Kínában a Dűnét letolta a csúcsról a Csata a Changjin-tónál

https://variety.com/2021/film/news/dune-china-opening-day-box-office-12…

Letolta mozikban a első helyről Denis Villeneuve Dűnéjét egy kínai háborús film, a Csata a Changjin-tónál.

Az utóbbit még nem láttam, az előbbit igen. David Lynch Dűne filmjével összevetve nem vagyok teljesen megelégedve. Ez utóbbi egyébként nagy bukás volt a kasszáknál 1984-ben. Denis Villeneuve kijavította a Lynch film sok hibáját, például a túlzásba vitt voice-over alkalmazását, ami ugyan a korban nem volt szokatlan megoldás, de a sci-fi világban nem talált helyet magának. Vagy Lynch Dűnéjének néhol túl színpadias jeleneteit, ami szintén kissé idegenek a sci-fi filmes világtól. Technikailag természetesen teljesen mások a mai lehetőségek. A 80-as évek sci-fi látvány színvonalat ugyan hozta a Lynch Dűne film is, viszont sci-fi-ben kevésbé jártas Lynch kicsit tovább nyújtózkodott mint amit az akkori filmes technológiák lehetővé tettek. Ezzel együtt eléggé egyedi képi világot sikerült megalkotnia, amit az utókor többre értékelt mint a bemutató évének mozis közönsége. Talán pont azért, mert az eredeti Dűne projekt szellemének megfelelően valami teljesen mást akart Lynch filmvászonra vinni mint az akkori Űrodüsszeia-Alien-Star Wars filmek által kitaposott sci-fi stílus. Villeneuve Dűnéjének látványvilága szvsz túl puritán. Hiányoznak belőle azok a Lynch-féle weird látványelemek, mint a Guild Navigátorok az extrém megjelenésükkel, le se írom mire emlékeztető szájukkal :) Vagy a Sardaukar harcosok szintén szokatlan kinézete, illetve a Giedi Prime minden szeglete. A Villeneuve Dűne filmzenéje nem rossz de nincs benne semmi különleges. Az eredetileg zenész Lynch ebben is egyedit alkotott és bár a 1984-es Dűne negyot bukott de a zenéjéről elismerően írtak már akkor is. A legnagyobb hiányosság Villeneuve filmjében számomra a hangok. A fordítógépbe beszélő Guild jeleneteinek hangjai, a dobolók mély basszusa stb. Otthon elég jó hangtechnika kell a Lynch film hangjainak visszaadásához. Egy dolgot viszont mindenképp jól csinált Villeneuve, tanulva Lynch hibáiból nem zsúfolta egyetlen filmbe a könyvet. Nem utálom Villeneuve Dűne filmjét, főleg nem tartom katasztrófának mint a másik nagy filmre(sorozatra) vitt sci-fi klasszikus Alapítványt, de semmi rendkívülit sem találok benne. A sci-fi filmeket mostanában kedvelő "messziről jött emberek" a kínaiak sem rajonganak érte. 

Egy érdekesség, hogy jóval Lynch Dűne filmje előtt készíteni akartak egy nagy szabású Dűne filmet, főleg európai művészek hollywoodi pénzből. Salvador Dali lett volna a császár és látványon is dolgozott volna, itt tűnt fel a későbbi Alien filmekkel híressé vált H.R. Giger. A film költségvetése még mai szemmel is csillagászai összeg lett volna. Ebből a projektből végül nem lett film, viszont a közös előkészítő munka később olyan filmeket inspirált mint az Alien, a Star Wars vagy a Blade Runner. Az el nem készült "európai" Dűne filmről pár éve készült egy dokumentumfilm: Jodorowsky's Dune

Zárásként egy vicces Youtube videó a két Dűne film trailerét hasonlítja össze: https://www.youtube.com/watch?v=CcZPZGq3Zy8

Hozzászólások

A minisorozat jó volt, sokkal jobb feldolgozás, mint Lynch filmje (az újat még nem láttam), de sajnos a sokkal kisebb költségvetés nagyon látszik rajta.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Olvastam a könyvet magyarul és angolul, láttam mindkét filmet, azt gondolom, hogy mindkét film másban erős. Ami nekem nagyon tetszett az új filmben, az a fajta organikus technológia (űrhajók, stb.) amivel sikerült elszakadni a hagyományos képi világtól, és érdekes módon a városnál pont Ridley Scott látványvilága jutott eszembe. Ami hiányzott, az a környezet magyarázata, az, hogy minek is vannak a mentátok, stb. Ebben szerintem a régi film jobb volt.

Amit eddig a filmről olvastam, az annak fényében nem csodálom. Állítólag szép, állítólag látványos, csak a forgatókönyv ... az nem lett éppen erős.

trey @ gépház

Én másfél óra után kezdtem el gondolkodni, hogy akkor ez egy "moziba szánt 18-22 részes sorozat lesz a végén?", annyira nem történt még semmi addig...

Én nagyon vártam az eredeti filmet ismerve (a könyveket nem olvastam, mert jellemzően a könyv olvasása után minden film sokkal rosszabbnak tűnik), de nagy csalódás volt. Nem hiszek benne, hogy a második 2.5 órát lehet olyanra csinálni, hogy ezt kompenzálja.

Az, hogy azsiaban melyik mozi tolja le melyik amerikai szuperprodukciot az nem azert tortenik mert az ameriaki szuperprodukcio rossz vagy valami. Oket egyszeruen nem erdekli.
Mikor az Avengers:Endgame ment a mozikban akkor Japanban a Conan a detektiv mozija tolta le, de van meg sok sok ilyen pelda

Csalódás az új Dűne. Hans Zimmer túltolta megint, mint mindent, unalmas, félbevágott. Festmény hangaláfestéssel. Nem jó ez a film.

Szerintem attól is függ, ki mit vár egy filmtől, valamint olvasta-e a könyvet. Nekem a Dűne egyik személyes kedvencem (nem csak a Dűne, a teljes sorozat, előzményekkel együtt, de maradjunk most az első könyvnél, ami a Dűne).

Általában szeretem, ha a film - ha már egy könyvet filmesítenek meg - próbáljon igazodni a könyvhöz, nos, ez pipa. Legen érthető önmagában - szerintem ez is, bár erről meg kéne kérdezni valakit, aki a könyv olvasása nélkül látta a filmet. Ez a film visszaadja azt a hangulatot is, hogy milyen lehet maga a Dűne. Ezzel szemben a Lynch-féle filmben ezt egyáltalán nem éreztem, tény, régen láttam, de akkor nagyon ki voltam rá akadva. Lehet, hogy a Lynch-film jó lenne, ha nem mondanák róla, hogy az a Dűne :)

A korábban említett minisorozat tetszett, minden hiányossága ellenére, ráadásul nem állt meg a Dűnénél, hanem további három részben a Dűne messiása és Dűne gyermeki könyv feldolgozása is megvolt.

Én nagyon régen, kb. 25 éve olvastam a Dűnét (ideje is lenne újra elővenni), szóval megkoptak már erősen az emlékek, de a film nagyon tetszett. Aki viszont nekem jó referencia, az a feleségem, mert nála nagyobb fanatikust nem ismerek. Folyamatosan olvassa a könyveket, azokat is amiket már nem Herbert írt, ha elfogy, újrakezdi, max rövidebb szünetek vannak, de 1 év biztos nem múlik el úgy, hogy ne olvasna 1-2 Dűne könyvet. Amióta ismerem, ez statikus nála, és nem akkor kezdte. Mikor kijöttünk a moziból, kíváncsian néztem rá, kérdezni se kellett, kicsit ingatta a fejét, látszott rajta, hogy vagy 2 napig megállás nélkül tudna róla beszélni, hogy miért volt egy kalap szar, majd további 2 napig hogy mi volt benne a jó, de végül csak ennyit mondott: "szerintem ez rendben volt" :)

Az nagy kár, hogy a Jodorowsky féle Dune nem készült el. Láttam a Szent hegyet, meg az El topo-t a fickótól és elég vad dolgok...

Szerkesztve: 2022. 04. 13., sze – 15:41

Nekem Denis Villeneuve: Dune-je nagyon jól sikerült feldolgozás. A film látványvilága egészen különös, az európai filmesek sem csinálnák szebben. (Egységes, ízléses, visszafogott színvilága nagyon tettszett.) A 2020 óta készített filmek szereplő válogatásaihoz képest nekem jó volt  a főszereplők kiválasztása is, annak ellenére hogy érzek némi "kvótás" és liberális trend szagot ebben is. A film hosszát nem éreztem, annyira magával ragadott. A végén sajnáltam, hogy elmúlt a 3 óra. - A zenével nekem nem volt bajom. De kell hozzá a jó házi mozi rendszer.

A sci-fi világát szeretni kell. Van akinek nem ez a kedvenc műfaja. - Nekem ez a Dune változat az életem 5 legjobb ilyen műfajú filmje közé bekerült.

1. (A 20 éve megdönthetetlen 1. helyezett,) - Ridley: "Szárnyas.. 1". 

2. Akkor még(!) The Wachowski Brothers: Matrix, (ezt sem sorolnám hátrébb soha.)

3. Villeneuve: Érkezés. 

4. Christopher Nolan: Interstellar

5. Villeneuve: Dune

6-7. Spielberg: Artificial Intelligence, AI, - Minority Report,

8. Gabe Ibáñez: Automata,

9. Danny Boyle: Sunshine

10. (és +1) James Cameron: Avatar, és ott van tőle a 2. számú Alien, - (nekem a sorozat a legjobbja.)

Villeneuve korábbi filmjei is a kedvenceim. Mindig van mondanivalója és azt tudja a film és a dramaturgia nyelvén átadni a nézőnek. A másik kedvenc rendezőm James Cameron. Ő tud még ennyire különleges filmes minőségben gondolkodni, kivitelezni. - Azután Ridley Scott még biztosan. Christopher Nolan is. - (De ők messze nem európai stílusban készítenek filmeket.)

Sokan sírtak, hogy túl sok a betonfelület, túl puritán, mást vártak. Pedig az a vicc, hogy a könyvben is így volt, az Arrakison minden kopár és célszerű. Amiben hibáztak, a Lynch és az új verzió is, hogy Harkonnen báró környezete is egyhangú lett, pedig a báró egy nagyon okos élvhajhász gazember, aki luxussal veszi körbe magát. A Lynch verzióban Sting mint Feyd-Rautha nekem bejött, kíváncsi vagyok, hogy mennyire tud egyszerre tökös és megfelelési kényszeres lenni az új üdvöske, hiszen ő a tükörképe a szintén tökös és megfelelési kényszeres "nem engedem, hogy dzsihád legyen" Paulnak.

Ami hiányzott, az Caladan bemutatása, egy nyüzsi, vizes boldog bolygó mindennapjai, hogy legyen kontraszt a "víztől duzzadó" jövevények szokásai és a fremenek szokásai között. Valamint az a nagyon erős pillanat, amikor Paul a szívükbe fogadták a fremenek, mert ez konkrétan hiányzott a filmből.

A könyveben miután megölte Jamist, volt egy gyászszertatás, ahol Paul magához vette a halott balisetjét, és kicsordult a könnye. Ez nekünk, és a Caladaniaknak nem nagy ügy, hiszen szoktunk sírni. Viszont a fremeneknél ez iszonyatos döbbenetet okozott, alig hittek a szemüknek. Ugyanis az ő vízfegyelmük már gyerekkoruktól arra idomítja őket, hogy ilyen ne történhessen, emiatt nagyjából képtelenek sírni. Ergo, az, ha valaki "vizet ad a halottnak", a legnagyobb tisztelet jele, nem hamisítható, őszinte, és hogy ilyen tisztelet mutat a törzs általa megölt tagja felé, ez okozza, hogy nem csak "névleg" fogadják be őt, hanem innentől kezdve bíznak is benne, - ami egy leendő prófétánál elég hasznos dolog.

Villeneuve betehette volna ezt a részt a párbaj végére, kár volt kihagyni, mert ez egy nagyon erős jelenet, ez teszi hihetővé, hogy egy jövevényt, aki ráadásul eddig az "urak" közül való volt, elfogadjanak, és hívja ki őt egyből a következő kamaszgyerek.

Nagyon szeretem Ryan Gosling alakításait. Én gyengét tőle még nem láttam. - Azaz, volt már olyan film, amely annyira gyengén volt megírva, rendezve, hogy ott még ő is csak "levegő után kapkodott", mint a partra vetett hal. :)

De ami miatt a "2049"-es nekem messze van az "1"-estől az a grafikai stílus maga. (Az annyira egységes és szép az első BR-nél, hogy filmben alig találni még hozzá hasonló egyedit. (Szerintem rendkívüli teljesítmény a látványtervezőtől és a CGI grafikusaitól.)

- Egyébként jó film, tetszett is, csak a 10 hely kitelt. 

The Nice Guys (2016) és az Only God Forgives (2013) ahol szerintem nem volt szerencsés szerepelnie. - (Eddig 16 olyan filmet láttam amelyben játszott.)

(Az "1"-est bármikor újra tudnám nézni, a "2049"-et pár alkalom után biztosan megunnám.)

Ez utóbbi egyébként nagy bukás volt a kasszáknál

Azt tudtad, hogy a filmművészetet se nem pénzben mérik?

Akkor azt is tudod, hogy a materialista, mindent pénzben mérő gondolkodásmód miatt vagyunk ujra ebben a helyzetben.

Hogy miért is vagyunk, - kik miatt is.., - vagyunk "ebben a helyzetben".  - (Ha már a film készítéshez (is!) feltétlenül szükséges "pénz" csak előhozta belőled a politikát..  :)

https://szeszak.hu/Comment/Kommentarok/nwo/new_world_order.htm

Szigorúan és alapból "konteót feltételezve" olvasandó.., - mert inkább elgondolkodni érdemes rajta, mint szóról szóra elfogadni... :)

Bár az ilyenképpen "színezéssel tagolatlan" szöveget,  jómagam csak "szenvedtető szerkezet"-nek definiálnám. :)

"a szórakoztatóipar nem művészet (igazából sosem volt az), hanem biznisz."

- Andy Warhol most forog a sírjában. :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A Jodorowsky féle - tervezett- 14 óra kb elfogadható időtartam lenne a Dűne részleteinek kifejtésére. Még a minisorozat 4:50 órája  is karcsú volt.
De a témaindításra visszatérve. Az hogy Kínában mi lehet cool, azt a kormányzat(i média) határozza meg.