Kerékpár okosító

Kicsit szégyenlem magam, de 10 éve nem volt saját biciklim, mert vidéki város külső részén élünk ahonnan kényelmesebb az autó. Idén tavasszal szeretnék venni egy jó kis bringát és arra lennék kíváncsi, hogy mivel szokás manapság biciklit okosítani.

  • Első körben az általános hardver irány érdekelne: tapasztalatok telefonos alkalmazásokkal, okosórával vagy esetleg célszerszámmal, ami konkrétan ilyesmire való. Nem akarok spórolni azon, hogy mindenképp a meglévő telefont használjam, ha mondjuk a célszerszám jobb és kényelmesebb.
  • A funkciók amiket mindenképpen elvárok: aktuális/átlag sebesség, megtett távolság és elhasznált kalória (talán ez lenne a legfontosabb).
  • Magasabb szintű funkcióból minden érdekel aztán majd a konkrét modell lehetőségeit figyelembe véve hajlandó leszek leadni ezekből: például szintkülönbség, útvonal követés és megjelenítés, útvonal tervezés/tájékozódás, "profil" múltbéli adatokkal és statisztikákkal. Ezen kívül bármilyen egészséggel/mozgással kapcsolatos adat vagy statisztika érdekel.

Előre is köszi a javaslatokat.

Hozzászólások

Fú, két dolog jutott eszembe elsőre: az egyik a szobabicikli volt :)

Másik meg, hogy szerintem ezeket a dolgokat hagyd a végére, előtte válasz modellt. Vagy azon már túl vagy?

LOL, mikor begépeltem ezt, ugyanez jutott eszembe :D

Kicsit fura, hogy még a természetben történő szabadidős tevékenység során sem tudok elszakadni a technológiától, de van egy ilyen adatéhségem. Nem akarom ezt nyomkodni a bámészkodás helyett, de utána jó lenne látni némi adatot.

A kerékpár modell még nincs meg, de a "mountain bike" kategória érdekel és max. 200-300k a keret.

szabadidős tevékenység során sem tudok elszakadni a technológiától, de van egy ilyen adatéhségem

Majd amikor elkezded használni a biciklit, leszoksz utána róla :)

Kérdés, hogy milyen "terepen", városi aszfalton vagy kint a természetben terepen szeretnéd használni? Váltó, fék milyen legyen, sárvédő esetleg csomagtartó kell-e? (pl csomagtartóra rögzíthető táskának.)

Én csak egy kutyaközönséges bringás vagyok, az okosítós eszközök kalóriamérése helyett meg a mérleget szoktam használni :) Városban közlekedem, az utcákat ismerem, bicikliutakon túl el tudom kerülni a nagyobb forgalmú utakat.

De az aszfalt és a földút teljesen más gumit kíván például, a dombos, vagy hegyi terepről meg ne is beszéljünk. A kerékpár választásnál számít a magasságod, a súlyod. Én végigjárnék egy csomó boltot a helyedben és elbeszélgetnék az eladókkal. Például rám már nem jó a biciklim, mert időközben felhíztam 70-ről és cuccal együtt több mint 90 kiló vagyok. Ami több, mint a bicikli 75kg-os ajánlása. Volt is múltkor tengelytörésem. Le szeretnék fogyni, de szerintem új biciklim hamarabb lesz :)

Az biztos, hogy kütyüből olyan eszközt válasz, ami nem vonja el a figyelmedet kerékpározás közben, itt az életed múlhat rajta.

Hát, de valahogy csak eltört :) És a hátsó. Még nagyon okot sem adtam rá pedig, mert ha lépcsőztem volna vele, vagy leugratok a padkáról, akkor jól van, oké. De teljesen sima terepen, ráadásul lámpánál állva... Még sosem törtem el tengelyt, pedig hidd el volt időszak, amikor nagyon dolgoztam rajta. Láncot már szakítottam el, kormányt már törtem kézzel többször is, fogakat is sikerült már elhajlítanom, de tengelyt eddig nem törtem.

Tengelytörésről még nem is hallottam ... 

Egy acél tengely nem tud eltörni! Max ha át lenne rozsdásodva! Vagy ha nem gyorsszáras, hanem menetes és nagyon megfeszítik az anyát, akkor el tudom képzelni, hogy ott megnyúlik és elgyengül aztán egy merőleges erőhatásra eltörik a menetnél! 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

El tud törni rossz szereléskor is, nekem valamikor nagyon régen sikerült. Nem húztam meg kellően a kontraanyát (kónuszos csapágy), és a kónusz szép lassan elkezdett tekeredni, pont jobb oldalon volt ez a lazább kónusz, és ahogy a kerék időről időre próbálta forgatni, az szépen feszítette a tengelyt. Aztán egy idő után nem bírta a tengely. De ahogy említettem, a menetes racsnik tengelye hajlamos a görbülésre, szélsőséges esetben a törésre is.

Elhiszem, csak meglepődtem! Nekem 5 bringám van (mid kazettás rendszerű), és sok ezer km-t megyek évente velük. Sose volt ilyen problémám, és másoktól sem hallottam ilyet. Hozzáteszem, h megszállottan gyűlölöm a kerékpáripart, amiért életveszélyes és egyre életveszélyesebb eszközökkel látja el a marketingkábulatba esett bringásokat. Szóval elég kritikus szoktam lenni a dolgokkal, de a tengely azok közé tartozik, amit eddig megbízhatónak ítéltem. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

De én néha elfelejtkeztem magamról és fel-le ugráltam vele a padkákról. Meg egyszer-kétszer meglépcsőztettem. Meg átugrottam vele az úthibákat. Szóval tettem érte, hogy bekövetkezzen. Csak pont akkor tört el, amikor különösebben semmit nem csináltam, csak álltam és vártam, hogy zöld legyen a lámpa :)

Gondolom te nem szoktál velük olyanokat csinálni, hogy "Itt van ez a 20 lépcsőfok, hát én nem viszem le, inkább lemegyek vele rajta." ;)

Vittorio Brumotti -nak vannak még ilyen akrobata videoi: https://www.youtube.com/c/VittorioBrumottiofficial/videos

(ha meg nem bringázik éppen, akkor a sárkányfűárus migránsok meg a maffia bajszát huzigálja. Elég "tökös" fickó!)

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Szeretném egyszer úgy beállítani az első fékem, hogy instant orra bukás helyett én is így ereszkedjek lefele kanyarban :) Meg kell mondjam, piszkosul irigylem. Az életveszélyes dolgokat kivéve jó volt nézni, amit csinált. A hátraszaltót jobban értékeltem, mint a hídon áttekerést.

Kiemelném a videó utolsó momentumát, amikor a lányok bemutatják a wd40 helyes használatát.

Hát ilyesmit valóban nem szoktam, viszont mindennapos a lejtőn a nagy sebesség, ahol nagyon nem hiányzik a tengelytörés.  Az acélnak az a remek tulajdonsága, h a törés előtt viszonylag nagy az a tartomány amíg csak maradandó alakváltozást szenved. Az ilyesmire fel lehet figyelni a bringa esetében. (szemben mondjuk az alumíniummal v. karbonnal, ami miden előjel nélkül elreccsen).   

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Ha menetes racsni, (7 sebességig többnyir azok), akkor sajnos az benne van a pakliban minden esetben. Elvi konstrukciós hiba, mivel a csapágy túl messze van a villától, adja magát, hogy a tengely hajlik, amíg bírja, ha már nem bírja, akkor törik.

Kazettásoknál a csapágy közel van a villához a hajtott oldalon is, ott ez nem probléma.

Köszi, láttam hogy a Garmin a de-facto mérce ebben a témában, csak arra lennék kíváncsi, hogy mennyivel jobbak ezek, mint egy telefon valami (akár fizetős) alkalmazással. Nem tudom konkrétan milyen szenzorok vannak ezekben, de egy modern telefon/okosóra is tele van nyomva minden cuccal.

Ez attól függ milyen szinten űzöd a sportágat: A garminnak (és valószínű más cégeknek is) van sensor bundle-je, amihez jár sebességmérő szenzor, pedál fordulat mérő és mellkas pánt a pontos pulzus méréshez. Ezen kívül kapcsolható hozzá watt mérő és garmin hátsó lámpa, amiben radar is található, így jelzi a kijelzőn ha autó van mögötted. Nekem egy 830-asom van, ez egy Balaton kört simán kibír egy töltéssel, kb 15-20 óra körül lehet amit tud, de ha ez nem elég, vásárolható hozzá kiegészítő akkumulátor, amivel megduplázható. Ha edzésként tekintesz a kerékpározásra, akkor egy telefon képességeit simán felülmúlja, de ez tényleg attól függ, mire vágysz :)

Igaz, én országútihoz használom.

Abban mindenképpen, hogy a Garmin meglehetősen jó minőségű eszközöket gyárt, az outdoor eszközeit (túrázós illetve kerékpáros GPS-ek) meglehetősen nehéz agyonütni. Én már jártam úgy, hogy az egyik régebbi eszközöm leesett a tartójáról pattant néhányat az aszfalton, szétesett a telepfedél, kiestek az elemek, ezután összeszedtem mindent, összeraktam, visszatettem a bringára, bekapcsoltam, és folytattam az utat, a GPS pedig a mérést. Egy modern telefon -- hmm.

Másik előny, hogy ha jó modellt választasz, annak az üzemideje hosszabb lesz, mint a telefonodé, a telefon pont GPS használatkor messze többet eszik. Itt azért már akadtak gondok, volt olyan - bringás - GPS-em, ami csak akkor bírt ki egy egész napos tekerést, ha megálláskor alvó módba tettem, esetleg akkor sem. Rövidebb, 8-10 órás időszaknál ez nem volt probléma. Persze ezt meg lehetett oldani powerbankkal, de az már nem az igazi. De hátulütője is van az egésznek, márpedig az ára. Ha a bringa még csak 'fellángolás', akkor nem érdemes belevágni, ha már tényleg elkapott a gépszíj, akkor már igen.

Én a Strava-t ajánlom, illetve az olyan eszközöket, amivel együtt tud működni (pulzusmérő, bringaóra).

Később mutatok példákat, miket tud.

Engem nem erdekelnek a pulzus meg kaloria meg hasonlo adatok, ugyhogy en egy sima bringastaskat vettem, aminek a teteje atlatszik, es alatta van egy telefontarto. Kicsit nehezkes azon keresztul nyomkodni a telefont, de mukodik. El szoktam inditani egy hatterben futo GPS trackert, a ViewRanger-t opencyclemap terkeppel, es a DigiHUD-ot (sebesseget meg hasonlokat ir ki, jol lathato szamokkal). Alapbol utobbi van az eloterben, ha ismeretlen helyre megyek, akkor meg a terkep (vagy idonkent atvaltok).

Ha erdekelnenek az egeszsegugyi adatok is, akkor meg feltennek egy pulzusmerot (pl. ora formaban vagy ilyesmi).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

En a smart kutyuk elott/helyett, eloszor a lakatok temakoret jarnam korul, ha mar fel milliot szansz egy normalisabb biciklire.

(200k-ert egy sima varosi cangat (se) kapsz:-\)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

eloszor a lakatok temakoret jarnam korul

Azt a patkó alakút venném, ahhoz már flex kell. A többihez kb 30 mp és egy erővágó, vagy esetleg pluszba két kalapács kell. (Mikor az első zárat vettem, bementem egy biciklis boltba, kérdeztem az eladót, melyiket ajánlja. Ő végigsorolta, hogy melyiket mivel lehet leverni és kb mennyi idő alatt. Ő a legolcsóbbat venné, mert ha el akarják lopni a biciklim, úgyis el fogják. Vettem is egy sima huzalosat, amit könnyen tudok rögzíteni a biciklin és nem hagyok el.)

Igen, zár azért kell rá, hogy hirtelen ötlettől vezérelve valaki el ne vigye a kocsma elől :P (Autóemelőről először a "krokodil" jutott eszembe, elképzeltem, hogy valaki be szerencsétlenkedi a lakatba... :D)

A kocsimban sem azért van váltózár, mert így nem lehet ellopni, hanem mert így inkább a mellette lévőt viszik el, mert abba csak be kell ülni és elhajtani. Az enyémmel meg még plusz egy percet vacakolnia kellene. Bár, ki lopná el. Észre sem lehet venni, van rajta két centi vastagon álcafesték. (Utcai kosz.)

A huzalos tenyleg masodpercek kerdese erovagoval. Az max. arra jo, hogy a gyorszaras kereket hozzafogd a vazhoz. Ha szamzarral mukodik, akkor meg arra sem igazan, kis kezugyesseggel masodpercek alatt nyithato erovago nelkul is.

Az U lakat ennel jobb, de az sem az igazi. Mar a brutal valtozatok kivetelevel persze (LPL videoja a "Strong as fuck" lakatrol).

Reszemrol en azt csinalom, hogy csak akkor megyek bringaval, ha tudom, hogy a masik oldalon vedett helyre tudom majd tenni. Otthon az eloszobaban tartom, munkahelyen meg betolom a muhelybe, zarhato reszre (kollegak is ott vannak, feltunne nekik, ha valaki random beteved, es kitolja). Sportnal szinten nem kerdes, hogy hova zarod. Ha le kene zarnom, akkor elobb le kell rola szerelni a lampakat, a taskat, majd utana vissza mindent. Ugy mar nem eri meg a bringa a szokasos utjaimra. (marad a seta/bkv)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Egy időben biciklivel jártunk bevásárolni a Tesco-ba. A két biciklit három zárral zártuk össze. Végig azon fostam, hogy ha kijövünk egyiken sem lesz nyereg :D (Mikor már kezdett kiszakadni, feleségem kérdezgette, hogy nem akarok egy új nyerget? Mondtam, hogy nem, mert ezt nem lopják le róla :) )

Köszi, fontos dolog a lakat, abból nem veszek smart-ot :)

Egy felső-közép kategóriás Kryptonite-ot néztem ki, ami talán 10 percig kibirja a fűrészt, ameddig veszek egy vizet. Radiátorcsere után eladtam Jófogáson a régieket és egy csapat ork jelent meg a ház előtt a megbeszélt időpontban; az egy négyzetméterre eső akkus flex száma kicsit megugrott :D

Szerintem egy ilyen brigád ellen nincs az a lakat ami megvéd, szóval inkább nem teszem le ennél hosszabb időre...

Csak halványan kapcsolódik a témához, de a "MI Band 3" karkötőre milyen egyéb alkalmazásokat javasoltok a "MI Fit" -en kívül?  Általában bringázáshoz használom pulzusmérésre, de a google mentes telefonomban nem találok hozzá real time térkép követő alkalmazást.

"It took six days for the god creating this world and see how many bugs it contains! "

Neked meg mukodik? Az oled kijelzo 2 ev utan menetrendszeruen ugy elhalvanyul, hogy olvashatatlan. (mi mar kidobtunk egyet. Vagyis megvan, de nem hasznalja senki se).

Inkabb nezd az utodjat, es olyat valassz, ami mukodik a kedvenc rendszereddel. "Hardvert venni tudni kell" :)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

mert tökéletesen működik...

Hihetetlen. Elkepeszto. (es itt meg sorolhatnam a csodalkozo szavakat)

 

En anno a gadgetbridge-dzsel is hasznaltam, de mar nem emlekszem mire. (talan firmware frissites?)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hallod koma, egy kilométeróra, 7-10 funkciós. Mindenre elég, a többit meg ereszd el és élvezd a természetet. :)
Az elején jópofák ezek a kütyük, de aztán unalmas és igazából felesleges is.

Hogy rögzíted a biciklire? Az Edge-eket biztosan lehet, mert arra találták ki - de túrázáshoz már nem jó (vagy csak nem ideális?). A forerunner / fenix óráknak meg jó pici a kijelzője, meg akkor nem mutatja az időt, ha jól láttam. Gondolkodtam már mindkettőn, de pont nem éreztem jónak ezeket mindenre is.

Így van, garminos hivatalos tartó. Elég jól rögzíti, egyetlen egyszer esett le de akkor lehet én nem toltam rá rendesen a gpst. Viszont egyszer átestem a kormányon, így a gpsen is átfordult a bringa, és rajtamaradt a rögzítőn, konkrétan a gyorskötöző hamarabb szakadt le a kormányról és vele a rögzítő. A GPS haza kicsit súrlódott de köszöni attól még megvan, csak látszik, hogy kapott egy durvát. 

Bőven elég erre a célra egy alap Sigma, Cateye vagy egy Bryton Rider 15 E GPS.

Ha nem edzésre veszed csak szabadidős kerékpározásra akkor részletesebb mérésekre nem lesz szükséged.

hat en a bringazas kozben a zsebemben levo telefont hasznalom a "sport tracker" appal es kesz. A bringara nem szerelnek semmit mert nem tartanam biztonsagosnak hogy nyomkodjam mikozben bringazok. Mer ez rendesen a zsebemben is. 

Szerkesztve: 2021. 03. 04., cs – 13:56

Garmin edge az etalon. De fontos szerintem, hogy milyen más sportot űzöl még.
Mivel én túrázom is, általában a Garmin GPSmap 62s kerül fel a kormányra. Térképes, ami olyankor jó, ha kevésbé ismert helyen tekersz (ritkább eset).
Van, hogy csak felpattintom a futóórámat (Suunto Ambit3 Peak), annak is van a kormányon egy adapter.

Ismerősök használnak bryton cuccokat, de panaszkodnak rá többen. Nekem sose volt, ezért nem tudom megítélni, jogosak-e a panaszok.
Egy nagy kerós cimbora a sigmára esküszik, ő nagyon szereti.

Telót azért nem szeretem használni erre a célra, mert
- erős napsütésben nem látszik a képernyő, vagy csak nagy (akkuzabáló) fényerővel
(ezzel szemben a transzreflektív Garmin és Suunto eszközeim alkonyatig jól olvashatók háttérvilágítás nélkül is)
- nem szeretem, ha a teló merül: épp elég, ha fényképezek vele
(nem akarom, hogy vészhelyzet esetén pont egy lemerült telefonnal maradjak ott valahol)
- előfordul, hogy hosszabb túra során össze is fossa magát az app, aztán lehet vele kínlódni, elveszik a track, stb.

Ismerek olyanokat, akik telóval kezdték, de előbb-utóbb mindegyikük vett valamilyen dedikált eszközt.
Természetesen e nélkül is lehet kerékpározni, de szerintem jó egy kis facts&figures, akár jó motiváció is lehet.

Strava kompatibilitásnak +1 (bár ha gpx-et ki lehet nyerni, böngészőből feltölteni se nagy cucc).

Köszi, ezt a szériát néztem, elég jónak tűnik és bőven van választék is. Esetleg a Fenix termékcsaláddal van tapasztalatod? Valahogy az óra jobban tetszik...

Most futok heti 3 alkalommal, és 5-6 súlyzós/saját testsúlyos edzés van még. Emellet diéta alatt csinálom az időszakos böjtöt (intermittent fasting) ezért kell számolnom a kalóriákat és az aktivitásomat, mert fontos hogy max. +/- 100 diffi legyen csak a napi bevitt kalóriámban.

A covid óta pörögtem rá ennyire erre a témára és a célom 8% testzsír 82kg testsúly mellett, szóval a bicikli inkább egy újabb formája lenne a kardiónak, meg a sok bezártság miatt vágyom is rá.

Nekem egy garmin 735xt-m van amit használok futásra, bringázásra és úszásra. Csak a garmin pay és esetleg a music funkció miatt gondolkodom a lecserélésén, de amúgy tökéletes mindenre. Jó kompomisszum az okosóra - sportóra témában a vivoactive mert a kettő között van, vagy ott a forerunner széria ami kimondottan spot. Szerintem a fenix széria ilyen szinten túlzás, na de ez zsebfüggő ... 

The worst or stupidest ideas are always the most popular.

Ha futsz is, akkor szerintem ez eldőlt: órát kell venni.
A szempontok egyénről egyénre változnak: engem pl. nem érdekel a színes kijelző (szarabb kontraszt nagyobb fogyasztással), a nagy battery viszont annál inkább. Ezért imádom az Ambit3 Peak-emet, ami még egy igazi műszer. Ezt hordom minden nap, rendes órának is. Unokatesómnak is ilyen van. Tavaly vett egy új Suunto-t, de mindig az Ambittal látom futni! ;-)
Valakinek a divat meg a színes-szagosság többet számít.
Ugyanígy két tábor a pántos vs. csuklós pulzusmérés.

Egy Fenix-szel szerintem meg leszel elégedve.
Ha lényeges a keret, inkább jobb modellt keresnék használtan, mint gyengébbet újan. Tele van velük a padlás.

Akkuidőnek mindenképp nézz utána (ne a spec-ben, inkább review-kban), hogy passzol-e az igényeidhez.
Csajnak volt szép V800-a aztán a Tátrában alig bírt ki fél napot. Míg valaki másnak, aki csak félmaratonokat fut, ez bőven elég lehet.

Itt nézz körül, mielőtt döntesz:
https://fellrnr.com/wiki/Best_Running_Watch

Nekem Garmin Bike Speed 2 and Cadence Sensor 2-m van, mindkettő jól működik. Arra kell figyelni, hogy a Garmin Connect app csak a speed sensort ismeri, a cadence-t nem. Wahoo-t használok az edzéshez (az mindkettőt ki tudja olvasni), a pulzust Mi Banddel mérem, és Google Fit-ben fut össze ténylegesen az összes adat.

~ubuntu, raspbian, os x~

Szerkesztve: 2021. 03. 04., cs – 16:07

Vegyél egy jó bringát. Merida pl.

Elektronikának Garmin. Óra vagy bringás komputer, speed & cadence, hr sensor és kész is vagy. 

Kalóriához kell a pulzus. Pulzusmérésnél felejtsd el az ilyen okos karkötős, csuklón mérős szarokat. Rendes pánt kell. 

openSUSE Leap 15

Két irány van: 1) edzés; 2) túrázás. Ezekhez vannak fejlesztve a funkciók. Úgy tűnik Te egyikbe sem fogsz tartozni, így aztán értelmesen nem nagyon lehet ajánlani. 

  • A funkciók amiket mindenképpen elvárok: aktuális/átlag sebesség, megtett távolság és elhasznált kalória (talán ez lenne a legfontosabb).
  • Magasabb szintű funkcióból minden érdekel aztán majd a konkrét modell lehetőségeit figyelembe véve hajlandó leszek leadni ezekből: például szintkülönbség, útvonal követés és megjelenítés, útvonal tervezés/tájékozódás, "profil" múltbéli adatokkal és statisztikákkal. Ezen kívül bármilyen egészséggel/mozgással kapcsolatos adat vagy statisztika érdekel

Szintén két fele célszerű bontani: 1) menet közben; 2) utólag mi az ami érdekel. 

És itt már el is jutunk a megoldáshoz: mert egy pár eurós vezetékes kínai bringaóra is kijelzi amire menet közben szükséged van (aktuális sebesség; megtett km; pontos idő). A telefonodon meg elindítod a Stravat és akkor utólag bámulhatod annak statisztikait. 

pl. a pulzusmérés, nem azért van, hogy a kocabringások így fedezzék fel a kezdődő cardiovasculáris betegségüket, hanem mert régebben a pulzust tették az edzéstervek alapjává. Hasonlóképpen a pedálfordulat száma v. a kifejtett erő mérése is irreleváns addig, amíg nem edzeni akarsz. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Köszi, fentebb láthatod mi a célom nagyjából, csak nem akartam az aktuális edzéstervemmel szétoffolni a kérdést. Az utóbbi másfél év edzésmunkája alapján azt látom minél több adatot veszek figyelembe annál jobb eredmények vannak. Van aki szerint ez overkill, de valamivel le kell foglalni magad és jobb mintha kokainoznék :)

Hja, ez esetben mindenképp komolyabb beruházást igényel a dolog! Telefont felejtsd el! Olyan funkciókra lesz szükséged, mint pedálfordulat; pulzus; teljesítménymérő; sebesség jeladó [nem csak GPS-ről]; stopper; köridő és hasonlók. pl télen kesztyűben is  kezelni kell tudni a gombokat - érintőképernyő így felejtős! Teljesítménymérő nem olcsó, de az lesz a legjobb barátod - így előrelátóan olyan bringaórát/gps-t kell beszerezned amivel majd együtt tud működni! Nekem Bryton 310 -es GPS-em van, Ez egy régi  darab sztem már nem is gyártják. Az én igényeimnek megfelelt. Most már kevésbé van rá szükségem, érzem anélkül is, h mennyivel megyek, h pörög lábam, meg mennyire terhelem magam.  Meg már szemüveg nélkül nem is nagyon látom a kijelzőt. :-/

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Okosítóként egy Garmin (vagy más) GPS, ez helyből tudja a megtett távolságot, átlagot, szintkülönbséget, stb. Még a kalóriát is megsaccolja ezek alapján, de az már tényleg csak saccolás, elvégre nem tudja, hogy milyen nehéz a bringa, milyen nehéz tekerni, volt-e szél, és milyen irányba, és még sok minden hiányzik ahhoz, hogy ezt el tudja dönteni (de azért kiír ilyen adatot). Ha ezt kiegészíted egy pulzusmérővel, az már közelebbi értéket tud adni. És persze a GPS (vagy PC-re áttöltve a megfelelő program) eltárolja a korábbi útjaidat. Ha ennél többre vágysz, abban nem tudok segíteni.

Én is tervezem új bicikli beszerzését, nálam a következő lesz a setup: retro vázas bringa, defekttűrő gumi, a hátizsákban, a lakat, víz, pénztárca, és a teló. Előttem az út és élvezem, igazából arra is teszek, ha eltévedek, akkor előveszem a telót és mindjárt nem vagyok eltévedve :D

Jó példa, mennyire mást jelent mindannyiunknak a kerékpár. Én országútizom. Defekttűrő guminak a közelébe se megyek (nehéz és kicsi a csillapítása országúti méretben). Lakatot soha nem cipelnék magammal.

Hátizsákba pakolással óvatosan (főleg a vizet), mert amit abba pakolsz, az mind a derekadat és a seggedet terheli pluszban.
Innivalónak ott a kulacs, nehezebb dolgoknak a nyeregtáska, esetleg váztáska (de legjobb őket otthon hagyni). Hátizsákba tényleg csak kiegészítő ruházat és némi könnyű nasi kerüljön.

Jó ötlet, én országuti vázat szeretnék, de egyenes kormányal és inkább bringa úton tekerés, nézelődni. Mivel nagyon kijöttem a gyakorlatból, ezért fokozatosan emelem majd a távot, a kb 50 km /nap lenne a cél, de inkább élvezni szertném nem teljesítményre memgyek. A hátizsák tippet köszönöm, azt szerintem meg is fogom fogadni, a vázra is lehet rakni lakatot. A defektűrő gumiról nem szeretnék lemondani, mert tényleg nem teljesítményre mennék rá és egy esetleges defekt jobban kizökkenteni mint a kényelmetlenség ami szerintem az én szintemen még sokáig nem lesz faktor. Ez peresze nem zárja ki, hogy később a gumira vonatkozó tanácsot is megfogadom. :D

Sok országútisnak van acélvázas másodbringája munkába járni. Defekttűrő gumival.

A hátizsák pakolására viszont tényleg érdemes figyelni. Ezt zöldfülűként egy bérelt bringás balatonkerülés során tanultam meg, amikor a hátizsákomban volt az innivaló. 200 km múlva rokkantként szálltam le (igazából már 20 körül éreztem, hogy ez így nem lesz jó).

Első sorban a nyeregtáskát preferálom. Abba bele kell férnie a legtöbb cullangnak.
Régen váztáskáim is voltak (felső cső és a nyeregcső közti háromszögbe passzoló, valamint a felső cső tetejére). Mindkettőt nyugdíjaztam.
Innivaló pedig kulacstartóba vagy nagyobb mennyiség esetén (pl. remote táborozással egybekötött bringázás) felső csőre erősített ,,camelback".

Egy pótbelsőt tokban fel szoktam még pattintani a nyeregcsőre.

Most jön  a nyár, szóval elmegyek majd tekerni sokat, de munkába is azzal fogok járni, most egy régi montim van, amin vékonyabb defekttűrő gumi van, majd azt tervezem, hogy a régi monti visszakapja a montis gumikat defektűrően, és az lesz a téli bring, a tavasz-ősz között meg használom az újat. Ez a camelbak nagyon tetszik, titkos cél a napi 80km (ez kb a balaton kiskör, siófok felé, tihanyból kompozva. Ott ez nagyon jó szolgálatott tenne. Melóba járásnál meg marad a hátizsák laptoppal, bár biztos lesznek napok, amikor a krétafogó és telefon elég lesz. Régi emlékem , hogy ha a kulacstartóba elvileg egy másfél literes mentes ásványvíz símán elfér :D

80 km-hez nem kell camelback, főleg nem a Balaton kiskörön. Rengeteg a vízvételi hely. Egy sima kulaccsal nyugodtan elindulhatsz.
Nyári melegben sótabletta vagy izó por legyen nálad. A kimerülésből ránthat vissza.
Sózott olajos magvakat (pörkölt mogyoró, napraforgómag) csak kis mennyiségben ajánlom, én felfújódom tőlük ami országútis pózban meglehetősen kellemetlen.

Olyankor kell a vázra tehető camelback, amikor trekkinggel vagy montival overnight túrázni mész, sátorral vagy függőággyal. Én szeretem erdős területen, emberektől távol felverni a táboromat. Főzéshez, vacsihoz, teához, kávéhoz, alapvető tisztálkodáshoz kell a víz, amit valahogy magammal kell vinni.
Van, hogy forráshoz közel tudsz táborozni (az a legjobb), de nem mindig.

Izó helyett esetleg jaat-féle sókeverék:

Acydum Ascorbicum 30 g
Natrium Chloratum 54 g
Kalium Chloratum 45 g
Trinátrium citricum 78 g
Magnézium citricum 30 g
(Glucosum anhydricum 1800 g
)

fél liter folyadékba 1-2 púpos evőkanálnyi, ha cukor nélkül kevertetjük ki, 1-2 kiskanálnyi.

Előtte azért érdemes tesztelni, mert van, aki "jaat-féle fosatópor" névvel illeti az esetleges mellékhatása miatt :-)
 

NaCl és KCl a legfontosabbak. Esetleg magnézium aki igényli.

Nyári futóedzésekhez nemes egyszerűséggel fél kávéskanál sót teszek 0,75 l jó erősre kevert jaffaszörpbe. Ez nekem a paraszt izó.
Tűző napon e mellé a sótabletta elengedhetetlen, ha nem akarok utána kidőlni.

Az izótól fosásban nincs semmi rendkívüli. Szerintem a magnézium és a glükóz a főbűnösök. Ehhez jön hozzá, hogy az erős fizikai igénybevétel is betesz a gyomornak.

Ma is kiraktam a gittet a halastavaknál, ilyen a futóélet, nem kell ezt szégyellni. Bár most nem az izó, sokkal inkább a tegnap elfogyasztott szellemchili volt a bűnös.

Fú, gyerekkoromban 40-50 km-ert letekertünk néha egy nap, mindenféle felszerelés és cél nélkül, össze - vissza. Minden sarkon volt kút inni. Külön öröm volt, ha nyáron a nagy hőségben elkapott egy eső, mert legalább lehűtött. Télen meg hóban - fagyban tekertem.

Most már csak A-ból B-be, 4-5 km naponta. Utálok elázni, mert ez már nem olyan eső. Kicsit nem esik sose, csak nagyon. De akkor meg úgy, hogy látni nem lehet tőle. Mintha víz alatt lennél nyitott szemmel. Érzed, hogy kiáztak a szemgolyóid. Több lett az autó is, nagyobb a forgalom. Esőben te se látsz, ők se látnak téged. A nap is erősebben süt. Nem csak az UV miatt kell tartani, hamarabb is kapsz napszúrást.

Kénytelen vagyok hátizsákot vinni magammal és igazad van, nem jó a hátnak, deréknak. Kaptam egyik szülinapomra olyan biciklis hátizsákot, ami eláll a hátamtól. De az is szar. Leizzad a hátam és amikor leveszem a zsákot azonnal megfújja szél. Instant két hét nyávogás jön, mert annyi a derekamnak.

Nekem van egy országútis hátizsákom, hozzá való vízzsákkal és ivócsővel. Nagyon ritkán használom. Tényleg csak a legszükségesebb esetben. Balatonkörhöz szoktam általában felvenni (vízzsák nélkül), mert a tartalék felsőruházat (vékony esőkabát, száraz mez) a térfogata miatt nem fér be máshova. Meg egy kevés szénhidrát megy bele (jóreggelt falat és gumicukor).

Amikor csak lehet, zsák nélkül megyek. A vízzsák pedig nagyon ritkán kell, elég jól lehet azért ivóvízforrást találni, ha előre utánanézel (temetők rulz).

Így van, a közkutak egy jó app. Családi kirándulás során is jól jöhet, ha ott van a telefonon. Kollégámmal hosszú futás során is itt szoktunk keresni kutat.
Valamint a turistautak.hu térképén is tudok keresni a kutakra, forrásokra, vízvételi helyekre a Garmin-on.
Bár a forrásokkal szerintem vigyázni kell. Csak olyanból iszok, amelyiket jól ismerem. Pl. Örvényesen a templom melletti forrás régóta kedvelt megállóhelyem.

Akkor a fitnesz kategóriában nézelődj, az nagyjából az, amit te szeretnél. Egyenes kormány, de könnyebb, mint egy átlagos trekking, némelyiket országúti szettel szerelik. Általában belefér már a a 28 mm keresztmetszetű külső (némelyikbe nagyobb is), azoknál meg már létezik defektálló külső - többnyire nem olcsó, de szerintem megéri.

Most olyan 11-12 kg között van amit nézegettem. Ez az én felhasználásomban nem annyira elriasztó, sokkal többet nyom a latba, hogy szeressem és felüljek rá, és menjek :D Montis irányból jövök, abból is a kényelmesen tekergető irányból, egyáltalán nem vagyok edzett, szerintem a fogyást amit a rengeteg menés fog okozni sokkal többet fog nyomni a latba, mint az amit a drágább sokkal könnyebb bringára költenék. Aztán persze lesz egy pont ahol ez már nem lesz elég, de odáig el kell jutni, Azért is az egyenes kormányra szavazok most, mert sokkal kényelmesebb, a megszokásaimhoz is az illik jobban, valamint kicsit borzongok, a "rendes" oszágúti modern váltókaroktól. Valahogy nekem furcsa, hogy egyeben van a fékkel. Akkor inkább a vázra szerelt kart választanám, mint ahogy régen volt :D

sokkal többet nyom a latba, hogy szeressem és felüljek rá

+1

Mindenképp olyat válassz, amit szeretsz.