Asterisk kezdő kérdés

Fórumok

Adott egy Panasonic tda100-s központ. Elfogytunk a mellékekből, és elég húzós egy új kártya(160e).
Fontolgatjuk a VOIP-s átállást, de nem nagyon ismerem a területet.

Ami adott:
- 30 csatornás ISDN vonal
- 40+ mellék

Ha Asterisk-re szeretnék átállni, akkor milyen költségekkel kell számolnom?
(lehetőleg softphone-kat használnánk, nem kell analóg mellék)
- PC
- ISDN kártya (Openvox a400p?)
- más alkatrész...?

Tudnátok segíteni valami nagyon alapos doksival ami leírja az ilyen átállást h felmérhessem a helyzetet?

Előre is köszi!

Hozzászólások

erre miért kéne komplett doksi ?
Kell 1 pc, kell egy ISDN kari amilyen tetszik vagy van rá pénzed. Meg vagy IP telcsik, esetleg maradhatnak a régi analóg telcsik PAP2-vel, vagy akár softfhone.

Core2Duo T7100, 4G, Ubuntu 9.04, 2.6.31-rc5

Eddig csak sima ISDN-BRI kártyákkal foglalkoztam, vagy analógokkal. E1/T1-hez nem volt szerencsém.
A több port meg több csatorna értelemszerűen. pl.: 1 portos S0 ISDN az 2 vonal 4 portos kártya esetén ugye 4db S0 már 8 vonal. 1 portos E1/T1 kátya 30 vonal azt hiszem. Márka meg szerintem ahogy érzed, vagy bírja a pénztálcád :> lényeg hogy asterisk kompatibilis legyen. Digium kártyák azok, de van még Beronet, Openvox ból is látok asterisk hez E1 karit.

Core2Duo T7100, 4G, Ubuntu 9.04, 2.6.31-rc5

A voip-info.org rengeteg infot tartalmaz...
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

A szerveren kívül, amire az asterisket telepíted, egy PRI kártya is kell. Ha csak 1 db ISDN30-ad van, akkor egyportos.
100e+ körül van az ára.
Ja, meg kell egy kábel, amivel összekötöd az isdn-t a pri-vel.
Meg konfig.
Ajánlom az ip-telekom nevű céget, nekünk is ők csinálták.

--
Viszlát, és kösz a halakat!

Lehet, hogy jelen esetben olcsóbb megvenni a kártyát... de persze kevésbé jövőbe mutató.

A telefonközpont folyamatos 24 üzemre van tervezve, az 50e HUF pc nem feltétlen, (persze nem azt mondom, h nem megy el de...) így érdemesebb egy komolyabb (nem gyorsabb, inkább "masszívabb") alaplapot és tápot (esetleg szervert) tervezni.
Esetleg HP ML110. Persze ez csak azért, mert ha megáll, akkor megáll a cég...

Kártyák:
Analóg, többportos: kb 15e/port-tól indul. (1-4,1-8,1-24 fxo/fxs) ebből van, ami HW visszhangelnyomás.
ISDN: 1bri,2bri,4bri,8bri (az 1BRI az 'gagyi' kategória - pontosabban a 2-4-8 portoshoz képest) a 4portos kb 150e (BN4S0)
PRI: 1-2-4 PRI kb 100e -től indul

Mellékek:
használhasz IP telefont kb 15e-től
használhatsz ATA-t (kb 15e/2port) + analóg telefon
használhatsz FXS kártyát (lásd fentebb)
vagy "ipari" ATA-t, 16-32 portosat (kb 11e/porttól)

Mivel már van "valamid" így két lehetőséged van:
a) mindent cserélsz: Gép+pri kártya+40port ATA => 80+100+300 = 380e
b) elkezded az átállást fokozatosan: beteszel egy gépet a központ és a szolgáltató köze:
gép+2portos pri=80+200=280e valamint tetszőleges számú és fajtájú IP mellék.

Én az utóbbit szoktam javasolni hasonló helyzetben. Ezzel a jelenlegi központot is "felokosítod". Persze
a két központ között esetleg szűk lehet a 30 csatorna amit a Panasonic elhasznál fővonalnak és mellék-ip_mellék kommunikációra is.

Kérdezz bátran. Esetleg rendelj :-)

Szia!

Remélem élhetek konkrét javaslatokkal, a PRI Kártya nem a legolcsóbb, bár nem lesz 160e, de mire összerakod a teljes VoIPos rendszered ezt a számot jócskán túlhaladod.

Amire szükséged lesz:

Egy OpenVOX D110P
Egy nem feltétlenül túl nagy, de megbízható szerverre
Ez a HW költség, bár én javaslok hozzá legalább 1-2 db VoIP Készüléket (Linksys, Linkpro, Siemens... ami tetszik) mert az ügyvezető és a titkárnő biztosan kitér a hitéből, ha a fejhallgatót kell felkapnia a telefont. No meg az sem árt, ha a kikapcsolt gépek mellett is csörög valami.

A szoftver része asterisk 1.4 bizonyára jó az 1.6 is meg újabb, meg csillogóbb, de vannak még benne hibák, amik igen bosszantóak lehetnek. Lehet mindenféle GUI-t telepíteni Trixbox, FreePBX, Voiceone.it. A Trixbox kiemelten támogatja az openvoxot, a freepbx olyan kis kedvence a hazai voipos társadalomnak. A voiceone meg az ismeretlen aminek a fejlesztése sem nagyon halad, de 2 évvel ezelőtt ígéretesnek tünt a dolog.

A dokumentációban a www.voip-info.org a nyerő. Ez egyfajta Asterisk Biblia.

És ami kell hozzá az a rengeteg idő. Jól dokumentált, és aránylag haladós is a GUIkkal, de akkor lesz az igazi, ha az extensions.conf ban úgy álligatod a hívásszabályokat ahogyan neked tetszik.

Van egy bónusz megoldás is, Hogy a VoIP-ra váltást komolyan gondolod, és nem hibrid rendszert hozol össze. Ezzel megspórolod a PRI Kártya árát. Az ISDN30 előfizetési díját ezzel vállalva azt, hogy Te leszel az Istenkirály a cégvezetőnél aki megspórolt havi 40e-t+ némi aprót.

Ha viszont elcseszed, és nem fog menni, akkor bizony csúnyán felkolcolnak :o) Vagy nyílvánosan megégetnek, vagy...

Nagyon alapos doksi csak akkor, ha nagyon alapos kérdéseid vannak :o)

Üdv Krisz

Telefonközpont, VoIP
a NAGYOK tudásával, a kicsik rugalmasságával

Sziasztok !

Ha már így felmerült egy csomó "alap" dolog, engem az érdekelne, kinek milyen tapasztalata van különböző gyártók kártyáival, gondolok itt elsősorban : Digium, Openvox, Sangoma, Atcom. Azért érdekelne,mert a Digium az Openvoxhoz, illetve az Atcomhoz képest jóval drágább.

Segítségeteket előre is köszönöm.
Üdv.

Használok Digium-ot és OpenVox-ot is.
kb azonos arányban romlottak el a kártyák.
Mivel a kettő elvileg láb-kompatibilis (azaz eszik egymás bővítőkártyáit) el tudom képzelni hogy "Lee" elcserélte "Loo"-val a Digium-tól kapott nyáktervet, v "Loo" simán gyárt párezret fusiban :-)

Atcom az ránézésre gyengébb eresztés, Cebit-en sokkal soványabbak voltak.
Nem utolsó sorban Digium a hardware bevételei jó részét a fejlesztők "etetésére" fordítja.

Openvox kártyáival időnként előfordul h nem ismerődik fel a kártya, v a sok modulból pár, ilyenkor reset segít...
Ha ezt elfogadod (Te vagy az Ügyfeled) - én nem fogadnám el egy üzemszerű PBX esetén - akkor választhatod az olcsóbbat is.

Azaz ha egy mód van rá, én Digium-ra szoktam rábeszélni az Ügyfelet.

A kedvedért megnéztem, az Openvox kb 25-30%-al olcsóbb mint a Digium (4fxo, PCI Express esetében)
Szerintem egy nem játék kategóriájú projekten nem ezen a ~20e HUF-on fog múlni...

Ha T-Com üzleti előfizetők vagytok akkor van lehetőség IP-n csatlakozni a softswitch-hez, így megspórolhatjátok az E1 kártya költségét vagy abból a pénzből betehettek még egy node-ot High Availability-ben.

ezért ne feledd el, h ebben az esetben VoIP szolgáltatást fogsz kapni, aminek kisebb a rendelkezésre állása mint a normál telefonnak, valamint közrejátszik még az internet-kapcsolat rendelkezésre állása is!

(tudom, akinek PRI-je van, annak az internetje is bérelt vonali - a legtöbb esetben)

En igazabol nem internetes telefoniarol beszelek, hanem olyan IP alapu voice szolgaltatasrol amit kozvetlenul szolgaltato halozatan keresztul ersz el (azaz internetrol nem is erheto el). Dedikalt berelt vonal kulon voice-ra. Tobb ugyfelunknel telepitettuk, senkinek sem volt rossz tapasztalata vele, sem minosegben, sem rendelkezesre allasban. De ha az egyeni elofizetoket nezem, akkor is csak jot tudok mondani a T-rol. Az itthoni triple-play elofizetesemnel sem vettem eszre, hogy valaha is nem mukodott volna a telefon es az ismeroseim sem panaszkodtak eddig. Ne erts felre, no offense, de en nem az internetes voipstunt,voipcheap es tarsaira gondoltam.

Csak tipp: a VoIP az Voice over IP. wpeople nem internetes telefoniat emlitett. Ha barmi okbol szakad a szolgaltato fele az int... szoval a _halozati_ kapcsolatod, akkor szakad a telefon is - ez "analog" telefonnal azert messze nincs igy.
Emiatt a VoIP-nek mindenkeppen kisebb a rendelkezesre allasa, mert sokkal tobb eszkoz tud potencialisan elromlani ugy, hogy nem lehet meg a 104-et sem tarcsazni rola (es meg neted sincs). A vezetekes sima telonal azert az ilyen eset sokkal-sokkal ritkabb (peldaul hogy valaki elnyiszalja a kabeleket, az nem tul suru eset).

Nekem egyik szolgaltatoval sem voltak komolyabb problemaim, a T-tol csak azert jottem el, mert 3000+ forintot fizettem azert, hogy nezegethessem a telefont (igazabol alig vagyok itthon, a netem nem toluk volt, es nem igazan beszeltem le a Felezo dijcsomagot sem). Most a DataNet-nel vagyok, egyszer volt egy komolyabb netkieses (de telefonom akkor is volt!), 6500 korul fizetek a kettoert, amibol egy csomo lebeszelhetosegem van (amit meg mindig csak ritkan hasznalok ki).

Mondom ezt egyeni ugyfelkent.

Ceges viszonylatban azonban en ellenjavallani szoktam a T-t. Az ugyfelszolgalatuk hihetetlenul burokratikus, a reakciojuk lassu, visszahivni nagyon nem szeretnek, a T-Com es a T-Online kozott gyakorlatilag nincs informaciocsere, elvarjak, hogy az ugyfel tajekoztassa a ceg mindket felet. Nem tudom, de ha en azt mondanam a cegnel az ugyfelnek, hogy legyen kedves felhivni az ugyfelszolit, es elmondani neki ezt meg ezt, hat asszem masnap mar be se kellene mennem a papirjaimert, mert utanamvagnak. Pedig mi nem vagyunk nagy ceg...
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

No offense, de ha ez igy lenne amit mondtok, akkor peldaul a UPC lehuzhatna a rolot hiszen csak VoIP-ot szolgaltat. Meg egyaltalan miert kinalna a T-Com akkor IP tronkot az ugyfeleinek?

A masik, hogy ez nem T-online, koze sincs az internethez. Ez egy T-Com szolgaltatas, csak adott esetben nem ISDN PRI-t kersz hanem IP tronkot. Ugyanolyan csekk jon a ho vegen, mintha analog elofizetesed lenne (ugyanugy lehet 104-et is tarcsazni...). Nem hasbol beszelek, tapasztalatbol mondom hogy tobb ugyfelnel telepitettuk es nincs vele tobb gond, mint a PRI-vel. Egyebkent T-s teruleten milyen mas telefon szolgaltatoval tudsz szerzodni?

u.i. Pontosan tudom, hogy mi az a VoIP, de ma sokak szamara a VoIP=Voipstunt,voipcheap es tarsai, amivel tenyleg nem lehet segelyhivo szamokat hivni....

az egy dolog, h fel tudod hívni a 104-et de pl nem tesz eleget a segélyhívás követelményeinek (azaz nincs vésztáplálás pl - vagy kaptál mellé UPS-t ? :-)

Az h voip=voipstunt az sajnálatos. VoIPból (és vezetékes telefonból) is lehet venni minőségi és olcsó hívásirányokat. De a kettő nem ugyanaz.
Akinek fontos a MINŐSÉG (ami nem csak azt jelenti, h fel tudja hívni a másik felet, de esetleg saját számot jelez ki, nem szaggat/recseg,van support etc) az imho ki fog fizetni 1-2-3 HUF-al többet.
Szerintem nincs annál cikibb amikor egy céges hívás közben recseg - esetleg meg is áll - a hívás.

Na jo, kotozkodhetunk persze. Mondjuk, ha uzleti elofizetorol beszelunk es ha az alkozpontja nincs UPS-en akkor rovid uton agyon is vagta a segelyhivas lehetoseget aramszunet eseten. Ha meg UPS-re van kotve az alkozpont akkor elfer rajta a modem is.

De nagyon felre mentunk. Igazabol csak a temainditonak akartam jelezni, hogy van mas lehetoseg is a TDM-en kivul es jo tapasztalatom van az IP trunking-gal. Ennyi.

Attol, hogy a szolgaltatok igyekeznek tuzzel-vassal vedekezni a leallas ellen, attol meg a rendelkezesre allasa kisebb, ezt tessek belatni. Mostanaban pont az UPC-nel volt tobbszor is telefon+internet leallas (csaladi tapasztalat).
Mar ne is haragudj, de kulonbseget kell tenni akozott, hogy a tetot 1 darab szog tartja, meg akozott, hogy 10 perc tapasztalata alapjan az az 1 szog stabilan tartja a tetot. Lehet, hogy az meg 1 evig is stabil lesz, ettol azonban meg senki nem mondja azt, hogy ez egy stabil megoldas. Ha nem az idokon kezdunk el lovagolni, akkor a hasonlat nem is annyira santa.

Namarmost, addig jo neked, amig ezt hiszed. Ugyanis minden, ami internet, az a T-Online kezeben van, fuggetlen attol, kinek a logoja all a szamlan. Mi is ezzel szivtuk meg, szoval...

T-s teruleten peldaul a GTS Datanet-tel tudsz szerzodni, aki ugyan a T vonalain biztosit szolgaltatast, viszont a felhasznaloi elmeny... hat mondjuk ugy, hogy sokkal jobb. Merfoldekkel.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Rendben, legyen akkor igazad. Ugy latom nem tudom veled megertetni, hogy ez nem internet. Ez egy IP alapu szolgaltatas, semmi koze nincs a T-online-hoz. Esetleg figyelmedbe ajanlom ezt, 2006-os de az NGN trendek benne vannak: http://www.hiradastechnika.hu/data/upload/file/2006/2006_10/HT_0610-6.p…

Nem is internetrol beszelek. Egy IP alapu telefoniaban szerinted nem vesznek reszt IP alapu halozati eszkozok (hasonloak, mint az internetben)? Vagy ugy gondolod, hogy csak azert, mert te VoIP-os protokollt hasznalsz, nem pedig mondjuk HTTP-t, a csomagok maskepp tekernek a haloban? Vagy nem ertem mire gondolsz.

Amugy a halozati eszkozoket a T-Online tartja karban a T-Com haza tajan is, amennyire en tudom. Innentol szamomra kevesse ertelmezheto a "semmi koze a T-online-hoz" mondatelem.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Arra gondoltam, hogy egy olyan halozatban fognak szaladgalni az RTP csomagok, amelyekre az SLA-ban minőségi garanciak vannak kialkudva (packet loss, jitter, delay...). A T-com haza tajan a T-systems tartja karban a halozati eszkozoket, de azt hiszem ez teljesen lenyegtelen a vita szempontjabol.

A tema inditonak uzenem, amit itt leirtam felejtse el, hrgy84-nek van igaza, a jovo TDM-e. En Wildcat TE405P-vel dolgoztam eddig, siman megy zaptel(dahdi)-val hackeles nelkul.

Sajnos nem erti, hogy mirol beszelsz.

Pontosabban arrol, hogy megsporolsz egy PRI kartyat nalad (tehat kevesebb hardverrel oldod meg), egyet a szolgaltatonal. Ha droton jon, akkor teljesen mindegy, hogy IP vagy PRI, mert a droton ugyis ugyanaz az SHDSL fut, az optika meg az ami.

A halozat szempontjabol pedig mindegy, mert a switch-ekbol ugyanugy van Ethernet mint ATM, s meg az is lehet, hogy a kozpont "agya" mar softswitch, csak egy csomo dedikalt hardver van kore epitve, hogy analog es ISDN szolgaltatast tudjon szolgaltatni.

Nagyon sok lehetőséged van:

1, mindent eldobsz és tisztán voip hálózatot alakítasz ki.
Ehhez szükséged van egy Virtual PBX megoldásra és IP eszközökre a mellékekhez (számhordozás kell)
2, olyan mint az első, csak nem Virtual PBX megoldást használsz, hanem egy saját Asterisket tartasz fennt, ami csatlakozik egy voip szolgáltatóhoz SIP-en. (számhordozás kell)
3, Asterisket telepítesz, marad az ISDN30-ad. Szükséged van egy Digium kártyára (én ezt javasolom: TE120P). Szükség esetén routolod a hívásokat a voip szolgáltató felé is, ha elfogynak a csatornák.
(ebben az esetben kicsit ciki a hívószám megjelenítés - mivel nincs lehetőséged ugyanannak a számnak a megjelenítésére, mint ami az ISDN hívásoknál látszik)
4, - ... vazz már majdnem 3 van ... (mármint hajnali 3:))

Én a helyedben a VPBX-et választanám és megfosztanám magamtól rengeteg kellemetlenségtől:
- szerver vásárlás
- két szolgáltató felé előfizetés
- hívószám dilema
- szerver üzemben tartása, konfigolása (rengeteg tanulás)

www.opennet.hu-n vannak elérhetőségek. Érdemes egy telefont megejteni, valószínű, hogy nálam fog a hívás kikötni:).

Viszont nem art felkeszulni ilyesmire, mert pont az ilyen ritka esemenyek szoktak nagy bajt csinalni. En is azon a parton vagyok, hogy legyen valami belul, hogy a hazon beluli hivasok ne haljanak meg.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.