A robogót éjszaka töltötték – kigyulladt, és leégett miatta a ház, a családtagok odavesztek.
Lakástűzben meghalt hat ember, köztük négy gyermek péntekre virradóan Újvidéken - közölte Ivica Dacic szerb belügyminiszter.
[...]
Link:
- 2058 megtekintés
Hozzászólások
#sosegyulladezki #nemveszélyes #hülyebiztos #nemtákolnakhosszabbítókígyókat #ilyenszomszédotakatokénisháthaazenyémisleég #lionakkutűzgyorsanterjed
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Robogó vagy roller? Némely országban ugyanaz a neve.
"elektromos kerékpár akkumulátora "
forrás: https://www.magyarszo.rs/kozelet/kekfeny/a.313598/Tragikus-tuzeset-Ujvi…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
annyira nincs ez szabályozva, hogy hol lehet tárolni. legyen a közelben oltókészülék ahol tárolják stb.
én simán megtiltanám, hogy lakásban tárolják.
mobil töltő miatt is égett ki már lakás nem egyszer...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Közös mindegyikben a villany tech. illetve súlyosbításként egy kb. elolthatatlan LiON vagy hasonló akku. Az utóbbi a nagyobb baj. Mert ha az egyszer meggyullad, azt nyugodtan próbálhatod eloltani. Mint halottnak a csók.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Oltókészülékeb bszhatod. Az egészet kell kompletten beledobni egy vízzel teli konténerbe.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon durva az a két liftes részlet. Ha ilyen helyzetbe kerülnék majd remélem eszembe jut, hogy inkább leszálljak ha valaki betolja a rollert.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a komoly benne, hogy ezek kb. nyugalmi állapotban is bekövetkeznek. Hol látunk olyat, hogy sokat citált dízel autók öngyulladnak állásukban? Sehol.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valójában egyáltalán nem "nyugalmi állapot"-ok ezek, csak nem látszik hogy nem az. Abban egyetértek hogy ez félelmetes.
Illik ide a mondás hogy az áram alatt levő vezeték ugyanolyan csak "más a fogása". :)
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát milyen állapotnak minősül egy LiON akku liftben való felvitele? Egy elektromos jármű leállított állapotában elvárnám a hajtóakku és az áramkörök maradéktalan megszakítását. Ha ez nem történik meg, egy gyalázatosan szar valamivel van dolgunk. Ezeket hívom én béta szaroknak.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a kapcsoló nem mechanikus, akkor érdekel, hogy hogy gondolod ennek a megvalósítását :) Hacsak nem egyszer használatos a holmi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a mérnök urak dolga, nem? Egyébként, miért lenne feltétlen baj, hogy valami egy járműben mechanikus? Ezer dolog az benne és marad is ...
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az elektromos autokban is rele kapcsolja a nagy akksit. Amikor feldugod tolteni, konkretan hallani a kattanast.
Plusz van meg szakaszolo is benne (nalam a kozepkonzol alatt).
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az elektromos autokban is rele kapcsolja a nagy akksit.
Az kontaktor vagy magyarosan mágneskapcsoló. Sima relé nem minden esetben ívoltós.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert soha senki nem halt meg meg elektromossag altal okozott tuzesetben. Ugyes trey. Vasalot, radiatort, akkutoltot, kavefozot ticsukbeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sot paksot is, vagyis mar tolna meg faszom var ? megyet.... mer az meg a dunat is futi
Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, kisgyerek. Ezek mind mehetnek becsekkolva a repülőgépen. Tippeld meg, melyik nem. LiON akku.
Tudod miért nem? Mert nem lehet eloltani. A kabinban lehetnek, ahol a személyzetnek van speciális zárt tartálya, amiben le lehet fojtani.
Hogy mi a közös, az HF.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Uncsi.
Volt valami Note 8, ami felgyujtott egy autot, negis lehet telefon, sot, power bank is a repulon a kezitaskaban.
Egy-egy rossz szeriat tekintve az akksik mar eleg biztonsagosak. A Boeingek azok, amik mostanaban elhagynak nehany alkatteszt menet kozben, megsem parancsoljak mindet a foldre.
Hogy tervezed, minden akkutuzrol fogsz nyomni egy kulon postot, vagy tombosited, es havonta kozolsz egy osszesitest?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
" negis lehet telefon, sot, power bank is a repulon a kezitaskaban."
"ahol a személyzetnek van speciális zárt tartálya, amiben le lehet fojtani."
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem a szövegértés bajnoka. Az már kiderült régen.
Szerintem érteni se érti amit írtam.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem semmi egy szemelyeskedes, amit tolsz. Ez valami ujevi fogadalom?
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az, hogy megállapítom, hogy érteni se érti, amit írok? Hogy kellene a tudomására hoznom, hogy fogalmatlan?
Próbaltam a héten többször felvilágosítani rendesen, akkor is csak a balfaszkodás jött tőle.
Most meg sértettségében koslat utánam, faszságokat beszélve.
Vagy netán te se érted, hogy mi a különbség a feladott meg a kabin poggyász közt?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most meg sértettségében koslat utánam, faszságokat beszélve
Ezt nem tudom. En valahogy nem veszem fel az ilyet, bar lehet csak nem vagyok szem elott. Bar ki tudja, hogy tenyleg faszsag volt? Eleg konnyen besertodsz.
Mindegy is.
Vagy netán te se érted, hogy mi a különbség a feladott meg a kabin poggyász közt?
Tudom. 2-3 repülőjegy ára.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En valahogy nem veszem fel az ilyet
Nem te sértődtél meg itt helyette? Mindegy is ..
Tudom. 2-3 repülőjegy ára.
Ja, jó. Másik fogalom nélküli. Szerinted itt erről van szó?
Kellemetlenül érint a nyitó, Leaf-király? Hogy próbálsz terelni róla? Félsz, hogy az asszony elhajt otthonról a villanyszaroddal?
Ahogy nézzük, van ok a félelemre. Ahogy öregszenek ezek a ramatyok, úgy lesznek egyre kiszámíthatatlanabbak.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, jó. Másik fogalom nélküli
Jol van. Ujevi fogadalom lesz ez ...
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Menekülj csak, 60%-os akkus Leaf-huszár! Éberen aludj, hogy szükség esetén menekülni tudj!
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kénytelen személyeskedni, különben bele kéne gondolnia, hogy ha egy 160Wh -ás akksi/power bank, amit még simán felvihetsz a repcsire (ez az elektromos bicajom akkujának közel fél kapacitása!) kigyullad, az mire képes. Mire előszedik a varázsdobozt és az abszolút pánikmentes utastéren oda viszik ahol már nem látni a füsttől, az már rég lukat égetett a padlóba és kiesve a gépből megoldotta a problémát. Hát nem? :-)
Ki tudja, lehet, hogy nem csupán a varázsdoboz miatt engedik fel ezeket a rettentő veszélyes eszközöket a gépre, hanem mert a repcsitársaságok kicsit jobban átgondolták a veszély valószínűségét?
Feltételezem, hogy a varázsdobozt cirka olyan gyakorisággal kellett eddig bevetni, mint a mentőmellényt, aminek a használatát tök szépen elpantomimozzák, legalábbis nem nagyon láttam arról híreket, hogy már megint bedobozoltak egy lángoló telefont a repülőn, de mindenki megnyugodhat, mert még garanciába cserélik... :-)
Szóval muszáj személyeskednie, mert különben be kéne vallania, hogy túlnyomta egy kicsit a "mindmeghalunk elektromos tűzben" attitűdöt. Ez szerintem tökéletesen érthető ok, úgyhogy nem veszem fel a dolgot. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, mi van? Ennek is utánaolvastál? Látod, nem hiába tanítlak, lesz ennek eredménye, hidd el!
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Figyelj, lehet, hogy ez most kínos lesz, előre elnézést kérek az egódtól.
Tudod, az a helyzet, hogy igen, utánaolvastam, csakhogy nem most, hanem akkor amikor meg kellett néznem, hogy mit lehet, nem lehet vinni a fedélzetre, ugyanis én is terveztem power bankot vinni.
Ha van még valami szánalmas sértegetés ötleted, told csak nyugodtan, magas lóról lehet igazán csattanósan pofára esni! :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"olyan gyakorisággal kellett eddig bevetni, mint a mentőmellényt"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyszer? Már ha itt bevetették egyáltalán, mert ahogy látom simán vízzel locsolták egy nyitott dobozban. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
" megsem parancsoljak mindet a foldre."
Minek?
Repülő még soha nem maradt a levegőben, mind lejött.
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Volt valami Note 8, ami felgyujtott egy autot, negis lehet telefon, sot, power bank is a repulon a kezitaskaban."
Kézitáskában (majdnem szem előtt), azaz nem a csomagtérben, nem a fej felett, teljesen kikapcsolva, nem szabadott tölteni sem és ezekre külön felhívták a figyelmet a gépeken.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így:
https://www.google.com/search?&q=powerbank+airlines+checked+baggage
A powerbankok kizárólag kézipoggyászban vihetők fel a fedélzetre, TILOS feladni poggyászban. A röntgenen ha kiszúrják a feladott poggyászban, nem engednek fel a gépre. Mehetsz a következővel. Azért, mert ha repülés közben kigyullad a raktérben, azt ember nem oltja el. A fedélzetre azért lehet felvinni, mert a személyzetnek van olyan fém doboza, amiben esélye van légmentesen lefojtani az ilyen eszközöket.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem érted? Minden ami akkuval megy, az szar. Trey a gőzgépre esküszik, minden egyéb ördögi, aki használja az pedig debil.
1904.04.08.
RIP Jákub.
neut @
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem teljesen. Amit fel tudok emelni és ki tudok baszni az ablakon ha nekiáll sistirizni, azzal hajlandó vagyok együtt lakni. Az a fasz meg, amelyik a házába jelenlegi biztonsági szinten levő szarokat - autó, motor, bicikli, roller whatever - visz és azzal netán családirtást követ el, számoljon majd el az utolsó óráján.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennyi. Engem is mindig savaznak mindenhol, amikor írom, h napelemes rendszerhez az akkunak külön épületet kellene csinálnom, a házamtól minimum 10 méterre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kell aggódni, az LFP akku tech-t odaadták a kínaiaknak, mert az volt a legszarabb, most meg már odáig fejlesztették, hogy a Tesla, meg mások is tőlük vesznek komplett pakkot, átszúrod egy dárdával, és 60 fokig melegszik, semmi tűz. Vagy nézd meg a Zeekr golden battery-t, az is LFP, megsütik, 2 napra vízbe rakják, úthengerrel átmennek rajta, majd berakják vissza az autóba, és megy. Ilyet bátran lehet majd venni annak is, aki fosik (A Ssangyong ami dél-koreai cég is BYD Blade akkut rak a Torres EVX-be, 10 év és 1.000.000 km garival a motor, akkura. Hol kapsz ennyit egy belsőégésűre). Amúgy 100 ból 99 elektromos autós tűznél amikor töltőn volt a töltőhely rossz kivitelezése okozza a tüzet (vékony átmérőjű vezeték, öreg konnektor).
Ettől még azt adom, hogy ilyen fiszem faszom kínai ismeretlen akkus bringa/robogó ne álljon sehol ahol veszélyeztethet bárkit. Csak ezek, meg egy modern elektromos autó nem egy kutya.
A lutoni reptéri tűzről is kiderült, hogy egy dízel okozta, ott is ment a jajgatás, hogy biztos elektromos volt :D
szerk: alább volt egy videó ahol a kutya ráharapott az akkura és az kigyulladt, na ez a nem LFP, és nekem halt meg "kolléga" külföldön abban, hogy a noti túlmelegedett az ágyon hagyva, és leégett az egész ház. (azért az idézőjel, mert egy 100e -s multi cég, csak kiküldték emailben mindenkinek, hogy vigyázzunk erre, mert ez történt.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen a litium-vas-foszfát megdöbbentően ellenálló. Présben szétnyomva sem gyullad ki: https://www.youtube.com/watch?v=t1j9TUV5coc&t=546s pedig állítólag előtte direkt 100%-ra töltötték, hogy minél látványosabb legyen. A fő baj vele, hogy 20-30%-ot buksz a teljesítménysűrűségen sok EV gyártó ezért ódzkodik tőle. Illetve hát nem tudják jól marketingelni, hogy az új modell 30%-al kevesebbet tud elmenni egy töltéssel, cserébe nem gyullad ki. Mert akkor azonnal jön a kérdés, hogy "Micsodaaaa, az eddigiek ezekszerint kigyulladnak?!"
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> A fő baj vele, hogy 20-30%-ot buksz a teljesítménysűrűségen sok EV gyártó ezért ódzkodik tőle.
Mihez kepest. Amikor en elkezdtem nezegetni (2014 tajekan), akkor atlagban 14-24kWh kozott adtak az akksikat (mitsubishi imiev, nissan leaf, stb).
2017 kornyeken mar 30kwh-nal jartunk. Aztan 2020 kornyeken 40-65kWh volt atlagban. Egy mostani 2024 friss tesztben mar 65-100kWh kozott vagyunk.
Most (2024) egy vas foszfat akksival lehet kapni:
BYD Seal 61-82kWh
Ford Mustang Mach-E 72kWh
KIA EV5 84kWh
Tesla Model 3 61kWh
En nem latom a kulonosebb lemaradast. Marmint persze, van ennel nagyobb liion, de ezeknek az akksiknak hamarosan (<5ev) elerjuk a felso gyakorlati hatarat, ami valahol 150kWh kornyeken van.
Azzal egy Horvatorszag oda-vissza megvan.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ehhez az akkupakkok tömegét is tudni kéne. A térfogat talán kevésbé számít, hacsak nem nagyságrendileg rosszabb.
Itt https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_commercial_battery_types azt írják, hogy a LiFePO 90-160 Wh/kg (2016-os és 2019-es hivatkozások alapján), itt https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery#Specifications már hivatkoznak 180-205 Wh/kg-ra (2024-es gyártói bejelentés alapján).
Ehhez képest a LiNiCoAlO-ra ugyanitt már 2016-os adatokban is 220 Wh/kg-ot írtak. Frissebb adatot hirtelen nem találtam, de felteszem, azért ezen is fejlesztettek ugyanezen időszakban.
Szóval van még mit behozni.
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért ez sem ezüst golyó...
https://insideevs.com/news/731210/lfp-battery-health-degrades-full-char…
Minél töltöttebb állapotban tartod, annál gyorsabban degradálódik. Ha 20% alatt tartod, akkor szinte fel sem tűnik :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
" Amit fel tudok emelni és ki tudok baszni az ablakon.."
Ennyi. Nem mindegy, hogy 500Kg LiIon akksi kezd el égni, vagy 3-5Kg roller akksi, vagy 50g telefon akksi. A telefont bedobom egy lábosba, ráteszem a fedőt, aztán hadd égjen. Persze tüzet ez is okozhat, ha mondjuk az ember nincs otthon és valami kütyü úgy dönt, hogy magától kigyullad.
Btw múltkor láttam egy videót, a faszi egy épület liftjében vitte magával az e-bike akksit (hosszúkás, kb kisebb táska méret). Bizti kamera rögzítette, hogy indulás után a liftben kigyullad az akksi és tűzgolyóvá változik, a faszi nem élte túl. Ez a baj ezekkel, hogy nem csak simán égnek, hanem gyakorlatilag okádják a tüzet. Nem linkelem be a videót, aki kíváncsi az X-en pl a "elevator battery explosion" kereséssel megtalálja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De ezeknek hiaba hozol észérveket, olyanokkal jönnek a LiON akku tűzre hasonlításképpen hogy "telefontöltő"
ROTFL
Ráadásul, nem csak az akku tech veszélyes, erre jön súlyosbításért, hogy az EV-sek egy része értelmi fogyatékos. Veszélyes hosszabbítók, vizes ronggyal hűtött bizronsági érzékelők ...
Grrr ... ilyen szomszéddal mit csinálsz? Imádkozol, hogy nehogy rád gyújtsa a házát ...
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Borzalmas tragédia. Úgy látszik nem teljesen hülyeség félni ettől, ahogy a másik topikba írtam is, hogy nekem egy jelentős szempont volt ez, hogy nem akartam hibrid buszt, maradtam a dízelnél. Nyilván az a 4 millió különbség az árban szintén számít.
Szertenék majd elektromos bringát is. Építsek egy szaletlit nekik mielőtt megvenném őket? Vagy elég ha nem benn a garázsban töltöm majd? Ki tudja?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Luton fél parkolóházát egy sima dízel tüze döntötte végül romba. Elvileg amúgy a plugin hibrideknél a legnagyobb az esélye a tűznek, azok a legzsúfoltabbak, megkapod mindkét világ rizikóját. Svéd tűzoltóság csinált statisztikát, náluk most eléggé felfutóban vannak az elektromos autók, és töredéke az esélye az elektromos autó kigyulladásának az akku hibája miatt, mint egy belsőégésűnek. Az biztos, hogy a hosszabbítós töltikézést el kell felejteni, otthon kell egy rendes vezetékkeresztmetszettel, fi relével, T3 védelemmel ellátott konnektor / töltőpont (attól függ, mennyit mész naponta), és kész. És ahogy fentebb írtam LFP-s akkus autóval meg aztán még baj esetén sincs baj :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elektromos bringám van, kint a lépcsőházban éjszakázik. Ha lángra kap, akkor a többi bicajt kinyírhatja, de a lépcsőház beton, vas és üveg részei valószínűleg nem fognak lángra kapni.
Két akksim van hozzá, töltésnél mindig cserélem az akksikat, és nem a vázban töltöm, hanem felhozom a lakásba. Töltés közben éppen hogy csak érezni rajtuk, hogy langyosodnak, ellenben a töltő maga az érezhetően forró, pont olyan forró mint a laptopom gyári gyorstöltője.
Az elektromos bicaj topicokban ahova járok, ott sosem volt még téma a biciklitűz, szóval nem hiszem, hogy olyan gyakori eset, mint amit Trey összehallucinál róla a kattintások érdekében. De rákérdezek, mert ki tudja, lehet csak azért nem téma, mert akit érintett, az mind egyből porrá is égett az összes szomszédjával együtt. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es mi ez a topik?:) Link?
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyáltalán nem titok:
https://prohardver.hu/tema/re_elektromos_rasegitesu_kerekparok/friss.ht…
TLDR: eddig a válaszok szerint senki nem tapasztalt emiatt tűzesetet. Az egyedüli kormos hozzászólás egy mikrohullámú sütő kigyulladásáról szólt, de ezt csak halkan írom, nehogy Trey rákattanjon uborkaszezonban és sorra hozza a mikrós tűzeseteket... :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én se vagyok nyugodt, mert mobil töltő és légkondi is okozott már tüzet. Be kéne tíltani az villamos áramot.
Ja angliában meg egy hűtő miatt pusztult el sok ember egy sokemeletes panelben.
Amúgy szomorú, de nehogy az derüljön ki, hogy szomszédtól csórták az elektromos bicikli töltőáramát és inkább a kábelezés volt a gond.
Színes vászon, színes vászon, fúj!
Kérem a Fiátot..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kicsit ide tartozik, de én a melóhelyen évek óta úgy használom a mobil és a laptop töltőmet, hogy az asztalon lévő elosztóban egy kis kapcsolós konnektor van, egy ehhez hasonló buta állat: https://lumenet.hu/stilo-kapcsolos-dugalj
És ebbe van bedugva a töltő, ami így csak akkor van áram alatt, ha én is ott vagyok. Miért? Mert ezek a kínai gyorstöltők melegednek mint az állat, és fosok, hogy egy anyaghiba, vagy egy fellazuló forrasztás miatt akár éjszaka is elkezdhet szikrázni, amikor pedig nincs is rajta terhelés.
Valószínűleg felesleges para, de másfél gombóc fagyi árát nekem megéri a nyugalom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En ezt szeretem:
https://www.ikea.com/hu/hu/p/koppla-4-iranyu-foglalat-2-usb-porttal-feh…
Regen vilagitott a kapcsoloja, de mar vagy 2 eve arultakon nem. Konyhaban is ilyen van (fejjel lefele), es innen megy ami konyhaba mennie kell (botmixer, vizforralo, szendvicssuto, stb).
A rajta levo toltot is hazsnalom lassu toltesre. Bevalt.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"csak akkor van áram alatt, ha én is ott vagyok" Szerintem sokkal biztonságosabb, ha fordítva csinálod, és a munkatársak égnek el, nem te. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Trey, egyébként szerinted milyen lenne a helyes jogi szabályozás? Azokra a Li-ion elemes közlekedési eszközökre, amelyek kézzel nem mozdíthatók. Roller ugye határeset, de egy bicikli, motor vagy autó egyértelműen ott ég le, ahol kigyulladt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A többi is. Ha egyszer kigyulladt egy lion akku, nem tudod kidobni az ablakon. Legalábbis én nem vagyok felkészült hogy vasnyelű lapát, azbeszt kesztyű és társai legyenek a lakásban
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekes, hogy poroltót többen tartanak otthon/autóban. Ezek után az általad soroltak sem lennének indokolatlanok.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért egy telefon akksi méretű tűz kezelhetőbb, mint egy több kilós bringa/robogó/roller vagy többszáz kilós autó akksi. Előbbit bedobod a mosdókagylóba, vagy lesöpröd a padlóra és ráborítasz egy lábost, ha jobb ötleted nincs.
Egy autó akksi meg a tűzoltóknak is kihívás (ez is most volt):
"Cikkek tömegei jelennek meg a dél-koreai EV-garázstüzekről és azok következményeiről, a várható szigorításokról. A helyi kormány szeretné megnyugtatni az embereket, akik a közbiztonságért aggódnak – az i-re a pontot egy Incshonban történt, augusztus 1-i EV-garázstűz okozta, ahol a mélygarázsban egy Mercedes-Benz spontán kapott lángra, majd óriási károkat okozott és rengeteg sebesült, füstmérgezett embert is el kellett látni. A Farasis Energy akkumulátorokkal szerelt autó tüzét nyolc órába telt eloltani, 140 autó égett ki, sok lakót a fenti lakásoktól evakuáltak.
...
A szakértők emlékeztetnek: az EV-tüzek alapvetően más típusúak, tovább tartanak és nehezebb eloltani ezeket, ráadásul újra lángra kaphatnak az eloltott tüzek. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A telefonakku méretű tűz abban az esetben kezelhetőbb, ha nincs egyéb éghető anyag a közelében, valamint ott vagy, amikor a tűz keletkezik, és pár percen belül kezelni tudod a helyzetet. Ha viszont továbbterjed, akkor már házi eszközökkel esélytelen, függetlenül az akku méretétől.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"A telefonakku méretű tűz abban az esetben kezelhetőbb, ha nincs egyéb éghető anyag a közelében, "
Ha meggyújt valamit, akkor is kezelhetőbb, pl poroltóval, ahogy normál esetben is próbálnál eloltani egy kezdődő konyhai, vagy más lakástüzet. A lényeg röviden: a méretéből adódóan legalább van esélyed.
Egy több kilós, tüzet okádó e-bike akksi viszont már nehezen kezelhető. A közelébe sem tudsz menni. Eszembe nem jutna ilyet a lakásba hozni, tárolni, tölteni. Az autó akksi méret meg megint más dimenzió.
"valamint ott vagy, amikor a tűz keletkezik"
Nyilván. Ha nem vagyok ott, akkor természetesen b*szhatom, de ez bármi más által okozott tűzre vonatkozik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Felsz az elektromossagtol?
A kovetkezo a gozmozdony lesz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, kubi. A félkész EV-tech-től és az emberi butaságtól. Részletek itt:
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az, az meg jobb. Az emberi butasag terben es idoben mindenhol ott van, amig van hozza alany.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát, bízzunk benne, hogy sosem lesz egy telekszomszédod, feletted, alattad, melletted levő lakásban lakó, amelyik jó bulikának tartja majd az EV-jét megbuherált hosszabbítókon keresztül, megbuherált védelmi érzékelők mellett töltikéztetni :D
Tudod, a tűz nem áll meg a telekhatáron vagy a falaknál ;) Főleg nem ilyen kibaszott száraz időben.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szar lehet egész nap ezen rettegni.
Figyelj, küld egy postacímet, és rendelek oda neked egy ilyet, grátisz: https://www.trefatrafik.hu/leszarom-tabletta-natur
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hja, külön iparágak épülnek ezekre a "rettegésekre". Úgy hívják az egyiket, hogy biztosító, termékük a biztosítás. Biztosan ok nélkül léteznek :D
Egy baj van csak velük: ha a kölköd, apád, anyád, macskád, kutyád elég, nem biztos, hogy vigasztalni fog a pénz, amit utánuk kapsz. Ha jó volt a biztosítás, talán az elültetésüket betakarja.
Nézd a jó oldalát: hamvasztásra már valószínűleg nem kell majd költeni egy becsületes LiON-tűz után :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Abban igazad van, hogy a biztosító nem ok nélkül létezik, de nem a Li-Ion akkuk veszélyessége hívta életre őket, elvégre pár ezer éve már létezik a biztosítás fogalma. Asszem Hammurabi, de most nincs kedvem utánanézni, úhygogy lehet, hogy tévedek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
South Korea to advance EV battery certification scheme after fires
TLDR: a sorozatos EV tüzek után a dél-koreai kormány az EV akkukra cenrtifikációs programot vezet be valamint megköveteli az autógyártóktól az akkuk beazonosíthatóságát.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert ha lepapirozzuk, akkor mindenki megnyugodhat.
A papir minden hianyossagot betakar.
Azert egy mercedes benz elektromos autonal nem hinnem, hogy a papir hianya lett volna a gond.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A li-ion akku valóban hordoz magában veszélyt, amit jelenleg nem igazán tudunk kezelni. A mennyiség (tömeg, kapacitás) alapján történő veszélyességi fokozatba sorolás egy logikus irány, ezzel jól lehet csökkenteni az impaktot, ha már a bekövetkezési valószínűségre nincs ráhatása az egyszeri felhasználónak.
Ennek a technológiának a jövője szerintem ugyanaz, mint a gyufának, elvégre abból is volt dörzsölésre gyúló, sőt, még ma is lehet kapni, pedig jóval veszélyesebb, de poén. (Nekem is van ilyenem)
Azonban Irinyi óta van biztonsági gyufa, ami ugyanolyan szépen ég, azonban nem gyújtja fel a vonaton utazó egyszeri cowboy csomagját, hiszen minden kornak megvoltak a veszélyes cuccai, amiről cikkeztek, ha felgyújtott valamit út közben.
A ló harap, a benzin robban, az akksi ég, közlekedni veszélyes. De ezzel riogatni elég uncsi, ezt nemsokára Trey is belátja majd, és akkor jön a majomhimlős sztorival, hogy abba is mindmeghalunk, bolond meg majd kontráz rá egyet, és közli, hogy gyurcsány, vagy valami hasonlóan frappáns érvet. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem feltétlenül. Ha a bevizsgálást tényleg elvégzik, destruktív módon alkatrész szinten szétbontva egy példányt, akkor sok égbekiáltó disznóság láthatóvá válik. Akkor rengeteg, életveszélyes szintig költségcsökkentett szart nem lehetne forgalmazni.
Szerintem itt sokan ismerik ennek a cseh fószernek a videóit, pl. https://m.youtube.com/watch?v=Auu-i43qzOc hobbiból/szórakoztatásból lényegében pont ezt a bevizsgálást csinálja. Vagy pl ez: https://m.youtube.com/watch?v=AGuJTTOSUgc Vannak itt "érdekes" megoldások és ez csak telefontöltő. Ha egy elektromos roller vagy bicikli vagy robogó töltője van hasonló stílusban megoldva, akkor semmi csodálkoznivaló nincs egy lakástűzön.
Hasonló volt a probléma az akksikkal is, talán pont a Samsung kigyulladós tabletjénél, mikor kiderült, hogy valami gyártástechnológiai lépést konkrétan kihagytak, egy szigetelőfólia teljesen hiányzott a tűzveszélyes akksikból.
Ellenpéldának, hogy milyen is lehet egy jó akksi: https://youtu.be/t1j9TUV5coc?t=546
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a sorozatos EV tüzek
Hogy miiiiiiiiiiiiik???????? da fuk am i reading???
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fogalmunk sincs hogy vajon tényleg az akku gyulladt-e ki - és nem esetleg sokkal valószínűbben a hosszabbító v a konnektor esetleg a töltő...
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazából q mindegy, ha egyszer ott van benne egy mondjuk 500kg akku, amit csak úgy lehet eloltani, h az egész autót elleped vízzel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, valóban mindegy, hogy a tech. szar vagy a használói félnótások, a 6 halott, az 6 halott.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem nagyon nem mindegy, mert a problémáknak egész más megoldása van.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi? Elvégeztetsz majd PÁV szintű EV-kezelői tanfolyamot az összessel, aki azt akar venni?
Vagy mire gondolsz?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Esetleg adjanak a gyártók bizonyítványt arra, h eskü, ez nem gyullad ki? :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sok millió dolláros szupersportautók (nem EV, hanem "rendes" motoros) is legégnek olykor sima városi forgalomban (nem verseny terhelésen), pedig azt mind kézzel, és nem kínában készítik és csak benzinkúton kell tölteni, otthon nem... Szerintem ott sincs leírva, hogy ilyen nem fog előfordulni.
De ezek alapján tiszta szerencse, hogy nem tud mindenki venni, mert mennyi család veszne oda, tuti mind kigyulladna.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mégegyszer leírom: benzines/díel autót el tudnak oltani a tűzoltók. EV esetén az egészet vízbe kell tenni. Nem mindig opció.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"benzines/díel autót el tudnak oltani a tűzoltók"
Elméletben. A gyakorlatban meg tökmindegy, hogy melyikhez nem ér oda tűzoltó, abban az első 5, max 10 percben amikor még érdemes rálocsolni bármit is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem csak az az érdekes, hogy menthető-e vagy nem (igen, a dízel sem menthető ha már 10 perce ég), de nem kell ott dekkolni a tűzoltóknak 8 órán keresztül és locsolni, vagy spéci felszereléssel vízbe meríteni, hogy ne okádja a tüzet maga köré.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem okádja a tüzet, sőt nem is lángol akkor már csak szimplán ég. Láttam egy REX-es i3-at leégni (a tüzet eredendően nem a meghajtó akku okozta). Miután a kocsi porrá égett már nem volt láng csak az akku maradt ami továbbra is izzott. Abban az állapotban nálunk már engedték, hogy elhaladj mellette miutánn az út széléről odébrakták pár méterrel. Itt falun ástak neki egy gödröt telerakták vízzel beletették majd otthagytak 1 kocsit felügyeletnek.
u.i.
Láttam közvetlen közelről belsőégésűt is égni (kívülről). Kb 10 perc alatt porrá égett csak a váza maradt. Kb 10 perc volt mire a tűzoltők kiértek az M7 érdi csomóponthoz. Addigra már egy kis helyen a zajvédő fal is lángra kapott mellette.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
tl;dr:
Tehát a tűzoltóknak ott kell dekkolniuk mellette.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen ott voltak ketten felvigyázónak 1 kocsival. Az utat csak kb fél-egy órára zárták le. Az a protokoll, hogy megvárják amíg teljesen kiég és kihűl. TV stáb nem volt helikopterrel, meg autópályalezárás, ez nem "Amerika" 🤣
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még mindig nem érted, de szerintem ezt már direkt csinálod, mert nem hiszem, h gyengeelméjű, vagy diszlexiás lennél.
A probléma, h hiába locsolnak rá bármit, a li-ion tűz az nem alszik el. És "oltás" után még napokig visszagyulladhat. Csak úgy lehet biztonságban tudni ilyenkor, ha elmeríted az egész autót. A kutyát nem érdekli az, h leég az autó, meg mi marad belőle, az a tulaj anyagi kára.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem gyullad vissza napokig ezért hűtik merítéssel.
Amint kompletten kiégett és kihűlt onnantól már oké.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sok millió dolláros szupersportautók (nem EV, hanem "rendes" motoros) is legégnek olykor sima városi forgalomban
Mutass olyat, amelyik otthon állásában gyullad ki.
Hja, igen. Ezeket nem tankolják otthon. Kevesebb velük a probléma. A probléma, hogy a villany nem játék. Az háztüzek egyik leggyakoribb oka. Amikor a villanyozás kontárkodással párosul (gyakran), akkor meg kifejezetten életveszélyes.
Látsz te olyat gyakran, hogy valaki ICE autót tankol otthon a garázsában, miközben nyílt lánggal hadonászik mellette? Kb. ez felel meg a tákolt hosszabbítós EV-töltésnek.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk fel kellene hívni az emberek figyelmét (úgy általában, nem csak villanyrobogó vásárláskor), hogy ha 60 éves alulméretezett, tervgazdaságban készült alukábel van a házban, csavarós bizosítékkal (fémpénzzel behelyettesítve a betétet), lelazult konnektorokkal, akkor nem kellene semmit beledugni a konnektorba már, nemhogy nagy fogyasztású eszközt sok időre.
Elképesztően sok lakástűz van, a cigizés közben elalvástól a parázs kipattanáson, villamos hálózat meghibásodásán át a kéretlenül felrobbanó illegális petárda-csomagig és mág sorolhatnánk.
Ebből kiemelni, hogy egy esetben akkumulátoros közlekedési eszköz is érintett volt a tűzben (nem a tűzvizsgálat eredményét közölték még), és ezt úgy beállítani, hogy egész biztos az akkuja gyulladt ki... Hát...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ez minden egyes EV használati kézikönyvében bold-dal van szedve. Nem néztem, de csodálkoznék, ha nem így lenne. Felelősséglehárítás miatt biztosan így van (még egy filléres párátlanító készülék mellé is kaptam egy olyan tacepaot, hogy ne dugjam hosszabbítóba, pedig az áramfelvétele fél amper se volt).
Tán még a töltőcsatlakozónál is van warning, de erre nem esküszöm meg. Mindjárt megnézem!
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Áh, végre eljutottunk odáig, hogy bizonyítékkal támasztottad alá azt amit rajtad kívül mindenki elfogad, hogy nem az EV -vel van gond, hanem a hülye felhasználókkal. Köszönjük! :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem pajti, mindegyikkel gond van. A félkész EV technikával és a félnótás használóikkal is.
Szívesen!
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
EV-nél valszeg nem fél amper szaladgál, szerintem abszolút valid a figyelmeztetés.
Sajnos az ember annyi ilyen felelősségáthártós baromságot is kap (amit fent írtál) hogy ezekre már nem is figyel, pedig itt tényleg kéne.
Tényleg érdemes odafigyelni és rendszeresen ellenőrizni hogy minden oké-e.
Én pl. az amúgy minősített XBS márkájú 3f aljzatot (amit anno a jóképességű villanyszerelő felrakott) b@sztam a kukába mert nem bírta a 3x16 töltést (pedig 3x32 a speckója elvileg).
Vettem egy normálisat, normális belsővel, na az tök hideg.
Sok baj van ezen a téren, minden szinten.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudom, nem engem kerdeztel, de rnivel nyakunkon a kanikula es felek, hogy kigyulladok mint egy EV, betaktam a hutobe negy doboz alkoholmentes meggyes sort.
De ha megint elissza elolem a gyerek, felrobbanok mint egy ICE! :-)
De addig is olyan bekes nyugalommal figyelem Trey vergodeset, ahogy ezek a tuzoltok a benzin szallito tartalykocsi langolasat... A tartalykocsi rossz! Ertem? :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kerülni, amíg megfelelően és biztonságosan nem lehet használni. + Imádkozni, hogy a szomszéd ne gyújtsa fel a házakat.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudom h a jogvédők elküldenek a picsába de én egy "uncertified" location-nél nem engedném 10A-nél jobban tölteni.
2.3kW elvileg egy hajszárító/forraló is lehet.
3.5kW egy fázison, 11kW három fázison már tud veszélyes lenni ha agyatlan a tulaj.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem tudom, itt ezt mondják:
- Electric vehicles are 20 times less likely to catch fire than ICE vehicles.
- Approximately 60% of EV battery fires are caused by thermal runaway in the battery.
- The failure rate of lithium-ion batteries is estimated to be 1 in 40 million if used correctly - overcharging, overheating and other issues may increase this risk.
én nem érzem magam veszélyben... sosem töltöm 90% fölé, gyorstöltést alig használok, nem garázsban tartom, stb.
szerk: ami meg az elektromos biztonságot illeti: a múltkor be volt dugva egy sima USB kábel a hosszabbítóba... a jack vége szabadon, a fa asztalon... az is rendesen megfeketedett... mondjam-e, hogy ez is közel volt a tűzhöz?
most lehet mondani, hogy igen, mert olcsó, kínai kábel... EU-ban vásárolt termékkel adták...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem kell occó kínait venni, meg kell venni a minőségi cuccot!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jótanács: bármi kigyulladhat, bármelyik ház leéghet. Éjszaka, alvás közben nem fog kb. senki felébredni a még csak kezdődő vagy terjedő tűz pattogására.
Ha tudtok, tegyetek fel hő és füstérzékelőt az otthonotokba!
disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni