AMD szivas

Fórumok

Havert megkertek, hogy rakjon ossze egy gepet valakinek irodai celokra. Megszokasbol intel vonalon kezdett gondolkodni, mire mondtam neki, hogy esetleg ranezhetne az AMD-re is mert mostanaban jo cuccai vannak, jo aron. Ez volt 3-4 hete.

Ma meg hiv, hogy az otletem miatt rault a szoporollerre. Osszevalogatta az alkatreszeket, figyelembe veve, hogy mi mit tamogat adatlap szerint, am amikor osszerakta a gepet es bekapcsolta, nem tortent semmi. Rovidre fogva a temat, (feltetelezhetoen) az volt a szivas, hogy az alaplap bios-a nem tamogatja az adott procit. Mivel az illetonek hirtelen surgos lett a gep, a vege az lett, hogy az egesz alkatresz csomagot (monitortol hazon at az egerig) ugy ahogy van, visszakuldtek a webshop-ba, ahol vettek, aztan vettek egy gepet egyben a Saturn-ban.

A haver csak hobbi szinten foglalkozik ezzel, ez volt az elso, hogy AMD iranyt vett. Elmondasa szerint az utolso is. Erti, hogy mi tortent, de annak ellenere porul jart, hogy korultekintoen vasarolt.
Kesobb talalt ra erre a cikre, ami mutatja, hogy ez a fajta tamogatja a lap procit meg nem is szituacio az AMD szerint is mennyire karos.

Elmelkedes:
Vajon elvarhato lenne-e a webshop-oktol, hogy

- vagy frissitsenek bios-t a lapokon kikuldes elott (nyilvan nem)

- vagy tuntessek fel vasarlaskor, hogy milyen verzio van a lapon, amit ki fognak kuldeni. En ezt kotelezove tennem, es nem csak az alaplapoknal, hanem minden eszkoznel, ami frissitheto valamilyen modon.

Aggalyosnak tartom, hogy ha rendelek egy procit meg egy lapot, akkor csak a szerencsen mulik, hogy fog-e boot-olni vagy sem. Az nyilvan marhasag, hogy veszek egy korabbi procit is, biztos ami biztos...

 

Ez a fajta szivas mennyire jellemzo az intel vonalra?

 

Update:

Ugy tunik kifelejtettem, hogy szar az AMD. SZAR!!!!!!!!11111111
A vilagert sem szeretnem, hogy alaptalan legyen barki kommentje csak mert valamit nem mondtam.

Hozzászólások

Én decemberben vettem egy AMD-s gépet, Intelről váltottam, és tudtam arról, hogy bios-t kell frissíteni. A webshopnál a rendelésnél ezt mint lehetőséget fel is tűntették, és éltem is vele.

(Azt egyébként nem tudom megérteni, amikor valaki 200+ ezer forintot elkölt alkatrészre, miért maga akarja összerakni a gépet, amikor mondjuk 5 ezer forintért összedobják a boltban, olyanok, akik napi 8 órában ezt csinálják.)

+1

Ipon -tol vettem októberben egy alaplap-memoria-cpu félconfigot. Beraktam a kosárba amit gondoltam és odaírtam megjegyzésbe, hogy kérnék biosfrissítést és nézzék már meg a memóriát, hogy jó -e hozzá , ja és azt is hogy természetesen kifizetem. Olyan gyorsan megjött, hogy azt hittem el sem olvasták a megjegyzést. Az alaplapban benne volt a memória és a cpu csak a hűtőt kellett rárakni. Azóta is megy gond nélkül és valami 1500 vagy 2000 ft-ot kértek érte pluszba. Előre fizetéssel nem tudom mi lett volna de ez így működött.

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 15:12

Ha régi lapot választ (chipset szinten) előfordulhat, hogy nincs a legújabb BIOS rajta, sajnos nem pörögnek a raktárkészletek. Van webshop, ahol külön szolgáltatás az utolsó BIOS felpakolása, igazából egy reális pénzt kérnek érte, és mi eltünk is vele egy projektnél.

Ez szerintem ebben a formában garanciális probléma, hiszen nem működött elvárhatóan a rendelt csomag, báááár összeépítést sem kért a vevő valszin. Pár ezresért (szó szerint) látok összerakást egy ismert webshopban, valszin érdemes kérni, hogy ha bármi kérdés van.

Az alaplapok csomagolásán, ha jól tudom, feltüntetik, hogy milyen szériás procit támogat gyári állapotában. Ebből kifolyólag illene valahogyan ezt kezelnie a webshopnak, mint vevő elégedettségi faktor. Ez az egész sztori egy hozadéka az AMD hosszútávú socket támogatásának, az ami AM4 esetén már lassan 3 éve megy és talán még egy széria érkezik bele.

Épp ezt akartam írni. Ez nem gyártófüggő. Annyi, hogy AMD-nél többször előjön, mert ott sok generációnként kell csak lapot cserélni, így egy chipset meg foglalat sok generációnyi procit visz, viszont cserében a lap BIOS-át állandóan frissíteni kell ahhoz, hogy az új generációt támogassa. Intelnél ez ritkább, egy foglalat, egy chipset csak egy gent támogat, azon nincs mit frissíteni, mert a lap általában gyárilag támogatja, de még így is előfordul, hogy valakinek nem megy benne kapásból az újabb kiadású procija. Persze megértem a vevőt, mint magánember, hogy ha nincs csereprocija, akkor szívás ezt elhárítani, szervizbe kell vinni a gépet, laikusnak ezt nehezen magyarázod el, hogy ez ilyen. Szomorú történet, főleg ez, hogy utána a Saturnban feltehetőleg vettek valami jó elavult, ócska Genuine Intel Spectre + Meltdown inside ®© Celeron N-es gépet 2-4 GB RAM-mal, mert az ment out of the box.

Egyébként én ezért szoktam ajánlani laikusoknak, hogy ha valahol vesznek is gépet alkatrészenként, rakassák össze ott, inkább fizessenek rá 5-10 ezer forintot az összerakásért, de legalább akkor szerviz szakszerűen összerakja, leteszteli, blőd hibákat, teljesen selejtes alkatrészeket, inkompatibilitást (adott RAM nem megy az adott laban) így ki lehet szűrni, pont ilyen procicserés, BIOS-frissítős mókákat meg lehet ejteni. Anyagi veszteség, de még így is olcsóbb, mint Tesco-ból összevenni valami szart, vagy vásárlás után szervizbe hordani, hogy nem megy.

Sajnos a MS is ebből a laikus rétegből él meg. Windowson általában minden megy out of the box, és a legtöbb felhasználónak ez a lényeg, nem az, hogy milyen operációs rendszer fut. Ők nem fognak linuxon terminállal, meg drivertelepítéssel szívni, inkább mennek vissza Windowsra, ezért 90+%-os a Windows desktop részedése.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Ha ettől megnyugszol, én Intel vonalon ugyanígy jártam.

Kétszer is.

Szerkesztve: 2020. 01. 25., szo - 20:21

Illett volna megnézni a cpu support listet (since bios?), és a memória QVL-t is szerintem illik megnézni általában. Ezeknél az új AMD-knéll pedig processzoronként változhat a támogatott memóriamodulok listája.

 

szerk.: tipp: nekem pl ilyen helyzetekre van egy kici óccó eeprom íróm, ha nem tudnék bios frissítéshez procit szerezni... egy krokodilcsipesszel együtt nem volt 3000 Ft (CH341a)

Sajnos memória ügyben a helyzet az, hogy van egy AMD oldali, egy alaplap gyártó oldali, meg egy memóriagyártói lista. Az első kettőről azt vettem észre, hogy igazából irányadó jellegűek, a memógyártói meg vagy követi a trendet vagy kevésbé. Én például pár hete vettem 2x8G 3333-as memót Ryzen 2400G mellé. Ez már természetesen 1,35V-tal és XMP profillal megy, nem JEDEC szabványosan, de szó szerint plug and play volt, azonnal az XMP profillal bootolt és megy azóta is.

A Kingston oldal: https://www.kingston.com/en/memory/search?model=96070&devicetype=7&mfr=…

A HyperX site-on írják, hogy AMD meg Intel és jó lesz neked a HyperX Fury, de hát nincs konkrétum lebontva.

Azt vettem észre, hogy QVL, HCL meg más rövidítés alapján is necces lehet a téma. Legutóbb 64G-t, 4x16G-t kellett Ryzen mellé tenni és 2db 32G-s kit jött, cserébe vissza kellett 2400MHz-re húzni 2666-ról a memókat. Nem volt 5 perc mire beugrott, de a szerveres emlékek körül kezdett derengeni, hogy ilyen Intel és AMD vonalon is előfordult, csak szerverlapnál automatikusan. Itt a BIOS frissítést simán rábíztuk a webshopra, akármennyire is outofbox kompatibilis, legyünk egy körrül beljebb. Aztán 1-2 héttel az átvétel után, még bőven a RAM hibázás keresése közben jött újabb BIOS, azt is felpakoltuk, hátha...

+1

A büdös életbe se fogod megtudni hogy milyen verziójú BIOS fog figyelni a lapon, csak ha megveszed és megnézed. A legnagyobb nyugalommal rendelnék x alaplapot y procival, ha azt mondja a sheet hogy támogatja. Aztán küldeném vissza elállással hogy csak úgy recseg, ha mégsem. Lehet hogy még az se érdekel hogy milyen BIOS van benne, a pakk nem kompatibilis, dugják fel oda ahonnan jött, kalap kabát.

arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nokiax6_DRG_sprout

Meg lehet kérdezni. Ha a válasz nem kielégítő, máshol kell megvenni. Persze nem biztos, hogy a nyugalmas visszaküldők számára az effajta út járható. Végül is nem azért szedték magukra a BIOS-okkal, alaplapokkal és processzorokkal kapcsolatos minimális tudást, hogy korrektül használják, hanem azért, hogy valamitől recsegjen az elállás.

:)

Régebben divat volt rámatricázni vagy szitázni az alaplapra a bios verziót, nem tudom hogy ez manapság mennyire standard. Szóval félek, hogy ha akarnak se tudnának ebben segíteni. De egy telefont megérhet, persze.

arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nokiax6_DRG_sprout

Kockáztatsz, vagy keresel helyettesítő terméket, vagy másik processzort választasz. Első esetben, ha nem nyertél, áldozol rá egy kis erőforrást, és a megfelelő verzióra frissíted a BIOS-t. Feltételezem, ezt te is tudod, csak igényled, hogy hülyének nézzenek. A gondolatmenetem végét alátámasztja, hogy Peugeot-t vettél. :)

:)

Ez az átka, amikor AM4 socket procigenerációkon keresztül marad. Ha porosodik a raktárban régi BIOS-sal, akkor kell a shop szervízének segítsége.
Az Intel módszere sem feltétlenül jobb: új proci, dobd ki a meglevő alaplapot (+nem ritkán vele a RAM-ot is)

Előbb-utóbb rá kell ébredjenek a shopok, hogy AMD alaplapnál kell egy ilyen sor a webshop-ba: Kér BIOS frissítést (új proci berakása előtt erősen ajánlott): +1000 Ft.
 

Szerintem a haverod ne rakjon össze gépeket. Hogy miért, azt szépen leírtad. És ez nem b@szogatás, mindössze jótanács.

Szeret ilyesmivel foglalkozni, nem az 5000-ert csinalta. Nem szakmabeli, nem ebbol el, de preciz es tudja mire kell figyelni. Tobb gepet rakott ossze, mint mondjuk en.

Ebbe valszeg en is beleszaladtam volna. Ha pl az amazonrol rendelnek egy alaplapot ott azt sem tudod megnezni, hogy mi a jelenlegi verzio es frissiteni sem fogja nekem senki ott.

Ellenben mondjuk a PCX feldob egy ablakot, hogy ha kerem, akkor frissitik. Ez eleg pozitiv.

Igazából csak meg kell nézni a támogatási oldalt, és megnézni melyik procihoz kellhet frisseb BIOS ennél a lapnál pl .:

https://www.asus.com/hu/Motherboards/PRIME-B450M-A/HelpDesk_CPU/

Amennyiben nem biztos az ember a dolgában(mivel nem a kiadási bios verzio támogatja) ,akkor vagy tudja, h tud kölcsönkérni valakitől régebbi kompatibilis darabot, vagy nézzen utána az adott alaplap képes-e proci nélkül frissiteni magát ( van olyan , ez nem az )

pedig sok helyzetben ez a helyzet pontosan, a minek ment oda. az, hogy te nem tudsz mit kezdeni vele, az szemelyes problema.

a nem ert hozza mibol jott le? hogy a saturnban vett egy kesz PCt, gondolom valami jo dzsunkat, erre akar penzt is tennek ;)

hol baszta el? hogy nem nezett jol utana. miert nem nezett jol utana? mert nem ert hozza.

loop.

>hogy a saturnban vett egy kesz PCt, gondolom valami jo dzsunkat, erre akar penzt is tennek ;)

Nem a haver vette a pc-t a saturnba, meg csak nem is javasolta, hanem a rokon, aki felkerte elotte, ahogy mar korabban irtam. Lehet ertetlenkedni, meg rugozni ezen a szalon, csak hat ertelme zero. Az osszes komment eddig ami innet indult csak frocsoges volt. Igen, a tied is. Bakker.. majdnem lehagytam a kacsinto jelet. Nnnna: ;-)

>hogy nem nezett jol utana

Minek??? HW-t jol valasztott. BIOS verziot nem tudott valasztani. Ezen mit nem lehet megertni? Meg mindig nem latom, hogy te hogyan tudsz mondjuk amazonrol ugy lapot venni, hogy
- vagy valaszthatsz bios verzio alapjan
- vagy bepipalod, hogy firssitsek kuldes elott.

Vagy mi lenne szerinted a helyes menete egy ilyen rendelesnek, ha nincs se rahatosom se ralatasom a bios verziora? Rendelek egy plusz procit is, biztos ami biztos? Azt megtanulta, hogy lapot ezentul csak onnan vesz, ahol kerhet frissitest is.

Low-end consumer cuccrol beszelunk, ennek megfelelo celkozonseggel. Az egesz temat annak feszegetesere inditottam, hogy ebben a kategoriaban mennyire elvarhato, hogy az alaplap friss bios-szal keruljon a vegfelhasznalohoz. Erre hova jutottunk? Bar nem is ertem, mit vartam..

Ha low-end consumer, akkor ne gépet építgessen, hanem vegyen egy előre összerakott gépet, hiszen, mint ahogy a mellékelt ábra is mutatja, nem ért hozzá. Nincs ezzel gond,

nap mint nap csináljuk mindannyian ezt az iparban, a különbség az, hogy ha benézünk valamit, akkor nem reklamálni, meg másokat hibáztatni kezdünk, hanem megpróbálunk

segítséget kérni és megoldani.

Nem értett hozzá, mert nem tudta, hogy előfordulhat az az eset, hogy lehet, hogy a bios verziót frissíteni kell, hogy menjen a proci. 1000 helyen le van írva. Hogy ő ezt nem tudta... akkor visszatértünk a kiindulóponthoz: nem ért hozzá. Nincs ezzel baj, csak utána nem kell telesírni a netet, mert jogosan lesz leoltva.

Szoval nem ert hozza, mert:

- bar HW-t jol valasztott, annak ellenere lojalis maradt a korabban bevalt webshop-pal szemben, hogy nem tudott frissitest kerni.

- random hupper 1000 helyen leirta, hogy tok mindegy mit, mert en ilyet nem mondtam. Joslas teafubol nem erdekel

Rendben. Semmi gond.

Még egyszer. Fel kell menni az alaplap gyártó oldalára, és megnézni, hogy az adott processzort támogatják-e, és ha igen, akkor előfordulhat-e,

hogy bios frissítés kell. Ha igen, akkor el kell olvasni, hogy hogyan megy a bios frissítés, milyen lépései vannak, mi kell hozzá. Ezután van egy döntés, hogy megcsinálja-e majd

maga otthon, vagy pedig ezt a cégre bízza, ahonnan az eszközt veszi.

annak ellenere lojalis maradt a korabban bevalt webshop-pal szemben, hogy nem tudott frissitest kerni. (csak hogy ne lehessen törölni)

Eddig egy szóval nem említetted, hogy kérte a webshopot, hogy frissítsenek bios-t, de nem lehetett kérni. Igy a helyzet még rosszabb. Tudta, hogy benne van a pakliban, hogy nem fog menni

az alaplap, de mégis "okosabb volt".

> BIOS verziot nem tudott valasztani.

Minden jel arra mutat, hogy a temaban elavult volt a tudasa. (Ez egyszeru teny. Semmi szegyen nincs ebben.)

> Azt megtanulta, hogy lapot ezentul csak onnan vesz, ahol kerhet frissitest is.

Ezek szerint frissitette a tudasast, legkozelebb kevesebb buktato fogja megszivatni.

> Az egesz temat annak feszegetesere inditottam, hogy ebben a kategoriaban mennyire elvarhato, hogy az alaplap friss bios-szal keruljon a vegfelhasznalohoz. Erre hova jutottunk?

Valaszt kaptal a kerdesedre.

Nagyon nincs mit szépíteni. 

Mit nézett be? Ismeret hiánya. Körültekintő tájékozódás hiánya.  webshopban alaposan megnézni a specifikáció táblázatot nem az.
Legközelebb mire figyeljen? Legyen körültekintőbb és tájékozódjon. Ha régi lap, akkor biztos, hogy van millió találat a szükséges update kapcsán. Az amd még kölcsön procit is biztosít ilyen esetre némelyik régióban (gondolom itthon nem). 2018 február óta vannak erről cikkek, ahogy te is linkelted.

Ha valaki alkatrészenként vesz gépet, akkor ne lepődjön meg, hogy azt szállítják, amit kér és lehet nem kompatibilisek vagy nem kezdtek nyomozni, hogy mit is szeretne vele csinálni. 

Az megint csak amatőr hozzáállás, hogy valójában azonnal kell a gép és ezért mindent vissza, s a bevásárlóközpontból az első gépet megvenni, ami útba esik.

Megegyszer:

Rendelt egy lapot meg egy procit. A lap tamogatja a procit x bios verziotol, de o olyannal kapta kezhez, ami nem tamogatja azt. 
A hardvereket jol valasztotta ki. Bios verziot nem volt lehetosege valasztani.
Ha van, amire ra lehet mondani, hogy szar valasztas volt, az esetleg a webshop.

>Az megint csak amatőr hozzáállás, hogy

Egyreszt igen, o egy amator. (nem pejorativ ertelemben) Masreszt meg nem az o dontese volt, de ez total lenyegtelen. Amiert behoztam ezt a szalat is a temaba, az az, hogy a webshop is meg az amd is uzletet bukott, mert a cosnumer piacra szant alaplap nem indult el out of the box, pedig elvileg kompatibilis. 

Nem. Csak önigazolást és vállveregetést vársz, hogy más a hibás. 

Vett két külön alkatrészt. Két éve ismert, hogy némelyik amd processzorhoz update kell, ha régebben kiadott lapot akar valaki használni. Ő vagy nem tudta ezt (leírásod alapján ez), vagy úgy gondolta, hogy egy alkatrészt majd egy shop kibont, beszerel, frissít, újracsomagol, s úgy küld ki. Nem.

Nem vásárolt körültekintően, mert akkor tudta volna, hogy update kellhet. Értem, hogy lelkesen segít olyasmiben, amihez nem ért, de akkor tanuljon is a hibáiból. S ha ez a hobbija, akkor készüljön fel arra az esetre, hogy frissíteni kell. A tudatlanságával kárt (időveszteség) okozott annak, akinek szívességből segített, a bontott cuccokkal kárt okozott a webshopnak is. Persze, joga van hozzá, de tájékozódni is. 

> Vett két külön alkatrészt. 

Nem igaz. Egybe vette meg. A webshop valószínűsíthette volna, h gépet akar összerakni, elvárható lenne tőle, h jelezze, ha problémás alkatrészeket válogatott össze: tudom is én... RAM modul nem megy azzal alaplappal v. bármi. Ilyenkor visszajelezhetne a vevőnek - alternatívát felkínálva -, h biztos h ezt akarja? Ez lenne a profi hozzáállás sztem. BIOS  frissítés is ebbe a körbe tartozik. Régebben volt ilyen gépösszerakó funkció a webshopban amivel kompatibilis alkatrészeket tudott összeválogatni a vásárló.  Akkor most miért nem jutunk el oda, h jelezzék h BIOS frissítést kell majd csinálni egy másik processzorral- különben nem fog működni? 

Amúgy én is szívtam már Intel vonalon - de annyira szégyelltem magam, h nem figyeltem eléggé (bár a jelenség totálisan új volt számomra:mán h az új alkatrészek nem működnek egymással), h inkább egy másik boltban vettem egy olyan procit amivel meg tudtam csinálni a frissítést (lehet kiröhögni). 

Szóval a webshop megérdemelte a kárát - bár aligha tanul belőle, sajnos.  

Ahogy tobben irtak sok helyen lehet kerni bios frissitest, osszeszerelest par ezer forintert, ha az a webshop is ilyen akkor biztos fel is ajanlotta vasarlaskor csak o nem elt vele, ha nem akkor meg olyan ceget kellett volna keresni ahol ilyen van vagy merlegelni hogy tudja megoldani a bios frissitest ha szukseg lenne ra, hisz arrol volt szo utana nezett a dolgoknak meg azert ert hozza.

De jo esellyel utolag is megtehette volna mikor latta hogy nem megy, hogy felhivja az uzletet hogy nem akar menni, jo esellyel bios frissites miatt, megcsinaljak-e neki azert a par ezer forintert ha beviszi mert o nem tud szerezni atmenetileg masik procit amivel kiprobalja, vagy lehet masik uzletbe is bevihette volna ilyennel ha ott nem foglalkoznak vele.De akar azt is meg merem kockaztatni, hogy lehet tudott volna kolcsonbe kerni ismerosoktol vagy forumokokn erdeklodve ha mar annyira azt akarta hogy o valogatta ossze es annak ugy jonak kell lenni. Meg amugy jo esellyel megtehette volna rendeleskor is hogy megkerdezi elore, hogy ossze tudjak-e rakni neki, vagy ha frissiteni kellene biost tudnak-e segiteni benne stb.

Sok modszer lett volna elore is meg utolag is viszont igy csak nagyon az jon le, hogy le akarta sporolni azt a par ezer forintos osszeszerelesi dijat amiert a bolt megcsinalta volna, vagy nem kepes beismerni hogy hibazott es masra akar mutogatni.

Amit elvarnal az kb olyan mintha azt mondanad, hogy rendelsz neten egy mikrot meg edenykeszletet es szoljon, hogy ezek az edenyek tul nagyok ahhoz a mikrohoz, nem fognak beleferni, vagy rendelsz egy serpenyot, spagetti szoszt, napraforgo olajat stb. latjuk biztos spagettit foznel, de ahhoz inkabb oliva olaj kellene.

Ugye itt az konfliktus, hogy az illető rendelkezett tapasztalattal a gépösszerakásban,  csak azzal az információval nem rendelkezett, hogy változás állt be egy olyan dologban ami korábban magától értetődő volt. Önmagában a BIOS frissítés lehetősége nem utal arra, h ha nem élsz vele akkor nem fog menni az adott procival. Mivel ilyenre a korábbi tapasztalata alapján egyáltalán nem számíthatott ő teljesen helyesen és logikusan járt  el, amikor azt gondolta, h megvesz egy új alaplapot a bele való procival akkor annak mennie kell. Ez eddig mindig így volt. Nem volt oka mást feltételezni.  A szereplő aki tudatában volt annak, h nem lesz jó a dolog, az a bolt. Az hibázott. És én is dühös lettem volna rájuk a helyébe, nem csodálom, hogy visszaküldte nekik a vackaikat. 

Ez a pár ezer forintos szerelési tétel egy mellébeszélés. Először is mi köze van a szerelésnek a BIOS frissítéséhez? Ez két különböző dolog. Miért fizetne valaki az összeszerelésért, ha maga akarja összeszerelni? Ad abszurdum ez a számlán is két külön tétel lenne: az egyik a szerelés, másik a frissítés. És itt csak azért mosod össze a kettőt, h - eléggé elítélhető módon - kisstílű alaknak sikerüljön beállítanod azt akit a bolt hanyagságából ért kár/bosszúság.  Nyilvánvaló ha a bolt felhívja figyelmét a dologra, akkor lett volna lehetőség arra, h megbízza őket a frissítéssel. Ha ezt megtette a volna a bolt, akkor mindenki jobban járt volna.  Egyértelműen ők a hunyók. Megérdemelnék, h megnevezzék őket. 

Mert valójában tényleg kisstílű volt, csak nehéz beismerni. A boltnak nem feladata azt figyelni, hogy te amit alkatrészként megveszel, hogyan fogod használni. Persze, ha szólnak, akkor nagyon jófejség, de nem feladatuk. Ha kérsz összerakást akkor viszont tudni fogják, hogy az alkatrészek egy gépbe mennek, és akkor biztosan szólni fognak, hogy oké, ehhez bios frissítés is kelleni fog. Mivel ezt a pár ezer forintot meg akarta spórolni - mert azt hitte hogy ért hozzá, de nem - így járás esete forog fenn.

BTW amikor decemberben gépet vettem pontosan tudtam hogy bios frissítés kelleni fog az alaplaphoz. Ezt mind az alaplapgyártó oldalán, mind 1000 szakmai fórumon/blogon leírták. Ugyancsak összenéztem a memória modult is, és az m.2-es ssd-nél is a típust, hogy tutira minden kompatibilis legyen. Pöccre ment is minden.

"amikor azt gondolta, h megvesz egy új alaplapot a bele való procival akkor annak mennie kell"

-ez már nagyon rég (~8 év?) nincs így, aki kicsit is képbe van az tudja. Egészen az intel sandy/ivy bridge től kezdve emlékszem ilyenre, bios frissítés kell a különböző generációs procik azonos foglalatba való beszereléséhez.

"Ez a pár ezer forintos szerelési tétel egy mellébeszélés. Először is mi köze van a szerelésnek a BIOS frissítéséhez?"

-nem a szerelésről van szó az egy másik dolog. Van külön szerelés és bios frissítés lehetőség az ismertebb webshopokban. Tehát lehet kérni +bios frissítést asszem 1990 Ft -ért és + szerelést asszem 3990 Ft -ért. A bolt nem tehet a vásárló tájékozatlanságáról, és fel is kínálja a lehetőséget hogy frissítik a bios kis +pénzért garanciavesztés nélkül. (mert ugye el lehet azért rontani, mert a különböző bios verzióknak különböző egyéb előfeltételei is lehetnek/vannak.)

Itt a boltot nem lehet hibáztatni, mert nem kész konfigot rendeltek tőlük. Alkatrészek lettek rendelve, a boltnak nem feladata ebben az esetben elmélázni rajta, hogy Önbizalmas Janika ezt összerakja egy konfignak.

Önbizalmas Janika feladata lett volna utána nézni a dolgoknak, a kézügyesség egy fontos eleme a gép összerakásnak, de ez nem mentesít a tájékozódástól.

Lehet bizonyos webshopokban gépösszerakó alkalmazást használni. Na ott segít a bolt, ha inkompatibilis cuccokat válogatsz össze.

Két éve csináltam Ryzen3-as konfigot, fórumokon utána jártam, melyik procihoz milyen lapot vegyek. Hát amit én kinéztem B350-es chipset-es lapot. Azzal pont úgy jártam volna, mint Önbizalmas Janika. Viszont a fórumon javasolták a B450-es chipsetes lapokat, mert azokon nem kell bios update a kinézett procihoz.

Itt is ezt kellett volna tenni.

Vagy nem rendelkezett tapasztalattal vagy elavult volt erosen az a tudas (jonehany generacio ota amd nem ad minden generaciohoz uj foglalatot, ami viszont sokszor azzal jar hogy bios frissitest kell eszkozolni, de intelnel is akad ilyen, mellesleg alaplap es proci gyartok is fel szoktak hivni a figyelmet hogy kellhet bios frissites) es ahelyett, hogy segitseget kert volna (akar az uzlettol akar forumokon) a haverod, hogy amit kinezett fog-e mukodni vagy mire kell figyelni. Esetleg ossze tudja-e rakni neki az uzlet hogy vasarlas elott lassa elindul es azt raktak bele amit kert (ezert irtam szerelest a siman bios frissites helyett, meg van ahol lehet nincs kulon de osszeszereles resze a frissites is, de ha csinalnak csak azt akkor azt is kerhetett volna).

A bolt nem hibazott, sokszor nincs is nekik raktaron a termek csak nagykerbol hozzak be, de nagyker se tudta volna megmondani neki, mert dobozon aligha van feltuntetve a bios verzio, max a gyartas ideje amibol meg lehet probalni kovetkeztetni a bios verziora. Ahhoz hogy meg tudja allapitani milyen verzio van rajta ki kellene bontani a dobozt, amit meg nem tehet meg csak ha a vevo erre keri (kulonben most az lenne a problemad hogy bontott alkatreszt adott el neki a ceg).

Ez a problema elotte es utolag is sokfelekeppen orvosolhato lett volna, meg lehet elore kerdezni az uzletet fog-e mukodni, tudnak-e segiteni, ha nem segitokesz a ceg akkor keresni masikat ahol igen ahogy forumokon is lehet erdeklodni tanacsert. De miutan osszerakta es nem megy is megkerdezhette volna a ceget, hogy sracok ez nem mukodik, mi lehet a gond vagy vigyem be megnezitek? Es jo esellyel mondtak volna hogy vagy vigye be es ott osszerakjak megnezik meg azert a par ezer forintert felfrissitik a biost vagy mar telefonban mondtak volna neki hogy jo esellyel bios-t kellene frissiteni es igy meg igy tudunk segiteni benne. De forumokon is korbekerdezhetett volna, hogy van-e valakinek kompatibilis procija amivel tudna segiteni, lehet jofejsegbol vagy sor/csoki araert is talalt volna valakit ha mar az anyagiakon mulik annyira.

Mindezek helyett buszkesegbol (hisz o csinalt mar ilyet, ert hozza, nehogy mar megkerdezzen masokat) vagy sporolasbol (bar intelbol vagy dragabbat vett vagy gyengebbet kapott ugyanazert a penzert) ahelyett hogy kert volna (akar masik uzletben is) egy bios frissitest a lapra inkabb mutogat az uzletre hogy hibaztak, szart adtak el neki es veletlenul sem o hibazott, hisz azt be kellene ismernie es akkor.....nem tortenne vilagvege, bosszankodna egy kicsit de megoldanak a gondjat rovid ido alatt.

Te meg itt probalod vedeni a nem letezo igazat mint valami ugyved, esetleg nem be akarjatok perelni a boltot emiatt hogy ennyire ezen lovagolsz hogy a bolt hibazott?

Most akkor arról, hogy kinek van hozzáértése meg kinek nincs a következő kérdésre várom a válaszodat:

A boltos meg tudja mondani, h az általa forgalmazott és tőle megrendelni szándékozott, egymással kompatibilis alaplap és porci out of the box működni is fognak egymással?  igen/nem

Amennyiben igen - azaz meg tudja mondani - akkor az kérdés merül fel, hogy a megrendelés folyamatában (még a fizetés előtt) a vonatkozó információt miért nem jelzi a vásárlóknak? 

Amennyiben nem - azaz nem tudja maga sem, hogy ezek képesek együttműködni további varázslás nélkül - akkor gondolom egyértelmű h kinek a hozzáértését kell bírálat tárgyává tenni. 

Nem tudja megmondani, hiszen nincs ráhatása arra, hogy a gyártó mit küld. Ő annyit tud tenni, hogy ha a vásárló igényli, akkor megcsinálja a bios frissítést, és kipróbálja a processzort, hogy működik-e valójában. Ha a vásárló ezt nem igényli, akkor feltételezi, hogy a vásárló ezzel tisztában van, és megoldja magának.

Ha már idehoztad szigorúan témaidegennek látszó másik szálat, azt kell mondanom h tulképp ebben sztoriban is megnyilvánul az általános, mindenben tapasztalható  leromlás - ráadásul többrétűen is. 

Kis kitérő: Hallottam egy sztorit arról, h volt egy kisebb könyvesbolt ahol zenével kapcsolatos könyveket, kottákat árultak és ahova Kodály rendszeresen betért, ha keresett valamit - de gyakran elégedetlenül távozott. Ugyanis az volt a szitu, h Kodály nem csak a munkássága révén, de a személyisége által is nagy tekintélynek hát.."örvendett", másrészt tájékozott volt és tudott róla, ha pl külföldön megjelent valami jelentős zenei kiadvány. Tájékozottabb volt, mint a kiadványokat forgalmazó boltos. Amikor bement és keresett valami újonnan megjelent kiadványt, akkor boltos gyakran volt kénytelen azt mondani neki, hogy hát az sajnos náluk nem kapható. Mire Ő mérgesen: -hát ezt sem lehet itt megkapni felkiáltással távozott. És ilyenkor a boltos teljesen összeomlott. És amikor aztán újra magára talált, akkor próbált mindent beszerezni, hogy amikor legközelebb bejön a karnagy úr, akkor ki tudja szolgálni.   

Ebből a mentalitásból jutunk el oda mára, h amikor a vevő megkérdi, h ez ló-e? , akkor az eladó azt mondja flegmán, h azt magának kell tudni. Az infoboltos nem tudja, h a dobozban lévő alaplap fog működni a procival - azt a vevőnek kell szerinte tudnia.

De ami még ennél is borzasztóbb: a raktár-áruházakban és webshopokban konzumidiótává szocializálódott informatikus vásárlói pszichéje odáig züllik, h az eladói magának kell tudni mentalitást, nem pusztán természetesnek, hanem totális abszurditással (vásárlóként!) védelmébe veendőnek tekinti. A bugrisa azt írja, h őt aztán ne zaklassa az eladó, aki segíteni akarna, mert akkor nem vásárol többet nála. Hogy lehetne ezt minősíteni? 

Addig nem jut el a bugris, h nem csak ő van világon, és h az a dolgok normális menete, h eladó a feladatának tekinti, hogy azt adja a vevőnek amire annak szüksége van, és ha úgy látja h nem lesz jó amit rendelt, akkor erre udvariasan a munkakörének (értsd:eladó státuszának) megfelelően figyelmezteti a vevőt. Hogy ez egy pozitív dolog lenne. Ami általában szolgálja a vásárlók érdekét - és egyben az eladó szakmaiságot is - Ahelyett h vásárlóként e mellett állna ki, azt a másik vásárlót hülyézi le, aki erre az eladói supportra magától értetődően tartana igényt. 

Nem szaporítom tovább a szót: mint írtam a leromlás (a dolgok magukból való kifordulása) többrétűen tetten érhető, eladói és vásárlói vonatkozásban egyaránt.
 

Gondolom sejted, hogy a mindenkinek minden ingyen kell, "mi kerül ezen ennyibe", a garanciacápák és a szokásos magyar virtus nem kicsit tett rá erre. Folyamatosan azt látom, sajnos ez alig változott az elmúlt 20-25 évben, akár privát, akár céges fronton, hogy ha 150e a keret, akkor a 152e az már óriási foghúzás, ha 600e, akkor "miért lett 603e"...  így maga a beszerző is nyomás alatt van, illetve a boltos a szokásos őrülettel találkozik. Nem egyszer kellett megírjam, hogy hogyne lehetne, csak akkor nem tudok segíteni sajjjjnos, illetve hogy nem biztos, hogy be kéne folynia a hw ügyekbe, mert esetleg nemhogy spórol, de rögtön bukik egy szépet a szakértésével. (Azon érdemes elfilozni, hogy egy adott konfig "lefaragásával" töltött idő, igazából drágíthatja a konfigot, mert mennek bele az órák bőséggel.)

Az alaplap+proci vonalon, az infoboltos tényleg nem fogja tudni, hogy lap amit éppen kiszór neki a nagyker, az milyen revizió vagy BIOS verziós lesz. Egyszercsak megkapja és hello, ráadásul a nagyobb helyeken alkalmazottak vannak, ki tudja mennyire motiválva. Ezért írtam, hogy a megjegyzés rovat vagy a bolt felhívása nem rossz dolog, illetve lehet kérni alapból BIOS frissítést és nincs gond. Az külön szomorú, hogy bő fél évvel egy cpu család megjelenése után, még kerülnek elő régi BIOS-os lapok, honnan?

Ez BIOS frissítés dolog kicsit olyan mintha egy reggel csöngetnének, nagy álmosan ajtót nyitsz és ott áll egy UFO és mondja, h jó lenne ha kiköltöznél mert jön a rakéta és 5 perc múlva felrobbantják a Földet. És akkor te első kétségbeesésedben, h de hát micsoda? meg miért nem szóltak korábban? És akkor válaszul, h már fél éve ki van függesztve az Űrigazgatási Iroda ügyfélszolgálatán a plakát erről. Erre Te, jó hát, de idáig abban sem voltál biztos h léteznek-e földönkívüliek, meg fogalmad sincs hol az az iroda. Ufo: biztos h most akarod ezt megvitatni, mert 3,5 perc maradt? 

Szóval aki nem tudja, hogy csekkolni kell BIOS verziószámát is különben nem fog menni a dolog, attól hiába várod, hogy szóljon arról, h nem tudja amit nem tud. Nem az volt szitu, h az illető tudott a BIOS frissítés általános szükségletéről, csak azt nem tudta, h jelen alaplap-proci konstellációban is szükség lesz-e rá. Hanem ő egyáltalán nem tudott arról, h erre figyelemmel kéne lennie. 

Tehát önmagában még az is kevés, h van egy választható BIOS frissítés opció - mert az csak annak jelent valamit, aki tudja, h miért van rá szükség. És nem érvényes azt mondani, hogy ha nem tudja akkor fizessen többet, mert ő - egyébként jogosan -  abban a hitben volt h tudja miket kell egyeztetnie. Nem tudom mennyire érthető!  

Nekem mint vásárlónak mindegy, hogy mi az oka annak, hogy a boltos úgy árul valamit, h [szinte] azt sem tudja, h mit ad el. Hogy most ő a lusta képbekerülni, vagy a nagykerből úgy kapja, stb - egyre megy. Az én szemszögemből a felelősség megáll nála, és abban semmilyen szakmaiságot nem látok, hogy vonalkódokat pittyent be, a dobozokban meg akármi lehetne: női cipő; kristálypohár; atomóra - bármi. Ez nem szakmunka. 

Ha az a tapasztalatod, h a foglalat egyeztetésével eddig mindig működött a proci az alaplapban, akkor nem számítasz arra, hogy ebben olyan változás áll be, ami által lehetetlen helyzetbe kerülsz. Mindegy h mi van kiírva gyártó honlapján, ha nem tudsz róla h egyeztetned kell a BIOS verziót és procit is. Ilyen formán az a vásárló van előnyösebb helyzetben akinek semmilyen tapasztalata nincs az összerakásban, mert akkor részéről úgy vetődik fel a kérdés, hogy mi azok a dolgok amiket egyeztetni kell? Míg aki korábban már szerelt össze gépeket az meg van vezetve a tapasztalata által.

A szokásos történet, terméketet (alkatrészt) veszel, de amikor felsülsz vele a tudatlanságod miatt, akkor már szolgáltatást hiányolsz. Vegyél szolgáltatást.

Attól meg, hogy felveszel egy NASA feliratos pólót még nem leszel űrparancsnok. Ha mégis sikerült üzenetet küldened az űrbe, akkor meg ne háborogj, ha rendelésre előáll az ufó. 
Ha bizonyos elektromos szereléshez való alkatrészeket veszel, akkor sem feltétlen kérdezik meg, hogy tudod-e a szabványokat vagy van-e képesítésed hozzá. Vannak olyan szakterületek, ahol viszont nem szolgálnak ki, ha nem vagy szakember. Most akkor írjuk elő, hogy számítógép alkatrészt se adhassanak el olyannak, aki akinek nincs szakvizsgája hozzá, mert nem tudja, hogy nem ért hozzá? Tényleg azt akarjuk, hogy az állam ennyire beleszóljon mindenbe, hogy megvédje a saját butaságától azokat az embereket, akik kikérik maguknak, hogy miért buták?

"hogy a mindenkinek minden ingyen kell, "mi kerül ezen ennyibe"

Jó meglátás. Hardveren jó ha 8%-os árrést lehet elérni, kinek van ideje, türelme ennyiért órákig ilyennel foglalkozni? Autó alkatrészeknél is vannak inkompatibilitási gondok, viszont ott szervizeknek adnak 46%-os kedvezményeket és még így is megéri, ott van rá idő, pénz, kapacitás.

Nem is értem, hogy éri meg hardverrel kereskedni, E betűvel kezdődő cég boltjában már több fúrógépet láttam a polcon, mint hardvert. Szinte semmi sincs raktáron, csak rendelésre.

Már bocsánat, de a boltosnak semmi köze hozzá hogy te mit akarsz csinálni azzal amit tőle rendelsz. Sem szerelési sem egyéb, pl. kompatibilitási szempontból. 1 dolga van: szállítani azt, amit rendelsz. Minden egyéb a te dolgod. Ezt kellene tudni mindenkinek aki ilyesmit csinál. Ugyanis ez egy szakma amit kevesen ismernek el. Persze attól még lehet próbálkozni mint sok más dologgal is, csak ha elfüstöl a proci egy ilyen BIOS affér miatt pl. akkor nem siratni kell hanem nyelni egyet hogy mekkora tulok voltam.

> 1 dolga van: szállítani azt, amit rendelsz... ez egy szakma amit kevesen ismernek el. 

Az n+1. replikára,  n+1szer kénytelen vagyok leírni: a boltosnak foglalkozni kell azzal, h vevői azt kapják amire igényük van. De mint látszik a boltos - a kérdőjeles szakmaiságában - sem tudja h mit árul. Így aztán valami  érthetetlen logika mentén a replikázók nem a boltos hiányosságaként, hanem a vásárló feladataként szeretnék felfogni azt, hogy tudja mi van a dobozban.  Magyarázatként felmerül h a replikázók egytől egyig boltosok lehetnek.

Inkompatibilis eszközöket válogatott össze a srác, ezt senki sem vitatja.

Szerinted a boltosnak át kéne néznie minden rendelésnél, hogy kompatibilisek-e az eszközök, még ha komplett gépről is van szó? Na ne már.....

Ugyan így járjon el pl. ha valaki benézi a különböző m.2 szabványokat (volt már ilyen gond), vagy pl ha nincs épp win10 driver az eszközhöz amit win10-hez vesz a szerencsétlen.

Igen is a vásárló dolga, hogy tájékozódjon....

>esetleg nem be akarjatok perelni a boltot

Folosleges. En, mint Pistike, postafordultaval kuldom vissza a cuccot a boltba es kerem vissza a penzt. A bolt meg eldontheti, hogy inkabb profitot akar termelni es keres megoldast a problemara (lasd PCX) vagy csinal amit akar a sok visszakuldott szarral. Ilyen ez a kiskereskedelem...

Egybe vette meg. A webshop valószínűsíthette volna, h gépet akar összerakni, elvárható lenne tőle, h jelezze, ha problémás alkatrészeket válogatott össze

Rosszul gondold. Fordítsd meg a problémát és képzeld el, hogy van egy webshop-od. Jön x1000 megrendelés teljesen random dolgokra. Miért lenne a feladatod találgatni, hogy ki mit csinál az alkatrészekkel. Én rengeteget vásárolok, simán van, hogy az alaplap és proci nem egybe mennek. Az üzletnek meg nem dolga bios-t frissíteni, ők egy terméket árulnak és kész. Ha kibontják akkor jön a hiszti, hogy bontott a termék. Ha végeznek is bios frissítést, az mindenképp extra szolgáltatás.

Ebben az eseten a néma gyereknek anyja sem érti a szavát eset volt. Kérdezni kell ilyenkor és a vásárlás előtt. Az meg hab a tortán, hogy összerakós gépeknél gyakorlatilag végtelen az alkatrészek variációja, szvsz nem várható el, hogy az üzlet mindent tudjon. Volt olyan esetem, hogy nem tudták, hogy menni fog-e a memória az alaplapommal, abban egyeztünk meg, hogy beviszem, kipróbáljuk és ha megy megveszem, ha meg nem nem kell visszárúzni. A boltok álltalában normálisak, ha meg nem, nem kell ott vásárolni.

Egy, Egyből Kettő, Kettő meg Egy. Ez minden mérték alapja, minden élet csirája, számok, nevek építőköve.

> Miért lenne a feladatod találgatni, hogy ki mit csinál az alkatrészekkel.

pl. azért, h a vásárlók azt kapják amire szükségük van. Továbbá a BIOS frissítések plusz bevételt is jelentenek. 

> ők egy terméket árulnak és kész ||  nem várható el, hogy az üzlet mindent tudjon || boltok álltalában normálisak

Mindent nem kell tudnia,  az pont elég, ha azt tudja amivel foglalkozik. 

Mindent nem kell tudnia,  az pont elég, ha azt tudja amivel foglalkozik. 

Pontosan. A kereskedő kereskedik. Az autód sem a kereskedő javítja, hanem a szerelő. Én kértem már HP-be úgy alkatrészt, hogy a vége az lett, hogy fel kellet hívni a HP-t megkérdezni, mert a 90.000 darabos part catalog-ból nem derült ki, hogy szeretik-e egymást. És az csak a HP katalógus volt...

Egy, Egyből Kettő, Kettő meg Egy. Ez minden mérték alapja, minden élet csirája, számok, nevek építőköve.

Ha úgy érzi a kereskedő h meghaladja a képességeit az általa forgalmazott termékek részletekbe menő ismerete, továbbá ő mint kereskedőre gondol magára, akkor elképzelhető, h valami más termékpalettát kéne forgalmaznia. Teszem azt bőrdíszmű árukat - az talán áttekinthetőbb lesz a számára. A kalmárvér megengedi az ilyen váltásokat, hisz mint írod ő elsősorban kereskedő és nem az általa forgalmazott termékek szakértőjeként tekint magára. Vagy  esetleg árulhatna lottót - hm..ahhoz mit szólsz? Vagy szotyit a meccs előtt! 

Na most azt végképp nem értem, hogy az okfejtésedből miként következik az, h ha a termék forgalmazója nem képes kiválasztani a megfelelő terméket, akkor az a feladat érvényesen a vásárlóra lenne testálható?  Talán a kereskedő tájékozódási lehetőségei mégiscsak tágabbak, mint a tőle vásárlóké, nem gondolod? Ha a kereskedő számára túl bonyolult, akkor a vásárló számára miért nem lesz az?

>Nem. Csak önigazolást és vállveregetést vársz, hogy más a hibás. 

En ugyan nem varok igazolast vagy vallveregetest a HUP-on senkitol. Hibas? Hibaztattam en valakit? Nem. A haver vesztett 3 orat az eletebol, a shop meg vesztett egy ugyfelet es visszakapott egy tucat kibontott alkatreszt. Talan mind ket fel tanult valamit.
Engem nem erint az egesz tema, mert -egyetertesben sok hozzaszoloval- en biztos nem allnek neki otthon barkacsolni. En gepet meg on-site service nelkul sem veszek.

Ennek ellenere meg tudom erteni a havert. Kifizette a penzt, de nem mukodott cucc. Tortenet vege. A kornyezeteben senkinek nincs AMD-s asztali gepe, nem talat kolcson procit. De ha lett is volna... Ki az, aki oszinten azt mondja, hogy peeersze, ott a gepem, boritsd szet nyugodtan, vidd. 

En ha veszek valamit, akkor elvarom, hogy a vetelkor a legujabb szoftver legyen rajta. De minimum mukodjon. Azt lehet mondani, hogy ez egy naiv elvaras, de szerencsere a torveny velem van es ha ugy itelem meg, hogy nem azt kaptam, amiert fizettem, mar kuldom is vissza a cuccot.

>[..]mert akkor tudta volna, hogy update kellhet, [..]  akkor készüljön fel arra az esetre, hogy frissíteni kell.

Tehat 2020-ban az az alaplap vasarlas menete, hogy megnezem mi az a proci amit mar a v1.0-as bios is tamogatott es azt pluszba berendelem. Rammal... Aki nem igy csinalja, nem ert hozza. Ezt akarod mondani?

Egy alaplapot azzal a biossal tudsz megvenni, ami akkor volt aktuális, mikor legyártották. Azóta raktárban van, ez nem egy tesla, ami online frissül.

Amúgy meg össze kell rakatni a gépet, ha valaki nem ezzel foglalkozik nap mint nap, és nincs vele tapasztalata. Ipon-Pcx plö szólt volna ez esetben.

Alaplapot azzal a bios-szal tudok megvenni, amivel a kereskedo eladja. Ha nem tud/akar foglalkozni FW update-ekkel, akkor aruljon krumplit.

A haver most benyelte. Legkozelebb majd olyan helyrol rendel, ahol frissitik is. Vagy rendel egybol egy bios frissito CPU-Ram szettet is amit majd szepen visszakuld. Total rendben van.

Nagykereskedés is kiküldött szívfájdalom nélkül 5 gépnyi alkatrészt olyan alaplapi BIOS-szal, ami nem támogatta a hozzá vásárolt processzorokat. De már ne is haragudj, ezért kell, hogy szakember rakja össze a gépet, nem legós Pistike. Nekem még bónusz szívás is volt, hogy a BIOS frissítésre használt régebbi A6-os processzor nem indult el az újakhoz vett memóriával, így kellett egy másik modul is, hogy tudjam a BIOS-okat frissíteni, majd az új generációs procik az új memóriákkal simán mentek a frissítés után baromi gyorsan és stabilan. Javaslat (hogy ne csak bírálat legyen): vásárlás előtt az alaplap CPU támogatási listájában meg kell nézni, hogy a kiszemelt processzort támogatja-e, azt milyen hardver és BIOS verziótól kezdődően, majd rákérdezni a webshopnál, hogy a kiküldendő alaplap milyen BIOS verzióval rendelkezik, s kérni a frissítést, ha szükséges.

A 2400G-vel jártam így, ott nagykeres beszerzés volt, és a nagykerben szónélkül máris nyomták rá a BIOS frissítést, amikor visszavittem. Abszolút korrektül kezeltek, sőt talán soron kívül rádobták a BIOS-t, nem volt semmi izgalom. Elég sokat foglalkzom hw-el (szerver és desktop fronton egyaránt), de nyilván egy kis szeletettel találkozom azon belül és általában hasonló alapú konfigokkal, de egyáltalán nem merem mondani, hogy "értek hozzá".  :)

Szerk: A 2400G-hez vett alaplapnál reméltem, hogy 2-3 hónappal a bemutatás után már olyan lap lesz raktáron, ami támogatja, hát nem az volt...

Némelyik intel chipset 2 generációt is támogat: jelenlegi + következő. Amikor a mainboard kijön, jellemzően csak a saját generációját támogatja, hiszen a következő gen nem készült még el. Ilyenkor egy bios update után támogatja a következőt. Így intel vonalon sem ismeretlen jelenség. Kissé fel is nevettem, amikor az AMD-sek cikkeztek erről a gondról, mert intel vonalon csendben volt (nem) kezelve ez a téma. Mondjuk a megoldásuk az volt, hogy újabban csak 1 generációt támogat a chipset, hiába ugyan az a foglalat (és konkrétan a cpu is ugyan az, jó eséllyel, oké, +100mhzet dobnak rá, aztán ennyi, de ez egy másik téma).

 

Például nekem konkrétan az Asrock h110m akármi a Skylake megjelenésekor csak azt támogatta (abból sem mindet a gyári biossal!), majd 1 év múlva a Kaby laket is. Haverom meg hasonló h110-es lapot vett, kaby lake-vel, aztán végül szerencséje volt velem... Javallott lehet a cpu megjelenésének évében megjelent alaplapot venni, és nincs ilyen gond. Esetleg a gyártó weboldalán lecsekkolni, mit támogat, és, ha több generációt, akkor abból ilyesmi gond lehet - de ezt ők jellemzően ki is írják, hogy figyelni kell (megcsillagozva akár, de több helyen van cpu/memory support list is, ahol a "kényes" együttállások ki vannak emelve). Nyilván, aki nem gyakran foglalkozik ilyesmivel, előfordulhat, hogy így jár. Ez ilyen.

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 10:00

Érteni kellene hozzá(olvasni, vagy olyan lapot venni amivel lehet BIOS-t frissiteni CPU/Memória/Videókártya nélkül=> drágább), ha nem akkor fizetni a BIOS frissítésért!

Ennyi!

Nem az AMD sara!

Aki megrendelte az a hibás.

Nem az AMD sara? Érdekes, hogy megveszek egy Inteles lapot és aminek olyan foglalata van, belerakom, megy. Az elmúlt 20 évben, amióta én pakolgatom össze a gépeimet, vagy másét, sose volt olyan, hogy foglalat azonos lapban nem indult volna a proci. Mondjuk AMD vonalon sem, bár abból nem sokat reszeltem, mert kerülöm, mint a pestist, pont az ilyen fosok miatt. De lehet én vagyok a hülye. 

openSUSE Leap 15

Most, hogy 3 év alatt az AMD architekturálisan 3 generációt lépett, az Intel meg emlékeim szerint 2015 óta még mindig a skylake-et pofozgatja, had ne legyen már az AMD hibája. (Bár azért ezt is lehet úgy kommunikálni, mint sikert: "Ha veszek egy bármilyen foglalatos Intel alaplapot és egy belevaló bármilyen Intel processzort, akkor az működni fog, a szutyok AMD meg nem biztos. Konklúzió: az Intel milyen fasza!")

Nekem merőben mások a tapasztalataim gépösszeszerelés témában, bár lehet a nagyobb mintavételezés miatt.

Intel 1151!

Alaplapok leírása, csak 8-9. generációs processzorokkal megy. Neked egy I5-7500-ad van? Így jártál, pedig azonos foglalat.

Az elmélet az, amikor mindent ismerünk, de semmi nem működik. A gyakorlat az, amikor minden működik, de senki nem tudja, miért.

Na, pont a 100-as sorozatnál volt, hogy SkyLake-vel adták ki egy időben, de bios frissítés után ment benne a KabyLake is. De, csak azután. Tehát, ugyan ez a helyzet állt fenn, mint a topikindító által felvázolt történetben. És igen, onnan tudok róla, hogy kerestek meg ilyen problémával. Berakta a cpu-t a h110-es lapba és se kép, se hang, és még csak egy csippanás sem.

Feketén fehéren fenn van minden alaplapgyártó weboldalán, hogy mely BIOS frissítéssel mely – újonnan kiadott – Intel processzort támogatja egy-egy adott lap. Legkésőbb a Pentium 3 érában kezdődött, hogy az alaplapgyártók BIOS frissítéssel terjesztik ki a támogatott processzorok körét.

:)

Nincs az sehol megírva, hogy csak képzett szakember rakhat össze gépet, aki napi szintű tudással rendelkezik minden alkatrész sajátosságairól. Ezért egyértelműen a kereskedő feladata a tájékoztatás, különben viselheti a következményeit (gyak. visszaveheti a kibontogatott, összegányolt cuccokat a nem megfelelően tájékoztatott vásárlóktól).

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ezért egyértelműen a kereskedő feladata a tájékoztatás

őőő... tehát szerinted a kereskedőnek tényleg kötelessége minden esetben szólni, ha valaki vesz két komponenst, és ha mondjuk az nem működik?

Szóval ha én veszek egy alaplapot, amihez minden más megvan már, és veszek egy CPU-t egy már meglevő alaplaphoz, és a két alaplap tök más (tehát nem is működhetne a megrendelt két cucc), akkor a kereskedőnek kellene egy plusz kört futnia nálam, hogy "Biztos?". Szerintem ez valami orbitális butaság.

Ezért bírtam azokat a (számtech vagy más területtel foglalkozó) boltokat, ahol idős szaki volt. Ha kértem valamit és nem volt, akkor a szaki az egyszerű "nincs" helyett elővett egy hasonló másik cuccot és elmagyarázta, hogy ő hogyan oldaná azzal meg, ha úgy jó nekem. Ugyan 20 perc többlet meló volt vele, de sokkal jobb volt így is a "nincs"-nél. Bátran fordultam hozzájuk tanácsért, ötletért. Ők még ismerték és használták is a termékeket, amivel foglalkoztak.

Na ezek a szakik mára elmentek nyugdíjba. Az új kereskedő generáció általában a vonalkód-ár összerendelésnél tovább nem lát.
A "gyorsan gazdagodjunk" webshopokra hatványozottan igaz. Beszerzési forrás -- megrendelő címe. Egyetlen fontos szempont, hogy ő legyen a legolcsóbb. Ellenben az áru gyakran a kezébe se kerül. Hogyan is tudna róla bármit is?

A gyorsan gazdagodásról annyit, hogy számítógépes területen általában minimális árréssel dolgoznak. Nagy a verseny és a vásárlók többsége mindenen spórol. Míg vegyesboltnál fel sem merül, hogy több száz százalék árrés sok lenne, addig gép összerakásnál egy-két ezresen is ügyeskedni próbálnak, meg ugye mindenki ért hozzá :D 

A régi öregek kapcsán: 20 éve egy közepes, nem játékos konfig vagy fél évi fizetés volt, ha nem több. Most meg fél-egy haviból már megvan. Nem véletlen, hogy sok webshop kibővítette a kínálatát mindenféle egyéb termékre is, mint egy vegyesbolt. Edénytől, bútorokon át a takarítószerekig. A kisebb üzletek pedig már nem is tartanak készletet szinte semmiből, ahogy a megrendelést megkapják, úgy rendelik meg ők is a nagykertől. Akár teljesen automatizálva, hogy a nagyker árából generálódik a saját árlistája is.

Egy helyen, egy időben vette a két alkatrészt. Persze le lehet szarnia a kereskedőnek, legfeljebb később úgy is ő fog szopni a visszaküldött cuccokkal. Szerintem meg ez az orbitális butaság és nem kereskedői szemlélet. 

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Egy helyen, egy időben vette a két alkatrészt.

De érted, erről beszélek: ha én egy helyen, egy időben veszek két alkatrészt, biztos, hogy egyiket a másikhoz veszem? Tuti, hogy nem lehet olyan, hogy az A alkatrészt egy meglevő AA-hoz, a B-t pedig egy meglevő BB-hez veszem?

Azért az már derüljön ki egy kereskedő számára, h ha valaki egy gépre való alkatrészt rendel egyszerre, akkor abból nagy valószínűséggel  egy gépet akar összerakni!  És akkor injektálhat a folyamatba egy kompatibilitási csekkolást, meg egy esetleges rákérdezést a frissítésre. Vagy akár felokosíthatja úgy a webshopját h alaplap meg hozzávaló proci együttes rendelésekor triggerelődjön a csekkolás meg dobjon fel egy figyelmeztetést a usernek. És akkor kiírhatja a boltra, hogy a nálunk vásárolt alaplap és hozzá való proci működni is fog egymással - ami tekintve a dolgok mentét úgy tűnik nagy szó, míg vásárlói oldalról a röhejes minimum lenne.

Ha egy webshopban telepakolod a kosarad, annyi a szolgáltatás, hogy kiszállítják neked.

Ha a webshopnak van gépösszerakója, az segít kiküszöbölni kompatibilitási hibákat. Ezt neked kell igénybe venni.

Egy webshopban az alkatrészek számából adódóan csillió féle konfig össze válogatható.

Ez idáig csak különböző alkatrészek összeválogatása volt.

Vehetsz kész konfigot összereleve, kis boltba bemehetsz összarakatni egy konfigot, ahol segítenek összeválogatni.

Kezd ez a téma is a törött kijelzős- sim korlátozott topik irányába húzni. A balfaszságért vállveregetést, sajnálatot és a valóságtól elrugaszkodott lőzungok pufogtatását várjátok a társaságtól.

Pedig rém egyszerű a helyzet. Tájékozatlanságból elkövetett, gépépítési kisérlet meghiúsulása. Mindenki hülye, csak az elkövető nem.

Szerintem nem hülye senki, max tájékozatlan. A kereskedő esetében viszont egy fokkal nagyobb a felelősség, de a nemtörődöm hozzáállás már az ő baja, ha többen emiatt visszaküldik a motyót, előbb utóbb megtanulja.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A 14 napos vásárlástól való elállás keretében pont nem számít, hogy miért lett visszaküldve a csomag.

Nem rémlik a szálban, hogy reklamált volna a shopnál.

A hülyét nem szó szerint kell érteni, de a cím erre utal. Nem szívás az AMD. Emberünk akciója volt szívás annak akinek csinálta volna. Nehéz hárítani a felelősségét az ügyben. Persze könnyebb a shopra kenni.

A kereskedő szemszögéből mindegy, hogy miért megy vissza az áru, ő így is úgy is szopik vele. Max csökkentheti a szopási rátáját, ha megfelelően tájékoztatja az esetleg nem atomtudós (laikus) vásárlót. :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 10:16

Nem azért, de az

Osszevalogatta az alkatreszeket, figyelembe veve, hogy mi mit tamogat adatlap szerint

és a

az volt a szivas, hogy az alaplap bios-a nem tamogatja az adott procit.

nekem eléggé ellentmond.

Utoljára kb 1 hónapja raktam össze gépet, és pl az alaplap gyártói oldalán megtaláltam, hogy miből pontosan mit támogat, a BIOS verziók is ott voltak. Bekapcsoltam, és persze működött is... Nem igazán látom, ez miért AMD szívás?

De egyébként lehet találni bérbe vehető procit is direkt bios frissítéshez, ha már az ember bevásárolt cuccokból és nem tudja sehogy megoldani. egy-két ezer Ft.

Pistike aszte okosabb mint a sanyi.

Nem.

End of story.

En sem megyek muteni pedig tudom mit honnan kell kivenni...

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 12:41

Én egy hónapja váltottam intelről (6600k - z170 - 2x8GB DDR4-3000 -> 3800x - b450 - 4X8GB DDR4-3733). 

Kicsit néztem csak utána és láttam, hogy bios frissítés sok b450-es lapnál szükséges lehet. (És pár intelnél is volt ilyen a keresések szerint.) Kifizettem a 2.000 Ft-ot a webshopnak a frissítésre.

Fölöslegesen! Mert ugyan elvégezték, de olyan lapot vettem (nem tudtam előre), hogy proci nélkül is tud bios-t frissíteni. Ettől függetlenül nekem megérte ezt az összeget a nyugalmam.

Sokkal több időt vett igénybe annak a kiderítése, hogy 3733-on fog-e a 4 modul menni vagy sem. 20x annyi időbe került (konkrét válaszok nélkül) és ha nem ment volna, nem azt mondanám, hogy soha többet AMD vagy Intel vagy MSI vagy bármi... főleg úgy, hogy az alaplapi bios frissítés miatt (tehát vagy a lap gyártója, vagy forgalmazója helyett) az lett a topic címe, hogy AMD szívás... 

Én anno 8 éve saját magam raktam összeg a gépemet, és nem az a munkám. Nem azért nem kértem szerelést, mert spórolós vagyok, hanem mert más helyen vettem az alaplapot processzort stb és érdekel a dolog.  Bár előtte utána olvastam, mi mit támogat teszteket és  fórumokat is elolvastam  ezzel kapcsolatban.  Szerintem nem feladata a kereskedőnek, ha valaki rendel nála laptopot és processzort, hogy megkérdezze, tényleg ezt  kéri és egy gépben lesznek. Bár viszont az elvárható, hogy a webshop termék leírásába szerepeljen, hogy milyen processzort stb-t támogat. Online rendelésnél úgyis van ezekre az esetekre 14 napos elállás.   Az pedig, hogy utána a Saturnba vettek egy gépet.... Én ott biztos nem vennék.

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 12:57

PH fórumon van gép összerakó topic, megkérdezed, milyen alaplapot-memóriát érdemes venni x procihoz, azt megveszed, többi már izlés dolga. Nagyon régen csak amd vonalon mozgok, bugos intelt elvből nem veszek, pláne túlárazva, sosincs vele bajom.

Ha berítad volna, mit vett a gyerek, lehet okosabbak lennénk.

Normális helyen pedig pár ezresből összeteszik a kiválasztott gépet. De legalább szólnak, ha valami valamivel nem fog menni, nem akarok reklámozni, de az egyik yt videókon is aktív.

Amúgy én az AMD szívás helyett az "AMD király" vagy "hurrá nem kell kidobni az alaplapot ha procit akarok csak frissiteni " címed adnék ennek...

Az azért nem elvárható, hogy egy pl b450-es alaplap támogasson egy még meg sem jelent procit, ahogy az sem furcsa, hogy maradnak raktárkészletek nem friss BIOS-al, és részemről tök jó, hogy ha egyszer generációt váltanék a ryzen 2600 procimmal simán kicserélhetem majd anélkül h vegyek 40-50 ezerért új alaplapot...

Az a lényeg hogy az AMD-vel csak szívás van mert linugzpista összerakta a gépet :D

A régi szép időkben ilyenkor elindult a gép, csak pittyegett össze-vissza hogy frissíts bios-t, amit megtehettél, mert simán engedett oprendszer is bootolni. Maximum a frekit meg az órajelet best effort jelleggel lőtte be addig is :)

arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nokiax6_DRG_sprout

Szerkesztve: 2020. 01. 26., v - 21:39

Nem értem a forrongást! A legprofibbak is beleszaladnak néha ebbe-abba. A PC világában létezik hardver-inkompatibilitás. Kerülni egyféleképpen lehet, ha az ember ismert, általa már kipróbált alkatrészekből építkezik. - Ha nagyon új technikával kezd el "foglalkozni" akkor jön az "early bird szindróma", és igen, néha szívni kell vele többet vagy kevesebbet. Ettől nem szar a termék, legfeljebb még nem ismerjük eléggé. - Ha véletlenül gyári selejt került a kezünkbe, azaz egy gyárilag hibás példány, akkor sem minősíthetjük le az egész szériát, csak mert nem volt szerencsénk. Kezelni kell tudni ezeket a "fusztrációkat" és nem szarozni. (Bár valamennyire úgy tűnhet, azért a PC-építés nem mindig egy szimpla legózás. - Már azért sem, mert az alaplapgyártók a megjelenéstől számítva kb. egy évig még aktívan javítják BIOS-frissítésekkel az esetleges hardveres részegységeket érintő vagy csak egyszerűen tervezési hibákat. A boltba kerüléssel A PC világában még semmi sem 100%-os! Sőt, valószínűleg a végül kukába került cuccok zöme is távol volt a használati idejük alatt a tökéletestől.)

Nincs olyan nagy forrongás szerintem, csak a topic címe verte ki a biztosítékot. A srác meg aki összerakta nyilván ügyes gyerek csak most kap anyait-apait az elhamarkodottan megadott és eléggé ítélkező hangulatú topic cím miatt. Ja meg ugye hupon vagyunk. Amúgy meg én majdnem mindig inteles voltam de akkor is AMD rulz... ja nem is ....68k rulez !! :D

Szerintem ez egyszerű eset. Ha a bolt a weboldalán azt írta, az alaplap kompatibilis azzal a processzorral, amivel végül mégsem működött, és nem említi a leírásban vagy az ÁSZF-ben a BIOS-frissítés szükségességének lehetőségét, akkor a boltnak ingyen meg kell oldani a BIOS-frissítést a megvásárolt alaplapon. Minden más esetben az ismerősöd hibázott. (Én úgy értelmezem, hogy az "adatlap szerinti összeválogatás" a gyártók által biztosított adatlap alapján történt. Kicsi a valószínűsége, hogy az alaplapgyártó nem közölte, melyik processzorhoz milyen minimális BIOS verzió kell. De ha mégis a gyártó hibázott, azzal nem lehet mit kezdeni (a hiba bejelentésén kívül).)

:)

Szerkesztve: 2020. 01. 27., h - 06:51

Egy kis topikfrissítés. Mi a véleményetek, amit egy ismerős mondott a Ryzenekre, hogy 2-3 év alatt tönkremennek.

Egy gépfelújítás apropóján bedobtam a Zent üzemeltetésben járatos ismerősnek, erre válasz, két év alatt megfőzik magukat. Tényleg nagyobb a halandóságuk az intelnél?

És már akkor sem főzték meg magukat, igazából sosem voltak sokkal melegebbek az inteles ellentéteiknél. Az ilyen főzőműsorok akkor szoktak megindulni, amikor beüt valamilyen elektromos gebasz. Akár a halódó táp és egy jó kis áramingadozás vagy valami komolyabb táphiba. Valszin nem páfff elfüstölte a procit (és még kitudja mit), hanem széplassan ropogósra sült. Erre sajnos ráerősít, hogy itthon imádnak a tápon spórolni, hiszen abbó' csak áram gyün, aztán amikor jön nyakló nélkül, akkor meg...

Az aktuális példa, hogy a 3900X, mint 12 magos és a 3950X, mint 16 magos 105W-os megadott TDP-vel megy, ezzel szemben az intel 10 magon 165W-ot ad meg: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/189124/intel-core-…

A középmezőnyben 65W körül van mindkét gyártó, nincsenek izgalmak. Igen tudom, a TDP nem egy egzakt érték, de azért irányadó. A 2400G-m pont ide esik, most lesz lassan 2 éves és kiválóan viszi a szükségeseket, még játékot is. :)

Másrészt, a holisztikus megközelítésben, nem lenne vajon tele a net ezzel, hogy sorra füstölnek el a 2-3 éves első generációs ryzenek? Lassan a második generáció is 2 éves lesz. Vajon leigazolta-e volna Jim Keler-t az Intel, ha a Zen procikkal ilyen gond lenne... ( Érdemes megnézni: https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Keller_(engineer) )

Én meg akkor odatenném az állítólag saját magukat megfőző" AMD procikkal szemben a 35C-ről 100C-ra terhelés alatt 10 mp alatt eljutó Intel Core i7-eseket (konkrétan 4770), amit a végén kemény 2,2Ghz-es órajelen tartott szinten. Természetesen van az a hűtés, ami kompenzál, de akkor is.

Nincsenek csodák, fals információk viszont igen. Az Intel fanok meg szerintem a világ legnagyobb fake news gyártói (már akkor tolták, amikor a köztudatban nem is forgott ez a kifejezés.) Sokan pl nem is tudják, de Intel TDP érték = legkisebb hűtőkapacitás, ami ajánlott ha hűtőt választasz. (Szeretem amikor vitában azt hozzák fel, hogy csak 77W-ot fogyaszt egy Intel proci, mert annyi van odaírva... Bezzeg az AMD, az 95-öt... Aztán kiderül, hogy a 77 az voltaképpen 120, a 95 meg 70...)

Szóval ha az AMD melegszik, akkor az Intel meg mit csinál?...

(Arra meg megint jó volt ez a topic, hogy már hétfő reggel felbosszantsam magam más lúzerségén, aminek a konklúziója -> AMD szar. Jézusom, ha béna vagy, béna vagy. Tanulópénz és ne kend másra. Nem csak a Support listet kell elolvasni... Az AMD meg küld procit BIOS frissítéshez kölcsönbe, de ehhez is olvasni kellett volna.)

Az ismerősöd ritka nagy marhaságot mondott. ~20 éve vannak AMD processzoros gépeim, soha, egyikkel sem volt melegedési problémám. Saját családomban 5 AMD cpu-s gép üzemel megbízhatóan, hosszú évek óta. Saját asztali gép egy Ryzen 1500X-el lassan 3 éve hibátlan. Hibás AMD cpu-t csak még a fémkupak nélküli időkben láttam, ahol "lesarkazták" ügyes pistikék, és az sem a cpu hibája volt, ellenben Intel cpu-val többször jártam már úgy, hogy a dobozt kibontva majd gépbe beszerelve el sem indult, vagy az egyik mag hibás volt, illetve a cpu 90 C°-on indított majd a gép sípolva megállt. Mégsem tartom az Intel termékeit szarnak, és nem terjesztem hogy mind megdöglik.

A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!
Mindenki jó valamire. Ha másra nem, hát elrettentő példának.

Maximumra felhúzott ryzen 3600-asokat használunk. Nagyon melegednek :) Nagyon 70C fölé egyik sem megy. Pedig van, amikor órákon át megy a renderelés. Már nagyon unalmas ez a AMD melekkszigg, jajjajajjaj, melekszigggg téma :) D15-s hűtéssel.

Hasonlításképp: Intel, régebbi típus 3570K, max. OC gyári hűtő: 95-100fok. 4mag, négy szál.

R3600 ugyanarra a sebességre húzva gyári hűtővel 80fok... 6mag, 12szál. Pedig ez még a régi AGESA-val mért, ahol kissé magasabb hőfokokat produkált.

Az eredeti témához: amikor kevésbé hozzáértő hölgy ismerős vett egy lapot+processzort hasonló problémája volt. Felhívta az eladó céget, kisebb gondolkodás után felajánlották neki, hogy ha visszaküldi, akkor postafordultával frissítik a bios-t. Nem kellett, mert besétált a kisvárosi szám.tech boltba és 2ezerért megoldották: régiproci be, frissít, régiproci ki, majd új be, öröm és boldogság. Tipikus mindenki jól járt: az eladó cég jó színben tűnt fel, mert segítőkész volt, a helyi szaki kapott egy pizza árát, a csaj meg megoldotta a problémáját józan, női logikával. 

Szerkesztve: 2020. 01. 27., h - 12:09

mi az oka annak hogy nem olyan a bios hogy csak annyira "inditsa el a gepet" hogy biost lehessen rajta frissiteni, de oprendszert ne lehessen elinditani? csak egy otlet, lehet hogy megoldhatatlan.

neked aztan fura humorod van...

Mert gondolom már az UEFI frissítéséhez is kellene a processzor. De elvileg nem lenne lehetetlen pl dedikált usb porton vagy akár hálózaton keresztül ilyen esetben lehúzni a legutolsó FW-t, de ehhez kellene egy segédproci ilyen esetre. 

Esetleg magában a processzorban lehetne egy egyszerűbb fix segédmag, ami el tudna indulni akkor is, ha épp az egész processzor életre keltéséhez nincs meg az új fw, de ez kompatibilis lenne az összes régi FW-vel. Úgy tudom, mintha lenne is valam ARM alapú proci a Zen-ekben, csak nem erre használják.

Összességében szerintem a költségek miatt nem megoldott. 1 cent is cent :) a power user és a szervizes szaki meg tudja oldani enélkül is. A többiek meg ne pituszkáljanak hozzá :)

Nem reménytelen a helyzet de nem általános.

Szóval itt van, az AMD leírása mit lehet tenni ha még olyan BIOS van ami nem támogatja a CPU-t. 4 féle megoldást sorol fel, pl. bootkit rendelése.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

De van még egy érdekes lehetőség USB BIOS Flashback

USB BIOS Flashback

Select motherboards are designed to support “USB BIOS Flashback,” which allows for BIOS updates from a flash drive—even if the current BIOS on the motherboard does not have the software code to boot a new processor. Some motherboards can even update the BIOS when there’s no CPU in the socket at all. Such motherboards feature special hardware to enable USB BIOS Flashback, and every manufacturer has a unique procedure to execute USB BIOS Flashback. Customers are encouraged to determine if their motherboard supports USB BIOS Flashback and, if yes, follow the update steps described in the motherboard’s support documentation.

Két példa.

https://www.msi.com/Landing/amd-ryzen-b450-gaming-motherboard#bios_Flash%20BIOS

https://rog.asus.com/technology/republic-of-gamers-motherboard-innovations/usb-bios-flashback/

Nem, rosszul érted.
Amennyiben jól tudom a kérdéses alaplap egy b450-es chipsettel rendelkezik, és azt még a Zen2 architektúra idején tervezték és adták ki.
Egy ilyen alaplapba próbált beletenni egy Zen3-as processzort, amihez már kell a BIOS frissités....
Szóval nem a jelenlegit nem támogatta.

Az egyetlen chipset amd fronton amit már a Zen3 idején terveztek az x570, na ott tuti nem kell biost frissiteni ellenben 80 ropinál kezdődik kb  még:)
 

Akkor viszont fennál a kérdés, hogy mégis miért kell a frissítéshez külön processzort venni, miért nem tud visszakapcsolni a másik. Vagy ha már arra van felkészítve, hogy tudja, akkor legyenkedves legalább annyit tudni, hogy bios legyen és köpjön arcba, hogy frissülnie kell.

openSUSE Leap 15

Vitatkoznék: Zen, Zen+, Zen2. Ha a lap BIOS-a csak Zen és Zen+-t támogat, akkor hiába rak bele Zen2-est, nem fog elindulni. (Kékeknél sem volt ez máshogy soha: megjöttek az új kétmagos procik - 775-ös korszak - , ha simán beraktad, síri csend és hullaszag. BIOS frissítés után működött. Vagy ha ment is egyes esetekben, fogalma sem volt pl a helyes órajelszorzóról.)

Vezérlőhídnak szerintem semmi köze a témához, a beépített memória-vezérlőnek annál inkább és mindenféle "mikrokódnak".

 

(És ha még működne is - visszakanyarodva ahhoz, hogy miért nincs valami alap - nem lenne 100%-os semmilyen téren, az userek meg úgy hagynák, aztán azon puffognának, hogy miért nem tud annyit a procijuk, mint a beígért. Inkább ne induljon el - még ha menne is -, legyen kényszer, hogy frissítsék.)

es lehetetlen lenne olyan BASIC-AGESA-t csinalni ami minden CPU-bol pl. csak 1 magot inicializal, stb. es minden, a foglalaton (AM4) beluli CPU-t tamogat, akar mikor is fog kijonni? a kulonbsegeket meg ami a jovoben kijovo CPU-ban lesz azt az ADVANCED-AGESA inicializalja?

neked aztan fura humorod van...

Az, hogy ebbe bele tudott futni, azért meglepő számomra, mert az Intel esetében tök ugyanez a helyzet elő tud állni. Mindenesetre megértem. Ha engem ilyen csalódás érne, én is maradnék inkább a megszokott gyártómnál.

Szerkesztve: 2020. 01. 27., h - 16:20

Csak a legközelebbi számtech boltba kellett volna elvinned... Frissítetni...

Az intel fanok meg olyanok, hogy karácsony környékén ajánlottam ki munkatársaknak Ryzen-es lapit és asztali gépet is.

A laptopnál a szalonból hívott fel az eladó, hogy én hogy képzelem hogy AMD ajánlok ki, megfogja égetni a vevő lábát ha ölben tartja. Itt a munkatárs kitartó volt így lett Ryzen-es laptopja. (Természetesen nem égett meg a lába.)

Az asztali gépnél a munkatárs már nem volt ilyen kitartó. Én felmentem s neten kinéztem az alkatrészeket az adott boltban majd ki is nyomtattam egy lapra a munkatársnak. Majd pár nap múlva jött, hogy telepítsek rá OP rendszert. Na mondom kész a gép amit kiajánlottam? Erre mondja igen de egy kis változás történt. Nos a változás egy Pentium Gold processzor lett Ryzen 3 2200G helyett azt mondták Neki a boltban, hogy ez jobb. LOL

Nem értem amúgy, hogy én vagyok a vevő koknkrét elképzeléssel megyek a boltba s az eladó nem szolgál ki / nem adja oda amit kérek...

Én is tudnék mesélni számos ilyen sztorit, de talán a legdurvább a következő volt: Sok éve egyik munkahelyen kolléganő megkért, hogy kicsi fiának - egyetemista - segítsek gépvásárlásban. Keret kb fix, monitor nem kell, egyetlen sarokpont, hogy legyen benne HD7870-es Radeon. OK, Excel elő, csináltam kb 8-10 konfigot, mindenféle processzorral, memória mennyiséggel és kettőbe írtam be SSD-t (Akkoriban még újdonság volt). Persze volt a keretnél olcsóbb és drágább verzió is közte, csak viszonyítási alapnak. Elküldtem a srácnak a listát, később anyja szólt, hogy bejönne a gyerek megbeszélni. Be is jött, jött vele egy haverja. Beszélgettünk, elmondtam én mit ajánlok, hogy látom a dolgokat, honnan rendeljen, meg ilyenek. Srácnak nagyon tetszett az SSD gondolata, 1-2 ezressel volt csak drágább az a konfig mint amennyije volt. (Ha jól emlékszem Ahtlon 840K volt benne a proci.) Ugyanez Intel Pentiummal kb +20e volt úgy emlékszem, annyit meg nem tudott rá költeni. Ment a susmus a két srác között, haver győzködte, hogy ne vegye meg az AMD-set, vegyen Intelt. Füleltem. Haver nagyon terelte egy Pentium, kevesebb ram, nagyobb vinyós konfig felé. Gondoltam közbeavatkozom. Rákérdeztem, miért ne vegyen a srác SSD-s, AMD-s gépet sok rammal, ha már játszani akar? Haver indoka: "Mert az Intel gyártja a leggyorsabb processzorokat a világon!" Vitathatatlan... Kérdem a havert, hogy milyen gépe is van neki otthon? Közölte, hogy egy kétmagos Celeron.

Aztán összefutottam a sráccal később, mikor jött be az anyjához. Mondta, hogy az SSD-s gépet vette és nagyon boldog vele.

Elárulom, hogy létezik olyan, hogy a webshop még az árut sem látja, mert ugyan ő a csomag feladója, de azt a nagyker intézi.

Az elmélet az, amikor mindent ismerünk, de semmi nem működik. A gyakorlat az, amikor minden működik, de senki nem tudja, miért.

Szerkesztve: 2020. 01. 28., k - 11:32

Elolvastam az összes hozzászólást, és felmerült bennem a következő gondolat. Fingotok nincs az egészről.

 

Keveritek a szakkereskedést ahol szakeladók, jelen esetben pl számítástechnikai/műszaki eladók dolgoznak a sima kereskedéssel. Ha olyan boltot akarsz, ahol az eladó tisztában van a

paraméterekkel, kompatibilitással, az egyszerű mi-mivel működik, mivel nem, mi a bullshit tévinfó és mi a valóság témakörrel, akkor fizesd meg. Ha a legolcsóbb ár kell, rendelj online,

árgép szerint a legolcsóbb üzletből. Elvárjátok a szaktudást, kezetek alá dolgozást, udvarias, vevőközpontú kiszolgálást, de ezt megfizetni egyikőtök sem szeretné.

Sírtok hogy nem friss a bios? Mit vártál a legjobb esetben max 2-3% bruttó árrést tartalmazó árért? Bőrfotelt és Jucikát kávéval ne biztosítsanak ennyiért amíg sorban állsz, hogy átvedd

a terméket? Szeretnék nyújtani ilyen szolgáltatást. Bejön az ügyfél, elmondja, mit szeretne, adok neki konkrét ajánlatokat, ő választ, összerakom, telepítem, frissen, készen, házhoz

szállítva, beüzemelve átadom. De nem tudnék belőle megélni, mert a kedves ügyfél a "netes áruház összerakjuk 4000-ért" szolgáltatását sem akarja megfizetni. Hát még egy minőségi

szolgáltatást, ahol odafigyelve, tisztességesen megcsinálnak valamit, csendesre, tartósra, jóra. A szar kell a legolcsóbban, aztán sírtok, hogy brühühü. Szolgáltatást vártok ingyen. Aztán

amikor nem indul, hangos, zörög, nem megy, nem fut, túlmelegszik, akkor meg megy a fikázás hogy szar az áru, szar a bolt. Szidjátok a gyártókat, közben a termékek olyan mostohán,

igénytelenül vannak kezelve, hogy csoda, hogy mennek amíg mennek. Sírás van, hogy szarok a laptopok, de egy félévente takarítást nem akartok megfizetni, mert drága, de közben felette

esztek, isztok, hurcoljátok, dobáljátok, paplanon használjátok.

Itt a HUP-on, ami állítólag egy szakportál (volt), futok bele olyan tudatlan, 0 hozzáértéssel rendelkező emberekbe, hogy a fejemet fogom.

 

Akinek nem inge, ne vegye magára, a többi meg ki is vasalhatja előtte. Ja, nem tudtok, szóljatok anyucinak, majd ő megcsinálja ingyen...

A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!
Mindenki jó valamire. Ha másra nem, hát elrettentő példának.

+1 szép összefoglaló.

Annyit a topicindítónak feltennék kérdésbe... hogy ha már ennyire szerette maga összeválogatni a gépét.. nem tudom hogy hol lakik az illető... de nem lett volna egyszerűbb a "posta / visszaküldés / futárintézés" helyett elsétálni egy helyi számtek boltba, megkérni őket szépen, hogy ez meg az van egy bios frissítést nem dobnának rá? Ha rendesek akkor talán még pénzt sem kérnek el érte.... Azt akkor paff ~fél nap alatt megy a hiperösszeválogatott webshopos gépe friss biossal.

Kicsit fel kellene találnia magát az embereknek ilyen esetben.. 

Az a helyzet, hogy igy is tultoltam a human vonalat sztoriban, ami csak frocsogest valtott ki nagyon sokakbol. Nem fogom leirni percre lebontva hogy mikor mit tett, mert nincs koze ahhoz, amiert a temat nyitottam. Nevezetesen: hogy Joska vesz egy HW szinten kompatibilis lapot meg procit, de mivel regi bios-szal kapja, patthelyzetbe kerul. Nem azert, mert nem tudja hogyan kell bios-t frissiteni, hanem mert extra proci nelkul nem tudja megtenni.

A fenti sztorihoz adj meg hozza egy igazi nagybetus rokont, aki 1 honapig mondogatja, hogy meg nem kell, meg nem kell, aztan hirtelen most azonnal kell a gep. Megrendelik, penteken megjon a csomag, szombaton kiderul amit fent vazoltam, vasarnap a rokon magatol ugy dont, hogy megy gepet venni a saturnba, vagy hova.

Abban az egy napban a srac megtette amit tudott. A kornyeken nem talalt olyan szakboltot, ami nyitva is volt es segiteni is tudott volna.

És itt a teljes kivonata annak, miért nem rakunk össze gépet ha nem tudjuk pontosan mit csinálunk/ nem tesszük bele az időt hogy utánanézzünk. Főleg másnak nem, még ha magamat szívatom meg az rendben van...

Szerk.:
Én magamnak pontegy hasonló AMD konfigot raktam össze saját kezűleg, le is írtam korábban kb minek néztem utána.
Viszont egy régi barátom megkért, hogy az öccsének válogassak össze egy configot, én összeválogattam mit ajánlok és mondtam szépen, hogy pipálja be a gépösszeszerelést, mert én se az anyagi, se a kompatibitásbeli felelősséget nem tudom vállalni, ha van valami gebasz összeszerelésnél.

 

És ebben az esetben mivel a rokon a barátoddal áll kapcsolatban és őt kérte meg, joggal érzi azt h felelős azért amire megkérte, hamár elvállalta...

Ez a vonal engem total hidegen hagy, mert nem ezert nyitottam a temat. 

Nekem az elvvel van problemam, hogy rendelek egy consumer termeket, es ha nincs szerencsem, plusz eszkozokre van szukseg ahhoz, hogy eletre keltsem, csak mert amig allt a raktarban, elavult a szoftvere. Nekem aztan mindegy, hogy eppen alaplaprol, telefonrol vagy kenyerpiritorol beszelgetunk.

Es nem erdekel hogy mit sir a kereskedo, hogy mekkora arrassel dolgozik, hogy milyen szeles a termekpaletta, meg milyen soher ugyfelei vannak, mert en sem sirok neki, hogy az ukran meg feherorosz fejlesztok lenyomjak az EU-ban a bereket. Ez az en bajom, az meg az ove.

Szive joga kikuldeni termeket elavult szoftverrel. Nekem meg jogom van visszakuldeni aztan csinal vele amit akar.

Tévedés, nem egyet rendeltél hanem kb ötöt, és utána panaszkodtál h nem mennek egymáshoz... akkor rendeltél volna egyet ha kéred a gép összeszerelést....

Nem mind1 hogy rendelsz egy kenyérpirítót és szar , vagy pl rendelsz egy páraelszívót + kivezető csöveket mellé és otthon veszed észre h hoppá elbasztad, mert a páraelszívónak 20 cm-es a kivezetése te meg 15 ös csövet rendeltél mellé.....

EZ ugyanaz az eset, teljesen a te elcseszésed és csak mákod van, hogy ebben az esetben volt a 14 napos elállás, mert online rendeltél és nem boltban vetted át

> teljesen a te elcseszésed

A boltosnak át kellett néznie a rendelést, és észre kellett volna vennie, hogy nem jó csövet rendelt - és egyeztetnie kellett volna a vevővel. Ha ezt nem tette meg, akkor pedig utólag ki kéne cserélnie a csövet a megfelelő méretűre.

Neméppen, ha bemész egy légtechnika szaküzletbe az igényeddel akkor elvárható és benne is lesz az árban a szakértelmük és a rád fordított idejük, de ha te ugyanezt az OBI-ban rendeled akkkor biztosan nem, és semmi esetre sem kötelezhető egy bolt arra, hogy egy nem online terméket kicseréljen ami hibátlanul lett megvéve, az max jófejség tőlük.
 

webshopról beszélnünk ....

Milyen boltosnak? Az a webshop ahonnan rendelték valszínűleg olyan verzióban műxik mint egy nagyker....

Nézzél már meg egy ramirs* comp* rendelést... hogy ott felajánlják-e a BIOS frissítést. HINT: nem.

Értem én hogy ez end-userhez megy, de egy webshopos sz.rt ne hasonlítsunk már össze egy rendes kereskedéssel ..... Mert ott átnézték volna....

ps.: bár ahogy olvasgatom tökmind1 mit írunk, te az Ebay-t is hibáztatnád ha olyan alaplapot veszel valakitől amin nincs bios upgrade, vagy az alibaba-t, vagy bármit, ami web*.... Dögöljenek éhen!

>vagy pl rendelsz egy páraelszívót + kivezető csöveke

Hahaha. Egyaltalan nem. A peldad akkor passzolna a sztorihoz, ha

- a paraelszivo kivezetesenek az atmeroje fuggne a rajta levo szoftvertol

- a webshop-ban nem latszik hogy eppen mekkora az atmero

- de jo penezert szivesen beallitjak, mar ha van erre opcio a webshopban

Ez inkább olyan, mintha rendelne valamit, amit adott technológiával kell felragasztani, és véletlenül vagy az adatlapon olvasottak miatt rendelne mellé a technológiának megfelelő ragasztót, aztán otthon felragasztaná saját gondolatok mentén, és csodálkozna, hogy leesik. Vagy: vesz egy autóalkatrészt, de nem a megfelelő nyomatékkal húzza le a csavarjait, aztán ámul, hogy szorul, ropog, reped. Talán nem látszik, de egy számítógép-konfiguráció nulláról történő megtervezése és beüzemelése meghatározott technológiák alkalmazását igényli, hiába igyekeznek a gyártók mindent hülyebiztossá tenni.

:)

kétségtelenül ez is egyfajta hozzáállás, de szerencsére egyre ritkábban találkozni olyan kereskedővel, akinek fingja nincs az általa árult motyók sajátosságairól, vagy van de leszarja hogy a vásárlónak esetleg nincs és bevállalja inkább, hogy határidőn belül visszakapja a kibontogatott cumókat, amivel aztán csak továbbá szopási faktorokat generál magának... :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Én két gépet vettem Ryzennel, nem volt egyiken sem kép bekapcsoláskor.

Hiába volt alaplapi VGA csati, külső VGA kártya kell a Ryzennek. Én voltam figyelmetlen.

Igazából annyi mindenre kell már figyelni, hogy ha csak építgetek, akkor aknára is futhatok.

Te legalább elismered, hogy figyelmetlen voltál.

Én 3 Ryzenes masinát építettem az utóbbi 9 hónapban, mind ment elsőre pöccre, hiba nélkül és most is megy.

Igaz iszonyat sok időt eltöltöttem kereséssel/fórumok/gyártói oldalak olvasásával, mert nem minden az aminek leírják és nem napi rutin tevékenységem része a gépek építése!

Ez most a 218. hozzászólás. Szakportál mi?
Aztán ha van egy komolyabb kérdés, akkor ott maximum 4 hozzászólás van.
Minket is frankón jellemez.
 

Ó micsoda szopás ez az AMD. Azért a mostani emberek nagyon el vannak kényeztetve, hogy egy ilyen szaros BIOS verzió problémából ekkora világfájdalom kerekedjen.

Nem is olyan régen (mondjuk 20 éve) jumperekkel kellett a feszültséget, frekvenciát, szorzót állítani. Volt olyan proci, amit be tudtál tenni a foglalatba 90 fokkal elforgatva. A PII-es korszakban volt a SECC kártya, azon szintén extra jumperek. Az újabb PATA kábelnek nem volt mindegy, hogy melyik végébe dugod a master/slave winyót. És még kismillió ilyen dolog, na akkor mit mondott volna a haverod?

Ebből már biztos tanul :D

Egyébként az én szememben nem az a baj, hogy benézte (előfordul), hanem az, hogy emiatt képes siránkozni, és persze az AMD a hibás, a webshop a hibás, mindeki hibás, csak ő nem.

https://www.youtube.com/watch?v=xG2LOhCWvKA

Aggalyosnak tartom, hogy elvállalsz valamit, amihez nem értesz.