utána néz. Ha valaki  nem szeretne valamit megvenni, akkor nem kell rá emlékeztetni, hogy "de amúgy megvehetné", csak mert a reklámozónak hozni kell a profitcéljait befektetőéknek, hogy eggyel több buborék legyen a yachton a Jakuzziban.

Az árukereső egy reklámoldal, a kereskedők reklámjaként működik, csak hogy tisztába tegyük a dolgokat... Ez az egyik. A másik, hogy amikor azt mondod, hogy "Ha valaki szeretne valamit megvenni, az felmegy egy ilyen oldalra és utána néz.", akkor adódik a kérdés, hogy honnan fogja tudni, hogy az a valami létezik? Honnan tudja a lehetőségeket? Ha _semmilyen_ reklámra nincs szerinted szükség?

Az árukereső egy reklámoldal, a kereskedők reklámjaként működik, csak hogy tisztába tegyük a dolgokat...

Azt talán érzed, hogy van némi különbség egy interaktív Árukereső és úgy általában az egyoldalú reklámozás között, legyen az adatgyűjtögető hiénáskodás révén célzott hirdetés vagy csak egy mindenkinek is szóló tévéreklám.

hogy honnan fogja tudni, hogy az a valami létezik?

Rákeres egy megoldandó problémára és eljut olyan oldalakra, ahol vannak termékek, amik megoldják az adott problémát. Ha nincs ilyen megoldandó problémája, akkor eredendően nincs szüksége a termékre. Ahogy az átlag magyar háztartások 30% körüli kidobott élelmiszerére sincs szükség, csak megvették az akciók, a reklámtáblák, a kellemes konzumerzene és a bőség zavarában.

A másik lehetőség, hogy meglátja másnál az adott terméket, és érdeklődik róla, majd utána néz. Ezt is egy természetes módon alakuló szükségletnek tekintem.

Arra semmi szükség nincs, hogy bármiféle mesterséges ingerkeltéssel, érzelmi manipulációval, lemarad-kimarad félelemkeltéssel hitessék el az emberekkel, hogy mi mindent kell minél előbb megvásárolniuk.

Ha _semmilyen_ reklámra nincs szerinted szükség?

Reklámra semmilyen formában nincs szükség. Tájékoztatásra igen, de nem kéretlenül.

Mint például? A 25. generációs, évente újravásárolt okostelefon, amiben +5 megapixeles a kamera? Ingyenenergia-generátor? Időgép?

A mai információs-technológiai társadalomban nincs olyan dolog, ami legalább részben ne lenne ismert vagy koncepcionálisan bekategorizálható, akár egy Árukeresőbe.

Egyébként értem, hová akarsz kilyukadni, de továbbra sem megoldás és nem is etikus egyoldalú vagy kéretlen reklámokkal "tájékoztatni", mert ez nem tájékoztatás, hanem manipuláció. A hangsúly azon van, hogy ha nekem szükségem van valamire, akkor utána nézek. Ha nem tudom, hogy mire van szükségem, akkor nincs szükségem semmire. Ha nincs szükségem semmire, de szeretek új dolgokat megismerni, akkor felmegyek egy olyan weboldalra, ahol új dolgokat mutatnak be. Úgy értem, valóban új, eddig ismeretlen dolgokat, nem újnak hazudott meglévő dolgok soron következő kiadását. Vagy elmegyek egy üzletbe körülnézni. Ha nem szeretek új dolgokat megismerni, akkor nincs szükségem új dolgokra, mert jól elvagyok a régiekkel és ez az én döntésem. A profitéhes multiknak illene tiszteletben tartani.

Manipulálni a birkákat lehet. A "Ha nem tudom, hogy mire van szükségem, akkor nincs szükségem semmire." egy akkora baromság, mint ide Lacháza... "de szeretek új dolgokat megismerni" - azaz mégis csak szükséged van valamire, ami nem más, mint az információ. Amit a neten is jellemzően reklám célú tartalmakból fogsz megkapni. Igen, a teszteket publikáló oldalak, az árösszehasonlító oldalak is reklámok, csak épp célzott reklámok. Viszont ha semmilyen információd nincs a kék mütyürkékről, akkor hogy fogsz információt keresni róla, hogy rágyere, a kék mütyürke megspórol neked napi x órányi olyan tevékenységet, amit egyébként is utálsz csinálni. Honnan lesz a kiinduló információd arról, hogy van olyan, hogy kék mütyürke?

"A profitéhes multiknak illene tiszteletben tartani." - tiszteletben tartják, senki nem kényszerít arra, hogy új dolgokat vegyél, hogy reklám-alapon vegetáló konzumidióta legyél, ha jó neked a reklámmentes luddita-beütésű, fejlődésellenes életvitel. Persze ha manipulálható birka vagy, akkor nem, de ugye te nem vagy birka? (Elnézést a gyapjút adó lényektől az összehasonlítás miatt.)

egy akkora baromság, mint ide Lacháza...

Nem baromság. Ha nem tudod definiálni, hogy mire van szükséged, akkor gyakorlatilag, piaci értelemben nincs szükségleted. Az, hogy a reklámok pszichológiai manipulációval rávezetnek arra, hogy dehát te utálsz X órányi tevékenységet végezni és ezért szükséged van erre, meg arra, már nem egy természetes szükséglet. Pláne nem, ha a reklámban hangulatkeltő elemek is előfordulnak, dehát éppen ez különbözteti meg a reklámot az információközléstől. Meg az, hogy a reklám kéretlen, míg ha te tényleg annyira utálod az X tevékenységet, hogy hajlandó vagy tenni érte, hogy ne kelljen többet csinálnod, akkor te mész el az információhoz, mert van egy természetes módon kialakult szükségleted.

Az, hogy amúgy szükséged lenne valamire, de egyáltalán nem tudod megfogalmazni, hogy mire, az analfabétáknál fordul elő reális eséllyel. Nézzél körül a fórumon, hány topic van, ahol valaki adott területen kérdést tesz fel, hogyan tudna egy problémát megoldani. Sem a rendelkezésre álló eszközöket, sem a polcról levehető termékeket nem ismerik. Mégis meg tudják fogalmazni, mi a problémájuk.

Honnan lesz a kiinduló információd arról, hogy van olyan, hogy kék mütyürke?

Onnan, hogy utána keresek a tevékenység alapján, amit utálok csinálni. Tegyük fel, hogy soha nem láttam még mosogatógépet és utálok mosogatni. Automata mosógépem már van, tehát tudok belőle extrapolálni, hogy hogyan kéne keresni. Mi akadályoz meg abban, hogy beírjam a keresőbe, hogy automata mosogató vagy mosogató szerkezet, esetleg a mosogatógép szót is összerakjam fejben? Vagy feltegyem a kérdést egy fórumon és ott válaszoljanak rá olyanok, akik már megoldották ezt a problémát? No lám, mégis csak megoldandó problémákhoz jutunk el, a te példáidon keresztül is, ami jelen esetben az, hogy nem szeretsz annyira egy tevékenységet, hogy napi X órát fordíts rá.

senki nem kényszerít arra, hogy új dolgokat vegyél

A reklámok nem kényszerítenek, hanem megvezetnek, manipulálnak, érzelmileg zsarolnak. Nem kell birkának lenni ahhoz, hogy egy nemaradjlemertkimaradsz hangvételű reklám megtekintése után úgy érezd, hogy tényleg kimaradsz valami jóból. Akár a Facebook Messenger által 5G okostelefonon nyújtott közösségi™ élményből™, akár a Black Friday szuper™ akcióiról (értsd: a múltban soha nem létező, utólag felvert árakat leszállító átverésről), vagy csak a kisstílű egyet fizet kettőt kap ajánlatokról™. Reklámpszichológusok és hivatásos manipulátorok dolgoztak sokat azon, hogy felfigyelj a mondandójukra és befogadd azt.

tiszteletben tartják

Tiszteletben™ tartják™, bizony. Olyannyira, hogy megaláznak a luddita, fejlődésellenes, laggard stb. jelzőkkel, ha nem cselekszem a profitérdekükben.

"Nem kell birkának lenni ahhoz, hogy egy nemaradjlemertkimaradsz hangvételű reklám megtekintése után úgy érezd, hogy tényleg kimaradsz valami jóból." - Szerintem meg de. Annak kell lenni. A marketing mindenestől tagadásához meg laggard agyhiányos baromnak kell lenni.

Értelmes ember tudja szűrni a beérkező információkból a számára hasznosat, és tud racionálisan gondolkodni és dönteni.

A marketing mindenestől tagadásához meg laggard agyhiányos baromnak kell lenni.

Nem tudom, ki ez az agyhiányos laggard barom, mert én csak a kéretlen reklámokat utasítottam el, amiket anélkül kapsz meg, hogy konkrétan te kértél volna információt az adott termékről.

Az Árukeresőt meg említettem is, mint számomra nagyjából elfogadható, pozitív példát. Magát a koncepciót, mondjuk a lista tetejére felkent fizetett hirdetésektől mentesen. Azzal sincs problémám, hogy a cégek fizetnek azért, hogy felkerülhessenek egy ilyen oldalra. Vagy fizetnek minden onnan indított vásárlásért.

Amivel problémám van:

  • Mindennemű tévé- és rádióreklám, amiből gyakorlatilag nem létezik olyan, ami ne lenne hangulatkeltő, tehát az egészséges információközlés határait túllépi, pszichológiai manipulációval, érzelmi zsarolással, lemarad-kimarad diszkrimantív hangvétellel próbál meg rávenni egyoldalúan egy adott termék megvásárlására.
  • Akciótáblák az üzletben, ami gyakorlatilag túlfogyasztást ösztönző termék-diszkrimináció.
  • Útmenti reklámok, szabadtéri kijelzőkön villantgatott reklámok.
  • Kirakatokba kihelyezett reklámok.
  • Postaládába dobált szórólapok, aktuálisan leakciózott termékekről.
  • Molinók, amin tökéletesre tervezett, illusztrációs grafikával áll ott, hogy most csak 99 999 Ft az új kütyü.

Értelmes ember tudja szűrni a beérkező információkból a számára hasznosat, és tud racionálisan gondolkodni és dönteni.

Értelmes ember minden kéretlen marketingcélú tartalmat szűr. Például adlbockert használ. Értelmes embert, ha sokáig nem engedelmeskedik a reklámoknak és nem vásárolja újra a kütyüit, a magadfajták laggard baromnak tekintik.

Én is használok egy kevéske adblockert, nem nézek ker.tévét, nem hallgatok ker.rádiót (helyette ott a spotify), de azt is elfogadom, hogy az "ingyenes" netes tartalmakért valakinek fizetnie kell, úgyhogy nem mindenütt és nem teljes mértékben tiltom a netes reklámokat.
A vizuális reklámokat meg simán lehet ignorálni, átgondoltan, tudatosan vásárolni, illetve szolgáltatásokat igénybe venni. Mondom, csak azt lehet manipulálni, aki fogékony rá.
Te gyakorlatilag a marketing döntő hányadát elutasítod, mert _neked_ nem tetszik, illetve te félsz attól, hogy manipulálható vagy. Hogy ez valamilyen szintű paranoia, vagy sem, azt egy megfelelő szakember tudná rólad kideríteni - szerintem célszerű lenne egyet felkeresned, és nem csak az ebben a topicban leírt dolgaid miatt, hanem a teljes hup-os "munkásságodból" adódóan.

az "ingyenes" netes tartalmakért valakinek fizetnie kell, úgyhogy nem mindenütt és nem teljes mértékben tiltom a netes reklámokat

vs

Mondom, csak azt lehet manipulálni, aki fogékony rá.

Egyszóval, benyaltad az online médiaipar adblocker-sírásos manipulációját, ami képtelen olyan tartalmat előállítani, amiért fizetne is valaki, képtelen a Wikipédiához sikeres adománygyűjtést szervezni, inkább a felhasználókból csinál terméket, kiszolgáltatja őket az adatgyűjtögető hiénáknak, CPU-t és memóriát zabáltat feleslegesen a böngészőjükkel, hogy aztán reklámok trükkök százaival túlfogyasztásra manipulálják. Ha pedig ezzel nem szimpatizálnak, és mindent tiltó adblockert használnak, akkor ingyenélőnek bélyegzi őket.

Te gyakorlatilag a marketing döntő hányadát elutasítod

A kéretlen reklámokat utasítom el. Ami úgy szivárog be az ember életébe, hogy ő ezt előzetesen nem kérte. Ha egy emberről lenne szó, azt zaklatásnak hívnák. Ha fegyverrel kényszerítenéd távozásra, azt meg önbíráskodásnak.

mert _neked_ nem tetszik

Nem csak nekem nem tetszik, társadalmi és környezetvédelmi szempontból is aggályos a túlfogyasztás, az arra való ösztönzés és a rengeteg szemét, amit ezzel produkálnak. Egészségtelen a társadalomra nézve, ahogy a dohányzás is. Nagyjából úgy kéne betiltani mindenféle kéretlen reklámot, ahogy a dohánytermékek reklámjait. Míg a dohányzás káros a tüdőre nézve, a manipulatív reklámok károsak a tudatra nézve. Erre pedig nem kifogás az, hogy dohányterméket is lehet tudatosan fogyasztani. Lehet. Csak ha mesterségesen ösztönzöd a fogyasztását, akkor sokkal több lesz a nem tudatos fogyasztó.

te félsz attól, hogy manipulálható vagy

Én félnék tőle, hogy manipulálható vagyok úgy, hogy gyakorlatilag az élelmiszeren kívül semmiből nem vásárlok újat? Ez elég erőltetett következtetés, nem gondolod? Én nem félek tőle, hogy manipulálnak, egyszerűen csak nem vagyok hajlandó időt és energiát pocsékolni arra, hogy reklámokat bámuljak, ezért minden reklámot tiltok a digitális térben, továbbá nem vagyok hajlandó olyan termékeket, szolgáltatásokat megvásárolni vagy használni, ahol erre nincs lehetőség.

A vizuális reklámokat meg simán lehet ignorálni

Igen, lehet, de ha a többség ignorálná őket, nem léteznének. A reklámok léte önmaga bizonyítja, hogy nincs ignorálva és működik a manipuláció, valamint azt, hogy sikeresen manipulálják rá az embereket a túlfogyasztásra. Máskülönben a multik nem költenének rá milliárdokat.

Hogy ez valamilyen szintű paranoia, vagy sem, azt egy megfelelő szakember tudná rólad kideríteni - szerintem célszerű lenne egyet felkeresned

Magyarul, elfogytak az érvek, így jön megint a pszichológushoz küldő kártya felmutatása és a személyeskedés. Gratulálok.