Verstappen jeah

Asszem megvan a karácsonyi ajándékom. Ha reggel megszondáznak bent, szerintem bibi lesz… Jeah ez nagyon drámai volt, végül is egész évben. 

Uhhde kemény év volt ez \o/ aaah de kurvajó végjátékkal

Hozzászólások

Akkor mégsem halt meg az F1? :D Már évekkel ezelőtt temetted ... ;)

trey @ gépház

Jaja, jogos észrevételezés.. de ez kibebaszott nagy volt a végére. Úgy ugráltam az utolsó körben, hogy a gyerek átjött megnézni nincs-e valami baj. Nah töltök is még egyet, kedves Gábor egészségedre!

Ui jövőre kellene egy jó autó Alonso alá is. Hajrá franciák, csináljatok meg jobb évadot!

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Eszmeéletlen jó verseny volt!

Amit Perez leművelt, óriási volt!
Aztán amikor az utolsó 10 körben már azt gondoltam, hogy ide isteni csoda kell, hogy Max megelőzze Lajsot, akkor meg is történt a csoda! :)

Btw, ez a Netflixes F1 sorozat jó egyébként? Még nem néztem meg soha, de ezek után kedvet kaptam minden F1-es témához :)

Netflixes F1 sorozat: Én végignéztem az összeset. Van benne háttérinfo, de nem sok. Tartom magam, hogy Liberty Media == Hollywood, így ezt is úgy érdemes kezelni. 1x megnézni érdemes, de messzemenő következtetéseket az ott látottakból levonni nem. ;)

A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

Bottas is visszafoghatta volna Verstappent, miért nem tette? Mind a két csapatnak 2-2 autója van.

Ez csak 1 verseny volt a 22-ből, Hamilton tudott volna a többi 21-en versenyen annyi pontot szerezni, hogy ne 1 döntés befolyásolja a végeredményt, de nem szerzett elég pontot a többi 21 versenyen. Nem 1 versenyből állt a versenynaptár, hanem 22 versenyből.

Mondjuk Toto-nak tudnia kellett volna, hogy Perez-en nem lesz egyszerű túljutni, ott lett volna a tökéletes alkalom, hogy kihozzák Hamiltont egy kerékcserére. Nem bukott volna 5 mp-et feleslegesen, és a futam végére pariban maradt volna, bármi is történjen a pályán.

Ez már csak azért is felesleges rizikó volt, mert benne volt nagyon a pakliban az is, hogy Hamilton összeakad Perez-zel, "versenybaleset", és akkor aztán végképp annyi. Szóval semmi, de semmi nem indokolta, hogy Hamiltont ráengedték Perezre...

Szóval: Time to say goodbye Mr. "headsetbreaker" Wolff

Ez már csak sejtés, de szerintem nagyon meg akarták verni a Redbullt, végül ez vezetett a bukáshoz. sose becsüld le az ellenfeled.

Netflixhez:

Tipik amerikai túldrámázott dolog, de igazából látványos, inkább azoknak való akiktől idegen az F1, kíváncsiak rá de ugyanakkor szükséges nekik az a plusz inger és dráma ami hollywoodra jellemző.

Ha régóta követed a szériát akkor technikai szempontból sok újdonság nem lesz, de sok olyan nyilatkozat van benne ami inkább a pilótákkal és a hátterükkel foglalkozik. Illetve nagyon korrektül van vágva és szépek a felvételek, ha szereted az igényes videómunkát akkor egyszer érdemes belenézni aztán vagy elkap vagy nem.

Szerkesztve: 2021. 12. 12., v – 16:25

Életem Forma1-es futama volt! Azt hiszem, itt kellene abbahagyni, jöhetnek az elektromos rollerek :)
Mindenek előtt muszáj leszögeznem, hogy teljesen pártatlan vagyok a Forma1-ben, így számomra érdektelen volt, hogy ki nyer.
A látottak alapján viszont kijelenthetem, hogy ezt a versenyt valójában nem Verstappen nyerte meg, hanem a Mercedes CSAPAT veszítette el. Ki kellett volna az első VSC-s szakasz alatt hozniuk Hamiltont kerékcserére. Pláne annak fényében, hogy látható volt, hogy versenykörülmények között a Mercedes erősebb volt, hisz folyamatosan távolodott Max-től. Féltek a Red Bull-tól indokolatlanul. Akkora zakót akartak a Red Bull-nak adni, hogy a végén pont ez okozta a vesztüket.
Ettől függetlenül hatalmas dráma volt, Max megérdemelten nyert idén, hisz az átlaga is jobb volt Hamiltonnál, a beképzelt Mercedes meg majd tanul a hibáiból, ha tud és akar.
Hamiltonnak meg Respekt a sportszerű magatartásáért, ez a verseny nem rajta múlt.
Szerintem a headset-törő Toto Wolff-nak ideje más munka után néznie...

Hamiltonnal a csapat babrált ki, hogy nem engedték ki, hogy gumit cseréljen... Nagyon benne volt a 8. VB cím.

"We will not let any cars unlap themselves"

Red Bull: "but Lewis will win"

"OK we will unlap only the cars on front of Verstappen"

Probléma ezzel? ^^^

Tudtommal a szabályok szerint vagy az összes lekörözött autó visszaveheti a kört vagy egy sem. Olyan, hogy néhány autó visszaveheti, olyan opció nincs.

trey @ gépház

A hibás ítélkezés benne van, de annak nem kéne eldöntenie egy VB címet. A Mercedes megóvta a döntést. Nem hiszem, hogy lesz eredménye, mert abból nagyobb balhé lenne, de nagyon rossz ízt hagy az emberek szájában - legyenek azok versenyzők, szurkolók - az ilyen amatőrség.

trey @ gépház

Sok minden történt ebben az évben pro és kontra, mindkét csapatban benne volt, hogy előnnyel nyerjen, akár már futamokkal ezelőtt is. Így lett izgalmas az idény, ennek mi nézők örülhetünk a legjobban. Szinte 0 az esélye annak, hogy a Forma1 valaha is fog még egy ilyen jó futamot összehozni, mint amilyen ez volt.

Ékes bizonyítéka, hogy a csapat döntéseinek legalább akkora kihatása van a verseny végeredményére, mint a pilóták egyéni teljesítményének. A Red Bull gyengébb csapat, mint a Mercedes, de a versenyzői fiatalabbak, agilisabbak. Az igazi verseny lényege mindkettő, nem véletlenül nem szoktak idősebb pilóták világbajnokok lenni, egyszerűen a fiatalok lenyomják őket a vérmérsékletükkel. A forma1 mindig is a kockáztatásról szólt. Ha bejön nyerünk, ha nem veszítünk. Ma a Mercedesnek nem jött be.

Nem tudom, hogy te milyen mozit néztél, de itt a Red Bull semmit sem kockáztatott. Végső elkeseredésében már fel is adta a versenyt (Horner mondatai a vége előtt 10 körrel). Egyszerűen a versenyirányítás megnyerte nekik a futamot. Lehet ezt tagadni, lehet szépíteni, de minek?

trey @ gépház

Azért ennyire nem egyértelmű a dolog. Latifi balesete után a döntés safety car (esetleg piros zászló), szerintem a safety car teljesen normális döntés volt. Azt nyilvánvalóan senki nem akarta, hogy ezek után safety car mögött érjen véget a verseny, tehát ha csak simán hagyták volna a dolgot, előreküldik a lekörözötteket, majd újraindítják a versenyt, addig normális a dolog.

Az egyetlen gond volt, hogy ha előreküldik a lekörözötteket, mire azok felérnek a mezőny végéig - ahogy általában szokott lenni -, akkor mégis a safety car mögött ért volna véget a verseny. Elsőre ezt akarták azzal elkerülni, hogy nem küldik előre a lekörözötteket - ami persze semmivel nem lett volna jobb, mint a safety car mögött befejezni, mert igazi verseny az élen nem lett volna. Simán azt kellett volna csinálni, hogy egyéb bejelentés nélkül előreengedni a lekörözötteket, és amikor már mondjuk fél környivel előrementek, elengedni a versenyt. Az eredmény ugyanez, csak nincs ez a 'nem mehetnek előre, majd mégis' játék.

Az egyetlen gond volt, hogy ha előreküldik a lekörözötteket, mire azok felérnek a mezőny végéig - ahogy általában szokott lenni -, akkor mégis a safety car mögött ért volna véget a verseny.

Ez a szabály. A versenytáv meg adott. Ha safety car mögött ér véget, akkor ott. Nem Hamilton kérte a balesetet. Neki az hátráltatás volt.

trey @ gépház

Pont ez a szép ebben a sportban, hogy a cél előtt is le lehet robbanni 10m-el, vagy kifogy a benya, durrdefekt, ilyenekre is volt példa. Az nyer, aki először célba ér. Friss gumikon sokkal nagyobb az esély, mint elhasználtakon. A mercedes nem kalkulált bele a kockázatos döntésébe egy lehetséges Safety Car-t, pedig nekik kellene a legjobban tudniuk, hogy ez nagyon benne van a pakliban.

A futam sokkal jobb volt így is, mintha a start után kilökték volna egymást, vagy Perez-Hamiltont és fordítva, vagy szimplán egy műszaki hiba döntötte volna el a futamot.

Mellébeszélsz. Igen, az a szép benne, ha random események következtében kiszámíthatatlan. Nem pedig akkor, amikor nemlétező szabályok alkalmazásával olyan helyzetbe hoznak valakit, aki nem tehet róla, hogy elveszik tőle azt, amiért megdolgozott. Ez nem fair sem a versenyzővel, sem a csapattal, sem a befektetőkkel, sem a gyár dolgozóival, sem a szerelőkkel, sem a szurkolókkal szemben.

trey @ gépház

Amikor Hamilton kiütötte Verstappent, majd a piros zászló alatt megjavították és megnyerhette a futamot, na én akkor gondoltam ugyanezt. Meg a másik, kicsúszásos esetnél, amikor második helyig utána feljöhetett. Bármelyiket kivonjuk az egyenletből, akkor a mai verseny már szinte tét nélküli lett volna.

Leírtam. A mai, mondhatjuk mindent eldöntő versenyt szinte minden szempontból Hamiltonnak kellett volna nyernie, ma ő és a Mercedes volt jobb. Mégis Verstappen nyerte. Alapvetően Verstappen volt a favoritom egész évben, szóval örülök, hogy nyert, de jobban örültem volna, ha 'erőből' vagy akár taktikából nyeri meg. Ha úgy nézzük, taktikából meg is nyerte, mert ő kiment kereket cserélni, Hamilton pedig nem. Ez a lekörözöttek körüli marháskodás volt az, ami kissé lehűtötte az örömömet. Ha minden külön bejelentés nélkül előreküldik a lekörözötteket, akkor nem is lett volna ezzel gondom, de ez a hirtelen 'a lekörözöttek nem mennek előre' - amivel egébként bebetonozták volna Hamilton győzelmét - aztán "mégis előremennek" nagyon erősen azt hozta ki, hogy a versenybíróság döntötte el, ki nyerjen. Ez pedig nem tetszik, még akkor sem, hogy emellett még kellett az, hogy Verstappen abban a körben tényleg le tudja nyomni Hamiltont.

Bebetonozták volna Hamilton amúgy is 100%-ban megérdemelt győzelmét. De nagy kár lett volna :D Az egy szabályos döntés lett volna.

Vagy minden autó visszaveheti a körét vagy egy sem.

Ehelyett lett egy döntés, ami nincs a szabálykönyvben: Hamilton és Verstappen közti autók visszavehetik a körüket. Ezért az óvás.

trey @ gépház

Ha Hamilton nyert volna, mert a gumik nem hátráltatták volna, most nem lenne miről vitatkoznunk. Egy hibás csapatdöntés tragikus végkifejlete volt ez, amikor a csapata meghozta ezt az eszement döntést, hogy nem cserélnek gumit, eldöntötte a futamot. Lehet valaki nagyon sok pénzt kapott ezért a döntésért cserébe, sosem fogjuk megtudni. Az is lehet, hogy Latifi is nagyon sok pénzt kapott, hogy álljon falba 5 körrel a vége előtt. Nem biztos, hogy az dönt el egy futamot, amit látunk. Már a múltkor is hányinger volt, ahogy a csapatok egyezkednek egymással, mintha nem lennének szabályok. És tényleg, vannak, de még sincsenek. Foci VB meccset is döntött már el bíró, nem is egyszer. Lapozunk, beszélünk róla még egy darabig, aztán a feledés homályába vész az egész. Jön az új évad, az új lehetőség, és minden megy tovább, mintha mi sem történt volna.

Ez nem így működik :D Értem, hogy mi a lelked kívánsága, de itt szabályok vannak. Minden futam után volt jogorvoslati lehetőség. Az adott futamra. Most azzal jönni, hogy ez meg az volt ... Akkor kellett volna rendezni. Ide egyenlő pontokkal jöttek. Most pedig történt egy feltehetően szabálytalan döntés. Ezen a futamon. Ezt most lehet rendezni.

trey @ gépház

A múltkori 5 mp-es Hamilton büntetés is felért egy ejnyebejnyével, lehetett volna ott is egy boxáthajtás, akkor most nem lett volna ennyire kiélezve a helyzet. Nyilván azon vannak a bírót, hogy minél izgalmasabbra alakítsák a versenyeket, hisz a show viszi a boltot, a 70 kört megteszünk egymás után, az meg nem, ahogy hosszú évekig ment a "versenyzés". Most is szinte csak a Mercedes és a Red Bull versenyzett egész évben, a többiek meg 1 perccel lemaradva. Megnéznék egy olyan futamot, ahol totál egyforma autóban ülnének a versenyzők, és úgy kellene megnyerni a világbajnokságot.

És olyan hol van, hogy Lewis átmehet záróvonalon, más nem? Vagy ha ő kilök valakit, megbüntetik azt, aki kilökte? Vagy az, ha nagyon muszáj megbüntetni, akkor megdobják 5mp-el, ami két futammal azelőtt másnak 20mp volt? Vagy, hogy nem is kap büntetést, amiért más hátrasorolást?

Szinte csak nemrég robbant be Lewis, erre lassan ő lesz a legöregebb... de kivételezett és szerencsés sorsa volt mindig is (már az első VB címével, sőt előtte is), ideje volt már, hogy másnak is jusson.

Ez így gáz, de elvileg van olyan pont a szabálykönyvben, hogy a versenyigazgató felülírhatja az SC szabályt, itt egy összefoglaló: https://www.autosport.com/f1/news/why-masis-latest-marginal-call-has-le…

It cited Article 15.3 that states the Race Director shall have "overriding authority" for the safety car. So, when he decided it was coming in, then that is all that matters.

And once the decision was taken to bring the safety car in, which is covered in Article 48.13, then that meant the safety car had to come in that lap – so this overruled 48.12.

 

Szóval elvileg szabályos volt, de az biztos hogy nem jó, hogy ilyen szelektíven belenyúltak a versenybe.

A piros zászló szerintem nem lett volna indokolt, mert a mentéshez csak pár kör kellett. Akkor kell piros zászló, ha túl sok kör kéne a mentéshez, vagy pedig ha elzáródik a pálya.

Az a döntés volt hülyeség, hogy a lekörözött autók maradjanak a helyükön. Mert hogy először ez volt az utasítás, hogy a lekörözött autók NE vegyék vissza a kört. Ez is elvileg szabályos, mert a versenyigazgató felülírhatja az SC szabályt, de attól még ez is hülyeség volt.

Azt kellett volna, hogy vegyék vissza a lekörözött autók a kört 1 körrel korábban, akkor még lett volna erre idő, aztán a következő körben, tehát az utolsó előtti kör végén, az utolsó kör elején, induljon újra a futam.

A Latifi baleset helyszínén ha lengetik a dupla sárga zászlót, akkor nyugodtan el tudnak ott menni a lekörözött pilóták szépen lassan, egymást nem előzve.

Így nem kellett volna semmilyen szabályt felülírni, és nem lenne szerintem vita.

Nem volt jó ez a döntés így, szerintem új versenyigazgató kéne, és a szabályokat is pontosítani kellene.

Viszont azt is látni kell, hogy a Hamilton és Verstappen ütközet szempontjából mindegy volt, hogy csak a köztük lévő autókat, vagy pedig az összes lekörözött autót elengedik-e. Ha azt mondják, hogy az összes lekörözött autó vegye a vissza a körét, de az SC azonnal ki is áll, akkor is ez lett volna az eredmény, hogy Verstappen ott van közvetlenül Hamilton mögött.

Szóval alapvetően inkább szerintem csak ott hibázott a versenyigazgató, hogy későn szólt, hogy vegyék vissza a körüket a lekörözöttek, és nem is mindenkinek szólt, csak a HAM-VER közötti autóknak.

Az lett volna tényleg a jó, hogyha legkésőbb 1 körrel előbb szólnak az összes lekörözött autónak, hogy vegyék vissza a kört, aztán az utolsó körre elengedik a mezőnyt.

Azt viszont látni kell, hogy ebben az esetben is ugyanúgy Verstappen ott lett volna Hamilton mögött közvetlenül, és ugyanúgy megelőzi.

Ez a döntés inákbb a többi autót sújtotta, tehát a 3. helyen és attól lefelé, mert ott beszorult néhány lekörözött autó.

Összefoglalva, én szerintem nem jó döntést született, viszont nem a rossz döntésen múlt, hogy Verstappen támadhatta Hamiltont.Lett volna ennél jobb döntés, de a vége ugyanaz lett volna, tehát hogy Verstappen közvetlenül Hamilton mögé kerül, és 1 köre marad megelőzni Hamiltont.

A piros zászló tényleg nem lett volna indokolt, mert akkor csak azért lett volna piros zászló, hogy szegény Hamiltonnal ne szúrjunk ki, de ilyet meg nem lehet.

Így van. Ezt a futamot végülis valahol Mick Schumacher és Latifi döntötte el az acsarkodásával és az abból következő balesettel, illetve a baleset utáni érthető safety car-ral. De továbbra is fenn tartom, ha Hamilton is kapott volna friss gumikat, és nem a 40+ körös kopottakkal vág neki a végének, lett volna esélye.

Annyiban pontosítanék, hogy Latifi egyedül ment falnak, előtte ugyan csatázott Schumacherrel, de amikor falnak ment, akkor nem volt a közelében másik autó. Simán csak megpördült "önerőből" a kanyarban.

Amúgy ha ez a futam mondjuk a legelső futam lett volna, akkor a Mercedes is azt mondaná, hogy van még 21 futam, engedjük el, legközelebb okosabbak leszünk. Nem kell máshogy kezelni csak azért, mert ez volt az utolsó futam.

Hamilton szerezhetett volna összesen csak 9 ponttal többet az előző 21 futamon összesen, és akkor most ő lenne a világbajnok 1 ponttal.

Verstappen szerezte a 22 futam során a legtöbb pontot, a legtöbb futamgyőzelmet és a legtöbb pole pozíciót.

Igen, Verstappen teljesen megérdemelten nyerte meg a VB-t, a Merci meg elgondolkozhat a csapatdöntésein ezek után. A Forma1-nek az tette a legjobbat, hogy végre van potens ellenfele a Mercedesnek, végre van verseny, mindezt úgy, hogy ez egy versenysport. Így is gáz, hogy a sok csapatból csak ketten harcolnak a bajnoki címért.

Az egy dolog, hogy a Mercedes csapat döntése okozta Hamilton vesztét, de az adott pillanatban mindig logikusnak tűnt, amikor nem vitték ki. Ha a félreállás utáni virtuális SC alatt kiviszik, akkor elveszti az előnyét, ha a baleset utáni SC alatt viszik ki, Verstappen előtt, akkor a Red Bull dönthetett volna, hogy ők meg nem jönnek ki és a Mercedes időelőnyének annyi. A Mercedesnél gondolhatták azt is, hogy végig marad a safety car, csak akkor a F1 rengeteg nézőt vesztett volna jövőre. Így a Mercedes kockáztatott és vesztett.

Nem felhőtlen az örömöm. Ma a Mercedes és Hamilton jobb volt, illetve amit a versenybíróság művelt azzal, hogy bejelentették, hogy a lekörözöttek nem mehetnek el, aztán mégis, az kritikán aluli volt. Ha viszont az egész szezont nézzük, akkor Hamilton most bukta el azokat a mázlikat, amelyeket év közben megkapott, és így ebből a szempontból mondhatjuk, hogy egál. És ha figyelembe vesszük azt, hogy a Mercedes technikai szempontból még mindig erősebb, akkor Verstappen többet tudott hozzáadni az autóhoz, mint Hamilton, szóval jobban megérdemeltel.

Az az igazság, én azt is csodálom, hogy a Mercedes egyáltalán idáig jutott idén. Az egész német autóipar bajban van, arról is szó volt, hogy idén már nem is indulnak, és egész biztos vagyok abban is, hogy az idén a csapatba befektetett lóvé jóval kevesebb volt, mint tavaly. Az energiaitalok meg dübörögnek, ott nincs se dízelbotrány, se chiphiány, se semmi. Ahol a lóvé, ott az előny.
 

Ezen a futamon viszont nagyon nagy hiba volt Hamiltont nem kihívni időben kerékcserére, ez döntött el mindent. Time to say goodbye Mr. Wolff

Pedig muszáj lesz. Nyertek már eleget, örüljenek, hogy ez egy versenysport. Ha csak ők versenyeznének, akkor most nem kellene bánkódni. Egyébként övék a konstruktőri első hely, és a VB 2. hely is, abszolút nem rossz eredmény ez, csak hát ugye... aki legyőzhetetlennek hiszi magát, az meglepődik néha néha.

Akárhogy is nézzük, Hamilton nyert 7 VB-t, ezzel Schumacher-rel paliban van. Persze sosem elég, kell a 8. 9. 10. is, sajnos ez nem így működik. Az egész csapat éves teljesítménye nem volt olyan jó, mint a korábbi években, és ez szerintem az alacsonyabb költségvetés miatt lehetett. Míg a Red Bull meg hatalmasat fejlődött.

Hamilton jó versenyző, minden szempontból megérdemli a 7, akár 8 vagy 9 VB címet is. Mint mondtam, ezt sem ő veszítette most el, hanem a csapata. 

Értem, értem!

Itt van ez a legfiatalabbként ideérkező legényke, akinek már lassan kellemetlen volt, hogy amit mögé tettek, annak ellenére sem lett még világbajnok. Muszáj volt már, mikor ha most nem. Így is csak a 4. legfiatalabb világbajnok címe lett az övé. Még pár év, aztán lehet, hogy a hajó is elment volna.

Ott a nyomás is attól a rengeteg holland szurkolótól, akik egyébként nagyon sportszerűek, amikor ki kell fütyülni Hamiltont :D

Jól van ez így! A papa is megnyugodhat, hogy a saját sikertelen pályafutása után nem lesz a fia szereplése hiábavaló.

Ja, meg hát a szegény Honda! Nehogy már ne legyen meg! Kicsit segítsünk rá!

Értem én, hogy volt nyomás Masiékon. Hamiltonnak meg a Mercedesnek meg már úgyis mindegy, csepp a tengerben a nyolcadik ... :D

Így az a veszély sem fenyeget, hogy a cukros-üdítős öregember azzal fenyegetőzik, hogy kilép :D

trey @ gépház

Azért az a legényke szépen megdolgozott ezért az eredményért, ezt se felejtsük el, idén többször állt a dobogón, mint Hamilton.
A versenysport meg pont akkor izgalmas, ha nem mindig ugyanaz nyer. Láttunk ilyet is, évekig, nem is néztem a futamokat sokadmagammal, mert dög unalmas volt az egész.
Mindketten multimilliomosok, nem fogom egyiket sem sajnálni, ha éppen elveszít egy VB-t.

Mindketten multimilliomosok, nem fogom egyiket sem sajnálni, ha éppen elveszít egy VB-t.

Ez nem fair sem a versenyzővel, sem a csapattal, sem a befektetőkkel, sem a gyár dolgozóival, sem a szerelőkkel, sem a szurkolókkal szemben.

Nem csak arról szól, hogy szegények-e vagy sem.

trey @ gépház

De nem ez a verseny döntötte el. Fociban egy VB döntőn mindig 0:0-ról indulsz, bármit csináltál az előző meccseken, az teljesen lényegtelen. Így egy rosszul befújt 11-es a döntőn csakugyan eldöntheti az egész címet.

Itt viszont teljesen más a helyzet. Attól, hogy véletlenül pontegyenlőséggel érkeztek, még egy 22 versenyes sorozatnak csak az egyik versenye volt ez. Fociban a bírói tévedések is kiegyenlítik egymást, ha az egész szezont nézed. Itt is sok esetben kedveztek vitatható módon a Mercinek.

Önmagában az újraindítás egy körre teljesen legitim volt. A procedúra nem volt szokványos, de úgy néz ki a szabály betűjének megfelelt.

Bizony, és ráadásul inkább a 3. helyezett és attól lefelé lévő pilótáknak volt ez rossz, akik elé beragadtak lekörözött pilóták. Merthogy minden lekörözöttet el kellett volna engedni 1 körrel hamarabb, igazából ez volt a hiba, hogy ezt nem tették. De akkor is, ezzel pont hogy nem az első két pilótát befolyásolták. Viszont talán végeredményben sem az egyéni, sem a konstruktőri világbajnokság végeredményét nem befolyásolta az egész.

Ez a verseny legenda lesz, soha többé nem lesz több ilyen, és ezt pont az utolsó kör drámája miatt sikerült elérni. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg új nézőt sikerült ezzel szereznie a sportágnak. Az emberek a drámára kíváncsiak és nem az unalmas körözgetésekre.

Elutasították, Google fordítóval:

"A Mercedes a feltételezéseknek megfelelően kijelentette, hogy a verseny vezetése megsértette a sportszabályzat 48.12. pontját. Ezért azt kérték, hogy Hamilton legyen a győztes, mivel e hiba nélkül nyert volna. Bár az FIA gyakorlatilag a vádlottak padján volt, a Red Bull védekezést is előterjesztett. A Red Bull szerint a 48.13 cikk (amely a biztonsági autó fázis végét határozza meg) felülírja a 48.12 cikkelyt, mivel a 13. pont szerint a versenyigazgató maga határozhatja meg a biztonsági autó használatának módját. Maga Masi ekkor foglalt állást – csak Hamilton és Verstappen között engedte vissza az autókat, hogy ne csorbuljon a vezető párharc. És elmondása szerint minden csapat között általános egyetértés van abban, hogy lehetőség szerint minden versenynek zöld alatt kell végződnie. A felügyelők levonják a következtetést: a 48.13 cikk valójában felülírja a 48.12-t a kérelemben. Ettől függetlenül a Mercedes azon kérése, hogy az 57. körtől visszaállítsák a besorolást, a futam visszamenőleges lerövidítése, és nem megengedett."

 

Ez a lényege: "a versenyigazgató maga határozhatja meg a biztonsági autó használatának módját."

 

Szóval eléggé egyértelmű, hogy az elmulasztott kerékcsere miatt bukott el Hamilton az utolsó körben.

Hát lehet hogy a versenyigazgató felülírhatja az SC szabályt, de azt nem értem, hogy miért ilyen későn engedték el a lekörözött autókat? Korábban kellett volna elengedni 1 körrel a lekörözött autókat, de mindenkit egyszerre. Aztán amikor mindenki visszavette a körét, kihívni az SC-t és mehet a futam az utolsó körre.

Elvileg azért vártak, mert még takarították a pályát. De nem lehetett volna azt, hogy a Latifi baleset helyszínen lengetik a dupla sárga zászlót, és elengedik a lekörözött pilótákat? Akik aztán rágyorsítanak, de a dupla sárga zászlós szakasz alatt meg lelassítanak?

Értem én, hogy biztonságra mennek, de azért van a dupla sárga zászló, hogy ott le kell lassítani.

Ez így sajnos béna volt, valóban azt kellett volna, hogy az összes lekörözött autót el kellett volna engedni.

Nem lehet azzal érvelni, hogy csak az első két autó közöttieket engedjük el, mert az a lényeg. A többi versenyzőnek is fontos volt attól még, hogy minél jobb helyen végezzen, ha másért nem, akkor a csapat VB szempontjából.

Amikor a safety car bejött, Hamiltonnak már nem lett volna ideje arra, hogy kerékcserével az élen maradjon. Friss gumikon lett volna a második helyen, és egy kör alatt azonos gumitípuson, pár körrel újabb gumin kellett volna Verstappent megelőznie. Komoly kockázat. És a Mercedes arra számított, hogy nem lesz újraindítás, ez esetben meg főleg ingyen adták volna a címet Verstappennek.

Ahogy másik szálon is kifejtettem, akkor kellett volna kereket cserélnie, amikor utolérte Perezt. Nem vesztett volna feleslegesen 5 mp-et, és nem ment volna bele a rizikós csatába, aminek könnyen kicsúszás is lehetett volna a vége. A Mercedes nagy mellel le akarta nyomni látványosan a Red Bullt, közben végletekig elkopott gumikra kényszerítették Hamiltont. Ő meg hiába kérdezett kulturáltan, hogy nem lesz depo?, le se szarták. Szerintem ott már sejthette, hogy ennek nem lesz jó vége...

Hamilton rossz időpontot valasztott a leterdelesre. ;) 

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Ma azok nyertek, akik kevésbé voltak "töketlenek" és volt nekik egy Perezük is! "Greetings flying to him!" Bottas sehol nem volt!

Ennyi!

Honda 4ever!

Brown GP után a második VB címük szerintem!

Jó meglátás, erősíti a csapat nyer vagy veszít el egy futamot megállapítást. Bottas keményen bekavarhatott volna a Red Bullnak, ha kellően motivált lett volna. Gyakorlatilag teljesen magára hagyta Hamiltont, ugyanúgy, mint az egész csapata a kopott gumikkal.

Sokáig nem néztem F1-et - kb. Schumacher 6.-7. VB címe óta (akkor még keményen Schumacher fan-ként, egyszerűen meguntam a monotonitást), aztán egyszer csak jött egy fiatal holland, akinek a családneve ismerős volt és sokat cikkeztek róla, hogy ott van a szeren. Így kezdtem el kb. 4-5 éve megint F1-et nézni. 2021-re odáig jutottam, hogy 1-2 hetente, ahogy épp verseny volt, már a szombati időmérő, de legalább a vasárnapi verseny szent és sérthetetlen időszakok voltak (igen, volt, hogy vasárnap tömeges szerver patch-elés vagy készenlétes esemény elhárítása közben F1-et néztem - ez van...).

Felállva és a foteltámlát szorongatva, üvöltve szurkolva néztem ma végig az utolsó 1 kört, de valami mégis motoszkál bennem... - ha még nem jött volna le, akkor elszánt Verstappen rajongóként is.

Azért valljuk be (és, aki az egész idényt követte, már tapasztalta), hogy egy eléggé hollywoodi utolsó versenyt sikerült összehozni. Rendezte: Michael Masi... Természetesen örülök, de a fékezett habzású örömöm, többek között ennek szól... 2022 teljesen új kocsikat, új csapat felállásokat és tiszta lapot hoz. Meglátjuk, hogy reális volt-e az idei öröm. Részemről.

Őszintén gratulálok Max-nek és Lewisnak is! Checo - Te meg egy állat vagy!!! Végül, de nem utolsó sorban: FAREWELL Kimi!!! ;) Egy igazi egyéniséggel lett ma kevesebb a sportág.

A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

Ez egy cirkusz. Úgy is működik. Tudják nagyon jól az "okosok", mit kell ahhoz tenniük, hogy felspannolják a nézői, sponzori és egyéb számokat. Ekkora balhé után ez csak jól fog kinézni a statisztikákban. Dübörög a szekér, arat a kombájn. Erről szól ez az egész. Kurvára nem a versenyzőkről, ők csak gladiátorok. Meg is hallhatnak, mint Grosjean nemrég. Az is növeli a nézői számot, főleg ha élőbe nyomják az emberek képébe a lángoló autót.

Mi meg popcorn-ozunk és tapsolunk a fűtött szobáinkból, és élvezzük a műsort.

Pedig, ahogy mostanában sokszor hallottuk a rádiókból: "ez a versenyzés"... Versenyzés, meg igény is lenne rá, mint a klasszikus viccben a másik kényes témáról... :D, csak valószínűleg máshol, más érdekek érvényesülnek.

A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

A versenyigazgatás teljes csődje miatt töröljék az egész futam eredményét, és tessék, Verstappen nyer, pontazonossággal, több győzelemmel. 

Szerintem nem hibáztak a taktikával. A VSC fázis alatt kint maradt Hamilton, az jó döntés volt, mert látszott, hogy bírják a gumik, Verstappen nem tudta volna megelőzni.

Aztán ugye jött a Safety car. Itt meg az volt a gond, hogy Hamilton volt elől, mögötte Verstappen. Ha Hamilton bemegy kerékcserére, akkor Verstappen kint marad, és bukják a vezető helyet. Ha bukják a vezető helyet, akkor onnantól nagyon kicsi esély lett volna, hogy meg tudják előzni Verstappent, hiszen véget is érhetett volna a futam az SC mögött. Szóval Hamiltonnak kint kellett maradni.

Mivel Hamilton kint maradt, így viszont Verstappennek be kellett mennie a boxba, mert csak így volt esélyük megelőzni Hamiltont, és be is jött.

 

Ez alapján szerintem egyik csapat sem hibázott, mindkét csapat helyesen taktikázott.

Ez nem teljesen helyes kifejtés.

Az teljesen egyértelmű, hogy a safety car alatt Verstappen mindenképpen kijön a boxba, függetlenül attól, hogy Hamilton kint marad, vagy nem. Ugyanis a kerékcseréje ingyen van (mindenképp Hamilton mögé érkezik, akármi történik), és csak így marad esélye az újraindítás után előzni - amennyiben van újraindítás. Ha nincs, akkor tök mindegy, Hamilton a világbajnok.

Azaz a Mercedes számíthatott rá, hogy Verstappennek teljesen friss lágy gumijai lesznek, mert ki fog jönni kereket cserélni, hiszen teljesen egyértelműen ez az egyetlen lehetséges opció Verstappen számára.

Ezért nem értette Hamilton, hogy őt miért nem hozták ki azonnal, rá is kérdezett. 

Érdemes meghallgatni ezt, Hamilton értetlenkedik is, mikor megbeszélik a versenymérnökével Verstappen kerékcseréjét.

https://www.youtube.com/watch?v=2xLDxt1Os2s
0:44-től kezdődik a helyzetértékelés. Elmondja a versenymérnök, hogy Verstappen kereket cserélt, mert ingyen volt neki, 4 kör van hátra amint Hamilton átlépi a vonalat, majd a szabály szerint el fogják engedni a lekörözötteke, és Verstappen közvetlenül Hamilton mögött lesz - de ez eltart egy ideig. Arra játszottak, hogy nem lesz restart.  Hamilton vissza is kérdez, hogy Verstappen új gumikon lesz közvetlenül mögötte? A versenymérnök erre csak annyit mond: Vettük, Lewis.

Olyan opció nincs, hogy Verstappen nem jön ki friss gumikért, mindketten tudták. Elszámolta magát a Mercedes a kerékcserével.

Nem emlékszem már, nem úgy volt, hogy bejött az SC, de Hamilton már pont nem tudott kijönni a boxba, mert pont elment a boxbejárat mellett? Ha így volt, akkor viszont ha kihozták volna Hamiltont, akkor mindenképp Verstappen mögé jött volna vissza. Az viszont több kockázat lett volna, mintha kint tartják. Hiszen ha Verstappen mögé jön vissza, azonos gumikon lettek volna, akkor nagy valószínűség szerint Hamilton nem tudott volna előzni 1 kör alatt.

Ha Hamiltonnak lett volna ideje még kijönni időben a boxba, akkor meg az lett volna, hogy látják, hogy Hamilton előttük bemegy a boxba, tehát akkor Verstappen kint marad. Miért? Mert ha Verstappen követi Hamiltont a boxba, akkor megint csak azonos gumikon lettek volna, Hamilton marad elől, tehát már nem marad esély Hamiltont megelőzni.

Ha viszont Hamilton kimegy, Verstappen meg kint marad, akkor helycsere történik: Verstappen 1. Hamilton 2. Ekkor lett volna esélye Verstappennek megtartani az 1. helyet.

Ha bejön az SC, akkor a vezető pilóta rosszabb helyzetben van, mint a 2. pilóta.

Én azt mondom, hogy egész verseny alatt se a Mercedes, se a Red Bull nem hibázott a stratégiával. A pilótákon és a szerencsén múlt.

Ha viszont Hamilton kimegy, Verstappen meg kint marad, akkor helycsere történik: Verstappen 1. Hamilton 2. Ekkor lett volna esélye Verstappennek megtartani az 1. helyet.

Ezt csak akkor, ha SC alatt ér véget a futam. Ugyanis ha nem, akkor ugyanaz a helyzet áll elő, mint ami ténylegesen meg is történt: a második helyen álló, gyorsabb gumikkal, akár egy kör alatt át tudja venni a vezetést. Ugyanúgy lett volna esélye Hamiltonnak is megtartani az első helyet a te logikád szerint (hiszen régi kemény gumikkal állt ott, szemben a második helyezett friss lágy gumijaival). Hamilton is tudta, hogy ez esélytelen. 

A Mercedes arra számított, hogy SC alatt ér véget a futam, ezért nem hozták ki Hamiltont. Rosszul döntöttek, ennyi történt. Hamilton azonnal tudta is, hogy elbaszták, de a mérnöke már nem tudott rá mit mondani.

Pedig nem tudtak volna mást tenni, szerintem akármi történik, a jó taktika az volt, hogy Hamilton maradjon kint, Verstappen meg álljon ki friss gumikért. Így utólag is ez volt mindkettőnek a legjobb választás.

Verstappen pedig ha látja, hogy Hamilton kimegy előtte a boxba, akkor ő kint marad volna, hiszen csak így lett volna esélye megelőzni Hamiltont. Persze, így utólag már látjuk, hogy ebben az esetben az lett volna, hogy Hamilton tudja támadni Verstappent friss gumikon, és valószínűleg akkor Hamilton megelőzte volna Verstappent, de nem biztos. Egyrészt amikor a döntést meghozták, véget is érhetett volna a futam az SC alatt, tehát ha Verstappen kint marad 1. helyen, Hamilton boxba jön, akkor az első esély az lett volna Verstappennek, hogy SC alatt ér véget a futam.

Aztán ha mégsem, akkor a második esély pedig az, hogy valahogy Verstappen megtartja a vezető helyet 1 körig Hamilton előtt. Amúgy szerintem nem magától értetődő, hogy friss gumikon, nagy nyomás alatt, 1 körön meg tudod előzni az előtted autózót.

Utólag persze talán jobb lenne volna, ha Hamilton kiáll a boxba, de szerintem akkori információk alapján jól tették, hogy nem hívták ki.

Én el tudom képzeni, hogy a nagy csapatoknál valójában a mesterséges intelligencia hozza meg a döntéseket. Van egy szoftverük, ami valós időben elemzi a versenyt: egyrészt elemzi az összes előző verseny adatát, figyeli a riválisokat, valós időben figyeli a verseny összes adatát, saját telemetriát, időjárást, valamint a mérnökök tudnak közben kézzel is adatokat betáplálni, pl. ha hallanak egy rádióüzenetet, akkor ezt beviszik információként az AI részére. Aztán az AI folyamatosan kiírja, hogy adott másodpercben mi a legjobb döntés. Valószínűleg jobb döntéseket hoz, mint egy ember. Aztán lehet, hogy ezen is versenyeznek a csapatok, hogy kinek jobb az AI szoftvere.

Ebben a konkrét esetben szerintem azt dobta az AI, hogy Hamilton esetében nagyobb az esély a győzelemre, ha nem hívják ki boxba. Akkori információk szerint. Utólag már kár okosnak lenni.

Azért gondolom, hogy van ilyen mesterséges intelligencia szoftverük, mert ha megnézed, a háttérben ott ül egy csomó mérnök/programozó a notebookok előtt, szerintem ők felügyelik az AI szoftvert és közben adatokkal látják el. Egy ilyen szoftver tűpontosan meg tudja mondani, hogy mikor kell kiállni a boxba, úgy hogy közben figyeli a gumikat, plusz az összes többi versenyzőt, meg az időjárást, előző össze futam adatát, mennyi esély van SC-re, stb.

Verstappen pedig ha látja, hogy Hamilton kimegy előtte a boxba, akkor ő kint marad volna, hiszen csak így lett volna esélye megelőzni Hamiltont.

Ez hamis állítás. Ha Hamilton kimegy lágy gumikért, akkor Verstappennek is ki kell jönnie, nincs esélye a lágy gumik ellen kemény, használt gumikon. Ezt az élet is igazolta, pont azt láttuk, hogy ha második vagy, lágy gumikkal, akkor meg tudod előzni azt, aki előtted van, kemény gumin. A lényeg, hogy aki második, annak ha lágy gumija van, akkor az elsőnek is azon kell lennie. Hamilton ezért tudta, hogy bukták a dolgot, csak abban bízhattak, hogy SC alatt ér véget a futam.

Ha mindketten kimentek volna a boxba friss gumikért, akkor marad a sorrend: Hamilton 1., Verstappen 2. Lett volna 1 kör, azonos gumikon. Valószínűleg így Hamilton világbajnok. 1 kör alatt nem tudod megelőzni az előtted lévőt azonos gumikon, főleg úgy, hogy Hamiltonnak jobb volt a versenytempója. Tehát ez nem opció, azonos stratégián ezen a versenyen a Red Bull nem tudott volna nyerni, a Mercedes gyorsabb volt (ahogy az előző 3 futamon is).

Muszáj volt más taktikát választani, mint a Mercedes.

Nyilván ha Hamilton kiállt volna, és Verstappen meg kint marad, akkor az kockázatos lett volna. De ez lett volna ebben az esetben az egyetlen esély, hogy nyerjen Verstappen.

Hamilton azért is volt rosszabb helyzetben, mert ha mindketten kiesnek, és utólag nem büntetnek senkit, akkor pontazonosság miatt Verstappen a világbajnok. Ha Hamilton jött volna hátulról, akkor Verstappen ütközésig védte volna a pozíciót, de közben meg Hamilton nem ütközhetett volna, mert akkor veszít. Tehát egyáltalán nem biztos, hogy így Hamilton mindössze 1 kör alatt megelőzte volna Verstappent, hiába a friss gumik.

Ha mindketten kimentek volna a boxba friss gumikért, akkor marad a sorrend: Hamilton 1., Verstappen 2. Lett volna 1 kör, azonos gumikon. Valószínűleg így Hamilton világbajnok.

Pontosan. Ezért akart kimenni Hamilton a boxba, mert tudta, hogy ez az egyetlen esélye, amennyiben nem SC alatt érnek véget.

Nyilván ha Hamilton kiállt volna, és Verstappen meg kint marad, akkor az kockázatos lett volna. De ez lett volna ebben az esetben az egyetlen esély, hogy nyerjen Verstappen.

Ha Hamilton kiáll, és Verstappen kinn marad, akkor Hamilton világbajnok, mert a második helyen álló szuperlágy gumisnak előnye van az első helyen álló kemény gumissal szemben. Ezt a valóság igazolta, Hamilton is tisztában volt vele. Ezért Hamiltonnak is ki kellett volna állnia teljesen friss gumikra, akármi történik.

Az egyetlen helyes megoldás az lett volna, ha mindketten kimennek lágyra. Ugyanis két állítás igaz:

  • Verstappen szempontjából mindenképp ki kell mennie, nincs vesztenivalója
  • Hamilton szempontjából, ha Verstappen kimegy, akkor Hamiltonnak is ki kell mennie

Összegezve: mivel Verstappen mindenképp kimegy, Hamiltonnak is ki kell mennie. Nem tették meg, bukták is a címet.

De pont ez a lényeg, hogy Verstappen nem megy ki mindenképpen. Ha látja, hogy Hamilton kiment előtte a boxba, akkor Verstappen nem megy ki.

Csak utólag látszik, hogy mi lett volna a helyes. Nagyobb esély volt rá, hogy SC alatt ér véget a futam.

Gondolj bele, mekkora égés lett volna, hogy Hamilton kimegy a boxba, Verstappen elől marad, aztán így futnak be SC alatt.

Ha mindketten kimennek a boxba, akkor Hamilton a világbajnok, ez szinte biztos.

Pont ezért ha látta volna Verstappen, hogy előtte Hamilton kimegy a boxba, akkor ő nem ment volna ki. Pont azért, mivel ez lett volna az egyetlen esélye. Ha Verstappen kint marad az 1. helyen, akkor az akkori információk alapján lett volna esélye, hogy megtartsa az 1. helyet. Két módon is: 1) SC alatt ér véget  a futam, 2) Hamilton nem tudja megelőzni friss gumikon 1 kör alatt. Az a lényeg, ekkor Verstappen számára lett volna esély, hogy világbajnok legyen.

Míg a másik verzióban, tehát ha mindketten kimennek a boxba, akkor Verstappen számára 0% esély lett volna, hogy világbajnok legyen. 

Ezért biztosan olyan verzió nem lett volna, hogy mindketten kimennek a boxba.

De még egyszer mondom, én szerintem az AI dönti el ezeket. Gondolj bele, ennél a helyzetnél másodpercek alatt kellett meghozni a legjobb döntést. Másodpercek alatt az AI jobb döntést tud hozni, mint 1 ember. Szerintem az AI kijelezte, hogy mit kell tenni, a csapatfőnök meg jóváhagyta.

Mivel Hamilton ment elől, ezért ő vert helyzetben volt, mert neki kellett először döntenie. 

Verstappen feladata annyi volt, hogy az ellenkezőjét csinálja, mint Hamilton: 

- Ha Hamilton kint marad, akkor Verstappen menjen be a boxba

- Ha Hamilton bemegy a boxba, akkor Verstappen maradjon kint

Tehát Hamilton számára csak rossz döntés volt, mert Verstappen tudott később dönteni, így övé lett a stratégiai előny.

De pont ez a lényeg, hogy Verstappen nem megy ki mindenképpen. Ha látja, hogy Hamilton kiment előtte a boxba, akkor Verstappen nem megy ki.

Dehogynem. Ha Hamilton kimegy előle, és ő nem megy ki, akkor előáll az a helyzet, mint ami a futamon is: a második helyezett szuperlágy gumikkal rendelkezik (elméleti esetben Hamilton, a valóságban Verstappen), az első meg keménnyel (elméleti esetben Verstappen, valóságban Hamuilton). És ekkor a szuperlágy gumis második helyezett nyer, ahogy a valóságban is történt.

Ha pedig SC alatt végeznek, az Verstappen számára tök mindegy, nem nyert volna semmiképp sem.

Szóval akármit csinál Hamilton (akár kimegy, akár nem, akár SC alatt nyer), Verstappennek mindenképp ki kell mennie szuperlágy gumikra, mert ez az egyetlen esélye.

Ezt azonnal felfogta Hamilton, csak a csapata nem. Akármi történik, a végén Verstappen ki fog jönni kereket cserélni. Ha Hamilton nem jön ki, és nem SC alatt futnak be, bukják a VB címet. Csak akkor nyerhettek volna, ha SC alatt ér véget a futam. Erre fogadott a Merci, rosszul tették.

 

Hogy másként mondjam: Verstappen egyetlen esélye a nyerésre az, hogy ha ő kimegy friss gumikért, Hamilton pedig nem, és nem SC alatt ér véget a futam. Minden más esetben Hamilton nyer. És mivel Verstappen emiatt mindenképp kimegy friss gumikért, a Mercedesnél két lehetőség van: bíznak abban, hogy SC alatt ér véget a futam, és nem kell Hamiltonnak lágy gumi, vagy nem SC alatt ér véget a futam, és szívás. Előbbire fogadtak, utóbbi sikerült.

> Ha pedig SC alatt végeznek, az Verstappen számára tök mindegy, nem nyert volna semmiképp sem.

Miért? Ha Verstappen nem megy ki a boxba, Hamilton meg kimegy, akkor Verstappen 1., Hamilton 2. Ebben az esetben ha SC mögött intik le őket, akkor Verstappen világbajnok.

> És ekkor a szuperlágy gumis második helyezett nyer, ahogy a valóságban is történt.

Nem biztos, nyomás alatt, 1 körön van 1 vagy 2 esélyed, hogy megelőzd az előtted lévőt. hiába a friss gumik, ilyen kicsi idő alatt nem garantált, hogy megelőzöd az előtted lévőt. Azt se felejtsd el, hogy az indulás is fontos, ha rosszul kapod el az SC mögött a rajtot, akkor sokat lehet veszíteni.

Ha SC alatt ér véget a futam, akkor Hamilton viselkedésétől függ, hogy Verstappen nyerhet-e, erre nem alapozhatnak a Red Bullnál. A saját maguk esélyeit csak azzal tudják a másik oldal viselkedésétől függetlenül növelni, ha kijönnek a boxba. Ez az egyetlen logikus stratégia.  Nézd a Red Bull szempontjából, két lehetőséged van: vagy kijössz a boxba, vagy nem.

Ha nem jössz ki a boxba, akkor a másik oldal taktikájától teszed függővé, hogy nyersz-e. Ilyet csapat nem csinál. Olyan ez, mint abban bízni foci VB kijutásnál a magyar válogatottnak, hogy majd az andorraiak x-elnek Máltával és majd utána a törökök megverik a németeket oda vissza, és akkor pótselejtezőn kijuthatunk. Észszerűtlen viselkedés. Vagy olyan ez, mint tizenegyes rúgásnál azt mondani, hoyg nem kell kapus, talán mellérúgja az ellenfél. Ilyet nem csinálunk. Azt csináljuk, hogy megnézzük, mi mit tehetünk a saját esélyeink javításáért, a másik cselekedeteitől függetlenül.

Nem biztos, nyomás alatt, 1 körön van 1 vagy 2 esélyed, hogy megelőzd az előtted lévőt. hiába a friss gumik, ilyen kicsi idő alatt nem garantált, hogy megelőzöd az előtted lévőt. 

Dehogynem. Nagyon nagy különbség van a gumik között, csak akkor van esélye versenyben az elől lévőnek SC után elől maradni, ha azonos gumikon vannak. Ezért volt ideges Hamilton, hogy ő nem jön boxba. Tudta, hogy ott vége a futamnak, ha újraindulnak és nem SC alatt van vége.

De azért nem jól nézed, mert azt feltételezed, hogy a Red Bull és a Mercedes egyszerre döntötte el, hogy mit fog csinálni.

de a valóságban nem így történt, hanem először a Mercedes döntött valamit, utána a Red Bull. Mivel a pályán Hamilton-Verstappen sorrendben követték egymást, látótávolságon belül.

Tehát így nézd a dolgokat, miután már Hamiltonék döntöttek valamit. Ekkor két eset van:

1) Hamilton bement a boxba. Ekkor még Verstappennek van ideje dönteni, hogy mit tegyen. Hamilton már a boxban van, onnan nem tud visszatolatni. Mivel Verstappen látja, hogy Hamilton kereket cserél, ezért ő nem fog bemenni a boxba. Miért tenné? Ha Verstappen is kereket cserél, akkor boxban nem tud előzni, mert SC alatt tiltott az előzés, boxban is. Tehát akkor Hamilton marad az 1. Verstappen a 2. Ha SC alatt ér véget a futam, akkor Hamilton a világbajnok. Ha nem SC alatt, akkor azonos gumikon, Hamilton jobb versenytempójával szintén Hamilton a világbajnok. Tehát ebbenaz esetben Verstappennek nincs esélye. Ezért kockáztatni kell, kint kell maradni. Mert ha Verstappen kint marad, Hamilton pedig a boxban van, akkor ha SC alatt ér véget a futam, Verstappen világbajnok. Ha nem SC alatt, akkor még mindig van esélye Verstappennek kivédekeznie Hamiltont. Ha összeütköznek, és Verstappent nem büntetik, akkor szintén Verstappen a világbajnok.

2) Hamilton kint marad, nem megy a boxba. Ezt látja Verstappen hátulról, meg a Red Bull is. Hamilton már nem tud visszatolatni a boxba. Ekkor Verstappen mindenképpen kijön a boxba, mert ha SC alatt futnak be, akkor így is, úgy is Hamilton a világbajnok. Ha viszont elengedik őket 1 körre, akkor Verstappen számára nagy esély kínálkozik, hogy világbajnok legyen.

Tehát úgy nézd a dolgokat, hogy Hamilton már döntött valamit, amit már nem tud megváltoztatni, viszont Verstappen még nem döntött semmit, de még tud bármit dönteni. Ebben a pillanatban elemezd ki, hogy Verstappen mit döntösön, és látni fogod, hogy Hamilton vert helyzetben volt stratégia szempontjából, mert ő ment elől.

Nem, nem Hamilton döntött valamit, hanem a Red Bull gyorsan kijött a boxba, mint az egyetlen lehetséges, esélynövelő stratégia, függetlenül attól, hogy mit csinál Hamilton. A szerelői készek is voltak rá, hogy Hamilton is jön, majd a csapat úgy döntött, hogy nem jöhet mégsem. Nézd meg, a szerelői is kerékcserére készültek, úgy mentek vissza a helyükre, mikor kiderült, hogy a csapatstratégia felülírta a logikát. A Red Bullnak semmilyen Mercedes döntésre nem kell várnia, nekik a saját esélyeiket kell növelni.

Hallgasd végig Hamilton és mérnöke beszédét: https://www.youtube.com/watch?v=QWG782-XZ1E

Amikor Hamilton megkérdezi, hogy nem mehet boxba, és a mérnöke azt mondta, hogy negatív...akkor tudta, hogy oké, vége. A mérnöke többször is elmondja benne, hogy arra játszanak, hogy sokáig tart, mire a mezőny felzárkózik, és nem lesz restart. Erre játszott a Merci, elbukták.

Hamilton saját szerelői is arra számítottak, hogy jönni fog kerékcserére, de visszaparancsolták őket a boxba, látszott a közvetítésben.

Még Bottas is mondta, hogy tudta, hogy Verstappen új gumikért fog jönni: https://www.youtube.com/watch?v=Nz8OWRQa9rU I knew he needed new tyres

A rádióüzeneteket később játszák be, mint ahogy elhangzanak, az nem élő. Ez abból is látszik, hogy kisípolják benne a csúnya szavakat, tehát nem lehet élő. 

A valóságban a Red Bull megvárta, hogy mit csinál Hamilton, aztán 1-2 másodperc alatt eldöntötték, hogy utána ők mit csinálnak, Hamilton döntése után. Nyilván a szerelők kint álltak készenlétben mindkét csapatnál, hiszen készenlétben kellett állniuk. Az még nem jelenti azt, hogy tényleg boxlátogatás lesz a vége.

Nem értem, miért kellett volna a Red Bullnak még azelőtt fixre eldönteni valamit, mielőtt látták volna, hogy mit csinál Hamilton? Ennek semmi értelme. Szépen megvárták, hogy Hamilton mit csinál, és utána döntöttek. Ez nem látszik a közvetítésben, de nyilván így volt, mivel Hamilton döntése utána tudták csak meghozni a legjobb döntést. És Hamilton bármit csinál, Verstappen az ellenkezőjét csinálta volna.

Attól még, hogy nem játszották be ezt a rádióüzenetet, attól még ez így történt a valóságban. Nem játszanak be minden üzenetet. És azt sem tudhatod, hogy az adott rádióüzenet pontosan mikor hangzott el.

> A Red Bullnak semmilyen Mercedes döntésre nem kell várnia, nekik a saját esélyeiket kell növelni.

Pedig de, pont hogy meg kellett várniuk a Mercedes döntését, és csak utána dönthettek.

Egyébként sincs logika a levezetésedben, mert miért kellett volna a Red Bullnak ilyen hirtelen döntenie? Volt idejük megvárni, hogy Hamilton mit csinál, tehát akkor miért ne várták volna meg Hamilton döntését?

Hamilton döntése után a Red Bull jobbat tud dönteni, ez tény. Volt idejük megvárni Hamilton döntését, ez is tény. Tehát akkor nyilván megvárták Hamilton döntését, és csak utána léptek.

Ha pedig Hamilton 1 körrel később mégis bemegy a boxba, akkor megint csak az van, hogy pozíciót vesztenek.

Emlékszem, hogy sok olyan futam volt, hogy két autó követte egymást, és a hátul lévő pilótának szóltak, hogy csinálja az ellenkezőjét, mint az előtte haladó pilóta. Attól még, hogy nem hallottál olyan üzenetet, hogy Verstappennek szólnak, hogy az ellenkezőjét csinálja, mint Hamilton, ez nem jelenti azt, hogy ne ez lett volna a taktika. Lehet, hogy megbeszélték ezt már a verseny előtt.

Azt is vedd még figyelembe, hogy Hamilton nem tudta megelőzni 1 körön keresztül Perezt, pedig Hamiltonnak sokkal frissebbek voltak a gumijai. Tehát nem egyértelmű, hogy 1 kör alatt meg lehet előzni az előtted lévőt friss gumikon.

Verstappen mindent hibátlanul és tökéletesen csinált Bakuban, Silverstone-ban, a Hungaroringen. A piros zászló és a SC a verseny része, és benne van, hogy valaki – például Hamilton Imolában – nagyot nyer velük.

Ha az egész évet nézzük, szerintem nem kérdés, hogy megérdemelte. Azt sajnálom, hogy így nyerte meg. De a versenyirányítás nem ott baszta el, amikor a HAM és VER közötti autókat elengedte, hanem előtte, amikor valamiért nem akarta megtenni. Ezzel szerintem Alonso is egyetért. Aztán a Red Bull rákérdezett, hogy mi a fasz van, és Masi nem tudott semmilyen indokot mondani. Aztán lett ami lett.

Nah, el is utasították az óvásokat. Ennyi.

Pár észrevétel:

- Sainz megelőzte Leclerc-et a pontversenyben, pedig elvileg Leclerc nagyobb sztár

- Alonso meglőzte Ocont a pontversenyben, pedig Ocon nem rossz versenyző. Azért még mindig tud az "öreg"

- Russell 16 pontot szerzett, azért ne felejtsük el, hogy a Williams a Haas-okat leszámítva a leglassabb autó volt, esélyük sem volt önerőből beérni az első 10-be, Russell mégis szerzett 16 pontot, Latifit és előzi a pontversenyben, szerintem ez kiemelkedő teljesítmény

- Räikkönen elverte Giovinazzit, az is szép teljesítmény

- Amit sajnálok, hogy a Haas-okról alig beszéltek, a kommentátorok is, meg a versenyen is szinte nem mutatták őket. Pedig a Haas versenyzőinek is vannak szurkolóik. Schumacher teljesen elverte Mazepint, egyértelműen jobb volt nála időmérőkön, és a legtöbb futamon is. Mindig az a lényeg, hogy a csapattársadnál legyél jobb. Szerintem Schumacher nagyon jól ment, nyilván falhoz csapta párszor, de első éve volt, belefér. Ha jövőre javul ebben, tehát nem csapja falhoz az autót, akkor szerintem utána mehetne végre egy nem hulladék csapathoz is, mert akkor beférne egy komolyabb csapathoz is

Ezt lőttem: https://www.racefans.net/2021-f1-season/2021-f1-statistics/2021-f1-qual…

Időmérőkön érdemes összehasonlítani a csapattársakat.

Kiemelném: Mick Schumacher 19-ből 19-szer elverte Mazepint időmérőn, a maradék 3 alkalom nem összehasonlítható, mert nem volt mindkettőnek mért ideje.

Az átlagos különbség 0.915s Schumacher javára. Ilyen nagy különbség időmérőkön, tehát hogy ennyiszer, ilyen nagy különbséggel verje meg az egyik csapattárs a másikat, egyik más csapatnál sem volt.

Mindig az a lényeg, hogy a csapattársadat verd meg. Szerintem ez bivalyerős teljesítmény Schumachertől, remélem ül majd jobb autóban is.

Sok-sok éve nem nézek már F1-et, de ezt most valamiért megnéztem. Azt nem tudom eldönteni, hogy Hamilton kire lehet most dühösebb, a csapatára vagy a bírákra. Többször jelezte a csapat felé, hogy ez így nem lesz jó. A bírák pedig nem csupán az egyik vagy a másik felé billentettek valamit, hanem olyan döntést hoztak, ami előre láthatóan megváltoztatta a befutók sorrendjét. Valamiért a sínre lökni egy embert, hogy négy másikat megments erkölcsi dilemma ugrott be erről.

Azon sem lepődtem volna meg, ha Verstappen úgy dönt, hogy így nem kell neki a győzelem, ehhez ő nem asszisztál és látványosan bekíséri/beengedi Hamiltont az első helyre.

$ grep -c egy$ word.list
100

A csapat szerintem mindent jól csinált, Hamilton is. Ha a bírák az SC mögött vezetik be a mezőnyt a kockás zászlóig, akkor meg az lett volna a baj, hogy miért adnak oda ingyen Hamiltonnak egy vb címet. Szerintem jól tették, hogy azonnal, ahogy lehetett, elküldték őket versenyezni. Amit nem jól tettek, hogy későn engedték el a lekörözött pilótákat, legkésőbb 1 körrel előbb már el kellett volna onnan küldeni az összes lekörözött versenyzőt. Ez viszont tényleg hiba volt. De egyébként a Hamilton-Verstappen párharcot ez pont nem befolyásolta. Mármint az, hogy az összes lekörözött versenyzőt elküldik-e, vagy csak a köztük lévőket.

Amúgy meg 22 futamból állt a szezon. Hamilton az előző 21 futamon szerezhetett volna elég pontot, hogy ne az utolsó versenyen történt fatális szerencsétlenség döntsön. De nem szerzett.

Pont hogy a csapat nem csinálta jól. Semmi nem indokolta, hogy az első VSC-s szakasz alatt nem cseréltek kereket. Baromi nagy zakót akartak adni a Red Bullnak a nagy időkülönbséggel, erre csesztek rá. Én valahol örülök is neki, mert amikor valaki indokolatlanul akar alázni mást, és az nem jön össze, az nekem öröm.

Hamiltont sajnálom, mert tökéletes volt a teljesítménye ezen a futamon, abszolút nem rajta múlt a bukás. De ez egy csapatverseny, a csapat elszúrta, illetve Bottas hiánya is hátrány volt. Perez harca volt a futam legszebb része, nem változtatott semmin, de pazar volt.

Nem tették jól. A versenyekben egyfolytában benne van az SC lehetősége, és egy csapatnak mindig mindenre gondolnia kell, erre is. A versenynek is sokkal jobbat tett volna, mert tisztább harc alakult volna ki a végére, és valljuk be őszíntén, a Mercedes fölénye kerékcsere után is megmaradt volna. Csak nem 15 mp-el nyertek volna, hanem mondjuk 2-vel.

Csakhogy elfelejted, hogy Hamilton ment elől, és Verstappen tudta volna az ellenkezőjét csinálni. Ha Hamilton kimegy a VSC alatt, akkor Verstappen kint marad, és akkor Hamiltonnak a pályán kellett volna megelőznie Verstappent, ha tudja.

Vertappen azért ment ki a boxba a VSC alatt, mert az ellenkezőjét kellett csinálnia, mint Hamilton. Mivel a Mercedes versenytempója jobb volt, ezért azonos taktián a Red Bull nem nyerhetett. Mindenképp ellentétes taktikát kellett követni. Mivel Verstappen volt Hamilton mögött , ezért tudtak később dönteni, mint Hamilton.

Az a vicces, hogy a VSC és az SC miatt Hamilton azért veszített, mert ő ment az 1. helyen. Ha Hamilton a 2. helyen ment volna, akkor ők tudtak volna ellentétes taktikát játszani, de ugye ehhez látni kellett volna előre, hogy lesz VSC és SC.

"a verseny végi biztonsági autós fázis során miért csak a két vb-aspiráns közül szedték ki a lekörözött versenyzőket, s miért jött ki a biztonsági autó egy körrel hamarabb, mint ahogy azt a szabályok lehetővé teszik." - igen, ez gáz, de: https://hup.hu/comment/2713446#comment-2713446

"Max Verstappen a biztonsági autó mögött megelőzte Lewis Hamiltont, ami a szabályok értelmében tilos"

"a versenyfelügyelők úgy döntöttek, hogy nem büntetik meg a holland „előzését”, mert ugyan egy ponton a holland valóban előbb volt, mint Hamilton, a biztonsági autós fázis végén, a biztonsági autós vonalnál már nem volt előtte, hanem visszatért a helyére."

Igen, ezért hülyeség lett volna büntetni. Azzal nem nyert semmit Verstappen, hogy egy ponton kicsivel előrébb volt. A biztonsági autós vonalnál már nem volt Hamilton előtt, ez a lényeg.

Gondoljuk bele, hogyha büntetés járna azért, mert valaki 1 cm-rel a másik elé kerül ideiglenesen, még az SC vonal előtt, akkor lehetne ilyen helyzet:

Megy két autó az egyenesben egymás mellett, de egyik autó előrébb van, az SC mögött. Ekkor az előrébb lévő autó beletapos a fékbe, a mellett haladó is lassít, de túl későn, és kicsivel megelőzi az előtte lévőt. DE utána visszasorol mögé. Ezért nyilván életszerűtlen lenne büntetni. DE akkor ez alapján ilyen esetben is büntetni kéne, ez viszont életszerűtlen.

Jos Verstappen a valosagban: "Gratulalok fiam! Teljesitetted gyerekkori almomat. Buszke vagyok rad! Sikerult!"

Jos Verstappen par ev mulva a Netflix adaptacioban: "Vegre jol elverted azt a n*ggert!"

Na itt egy korrekt leírás a dolgokról: https://telex.hu/sport/2021/12/13/forma-1-f1-abu-dzabi-nagydij-versenyi…

Azt írja, hogy 8 lekörözött pilóta volt, de ebből csak 5 lekörözött volt Hamilton és Verstappen között, a többi 3 lekörözött viszont a mezőny végén volt. Na ezt nem is tudtam. Valamiért azt feltételeztem, hogy a maradék 3 lekörözött is a mezőnyben volt. DE nem, ők a mezőny legvégén voltak ezek szerint.

Így viszont már más a helyzet... Tényleg ha a szabálykönyv kimondja, hogy a versenyigazgató felülírhatja az SC szabályt, akkor nincs itt semmi látnivaló.

Az történt, hogy takarították a baleset helyszínét, és még nem tudták behívni az SC-t, valamint az sem lett volna biztonságos, hogy a lekörözöttek visszavegyék a kört. Ekkor jött az üzenet, hogy mindenki maradjon ott, ahol van.

Viszont utána kicsi idővel jelezték a versenyigazgatónak, hogy kész a takarítás, mehet a verseny. Ekkor változott a helyzet. Már nagyon kevés idő volt hátra, viszont nem akarta a versenyigazgató, hogy az SC hozza be a mezőnyt, mert akkor úgymond verseny nélkül dől el a vb. Ha SC mögött jön be a mezőny, akkor meg az lett volna a baj, hogy miért az SC mögött jöttek be.

Ezért alkalmazta a szabálykönyvet, és felülírta az SC szabályt, csak azt az 5 lekörözött autót vette ki, akik a mezőnyben voltak, a többi 3-at nem, mert ők a mezőny végén voltak, és már nem lett volna idő, hogy ők is visszavegyék a körüket. Aztán be is küldte az SC-t, mert már csak 1 kör volt hátra.

Szerintem ez a kulcs, hogy azért pont az az 5 autót vette ki, mert ők voltak a mezőnyben. Nem pedig azért, mert Hamilton és Verstappen között voltak.

Így viszont szerintem ez szabályos és korrekt volt. Megkövetem magam, visszavonom, hogy mennie kell a versenyigazgatónak. Szerintem jól csinált mindent, kiélezett helyzet volt, de jól döntött a versenyigazgató.

Toto átadhatná a csapatvezetői feladatait másnak, hogy 100%-ig a Netflix-es valóságshow-sztár karrierjére koncentrálhasson.

A két gumicsere kihagyása, majd aztán Verstappen belassulása már gyanús volt.

Viszont abban a pillanatban, hogy Perez "kiesett", és így a Mercedes lett a világbajnok, rögtön lehetett tudni, hogy Verstappen nyer.

Nekem van egy olyan erzesem, hogy volt valami szabalytalan a kocsijaban amit igy nem fognak nezni, netan ugy felcsavartak, hogy tenyleg kozel volt a motor vege.

Ha beert volna ott ahol van, akkor is a Mercedes lett volna a konstruktori vilagbajnok.

Szerkesztve: 2021. 12. 14., k – 00:52

Perez témához, csak nem sikerült jó helyre:

Állítólag valami volt a motorral és a RB nem akarta kockáztatni, hogy miatta maradjon a SC.

hamár tévedések: 

"Kedves Honda! Lássuk be, nem ezért a teljesítményért jöttetek az F1-be (vissza). Jó döntést hoztatok, ezt a vergődést valóban csak befejezni volt értelme! Még, hogy VB-címért mentek! :D"
 

Miért csalás?

Szabálykönyv alapján járt el a versenyigazgató.

Előtte megegyeztek az összes csapattal, hogy minden lehetőséget meg kell adni, hogy ne SC alatt érjen véget egy verseny, hanem a pályán. Minek kellett volna az SC-t bent hagyni, amikor véget ért a baleset utáni helyreállítás?

Még nagyobb felhördülés lett volna, ha SC mögött odaajándékozzák Hamiltonnak a vb címet.

Hamilton is mehetett volna friss gumikon, akkor Verstappen nem tudta volna megelőzni.

Vagy előző 21 versenyen szerezhetett volna plusz összesen 9 pontot.

Valaki arra hivatkozott, hogy jó hogy benne van a szabálykönyvben, hogy a versenyigazgató felülírhatja az SC szabályt a verseny érdekében, de ezt eddig nem alkalmazták. Igen ám, de eddig nem is volt olyan eset, hogy alkalmazni kellett volna. Azért kellett most felülírni az SC szabályt, mert már csak 1 kör volt hátra a versenyből, és korábban a csapatok is kérték, hogy ne az SC befolyásolja a futamot, ne az SC hozza be a mezőnyt, hanem minél előbb hívják ki az SC-t és minél előbb induljon újra a verseny a pályán.

Ez a futam így volt tökéletes, ahogy volt. Ennél nagyobb verseny nem valószínű, hogy valaha is lesz még a Forma1-ben. Nagyon jót tett a sportágnak is, ismét ráirányította a figyelmet. Amúgy sem jósolok már nagy jövőt a belsőégésű motoroknak, pár év és már csak a zümmögők lesznek a pályán...

Meg ilyet tovabbra sem illik. Biro hibazik, bocsanatot ker.

Annak tobb szempontbol sincs jovoje, hogy egy sportesemenyt a birosagon nyernek meg. Veszelyes precedens es csuszos lejto.

Maradona kezezeset is ezert nem volt szabad visszacsinalni, hogy "ervenytelen gol". Ilyenkor a dontes marad, es azzal egyutt vallalja egy biro a felelosseget. A sportrendezvenyeknek ez a szabalya. Az angol is csak annyit mond evtizedek ota, hogy "robbed from their Gold medal".