Milyen programozási nyelvet?

Fórumok

Sziasztok!

Szerintetek a 9 éves lányomnak milyen programozási nyelvet lenne érdemes megtanítanom?
Tudom hogy keveseknek van közülletek gyermeke, de gondoljatok arra, hogy kis motivációja van (nem nulla), és nincs programozási tapasztalata.
Úgyhogy az olyat, hogy C meg C++ felejtsétek el a Javaval együtt.
Valami nagyon egyszerűre gondoltam, de nem sok nyelvet ismerek.

Köszi
Tóbiás

Hozzászólások

LOGO-t. ennel bonyolultabbat felesleges.

ha már logo, tud vki ajánlani egy gyereknek is könnyen használható logo megoldást? winre linuxra is akár... tudom a pythonban van turtle modul, de kicsit "gyerekesebb" kéne. amit találtam kicsit még komolynak érzem (SMFLogo)
---
Why use Windows, if you have open doors… to Linux

logo egy normalis tanarral
vagy a szokasos pacal

--
irj egy e-mailt, ha itt barmi hibat talalsz. ^ ^

a pascal-t talan kicsit kesobb, de igen, az is jo kezdesre.
Pascalnak nagy elonye (ezt nem nagyon szoktak felhozni), hogy nagyon jol olvashato. Pl. a gyakori { es } helyet sokkal atlathatobb a Begin es az End. Ugyanigy a fuggvenyek es a procedurak definialasa. Foleg gyerekeknel fontos, hogy ne legyen tul absztrakt a kod, hanem hasonlo legyen a beszelt nyelvhez, szavakkal/logikaval.
De egyelore azt hiszem a Logo meg jobb otlet

Olvashatóbb? A rengeteg Begin/End jobb, mint a { és }? Ízlés kérdése. De hogy sikerélménye nem lesz, az majdnem garantált, az alapszintű pascalnál még HTML-ben is érdekesebbet lehet alkotni, pedig az nem is programozási nyelv. Jó a pascal is biztons, de az, hogy bekérek egy számot, és megmondom hogy..., meg gondoltam egy számot, és találd ki hogy... szóval a mai technika ezt szerintem túlhaladta.
Akkor inkább python, az szép, és nevel a sorok behúzására ( :) ), bár az OOP lehet, hogy túl magas absztrakciós szintet képvisel.

Nem feltétlenül, illetve csak kezdetben. Amikor rájön, hogy a sok csilli-villi program, amit a mindennapi életben használunk, ugyan úgy, programok megírásával keletkezett, akkor már nem lesz érdekes a pascal által nyújtott kőkorszak. (Bocs, hogy ennyire lehúzom a pascalt, talán nem jogos, de egy fiatal gyerek (akár 13 éves) szinten szerintem erre képes)

De ez már tényleg csak spekuláció. Én utáltam a pascalt, és még jópár embert ismerek, aki utálja a pascalt, és AFAIK hamarosan kikerül még az "érettségi nyelvek" közül is.
Ha tényleg kell programozási nyelv a LOGOn kívül, próbálja ki a kedves kérdező, de nekem nincsenek szép emlékeim vele.

jobb ha az eredmeny grafikusan megjelenitheto, egy kirajzolt fanak a gyerekek jobban orulnek mint barmennyi szoveges outputnak. Logoban ez alap (hajaj, hogy lehet ott orulni par soros programbol felepulo fraktaloknak :) ), pascalban minimalis erofeszitessel rajzolhatunk/festhetunk. Pythonban ha jol tudom nem.

Egyet értünk abban hogy tényleg a rajz az elsődleges ilyen korban. A Python-nak van pygame modulja, utánanéztem, nem olyan rossz mint amilyennek elsőre hangzik.

Esetleg logo csak python-ban: from turtle import * :)

Amúgy innen puskázok: http://stackoverflow.com/questions/326300/python-best-library-for-drawi… :)

Jaj Istenem! De hat miert akarsz ilyet? Egy kilenc eves gyereknek meg nem sajatja az elvont gondolkodas. Talan HTML -t lehetne, gyorsan van eredmeny, sikerelmeny. Tudja mutogatni masnak is esetleg.

Semmilyet. Ha érdeklődni fog programozás iránt, majd megtanul magától. Nem szabad ezt erőltetni.

Erőltetni nem szabad, de megmutatni kötelességed. Egy kilenc éves még nagyon fogékony és apaként köteles vagy tágítani a látókörét. Nem biztos, hogy tudni fogja mit csinál, de pl. LOGO-val biztos élmény lesz számára a dolog. Ötödikeseknek tanítottam, de még 10.-ben is simán buli volt rajzolgatni. Én 10 évesen egy C64-hez ültem oda esténként és BASIC-eztem. Nem voltam tisztába mindig avval amit csinálok, de egy könyvből nyomtam anyai segítséggel (szegénynek még annyi fogalma sem volt róla mint nekem :D) és nagyon buli volt. Egy időre aztán hanyagoltam, de életem legjobb döntése volt hogy elkezdtem. Ha úgy érzed, hogy jól halad és átlátja az algoritmusok elemeit, akkor van ilyen hogy Judo, ami egy JAVA-s IDE gyerekeknek, akár belevághattok abba is. De IMHO ha nem látszik rajta, hogy teljesen beleéli magát a dologba, akkor hagyjad, később még lehet érdekelni fogja.

meg a programozasrol es a gyerekrol jutott eszembe ez: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/18/roborally ... erdekes tarsajatek, robotokkal, es egy picike programozassal (aminek ugyan sok koze a valodi programozahoz nincs, de ennek ellenere jo szorakozas - az asztali tarsasjatekok minden elonyevel)

A HTML (előttem már írták) én ezzel "bolondítottam" a kölkeimet. Látványos ez fontos volt nekik. Még valamiét jó a HTML :-) meg kell tanulni kezelni hozzá a Gimp-et mert a képeiket csemetéim is azzal szabdalták (szabdalják). Kell hozzá picike JavaScript, hogy itt-ott mozogjon az oldal...
Szerintem azért jó a HTML mert minél többet tud annál szebb dolgot tud előállítani vele.
Kölkeim 9,10 (most 15,16) évesen olyanokat "maszekoltak" a suliban (osztálytársaknak) ezzel az apró tudással, csoki és üdítő ért, a pofám leszakadt, csak vigyorogtam.
Már nem érdekli őket a "programozás" de ha valami infót kell kinyerni bizonyos oldalból (pl: rádió stream), nem esik nehezükre. Most már a családi fotóalbum képszerkesztését, darabolását is rájuk merem bízni.

kövezzetek meg, de – bár a gimnáziumban a Pascalt tanították – az igazi fejlődést számomra szerintem a mIRC scriptnyelve okozta.
Lehet benne rajzolni, párbeszédablakokat csinálni (van hozzá guis párbeszédablak-szerkesztő is), van benne némi eseménykezelés... A változókat szövegfájlban tárolja, a szintaxisra nagyon nem háklis. Szerintem nagyon hamar sikerélményhez lehet vele jutni, bár nem árt előtte tudni picit algoritmizálni, nem tudom, ebben mennyit segített nekem anno a logo, de következő lépcsőnek lehet jó.

Nem abból fog megtanulni szép kódot írni, az tény, de könnyen tanulható nyelv.

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Én anno enterprise 128-on nyomtam a basicet. Mindenféle köröket, négyzeteket meg ilyeneket rajzoltam ki, egy könyv volt hozzá. Na ezt nagyon élveztem, mindenképpen olyan nyelvet javaslok ahol lehet rajzolgatni.
(Sajnos később rájöttem, hogy lehet használni a játék kazettát amit kaptam hozzá, utána már kicsit elmaradt a programozás:))

A fiam az általánosban LOGO-t használt, élvezte amig be nem jöttek a stratégiai játékok.
Több olyan cikket ovastam (angol nyelvterületről), hogy Pythont választanak ennek a korosztálynak, sőt elvetemültebbek még a SQUEAK-et is kipróbálták.
Szerintem az a döntő, hogy Te miben tudsz segíteni és irodalmat adni a kezébe.
---------------------------------------------------------------------------
Környezetvédelmi nyilatkozat: Ez a hozzászólás kizárólag reciklált elektronok felhasználásával íródott.

A Squeak nem olyan elvetemültség gyerekeknek, különösen hogy ott az etoys:
http://www.squeakland.org/

De más környezetekben is vannak játékos programnyelvek:
pl. http://www.alice.org
De ez asszem idősebbeket céloz meg.

p.s: Egy 9 éves lánynak szerintem az etoys abszolút nyerő lehet.
És itt nem a gondoltam egy számot dolgokat lehet csinálni, hanem pl. a saját magad által rajzolt rajzokat manipulálni, mozgatni, abból pl. akár egy komplett játszható játékot csinálni.
Most komolyan: nem sokkal izgibb ez mint bekérni két számot? (9 éves fejjel gondolkodjatok!;)

A nyolcvanas években a számítógép nagy szó volt. Egy C64-es ára vetekedett egy zsiguliéval... az első élményem az volt, amikor leültem és beírtam valamit majd kiköpte:

Syntax Error, Ready? és villogott utána a cursor,

Örömömben madarat tudtam volna fogni. Hiszen ez a masina beszél hozzám ! -gondoltam.

Pár perc után a lelkesedésem csökkent... ez az idióta csak ezt tudja mondani?
Syntax Error, mit jelenthet?

Sajnos később megtudtam, hogy a kommunikációnk miért volt olyan egyoldalú és akkoriban a Basic nyelv volt az egyetlen. Emlékszem 2 könyvre, ami játékos formában mutatta be a gépet és a programozást és már akkor megtanultam, hogy mi angolul a csótány, mert a könyvben azzal jelölték a hibákat...

A másik ilyen nagy élményem volt amikor rajzolni tudtam egy kört programból, a többi pedig jött magától. Igaz nem nagyon értettem még de a motivációt megadta.

Szóval szerintem, ha megvan benne az a kíváncsiság és az apró "öröm", amit kezdetben tud nyújtani akkor jó úton van.

Állítólag az első szó, ami elhagyta a számat az a villanykapcsoló volt, amióta ezt megtudtam sokszor vannak rázós gondolataim :-)
---
"the further you go outside, the further you go inside"

esetleg meg a Karel lehet erdekes mint bevezetes a programozas alapjaiba - gyerekeknek.

Nekem vannak gyermekeim tudom mit tudnak és mit nem.
Elkezdeni neki egy begin-end programozást? Lehetetlen....
Magam programozó vagyok és ami egy gyereknek kell az egy játékos rendszer amivel először
az algoritmusokat tanulja meg.
Logo nem rossz, de gyereknek bonyolult programozónak semmire nem jó.
Amit még láttam az a http://scratch.inf.elte.hu/
Ez még a legnormálisabb az összes közül.

a legfontosabb a visszacsatolas
mert szamokat bekerni es osszeadni nem igazan latvanyos

http://www.ceebot.com/colobot/index-e.php

ez valami c szeru nyelvet hasznal, szerintem zsenialisak a kis robotok ahogy maszkalnak

egyebkent meg ruby-t vagy pythont vagy valami ilyesmit ajanlanek elso nyelvnek

Szerintem ruby vagy python... Az én fiam 8 évesen kezdte pythonnal mert így neki egyszerűbb volt a matek házit leellenőrizni... Nagyon egyszerű összeadásos kivonásos dolog volt, csak sok, meg egy sorozat.

Én 9 évesen windows 97hez csináltam vb szkripteket, amikkel buheráltam a windows működését, utána QBasic, később html+javascript. aztán innen csak egy lépés a PHP. A következő lépés a suliban 7.ben pascal volt 8.ban php OOP, Most meg Javat tanulok (15...)

Már említették előttem itt a Pythont és a Logot is, a Turbo Pascal is szóba került, erre a háromra gondoltam én is rögtön, így inkább most leírom azt, ami eszembe jut, ha végiggondolom:

Nyilván a cél az, hogy kezdeti programozói gondolkodásmódot alakítson ki, ezért fontos a sikerélmény, tehát
- legyen egyszerűen használható (ne kelljen mentegetni, fordítani, stb)
- legyen gyors (ne hosszú másodperceken át tartosn, mire fut)
- legyen látványos (szerintem bármi áron is, nem érdekes, ha ezért mondjk egy kihalófélben lévő könyvtárat vagy programnyelvet kell használnia)
- A nyelv amit használ, kezelje egyszerűen a számokat és a sztringeket, ha a ,,bekérem a neved és a születési évedet, plusz az idei évet és neveden szólítalak plusz megmondom mennyi idős vagy' típusú programokat meg tudja benne valósítani, szerintem már eredményes a kezdet.

Esetleg próbáljatok meg egy direkt erre a célra kifejlesztett fejlesztőeszközt, mint pl ez:

http://phrogram.com/kpl.aspx

--
return 0;

mindenképp valamilyen egyszerű scriptnyelvként is használható nyelvet. pl. scala és hasonlók.
én turbo pascal-on tanultam és bizony sokmindenben félrevitte a gondolkodásomat, alíg bírtam után az objektumorientáltságot felfogni. Szerintem alap objektumorientáltsággal nyugodtan kezdhetsz és vele párhuzamosan a procedurálisat.

Nem tudom, lehet h. csak szerintem hülyeség, de nem kellene még várni ezzel 1-2 évet? Én olyan 11-12 éves koromban kezdtem el érdeklődni a programozás iránt, pedig amióta az eszemet tudom, van itthon számítógép. Ja, és édesapám hobby coderként mindig alkotott valamit, hol c-ben, hol assemblyben, szóval volt egy kis rávezetés. :)

Amivel szerintem érdemes kezdeni, az a html, majd javascript/php. Méghozzá azért, mert a html, leírónyelv ellenére, rengeteg dolgot tartalmaz, amit a programozási/scriptnyelvek is használnak. Például a html tagek egymásba ágyazásának ugyan az a logikája, mint egy programozási nyelvben a kódblokkok egymásba ágyazásának. Vagy a tagek paraméterezése a függvények paraméterezésének felel meg. Aztán ha a html megy, hozzá lehet adni az interaktivitást javascripttel/php-val. És azért pont javascript/php, mert így a html tudásra továbbra is szükség lesz.