Na ha valami, akkor ez aztán túl van árazva. Egy nevesebb (nem csúcs, csak beazonosítható, pl. Merdia, Cube, KTM, stb..) gyártótól származó random pedelec 1.2-1.5mFt környékén kezdődik. Suntour villával, alsó polcos váltószettel és fékekkel. Maga a technlógia és az elv nagyon jó, de az árazás egy vicc. Persze ennek ellenére viszik mint a cukrot. Sokszor látom, hogy ugyanazon gyártó nem elektromos modellje ezeknél jobb felszereltséggel megvehető 400eFt környékén, és a hasonló (vagy akár ugyanolyan) felszereltségű elektromos változat meg 2mFt. Szóval +1.6m-ért van benne egy 500Wh-s akku, egy öklömnyi motor, pár szenzor, vezeték, meg egy kis elektronika.
Cserében jóval karbantartás igényesebb, mert ugye 2-3x-os erővel tépi a láncot, váltót, fogaskerekeket. Viszont a gyorszáras alkatrészek miatt jól lezárni is kb esélytelen.
Nem feltétlenül. Használati mód kérdése. Igen, van olyan, aki a váltó helyett csak a rásegítési fokozatot nyomja, egyébként meg full erőn használja, mondván, a motor elbírja. De pl. nekem is van, megnéztem a múltkor a láncot, messze van még a problémás szinttől, és a lánckerekek kopása általában összefügg a láncéval, szóval még pár évig nem kell cserélni várhatóan. Ráadásul a kerék nem gyorszáras, hanem átütős, de egyébként mindegy, gyorszárasból sem jellemző, hogy annyira kilopnák a kereket. Annak idején egy ismerőstól olvastam egy trükköt: ha csak egy lakatod van, akkor a vázat az első kerékkel zárd össze, így azt nem tudják kivenni, a hátsót meg a lánc miatt már nehezebb ügy, nem szoktak vele foglalkozni. (hátsó kerekes agymotoros ebike esetében persze más szempontok vannak)
Egy hagyományos lánc elég egy hagyományos biciklire 6-8000 km-re. Ezzel szemben az elektromosra való láncok tudnak 2000-2500 km-t. Persze ez nagyban függ attól, hogy mennyire nyúzod. Persze szét lehet baszni 1000 km alatt is, akkor már költséges. De ha mondjuk 2 évre elosztva nézed, akkor már "nem drága" 2 évente venni egy újat. Fogaskoszorút meg mondjuk 4 évente.
Az ebike-omon egyelőre kb. 1800 km-nél járok, láncnyúlásmérővel nézve még a 0,5-ös kopásjelző is messze van, elvben 0,75-nél még lehet úgy cserélni, hogy nem viszi magával a lánckeréksort. Ez alapján nagyon úgy nézem, hogy lesz ez 3-4ekm is. (a tartalék lánc már megvan egyébként, de nincs szükség rá)
A feleségem e-bike-ját is mondhatnám, az szíjhajtásos, agyváltós, a CDX szíjhajtás kb. 30ekm-t bír, szóval ott még van egy kis tartalék :)
Cserélni csak idő. Mindennel együtt nem több 10 percné (ebben már benne van a csere utáni kézmosás is :)
Ami általában nehéz dolog: tartós legyen és könnyű. Ráadásul a sebességfokozatok növelésével a láncok egyre keskenyebbek, nyilván azonos erőhatásra jobban kopik egy 12 sebességes lánc, mint egy 6-os.
Ahogy a fokozatszám növelése precízósabb váltókat és váltóbowdeneket is igényel.
hollandiaban tekertem, ott mindenhol agyvalto van, mert jo. azota is csak azt hasznalok. annyival nem dragabb, mint amennyivel jobb.
persze, a lanccsere 15-20 perc (mert ki kell engedni a kerek-anyakat is, aztan meg vissza - ahhoz tartozik fekkar meg valtobovden is, meg utana egyenesre kell allitani - ido, ido ido), aztan a hatso fogaskerek siman 30-40 is megvan, mert ott meg a gumit is le kell engedni, hogy kiferjen a kerek a V fek meg a patkolakat resein.
De ez az ido csak akkor, ha mar mostansag csinaltam. Mivel atlag 1-2 evente kell egy ilyen, elfelejtem/kijovok a gyakorlatbol, ami dupla ido. Szinten dupla ido, hogy kvazi mindig belefutok valami szopatosba; ez nem ertem, miert van, szerintem az amator kerekparszerelo lelkem miatt, de komolyan, mindig akad valami, amit kifelejtek vagy nem passzol.
Szoval szumma eleg macera kerekpart szerelni, lehetne ezt sokkal egyszerubben es/vagy tartosabbra csinalni.
Nekem par ezer km utan eddig az osszes lanc megnyult. De lattam gyari lancot kerekparon, ami meg mindig ugyanaz 10+ km-el (es massziv terhelessel - 3 kereku cargo bike). Mi a titok?
40 évig el lehet lenni egy lánccal, főleg, ha csak a faluban használja valaki rövid utakra. Itt sem az idő számít, hanem a megtett távolság. Ha megtesz évente 100 km-t, akkor még 40 évre sem jön ki sok. Na meg egy mezei egysebességes bringán gyakorlatilag a teljes elkopásig el lehet használni egy láncot.
A Pinion legfőbb baja, hogy hagyományos kerékpárvázra nem lehet feltenni. Szíjhajtást sem, ahhoz szét kell fűrészelni a vázat. Nyilván vannak szíjhajtásra tervezett bontható vázak, de nem túl gyakran.
Ha megnézed egy agyváltó+szíjhajtás árát, akkor láthatod, hogy az alsó kategóriában esélytelen elterjednie. A legtöbb ember (a gramm méregetőkön és a versenyszerűen bringázókon kívül kb) az alsó kategóriából választ kerékpárt.
A kínaiak ha ráállnának a Pinion koppintásra vagy az agyváltós gépekre mindjárt lemenne az ára.
Nem hiszem hogy drasztikusan többe kerülne gyártani egy egyszerűbb agyváltós gépet egy láncváltósnál. Szimplán méretgazdaságossági kérdés ez szerintem.
Hajrá. Nekem szimpatikus a Pinion. A szíjhajtás is, van is a családban szíjhajtásos bicikli. Sajnos az ebikie-Pinion együttállás a jelenlegi ebike-piac felső szegmense, az egyelőre előrendelhető ilyen jellegű kerékpár alsó szintje 2,1M, ami egy trekking-jellegű e-bike esetében erősen a felső szegmens, a hasonló (Pinion-hajtásos) MTB-k meg inkább a 3-4 MFt sávba esnek. Szóval nyomulnak, de nem a tömegáron.
Ha agyváltó, vagy fixi, akkor is be tudsz tenni egy láncfeszítőt, és probléma megoldva. Egyszerűbb a kereket is kiszedni, hiszen tudsz engedni a láncon. Nekem így van, működik, szeretem.
Lánccseréhez minek bármit is kitekerni? Patentszem kinyit, lánc le, másik lánc fel, patentszem berak. Ha nem pantentszemes, akkor meg láncbontó és stift.
V-fék - ahogy más is írta - kiakasztható, egy mozdulat (nekem tárcsa van egyébként, ott nem ügy). Patkólakat az ezek szerint jó dolog :)
Patkólakat: nekem AXA van, és tényleg jó, Kerékcserekor sose volt gond, hogy nem fér át a kerék, ezt nem is értem.
Illetve mivel a vázhoz van rögzítve, ezért nem kell gondolkodni, cipelni pluszban, ott van. (van még egy másik szimpatikus feature, nekem "retaining", ami annyit jelent, hogy ha nyitva van, akkor nem lehet a kulcsot kivenni, szóval azt sem felejted el (és nem kell a kulcskarikára még pluszban rátenni sem, mindig ott van a bicajon).
Azért ez a 30k-s olajcsere periódus csak nagyon optimális esetekben valós. Nézd meg, hogy mennyi ilyen-olyan erre visszavezehető probléma jön elő mondjuk 100k km-nél. A másik, hogy egyre spécibb, drágább olajak kellenek ezekbe.
Inkább 20-25, persze az sem kevés, de hát valamit valamiért, ezzel a részével szerintem nincs baj. Nyilván ha valaki ilyet vesz, az nem egy országúti karbonvázas csodabringához méregeti a súlyát, más a célcsoport, a hajtás meg úgyis megoldja azt a plusz súlyt.
Ezért is mondom, hogy más a célcsoport, hegyre pl. teljesen elegendő, szóval mtb-knél remek dolog, nem véletlen hogy pár gyártó már nem is gyárt sima mtb bringát, csak elektromost (najó, ebben benne van vastagon a fent vázolt zsíros profit is). Felfelé nem kérdés, hogy miért jó, lefelé meg nem a rásegítés 25km/h-s limitje lesz a gond, hanem hogy legyen jó fék. Városban, munkába járni, ügyet intézni, ahol nem a sportolás a cél, csak a hatékony és olcsó (haha) közlekedés, szintén elég.
Van amúgy s-pedelec is, csak az smkp-nak minősül, szóval hozza annak minden velejáróját (felszereltség, bringaúton nem használható, jogsi, stb..).
járok ilyennel országúti túrázni, dombra fel/le, munkába, erdőbe is; az én tapasztalatom az, hogy egyértelmű előny az emelkedőn rásegítés, illetve hogy nem izzadsz meg munkába menet, sík terepen viszont jobban haladok a simával, illetve farönkön/vízmosáson szívesebben emel át az ember egy 11kilóst :) hullámvasutas túrán pedig már azért nézegeted 60km felett a pálcikákat, hogy kitart-e hazáig :)
Nekem az a tapasztalatom, hogy ha csak 25km/h körüli sebességgel tekerek a hagyományos bringán, akkor nem izzadok meg. Ha nyomom neki, és megpróbálom az autók sebességét tartani, zöldhullámot elérni, akkor viszont megizzadok erősen.
disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.
El kell szomorítsalak, 400k környékén szinte semmit nem tudsz már venni. Nagyon elszálltak a komolyabb bringák árai, nem csak az elektormosoké. Ráadásul ha csak az 500 Wh-s akkunak megnézed az árát, az már hozza a különbség felét.
Azért ez nem teljesen igaz, múlt héten segítettem ismerősnek, 400-ért találtunk KTM és Merida mtb-ket (új, boltban, számlával, garival), ebben az árban volt RockShox levegős villa, Shimano Deore M5100 váltó, stb.., vagy ezek környékén valami. A pontos kombinációkra nem emlékszem, mert volt 4-5 opció, azt sem tudom melyiket választotta végül (csak chateltünk), de arra amire neki kell, teljesen korrekt és vállalható bringa volt, még több is mint kéne :)
Amik megvannak még, ez volt az egyik: link Erre meg a "komoly érdeklődés" miatt kapott egy 450-es árat: link (ezen már XT váltó van). A KTM-et nem találom így hirtelen, de arra néztem rá, hogy elektromosban ugyanezzel a felszereltséggel 2m...
Tényleg indokolt a gyártó részéről az a +1.6m? A Decahtlon miért tud adni hasonló configot 800-ért? Amikor bringás topicban megkérdeztem, akkor két indokot tudtak írni: nem értek hozzá, azt kell venni amit ők mondanak, meg hogy nem divat már ez a VÁZGEOMETRIA, tehát hülye aki megveszi. Anno meg is vettem, (akkor még ennél is olcsóbban), tehát hülye vagyok, de ennek ellenére azóta is örömmel használom (Rockrider E-ST900, Brose hajtás, RockShox levegős villa, stb..), néha ugyan összerezzenek, hogy nem divatos a vázgeometria, de kibírom valahogy :) Amúgy értem, hogy jobban néz ki a vázba rejtett akku, de hát ha 1.2m marad a zsebemben, akkor azért elnézegetem ezt is.
Négy éve vettem egy Cube gravel bringát, egy évvel korábbi modell volt, ezért tudtam megvenni 350-ért (a majdnem ugyanolyan tárgyévi modell 420 lett volna). Azóta pedig volt egy Covid, ami az áruhiány miatt eszméletlen módon felnyomta a biciklik árát. (A Covid járvány első pár hónapjában kb. 800eFt-ért kapható országúti két évvel később kb. 1,2MFt lett)
MTB-t nem használok, ahhoz nem tudok hozzászólni. De az itteni linkeiden már látszik, hogy kezd visszaállni a biciklik ára (ez viszonylag új jelenség), legalább a kifutó készleteket 50eFt környéki árengedménnyel adják. Erre elektromosan soknak tartom a 2M-t, ha tényleg azonos felszereltség. Nagyjából 1-1,2 lehetne rá reális maximum. De mindig vannak divatok, és a divathullámba eső kerékpároknak extra ára van, jelenleg ez a gravel (még mindig), meg a különféle e-bike-ok.
Nem csak hogy visszaállni kezd, de egy bringaboltos videójába futottam bele a minap, ahol nagyon sírt a fickó, hogy csökken a kereslet, és az egésznek ellene dolgozik az a gyártás, ami a covid után most kezdte beérni magát, és rá is tettek egy lapáttal az akkori megugrás miatt. Tehát egy nagy hullámban már le lett gyártva egy csomó bringa, a kereslet meg lecsengőben van. De annyira nem mélyedtem bele, várjuk ki a végét.
E-bike kapcsán is azt látom, hogy hónapok óta pörgetik a hirdetésekben ugyanazokat a bringákat, de nem nagyon viszik.
Amúgy az e-bike árazást nem kötekedésből írtam, te sokkal jobban benne vagy a témában, milyen indokokat látsz mögötte? Nekem sehogy nem fér a fejembe, hogy hogy jönnek ki ezek az árak a gyártóknak. Nyilván nagyon könnyű rámondani, hogy éhesek, és viszi a piac ennyiért is, de gondolom azért nem ilyen egyszerű. Ott tartunk most, hogy ha tényleg szeretnék egy igazán tetsző pedelecet, és nem akarnék semmilyen csalódást a gyengécske fék, alsó polcos váltó/teleszkóp/stb.. miatt a vásárlás után, akkor úgy 2-2.5m-et kellene rá költeni, és ez még hardtail, és casual/hobbi használatra alkalmas gép csak. Persze elvi dolog, nem akarok ilyet venni, van már, és elégedett vagyok vele.
Csak nézd meg jobban mit tud az az öklömnyi motor. Egy Bosch Performance Line CX tud 85 NM nyomatékot, ami több mint egy GSX-R1000 nyomatéka 9000 rpm fordulaton. Szóval azért van benne erő és mérnöki munka is. Ez már nem a 2000-es évek elektromos "suhanó" kategóriája.
Akkor állj majd magyarázni, ha értelmes penetrációja lesz az összes forgalomban levő autó közt, mert ez még szabad szemmel nem látszik. Amire itt recskázol, az nagyon szép. Majd kivárjuk, hogy mire lesz kézzelfogható eredménye.
Nalad mi az "ertelmes penetracio"? 99.9%? Mert ugye azt mar tudjuk hogy nalad a 40-50% az meg a "nem letezo" dolog (ha eppen azzal akarod igazolni a sajat elkepzeleseidet) :D
A sajat logikad alapjan gondolom nincs "ertelmes penetracioja" es "szabad szemmel nem latszik" a Linux (~3%), a Fidesz (legutobbi felmeres es a valasztasok alapjan 45-50% korul), Magyarorszagon a motorkerekpar (~5%), stb.
Es leszel szives belinkelni azt ahol en "recskaztam erre", ugye. Vagy nalatok igy mondjak ha valaki gondolkodik? :)
Tehat akkor sem a Linux, sem a Fidesz, sem a motorkerekpar nem egy tenyezo :D
"Tipped, hogy mikor lesz ennyi (évszám)?" - utalok tippelni. De most csak a te kedvedert egy kicsit gondolkodhatunk.
Az EU-ban az autok atlageletkora 12 ev. Ez azt jelenti hogy 12 ev mulva a 2023-as auto lesz az "atlag", tehat addigra varhato a 20% kornyeki osszarany (amiben nyilvan bennevannak a zsir uj autok meg a 30-40 eves OT-k is).
2035-tol mar csak elektromos szemelyautot szabad majd arulni az EU-ban, ez pont 12 ev mulva lesz. Onnantol hogy nem lesz opcio sem uj autokent a benzin/dizel, nyilvan gyorsan elkezd noni az arany.
Ha nagyon tippelnem kene, akkor az 51%-os elektromos szemelyauto arany az EU-ban szerintem 2040-2042 kornyeken mar siman lehet realis, beleszamolva hogy az akkutechnologia es az infrastruktura is szepen fejlodik, a benzin meg egyre dragabb lesz.
De ez tenyleg csak laikus tipp :)
Akkor most a kedvemert tippeld meg te, hogy mikor lesz 51% a desktop szamitogepek piacan a Linux reszesedese.
hm ez erdekes kerdes, tetszik a "12 ev mulva" szamolasod is, de megis azt varnam, hogy addigra mar magasabb lesz 20%-nal az arany. Lehet, hogy az atlagos eletkor zavar? vagy a median nem ismerete?
Amugy ha latnank egy auto korfat, akkor abbol meg jobban lehetne becsulni.
Ha mindig új autóba ülsz át akkor miért nem az új autó statisztika érdekel? Amúgy ha érdekelne, rájönnél, hogy emiatt lehetséges, hogy szűkülni fog a benzines kínálat... ( ami már érint közvetetten téged is).
A market share az újonnan forgalomba helyezettekre vonatkozik. Ez "market" share, azok az autók amiktől te beszélsz nem a marketen vannak hanem az utakon. Magyarul a regisztrált gépkocsikon belüli arányról beszélsz. Amúgy kifejezőbb lenne a meghajtásonkénti megtett km arány. Pl te benzines kocsid a statisztikádban ugyanúgy egy mint az én BEVm de én ötször annyi km-t teszek meg mint te évente.
A te felhasználási profilodra a jelenlegi paraméterek mellett jobb egy benzines. A kevés km miatt soha nem dolgozná le az árkülönbséget egy azonos BEVhez képest de ez nem azt jelenti, hogy egy más felhasználási profilúnak nem éppen egy BEV lenne a jó választás.
A market share az a piaci részesedés. Mennyi van az utakon. Amit te (meg néhány spin doctor) itt erőltetsz, azt úgy hívják a negyedéves/éves jelentésekben shipments, vagyis leszállított egységek.
Amúgy kifejezőbb lenne a meghajtásonkénti megtett km arány.
Nem, azért mert mellébeszél az, akinek válaszoltam. Javaslom nézzen meg mondjuk egy szakmába vágó szerver, pc, okostelefon piaci elemzést mondjuk az IDC-től. Mert szemmel láthatóan nem érti, hogy mit jelent a market share, meg az x időszakban (pl. 2023Q1) shipped units.
Már sejtem hol tévedtél meg. Az IT nehezebb terep, főleg a más termékek mellé csomagolt szoftvereké 😊 Ezt ne vetítsd vissza egy teljesen klasszikus piacra mint az autók piaca.
A böngészőknél és az operációs rendszereknél speciális jelentése van a piaci részesedésnek, mert nehezen mérhetőek. Ezért nézik az aktuális használatot jobb hijján de ez az üzleti világban inkább a speciális kivétel mint az általános szabály.
Gondoltam megkérdezem mit mond erre a ChatGPT. Ezt mondta:
The term "market share" is a widely used business term that generally refers to the percentage of total sales or usage within a specific market that is captured by a particular company or product. This term is applied across various industries, including technology.
However, when discussing operating systems, particularly in the context of computing, you may also hear the term "usage share" or "market share" interchangeably. In the case of operating systems, "usage share" specifically refers to the percentage of users or devices actively using a particular operating system.
The reason for this terminology might stem from the fact that operating systems are not always sold directly to end-users in the same way that products like smartphones or software applications are. Instead, they are often bundled with hardware or provided by default with a device.
For instance, Microsoft Windows is commonly pre-installed on many PCs when they are purchased, which means users don't directly "buy" the operating system. This makes it more appropriate to talk about the usage share rather than market share.
In contrast, terms like "market share" are often used for products or services that are sold directly to consumers or other businesses, and the competition is more about the direct purchasing choices made by those consumers or businesses.
Ja hát ha ilyen egyszerűnek gondolod. (Rosszul) Leírtam miért mások ezek (OS, Böngésző). Az IT-ban pl a HW piac sem a telepített bázisról szól, de még a szoftverek sem: https://www.statista.com/outlook/tmo/software/worldwide (bár itt már bejönnek az előfizetések amik megintcsak megkavarhatnak)
Hoztál egy kivételt (egy másik iparágból), de a kivételt kivetíteni nem okos.
Kezdjük ott, hogy a böngészőknél lehet-e mérni az eladásokat? Az új (vagy a használt) autóknál lehet-e ugyanezt mérni?
egy 100+ eve fejlesztett technologiarol beszelunk, amihez 80-100 evnyi gyartastechnologiai fejlodes tartozik.
EV-nel ez 30 es 10-20 ev.
Nyilvan nem lesz ott, ezert nem is ertem, miert dobsz be egyaltalan ilyen statisztikakat. a fu meg a fold 98%-an zold, es?
A masik. Amikor kristalygombot bamulsz, nem a jelent kell nezni, hanem a trendeket. 10 eve meg 0.2% volt; ez alapjan 10 ev mulva 20%+ lesz. Es valszeg a te popod alatt is ilyen fog zummogni. 10 ev nagy ido am. Ha van 5 szabad perced, engedd szarnyalni a gondolataid, hogy mi is volt 2013-ban es mi van most. Na, kb. ugyanez lesz 2033-ig.
Es valszeg a te popod alatt is ilyen fog zummogni. 10 ev nagy ido am.
Reméljük, hogy nem lesz iagazad. Neki a 4000km/év használattal, nem autó kell hanem bicikli! Nem szeretnék ilyen 300km/hó tapasztalatú sofőrökkel találkozni at utakon!
Az első gázgyárak 1800 évek elején kezdtek ipari mértékű gázvilágítást kiépíteni, nálunk akkor még olaj volt a menő, itthon 1850 körül kezdődött meg a gázlámpás világítás, azonban a Párizs világkiállítás (kb 150 éve) után folyamatosan kezdett átállni a világ elektromos világításra. Ez hazánkban megint picit később az első világháború idején kezdték meg az átállást, de még a második háború idején is volt itthon gázvilágítás :)
El tudom képzelni mennyi ilyen hozzászólás volt, hogy bezzeg milyen kicsi a villanyvilágítás elterjedése és mindenki látta mennyire így van :)
A történtek és a fenti hozzászólás között csak a véletlen műve ha összefüggést lát bárki :)
Persze, nagy történet. Mindeközben a szarrá lőtt Ukrajnában sötétben üldögélnek az emberek. Mert tudod, amíg van villany, addig van. Amikor nincs, akkor nincs. Nem akkor van baj, amikor nincs, hanem akkor, amikor van.
Mit lehet az ilyennek kívánni? Menekülj az ukrán háború elől egy 140 km hatótávú villanyautóval :D :D :D
Ha állna a garázsban Ukrajnában egy EV és egy ICE, azért én lehet, hogy inkább egy 1200-es Ladával indulnék nyugatra, nem egy 140 km hatótávú EV-vel :D
Ennyit az erőltetett tanmeséidről.
Ha rám hallgatsz, otthon a kamrában azért vész esetére tartasz pár szál gyertyát vagy petróleum lámpát. Arra az esetre, ha nem lenne villany :D :D :D
Ami azt illeti én sem bízom EV-ben hosszú távú vagy ad-hoc jellegű dolgoknál. Főleg az én felhasználási területe mautóra nem annyi, hogy városon belül tesco, meg havonta egyszer elmegyek pécsre és ráérek töltögetni.
Már ha találok töltőt ugye. Az EV ellenében nagyon sokat nyom, hogy kevés a töltő állomás, és nem 5p a töltése, mint mondjuk egy benyásnál. Ha megy gyorsan kell reagálni nem opció, hogy várjál a kocsi töltőn van éppen... Ehhez nem kell egy háború, hogy legyorsuljak egy atomrakétát esetleg, elég csak annyi, hogy jön éjjel a telefon, hogy vidéken halódik a rokon. A lényeg van olyan élethelyzet ahol szoríthat a cipő, mert kéne a kocsi, és éppen lóg a töltőn. Az meg nálam elfogadhatatlan, hogy 10+ milliót kifizetek egy autóért, de majd ő megtervezi az útvonalamat töltőtől töltőig, és ha nem úgy mész akkor be tudsz csipődni. Úgyhogy egyetértek ennek még mindig sokkal nagyobb a füstje mint a lángja. Értelmesen akkor lesz miről beszélni ha eléri a 25%-ot a részesedésük (ez még jó esetben is 15 év) é a technológia megugorja, hogy kb. annyira lesz macera tankoklni mint a benzinest ráadásul minden bokorban van töltő. Jelenleg inkább státusz szimbólum és a gazdaságilag kicsit olyan mint a napelem. (Konkrétan osztasz szorzol, hogy a EV plusz felárát mikorra hozza vissza a sok kedvezmény amit jelenleg adnak. Hozzáteszem ezeket már most kezdik kivezetni. ) És igen a kedvezmények. Szépen kezdik tyúk lépésenként kivezetni őket. Én úgy saccolom még 3-5 év mire a most Ev-t vásárlónak már nem lesz megtérülési ideje, kifizet sok pénzt, de már belefut, hogy elhalnak a kedvezmények rá, és egyszerűen nem jön vissza. Mert sokan erre pályáznak EV ügyben, hogy fenntartani olcsóbb. Nem lesz ez mindig így. Én messze nem temetem a benzineseket/dizeleket. Még azt sem tartom kizártnak, hogy 15 év múlva rájönnek, hogy ez annyira nem volt jó ötlet. De majd kiderül. Az EV-ben van potenciál nem kevés, de nem így. És főleg nem ilyen áron. Én azt szoktam mondani, hogy oké, semmi gond lesz villanyautóm, mondom a címet hová lehet lerakni adom a benyás kulcsát. Semmi gond. De ezért én biztosan nem verem magamat évekig hitel rabszolgaságba, mert annak átverés és nem kicsit :) Persze: szerintem...
Pontosan így gondolkodom én is. Láttam én már karón varjút. Bizonyítson, aztán majd meglátom. Az is lehet, hogy veszek egyet majd hobbi autó #2-nek. A havi 5 ezer futásra. :D
Kinn voltam a kutyával most, csávó kinn üldögél a sarkon a töltőn egy BMW-ben és amíg tölt kényszerből laptopon videót néz :D Ja, most nyár van. Nagy buli lesz majd ez -20 fokban ... :D
Végül is... megfelelő élethelyzet mellett lehet autóban is semmit* tenni pár órát... éjszakai életmód, távmunka, rugalmas munkaidő, nyugdíj, pénzügyi függetlenség, vagyon... :D
Mégis mi ez a megtérülési idő fétisetek? Az A3-nak hol van megtérülési ideje? Egy saját lakás mikor térül meg? Egy Rolex óra mikor térül meg? Nem befektető a vásárló, hanem fogyasztó! Innentől fogva nem lehet komolyan venni egyetlen érvedet sem! Persze az A3-on megtakarított pénzt kincstárjegyekbe rakod mi? Mégis milyen marhának kell ahoz lenni, hogy jövedelmedet oda add az államnak, és nem magadra költsd el? Minek melóztál, ha holnap belépsz a konditerem ajtaján és a fejedre esik egy súlyzó?
Ja, hogy akkor a házad mellé is lehet cigány putrit, akkugyárat építeni, hiszen nem baj, ha nullázza az értékét, hiszen a pereputtyod feje felett így is lesz tető, nem?
Persze, nagy történet. Mindeközben a szarrá lőtt Ukrajnában sötétben üldögélnek az emberek.
Ilyenkor derül ki mennyire elfogytak az érveid. Hint: A téma itt a haladás, az eladott autókról szóló statisztikával bemutatva. Ne aggódj, brümöghetsz majd az új kínai EV-dben és kerek lesz a világ.
Pedig neked kell új EV-t venned, mert a hanyatló nyugat az elhibázott brüsszeli szankcióknak köszönhetően nyilván nem tud, mondjuk már ugyis ehenfagytak :D
Túlnyomó többségben levedlett nyugati autók közlekednek az utakon. Majd 8-10 év múlva kéne ezeknek a nyugati BEV-eknek lecsorognia hozzánk, de addigra már valószínűleg használhatatlanok lesznek.
Hozzászólások
🍿
De nem Magyarországon, problémás még mindig vele a töltés és egyébként sem megy 1000km-t. Ráadásul defektes lesz a finneknél.
Németország: 31,7% BEV és 27,6% Petrol.
Ott nem akarják 1000km-re vinni a pisit, és a gumik is bírják a kavicsot!
De így akkor sok handrás lesz az utakon. Nem baj?
Nem tudják, mi az igazi:
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/09/25/elektromos-bicikli-olaj-es…
Na ha valami, akkor ez aztán túl van árazva. Egy nevesebb (nem csúcs, csak beazonosítható, pl. Merdia, Cube, KTM, stb..) gyártótól származó random pedelec 1.2-1.5mFt környékén kezdődik. Suntour villával, alsó polcos váltószettel és fékekkel. Maga a technlógia és az elv nagyon jó, de az árazás egy vicc. Persze ennek ellenére viszik mint a cukrot. Sokszor látom, hogy ugyanazon gyártó nem elektromos modellje ezeknél jobb felszereltséggel megvehető 400eFt környékén, és a hasonló (vagy akár ugyanolyan) felszereltségű elektromos változat meg 2mFt. Szóval +1.6m-ért van benne egy 500Wh-s akku, egy öklömnyi motor, pár szenzor, vezeték, meg egy kis elektronika.
Cserében jóval karbantartás igényesebb, mert ugye 2-3x-os erővel tépi a láncot, váltót, fogaskerekeket. Viszont a gyorszáras alkatrészek miatt jól lezárni is kb esélytelen.
Nem feltétlenül. Használati mód kérdése. Igen, van olyan, aki a váltó helyett csak a rásegítési fokozatot nyomja, egyébként meg full erőn használja, mondván, a motor elbírja. De pl. nekem is van, megnéztem a múltkor a láncot, messze van még a problémás szinttől, és a lánckerekek kopása általában összefügg a láncéval, szóval még pár évig nem kell cserélni várhatóan. Ráadásul a kerék nem gyorszáras, hanem átütős, de egyébként mindegy, gyorszárasból sem jellemző, hogy annyira kilopnák a kereket. Annak idején egy ismerőstól olvastam egy trükköt: ha csak egy lakatod van, akkor a vázat az első kerékkel zárd össze, így azt nem tudják kivenni, a hátsót meg a lánc miatt már nehezebb ügy, nem szoktak vele foglalkozni. (hátsó kerekes agymotoros ebike esetében persze más szempontok vannak)
Vigyél hozzá egy hurokkábelt is, ennek sok súlya nincs, én így zárom az első részt (nem pedelec-en, és nekem van a bicajon patkózár).
Persze, de nézd meg kicsit részleteiben.
Egy hagyományos lánc elég egy hagyományos biciklire 6-8000 km-re. Ezzel szemben az elektromosra való láncok tudnak 2000-2500 km-t. Persze ez nagyban függ attól, hogy mennyire nyúzod. Persze szét lehet baszni 1000 km alatt is, akkor már költséges. De ha mondjuk 2 évre elosztva nézed, akkor már "nem drága" 2 évente venni egy újat. Fogaskoszorút meg mondjuk 4 évente.
Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @
Az ebike-omon egyelőre kb. 1800 km-nél járok, láncnyúlásmérővel nézve még a 0,5-ös kopásjelző is messze van, elvben 0,75-nél még lehet úgy cserélni, hogy nem viszi magával a lánckeréksort. Ez alapján nagyon úgy nézem, hogy lesz ez 3-4ekm is. (a tartalék lánc már megvan egyébként, de nincs szükség rá)
A feleségem e-bike-ját is mondhatnám, az szíjhajtásos, agyváltós, a CDX szíjhajtás kb. 30ekm-t bír, szóval ott még van egy kis tartalék :)
ott majd az agyvalto esik szet, hacsak nem rohloff, de szervizelgetni azt is kell
Meglepően sokáig elmegy még a Nexus is, Rohloffról nem is beszélve.
csak cserelni is ido+penz... azon komolyan csodalkozom, hogy miert nem csinalnak tartosabb alkatreszeket/hajtaslancot?
autonal is anno 3000 km-enkent volt kotelezo olajcsere, ma meg 30.000; igazabol gond nelkul megoldhato lenne, csak valamiert nem csinaljak.
pedig amennyibe kerulnek ezek a kerekparok (vs. autoalkatresz), lehetne tartosabb.
Cserélni csak idő. Mindennel együtt nem több 10 percné (ebben már benne van a csere utáni kézmosás is :)
Ami általában nehéz dolog: tartós legyen és könnyű. Ráadásul a sebességfokozatok növelésével a láncok egyre keskenyebbek, nyilván azonos erőhatásra jobban kopik egy 12 sebességes lánc, mint egy 6-os.
Ahogy a fokozatszám növelése precízósabb váltókat és váltóbowdeneket is igényel.
hollandiaban tekertem, ott mindenhol agyvalto van, mert jo. azota is csak azt hasznalok. annyival nem dragabb, mint amennyivel jobb.
persze, a lanccsere 15-20 perc (mert ki kell engedni a kerek-anyakat is, aztan meg vissza - ahhoz tartozik fekkar meg valtobovden is, meg utana egyenesre kell allitani - ido, ido ido), aztan a hatso fogaskerek siman 30-40 is megvan, mert ott meg a gumit is le kell engedni, hogy kiferjen a kerek a V fek meg a patkolakat resein.
De ez az ido csak akkor, ha mar mostansag csinaltam. Mivel atlag 1-2 evente kell egy ilyen, elfelejtem/kijovok a gyakorlatbol, ami dupla ido. Szinten dupla ido, hogy kvazi mindig belefutok valami szopatosba; ez nem ertem, miert van, szerintem az amator kerekparszerelo lelkem miatt, de komolyan, mindig akad valami, amit kifelejtek vagy nem passzol.
Szoval szumma eleg macera kerekpart szerelni, lehetne ezt sokkal egyszerubben es/vagy tartosabbra csinalni.
Patkó, V féket ki lehet akasztani, nem kell gumit leengedni, kb 1 mozdulat.
Tartósat meg engedd el, itt az a cél, h könnyű legyen. Amúgy ha viaszolod a láncot ahogy kell, akkor 30-45ekm-t simán tud a hajtás.
Nekem par ezer km utan eddig az osszes lanc megnyult. De lattam gyari lancot kerekparon, ami meg mindig ugyanaz 10+ km-el (es massziv terhelessel - 3 kereku cargo bike). Mi a titok?
A titok: jobb minőségű lánc használata, megfelelő áttétel használata, és a lánc lehetőség szerint tisztán tartása.
Nagyanyám szovjet "temetőbe járósán" 40? éve ugyanaz a lánc van. Semmi baja. :). Igaz vagy 3x vastagabb a mostani láncoknál.
A most éppen divatos 11x1 meg 12x1 hajtásokon a vicc kategória eleve a lánc vastagsága.
A legtöbb embernek ( a gramm méregetőkön és a versenyszerűen bringázókon kívül kb )elég lenne agyváltó+szíjhajtás ami kb örök élet meg egy napig tart.
De érdekes módon a pinion rendszer (középagyváltó) sem terjed, 2014-es cikk:
https://bikepro.hu/pinion_a_sebessegvaltas_jovoje_avagy_a_jovo_sebesseg…
Ugyanazt érzem a kerékpároknál mint a VHS vs BETA esetében. A szar megoldások terjedtek el és maradnak velünk sokáig... :)
hint: olcso
A betas hasonlatod meg sz*r. :) https://www.youtube.com/watch?v=hGVVAQVdEOs
40 évig el lehet lenni egy lánccal, főleg, ha csak a faluban használja valaki rövid utakra. Itt sem az idő számít, hanem a megtett távolság. Ha megtesz évente 100 km-t, akkor még 40 évre sem jön ki sok. Na meg egy mezei egysebességes bringán gyakorlatilag a teljes elkopásig el lehet használni egy láncot.
A Pinion legfőbb baja, hogy hagyományos kerékpárvázra nem lehet feltenni. Szíjhajtást sem, ahhoz szét kell fűrészelni a vázat. Nyilván vannak szíjhajtásra tervezett bontható vázak, de nem túl gyakran.
Ha megnézed egy agyváltó+szíjhajtás árát, akkor láthatod, hogy az alsó kategóriában esélytelen elterjednie. A legtöbb ember (a gramm méregetőkön és a versenyszerűen bringázókon kívül kb) az alsó kategóriából választ kerékpárt.
A kínaiak ha ráállnának a Pinion koppintásra vagy az agyváltós gépekre mindjárt lemenne az ára.
Nem hiszem hogy drasztikusan többe kerülne gyártani egy egyszerűbb agyváltós gépet egy láncváltósnál. Szimplán méretgazdaságossági kérdés ez szerintem.
Az e-bike-ok esetében pl már nyomulnak.
Hajrá. Nekem szimpatikus a Pinion. A szíjhajtás is, van is a családban szíjhajtásos bicikli. Sajnos az ebikie-Pinion együttállás a jelenlegi ebike-piac felső szegmense, az egyelőre előrendelhető ilyen jellegű kerékpár alsó szintje 2,1M, ami egy trekking-jellegű e-bike esetében erősen a felső szegmens, a hasonló (Pinion-hajtásos) MTB-k meg inkább a 3-4 MFt sávba esnek. Szóval nyomulnak, de nem a tömegáron.
Ha agyváltó, vagy fixi, akkor is be tudsz tenni egy láncfeszítőt, és probléma megoldva. Egyszerűbb a kereket is kiszedni, hiszen tudsz engedni a láncon. Nekem így van, működik, szeretem.
Lánccseréhez minek bármit is kitekerni? Patentszem kinyit, lánc le, másik lánc fel, patentszem berak. Ha nem pantentszemes, akkor meg láncbontó és stift.
V-fék - ahogy más is írta - kiakasztható, egy mozdulat (nekem tárcsa van egyébként, ott nem ügy). Patkólakat az ezek szerint jó dolog :)
Patkólakat: nekem AXA van, és tényleg jó, Kerékcserekor sose volt gond, hogy nem fér át a kerék, ezt nem is értem.
Illetve mivel a vázhoz van rögzítve, ezért nem kell gondolkodni, cipelni pluszban, ott van. (van még egy másik szimpatikus feature, nekem "retaining", ami annyit jelent, hogy ha nyitva van, akkor nem lehet a kulcsot kivenni, szóval azt sem felejted el (és nem kell a kulcskarikára még pluszban rátenni sem, mindig ott van a bicajon).
Azért ez a 30k-s olajcsere periódus csak nagyon optimális esetekben valós. Nézd meg, hogy mennyi ilyen-olyan erre visszavezehető probléma jön elő mondjuk 100k km-nél. A másik, hogy egyre spécibb, drágább olajak kellenek ezekbe.
a linkglide elmeletileg pont ezert szuletett meg, a 30k pedig inkabb 10k
Melyik autónál 30K a csereperiodus? Erről már leszoktak a gyártók, nem? Az enyémnel legalábbis (2019) 15 K a szervizintervallum
Pl. Skoda
természetesen használatnak megfelelően értékel/mér/saccol valamit az computer és annak megfelelően állítja be a hátralévő km-t/időt
normál használat mellett 20-25e km a csereperiódus
A helyzet távolról sem olyan rossz mint közelről...
és ~30kg össztömeg :)
Inkább 20-25, persze az sem kevés, de hát valamit valamiért, ezzel a részével szerintem nincs baj. Nyilván ha valaki ilyet vesz, az nem egy országúti karbonvázas csodabringához méregeti a súlyát, más a célcsoport, a hajtás meg úgyis megoldja azt a plusz súlyt.
>> a hajtás meg úgyis megoldja azt a plusz súlyt.
25km/h-ig, aztán felette megkapom a középmotorosnál a plusz belső ellenállást és a plusztömeget a nyakamba
Feltéve hogy EU konform a bringa. Ma egy futár majdnem letarolt simán 50-60 körüli tempóval, azt tuti nem izomból tekerte ki
Ezért is mondom, hogy más a célcsoport, hegyre pl. teljesen elegendő, szóval mtb-knél remek dolog, nem véletlen hogy pár gyártó már nem is gyárt sima mtb bringát, csak elektromost (najó, ebben benne van vastagon a fent vázolt zsíros profit is). Felfelé nem kérdés, hogy miért jó, lefelé meg nem a rásegítés 25km/h-s limitje lesz a gond, hanem hogy legyen jó fék. Városban, munkába járni, ügyet intézni, ahol nem a sportolás a cél, csak a hatékony és olcsó (haha) közlekedés, szintén elég.
Van amúgy s-pedelec is, csak az smkp-nak minősül, szóval hozza annak minden velejáróját (felszereltség, bringaúton nem használható, jogsi, stb..).
járok ilyennel országúti túrázni, dombra fel/le, munkába, erdőbe is; az én tapasztalatom az, hogy egyértelmű előny az emelkedőn rásegítés, illetve hogy nem izzadsz meg munkába menet, sík terepen viszont jobban haladok a simával, illetve farönkön/vízmosáson szívesebben emel át az ember egy 11kilóst :) hullámvasutas túrán pedig már azért nézegeted 60km felett a pálcikákat, hogy kitart-e hazáig :)
Nekem az a tapasztalatom, hogy ha csak 25km/h körüli sebességgel tekerek a hagyományos bringán, akkor nem izzadok meg. Ha nyomom neki, és megpróbálom az autók sebességét tartani, zöldhullámot elérni, akkor viszont megizzadok erősen.
disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.
Mindnyájan más kondiban vagyunk. Van akinek a stabil 35 sem izzasztó, más meg 10 perc gurulásban meghal.
Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @
Átlag bringásnak elég a 25, főleg, hogy azt tartósan, kényelmesen tudod hozni. Aki ennél gyorsabban megy rendszeresen, maradjon a hagyományosnál.
El kell szomorítsalak, 400k környékén szinte semmit nem tudsz már venni. Nagyon elszálltak a komolyabb bringák árai, nem csak az elektormosoké. Ráadásul ha csak az 500 Wh-s akkunak megnézed az árát, az már hozza a különbség felét.
Azért ez nem teljesen igaz, múlt héten segítettem ismerősnek, 400-ért találtunk KTM és Merida mtb-ket (új, boltban, számlával, garival), ebben az árban volt RockShox levegős villa, Shimano Deore M5100 váltó, stb.., vagy ezek környékén valami. A pontos kombinációkra nem emlékszem, mert volt 4-5 opció, azt sem tudom melyiket választotta végül (csak chateltünk), de arra amire neki kell, teljesen korrekt és vállalható bringa volt, még több is mint kéne :)
Amik megvannak még, ez volt az egyik: link Erre meg a "komoly érdeklődés" miatt kapott egy 450-es árat: link (ezen már XT váltó van). A KTM-et nem találom így hirtelen, de arra néztem rá, hogy elektromosban ugyanezzel a felszereltséggel 2m...
Tényleg indokolt a gyártó részéről az a +1.6m? A Decahtlon miért tud adni hasonló configot 800-ért? Amikor bringás topicban megkérdeztem, akkor két indokot tudtak írni: nem értek hozzá, azt kell venni amit ők mondanak, meg hogy nem divat már ez a VÁZGEOMETRIA, tehát hülye aki megveszi. Anno meg is vettem, (akkor még ennél is olcsóbban), tehát hülye vagyok, de ennek ellenére azóta is örömmel használom (Rockrider E-ST900, Brose hajtás, RockShox levegős villa, stb..), néha ugyan összerezzenek, hogy nem divatos a vázgeometria, de kibírom valahogy :) Amúgy értem, hogy jobban néz ki a vázba rejtett akku, de hát ha 1.2m marad a zsebemben, akkor azért elnézegetem ezt is.
Négy éve vettem egy Cube gravel bringát, egy évvel korábbi modell volt, ezért tudtam megvenni 350-ért (a majdnem ugyanolyan tárgyévi modell 420 lett volna). Azóta pedig volt egy Covid, ami az áruhiány miatt eszméletlen módon felnyomta a biciklik árát. (A Covid járvány első pár hónapjában kb. 800eFt-ért kapható országúti két évvel később kb. 1,2MFt lett)
MTB-t nem használok, ahhoz nem tudok hozzászólni. De az itteni linkeiden már látszik, hogy kezd visszaállni a biciklik ára (ez viszonylag új jelenség), legalább a kifutó készleteket 50eFt környéki árengedménnyel adják. Erre elektromosan soknak tartom a 2M-t, ha tényleg azonos felszereltség. Nagyjából 1-1,2 lehetne rá reális maximum. De mindig vannak divatok, és a divathullámba eső kerékpároknak extra ára van, jelenleg ez a gravel (még mindig), meg a különféle e-bike-ok.
Nem csak hogy visszaállni kezd, de egy bringaboltos videójába futottam bele a minap, ahol nagyon sírt a fickó, hogy csökken a kereslet, és az egésznek ellene dolgozik az a gyártás, ami a covid után most kezdte beérni magát, és rá is tettek egy lapáttal az akkori megugrás miatt. Tehát egy nagy hullámban már le lett gyártva egy csomó bringa, a kereslet meg lecsengőben van. De annyira nem mélyedtem bele, várjuk ki a végét.
E-bike kapcsán is azt látom, hogy hónapok óta pörgetik a hirdetésekben ugyanazokat a bringákat, de nem nagyon viszik.
Amúgy az e-bike árazást nem kötekedésből írtam, te sokkal jobban benne vagy a témában, milyen indokokat látsz mögötte? Nekem sehogy nem fér a fejembe, hogy hogy jönnek ki ezek az árak a gyártóknak. Nyilván nagyon könnyű rámondani, hogy éhesek, és viszi a piac ennyiért is, de gondolom azért nem ilyen egyszerű. Ott tartunk most, hogy ha tényleg szeretnék egy igazán tetsző pedelecet, és nem akarnék semmilyen csalódást a gyengécske fék, alsó polcos váltó/teleszkóp/stb.. miatt a vásárlás után, akkor úgy 2-2.5m-et kellene rá költeni, és ez még hardtail, és casual/hobbi használatra alkalmas gép csak. Persze elvi dolog, nem akarok ilyet venni, van már, és elégedett vagyok vele.
pedig nem rocket science: minden annyit er amennyiert megveszik (el lehet adni)
Csak nézd meg jobban mit tud az az öklömnyi motor. Egy Bosch Performance Line CX tud 85 NM nyomatékot, ami több mint egy GSX-R1000 nyomatéka 9000 rpm fordulaton. Szóval azért van benne erő és mérnöki munka is. Ez már nem a 2000-es évek elektromos "suhanó" kategóriája.
Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @
Világos, nem is mondtam, hogy gombokért kéne adni, egyfajta extraként, nade +1-2mFt?
BEV - Belső Égésű Vehicle?
BEV=Battery electric vehicle
FCEV=Fuel cell electric vehicle
PHEV=plug-in hybrid electric vehicle
…
Sokkal beszédesebb szám:
Elektromos autó az EU-ban: 5,3 millió
Autó az EU-ban: 253 millió
Osztok, szorzok: 2%
🍾 🎉
trey @ gépház
Igy van, beszedes. Kiderul belole peldaul hogy sokkal tobb villanyautot vesznek mostanaban mint sok evvel ezelott :D
És ahogy ez kb. a kerekítési hibát adja 2023-ban. 🤷♂️
trey @ gépház
Marmint mi a kerekitesi hiba? Az hogy rohamosan no az elektromos auto vasarlasok aranya? :D
A 2% market share.
trey @ gépház
Most nekialljak magyarazni hogy a 12 eves ATLAG eletkoru autok nagyreszt akkor lettek vasarolva mikor az EV nem igazan volt opcio? Felesleges :)
Akkor állj majd magyarázni, ha értelmes penetrációja lesz az összes forgalomban levő autó közt, mert ez még szabad szemmel nem látszik. Amire itt recskázol, az nagyon szép. Majd kivárjuk, hogy mire lesz kézzelfogható eredménye.
trey @ gépház
Nalad mi az "ertelmes penetracio"? 99.9%? Mert ugye azt mar tudjuk hogy nalad a 40-50% az meg a "nem letezo" dolog (ha eppen azzal akarod igazolni a sajat elkepzeleseidet) :D
A sajat logikad alapjan gondolom nincs "ertelmes penetracioja" es "szabad szemmel nem latszik" a Linux (~3%), a Fidesz (legutobbi felmeres es a valasztasok alapjan 45-50% korul), Magyarorszagon a motorkerekpar (~5%), stb.
Es leszel szives belinkelni azt ahol en "recskaztam erre", ugye. Vagy nalatok igy mondjak ha valaki gondolkodik? :)
Hát, a 2% az sehol, senkinek nem az. Legyen mondjuk 51%.
Tipped, hogy mikor lesz ennyi (évszám)?
trey @ gépház
Tehat akkor sem a Linux, sem a Fidesz, sem a motorkerekpar nem egy tenyezo :D
"Tipped, hogy mikor lesz ennyi (évszám)?" - utalok tippelni. De most csak a te kedvedert egy kicsit gondolkodhatunk.
Az EU-ban az autok atlageletkora 12 ev. Ez azt jelenti hogy 12 ev mulva a 2023-as auto lesz az "atlag", tehat addigra varhato a 20% kornyeki osszarany (amiben nyilvan bennevannak a zsir uj autok meg a 30-40 eves OT-k is).
2035-tol mar csak elektromos szemelyautot szabad majd arulni az EU-ban, ez pont 12 ev mulva lesz. Onnantol hogy nem lesz opcio sem uj autokent a benzin/dizel, nyilvan gyorsan elkezd noni az arany.
Ha nagyon tippelnem kene, akkor az 51%-os elektromos szemelyauto arany az EU-ban szerintem 2040-2042 kornyeken mar siman lehet realis, beleszamolva hogy az akkutechnologia es az infrastruktura is szepen fejlodik, a benzin meg egyre dragabb lesz.
De ez tenyleg csak laikus tipp :)
Akkor most a kedvemert tippeld meg te, hogy mikor lesz 51% a desktop szamitogepek piacan a Linux reszesedese.
:D
Óriási kilátások.
trey @ gépház
hm ez erdekes kerdes, tetszik a "12 ev mulva" szamolasod is, de megis azt varnam, hogy addigra mar magasabb lesz 20%-nal az arany. Lehet, hogy az atlagos eletkor zavar? vagy a median nem ismerete?
Amugy ha latnank egy auto korfat, akkor abbol meg jobban lehetne becsulni.
Ha mindig új autóba ülsz át akkor miért nem az új autó statisztika érdekel? Amúgy ha érdekelne, rájönnél, hogy emiatt lehetséges, hogy szűkülni fog a benzines kínálat... ( ami már érint közvetetten téged is).
A market share az újonnan forgalomba helyezettekre vonatkozik. Ez "market" share, azok az autók amiktől te beszélsz nem a marketen vannak hanem az utakon. Magyarul a regisztrált gépkocsikon belüli arányról beszélsz. Amúgy kifejezőbb lenne a meghajtásonkénti megtett km arány. Pl te benzines kocsid a statisztikádban ugyanúgy egy mint az én BEVm de én ötször annyi km-t teszek meg mint te évente.
A te felhasználási profilodra a jelenlegi paraméterek mellett jobb egy benzines. A kevés km miatt soha nem dolgozná le az árkülönbséget egy azonos BEVhez képest de ez nem azt jelenti, hogy egy más felhasználási profilúnak nem éppen egy BEV lenne a jó választás.
ROTFL
A market share az a piaci részesedés. Mennyi van az utakon. Amit te (meg néhány spin doctor) itt erőltetsz, azt úgy hívják a negyedéves/éves jelentésekben shipments, vagyis leszállított egységek.
ROTFL :D
trey @ gépház
Nem. A piac definíciója itt. A legnagyobb piacok itt.
Nem spin-doktorok vagyunk, hanem itt páran úgy néz ki tanultunk közgazdaságtant. ;-)
Persze, persze. Csak ez itt nem közgazdaságtan, hanem piacelemzés.
trey @ gépház
Mert szerinted a piac elemzése nem tartozik ugyanúgy a közgazdaság tárgykörébe? Csak példaként (vagy elrettentésül 😊): https://jogikar.uni-miskolc.hu/files/8649/18-Mikrookonomia.pdf
Még egyszer egy szimpla autópiaci jelentés így néz ki: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230830/tovabbra-is-szenved-a-magyar-autopiac-636613 vagy egy másik elmélkedés az autópiacról: https://index.hu/gazdasag/2023/04/07/autopiac-auto-forgalomba-helyezes-szemelyauto-elektromos-auto-plug-in-hibrid-hasznalt-auto-mge/
Miert irtad vastaggal? Bizonytalan vagy, ezert nyomatekositod?
Nem, azért mert mellébeszél az, akinek válaszoltam. Javaslom nézzen meg mondjuk egy szakmába vágó szerver, pc, okostelefon piaci elemzést mondjuk az IDC-től. Mert szemmel láthatóan nem érti, hogy mit jelent a market share, meg az x időszakban (pl. 2023Q1) shipped units.
trey @ gépház
Ha áttérünk a szakmára ott is a piac az piac. Itt egy példa cikk: https://www.hwsw.hu/hirek/65658/okostelefon-mobil-piac-canalys-2022-jelentes-apple-samsung.html és https://www.hwsw.hu/hirek/66443/okostelefon-piac-elemzes-canalys-samsung-apple-xiaomi-oppo-transsion.html
Én idéztem neked a közgazdasági definíciót, hoztam példákat autó piacról és most már a szakmaib okostelefon piacról is.
Az általad említett IDC piaci elemzésének a demója pl a szerver piaccal kapcsolatban: https://www.idc.com/promo/servers vagy egy másik elemzőcég rövid kivonata: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/server-market
Elmondhatod, hogy mit értesz piac alatt. Én itt a klasszikus, tradícionális értelmezést hoztam.
Hozz egy piaci elemzést és szakértsük meg közösen. ;-)
Leírtam mit jelentenek a fogalmak.
Piaci részesedés:
Mit jelent egy böngésző piaci részesedése? Hogy a múlt hónapban mennyit telepítettek fel? Nem. Nem értem mit nem értesz. Maszatolsz.
trey @ gépház
Már sejtem hol tévedtél meg. Az IT nehezebb terep, főleg a más termékek mellé csomagolt szoftvereké 😊 Ezt ne vetítsd vissza egy teljesen klasszikus piacra mint az autók piaca.
A böngészőknél és az operációs rendszereknél speciális jelentése van a piaci részesedésnek, mert nehezen mérhetőek. Ezért nézik az aktuális használatot jobb hijján de ez az üzleti világban inkább a speciális kivétel mint az általános szabály.
Gondoltam megkérdezem mit mond erre a ChatGPT. Ezt mondta:
ROTFL
trey @ gépház
Én is nevetek, hogy a böngészőpiacot rávetítetted az autópiacra. Mondtam, hogy nehezebb terep. 😊
Persze, persze 😁
Termék, termék. Piac, piac. Elemzés, elemzés.
trey @ gépház
Persze, persze 😊
Ja hát ha ilyen egyszerűnek gondolod. (Rosszul) Leírtam miért mások ezek (OS, Böngésző). Az IT-ban pl a HW piac sem a telepített bázisról szól, de még a szoftverek sem: https://www.statista.com/outlook/tmo/software/worldwide (bár itt már bejönnek az előfizetések amik megintcsak megkavarhatnak)
Hoztál egy kivételt (egy másik iparágból), de a kivételt kivetíteni nem okos.
Kezdjük ott, hogy a böngészőknél lehet-e mérni az eladásokat? Az új (vagy a használt) autóknál lehet-e ugyanezt mérni?
egy 100+ eve fejlesztett technologiarol beszelunk, amihez 80-100 evnyi gyartastechnologiai fejlodes tartozik.
EV-nel ez 30 es 10-20 ev.
Nyilvan nem lesz ott, ezert nem is ertem, miert dobsz be egyaltalan ilyen statisztikakat. a fu meg a fold 98%-an zold, es?
A masik. Amikor kristalygombot bamulsz, nem a jelent kell nezni, hanem a trendeket. 10 eve meg 0.2% volt; ez alapjan 10 ev mulva 20%+ lesz. Es valszeg a te popod alatt is ilyen fog zummogni. 10 ev nagy ido am. Ha van 5 szabad perced, engedd szarnyalni a gondolataid, hogy mi is volt 2013-ban es mi van most. Na, kb. ugyanez lesz 2033-ig.
LOL
Hát, ezért várunk még ... (most írom lesz 200-adszor) :D
trey @ gépház
OK, félsz az elektromos kisüléstől.
mikor gyerek voltam, sosem ertettem az elektromos kis ulest.
Villamosszék leánykori neve ;)
Reméljük, hogy nem lesz iagazad. Neki a 4000km/év használattal, nem autó kell hanem bicikli! Nem szeretnék ilyen 300km/hó tapasztalatú sofőrökkel találkozni at utakon!
azok mar most is ott vannak, meg rosszabbak is: akik sokat mennek, de igazabol sose szabadott volna jogsit kapniuk.
altalaban egy oszlop elintezi oket elobb-utobb.
Az első gázgyárak 1800 évek elején kezdtek ipari mértékű gázvilágítást kiépíteni, nálunk akkor még olaj volt a menő, itthon 1850 körül kezdődött meg a gázlámpás világítás, azonban a Párizs világkiállítás (kb 150 éve) után folyamatosan kezdett átállni a világ elektromos világításra. Ez hazánkban megint picit később az első világháború idején kezdték meg az átállást, de még a második háború idején is volt itthon gázvilágítás :)
El tudom képzelni mennyi ilyen hozzászólás volt, hogy bezzeg milyen kicsi a villanyvilágítás elterjedése és mindenki látta mennyire így van :)
A történtek és a fenti hozzászólás között csak a véletlen műve ha összefüggést lát bárki :)
Persze, nagy történet. Mindeközben a szarrá lőtt Ukrajnában sötétben üldögélnek az emberek. Mert tudod, amíg van villany, addig van. Amikor nincs, akkor nincs. Nem akkor van baj, amikor nincs, hanem akkor, amikor van.
Mit lehet az ilyennek kívánni? Menekülj az ukrán háború elől egy 140 km hatótávú villanyautóval :D :D :D
Ha állna a garázsban Ukrajnában egy EV és egy ICE, azért én lehet, hogy inkább egy 1200-es Ladával indulnék nyugatra, nem egy 140 km hatótávú EV-vel :D
Ennyit az erőltetett tanmeséidről.
Ha rám hallgatsz, otthon a kamrában azért vész esetére tartasz pár szál gyertyát vagy petróleum lámpát. Arra az esetre, ha nem lenne villany :D :D :D
trey @ gépház
Ami azt illeti én sem bízom EV-ben hosszú távú vagy ad-hoc jellegű dolgoknál. Főleg az én felhasználási területe mautóra nem annyi, hogy városon belül tesco, meg havonta egyszer elmegyek pécsre és ráérek töltögetni.
Már ha találok töltőt ugye. Az EV ellenében nagyon sokat nyom, hogy kevés a töltő állomás, és nem 5p a töltése, mint mondjuk egy benyásnál. Ha megy gyorsan kell reagálni nem opció, hogy várjál a kocsi töltőn van éppen... Ehhez nem kell egy háború, hogy legyorsuljak egy atomrakétát esetleg, elég csak annyi, hogy jön éjjel a telefon, hogy vidéken halódik a rokon. A lényeg van olyan élethelyzet ahol szoríthat a cipő, mert kéne a kocsi, és éppen lóg a töltőn. Az meg nálam elfogadhatatlan, hogy 10+ milliót kifizetek egy autóért, de majd ő megtervezi az útvonalamat töltőtől töltőig, és ha nem úgy mész akkor be tudsz csipődni. Úgyhogy egyetértek ennek még mindig sokkal nagyobb a füstje mint a lángja. Értelmesen akkor lesz miről beszélni ha eléri a 25%-ot a részesedésük (ez még jó esetben is 15 év) é a technológia megugorja, hogy kb. annyira lesz macera tankoklni mint a benzinest ráadásul minden bokorban van töltő. Jelenleg inkább státusz szimbólum és a gazdaságilag kicsit olyan mint a napelem. (Konkrétan osztasz szorzol, hogy a EV plusz felárát mikorra hozza vissza a sok kedvezmény amit jelenleg adnak. Hozzáteszem ezeket már most kezdik kivezetni. ) És igen a kedvezmények. Szépen kezdik tyúk lépésenként kivezetni őket. Én úgy saccolom még 3-5 év mire a most Ev-t vásárlónak már nem lesz megtérülési ideje, kifizet sok pénzt, de már belefut, hogy elhalnak a kedvezmények rá, és egyszerűen nem jön vissza. Mert sokan erre pályáznak EV ügyben, hogy fenntartani olcsóbb. Nem lesz ez mindig így. Én messze nem temetem a benzineseket/dizeleket. Még azt sem tartom kizártnak, hogy 15 év múlva rájönnek, hogy ez annyira nem volt jó ötlet. De majd kiderül. Az EV-ben van potenciál nem kevés, de nem így. És főleg nem ilyen áron. Én azt szoktam mondani, hogy oké, semmi gond lesz villanyautóm, mondom a címet hová lehet lerakni adom a benyás kulcsát. Semmi gond. De ezért én biztosan nem verem magamat évekig hitel rabszolgaságba, mert annak átverés és nem kicsit :) Persze: szerintem...
-42-
Pontosan így gondolkodom én is. Láttam én már karón varjút. Bizonyítson, aztán majd meglátom. Az is lehet, hogy veszek egyet majd hobbi autó #2-nek. A havi 5 ezer futásra. :D
trey @ gépház
Kinn voltam a kutyával most, csávó kinn üldögél a sarkon a töltőn egy BMW-ben és amíg tölt kényszerből laptopon videót néz :D Ja, most nyár van. Nagy buli lesz majd ez -20 fokban ... :D
https://live.staticflickr.com/65535/53217659914_97ab0a3df5_h.jpg
PS: kábelt ő hozta, mert itt nincs. Majd retkesen hajtogatja bele a kocsijába, ha végzett.
Ez a tipikus "nem az autó van értünk, hanem mi vagyunk az autóért" téma.
trey @ gépház
Végül is... megfelelő élethelyzet mellett lehet autóban is semmit* tenni pár órát... éjszakai életmód, távmunka, rugalmas munkaidő, nyugdíj, pénzügyi függetlenség, vagyon... :D
Jaja, ezt hívják úgy, hogy copium.
trey @ gépház
Mégis mi ez a megtérülési idő fétisetek? Az A3-nak hol van megtérülési ideje? Egy saját lakás mikor térül meg? Egy Rolex óra mikor térül meg? Nem befektető a vásárló, hanem fogyasztó! Innentől fogva nem lehet komolyan venni egyetlen érvedet sem! Persze az A3-on megtakarított pénzt kincstárjegyekbe rakod mi? Mégis milyen marhának kell ahoz lenni, hogy jövedelmedet oda add az államnak, és nem magadra költsd el? Minek melóztál, ha holnap belépsz a konditerem ajtaján és a fejedre esik egy súlyzó?
Ja, hogy akkor a házad mellé is lehet cigány putrit, akkugyárat építeni, hiszen nem baj, ha nullázza az értékét, hiszen a pereputtyod feje felett így is lesz tető, nem?
:D :D :D
Fogalom nélküli.
trey @ gépház
Ilyenkor derül ki mennyire elfogytak az érveid. Hint: A téma itt a haladás, az eladott autókról szóló statisztikával bemutatva. Ne aggódj, brümöghetsz majd az új kínai EV-dben és kerek lesz a világ.
Én is gondolkodom, hogy EV-t veszek. 15+ éves kocsiban gondolkodom, mert arra van pénz. Nincs találat. Jaa, hogy újat? Mibű'?
@BCsabaEngine
Én vettem egy 10 éveset :D
- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...
Pedig neked kell új EV-t venned, mert a hanyatló nyugat az elhibázott brüsszeli szankcióknak köszönhetően nyilván nem tud, mondjuk már ugyis ehenfagytak :D
Hagyjad fiam, Gabi nagyapó csak pofátlanabb lesz...
Minden közlekedni kívánó személyt copatnak mostanában minden fronton sajnos.
Agusztusban?
Eközben a magyar utakon az autók átlagéletkora folyamatosan nő.
https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0026.html
Túlnyomó többségben levedlett nyugati autók közlekednek az utakon. Majd 8-10 év múlva kéne ezeknek a nyugati BEV-eknek lecsorognia hozzánk, de addigra már valószínűleg használhatatlanok lesznek.