AdBlue

Elgondolkoztam, mit fog hozni ez az AdBlue mizéria. Várhatóan ha valóban beüt a krach, akkor a gyártók záros határidőn belül kötelezve lesznek rá, hogy kikapcsolható legyen az indítás tiltása AdBlue nélkül, mert közlekedni ugye kell. Innentől kezdve viszont csak az nem kapcsolja ezt ki, aki nem akarja, gyakorlatilag nullázva az AdBlue használatot és ezzel el is temetve a technikát. Érdekes kilátások.

Hozzászólások

Mi, ha akarnánk tudnánk gyártani. Hiány esetén nekünk érdemes is, mert ekkor egy magasabb árat is elfogad a piac. Mivel technológiánk nem erre specializált, így nem optimális a gyártósorunk, de ettől még lehet benne lehetőség. 

Magunknak mindenképpen tudunk csinálni, ha baj van.

A kérdés az, hogy a "boltban kapható" kozmetikai karbamid (urea) mennyire "jó", illetve tiszta? Mert onnan ugye egy ugrás ioncserélt vízzel bekeverni megfelelő (32.5 m/m%) arányban, bár ahogy nézem, ezzel a módszerrel a nem olcsó, ellenben drága kategóriába csúszik...

Nem ismerem. Sem az árát, sem a töménységét, sem a  tisztaságát.  A háztartási vegyipar technikai tisztaságot használ és olykor, élelmiszerparit (ez utóbbit akkor, ha nem létezik technikai az adott anyagból). Van minden anyagból labor vagy orvosi tisztaságú, az ára az 10x, 100x.

 

Magunknak mindenképpen tudunk csinálni, ha baj van.

 

Akkor egy ideje "gyujthetitek" mar. :)

Egyebkent a kek festek kotelezo bele, vagy maradhat sargan?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Belepossentesz meg hozzadobsz ozmo vizet aztan xarsz a farmra kb ugyanaz

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Azért nem annyira... A pisában messze nincs elég karbamid, (a normál karbamidszint 3.6-7.2mmol/l, azaz valami 0.216-0.434g/l - a tömegszázalékra átszámítást rád bízom :-P ) és bónuszként van benne egy rakat egyéb olyan oldott anyag, aminek nagyon nem kéne belekerülni az adblue-s tartályba.

Ezen akkor most adblukoint banyasznak? De jo!

Egyébként ezt az elfogyást hogy kell érteni? Nincs esély már kapni benzinkúton, vagy csak a nagykerben nincs, de valahol még lehet levadászni?

Az áremelés miatt vannak akik rendelést mondanak le. Emiatt _IS_ a gyártási költség nő. Gyártó továbbá kockázatnak látja a készletezést, mind késztermék, mind alapanyag szinten. Emiatt a folyamatos termelésről átállnak arra, hogy bevárnak egy termelésegységnyi rendelést. Emiatt a gyárban sincs folyamatosan jelen a termék. Ez kicsit megijeszti a kereskedőket, ők is árat emelnek vigyázva a készleteikre, hiszen nem tudják mikor lesz megint. Ezt látva a fogyasztó extra készleteket szerez be. Emiatt a kereskedő növeli a megrendelését. A nagykereskedő még jobban. A gyártó pedig nem bírja. Nem tud hirtelen 100% főlé menni, miközben nemrég lement mondjuk 50%-ra. Ilyenkor az elosztás lesz rossz. Valahol lesz felesleg valahol meg hiány. kb 1 év alatt egy ilyen hullám elmúlik. Igazából jut mindenkinek csak nem annyiért.

A nagy hiszti miatt ma ellenőriztem le 12. -én töltöttük fel 900l -el a ballonunkat (akkor még 135 Ft/l +fa) ez a mennyiség nyáron 3 hónap, így tél felé 4-5 hónapig elég. Szerintem addigra rendeződik a balhé. Ha nem, akkor az lesz a legkisebb bajunk, hogy nincs adblue. Mert akkor más se lesz ami sokkal fontosabb. Ha nincs adblue, akkor nincs karbamid, ha nincs karbamid nincs valszeg műtrágya se. Ha nincs műtrágya, akkor jövőre kurva, de tényleg nagyon kurva drága lesz a kaja. De ez nem fog bekövetkezni, jó pénzért már biztosan akad rá gyártó. Majd állandósul úgy (a tippem) 300 Ft körül. 

ui:áprilisban még 70 Ft/l volt.

"Ugyanakkor egy Németországban élő magyar vegyész az Indexnek elmondta, hogy Bige László péti üzemében is nagy mennyiségben gyártják a karbamidot, amiből 32 százalékos vizes oldat készítésével előállítható a hiánycikké vált termék."

 

Véletlen?

Először ez a bullshit verte ki a biztosítékomat:

 

"A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo Szlovákiában található, Vágsellyén, és ők is már csak őrlángban üzemelve, a kapacitásuk töredékén üzemeltek, miközben Európa többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga.

Az elmúlt hónapban 70 százalékot drágult Európában a földgáz ..."

Mert a kinaiak a gazt aggregaljak a gyaraikhoz, mert eromubol mar nem lehet tobb aram, mert kifutottak a CO2 kvotabol. Igy az oroszok is megemelhettek a gaz arat, mert a kinaiak overbiddelik.

Nezzetek meg pl. UK-ban iden mennyit emelkedett a gaz ara eddig iden.

Es ismeteljetek el utanam: a CO2 kvota nagyon fontos Foldunk vedelme erdekeben (nem)

Nagyon érdekes, hogy a kialakult helyzetet hogyan lehet két homlokegyenest ellenkező módon magyarázni :)

Szerintem nincs igazad. Kínában elsősorban nem azért van probléma az áramellátással, mert kvótáznak, hanem mert nincs elegendő olcsó szenük, van viszont hatóságilag korlátozott áramár -> nettó veszteséggel nem akartak az erőművek termelni, ezért csökkentették a kapacitásukat, itt-ott "halaszthatatlan" karbantartásokat végeztek.

Egyébként a Kínai CO2 kvóta rendszer teljesen más, mint az itteni fizetős-kereskedős.

Nyilván Európában azért állnak le az AdBlue gyártásával, mert 70%-kal emelkedett a földgáz ára. Miközben az AdBlue ára (fentebb írja valaki) ~100%-kal már rég megemelkedett. De inkább nem gyártják, mert minek?!

Jó persze, ez "nagyon bonyolult" dolog, tudom. Azért van Kínában csiphiány, mert nincs áram, de azért mégis van áram, mert a földgázt elhappolják Eu. elől, ahol meg AdBlue hiány lett belőle. Ettől bérmelyik konteó is ezerszer logikusabb. :D Amúgy a CO2 kvóta tényleg menő dolog, ha kell valakinek, jó pénzért kaphat, árulgatják a semmit, a paraszt meg észre sem veszi, hogy ő fizeti.

"Jó persze, ez "nagyon bonyolult" dolog, tudom. Azért van Kínában csiphiány, mert nincs áram, de azért mégis van áram, mert a földgázt elhappolják Eu. elől, ahol meg AdBlue hiány lett belőle. Ettől bérmelyik konteó is ezerszer logikusabb."

Szalmabab: legyartasz egy hibas logikai lancot, hogy azt tamadhasd az en erveim helyett.

A CO2 kvotabol meg van ENSZ-es is. Az konstans, nem "EU modjara biddelheto".

De ha nem kinaiak, akkor kik vasaroljak fel a foldgazt? Miert ment fel az ara a te "logikusabb konteod" szerint?

Nem, nem azert allt le.

Viszont a dragulo foldgaz az okok kozott van. Nem egyetlen ok, de okok kozott van. Ezt te is elismerted, igaz?

Fix:

"A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga.

Az elmúlt hónapban 70 százalékot drágult Európában a földgáz ..."" - ezt csak idezted. De ettol meg felment a foldgaz ara, es a foldgazbol lesz az AdBlue _egyik_ alapanyaga. Ergo a foldgaz aran _is_ mulik, hogy megeri-e AdBlue-t gyartani.

"Miközben az AdBlue ára (fentebb írja valaki) ~100%-kal már rég megemelkedett."

 

Ha 3x drágább lenne az AdBlue, az sem érdekelne senkit ma. De inkább leállították a gyártást.

Mondom én, hogy bonyolult ez, mint a csiphiány, meg az angol tartálykocsi. (Vagy mint a szálnyitó Bige ügy.)

Egy dolgot magyarázz meg nekem: ha az AdBlue gazdasági szempontból kritikus termék és folyamatos igény is van rá, akkor 2-3x-os áron is megvásárolnák. Akkor mégis miért állították le a gyártást? Árat kellett volna emelni, azt' jónapt.

Spekulációt sejtek a háttérben: lehet, hogy a gyártók arra számítanak, hogy megnő a kereslet, amit aztán majd újra lecsökkent költségek mellet jó drágán lehet majd kielégíteni.

"Miert ment fel az ara a te "logikusabb konteod" szerint?"

Több tényező együttes fennállása miatt:

1.) A tavalyi télen több gáz fogyott a megszokottnál.

2.) A lezárogatások végével emelkedett a fogyasztás.

3.) Idén a megújuló áramtermelés sok európai országban rosszul szerepelt, a hiányt gáz csúcserőművekkel pótolták.

4.) Az 1.) és 2.) 3.) miatt együttesen az európai tartalékok szeptember elején, a fűtési szezon kezdete előtt olyan alacsonyan álltak, mint az elmúlt 10 évben egyszer sem, azonos időszakot tekintve.

5.) Az európai földgáztermelés folyamatosan csökken, egyre inkább importra szorulunk. Ebben valóban versenyzünk Kínával, miközben az oroszoktól kevesebb gázt kaptunk a szokásosnál. Ők arra hivatkoznak, hogy így is teljesítik a szerződéses vállalásaikat, és a hazai tárolók feltöltését priorizálják az exporttal szemben, de rossz nyelvek szerint ezzel szeretnének nyomást gyakorolni a németekre, hogy engedélyezzék a Nord Stream 2 beüzemelését.

6.) Igen, valahol benne van a karbonadó is, becslések szerint az áremelkedés kb. 1/5-eért felelős.

És hogy reagáljak a korábbi felhívásodra is, mondom utánad: igen, a CO2 kibocsátás csökkentése szükséges. Igen, tudtuk, hogy ennek ára is lesz. Nem, ettől még nem a céllal van baj, de arra valóban rá kellene nézni, hogy jól csináljuk-e. Pl. szerintem amikor "természetesen" is ilyen magasak az árak, akkor nyugodtan lehetne szüneteltetni a dolgot, hiszen az egész célja az lenne, hogy a mesterséges torzítás miatt a takarékosabb megoldások árban versenyképessé váljanak.

Mikor legutobb ennek leirtam az okat, le lettem konteosozva. Meguntam.

Nem irom le megegyszer, csak scrollozz feljebb. Es megnezve a gazarak egy even beluli alakulasat (ott epp UK arak osszehazonlitast kertem az akkori vitapartnertol) mondd meg, hogy mi mas okozhatta szerinted.

Ha szerinted ebbol csak 20%-ert felel a CO2 kvota szabalyozas vilagszerte, akkor egeszsegedre. En nem szeretnem megakadalyozni, hogy elhidd ezt a becslest. :)

Rendben, legyen, most nincs kedvem utánajárni, hogy az ipari fogyasztók nem elektromos energia felhasználását hogyan és hova számolják.

Viszont az hol jön be a képbe, hogy szénhiány is van náluk? Ha áramot nem lehet csinálni belőle, mert már nincs kvóta, akkor mi a baj? Nem lehet, hogy itt is egy "természetes" folyamatról van szó, és simán csak gázzal és olajjal próbálják pótolni a hiányzó elektromos energiát? Meg itt-ott a szenet is?

Nekem sem adtak most AdBlue-t, nem volt a kúton. Kezdődik a vadászat :-) Ejrópai módon késsel villával.

Jaja, Orbán a hülye támogatásával zavart be. Örültem, hogy kvázi ingyen lesz kocsim 3 évig, aztán most meg ugyan ingyen van, de nem fog menni.

Van egy benzinesem is, de tartok tőle, hogy előbb-utóbb a benga is hiánycikk lesz, vagy egyszerűen csak betiltják mert ránkrohad az ég sok CO2-től.

Van biciklim is, de arra meg alkatrész hiány van (állítólag), eltörik rajta valami aztán nézegethetem azt is.

Még jó hogy a lábam még működik, de ha eltörik nem lesz aki begipszelje, így annak is vége lesz.

Szép kilátások, mondhatom :-)

Én amikor először hallottam arról, hogy van olyan személygépkocsi, amibe üzemanyagon kívül még mást is kell tankolni a kúton, beszakadtam a röhögéstől. Aztán továbbolvastam, kiderült, hogy valami dízel ...

Dízel motor tankba, hajóba, traktorba, kamionba való.

trey @ gépház

Amikor semmit sem hallok, az az, amikor lekapcsol az amúgy sem hangos benzinmotorom, és a villanymotorral vitorlázok. Mindezt, egy jól hangszigetelt kaszniban. Szóval van fogalmam.

A dízelmotor amellett, hogy kerreg, még a vibrációt is átviszi a kasznira. Azt nem lehet nem érezni.

trey @ gépház

Na, szereztem AdBlue-t egy neppertől. Most az a kérdés, hogy alapszinten tudom ellenőrizni, hogy ez _tényleg_ AdBlue-e mielőtt teletöltöm vele a kocsit?

A kérdésed valójában két kérdés: az egyik, hogy valóban ~32 tömegszázalékban tartalmaz-e az oldal karbamidot, a másik pedig az, hogy tartalmaz-e olyan alkotóelemet, amit nem kéne. Az előbbire vegyészkedve nem túl nehéz válaszolni, de otthoni összeöntöm és megmondja, jó-e módszer nem hiszem, hogy van (első blikkre ureáz enzimmel lehet nekiugrani a karbamidnak, de az még csak az indikatív része, pláne, hogy az oldat pH-értéke mutatja, hogy működik a dolog, mennyiségi kimutatás az már érdekesebb dolognak tűnik... http://www.agr.unideb.hu/~kremper/feh2.pdf

Mondjuk a legegyszerűbb átverés az volna, ha egy ioncserélt vizes kannára tenne valaki AdBlue matricát. Mert ugye rendes feltépetlen kupakja van, tehát valamit valami gyárban belecsomagoltak.

 

A vizet az AdBlue-tól meg lehet különböztetni könnyen? Pl. szag, íz? :-)

"Az AdBlue® NOx-redukáló adalék karbamidból és desztillált vízből készült színtelen, átlátszó, enyhén szúrós,
ammónia szagú folyadék, 32,5% névleges karbamid koncentrációval." - tehát első körben a szaga lehet támpont, illetve a fizikai paramétereit is lehet vizsgálni: https://mol.hu/images/content/LUB_repo/TDS_AdBlue_HU.pdf