Hatalmas segítség a menetrend.app, ami teljesen megbízhatóan működik. Jó dolog, hogy sokkal többet sétálok, ez rám is fért, mert a testmozgást sajnos hanyagoltam az utóbbi időben. De most rágyúrok egy kicsit, mert a nagyfiam uszodabérlete mellé magamnak is veszek és együtt fogunk a buszozni az uszodába is. Ami egyébként az 1-es parkolási zónában a legdrágább zónának minősül. Így benzint és parkolópénzt is spórolok.
Az új menetrend nekem jó, még szokni kell a helyieknek is az új járatokat, indulási időpontokat, de alapvetően jól megcsinálták. Ha befejeződnek a felújítások, nem lesznek terelések, talán még jobb lesz. A járatok általában pontosak, de kisebb-nagyobb késések mindig vannak. Előfordult már az is, hogy 20 percet vártam egy buszra csúcsidőben, amikor érkezett kettő is egymás után. Ez ugye átlagban 10 perces járatot jelent papíron, csak épp a valóságban nem. De ezért szép tudomány a statisztika. :) Egyébként szerencsére nem ez jellemző. Alapvetően pontosak a buszok A buszok állapota nagyon vegyes. Olyan érzésem van, mintha az ország minden részéről küldtek volna a Volánbusz emberei ide buszokat. Általában a lestrapáltabbakból. De arra 10-20 percre, amit utazok rajtuk megteszik. Olyankor furi, ha kifogok egy klímás, tiszta, modern járatot. Egészen Európában érzem magam. :)
Természetesen a buszozás nem váltotta ki az autót (nem is vártam, nem is gondoltam, hogy így lesz), a nagyobb utak, komolyabb bevásárlások esetében marad a kocsi.
Ami szomorú. Hatalmas plakátokon hirdeti a városvezetés, hogy üljön buszra a lakosság, de érzésem szerint nem csökkent semmit az autósok száma. Akik eddig is buszoztak azoknak nagy könnyebbség anyagilag az olcsó éves buszbérlet, de az eredeti célját (az autóforgalom csökkenését) úgy érzem nem hogy nem érte el, de meg sem közelítette. Aki eddig is a (városban kontraproduktív és idegesítő) SUV-jában meresztette a se..ét, az nem fog szakadt, 20 éves Ikarus-on zötyögni. Ha valódi változást szeretnénk elérni legalább a belvárosi közlekedési káosz csökkentésében, akkor radikálisabb intézkedésekre lenne szükség. Mint pl az autók kitiltása. Persze ezt nem fogják meglépni. Pedig én tanúsíthatom, hogy igenis reális alternatívája az autózásnak a közösségi közlekedés.
- zslaszlo blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 415 megtekintés
Hozzászólások
Közösségi közlekedésTömegközlekedési tapasztalatok
ftfy
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jogos...
“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”
― Philip K. Dick
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Le kell csökkenteni a parkolók számát és megemelni a parkolás árát.
“Any book worth banning is a book worth reading.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így sincs parkoló, bakker ha még ezt is lecsökkented akkor semmi se marad :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen :) de az autós közlekedést úgy lehet legjobban csökkenteni, ha kényelmetlenebbé tesszük. Úgy nem, hogy mindenkinek jobb lesz.
“Any book worth banning is a book worth reading.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted miert vesznek egyes emberek autot?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Leginkább, mert használni szeretnék.
“Any book worth banning is a book worth reading.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert például máshogy nehéz elhozni 15 kilométerről a 2 mázsa kukoricát.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert te nem hasznalod? /o\ Nem inkabb a tomegkozlekedest kellene fejleszteni? Amig angliaban laktam londonban mindig tomegkozlekedessel maszkaltam. Miert? Mert mukodott es megfizetheto volt.
Nem azert ultem fel a metrora mert kocsiban ulni nem kenyelmesebb hanem mert gyorsabb es olcsobb volt minimalis kompromisszumokkal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem téves, hogy a tiltásra kell kizárólag fókuszálni, helyette
1.) vonzó alternatíva létrehozása az első lépés
2.) és mellette élni az áremeléssel és egyéb trükkökkel, amivel minél több helyi és távolról érkezőt átterelsz a vonzó alternatívára
Sajnos a vonzó alternatíva gyakran nem születik meg, csak a sarcolás. Ez pedig önmagában pont a problémát nem kezeli, leginkább csak bevételi forrást teremt főként a parkolási társaságoknak és mellette az önkormányzatnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De önmagában a vonzó alternatíva sem elég, valahogy ki kell rugdosni az embereket a sztereotip életükből, ahol minden reggel beülnek az autóba (általában egyedül) és utána órákat ülnek a dugóban. Mert hát az autó az egy kényelmes dolog. Puha az ülés és szól a a zene.
“Any book worth banning is a book worth reading.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ez kellene legyen a 2. lépés.
Az első, hogy meg kell szüntetni az ott élők ingyenes és nagyon kedvező parkolását, főleg a 2. autó után.
Pl. 1-2 évig legyen csak egy autóra 75% kedvezmény, majd 1-2 évig csak 50%, majd végül csak 25% az éves bérletből.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted az aktuális önkormányzati képviselőknek az újraválasztását ez mennyiben segítené?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazad van, ingyen sört mindenkinek! ;-)
Érdemes az ilyen lépést a megválasztás után egyből meglépni, hogy legyen idő a jó oldalának a megtapasztalására.
Vannak városok, ahol nem csak ugyanannyit kell fizetnie mindenkinek, akik a városban, az utcákon akarnak parkolni, hanem egyenesen ki van tiltva az összes autó a belvárosból. Bármilyen hihetetlen, de működik és tetszik az ott lakóknak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megjegyzem, a komplex rendezésbe a magántőke is bevonható lenne (például parkolóház építés), ha nem lenne annak reális a kockázata, hogy amiután felépítette a vállalkozó+bank, akkor az ürességtől kong, mert az utcán továbbra is valamelyik következő polgármester népszerűségi okokból olcsóbbá teszi az utcai parkolást, mint amennyi a parkolóházért fizetendő reális havidíj. Ezért senki sem hülye, hogy parkolóházat építsen.
Pedig tényleg nem normális, hogy azért nem éri el sok helyen a járda az előírt 1 méteres minimális szélességet sem, mert "autóparkolásra is kell hely". Közben a babakocsit toló anyuka, továbbá a kerekesszékes nem kell hogy elférjen legalább egyirányban rajta?
Hazai viszonylatban láttam olyat, hogy
- felépült a társasház, az építési szabályoknak megfelelő mélygarázs alatta.
- a férőhelyeknek a lakáson túl X milliós ára volt. Így a férőhelyeknek csak egy része kelt el. Az utcán viszont alig találsz parkolóhelyet.
Kontrasztos, hogy amikor Svájcban jártam egy barátomnál egy kisvárosban és ott a következőt tapasztaltam:
1. volt a társasház előtt 4 vendégparkoló.
2. a helyieknek csak be- és kipakolásra szabadott igénybe venni, egyébként mélygarázsba kellett állniuk.
Barátom egyszer hagyta kint a meghibásodott kocsiját, ott figyelt másnapra a szélvédőn a birság. Rend az rend.
Elvitte szervizbe, megjavították. Számlával együtt bement az önkormányzathoz és ott megértették a problémát, elengedték a bírságot.
Mélygarázs: társasház alá volt pincézve. Ez tényleg pince/tároló volt. A mélygarázs a két társasház közötti terület alatt volt kialakítva, felette füves park. És persze barátom is kifizette a bérleti díját, mert az utcára nem tehette le a kocsiját.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyjából egyetértek a hozzászólásoddal, de ezt a részt kicsit pontosítanám:
Megjegyzem, a komplex rendezésbe a magántőke is bevonható lenne (például parkolóház építés)
Minél több parkoló (parkolóház, mélygarázs) létesítése, az utcán parkolást enyhíti, de az autók számát nem csökkenti. A forgalom ugyanolyan nagy marad, de abban mindenképp segíthet, hogy egy-egy sáv felszabadul a parkolás alól és több autó tud ott áthaladni egységnyi idő alatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az autóforgalom és a parkolás nincs 1:1 megfeleltetésben. Nekem jelenleg hetente 5 napot parkol az autóm (beindítás nélkül). Ez jobb, mintha csak 2 napot parkolna.
Ami a forgalom csökkentéshez kell, az kettő dolog:
- városi "autokilométer" mint mértékegység csökkentése, azaz a városokban szakaszonként fizettetve a megtett utat. Ezzel motiválva, hogy autózz kevesebb kilométert a városban, főleg a belvárosban (magasabb kilométerdíj vagy sűrűbb tarifapont).
- kínálati oldalon P+R parkoló a városhatáron kívüli mezőre, Budapest esetén például az M0 autópálya vonalába és onnan indítani sűrű gyorsjáratot a belvárosba. Lásd példának a 100E reptéri buszt, amely a reptértől megállás nélkül hoz be a metró csomópontokig. Tömött járat, holott olcsóbb lehet a sokmegállós, átszállásos megközelítés. Ellenben ez megállás nélkül tényleg gyors, ezért népszerű.
Amíg csak a parkoló autókat sarcolod, addig nem a forgalmat fogod csökkenteni. Sőt ráveszed az ingázót, hogy ne tegye le a tömegközlekedési eszköz külső végállomásánál a kocsit, mert ott már a parkoló fizetős. Helyette menjen be a belvárosi cégéhez, mert ott kap kedvezményes parkolóhelyet.
Az egész rossz irányból van kezelve. És mi a valódi cél? Pénzbeszedésen túl a többi csak duma. Ha forgalmat akarsz csökkenteni, akkor azt fizettesd (kb. városi megtett kilométer arányosan), ne az egy helyben állást.
Az utcakép kitisztításához pedig előbb leírtam, parkolóházi kínálat, amelynél drágábbnak kell lennie mindenkinek az utcán való járműtárolásnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A menetrend.app tényleg frankó, egyre több várost beletesz a fejlesztőcsapata. Budapest esetén kimondottan frankó, hogy a járművek GPS vevővel + mobilnetes kütyüvel vannak felszerelve és számolja a rendszer a késéssel együtt a valós érkezési időpontját. Ezáltal a tudod hogy siess még rá, vagy majd a következőre menj.
üljön buszra a lakosság, de érzésem szerint nem csökkent semmit az autósok száma.
Egy ilyen reform nem fog egy év alatt végbemenni, főleg covid-parás időszakban. Ehhez sok év kell. Ami előny, hogy jön az új generáció, amely ha iskolába és első munkahelyére is busszal megy és sokmindent könnyít neki a közlekedési szakma (mobil appok, egyszerű bérlet, bármi könnyítés), akkor többen választják később is a buszt.
Ha olyan macerás maradna, mint régen, akkor az autó rohamos arányban nyer teret továbbra is, de az utak egyre inkább nem bírják. A városi autópálya pedig más szempontból zsákutca.
Fogd úgy fel, hogy az irány jó, de az eredményhez idő kell. Már az eredmény, ha nem lesz több autó az utakon.
Szomorúbb az, ha jönne egy megbicsaklás az "előre" irányban, akkor a sok év eredménye mehet a lecsóba. Az ember a kellemetlenséget tovább megjegyzi és próbálja elkerülni, átül autóba és ott ragad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyen gps fejlesztésnek én is örülnék.
Tetszenek a meglátásaid.
“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”
― Philip K. Dick
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gyakorlatilag nincs olyan tömegközlekedésben használt busz, amin nincs obu (gps-vevő, meg amit szeretnél).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csak tudnám a futár appot miért kellett kiherélni /funkcióvesztés + kötelező reg telefonon tárolt információkhoz/
arról nem is beszélve, hogy rakat bughalmaz. Válthattak volna úgy, hogy a régi működik (átváltok ha az új szar), aztán ha már működik akkor lelövik a régit..
Jah és persze tárolt user adatok migrációja fel se merült..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mármint a Futár => BudapestGo váltásra gondolsz? Tudom, a worksforme nem érv, de én kifejezetten meglepődtem rajta, mennyivel jobb lett. Nálad mi bugos?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
pl indítasz egy tervezést, módosítod a dátumot és újratervezed. az első beállított időpontot használja. perszer app újraindítás megoldja.
de pl nincs offline keresési előzmény
korabban leterveztel 3 utvonalat es kesobb csak elohivtad net&gps nélkül 0 idő alatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van benne a berázós hibabejelentő még mindig (csak rázni kell, mint az állat), a konkrét hibát (rossz idővel tervez) rázd be, reagálni fognak rá.
A többit is berázhatod, valaki arra is mondani fog valamit.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
megvolt. Ez nem változtat azon, hogy amit kiraktak abban:
- funkcióvesztés
- és az előbb leírthoz hasonló 3-4 ordas hiba volt (oké frissítés után 2? nappal asszem). De ha már nincs lehetőségem megválasztani, hogy akarom-e frissíteni akkor az elvárható minimum, hogy működik.
- ja és a migráció hiánya: a tárolt 20+ pontot amit minden tervezéskor használok vehettem fel kézzel. Emlegettem a felmenőit annak aki a funkció listáról lehagyta: a frissítés gyakorlatilag törölte a user adatokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
10 eve leginkabb gyalog megyek vagy bringan. Megint early adopter lettem ezek alapjan.
Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erről csak annyit hogy amíg "közösségi közlekedéssel" közlekedtem, minimum 1,5 órám ment el naponta az utazásra de volt olyan hogy akár 3 is, és ez csak annyi volt hogy otthonról elmentem dolgozni, majd mikor végeztem hazamentem. Ez autóval napi max 20 perc! (És ez csak egy kis 60000 lakosú város, ahol igazából nincsenek is nagy távolságok, max csak gyalog, vagy busszal...)
A busz nem onnan indul ahol vagy, nem oda megy ahova mész, nem akkor amikor te szeretnéd, ha megy egyáltalán és nem marad ki egy járat, van hogy több buszt is igénybe kell venned, így a korábbi említett problémák hatványozottan jelentkeznek.
És akkor ne is beszéljünk arról ha egy nap több uticélod is van, pl. gyereket el kell vinni reggel óvodába, iskolába majd meló, onnan a gyerekért, onnan pl. bolt, majd a nagyszülőket is útba ejteni mert nekik is vásároltál, majd végül haza. Nem megoldhatatlan feladat, de nagy kihívás az biztos...
Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a közösségi közlekedésnek reális alternatívája az autózás...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hajlamosak vagyunk magunkból kiindulni. A tömegközlekedésnél a lényegesebb szó a "statisztikailag". Ha le tudod venni az utakról a járművek 50..70%-át, akkor már nyert mindenki, az is akinek autóval kell éppen mennie.
Egy duguláselhárító szaki a 30 kilónyi motyójával mindenképpen autóval kell menjen. De hányan vagyunk, akik csak egy 2..3 kilós kishátival egyenesen be akarunk menni a céghez?
Idők, optimalizálás: tömegközlekedés legfőbb ellensége nem is az idő (az alatt lehet telefonon/tableten olvasni vagy pihenni), hanem az átszállás. Főleg esős és hideg időben.
Szintén egy budapesti példa: utolsó nappali járatok egyike 3 átszállással, vagy az első éjszakai egyidejűleg közös megállóban beváró 1 átszállással? Igen, az utóbbi nyert.
Még egy apróság: közös peron, egyidejű átszállás biztosítása. Éjjel Budapesten a Nyugati mellett semmi busz. Majd a város végéről érkezik egy busz óra:11-kor és óra:16-kor indul tovább.
https://bkk.hu/apps/menetrendek/storage/menetrendek/372/32127.pdf
Közben megjelenik a másik óra:14-kor és óra 18-kor indul tovább. Létrejött a közös peronos egyidejű innen-oda onnan-ide átszállás lehetősége.
https://bkk.hu/apps/menetrendek/storage/menetrendek/546/50066.pdf
Aztán ismét kiürülnek az azonos peron 2 oldalán, egymástól mindössze 3 méter gyaloglásra elhelyezett buszmegállók.
Ugyanilyenről tudok nappali viszonylatban Darmstadtban (Németország): óra 20-kor hirtelen megjelenik sok busz, 5 perc átszállási várakozás (mindegyikről mindegyikre) és egyszerre csukva az ajtókat kiürül az autóbusz állomás.
Nem kell, hogy olyan sűrű legyen a járat, de ha otthon felszállsz, akkor ha át is kell szállnod, azt is kényelmesebbé lehet tenni. A lényeg, hogy így is kényelmesebben eljuss az úticélodig és ne a peronon ácsorogj átszálláskor sok percig, várva a következő buszt.
A másik, amit már beszéltünk, a feltételes buszok "tele(fonos)busz". Ma már mindenkinél ott lapul a zsebben, táskában a telefon. Ha jelzi az utas a sofőrnek, hogy továbbmenne, akkor a busz továbbviszi a kevésbé lakott részre. Ha valaki jönni akar, akkor legalább 30 perccel előtte felhívja a diszpécsert és kimegy érte a busz.
https://budapest.hu/Documents/20131104_bkk_219.pdf
https://budapest.hu/Documents/20131104_bkk_260.pdf
Ha valamikor önvezető buszok lesznek, könnyen használható mobilappal összekapcsolva nagyon jó dolgok lehetnek belőle:
- igény szerinti sűrű közlekedés valósítható meg, hiszen megegyezhetsz, hogy mikor jöjjön.
- mégsem lesznek kínálati elven üresen szaladó önvezető buszok (ha kell, ha nem)
- optimalizálható a kihasználás megrendelt elstartoló buszokra kínált kedvezményekkel, hogy ne rendelj 15 perccel későbbre egy másikat, inkább a már elstartoltra szállj fel.
- esetleg még a meghirdetett útvonala is az igényelt úticélokhoz optimálisabbá tehető, például ezzel elérve hogy 3 helyett 1 átszállási kényszer legyen.
Van kiaknázatlan potenciál a tömegközlekedésben, de ehhez a sok régóta velünk levő "hagyományt" újra kell gondolni, bevonva a technika valósidejű logisztikát segítő vívmányait.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
YMMV.
Vannak olyan esetek, amikor az autó a jobb választás, máskor pedig a busz/vonat/akármi. Nekem most 35 perc beérni a munkahelyemre villamossal, kocsival ez 20 perc lenne. Technikailag spórolok napi fél órát, viszont a 2x20 perc az nettó veszteség, a 2x35 nagyobbik részében pedig tudok valami mással foglalkozni.
Nyilván Elképzelhető, hogy ha a két gyerekedet két különböző helyre kell vinni reggel, este meg össze kell szedni őket, és bevásárolni, és úszni járni, meg kosarazni, meg lovagolni, meg mittudomén, akkor jobb az autó, de valahogy a reggeli csúcsban mégsem a pulyákkal teli autókat látom a dugóban rohadni, hanem teljesen covid-barát módon social distancing van, 1 ember = 1 autó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Pedig én tanúsíthatom, hogy igenis reális alternatívája az autózásnak a közösségi közlekedés"
Neked lehet. Ha annyira jo alternativa lenne akkor miert betiltassal kell ravenni az embereket, hogy hasznaljak?
Nekem olcsobb lenne a munkabajaras. Viszont nem csak erre hasznalom a kocsit hanem a gyereket viszem ovodaba. Tomegkozlekedesel ez napi 1,5 ora plusz a mostanihoz kepest. nekem ez nem fer bele.
Valamint a busz meg a villamos ritkan jar a hegyekbe. Persze lehet menni vonattal (mocskos draga itt) es utana meg a helyi busszal. Szoval hjam napkozben biztos engem is utalnak mert ulok a 2,5 tonnas SUV-ban de azert ekkora mert hetvegen tele van pakolva sajnos ket auto nem fer bele a budgetba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs kedved statisztikát csinálni a késésekről? A késés felső limitjét számolhatod például 90% megbízhatósággal úgy, hogy ha egy Excel "A" oszlopába egymás alá bedobálod a számokat, és mondjuk "B1"-be megadod ezt a képletet, és legyen legalább 20-30 érték (0.90-es érték 90%-os megbízhatóságot jelent alább, ez lecserélhető bármire, például 0.95-re vagy 0.99-re):
=AVERAGE(A:A) + STDEV(A:A) * NORM.INV(0.90,0,1)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A késésnél sokkal idegesítőbb, ha ott vársz és kiderül, hogy már elment. Nem járok mostanában busszal, de édesanyámat múltkor is otthagyták, pedig időben ott volt. Szóval első körben bevezetném, hogy a busz ha hamarabb érkezik egy megállóba akkor nem indulhat el a kiírt érkezési idő előtt. Pl. 18:04 van írva akkor 18:04:00 előtt nem indulhat el.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ilyen is volt többször, hogy pár perccel hamarabb indult a megállóból.
“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”
― Philip K. Dick
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aki fut - az sportol. Aki integet - az búcsúzkodik. Aki a megállóban áll - az utazni szeretne. :-D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Majd ha mindenhol eljut oda a tömegközlekedés, hogy a helyijáratos és távolsági járatos buszok esetén GPS koordináta alapján tudják becsülni, mikor ér a megállóba a busz, akkor nem fogjuk lekésni.
Lásd: menetrend.app és Budapest tetszőleges buszát, villamosát megnézed, látod hol van éppen és a forgalmi helyzetben ténylegesen mikorra várható a megállóba.
Sőt végülis a vonatokra is igaz, azokat is látod már hogy még futva eléred az állomáson, mert késik vagy ezt éppen buktad.
Ezek apróságok, de amióta ez van, azóta a ritkábban közlekedő járatokra sem annyira fájdalmas várni, mert tudod hogy ténylegesen mikor fog a megállóba érni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért a valósidejű járműkövetés még nem az igazi... Volt szerencsém "kicentizve" elindulni itthonról, futárban látszott a villamos, a valóságban meg nem volt sehol (gyakorlatilag kimaradt az adott járat)...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
az nem az appfejlesztők hibája: futár api-ból dolgoznak: vannak benne szellem járatok..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Node miért futnék, ha a mentrend szerint 3 perc múlva jön, 4 perc múlva távozik, én pedig a saját tempómban 2 perc múlva érek oda? Aztán ehhez képest 1 perc múlva érkezik, és 1,5 perc múlva továbbmegy :-(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni