Olvasmányok 8. osztályra

Nagyobbik lányom ma hozott egy listát, a magyartanár "kiadta" a nyári szünetre a kötelező és ajánlott olvasmányok listáját.
Hát mit mondjak, kicsit ledöbbentem. Tanárnőnek régebben is voltak furcsa dolgai. Év közepén például egész magyarórán a Rózsa neve című filmet nézték, agyrém!
Nem azt mondom, hogy ezeket a könyveket nem érdemes, vagy ha úgy tetszik nem "kell" elolvasni. Nade kérdem, én 13 évesen!
Egy ekkora gyerek mit fog ebből megérteni!
Egyébként lányaim szerencsére nagyon szeretnek olvasni, órákra elvonulnak a szobába és olvasnak.
Azon gondolkodom be kellene mennem az iskolába beszélgetni a tanárnővel.
És a végére itt a lista:

Kötelező olvasmányok:
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig
Wass Albert: A funtinelli boszorkány
Shakespeare: Rómeó és Júlia

Ajánlott olvasmányok:
E.M.Remarque: Nyugaton a helyzet változatlan
William Golding: A legyek ura
John Steinbeck: Egerek és emberek
Anna Frank naplója
Robert Merle: Mesterségem a halál
Kertész Imre: Sorstalanság
J.D.Salinger: Zabhegyző
Ernest Hemmingway: Akiért a harang szól
Ernest Hemmingway: Az öreg halász és a tenger
Henrik Ibsen: A tenger asszonya
Gabriel Garcia Márquez: Szerelem a kolera idején
Tamási Áron: Ábel a rengetegben
Thomas Mann: Tonio Kröger
Thomas Mann: Halál Velencében

Hozzászólások

A 3 kötelező miatt? Az ajánlott meg ajánlott, vagy olvassa, vagy nem. Ne vedd magadra, de mostanság mindig azt hallja az ember hogy egyre több a tananyag egyre több a nyomás a gyerekeken, mindig könnyítenek ugye változtatnak. Ehhez képest egyre több a "hülye" aki írni olvasni nem tud gimnáziumban, nemzetközi felmérésben lemaradunk.

Core2Duo T7100, 4G, Ubuntu 9.04, 2.6.28

Te, en egy 13 eves gyereket a boritojat se engednem megfogni a Sorstalansagnak. Nem az a tipikus gyerekkonyv. Mas kerdes, ha valaki erdeklodik a tema irant, de kotelezoen (meg ha csak ajanlott olvasmany is) semmikeppen sem adnam fel, mert nem az a kategoria.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

+1, nálunk a tanár anno az egekig magasztalta, pedig kellett vagy két fordítás mire értékelhető lett a könyv egyáltalán (magyarról németre, és vice versa).

Inkább olvasson a gyerek W.A.-t, attól talán fejlődik a nemzeti identitás tudata.
--
http://blog.zsoc.net | http://trustno1.hu | http://www.runatabor.com
Born to be alive!

Nem tudom, ki mondta, hogy a világ összintelligenciája állandó. A népessége nő. A kompetenciákat elnézve van benne valami. :( Viszont érdekes, olvastam egyszer, hogy az átlagos intelligenciahányados monoton csökkenése az internet jelenléte mellett egyáltalán nem veszélyes, annál inkább törvényszerű. Az érv: nem kell tudnunk azt, hogy pl. mikor kezdődött a második világháború, hogyan fejlődik ki a lepke, hány bit egy bájt. Ha nem tudunk valamit: azonnal megnézhetjük. Na szépen vagyunk...

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Jaunty
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

A baj nem a tényleges, hanem a funkcionális analfabetizmussal van. Elég szomorú, hogy kis országunkban a kompetenciafelmérésekben részt vett diákok (iskola helyétől, színvonalától, mindenétől függetlenül) eredményei alapján a majdnem felnőtt korosztály több, mint 25%-ának fogalma sincsen arról, hogy mit olvasott. El tudja olvasni, hangosan is, ha kell, de nem érti.

(Édesanyám szerint azért van, mert egyre kevesebb gyerek hall esti mesét. A Shrekben meg pár éves fejjel nem keresünk konklúziót, ha senki nem kérdez rá, hogy mi is volt a tanulság. Ő pedagógus. Van igazság abban, amit mond. Tessék esti mesét olvasni a gyereknek! Rendszeresen!)

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Jaunty
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Nem csoda. Aki a tananyagokat előírják szerintem el se tudják képzelni milyen az gyerekfejjel amikor van (több) száz tv csatorna, 15-20 rádió adó plusz még az internet. Erre jönnek még rá a kötelező olvasmányok. Amikkel úgylátom még mindig úgy bánnak mintha gimi után többet nem venne könyvet a kezébe az ember. Ilyenkor utáltatják meg az olvasást pedig ilyenkor kéne megszerettetni.
Persze, hogy nem emlékeznek rá amikor amit elolvastatnak vele azt nem is értik ilyen korban, esetleg még nem is tetszik ennél fogva nem is érdekli őket. És ebből van a többség a saját példámból kiindulva.
Ezen sajnos az esti mesék sem segítenek.

Az eszem megáll! Őt még a felnőttek sem mind értik:)
"Gabriel Garcia Márquez: Szerelem a kolera idején"
______________________________

http://buthidae.neobase.hu

A lányom negyedik osztályban országos nyelvtan versenyen 3. helyezett volt. Nagyon szerette a magyart, nyelvtant is, irodalmat is.
Ötödikben jött az új tanárnő, lányom fél év alatt megutálta a magyart, mint tantárgyat. Ettől függetlenűl év végén azóta is ötös, bár valamelyik félévkor négyes volt.
Igazából nem a három kötelező miatt akadtam ki, hanem a tanárnőn.

Jéjzusisten... kicsit sok a negatív utópia... nem depressziós a tanár!? (Azt mondjuk illik hozzátenni, hogy az ajánlott 14-ből 12 fantasztikus, a maradék 2 csak nagyon jó... de azért ez tényleg korán van...)

Mondjuk én azon is nagyon néztem, amikor egy ismerősöm mesélte, hogy (hetedikesen, 12-13 évesen) jól kielemezték a Héjanász az avaront. Sok teteje lehetett annak is...

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Jaunty
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Jó a nicked. Azért remélem azt a könyvet sem 13 éves korukban adod a lányaidnak.

Egyébként meg teljesen egyetértek. Szerintem a három kötelező olvasmány sem igazán jó 16-17 éves kor előtt (tudom, a Légy jó mindhaláligot mi is ilyenkor olvastuk, de én pl. baromira utáltam, úgy éreztem, hogy soha még ilyen unalmas könyvet nem olvastam, és ma meg lehet, hogy tetszene), de az ajánlottak közül nem egyre simán 18 éves korhatárt javasolnék. (Szerintem 13 éves korban Thomas Mannt az ember egy életre megutálja, unja.) Az Ábel a rengetegben, az okés.
Vagy mehetne Jókai, Verne, az Egri csillagok (ha még nem volt), Mikszáth (szerintem ő amúgy is sokkal jobb, mint a kötelezők, talán Móriczot kivéve; egyébként tőle is lehetne az Úri muri),
Karinthy, Nagy Lajos.

Az ajánlottak egyébként szerintem gimnáziumban nagyon jók lennének; nagy előnye, hogy van benne huszadik századi világirodalom is.

Igy van, hol van a Tanenbaum: Operacios rendszerek, a Kerninghan-Ritchie C konyv, vagy a Shellcoder's handbook? Mi lesz igy a gyerekbol? :)

--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!

A sorstalanság nem tudom mit keres itt. Se nem jó könyv, se nem gyerekeknek való, Nobel díj ide vagy oda.
No rainbow, no sugar

+1
Mondjuk én néhány művet még a 18 éveseknek sem mutogatnék, köztük pár olyat sem, ami érettségi tétel... Főleg az alkoholista, drogos és szellemileg sérült szörnyszülöttek műveit.

Viszont huszonévesen olvasok néhányat, ami középiskolai ajánlott irodalom volt és soknál azt kell, hogy mondjam, hogy kár, hogy nem olvastam néhányat korábban. (Mondjuk van csapnivaló is.) Most Steinbeck van soron, épp a The Grapes of Wrath és nekem bejövős.

Nem védem (nem szorul rá).

Az lehet, hogy pl. Móricz Zsigmond jelentősebb író, mint Kertész Imre (a Nobel díj ellenére is), de azért Wass Alberttel egy napon nem említeném. Akik a Sorstalanság-ot sz@rnak minősítik, azok szerint (általában) Wass Albert nagy író (jól sejtem, hogy szerinted is?).

Személyes tapasztalatok alapján általában akik a Sorstalanságot sz@rnak minősítik, azok nem olvastak belőle egy oldalt sem, esetleg a filmet láttak... (Ami az operatőri munkát leszámítva szerintem sem lett valami fényes éke a magyar filmnek...)

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Jaunty
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Tamási áron maradhat, bár azt sem fogják túl könnyűnek találni. A többi meg... Egyszerűen nem ennek a korosztálynak valók.
Amit külön nem értek, az ez a nagy W.A.-mánia. Mindenki mindenhol olvassa. Egyszer megpróbáltam én is, de számomra csak egy másodrangú írónak mutatta a könyv. Egyszerűen nem maradt meg semmi belőle. Mindegy, ez csak széljegyzet volt.
Visszatérve: Egyes magyartanároknak az agya tényleg a végtelenben található. Érdemes, főleg többes számban bemenni és beszélni kicsit vele a könyvekről. Változtatni nem fog rajta, főleg, hogy már kiadta, de talán kicsit magába száll. Ha nem megy vele, feljebb kell menni. Ha ezektől a gyerekek nem süllyednek depresszióba, akkor vagy kötélidegeik vannak, vagy nem fogták fel.
A magyar oktatás újfentebb jól bemutatkozott...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Nem egyedi, de azért nem általánosítanék belőle... annyira nem nagy részük ilyen. Édesapám és édesanyám is tanár, nagyon sok tanárt ismerek, és azért ez nem átlagos.

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Jaunty
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

A kötelezők szerintem annyira nem vészesek. A választottat meg választani kell :-)

Annakidején az Egri csillagokon és A kőszívű ember fiain nem bírtam magam átrágni.

Ízlések és pofonok... :)
A probléma inkább azzal van, hogy a legtöbb 13-14 éves gyerek eleve tele van lekötetlen energiákkal, leginkább mennének folyamatában bárhová. Én legalábbis nem találkoztam még olyan hetedikessel, akit nagyon kellett volna győzködni, hogy menjünk sétálni/biciklizni. Ehhez Jókai eláradó leírásai, aprólékossága, lassú cselekményvezetése nem igazán illeszkedik. Van, akinek ettől függetlenül bejön, de a tapasztalat inkább az ellenkezőjét mutatja. Kellene mellé legalább egy olyan mű is, amelyik
1. Rövid (vagy gyorsan olvasható)
2. Cselekményes
3. Gyorsan érthető, értelmezhető.
4. Pozitív a kifejlete
5. Jól átélhetőek a szereplők.
Neveket direkt nem mondok, szerintem mindenki ismer/olvasott már ilyen könyvet.
Téyn az is, hogy mindenkinek más az érdeklődési köre. Éppen ezért nem igazán pártolom ilyen formában a kötelező olvasmányokat. Egyszerűbb lenne egy listát megadni, amiről mindenkinek kötelező legalább egy könyvet elolvasni. Ide aztán tényleg rengeteg kötetet fel lehetne sorolni, akár még "populáris" irodalmat is.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

+1. azt hiszem, az volt az első könyv, ahol sikerült egy nap 100 oldalnál tööbbet olvasni. Az a könyv sem tartott sokáig. Szívesen újraolvasnám, de attól tartok, másodjára jó eséllyel kevésbé tetszene – már volt erre is nem egy példa…

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

:)
ajánlott olvasmány:
- Galaxis útikalauz stopposoknak
kötelező olvasmány:
- A testbeszéd enciklopédiája

Mindkettő nagyon szórakoztató és nem is hinné az ember miket "meg nem tanul" belőle.

szülőknek, tinédzsereknek +1:
- Csernus Imre - Ki nevel a végén

--
\\-- blog --//

Hát legalább minőségi könyveket ajánlott nekik, ezt azért értékelni lehetne :) Mondjuk Wass Albertet hiába próbáltam meg megkedvelni, nekem nem jön be egyáltalán, nem is értem, miért olyan felkapott.

Egyébként én pl. 14 évesen elolvastam nyári szünetben a Varázshegyet, csak úgy, mert megláttam otthon a polcon, és izgalmasnak tűnt a címe alapján - és bár nem az volt benne, amit vártam volna, nagyon tetszett. Nyilván nem úgy értettem meg, mint pár évvel később, de a hangulata és a szereplők a mai napig élnek bennem. És annyi idegen szónak kellett közben utánanéznem a szótárban, hogy a következő években a gimis irodalomkönyvekben szereplő rengeteg izmus meg sem kottyant :)

Szerk.: felolvastam a listát az éppen érettségiző lányomnak, kissé kiakadt tőle :) Ezeknek nagy részét 10-11-es korukban olvasták.

Annyit szeretnék hozzászólni, számomra a könyvválasztás elég random stílusúnak tűnik. Van itt minden. A kérdés csak az, miért?
A felsorolt könyvekben azért akad: elmeháborodás, homoszexualitás, vulgáris kifejezések.. -persze korántsem kívánom tagadni létezésüket, csak jelzem, hogy fel kell készülnöd néhány kérdésre, amit esetleg feltesznek a lányaid, ha megértik a könyveket egyátalán.
Kérdés ugye, mi lesz a tananyag 8. osztályban? Megnézném azt a tanárt, aki komplett világirodalmat (najó, csak reneszánsztól a modernig) átveszi egy év alatt.

-
Debian Lenny

A kötelező olvasmányok többsége véleményem szerint nem annak a korosztálynak valók, akiknek olvasni kell(ene). Egy Sorstalanság 13 évesen?! Pl. ugyanez a véleményem a Kis Hercegről,amit a 8-9 éveseknek adnak fel kötelezőként...
Egyébként a 3 kötelező még elmegy ennyi idősen, de az ajánlottak...

Hm...

Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig
Shakespeare: Rómeó és Júlia
Anna Frank naplója
J.D.Salinger: Zabhegyző
Tamási Áron: Ábel a rengetegben

Ezeket elolvastam 8. végéig. Nem hiszem, hogy ez probléma lenne. Amúgy az egyik nagy regény-élményem amit szintén akkoriban 13-14 évesen olvastam, a Quo Vadis volt. :)

"Egyre több informatikusnak van nemi élete. Hígul a szakma..."

Kíváncsiságból megnéztem milyen könyvek voltak az ajánlott olvasmányok tavaly nyáron.
Kettőt csak úgy az érdekesség kedvéért kiragadnék:
Charlotte Bronte: Jane Eyre
P. L. Travers: Mary Poppins
Ezeket élvezte is a lányom, gondolom azért, mert 12 évesen ez neki való.
Innen egy év alatt eljutni a mostani ajánlott olvasmányokhoz, na ehhez nem tudok mit hozzátenni.

[off]Miért emlegetik többen azt, mit értenek a gyerekek? Egy írott történetnek nagyjából végtelen számú, méretű, alakú, stb. dimenziója van. Többször elolvasva ugyanazt a történetet az képes más és más lenni. Miért kívánalom, hogy a gyerek azt lássa, amit a felnőtt?[/off]

:)