PTI szakon mit lehet tanulni?

Fórumok

Ki, milyen programozási nyelvet és fejlesztőeszközt tanul(t) programtervező informatikus szakon (és hol)?

Hozzászólások

EKF - C# - Visual Studio

Apple MacBook C2D 2.2Ghz 2x2G Intel X3100

Egerben nincs diszciplináris pti MSc képzés, szóval informatikatanári MSc-re járok, igen. BSc-n nincs olyan, hogy szakirány, hanem 4 sáv van. Adatmodellek, hálózatok, komputergrafika és geometria, matematikai módszerek az informatikában. Ezek közül kell 3 sávból 4-4 kreditet teljesíteni. Plusz vannak még a szabadon választható tárgyak. De, ha ennyire érdekel...tessék: http://www.ektf.hu/tik_kalauz_2007/tanegyseg/nappali/programtervezo_inf…

MSc-n már vajmi kevés hangsúly van a programozáson. Bár van olyan tárgy, hogy "Programozási nyelvek a közoktatásban" - itt megnézünk logo, vizuális programozás, clean, php, ... ilyesmiket. Aztán van olyan, hogy "Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása" - itt LEGO MINDSTORMS robotokat programozunk ROBOTC-ben, játékok algoritmusaival bíbelődünk stb.

Felmerült itt több helyen közben, hogy bash programozás bash szkriptek írása stb... természetesen ilyen is volt nekünk is, mint ahogy adatbázis gyakon sql. De ilyenre, hogy C/C++/Qt ne várj, itt ilyen nincs.

Apple MacBook C2D 2.2Ghz 2x2G Intel X3100

Csak és kizárólag programozói munkára gondoltam. Nem tudom reprezentatív felmérések mit mondanak, de szerintem PTIről nem sokan mennek rendszergazdának, vagy rendszermérnöknek. Vagy tévedek? Szerintem aki PTIről kikerül, az nagy valószínűséggel programozónak megy.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

"Szerintem aki PTIről kikerül, az nagy valószínűséggel programozónak megy."
Vagy szoftvertervezonek. Vagy build engineernek. Vagy quality assurance engineernek. A szoftverfejlesztes egy szep szakma, es nem csak programozasbol all. Ne csak az dontse el azt, hogy hova jelentkezel, hogy milyen programozasi nyelveken oktatnak. Van mas sok el nem hanyagolhato resze a szoftverkeszitesnek.

Első féléves vagyok, és a tematikára tudok hivatkozni, mert ezt a tárgyat nekem elfogadták. Egyébként az előadást Hernyák Zoltán tartja, a gyakorlatot pedig Kovásznai Gergely. Hernyák Zoli óráira egyébként ahogy hallottam, mindenképp érdemes beülni. Ettől függetlenül lehet, hogy benéztem, de nekem a veszprémi C++ programozás tematika alapján fogadták el progmatról.

Tematikák
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Nalunk (DE-IK) egyszeruen kifut 2012-ig :)
2006-ban indult utoljara, a 10 felev meg jovore letelik, onnan meg van kotelezo 1 ev amit tartania kell az egyetemnek a megcsúszóknak. Utána meg vagy heló, vagy átjelentkezés PTI/MI/...(egyéb IK-s szak)-ra.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

PTM -re jarok (hatodev ;>), es kozben tanitok, mert ellenben a legtobb egyetemistaval, en 8 oraban vegigtoltam az elmult 6 evet :)

igen, a kollegak tanitanak. ennyire azert nem egyszeru a helyzet, hiszen ez csak a tanszeken belul igaz. az analizis tanszeket a ma esti diffegyenletek zhn nem fogja erdekelni, hogy en a prognyelvek tanszeken vagyok :) :(

volt mar ra pelda, hogy beultek ra :-)

Amikor odajártam, akkor így volt még. Az EKF-en igen erős a mircosoft technológiák jelenléte, ami abból a szempontból jó, hogy aztán nagyon nagy eséllyel el is tudsz helyezkedni azzal a tudással amit ott megszerzel. Évfolyamtársaim is az evosoft-nál kötöttek ki szinte azonnal.
Az, hogy az oop-t milyen nyelven tanítják abból az szempontból irreleváns, hogy az elméletet kell magadévá tenni.
Ez kb a művész és az ecset kérdése. Alkotni szeretsz bármivel vagy csak ecsettel szeretsz alkotni.

ELTE

Bsc:
- C++ - mindenfele editorokat hasznalnak a nepek
- Java SE/ME - javac + text editor :-)
- C# - Visual Studio
- C++ + Qt - QtCreator, vagy mi a neve, qmake :)
- Specikent: Ada, Python, Ruby

MScn:
- Haskell
- Clean
- Java EE ;) - NetBeans/JDeveloper/Eclipse
- Eiffel - EiffelStudio illetve GNU eiffel compiler, meg ami van
- B (jo, ez nem programozasi nyelv)

(de ezek attol fuggnek, hogy milyen szakirany, meg hogy veszed fel az orakat, nem vagyok teljesen kompetens, hogy most ez hogy megy. az biztos, hogy elerhetoek.)

Szimpatikus tematika! Más főiskolák miért nem tudják ezt követni? Csak ne lenne olyan kva drága egy félév az ELTE-n. Bár igaz, itt a hupon is hallottam már olyan véleményt, hogy programozni úgyis csak a diploma után kezd el megtanulni a páciens és ezért tök mindegy mit tanul. IMHO viszont nagyon fontos lenne több féle programnyelvet is bemutatni. Az EKF-es csharp only elég kevésnek tűnik például.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Hat en orulok, ha nem akarjak kovetni :) BMF-NIK (most OE-NIK): C# sok, egy felev java, egy felev assembly (az az egy ami erdekelt is), egy felev PL/SQL (vagyis ketto, de a masodik halal ertelmetlen: az Oracle webes bizbaszat tanultuk) meg sok valaszthato: php, c++, anyamtyukja. Van persze algoritmuselmelet es szoftvertervezes is. De nekem ennyi boven sok a programozasbol, utalom rendesen. En pl. jobban orulnek tobb architekturanak (csak 3 felev), tobb halozatnak (szinten csak 3 felev) es tobb infobiztonsagnak (csak 2 felev :( ). Jo, _elvileg_ ezekre lehet szakosodni, de csak miutan megvan a szoftverszigorlat.
Gondolkodom is, ha most se lesz meg a szoftszigo, mi a joisten targyat veszek fel jovo felevre? Csak a szoftszigot?

--
http://www.micros~1

Nálunk mérnök infó van, nem PTI. Magyarán egyre több mindenből tudsz egyre kevesebbet, ahogy menedzsmenten a Bujdosó fogalmazott :)

Programozás szempontjából a NIK az nagyon nem sok egy PTI szakhoz képest (de nem is az a célja).

C#: az a három félév az nagyon nem sok, rengeteg mindent nem tanulsz meg.
Java: komolytalan.
Assembly: nah, idáig még nem jutottam.
PL/SQL: Nagy István tanai néha egy külön droidzónát megérne ("ne használj azonositot/szekvenciát, mert az user elgépelheti és összedőlhet miatta a 100M-s vállalat!!!!1111 100M USD!!!!11111")

Szakmai szabválra meg próbálj meg bejutni :) Utóbbi pár félévben nem volt olyan, hogy 8:05-kor ne lett volna betelve az összes. C++ egyébként jó, csak nagyon alap.

----------------
Lvl86 Troll

Lényege, hogy ne használjunk azonosítókat, főleg ne ilyen számalapút, pl. szekvenciát, helyette a többi adattagból csináljunk valamit elsődleges kulcsnak. Ebből következik, hogy "gyönyörű" összetett kulcsok lesznek belőle.

Az indok meg általában az, hogy egy azonosító elgépelése komolyan megboríthatja a rendszert és jajúristen összedőlhet a 100M vállalat... 100M USD... (Az más kérdés, hogy olyan dolgoknál magyaráz 100M USD-ről, amiért értelmes ember 10-t se adna meg. 10 milliót forintban.)

Arra a kérdésre, hogy vajon miért használnak az esetek 99,5%-ában mégis valami azonosítót, két indokot tud felhozni:
- az ipar 99,5%-a ostoba
- meg ezt egyébként is így kell csinálni, mert azért jár az ember egyetemre, hogy a legmodernebb technológiákat tanulja.

Persze, a legmodernebb technológiák az nála kimerül annyiban, hogy "ne használjunk ilyen ingyenes szarokat, mint a MySQL, mert még tranzakciókezelést sem tud, használunk inkább Oracle-t, mert az sokkal jobb".

Konkrét példa: ha pl. valaki személyeket személyigazolvány-szám alapján próbál meg egyértelműen megkülönböztetni, akkor áthúzza. Termékkódokat szintén áthúzza. (érdekelne, találkozott-e már nagyker árlistával...) Vagy hogy ne akarjak város mellett irányítószámot tárolni (Posta aszerint működik, de sebaj). És hasonlók.

További jó dolog, hogy vitázni sem lehet vele. (Gondoltam - én kis naív :) - egyszer megpróbálom megérteni, hogy miért jó ez neki). Kb. annyi tapasztalattal lettem gazdagabb, hogy felesleges, mert vagy nem hajlandó végighallgatni az embert és a saját beszűkült fekete-fehér világképét hajtogatja folyton. Az fel sem merül benne, hogy esetleg vannak árnyalatok is, amikor nem úgy működnek a dolgok, ahogy ő elképzeli.

És az eddigi tanításai alapján számomra az jött le, hogy számára elképzelhetetlen az, hogy a mostani J2EE-s meg agyonrétegezett világban az alkalmazás logikája (és felülete) nem az adatbázis-kezelő rendszerben kerül bedrótozásra, hanem az csak egy tárolómotorként működik.

--

UI.: egyébként ez az Oracle APEX egy rettenetesen elbaszott szar...

----------------
Lvl86 Troll

Menedzsment is egy vicc volt. Egesz felevben ot ora. Ja, egy hatodik is, ahol ki kellett masolni egy fejezetet a konyvebol, ez volt a vizsga.

Meg szerencse, nekem igy is tul sok a programozas, foleg 1-2 tanarral...

c#: _nekem_ ennyi eleg belole.
java: mint fentebb.
Assembly: szintugy :) bar az az egy erdekelt is. Legalabbis ezen a szinten erdekelt, amennyit tanultunk.
Nagy Istvan: igen. Ahogy valaki egyszer fogalmazott: Geczy-vel ossze kellene kotni, betonba onteni es beleboritani a Dunaba. Nem vagyok egy verszomjas ember, de elso felevben remego gyomorral mentem az oraira. Aztan amikro masodik ZH-n ures lapot adtam be (a mittomenmilyen KFT-rol kellett volna hablatyolni, akik adattarhazakat epitenek meg a csodalatos google-vero logana algoritmusrol, akkor ugy ereztem, az egesz sulit itthagyom.
Megis meglett az alairas (1-es elso zh es null masodik mellett), onnantol viszont mar nem gorcsoltem, csak rohogtem az egeszen. Nulla tudasom van SQL-bol (vagy mondjuk 5%), ha kell valami, lekapok egy konyvet a polcrol es belenezek. Pedig amig ezzel az arccal nem talalkoztam, erdekelt.

Szabval-hoz eloszor szigo kellene. De ez most mar szopoag: ha most se sikerul a szigom, jovore nem lesz targy, amit felvegyek :( Egy felev csak azert, hoyg a szoftszigot felvegyem - nem egy nagyszeru kilatas...
--
http://www.micros~1

Imadom, pl amikor jon vmi dr prof habil Nemertekhozza Emil, es megszakerti egy mondatban, hogy "az fpga, mint architektura, nem alkalmas kepfeldolgozasra mert kicsi a memoriasavszelesseg". (IRL pelda) Kozbe meg algoritmus sincsen, amit egyaltalan nezni lehetne.
Meg amikor kozlik, hogy - ugyancsak - "az fpga nem alkalmas neuronhalok kialakitasara", indoklas nincs, azaz sejtem mi az, java kodot nem lehet kozvetlenul deployolni ra... (IRL pelda)
Vagy ugyancsak IRL pelda, "offline kezirasfelismeres nem megoldhato", indoklas: ha az lenne, a szakma mar reg megoldotta volna. (gyk: szakma == az osszes dr prof habil assoc lofutty, te == fostos szakdolgozo/phd hallgato, kesz algoritmussal, akinek sose lesz diplomaja/nem fog lejutni a vedesig, ha csakazertis ezt a temat valasztja)

Itt jarunk. Nalunk egy darabig a kozgaz dekanja tarotta az adatbazis-rendszereket, meg is lett az eredmenye.
Meg egy kozelebbrol meg nem nevezett targybol ha betu szerint kopipeszteled a szomszedod vizsgadolgozatat, akkor egyikotoknek 5-os maxpontkozelben, masiknak 1-es, minimal pontszammal, es hogy ki megy at es ki nem, teljesen fuggetlen attol, hogy o masolt vagy rola masoltak.
Vagy idejon elterol (bocs NagyZ) valaki orat adni, hogy o majd megmutatja, az elten hogy megy, meg itt nem lesz tunyasag, merazelte igyugy, majd lead egy kozepiskolas szintu anyagot, felev vegen meg persze visszahiv mindenkit jovore, returba.

Tul kell elni, errol szol a felsooktatas. Ha tudast akarsz, menj dolgozni, esvagy menj kulfoldi egyetemre.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Nálunk is járt egy ilyen előadó az ELTE-ről, valami kedves idősebb hölgy volt, mest intet oktatott nekünk, ránézésre az a tipikus nagymama, aki hétvégén sütit süt az unokáknak, aztán a vizsgán vérszemet kapott és kivágta a társaság 90%-át. Hát nem lopta be magát a szívembe. :)

hmmm... vajon ki lehet az. ket tippem van :-)

nekem volt egy vizsgam, elsos anyag (logika), ahol pofara mentek at az emberek, leginkabb. 3. targyfelvetel, 6. vizsgaalkalomkor sikerult, de akkor is csak azert, mert nem a neni volt bent. ja, es tanultam ra egy hetet.

az anal ill matek szigorlatomra sem tanultam egy hetet...

PnéVK és ELTE-s, így esetleg mond valamit? :)

Ez a Mestint Mama nekem nincs meg, akkor még nem volt előttem ismert ilyen ragadványnév. :)

szerk: igen, így stimmel, de amíg a választ írtam, addig valószínűleg szerkeszthetted a hozzászólásod, mert PnéVK-t nem láttam a legelső olvasásnál.

Nekem se, azért lepett meg. Belenéztem, elég merész. Gyakorlatilag egyetemen is meg kell húzni magad és óvatosan kell lépkedni a tojásokon, mert ha valamelyik kulcsfontosságú tanárnál elásod magad, akkor azon a szakon te az életben nem szerzel diplomát. Ennek fényében elég furcsa olvasni ilyen kódexet, ami nem csak a hallgatókra, de az oktatókra is tartalmaz kitételeket...

Én úgy jártam rosszul "vele" kapcsolatban, hogy volt neki egy főnöke, ha jól emlékszem, tanszékvezetője, akit mi Dr. Agálinnak becéztünk. Ő kezdett el minket vizsgáztatni, engem konkrétan úgy kivágott, hogy a Duna fölött még felszálló ágban voltam (Debrecen, ugye:)) És akkor Magdikánk is beült vizsgáztatni, hogy haladjanak, nála meg négyessel, ötössel mentek át olyan emberek, akikről én tudtam, hogy mit tudnak. Majd kiderült, hogy Dr. Agálin nem volt tisztában azzal, hogy kiket vizsgáztat, vissza akart rendelni minket uv-re az államvizsgánk után 3 hónappal. Mikor ezt észrevételeztük, akkor döbbent, hogy mi 5-öd éves ptm-esek vagyunk, nem első évesek...

Majd simán leuv-ztam Magdinál pár napra rá... Azokban a napokban senkiben nem merült fel az egyenlő elbírálás fogalma... Az volt az egyetlen karóm, amit bevéstek az indexembe... De akkora lendülettel, hogy az uv jegynek majdnem új lapot kellett nyitni...

nem feltétlenül, bár a leadott tananyag minősége között akkoriban óriási volt a különbség, tehát nem nagyon fért volna bele azonos elbírálás.

de az uv időpont kijelölésében mindenképpen tekintettel kellett volna arra lenni, hogy nem akarunk évet halasztani a hülyesége miatt...

Amikor én jártam progtervre, akkor még nagyon kezdő szinten mozgott az egész. Az előttünk levő évfolyamoknál még több órát is eltés vendégelőadók tartották úgy, hogy VM meg más tanárok is bent voltak a diákokkal órán. A gyakvezérek meg max. 1-2 órával jártak előrébb, mint azok a diákok, akiknek gyakvezérkedtek. A mi évfolyamunk az egyik legelső volt, ahol már önállóan tanítottak a debreceni oktatók, el lehet képzelni, hogy nem volt még annyira csiszolt a tananyag. Ez nyilván sokat finomodott az évek alatt, tehát akik 2-3 évvel később jöttek utánunk, azoknak rendesebben tanítottak, ergo azoktól komolyabban lehetett volna számonkérni.

röviden fogalmazva: kísérleti évfolyam voltunk.

hát pedig nekem pl. pontosan ezért van idén őszi félévben egyetlen tárgyam, 4 kreditért, 160k HUF-ért. 2 pont kellett volna a 2. tételhez a vizsgán, az első majdnem maxpontos lett.

amúgy meg az "alsós" tárgyaknál már parancsba van adva az oktatóknak, hogy engedjenek át minél többet (fejpénz), szóval igen, ha már alul nincs, legalább feljebb kell lennie valami kontrollnak.

http://www.felvi.hu/felveteli/egyetemek_foiskolak/!IntezmenyiOldalak/sz…
http://www.felvi.hu/felveteli/egyetemek_foiskolak/!IntezmenyiOldalak/sz…
http://www.felvi.hu/felveteli/egyetemek_foiskolak/!IntezmenyiOldalak/sz…

A-N-K

"alapdíj"-ról meg életemben nem hallottam. ilyen 5k/kredit járulékot meg a tantervi kreditszám*1,1 feletti kreditekért szoktak kérni.

hát... nekem államvizsgán OpRendszerekből konkrét ütemező megvalósításról (CFS, valószínűleg kettőnkön kívül egy hallgató sem tudott volna mondani egy konkrétat sem...) kellett beszélnem, merthogy "BSc-n nincs szigorlat* hát valahol meg kell szűrni a népet". Kösz, államvizsgán?!?!

* - Lófaszt nem. Vannak itt azért olyan tárgyak, ahol nem szigorlatnak hívják, de két félévnyi anyagot kell egy ZH-ban visszaadni, stb.

Picit en nem ismerem szemelyesen, mivel en NYF-re jartam anno.
Es Magdus is oda jart at orakat adni meg vizsgaztatni.
Nekunk 2 felev Formalis nyelveket es 2 felev matematikai proramozast tartott (utolso evben).
Ugy sikerult nala 3-jara a formalis nyelvek vizsgam hogy kb 5-6 embernek mar regen megvolt 3-4-5 -os jeggyel akit en keszitettem fel ra.
Irasban volt egyebkent a vizsgaztatas, es a kijavitott dolgozat ugy nezett ki hogy athuzva az elso oldal, a tobbihez nem nyult es a vegere odabiggyesztve egy 1-es.
Bar hozzateszem hogy alapbol nem voltunk joban mivel a legelso altala tartott oran akkora matematikai okorsegeket mondott ami raadasul a vetitett foliakon is rajta volt, es hat sikerult beszolnom miatta (itt astam el magam).
Bar volt akit szimplan csak ugy pofa alapjan nem igazan akart atengedni.
Eletemben eloszor miatta lattam siro ferfit (kepzeljetek el valakit akit csak a formalis nyelvek vizsga valaszt el a diplomajatol {jo meg meg az allamvizsga}, de ez a paraszt poenbol nem engedi at sosem es elmegy az egesz Dekani engedelyes vizsgaig)

------------------
http://www.youtube.com/watch?v=Sf8cM7f6P2I

Ez azért örvendetes. Őt mindig is nagyra becsültem, attól függetlenül, hogy volt (van?) egy félelmetes hírneve. Amúgy nála írtam a diplomamunkámat is.
Beadtam, gyorsan átpörgette és a mai napig emlékszek a szavaira, bár már nem szó szerint:
Azt kell mondjam, hogy szép. Nagyon szép. Ilyen szép mellékletet ritkán látni. Igazából amit hiányolok, az a diplomamunkája. Azt mikorra készíti el? :D

Ez a kérdés már milliószor volt boncolgatva.

Azt hiszem a legtöbben egyetértünk abban, hogy nem az a képzés lényege, hogy konkrét, azonnal használható piaci tudást adjon. Sokkal inkább egyfajta szemlélet formáló, tudás-/látáskör szélesítő funkciót lát el. Hogy ezt mennnyire hasznos/haszontalan tárgyakkal teszi, az más kérdés.
A diploma leginkább azt igazolja, hogy képes vagy valamire: átjutottál, átmentél, túlélted, elvégezted, formáltak, mindegy is, az a lényeg, hogy valami pluszt jelent, még akkor is, ha nehéz egyértelműen kijelenteni, hogy mi is az voltaképp. Végső soron semmi értelme sem lenne, ha mondjuk 3/5/8/10/akármennyi év alatt semmit se tanulnál/változnál és pont ugyanaz lennél és ugyanannyit is tudnál, mint amikor beiratkoztál.

"Azt hiszem a legtöbben egyetértünk abban, hogy nem az a képzés lényege, hogy konkrét, azonnal használható piaci tudást adjon. "

Még véletlen sem értünk ebben egyet. Igenis adjon használható tudást egy iskola. Ez a minimum.

Idézet:
A képzés célja

Programtervező informatikus BSc szak célja olyan informatikai szakemberek képzése, akik képesek szoftver orientált információs technológiai eszközök és rendszerek létrehozási, bevezetési, működtetési, szervizelési, fejlesztési, alkalmazási tevékenységét önállóan és csoportmunkában ellátni,

Úgy látszik az itt is emlegetett egri főiskola is azon a véleményen van, hogy kellene értenie a szakmához annak, aki diplomával a farzsebében kikerül az életbe.

"tudás-/látáskör szélesítő funkciót lát el"
Ez már állandó vélemény a diploma védelmében. De sajnos nem igaz. Szó nincs arról, hogy széles látókörű páciensek hagynák el a főiskolát. Amelyik igen, az már úgy is kezdte meg a tanulmányait. Lehet látni itt huppiában is, hogy a diplomás hozzászólók bizonyos százaléka rohadtul nem rendelkezik széles látókörrel.

Az alapján, amit itt is írtak többen:
- véresszájú, arcra vizsgajegyet adó, helyenként szakmailag hozzá nem értő bikicsunáj díjas tanároktól függ a sorsod.
- sok a matek.
- nem tanulsz meg programozni, pláne nem kapsz széles látókört a programnyelvekről és fejlesztőeszközökről bizonyos főiskolák valamelyest többet adnak ugyan, de szerintetek az is kevés.

"képes vagy valamire: átjutottál, átmentél, túlélted, elvégezted, formáltak,"
Sorkatonai szolgálat erre pont jó volt.

Nem bántani akarom a diplomásokat, nem is flémelni akarok. De valamennyire helyretenni a dolgokat igen.

--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

a matek _alap_. hidd el, aki nem gurizett vegig 5-6-x felev matekot (osszessegeben, tehat nem 3-4 evre gondolok), abbol nem lesz jo programozo. es nem azert, mert kene hasznalni, hanem egy olyan szintu absztrakt gondolkodasra kesztet, amit magadtol nem szedsz fel.

es igen, sok helyen az egyetemeken sajnos a tanero nem oda valo, mert x eve elevult a tudasa, nem kepzi magat, etc. welcome to hungary, ugyanis ez igen nagyon itt jellemzo, ha megnezel egy kulfoldi PhD programot, sokkal masabb a felepitese, mint itt.

szakmai tudast meg _keves_ targy ad, de ad. en pl a sajat targyaim probalom ilyenne tenni, mindig beveszek real-life-gotchakat, meg igazi problemakat is, es mindig a legfrisebb tudast akarom atadni (most pl Java EE 6 -rol van szo, JPA 2 -vel, ami azert eleg friss).

de igy hirtelen nem tudnek olyan szakmailag hasznos orat mondani, amin en ultem bent. talan az Eiffel most :-)

(arrol nem is beszelve, hogy pl Hollandiaban evente kepeznek annyi informatikust, mint nalunk csak az ELTE-n. felesleges.)

Igen, azt gyanítom, hogy a matek nagyon kell. Vagyis inkább úgy látom abból, amit elmondtok, hogy kell. Mondjuk én nem értek a matekhoz, de azt konyha szinten én is értem, hogy az egy külön világ, ami sokmindenre választ, megoldást ad.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Igen, az nagyon gempás. Valamit véletlenül elszámolsz az elején, utána már buktás az egész, hiába töltötted vele az időt zh-n. Mondjuk van olyan tanár, aki az elvet nézi és az esetleges számítási hibával nem foglalkozik. Ha rossz eredményre építesz, de jó ismeretek felhasználásával, akkor van aki pontot ad érte, mert az elv helyes alkalmazása számára a lényeg, nem az eredmény. Van a másik véglet is, ha nem jó a vége, akkor automatikusan nulla pont. :)

Sajnos azt kell mondjam, hogy tanára válogatja. Mindegyikre láttam elég példát az egyetemen. Nincs egységes álláspont, mindenki a saját szája íze szerint dönt. Van amelyik azt mondta, hogy a feladat megoldása biztosan helytelen, hiszen nem az elvárt eredményt látja, így az oda vezető út sem lehet helyes és van amelyik azt mondja, hogy a tanultakat kiválóan alkalmazta, helyesek a meglátások és a helytelen eredmény csak egy figyelmetlenségből fakadhat, amit meg is keres.

Mi meghúzzuk azt a hallgatót, akinél lemarad a pontosvessző. Nem fordul le -> bukta.
Nem szeretném ezzel szétflémelni ezt az egész jó szálat, de kicsit sántít a példád. Mindenesetre - egy számolós ZH-n - azzal egyet értek, hogy az elvek alkalmazásait kell nézni, és nempedig a helyes végeredményt.

Szerinted azért nincs ott a pontosvessző, mert nem tudja, hogy oda kell tenni? Te soha nem hibázol? Megnyúlna az arcod, ha egyik nap már nem is lenne állásod egy ilyen szintű hibáért. Sajnos ön a muszájt pontosjével írta. Ezért elbocsátjukviszlát. Mit szólnál hozzá? Miért teszel mással olyant, amit magadnak nem kívánnál?

Remélem ezt a szigorú szakmai igényességet saját magaddal szemben is alkalmazod és amikor a hallgatóid azt mondják, hogy tanár úr, az ott nem A, hanem B, akkor összecsomagolsz és elhagyod a tanári pályát. BTW hol tanítasz? Már csak hogy oda ne jelentkezzek.

--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Hm... nem értettem ezt a kirohanást, de visszaolvastam, amit írtam.

Elnézést, természetesen egy ponosvesszőért nem húzunk meg embert. Több "kisZH" van, és ha az azon beadott program nem fordul le, (pl.: mert nincs pontosvessző), akkor arra a kisZH-ra kap 0 pontot.

Szóval jöhetsz még Veszprémbe (bár valószínűleg én órát már nem tartanék neked) :)

Az igaz, hogy a lényeg, hogy csak görbüljön, de akkor meg nem a nagybötűs életben jön a szopópálya? Vagy a vizsga kettes annyira erős tudást jelent, ami már elég a mindennapi programozási problémák megoldásához?
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Gyanítom. Nem oly' rég olvastam valahol, hogy a matek az utóbbi időben elkezdett filozófiai tudománnyá válni. Lehet benne valami, mert elővettem egy matek könyvet és jöttek a gondolatok. Hogy oké, de akkor ez hogy van és estébé.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

" Nem oly' rég olvastam valahol, hogy a matek az utóbbi időben elkezdett filozófiai tudománnyá válni."
A filozofia miota tudomany, es miota nem bolcseszet?
A matematikai az absztrakt, preciz gondolkodas tudomanya/muveszete, amelynek reszei a gyakorlatban vagy hasznosulnak, vagy nem.
Lasd: szamelmelet, amelyet sokan a matematika legszebb aganak tartottak. 2000 even at ugy gondoltak, sok gyakorlati haszna nincsen. Aztan rajottek arra, hogy hoppa, a nyilvanos kulcsu titkositasnal pont jol jon a szamelmelet. Egybol az egyik legfontosabb aga lett a matematikanak. Az analizis pedig a termeszettudomanyos haszon miatt rendkivul fontos. A csoportelmelet ugyanigy, a modern kvantumfizika nagy resze csoportelmelettel tokeletesen jol modellezheto. Nagyon durvan fogalmazva: a matematika preczis gondolkodasi keretet (fogalmak, modszerek, osszefuggesek) ad termeszettudomanyos vizsgalatoknak.
HOgy ebbe hol jon a filozofia? Talan a metamatematikai vizsgalatok, vagy a matematikai logika teren. Mi a matematikai igazsagfogalom pl.

Miert nem reszei a termeszetnek a szamok?
Miert tekintjuk kevesbe letezonek az informaciot (peldaul egy kettes szamot) mint a kezzelfoghato anyagot? Miben kulonbozik az informacio univerzuma a fizikaitol?
Miben kulonboznek a fizika torvenyei a matematika torvenyszerusegeitol?
Szoval szerintem felfedezik :)

"Miben kulonboznek a fizika torvenyei a matematika torvenyszerusegeitol?"
Abban, hogy a fizika torvenyszerusegei letezo dolgokra vonatkoznak. A matematikae nem feltetlenul. Peldaul valodi kontinuum szamossagot meg nem sikerult talalni, vagy valodi folytonossagot, vagy eppen a kontinuum-szamossagnal nagyobb halmazt. A googolplex szamot tizes szamrenszerben le se lehetne irni, nincs ra eleg elemi reszecske.

a fizikai torvenyszerusegek sem feltetlenul mindig letezo dolgokat definialnak.
Pl SM: nagyon jol mukodik, de definialja a higgs-bozont amit megsem sikerult eddig megtalalni. lehet, hogy jovore sikerul, lehet, hogy 1000 ev mulva, lehet, hogy soha. ettol meg lehet, hogy tenyleg letezik, es pontos a standard modell, de ha csak olyan energiaszintek mellett lehetne kimutatni, amihez mar galaktikus lepteku reszecskegyorsitora lenne szukseg, akkor a letezese szamunkra irrelevans :) es lehet, hogy tenyleg nem letezik, es a SM hibas, vagy legalabbis hianyos. persze az is lehet, hogy ugy jarunk, mint a napneutrino-poblemaval, hogy a neutrinokrol valo ismereteink voltak addig hianyosak, es az eszlelotechnologianak kellett fejlodnie.

Most te a fizika valodi torvenyeirol beszelsz, vagy az ember altal alkotott modellekrol a fizikai vilagra vonatkozoan? A modellek lehetnek hibasak, a fizika meg onmagaban nem az, igy a fizika torvenyei sem azok. (mondjuk ezen allitasom arra az optimista feltetelezesre alapszik, hogy a fizika torvenyszerusegekkel mukodik, nem ad-hoc olyanok az egyes entitasok kozotti kapcsolatok, amilyenek)

Annyi az igaz, hogy csak görbült jeggyel tudsz átlépni az egyetemi akadályokon. A nagybetűs élet meg alapjában véve más.
A vizsga kettes annyit jelent, hogy lehallgattad a kurzust és ha más nem is, de remélhetőleg pár alapszókincs rád ragadt az oktatási órák alatt és ha hallassz egy szakszót, akkor tudod mihez kötni és tudod nagyjából hol kell keresni, még akkor is, ha lövésed nincs, hogy mit jelent valójában. Ha hallok egy olyat valahol, hogy Boyce-Codd normálforma, akkor tudom hogy mely szakterületen használt és merre keressem, pedig most nem tudnám felsorolni hirtelen a jellemzőit. Annak idején tanultuk, tudtam is, vizsgáztam is belőle, de java fejlesztőként nem épp erről szól most a munkám. így mint minden nem aktívan használt tudás, ez is lassan feledésbe merül az évek folyamán.

Szerintem nem. Inkább a kérdezett anyag 60%-át tudod. Egy írásbeli vizsgán nem lehet leíratni az emberekkel egy fél év teljes anyagát mondjuk 2 óra alatt. De ugyanúgy elmondatni sem lehet szóbelin, hisz ha 1 óra alatt elmondasz mindent, amit leadtak, akkor miért kellett rá fél év az oktatónak? :)

Azért ennél árnyaltabb a kép. Egy jó tanár szóbeli vizsgán egy-két keresztkérdéssel fel tudja mérni, hogy egy adott anyagrészt mennyire tudsz. Ha jó tanár, akkor nem buktat meg azonnal, ha nem tudsz egy adott kérdésre válaszolni, hanem a következő kérdései nehézségét a korábbi válaszok szintje alapján folyamatosan változtatja, így a vizsga végére pontos képet kaphat a tudásodról. Persze a félév során felhívhatja a figyelmet bizonyos alap dolgokra, amit mindenképpen tudni kell a görbülő jegyhez.

Nálunk van egy tanár, aki a félévben minden órán legalább 5 percet beszél a vizsgáról, hogy mit kell mindenképpen tudni, milyen módon fog viszonyulni az egyes konkrét hiányosságokhoz. Nála a vizsga úgy zajlik, hogy két tételt kapsz, és mindkettő elégséges tudásával csak a jogot szerzed meg arra, hogy további kérdéseket tegyen fel az egész anyagból. És - bár nem hittem neki előtte - tényleg pár jól irányzott kérdéssel végigmegy az egész anyagon, mindenkinél egyéni gondolatmenetre felfűzve a dolgot. Nála ha nem tudsz egy részletet, az még nem biztos bukás; viszont ha leírsz valamit, és kiderül, hogy nem is tudod, hogy egy adott karakter miért kell oda vagy mit jelent, akkor game over - utálja az agyatlan magolókat.

Persze hogy tudni kell, ez az ELTE-n alap dolog, mintha az életünk függne tőle. Ha meg kikerülünk onnan, senki más nem fogja érteni, csak néznek hülyén, hogy mi ez a sz*r. :)

Mikor kooperatív képzésre jelentkeztem egy céghez, az interjún két senior programozó "vizsgáztatott". Mikor egy feladat megoldásához le kellett írnom egy algoritmust, struktogramot használtam, és reflexből megkérdeztem, hogy egy adott művelet megengedett primitív művelet-e, vagy kifejtsem egy másik struktogramban. Az egyik fickó csak nézett, hogy mi a vihar a problémám, a másik meg úgy röhögött, hogy majdnem lefordult a székről - 10 éve ő is az ELTE-n végzett. :)

nem csak HZ ilyen. ha almombol felkeltenek is tudom az analizis beugrokhoz a definiciokat, szerintem. multkor ugy rohogtem magamban, mikor elsoevesek beszelgettek a setanyon (ahogy mesz be az egyetemre), es a srac probalta elmondani a hatarertek definicojat, de elrontotta...

majdnem kijavitottam :-)

Jo, hat az alap. Derivalni mar jobb kozepiskolakban megtanul az ember egy valtozora, meg integralni is. Legalabbis en tudtam. Ugyanugy mint a hatarertek definiciojat es hasonlok. Mondjuk topologiai ismeret az keves volt kozepsuliban. Amugy is, derivalni egy lovat is meg lehet tanitani, mechanikus dolog az egesz.

Hat mi matek fakton szepen megtanultuk egy foiskola analizis I-II targyainak anyagat, igaz nem ket felev, hanem ket ev alatt. Ezert irtam, h jobb kozepiskolakban. Az egyvaltozos derivalast definicio szerint is meg formalisan is megtanultuk. Integralasbol is tanultunk kozepsuliban parcialisat, elso es masodik tipusu helyettesitest, kulon hangsulyt fektetve a trigonometrikus fuggvenyek racionalis tortfuggvenyeinek integralasara. Sorokkal nem igazan foglalkoztunk, sorozatokkal tobbet.
Mit ertesz az alatt, hogy nem tanult meg derivalni az ember?

Az x az pontosan 7. 2003-ban erettsegiztem. Azota vegzett 3 olyan evfolyam, akik azutan kezdtek a kozepiskolat, amikor en mar nem voltam kozepiskolas. 3 evfolyam alatt nem lehet ekkora a szinvonalcsokkenes. Ha pedig az, akkor nem az egyetemmel van a baj, aki feltetelez sokmindent, hanem a kozepiskolaval, amelyik nem adja at a tudast.

http://hup.hu/node/94204#comment-1143694

mert abban van a pénz. a sok (hülye) hallgatóban. szomorú, de ez van.

a felsőoktatás valóban nem kötelező, viszont folyamatosan megy az agymosás, hogy ez neked kell, és alap, hogy diplomázz. stb.

te nem látod, hogy milyen a mai hallgatói mentalitás. ki van akadva, hogy csak ingyen van neki az egész, kap szoctámot, ilyen támot, olyan támot, de ő még többet akarna. az az elképzelés, hogy az egyetem egy ingyen buli, az államnak kötelező mindent fizetnie. ő meg majd elvégez valami kirakatrendező szakot, aztán diplomás nagyember lesz.

"te nem látod, hogy milyen a mai hallgatói mentalitás. "
Dehogy nem latom, koztuk elek. A 95%-a nem ide valo, ezt mar evek ota mondom.
"mert abban van a pénz. a sok (hülye) hallgatóban. szomorú, de ez van."
Errol pedig nem a felsooktatas tehet, hanem egyreszt a nagy egyetemek, akik ezt kiharcoltak maguknak, masreszt a politika, hogy adta alajuk a lovat es szentesitette az akaratukat. Persze, hiaba forrashianyos az ELTE, oda nem megy majd kormanybiztos csodot kezelni, mint Pecsre. Ugyanigy sok mas helyre sem, mert azok szent tehenek.

Azt értem ezalatt, hogy fakton általában eljutnak olyan dolgokig, mint az elemi függvények deriváltja és hogy ezeket hogy lehet kombinálni (szorzat deriváltja stb.), de ritkán van úgy megalapozva, ahogy egy rendes egyetemen tanítják. Lehet, hogy a te osztályotok a kivétel, de nem ez a jellemző. Sokan mondják, hogy hú mi már deriváltunk, de általában fingjuk sincs, egyáltalán mi az a deriválás, csak meg tudják csinálni. Azt sem tudják, mikor lehet egy függvény deriváltját értelmezni és hol.
----
Hülye pelikán

Ezert mondtam a jobb kozepiskolakat. Nyilvan, nem atlagos dolog ez, de az sem normalis, ha ugy vesznek fel valakit muszaki felsooktatasba, hogy nem tudja, mi az a termeszetes alapu logaritmus, plane nem tudja az ln fuggveny menetet meg megkozelitoleg sem.
"Azt sem tudják, mikor lehet egy függvény deriváltját értelmezni és hol."
Ez altalaban azert van, mert olyan fuggvennyekkel foglalkoznak, amik "jol viselkednek" (mindenutt folytonosak es differencialhatoak). Ettol fuggetlenul mi megtanultuk a definiciokat valos-valos fuggvenyekre jol. A folytonossag definicioja viszont joval egyszerubb volt, mint emlitettem, topologiabol kozepiskolaban nem is vettunk sokat. Nem beszeltunk nyilt meg zart halmazokrol, igy a szokasos folytonossagfogalom nem kerult targyalasra. Vagy nem beszeltunk Cauchy-sorozatokrol a maga teljessegeben, csak emlitettuk, hogy valos szamokra a ket hatarertek-definicio ekvivalens, hiszen hianyoztak olyan alapfogalmak, hogy teljes metrikus ter, metrika es ilyenek. De attol meg valos-valos esetben korrekt volt minden. Vagy peldaul a kompaktsag fogalma teljesen kimaradt, igy aztan nem kellett olyanro lbeszelni, hogy Heine-Borel tetel, hanem impliciten adott volt az intervallumok kompaktsaga es az ebbol eredo kovetkezmenyek.

"Derivalni mar jobb kozepiskolakban megtanul az ember"

ez az a hatalmas tévhit, amiben az egyetemi oktatók még mindig ringatják magukat. mi is rengeteg órán megkaptuk, hogy "de hát ez középiskolás anyag". lemaradtak róla, hogy a rencerváltás óta a színvonal folyamatosan zuhan. én középiskolában egyetlen deriválást nem csináltam, egyetlen mátrixot nem írtam fel a matekórákon. és nem azért, mert lógtam, nem része a tananyagnak.

aztán a nebuló bejut infóra/matekra, és csodálkozik, hogy semmit nem ért. a tanár meg nem fogja elmagyarázni, mert ő adottnak tekinti az ismereteket, aztán oltja a kedves hallgatót, hogy milyen segghülye, mert nem tudja gimiből, amit senki nem tanított meg neki soha.

a valóság viszont az, hogy a 9-es gimisek nem tudják, mi az a derékszög. itt tartunk ma.

"ez az a hatalmas tévhit, amiben az egyetemi oktatók még mindig ringatják magukat."
Nem vagyok egyetemi oktato, hanem kozepiskolaban tanultam ket evig matekfakton analizist. Derivaltunk, integraltunk, alap valszam, alap matrixszamitasok. Az alap tananyagnak nem resze, de hat nem is kell mindenkinek egyetemre jarnia. Nem kene felvenni sem, mert igy sok ido megy el olyan dolgo koktatasaval, amit kozepiskolaban is lehet oktatni, es igy meg a valodi felsooktatasra nem jut ido.

Ki mondta, hogy rendben van. Az alacsony felveteli kovetelmenyek amiatt vannak, mert a finanszirozas normativ, igy az egyetemnek az az erdeke, hogy sok embert vegyen fel, teljesen mindegy, milyen tudassal. Az egyetemek adhatnak meg szigorubb kovetelmenyeket, de a hallgatokert folyo harcban (aminek mint mondom, az a forrasa, hogy normativ a finanszirozas) ez versenyhatranyt jelent, ezert nem fognak lepni. A felveteli kovetelmenyeket minden intezmeny tehetne magasabbra. Bar eleve baromsag volt azt a dontest hozni, hogy erettsegi = felveteli. Itt romlott el minden. A ket dolog teljesen kulonbozik: aki felsooktatasba akar menni, az felvetelizik, amelynek elofeltetele az erettsegi. De nem ugyanaz vele. Lasd: attol, hogy valakinek van felsofoku nyelvvizsgaja ogorogbol, miert kene tobb pontot kapnia egy vegyeszmernok vagy kozgazdasz szak felvetelijeben? Jobb vegyeszmernok, mert tud felsofokon ogorogul? Igaz pipettat meg eleteben nem fogott a kezeben, max tankonyvbol latta.

igen, viszont ha már ez így van, akkor az egyetemi oktatók ne úgy tanítsanak, mintha nem így lenne.

én pl. a helyettesítéses integrálást (kalkulus1 anyaga) kalkulus2-n értettem meg, mert az egyik gyakon a tanár végső kiakadásában felfirkantott vagy 2 sort, hogy hát nem igaz, hogy nem tudják, hogy így kell. jaaa... előtte sehol senki nem mutatta ezt meg (pedig 2 gyakot végiggyűrtem), pedig csak ennyi kellett volna, hogy értsem. igen, könyveket is néztem, többfélét is. és gyenge képességűnek se tartom magam, gimiben kitűnő voltam, érettségim osztályelső stb. viszont amit nem mondanak el, azt magamtól nem tudom.

"igen, viszont ha már ez így van, akkor az egyetemi oktatók ne úgy tanítsanak, mintha nem így lenne."
Magyaran nyugodtan csokkentsuk az egyetemi diplomak erteket is! Eljen, ha mar van vhol szar a gepezetben, legyen minden szar benne. Ez szerintem nem jo hozzaallas. Nem kell mindenkinek diplomat kapnia ahhoz, hogy olgozzon, meg nekem sincs. Foleg nem IT teruleten nem kell diploma sok helyre. Rendszeruzemeltetesre ott vannak a tanfolyamok, ugyanugy, mint halozatepitesre peldaul.

azt felejted el, hogy a diploma értéke már rég szintén zuhanásban van (már csak azért is szükségszerű, mert egyre több a diplomás ember). egyre kevesebb a követelmény, ahelyett, hogy elmagyaráznák, hogy mi mi.

itt legalábbis ez megy. a dékán ~minden évben leszól az oktatóknak, hogy könnyítsenek a vizsgán. szánalmas.

Nemnem, en arra gondoltam, hoyg Gyula szokott ilyen kis vicces torteneteket meselni a volt fizika/kemia/matek orarol, kb. ebben a stilusban. Amit linkeltem, ott elojon a stilus.
Amugy egy noszemely irja ifj. Farkas Gyula sztorijait, bolcsesz a lelkem, de hihetetlen modon tudja parodizalni a geeket :)
--
http://www.micros~1

Nem kell ahhoz keresztkérdés, hogy egy igazán jó tanár rájöjjön, mit tudsz. Nagyjából az első egy-két mondatból, abból, hogy hol és hogyan kezdted el, milyen a testbeszéded közben, már tudni fogja a tanár, hogy milyen jegyet fog adni. A vizsga többi része csak arra szolgál, hogy bebizonyítsa a diáknak, annyit is érdemel:)

Szerintem meg eléggé tanár vállogatja.

Pl. archi, 66% kell a 2-shez, ha megvágnak 71%. Plusz minden feladatból meg kell lenni a 15%-nak, különben automatikusan egyes.

Archi2-ből meg AFAIK külön kell mindkét anyagból vizsgázni. (Archi1-m van meg, 2 majd köv félévben).

----------------
Lvl86 Troll

mondjuk szerintem nem a %-okon múlik, hanem a valós követelményeken. nálunk a számtudos tárgyak olyanok, hogy 2 zh, mindkettőre 30% a minimum, aztán vizsgán 2 tétel, az is mindkettő minimum 30%. ha mind a négy megvan, akkor lesz jegyed. ez nem hangzik soknak, de az olyan tárgyaknál, ahogy egy vessző rossz helyre tétele már a jegyedbe kerülhet, az :)

Archi megvan vegig. Tenyleg 66% kellett mar el is felejtettem + mind a negy kerdes legalabb 15%-ra, asszem. Mindegy, negyes lett (neztem is a sok kettes utan :) Aztan archi3 mar csak kettes lett, jo, hoyg nicns archi4 :) (4-3-2 volt az archik eredmenye).

Azert vicces erzes volt, amikor VEP-rol Archi3-ra rohantam (VEP: Vizualis C#, harmadik feleves targy, Archi harom nyolcadik felev). Nagyon gyonyuren latszik, hogy szoftszigo beugron az utolso pillanatig szenvedek, 60 perc keves, addig archi1-en a felenel beadtam, mert kesz voltam (masok meg forditva mondjak, keveslik az archira adott idot)

--
http://www.micros~1

No, én szoftszigó beugrót megúsztam (AAO-VEP-HP 4-s átlag vagy mi kellett neki), de nekem nem tűntek olyan megoldhatatlannak azok (segítettem egy-két embernek felkészülni rá).

Ellenben az archi1-re nekem kevés volt az egy óra, egyszer amiatt vágtak meg egyszer meg valóban nem tudtam az egyik részfeladatot normálisan. Előző félévben meg fogalmam sincs, hogy hogy olvasták el a vizsgámat, végén nagyon gyorsan írtam, hogy minél többet le tudjak írni az utolsó feladatból, hogy ne a 15%-s limiten csússzak már el megint.

----------------
Lvl86 Troll

Normális számonkérés esetén a kettes az a tudás határa. Ami annál jobb az már csak flancolás és jaszkari. Analízisből összeszedni a kettest nálunk azt jelentette (már ha nem csaltál), hogy érted az anyagot csak nem jut minden eszedbe, vagy nagyon szépen vissza tudtál böfögni egy csomó mindent, de belekérdezés alapján nem annyira érted, tanára válogatja.
Szóval a kettes az nem karó, az életben meg senki sem kérdezi.
----
Hülye pelikán

Egy félreértést eloszlatnék. Arról van vita, hogy mit kellene adnia az egyetemnek és nem arról, hogy mit ad. Aki járt oda, az tudja, hogy mit adott. Én azt írtam, hogy mit adott. Nem azt, hogy mit kellett volna adnia.

A papír sok mindent elbír, ettől függetlenül a valóság meg egy teljesen más tészta. Ugyanis jelenleg az az álláspont, hogy a ténylegeset csakis a valóság adja és nem egy papír, ami ír róla.

A széles látókör annak szól, hogy megtanulsz olyan nyelveket/tantárgyakat is, amik mondjuk nem tartoznak a fő érdeklődési területedbe. Egy phppistike nem valószínű, hogy nekiáll mesterséges intelligencia kutatásnak. Nem mintha az egyetemről kikerülve rögtön a közepébe csöppenhetnél egy ilyennek, de van valami alapfogalmad és ismereteid legalább, hogy eszik vagy isszák ezt a témakört.

véresszájú, arcra vizsgajegyet adó, helyenként szakmailag hozzá nem értő bikicsunáj díjas tanároktól függ a sorsod.
Ez a rendszer sajnálatos velejárója. Pont ahogy a való életben is van ilyen projektmenedzser, menedzsment tag, akárki, aki erőlteti a saját verzióját, még akkor is, ha az abszolút hülyeség, de ezt ő képtelen belátni. Ekkor meg vagy azt mondod, hogy nem csinálod tovább és kilépsz vagy befogod és csinálod, akkor is ha értelmetlen és buktás a vége.

sok a matek
Az informatika már csak ilyen csúf kis gonosz lény.

nem tanulsz meg programozni, pláne nem kapsz széles látókört a programnyelvekről és fejlesztőeszközökről bizonyos főiskolák valamelyest többet adnak ugyan, de szerintetek az is kevés.
Ezt is el kell fogadni. A főiskola/egyetem nem hiszem, hogy egyhamar képes lesz modellezni a valós világot. Egyrészt mert a valós világ egy hatalmas nagy valami, másrészt pedig mert ez a hatalmas nagy valami borzasztó gyorsan változik. És kikerülés után bizony rögtön a való világba jutsz.

Sorkatonai szolgálat erre pont jó volt.
Szerintem meg nem. Nem voltam sorkatona, de nem hiszem, hogy az a jó, ha ellövök egy tárat lövészeti kiképzés címszó alatt és mondjuk takarítom a körletet, mert az milyen frankó dolog már. A parancsnoki lánc is megérne egy misét. Ha az afgánoknak megy a géppuskázás, akkor biztos megoldom én is valahogy az egyetemi végzettségemmel, ehhez nem kell összeköltöznöm egy rakat más emberrel katonásdi címszó alatt. Valami kretén kénye-kedve szerint ugráltathat és ott még az sincs, hogy kösz, de nekem ez nem kell, felmondanék. Valljuk be, hogy sokan ezt tennék a munkahelyükön értékelhető végzettség mellett. Ha tudom, hogy a tudásomért sorban állnak a munkaadók vagy tudom, hogy értékes, amit tudok és el tudom adni, akkor egy percig sem gondolkozok azon, hogy otthagyjak-e egy olyan munkahelyet, ahol ugráltat a főnököm mindenféle hülyeséggel.
Összefoglalva a véleményemet: a sorkatonai szolgálatnak ebben a formában semmi értelme nem volt.

Alapvetően elfogadom (nem csak a te) véleményedet. Azt is elfogadom, hogy kell a diploma, mert kell és kész. Legalábbis az én véleményem az, hogy azért kell a diploma, mert kell. Ez így sajnos rekurzívra sikerült és mint ilyen nem lehet belőle definíció, pláne, hogy nincs olyan ága a (nem)definíciónak, ami nem rekurzív ágra visszavezethető lenne, de ettől egyelőre ez a véleményem. Matkek. Most már belátom, hogy kell a matek. Sőt, azt is belátom, hogy sok matek kell. A felsőoktatásról mindezek mellett az a véleményem, hogy rosszul van összerakva és éppen ezért nem is működik jól. A sorkatonai szolgálatról nem értünk egyet. Mivel te -elmondásod szerint- nem voltál sorkatona, ezért kettőnk közül az én véleményem valószínűleg közelebb áll az igazsághoz. Én a sorkatonai szolgálatot arra hoztam fel, amit írtam is, hogy:
"képes vagy valamire: átjutottál, átmentél, túlélted, elvégezted, formáltak,"
Sorkatonai szolgálat erre pont jó volt.
Azt nem taglaltam, hogy harci helyzetben mire képes valaki egy sorkatonai szolgálat után. Csupán azt mondtam, hogy ez is egy olyan dolog, amin átjutottál, átmentél, télélted, elvégezted, formáltak, kibírtad. A mai profi katonák messze jobbak azoknál, akik csak a sorkatonai szolgálatot élték meg. Igazi harci helyzetben nem lehet a kettőt összehasonlítani. BTW A magyar katonának nem az afgán katona az ellensége, hanem a tálib lázadó. Legalábbis jelen pillanatban. Közös őrjáratokon vesznek részt afgán (kormánypárti) katonák magyarokkal.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Programtervező matematikus szakról nehéz lett volna azt hinni, hogy a matekot csak nagyon szőr mentén érinti a képzés során. :) Az meg, hogy ezt később "átnevezték" programtervező informatikus szakra, attól nem lesz szignifikánsan kevesebb matek tárgy.

A sorkatonai szolgálatban azért nem értünk egyet, mert én a formálás módjával nem értek egyet. Ami sorkatonaság címszóval ment és amit hallottam a családi körből a sorkatonai szolgálati idejük alatt, az nekem nagyon nem jött be és nagyon nem tartom formálási eszköznek. Tény, hogy a formálás eszköze valamilyen szinten, de én személy szerint nem látom, hogy mire is lenne jó. A sorkatonai szolgálat különben sem az az emelkedett valami, ami nagy értékkel bír. Mint az érettségi. Ha mindenkinek van, akkor úgysem érdekel senkit se. Ha mindenki volt sorkatona, akkor senkit nem érdekel, hogy valaki volt. Kevés onnan hozott dolgot lehet beépíteni a civil üzleti életbe. Neked mondjuk sikerült valamit?

Nem akartam belekeverni semmilyen afgán, meg tálib szálat, meg közös őrjáratot, csupán annyit szerettem volna mondani, hogy ha egy afgán kecskepásztor tudja hogy kell elsütni egy fegyvert, akkor egész biztosan nekem is fog menni adott esetben. Ehhez nincs szükségem a magyar hadseregben bevett (hallomásból!) ellövünk egy tárat és kész is a kiképzés nevű mókára. Ezt meg tudom tenni én is.
A profi hadsereg más tészta, én a kötelező sorkatonai szolgálat mikéntjével nem értek egyet.

Sógorom bekötött szemmel szétszed majd összerak egy AMD-t, de állandóan baszik elolvasni a mindenféle gépek leírását (turmixgéptől szalagfűrészen át egyenelőig), s amíg eltör néhány alkatrészt, felolvasom neki, hogy 32A-s lomha relét ir, keves lesz a 24-es, a kést felfele kell belerakni hiába úgy nehezebb odaférni, a szalag sem viccből balos, balosan is kell feltenni, le van írva, hogy ha fordítva teszed fel, 6200 rpm-mel fogja kilőni, ahogy ki is lőtte, hál istennek felfele.

Ennyit az egyetemi vegzettsegrol es a tuzkessze tevesrol.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Ne má'. Afgán kecskepásztor, aki világ életében csak kecskéket terelt és még jó szerivel számolni és írni sem tud, annak simán megy, de nekem meg nem fog szerinted. Csak nem túlképzett lettem egy fegyverhez? :)

Sebaj, legfeljebb majd töltök le akkor a netről valami HOWTO-AK47-HAXXOR-BINUGZ manuált, aztán átolvasom, hogy mi a stájsz. :D

Essenek. Kiképzett gépesített lövész honvéd vagyok, bírom a gyűrődést. Ráadásul én még nem az operettkatonaság korszakában voltam katona, úgyhogy jöhetnek kötözködni a papírkatonák meg a hmcs-k:PPP

figyelem: fenti állítások nem tartalmaznak arra való utalást, hogy a sorkatonai szolgálat minden tekintetben jó lett volna... egy tény: amikor egyetemen gyakorlatot vezettem, 2 perc alatt egy teljes gyakorlati csoportról kiderült, hogy melyik fiú volt katona vagy sem, ennyire látszott rajtuk. A katonaviseltekkel sokkal könnyebb volt.

Ha jól szórakoztál, akkor egészségedre. A csapatban való dolgozás pedig teljesen jól megy katonaság nélkül is. Még a végén kiderül, hogy minden csoportvezetőnek minimum ezredesi rangig kellett volna vinnie a seregben, különben soha nem válhatna belőle jó vezető.
A civil életben is roppant mód egyszerű lenne csapatban dolgozni ilyen módon, egyszerűen parancsba adnám, ha meg valaki nem teljesíti vagy húzza a száját, akkor megy a futkosóra, slussz-passz. Hát fogok én vele tökölni?!

A nagyarc stílust és ezt a helyi menő csávó dolgot viszont kifejthetnéd. Ezt miből szűrted le?

anélkül, hogy nagyon bele akarnék folyni: ha már valakit a szülei nem voltak képesek megnevelni, akkor még mindig volt egy lehetőség némi tiszteletre tanításra. (Nem voltam katona, de például bizonyos középiskolából jövőkről is ki lehet szúrni, hogy másképp viselkednek, mint a neveletlen többség.)

""Azt hiszem a legtöbben egyetértünk abban, hogy nem az a képzés lényege, hogy konkrét, azonnal használható piaci tudást adjon. "

Még véletlen sem értünk ebben egyet. Igenis adjon használható tudást egy iskola. Ez a minimum."

Ez a kijelentés azt a téves általánosítást sugallja, hogy mindig minden iskolatípusnak egyformának kell lennie. Hát nem.

Most már asszem BSc-n kötelező a Funkcionális programozás, úgyhogy a Clean/Haskell-t átírhatod oda, valamint hozzátenném még az x86 assembly-t Fordítóprogramok tárgyból. Az Ada95 nem speci, hanem kötelező. Az SQL + Oracle PL/SQL is kötelező Adatbázisok tárgyból.

Felvehető tárgy még az SAP programozása, ez asszem SAP ABAP nyelv, sőt van lehetőség IBM Mainframe assembly tanulására is. Mesterséges intelligencia tárgykörben pedig LISP van (ez már MSc-n).

Szerk.: a PHP-t kifelejtettem, az is van.

Nem nyert. Osszevontak a progkort a szarral es lett belole szamitogepes alapismeretek, ezzel egyutt kiment a dcl lett helyette PowerShell. A progalap az c++ a tombokig kb. es progtetelek meg alap dolgok a programozashoz.
--
Microsoft gives you only Windows while Linux gives you your own /home!

klte
fortran, pl/i, macro/360
"fejlesztő környezet": xedit

az lse már a csúcsok csúcsa volt...

Ha szereted a matekot, akkor jó, ellenben került a szakot messziről. Pécsen és Veszprémben is kb 3szor több matek van, mint programozás, legalábbis az első félévekben.
---------------------------
Oszt jónapot!

Nem tok mindegy? Tanulja meg az OO paradigmat, a strukturalt paradigmat meg vmi funkcionalis vagy logikai programozast. A tobbi mar referencebol menjen. Tanuljon tervezesi mintakat, architekturakat, tanuljon forditoprogramok elmeletet es gyakorlatat, valamifele modellezesi nyelvet, egy kis UX/UI designt, de ne programnyelveket meg technologiakat minden aron. Arra ott a szabadido. IT-ben technologiakat ne egyetemektol akarj megtanulni, mert az egyetemek nem erre valok, a felsooktatas nem ezt a celt szolgalja. En igazabol a szoftvermernoki szakot hianyolom az orszagban, nincs rendesen sehol (tervezesi mintak, fejlesztesi modszertanok, sw projekt menedzsment, technikai dokumentaciok irasa, tesztelesi modszerek, qa es hasonlok)

Alapvetően kedves mindenkihez szól akkor az a kérdésem, hogy ezexerint az EKF-en végzett hallgató ugyanolyan jó szakember lehet, mint aki ELTE-n végzett? Figyelembe véve azt a tényt, hogy az egyikük csak C#-ot ismeri, a másik pedig gyakorolta a C++ -t, Qt-t stb-t is.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal

Szerintem azt, hogy kibol lesz jo szakember, nem az donti el legfokeppeb (de befolyasa van ra), hogy melyik egyetemre jart. Hozzaallas, erdeklodes, eszjaras az alap, ami a jo szakember ismertetojegye. A tudast, illetve a tudas megszerzesenek a modjat adja at az iskola. Jo alapanyagbol barki tud jo mernokot faragni (egyik matektanarom mondta egy kifejezetten tehetseges diakra: neki a fogalmak benne vannak a fejeben, csak meg kell neki mondani, melyiket mikepp hivjuk a szakmaban), mig rossz alapanyagbol a legjobb iskolak is csak kozepszeru embereket kepesek csinalni. Sok minden mulik az iskolan (kiktol tanulsz, miket latsz, milyen lehetosegeket kapsz meg), de nem ez donti el, hogy mennyire vagy alkalmas az adott szakmara vagy mennyire leszel jo szakember.

igaza van. most jobb? :)

jelenleg tomegkepzes folyik minden egyetemen. akik PTI -t vegeznek, 90% -ra egy hello worldot sem mernek bizni, valoszinuleg... a maradek 10% pedig penge. es nem az oktatasban van a kulonbseg, hanem hogy hogy allnak hozza.

most MSc -n tanitok Java EE-t. sokan mondtak, hogy kene konkret gyakorlofeladat, hogy lassak egeszben a fejlesztest, erre kiirtam nekik egyet. szerinted hany ember foglalkozott vele erdemben otthon 40bol? kb 5 :)

uha, milesz most! menekulj! ;)

szerintem nem lehet jo szakember az, aki egy bizonyos szintu matekot nem ert, es nem is biznek ra komoly munkat.
a 3 felev matek meg nehogy mar olyan sok legyen, legyszi.

es mielott valaki jonne, hogy semmire nem jo, en mar hasznaltam komolyabb matekot a munkamhoz, mert olyan volt a munka.
(komolyabb matek: F_{p} feletti hibajavito kod tetszoleges parameterezese, differencialegyenlet{rendszer}ek, matrixelmelet)

hatarozottan. el nem tudom/merem kepzelni hogy advanced matek nelkul mit is lehet muvelni programozas cimszo alatt... ketsegtelen hogy szukseghelyzetben/melyvizben sokat meg lehet tanulni ill be lehet potolni, de meguszni sehogysem lehet. akkor mar jobb ellenorzott korulmenyek kozott :] linearis algebra tokkal-vonoval, test-algebra, analizis minimum.

Nekem inkább úgy tűnt, hogy arról szól a szál, hogy a kiváló matek tudásúak lehetnek csak jó programozók.

Szerk: bár most, hogy jobban megnézem, szó szerint a kiválóságról nem esik szó benne, de nem nehéz belelátni, hogy akinek egy abszolút átlagos matematikai képzettsége van, az jobb, ha nem is akar programozó lenni, mert úgysem lesz belőle túl jó.

Egyreszt az "egy abszolút átlagos matematikai képzettsége van" reszt kicserelve arra, hogy "nincs tehetsege a matematikahoz" szerintem igaz a mondat.
Masreszt a programozas sok terulten szukseg lesz konkret matek tudasra, aminek - ha csak nem tudod fejbol - utana kell nezni, es ha nincs elokepzettseged, akkor bajban leszel, mert nem fogod megerteni.

leadnak... sajnos :-)

anal1: hatarertek, sorozatok, sorok
anal2: diffszamitas
anal3: integralszamitas
anal4: R^n->R^m fuggvenyek, integralszamitas alkalmazasai (vonalintegral, korintegral, ...)
anal5: diffegyenletek, Fourier-sorok, Fourier-transzformacio, Picard-Lindelöf tetel, Lebesgue-integral
anal6: mertekelmelet, meg differencialgeometria
anal7: differencialformak, feluleti integral, terelmelet
anal8: funkcionalanalizis

--- eddig kotelezo, a tobbi valaszthato sav:

anal9: mertekelmelet folytatasa
anal10: fogalmam sincs :-), atolvasta a tetelneveket nem mondanak semmit..
kivancsi lennek, hogy egy matkus mennyivel kap ennel tobbet.

na, es most el lehet donteni: szet van huzva? :)

Hát anal1-3 nekünk egy félév volt, bár aláírom, hogy elméletre nem mentek rá nagyon, inkább gyakorlatra, szerencsére :)

Diffegyenletek hirtelen eszembe se jutott, abból van nekünk külön két félév, 1-2 kalkulus, 1-3 anal, ahol viszont szinte csak elmélet van, részben az is, ami korábban említés szinten, meg volt egy félévnyi külön vektoranalízis, ha ezeket összeadom, nekünk is kijön a nyolc félévnyi anyag. Ha azt nézem, hogy ebből öt tárgy két félévre sűrűsödik, a maradék három meg 1-1-re, akkor a progmatos szét van húzva :))

nalunk nem csak anal van... :)

ami kotelezo:
- linearis algebra 1-2 (ez kb "vektoranalizis", bar nem tudom mire gondolsz e kulcsszo alatt...)
- numerikus analizis 1-2
- bevezetes a matematikaba 1-2-3

ami nem kotelezo:
- kodolaselmelet
- veges testek
- differencialegyenletek 1-2
- waveletek, meg mindenfele foldi jo.

tehat a kotelezo matek 15 felev, osszesen. es biztos kihagytam valamit...

Hát attól függ, mit értesz elhúzás alatt. 8 félév alatt minden héten másfél órát körmöl a tanár a táblára és beszél közben. Legalábbis Simon, a többi állítólag nem ennyire durva. De 8 félév tömény formalizmus és matek. Élveztem az órákat, már amikor tudtam követni, de a vizsga nem volt olyan fun :D
----
Hülye pelikán

C++, CodeBlocks, ELTE

Éppen most, ebben a pillanatban.

unideb:
C es java volt foleg amikor en jartam arra fele, esetleg nemi asm.

Most ha jol tudom asm,c, aztan C# vagy java.

De elokerul neha(nem kotelezo targyban) C++/opengl , prolog vagy valami funkcionalis nyelv. Amikor bizonyos nyelvi elemek bemutatasarol volt szo eloadason akkor sok mas nyelv is elokerult.
Esetleg php, javasript webes modulon, de az foleg nem infosoknak van.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

asm assemblyn (mar nincs), C prog* targyakon, illetve Java pl mestinten, itt a C# valaszthato, mar ha bejutottal a taltoscsoportba :)

opengl OpenGL-en:D grafika sav, funkcionalisak csak speci savos targyakon.

most talan esetleg mar lehet lesz labview is, de ez még kifejezetten X faktor.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

szegeden kb. minden van, de ennek következtében semmiből se mélyek az ismeretek, szóval nem feltétlen olyan jó ez (minőség vs. mennyiség). ami hirtelen eszembe jut:

- c
- asm
- java
- c++
- c#
- c + opengl
- c + khoros
- actionscript
- html, css, js (újabban php is)
- haskell
- prolog
- occam
- smalltalk
- bash
- sql
- matlab
- promela
- pszeudokód :)

BME villanykar (infon tobbminden van, gondolom): Pascal, C, C++, X86 assembly, Java, SQL.

--
Gábriel Ákos

bme infon eddig ezeket a nyelveket kellett tanulnunk hosszabb-rovidebb ideig: c, c++, c++ + opengl, java se, bash, powershell, c#, tsql, pl/sql, prolog, sml (de mar sml helyett erlang van), meg volt olyan kotelezo labor ahol pythont, java + corba kombot, php-t kellett hasznalni, bar ezeket igazabol nem tanitottak.
--
ahan nem

Fura hogy otthon ennyire nincs jelen a python az oktatasban...

higgy, amit akarsz, attól még nem lesz a python "alapnyelv". meg a php se, hiába szavazzák meg itt a zubuntupistikék. a programozást nem itt kell kezdeni, hanem sokkal lejjebb, hogy az illetőnek legyen esélye érteni, hogy mi is történik a háttérben. elhiszem, hogy python-ban nagyon gyorsan lehet szar kódot csinálni, csak azt nem látom, miért is lennék ezzel előrébb.

ha már személyeskedni akarsz mindenképp: én tőled kb. csak ilyet látok ("hülye vagy", "derpelsz" (jelentése azóta is rejtély), "fanboy" stb.), szakmai érveket nem sűrűn. azt meg végképp nem vágom, honnan vezetted le, hogy c++-szal kell kezdeni.

de idézhetnék az oktatóktól is, miszerint a képzés célja, hogy programozókat képezzenek a piacra. végezz egy kis statisztikát, hány c++, java, c# programozói álláshirdetés van, és mennyi python-os, perl-es, ruby-s. aztán vond le a következtetést. hátha sikerül. ha nem, akkor fikázz engem tovább, aztán verd ki rá.

Debrecen PTI:

* C
* Java vagy C#
* SQL, PL/SQL
* 1 félév Assembly

meg esetleg még Prolog

Kapcsolodik a temahoz valamennyire, kivancsi lennek, h errol mit gondoltok:

"...vannak olyan szakmák, amelyek űzéséhez elengedhetetlen a mesterszakos diploma megléte. Ilyen például a pszichológus, vagy a tanári mesterszak, továbbá a fordító és tolmács mesterképzés, ez utóbbi nem is létezik alapképzésben. Ugyanakkor ennek az ellenkezője mondható el az informatikusokról, akiknek szinte mindenhova elég a BSc diploma, és ez jól látszik a mesterképzésre való alacsony jelentkezésekben is." (Forras: Origo)

Milyen plusszt nyujt most az MSc kepzes infos szakokon?

hát, nézz rá nálunk milyen tárgyak vannak msc-n:
http://www.u-szeged.hu/tanrend?browse=tanterv&kpId=1892&ciklusId=2010-2…

Leginkább szakirányválasztás és azon a területen további ismeretek ahogy látom.
Szakmai szempontból talán az is nehezíti az msc hasznosságának megítélését, hogy akármelyik szakirányt is végzi el valaki, általában még mindig túl általános az a tudás és a munkában konkrét feladatokhoz szükség van további (ön)képzésre.

Előfordulhat, hogy fizetés szempontjából figyelembe veszik a két diploma különbségét. De ez cégenként változó, van ahol kizárólag az számít mire vagy képes a feladataid ellátásakor (referenciák)... máshol a dolgozók papírjait a cég presztizsének építéséhez is használják (pl: ennyi % ilyen végzettségű emberünk van).

A fizetés megállapításánál szerintem legalább ekkora szerepe van annak is, hogy a munkavállaló milyen benyomást tesz, mennyire képes a fizetéséről alkudni. (Van aki pályakezdőként msc szintű diplomával keres nagyjából annyit, mint más még diploma nélküli pályakezdőként... csak amiatt, hogy nem mert többet kérni.)

Nalunk? Majdnem egy matekszak :D
http://www.inf.unideb.hu/oktatas/?cat=&site=hallgato/nappali/oklevel_ko…
Kötelező tárgyak végig statisztika és opkut, nehogy programozásra gondolj.
De a szakiranyok nagyresze is duma (== seggelős), hiaba ijeszto a nevuk:
http://www.inf.unideb.hu/oktatas/?cat=&site=hallgato/nappali/oklevel_ko…

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Jo, de en szaros konyvtaroskent elso felev vegere eljutok az integralszamitasig (illetve dehogy jutok) es a matrixokrol is hallottam mar sajnos igy a masodik honapban (egyszerre indul a ket targy). Lesz adat es rendszermodellek is meg hasonlok. Nem mondom, hogy haszontalan egy konyvtaros szamara, de valahogy nem csattanok ki az oromtol, amiert fel kell ezeket is vennem.