Szerződés aláírása digitálisan (elektronikusan)

Üdv!

Egy szerződés digitális aláírásának mi a módja pontosan? Utánaolvastam kicsit, de érdekel:

1. Ha mindkét félnek van digitális aláírása (pl.: https://niszavdh.gov.hu), akkor aláírja pl. a PDF-et digitálisan az egyik fél, majd ezt a PDF-et aláírja a másik fél is digitálisan? Ezzel mindkét fél aláírása bent lesz a PDF-ben? (Acrobat Reader-ben látható)

2. "Ha az egyik fél papíron, a másik fél elektronikusan ír alá, de azt szeretnénk, hogy a teljes megállapodás egy dokumentumban" eset:

https://e-szigno.hu/hitelesites-szolgaltatas/tanusitvanyok/e-szerzodeskotes.html

Ebben az esetben a papír alapon aláírt változatról hiteles elektronikus másolat készíthető, amely másolatot a másik (elektronikus aláírással rendelkező) fél már elektronikusan írja alá. Az így elektronikusan aláírt hiteles elektronikus másolat írásbeli szerződésnek számít, önmagában tartalmazza a felek kölcsönös akaratnyilatkozatát.

  Ebben az esetben elektronikus másolat készül a papíralapú szerződésről (dokumentumról) és ezt már a másik fél digitálisan aláírhatja. https://e-szigno.hu/tudasbazis/papir-dokumentumok-hiteles-konverzioja.h…

  • papíralapú dokumentumról történő digitalizálás során a másolatkészítő biztosítja a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat képi vagy tartalmi megfelelését, és azt, hogy minden - az aláírás vagy bélyegző elhelyezését követően az elektronikus másolaton tett - módosítás érzékelhető legyen;
  • a másolat készítője elkészíti az elektronikus másolatot, megállapítja a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolata képi vagy tartalmi megfelelését;
  • ezt követően a másolat készítője elektronikus hitelesítési záradékot helyez el a dokumentumon, miszerint az „Az eredeti papíralapú dokumentummal egyező”;
  • majd az így kapott dokumentumot olyan minősített elektronikus bélyegzővel vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel, vagy olyan minősített elektronikus aláírással vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátni, amelyre vonatkozóan a bizalmi szolgáltató (mint a Microsec zrt.) kizárja az álnév használatát, és igazolja, hogy a regisztráció alapjául szolgáló személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványban foglalt névvel betű szerint azonos a tanúsítványba foglalt név;
  • továbbá, ha az időpont feltüntetése szükséges, minősített elektronikus időbélyegzővel is el kell látni a dokumentumot.

  Kérdés, hogy a hiteles digitális másolatot ki készíti? Akár a felek is megtehetik?

Hozzászólások

A második esetben szerintem digitális másolatot csak akkor lehet készíteni, ha mindkét fél jelen van és ezt letanuzza vagy ha egy ügyvédet megbíznak a digitalizációra. Egyéb esetben nem garantálható az azonosság.

Szerintem.

Az első esetben meg nem pdf lesz a pdf a második aláírás után (plusz kétlem, hogy az avdh jó lesz erre :))

Az AVDH célja az, hogy magánemberként ügyfélkapus regisztráció után az állam felé digitálisan aláírt dokumentumot küldj. Semmilyen más célra nem kellene használni, nem erre való.

A megoldás az, hogy mindketten igényelnek egy tanúsítványt egy tanúsítványkiadással foglalkozó cégnél, mindketten digitálisan aláírják a dokumentumot, majd letöltik maguknak. Hogy ezt hogyan lehet a legkényelmesebben megoldani, az felhasználási eset függő, de:

Van olyan cég itthon is amely lehetőséget biztosít arra, hogy webről/mobilról/stb. feltölts egy dokumentumot, megcímezz több a rendszerben lévő felhasználót akik alá tudják írni a dokumentumukat, majd pedig ahogy mindenki befejezte, akkor az aláírt dokumentum letölthetővé válik minden címzett (és az aláiratást indító) számára, és azon rajta lesz az összes fél digitális aláírása.

Igen, az AVDH ennyit tud és erre találták ki: magánszemély tudjon kommunikálni az állammal.

Technikailag lehet másra is használni, más kérdés, hogy jogvita esetén megállja-e a helyét a bíróságon is az így aláírt szerződés. Több szakmai blogon olvastam már, hogy AVDH-t nem ajánják semmi másra, csak magánszemélyeknek és csak állammal történő kommunikációra.

Ha valaki elektronikus aláírást akar használni, akkor fizessen rá elő, vagy használja az eSzemélyi elektronikus aláírását. Cégként csak előfizetni lehet rá.

Vagy ha ezt nem akarja, akkor ne bohóckodjon, maradjon a papír, toll megoldásnál.

Mindkét fél írja alá elektronikus aláírással, igen. Ez a legjobb módja. Először az egyik, aztán a másik. A két elektronikus aláírás rajta lesz egyszerre ugyanazon a PDF-ben.

De időbélyeg is kell még rá, mert hogyha később lejárnak az elektronikus aláírások tanúsítványai, akkor az időbélyeg bizonyítja, hogy akkor írták alá a szerződést, amikor még érvényes volt az elektronikus aláírás tanúsítványa.

Viszont nem elég aláírni, meg kell oldani a digitális archiválást is az aláírás után. Ami vagy nagyon drága, vagy nagyon bonyolult és drága.

Ha csak 1 db vagy néhány db szerződésről van szó, akkor nem éri meg az elektronikus aláírás (mert annak is van költsége), az archiválás meg főleg nem. Egyszerűbb, biztonságosabb papír alapon.

Annak kell ez aki százasával gyártja a szerződéseket.

Jelenleg még nincsen a piacon elfogadható árú elektronikus aláírás és archiválás, ha csak néhány szerződésről beszélünk. Annak való ez, aki nagyban csinálja.

Az meg extra szívás. Nem elég, hogy meg kell oldanod az elektronikus aláírás, időbélyeg és archiválás problémáját, még a hiteles elektronikus másolattal is szenvedj. Erről én is olvastam már, csakhogy sehol nem találtam meg, hogy mit jelent ez a záradék dolog. Pontosan hogyan néz ki, hogyan kell rátenni. Erről konzultálni kéne lehet egy ügyvéddel.

Elrontod a hiteles elektronikus konverziót, és máris érvénytelen a szerződés.

Aztán győzd meg a másik felet, hogy mindez így érvényes.

Aztán a végén add össze minden költségedet (konzultáció ügyvéddel, elektronikus aláírás és időbélyeg díja, elektronikus archiválás díja), és hasonlítsd össze, hogy minden nem lett volna-e olcsóbb és kevesebb szívás papír alapon.

Szerintem ne szívasd magad. Nincs kész még erre a piac, az elérhető megoldások pedig se nem egyszerűen használhatók, se nem olcsók.

Multi-cégeknek vagy közepes méretű cégeknek érdemes ilyenbe belefogniuk.

Szia,

az AVDH rendszer jelenlegi korlátai miatt, egy PDF fájlt csak egy darab aláírással lehet ellátni. A két fél ugyanazt a PDF forrásfájlt tehát külön-külön fájlban (másodlatként) tudja csak aláírni. Ez nem baj, amennyiben a két fájlt együtt kezeled, és megállapítható, hogy a két dokumentum forrásfájlja megegyezik.

Ugyanígy jogszerű az is, ha az egyik fél elektronikusan írja alá a fájlt, a másik fél viszont a másodlatot papíron, tollal. A lényeg az, hogy a két dokumentumot tartalma azonos legyen, és együtt kell őket kezelni.

Nem értem a kérdést.

Van egy PDF és két aláíró: Józsi és Béla. Előbbi elektronikusan utóbbi pedig tollal szeretne aláírni. Béla kedvéért kinyomtatják a PDF-et két példányban.

  1. Józsi aláírja a PDF-et elektronikusan (akár személyes aláíró tanúsítvánnyal, akár AVDH-val),
  2. Béla aláírja papíron két példányban.

Ezekután:

  • Józsi megőrzi az (általa) aláírt PDF fájlt és a (Béla által aláírt) egyik papír alapú példányt
  • Béla is megőrzi a (Józsi által) aláírt PDF fájlt és az (általa) aláírt másik papír alapú példányt.

Öröm és bódottá. Gyakorlatban alkalmazzuk, bevált.

Addig működik, amíg mindkét fél beleegyezik. 

Én azért nem írnék így alá, mert akkor meg kell oldanom az elektronikusan aláírt szerződés archiválását. Mert ha nem archiválom, akkor később érvénytelenné válhat, ha lejár az aláírás tanúsítványa és az időbélyeg is érvényét veszti.

Ha csak Józsi archiválja, az nem elég, mert akkor nálam nem lesz meg archiválva.

Akkor jó ez így, ha Józsi archiválja saját költségén, és hozzáférést biztosít nekem az archivált szerződéshez folyamatosan.

Ha ez nem így van, akkor maradnék annál a verziónál, hogy mindkét fél papír alapon írja alá.

Valójában a szerződés akár ráutaló magatartással is létrejöhet. A lényeg a bizalom (lenne).
Az elektronikus aláírás semmi mást nem képes igazolni mint a szerződő felek személyét, viszont a digitális világban a szerződő felek nem feltétlenül valósak. Viszont, ugyanakkor ha valaki egy kreált személy/szervezet közbeiktatásával szerződik, az bármilyen digitális aláírást is képes lesz hozzá szerezni. Ebből a szemszögből az egész túl dimenzionált.

Régen pl. használtak olyat, hogy a vevő letétbe helyezte a pénzt, az eladó csak akkor férhetett hozzá, ha a vevő igazolta, hogy az árút megkapta (pl. kikötő).
Ha az "árú" leírása bonyolult/egyedi (mondjuk sw) akkor a mindét fél által elfogadott specifikációt is letétbe kellene helyezni (sw esetében már a leírás is lehet árú).
Így létrejön a "ráutaló magatartás" és specifikálva van miről is szól, és van garancia, hogy az eladó a pénzéhez jut.

Nem egyszerű. Szigorúan véve, viszont ha bármely fél elégedetlen a szerződéssel (tök mindegy hány aláírás, pecsét és szakramentum van rajta) elkezdődhet egy választott bírósági eljárás ami akár sok évig eltarthat, így a szerződés tárgya (bármi is az) lehet okafogyottá válik (megromlik, elavul, elpárolog).

* Én egy indián vagyok. Minden indián hazudik.

Nem is értem az első pár mondatot. Ahhoz, hogy egy tanúsítványt kapj, ahhoz azonosítanod kell magad. Személyi igazolvány, fotó, videó felvétel, stb. Ez nem úgy megy, hogy bemondásra én Orbán Viktor vagyok. Onnantól hogy beazonosítottak, ellenőrzik az adataidat, és ha minden rendben van (nem hamis az igazolvány, BM lekérdezésben szerepelsz, céges tványnál jogod van igényelni, stb.) akkor kiállítanak neked egy tványt.

Innentől kezdve az így történt aláírásnak joghatása van, pontosan annyi, mintha két tanúval tanúzott aláírásod lenne rajta a papíron, és neked kell bizonyítanod, hogy az aláírás nem érvényes vita esetén.

Amiket felsorolsz mind lehet hamisítani. Teljesen fiktív személyt is létre lehet hozni, vagy akár szervezetet, ahogy egy barátom mondja "van az a pénz".
A hamisítások lényege, hogy megéri e nem pedig lehet e.
Pl. 10 eFt bankjegyet érdemes hamisítani 500 Ft semmi képpen (de azért volt aki bedőlt egy színes fénymásolatnak).

Nem próbálkoztam soha ilyesmivel.

* Én egy indián vagyok. Minden indián hazudik.

Bár lassan 20 éves az elektronikus aláírásról szóló magyar törvény, még mindig van az államigazgatásban olyan résztvevő, ahol  nem igazán használható.

Pl ingatlan adás-vételi szerződés esetén elég sokan pingvineznének.