szervezeti egység müködése

Üdv!

 

Kérnék egy kis segítséget A windows -os Active Directory -n belüli  szervezeti egységek működésének megértéséhez!

Adva van egy vállalat. Létrehozunk egy hierarchiát, mégpedig 

A vállalaton belül van:

-gyártás

-csomagolás

-informatika

-raktár részleg.

 

A vállalatot belerakom egy szervezeti egységbe. Ezen belül meg felveszem a többi szervezeti egységet.

Azt akarom elérni, hogy a Judit nevű felhasználó tudjon adminisztrálni(felhasználói fiókot hozzáadni pl.) de csak a saját részlegén, Az informatika részlegen.

Honnan tudja a windows hogy a mi részlegünkhöz mi tartozik? Onnan  hogy az OU ban felveszem a Judit hoz tartozó gépeket?

Hozzászólások

Hm, ez egy jó kérdés és csak sejtésem van, hogyan kellene mókolni a forest-et. De nem tudom a választ, ezért ez egy "sub". :)

(meg ilyenkor úgy visszasírom a netware-t :) )

Szerkesztve: 2020. 05. 06., sze – 15:09

Nem csináltam még ilyet, de szerintem nagyjából OU-n jobb gomb, Security fül.

Szerk: vagy mit értesz a saját részlegen adminisztráláson? Azt szeretnéd, hogy az OU gépein helyi admin legyen?

Javasolnám végignézni ezt a videósorozatot elejétől a végéig (igen hosszú, de alapos anyag). Ami kérdés kezdő AD admin-ban felmerülhet, azokat egész jó eséllyel kitárgyalja:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL1l78n6W8zypXtkh3uWIXbPssc4IGbfb5

Ha türelmetlen vagy, itt van néhány idevágó rész belőle:

https://youtu.be/xmGmMUCLCVY

https://youtu.be/HMixa01i78g

https://youtu.be/DDkiwxlYrVg

Szerkesztve: 2020. 05. 08., p – 10:24

" Azt akarom elérni, hogy a Judit nevű felhasználó tudjon adminisztrálni(felhasználói fiókot hozzáadni pl.) de csak a saját részlegén, Az informatika részlegen. "

-1

Ezeknek mindenképpen lesz globális kihatása.
Ne Juditka hozzon létre user-eket, hanem az ERP-ből jövő automatizáció vagy, ha erre nincs mód, akkor az IT.

(Juditkának a megfelelő group-ban kell lennie és ennek a group-nak delegálsz jogosultságot az adott OU-ra.)

Szerkesztve: 2020. 05. 08., p – 14:00

Csak így hirtelen, mindentől függetlenül:

Jogosultságot mindig csoportnak adunk, csoportra állítunk, mert userekkel karbantarthatatlan lesz. Akkor is, ha csak egy user van a csoportban (még). Legyen az AD, share, LDAP, fájlrendszer vagy bármi.

"Sose a gép a hülye."

Ott a pont. A jogokat szerepkörökhöz célszerű hozzárendelni, a szerepkörökből adott munkakörhöz lehet rendelni egyet vagy többet, és a dolgozót ez után elég a megfelelő munkaköri csoportba belerakni. Ez plusz egy absztrakciós "réteg", viszont így a helyettesítés (pl. Mancika, aki egyébként ügykezelő (Ami tartalmaz mondjuk bíráló, felülvizsgáló meg aláíró szerepkört), tudja helyettesíteni Jucikát, a recepcióst úgy, hogy bekerül a recepciós munkaköri csoportba (amiben többek között mondjuk címlistakezelő, főnök leveleit kezelő, meg mondjuk vezetői naptár admin szerepkör van) is a helyettesítés idejére.)

+egy

Arról meg ne beszéljünk, amikor fájl jogokat kell hozzáadni/elvenni, mindezt egy olyan fájl-struktúrán, ami több százezer file-t tartalmaz. Örököltem olyan rendszert, hogy mikor azonnal de hirtelen kellett jogot elvennem, hosszú percekre beállt a szerver, mire minden egyes fájlon végigfutott. (Kicsit megakasztotta a munkát.)

Vagy mond meg hirtelen, hogy Gipsz Jakabnak mihez van joga. (Mi az, hogy azonnal nem tudod megmondani?!)

Az eDirectory-t a praktikussága miatt szerettem, nem érzem úgy, hogy az AD akár csak közelítene ebbe az irányba. (A netware fájlrendszerét meg nem igazán tudtam megfingatni azzal, amivel a windows-ét sokszor sikerült.)

Na ja... nekem kellett olyan kimutatást csinálni, hogy melyik könyvtárra (szerencsére fájl szintre nem kellett lemenni...) kinek, milyen joga van. Powershell-ben elvileg megoldható szépen - kivéve, ha a path hossza -talán- 256 karaktert meghaladja, mert akkor hibára fut, és kézzel kell a rekurzív lekérdezéseket leprogramozni...

A legtutibb meg az, ahol az RT-t használják változó jogokkal (helyettesítés, munkaköri átszervezés okán elvett jogok), és csodálkoznak/nem értik, hogy Mancikának miért van joga a foo soron bizonyos ticketekhez... (Mert amikor a ticket keletkezett, akkor volt hozzá köze, azért)... Persze aki nemérti, hogy mi a különbség a szerepkör és a munkakör, illetve a személyhez kapcsolódó jogosultság és a munkakörhöz/szerepkörhöz kapcsolódó jogosultság miért különböztetendő meg... Ilyenből lesz a jogosultságnyilvántartásra 12345 oszlopból, a dolgozók és munkakörök számának megfelelő számú sorból álló xls, amit karbantartani kész horror...

(Másrészt meg az ilyen szépen kidolgott táblázatos kimutatások pontosan addig érdekesek, amíg a megrendelő manegér egyszer futólag belelapoz, aztán beteszi a fiókba a többi hasonló közé, hogy ott várja az univerzum hőhalálát.)

Sajnos nem így volt, abból kellett generáláni a dolgozók meg a munkakörök adatlapjait... Mert nem ám elektronikusan volt a "hivatalos", neeem... Papíron, nyomtatva, aláírva, az aláírtat lemásolva, ez utóbbit a beállítás után a rg. által aláírva, lefűzve, dokumentálva, visszakereshetően, pontosan és szépen... Persze amikor valakinek a jogait meg akarták nézni, akkor neem a papírt vették elő, hanem a rg.-t bactatták, hogy mivanaexcelben és hogyan, és miért nem az a munkakör megnevezése a 123. sorban, ami aktuális (igaz, a munkakörök átnevezéséről történő értesítés az ad-hoc e-mailben ment - vagy nem...). és miért nincs x ott, ahol szerintük kéne lenni mer'apapíron (ami óta volt kettő újabb...) van...

Mire gondolsz? Az alkalmazásgazda/rendszergazda/hálózati admin/DBA/stb munka- illetve szerepkör(öke)t betöltő dolgozó jogosultságai úgy vannak meghatározva (pontosabban jog - szerepkör - munkakör lépésekben összerakva), hogy a hibakereséskor szükséges jogokkal is rendelkezzen. Ha meg olyan a hiba, hogy ezen felül kell hozzáférés, azt vezetői jóváhagyással ideiglenesen(!) át kel toli a rendszeren, és ennyi. Utána persze az esetből tanulni köll, és eldönteni, hogy az emelt jogosultság maradjon-e állandóra, vagy sem?

Hajnali kettőkor nem a vezető szokott ébren lenni, hogy jóváhagyjon... Az átkosban mondjuk volt ilyen esetkre egy lezárt borítékban egy superuser jelszó... Igaz, hogy elzárva egy páncélban, aminek a kulcsa szintén nem volt elérhető a havária alatt, de mindegy, mert a boritékban lévő jelszó is öt évvel ezelőttig volt érvényes.

Ha hajnali kettőkor olyan hiba/havaria van, hogy a készenlétes/műszakban lévő üzemeltetők jogosultsága nem elegendő a megoldáshoz, akkor vagy sz_rul lettek kiosztva/engedélyezve a jogok, vagy a készenlét lett rosszul megszervezve.
Mindkét esetben az illetékes vezetőnek ki kell dörzsülnie a csipát a szeméből, és megoldást adni a jogosutsági problémára.
(Az régen rossz, ha a készenlétes csapat nem tud root/Administrator/sysdba/satöbbi jogokkal dolgozni, ha úgy hozza az élet - te bevállalnál úgy készenlétet, hogy a felügyeleted alá rendelt rendszereken nincs lehetőséged root joggal dolgozni?)

Ha olyan a rendszer, hogy csak onsite hárítható el egy kritikus hiba, és a hibaelhárításra előírt időtartamba nem fér bele a telefonos ébresztés és a céghez történő bejutás időigénye, akkor nem készenlétes, hanem ügyeletes mérnök kell, annak minden következményével együtt.

Nem véletlenül írtam "készenlétes"-t. Ha van ügyeletes operátor, akkor a készenlétes csapat egy következő eszkalációs szint, ha nincs - akkor meg annyira nem kritikus, hogy "azonnali" emberi beavatkozást igényelne a rendszer hiba esetén.
Az ügyeletes operátornak nemkell tudnia mindenhez (is) hozzáférnie, ellenben megfelelő sillabuszokkal és efladatra szabottan kiosztott emelt szintű jogosultságokkal rendelkeznie kell.

Teljesen off: nagy show lenne, ha én azt mondhatnám az operátornak, hogy 'gdb-vel menjél bele a core-fájlba és nézzél szét'... Azzal kezdené, hogy a core-fájl a Docker-kontérrel együtt megsemmisült, de egyébként is az ENSZ BT engedélye kellene a gdb telepítéséhez, egyébként meg amúgy sem tudná használni, még ha értene is hozzá, mert a céges policy miatt minden 'strip'-elve van.

OK. Nem vagyok nagy netware guru, ezt szögezzük le az elején. Akkor találkoztam vele, amikor már erősen lefele ívelt a pályája, ráadásul nem volt senki a közelemben, aki értett volna hozzá. 

Tehát, emlékeim szerint a Novell megoldása a NDS néven mutatkozott be a 4-esben, én már Netware 5.1-ben találkoztam először (Akkor még NDS-re hallgatott.) Hasonlóan mint az Active Directory a 2000 évek körül, nagyjából ugyanazokat a funkciókat volt hivatott ellátni (mínusz a windows specifikus cuccok), csak a Netware számára.

Utána a 6-ostól úgy emlékszem már eDirectory néven futott, külön lehetett telepíteni Windows szerverre, ha replikára volt belőle szükség. (-> lásd még Open Enterprise Server)

Namost, azóta már pár tulajdonost váltott, de eredetileg a Netware szerves része volt. Azóta az AD már sokkal többet tud nála, de még mindig hiányolok belőle apróságokat, amik anno az eD-t számomra szerethetővé tették.

Ha rákeresel Wikipedia-n a Netware-re, akkor ott sokkal több mindent megtudhatsz róla.

Ha kell játszani, valahol van egy Netware 6.5-ös unlimited licenc-em.