Online és offline marketingköltség

Előzmény: https://hup.hu/node/178948

Ahogy marketingelem a szakkörömet, megdöbbentett a költség-különbség az online és offline marketing területén. Google Ads hirdetésekre ~1500 Ft-ot költöttem, 1500 megjelenésből hozott 24 látogatót. Irányítószámokra targetáltam, tehát aki kattintott, jó eséllyel a célpiac volt. Lehetett volna ezt profibban is, több platformon, akkor persze nő a költség, de több klikk is lett volna.

Offline plakátokra költöttem ~23.000 Ft-ot (A3 színes, laminált - 25 darab), kitenni egy csomó idő volt és a konverzióról fogalmam sincs. Valahogy lehet fabrikálni követőkódos URL-t a QR kód mögé, de aki csak látja és simán megjelenik a nulladik alkalmon, arról ugye fogalmam sem lesz.

Nem véletlen egy aranybánya az online marketing, a hirdetőknek is messzemenőleg hatékonyabb: win-win. Ettól még marad az adblock saját használatra, illetve a gigantikusra hízlalt hosts file :)

Hozzászólások

Szmk elnökök megkeresése ingyenes, vagyis az időddel fizetnél csak.

A két közeli általános iskola titkárságának írtam még augusztusban, válaszra sem méltattak, szerettem volna persze valamilyen módon direktben az iskolákkal felvenni a kapcsolatot. Az SZMK nem jutott eszembe sajnos... Ma lesz a nulladik óra, ez ilyen retrospektív volt inkább a marketingről, nemsokára kiderül, hogy lesz-e belőle valami.

Ha megtalálod a megfelelő embert, akkor egy plakátot ingyen is kitehetsz az iskolában szerintem. Amit jónak tartanak azért nem szoktak pénzt kérni.

A másik amit szoktak, hogy megkeresik a tanárt és bemennek óra elejére egy 5 perces bemutatóra, ezt is meg szokták engeni. Nálunk első szülőin ketten is voltak így ilyen-olyan különórákkal.

Esetleg kérdőívvel felmérheted, ki miért jelent meg a nulladik órán.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Rosszul fogod. Plakátot, szórólapot, a legolcsóbb technológiával, legolcsóbb alapanyagra kell nyomni. Ugyanezért az összegért  1000 db. ,   egyedi QR kódos, fekete-fehér A5-ös szórólapot tudtál volna gyártani.

A 24 megkeresés távolról sem biztos, hogy organikus, hacsak nem futtatsz valamilyen analitikat a háttérben. Van nem egy bot, ami geolokàcios adatbázist gyárt hirdetésekből,  ahogy vannak olyan borhetek, amik Google ad-al hirdetett, sebezhető oldalakra vadásznak.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Hiba, hiba, hiba.

A hirdetéseket a legkisebb költséghányaddal,  kampányszerűen, a lehető legtöbb célszemély elérésére kell optimalizálni. A hírdetés célja, hogy figyelemfelkeltő legyen. Tehát, ne beleolvadjopn, hanem elüssön a környezetéből. Erre jó a szokatlan, forma, színvilág, megszólítás. (lásd: agyhalott forráskódos programozót kereső álláshírdetések), gamifikáció. Utóbbit lehet nagyméretű plakátokkal is csinálni, csak egy kis ész kell hozzá.
Az A5-ös méret azért jó, mert végigtalpalod vele az összes környékbeli iskolát, mindenhol hagysz 50 vagy 100 darabot a helyi infó tanároknak, akiket megkérsz, hogy osszák ki a nebulóknak, plusz még mehet egy-egy darab a faliújságokra is.
Lehet, hogy a színes szagos plakát mellett a tied, gagyinak hat, de az emberek, főleg a gyerekek, buknak az illegális, underground, underdog szagú dolgokra. Erre simán rá lehet játszani, rá lehet építeni. Nem ITt tanítaszz, hanem hackkelést. Nem photoshop oktatást tanítasz, hanem stencil készítést graffitihez.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Ezzel nem tudok teljesen egyetérteni. Pl. az esetek túlnyomó többségében egy jó étteremnek, jó hotelnek profi honlapja van.

A fogorvosom, aki igen precíz, sokat ad arra, hogy hogy nézzen ki tömés után a fog, a rendelőjét is igényesen alakította ki és így tovább. Valaki vagy mindenhol magasra teszi a lécet, vagy slampos, ez a leggyakoribb, kivételek persze mindig vannak.

Ha magas igényszintet és kinézetet akarsz, akkor nem kezdesz el sírni a 23k-s plakátköltségen. Természetesen, ez még nem jelenti, hogy nem kell a darabszám.
Arról nem beszélve, hogy az eddigi marketingköltségedet két nebuló egy havi díja fedezi/megtéríti.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem az ár számít, hanem a hatékonyság. Az online kényelmes, olcsóbb de sokkal nehezebb eljuttatni az emberekhez. A neten bármi klikkelhet a hírdetésedre, külön iparág épül erre. Ha üzleted, vállalkozásod van, különösen ha indulófélben, pörgetni kell a marketinget vagy elsüllyedsz. Ha nincs pénzed, akkor különösen számít, hogy az valóban az embereknél landol.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Egyszerű üzenet kell. Max 3 szavas mondat. Ez lenne a zseniális. 

Logischool üzenete* hosszú és szülői félelemre épít. Nem rossz, de talán lehetne ezt jobban is csinálni. 

*Válaszd a legjobbat,hogy gyermeked sikeresen felkészíthesd a digitális jövőre!

Nyilván az övék, de helyben itt semmiféle lehetőség nem volt. Ilyen értelemben nem konkurencia. Itt van 10.000 ember, akinek minden helyben van, általános iskola, stb. A gyerek napi rutinjába triviálisan beilleszthető. Ezt gondoltam piaci résnek megcélozni.

De értem én, tudom, hogy lehetett volna olcsóbban is indítani.

"Nyílt napot" tartani, (1. előadás/óra) ahova meghívni szülőt is a gyerekkel együtt. Belépő ingyenes v. fél/negyedáras. Ezek alapján már a szülőt bevonva, meggyőzve is lehet toborozni. Persze csak akkor sikerült, ha szülő veszi a fáradtságot, motivált h. a gyerekkel elmásszon egy ilyen órára (megfelelő neki is az időpont, el tud szabadulni a gyárból stb.).

 

Nekem amúgy az ilyen megoldással amúgys csak az a gondom, mint egy iskolai nyílt nappal: a tanárok úgy készülnek, úgy adnak elő (pl. érdekes szemléltető anyagokat hoznak be), ami viszont pont nem jellemző az év összes többi napjára. Diákként a "saját iskolámban" ültem bent sok ilyen nyílt napon, amikor az iskola toborozta hozzánk az új tanulókat a szülőkön keresztül. A tanáraim konkrétan készültek erre az 1 alkalomra: az órák nyilván nem voltak RADIKÁLISAN mások mint az év többi napján. De azért érezhető volt h. ilyenkor tényleg próbálták érdekesebbé gyakorlatiasabbá tenni azt az 1 órát. Matematika órából persze nem hozott ki a tanár csodákat, de történelemből, biológia, kémiából próbálták szebbnek jobbnak beállítani, mint amilyen az év összes többi órája. Diákként az az érzés fogalmazódott meg bennem, h. ez valahol átverése a szülőknek. Szülőként pedig most már a másik oldalról kellene megítélnem ezek alapján 1-1 iskolát ahová a gyereket íratom majd be.

> "Nyílt napot" tartani, (1. előadás/óra) ahova meghívni szülőt is a gyerekkel együtt. Belépő ingyenes v. fél/negyedáras.

 

Ez volt tegnap, ingyenes nyílt óra, minden platformon, helyi beágyazottságú FB csoportok, weboldal, plakát propagálva volt. Teljesen ingyen, bárki bejöhetett.

Ok, akkor nem szóltam :)

Érettségi előtt álló diákként a BME nyíltnapból is csak annyi maradt meg anno, hogy Karcsi ott is kísérleteket mutatott be a K épület aulájában. Vagy ki voltak rakva mindenféle színes-szagos kütyük ketyerék robotok NYÁK-ok, amikkel majd lehet foglalkozni ha idejössz villamosmérnöknek vagy informatikusnak. Holott nyilván a lényeges rész az lett volna, hogy mennyi matek meg fizika és szopás árán lehet 4.évre oda eljutni, hogy olyasmit is láss amiben már örömödet leled, mert az alapképzés előtte főleg a túlélésből áll(t).

Annyi tippem volna még h. YT videócsatornák nézőit megcélozni (pl. minecraft-ot nézők) v. akik a te témádhoz közelálló tematikus csatornákat nézik (nem tudom mik lennének ezek, csak tipp).

A szakkör honlapján van több videó, ahol előadok, pont ezért, hogy láthassák.

Viszont ezt nem akartam felvenni, mert a közös munka résznél most mikrofonozzam be a diákokat? Egy jó minőségű felvételt összehozni nem triviális, rosszat meg minek. A régi konferenciáimon megoldották mások a rendes felvételt.

Kit kéne megcélozni? Azt, aki egy bébiszitter órabérét akarja csak kifizetni érte? Komolyan kérdezem.

Szerintem vagy ingyen, jófejségből lehet csinálni vagy piaci alapon. Az első is komolyan megfordult a fejemben, de a második mellett döntöttem, akkor ennek ez a következménye.

Kérdés, mennyi erőfeszítést akarsz beleölni és mennyit akarsz vele keresni?
Van heti öt napod, kétórás dálutáni foglalkozásokkal számolva 10 foglalkozás hetente, negyven havonta. Öt fős csoporttal és a te díjazásoddal, számolva havi 1 millió HUF bevétel az elérhető maximum. Ugye ebből lejön az adó, az amortizáció, a te bérköltséged/osztalékod, stb.  Viszont, ami kérdéses, mennyi ideig képes ezt a környezeted (vásárláóid, hallgatóid) fenntartani? Lesz-e elegendő hallgatód egy, kettő vagy öt év múlva? Hogyan kompenzálod a lemorzsolódókat?
Az óradíjjal, mindig azt a réteget határozod meg, aki számára megfizethető a szolgáltatásod, viszont, ha túl magas akkor nem engedhetsz meg nagy a fluktuációt a vendégkörben. Ez utóbbit élőben néztem végig, mikor webkávézóban melóztam.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "