KATA egyéni vállalkozás indítása ügyfélkapun

Volt szerencsém segédkezni KATA egyéni vállalkozás elindításában az ügyfélkapun keresztül. Spoiler: nem sikerült elsőre. Pedig könyvelő-adótanácsadó (25 év szakmai tapasztalat) csinált minden lépést elejétől a végéig (én csak néztem igazából). Igen ám, de a végén ez jött ki: "hibát találtunk, a hiba elhárítása ügyintézői beavatkozást igényel, keresse fel az okmányirodát, hiba kódja: [semmitmondó hibakód]".

Okmányirodát felkeres. Kiderült, hogy adott okmányirodában nem tudnak segíteni (Budapesten vagyunk), menjünk át egy másikba. Ugyebár munkaerőhiány van az okmányirodákban is, nincs elég ember. A másikat már inkább telefonon kerestük, ott azt mondták, hogy a NAV-hoz menjünk.

NAV ügyfélszolgálat elérhetőségét kinéztük az interneten, odamegyünk nyitásra. Csakhogy ki van ragasztva egy papír, hogy változott a nyitva tartás, aznap mégis zárva vannak (interneten erről nem volt szó, csak a papír hirdette helyben).

Na harmadik kör, újra NAV ügyfélszolgálat. Már nyitva voltak szerencsére. 40 perc várakozás után szólítottak is. Kiderült, hogy az ügyélkapun az egyik mezőt a sok közül kötelezően ki kellett volna tölteni. Viszont így az egész regisztrációt újra kellett kezdeni. Kitöltöttük a kérdéses mezőt, így már sikerült az egyéni vállalkozás bejegyezése.

De kérdem én, ha az a mező kötelező, akkor miért nem volt mondjuk kis piros csillaggal jelölve, hogy kötelező mező? Ez egy olyan mező volt, hogy választani lehetett három közül, hogy "kérem válasszon", "igen", vagy "nem". Kiderült, hogy ki kellett volna választani hogy igen vagy nem. De nem minden mező kötelezően kitöltendő, valamelyiket lehet kitöltetlenül hagyni. Tehát hiába van ott a mezőnél, hogy kérem válasszon, attól még adott mezőt adott esetben üresen kell hagyni, különben meg az lesz a baj, hogy valamit választottam. Lehetne mondani, hogy a könyvelő hülye, miért nem szólt. Igen ám, de ha akár csak véletlenül kitöltetlenül marad egy kötelező mező, ami ugye nincs jelölve,akkor hibát dob a rendszer, nem lehet később javítani, és mivel nem írja a hiba okát, el kell menni az ügyfélszolgálatra személyesen. És nem csak ez lehet a hiba, mert más hiba is lehet akár, tehát még azt sem lehet mondani, hogy mindig ez a hiba jön elő.

A végén jelezhetett volna hibát, hogy figyelem, ez a mező kötelezően kitöltendő, válasszunk valamit. De nem, elküld az okmányirodába, ahol ezt elmondja egy ügyintéző személyesen.

Közben meg munkaerőhiány van az okmányirodákban. Esetleg ha javítanák az elektronikus ügyintézést, akkor nem kéne ilyen hülyeségek miatt bemenni.

Közben az okmányiroda sorszámkijelző monitorán ment a propaganda:

"Egyszerűbb a kisvállalkozások adminisztrációja" - kivéve, hogy majdnem 1 nap elmegy, mire megnyit az ember egy egyéni vállalkozást.
"Falun élve az életminőség nem különbözik a várostól" - kivéve, ha egy zsákfaluban nyitva valaki egyéni vállalkozást, aztán háromszor kéne elautóznia a legközelebbi (ki tudja, hány kilométerre lévő) ügyfélszolgálathoz, hogy ez sikerüljön.

Esetleg ha a propagandára meg a stadionokra költött tízmilliárdokból fejlesztenék az elektronikus ügyintézést, akkor hatékonyabb lenne az állam? Nem hinném, hogy ne lenne rá pénz.

Hozzászólások

Tudom hogy nem vigasztal, de ez inkább tűnik eseti informatikai hibának.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Permanens eseti hiba. Márciusban nálam ia ez volt, egy ilyen szintű kérdést hagytam kitöltetlenül: ÁFA mentes akarok lenni? Igen, Nem.
Akkor engem el elküldött az ügyintéző 70 perc várakozás után, hogy ugyanez van, ha beragad a böngésző cache... What? 3 gépen próbáltam, az igényt pedig nem engedte módosítani. Végül én is szakemberhez fordultam, csak pár napot késett miatta a dolog.

Én ezt úgy csináltam 2 évvel ezelőtt, hogy tapasztalt személyek tanácsára kerestem egy könyvelőt. A leírta milyen adatokat szeretne tőlem. Elküldtem neki. Aztán 2 nap múlva szólt, hogy a vállalkozásom él. Valószínűleg értett a szakmájához, tudta hogyan kell ezt intézni.

Mindezt úgy, hogy sose találkoztunk személyesen és van köztünk 123 kilométer.

--
trey @ gépház

Egyéni vállalkozást úgy tudom, hogy saját ügyfélkapuról lehet indítani, amihez kell ugye a saját jelszó. De ha mégsem, akkor én és a könyvelő és tévedtünk.
De alap könyvelői díjban nincs benne, hogy sorban áll neked az ügyfélszolgálaton. Vagy ha benne van, akkor az meg feleslegesen drága. Ezért kéne fejleszteni a rendszert, hogy ne legyen ilyen hogy beküld az okmányirodába. Eleve ne írjon ki ilyet az ügyfélkapu, hogy ügyintézői beavatkozás szükséges, irány az okmányiroda.

Havi díjat fizetek neki (plusz egy évi bevallás elkészítési díjat, ami így 13 havi díj), semmi egyéb költségem sem volt. Az pedig tévhit, hogy KATA mellé ne kéne egy könyvelő. Persze, lehet, hogy valakinek nem kell, de én egy lusta geci vagyok és nem kontárkodok bele ebbe.

Értem a problémádat, további kellemetlenségektől próbállak megóvni. Nekem megér havi x ezer forintot, hogy egy hozzáértő is ránézzen a dolgaimra.

--
trey @ gépház

Főállás mellett KATA-zok. Nyilván más, ha két vagy több helyről kell összelegózni az adatokat, értékpapír izék, nyugdíjbiztosítás. Nem azt mondom, hogy nem tudnám megcsinálni, hanem azt, hogy nekem ennyit megér, hogy ne kelljen vele semmit foglalkozni. Egy könyvelőnek ez ujjgyakorlat nyilván.

Ha majd hiányozni fog ez a pénz, kirúgom a könyvelőt. ;)

--
trey @ gépház

Én inkább elmegyek helyette motorozni. Mondjuk az is csak a pénzt viszi, ha így nézem. Az időmet veszem meg ezzel. Sok? Kevés? Majd a halálos ágyamon összegzem. Egy biztos, hiába van pénzem, időt nem tudok vele venni.

Vagyis, így igen. Ha tehetem, időt veszek pénzért. Ez ennek egy módja. És lássuk be, napról napra egyre kevesebb az időm...

--
trey @ gépház

Lehet, hogy semmit sem kéne küldenem, mert a könyvelőnek hozzáférést lehet adni a szamlazz.hu-hoz (read only), de én ilyen vaskalapos maradi fasz vagyok, hogy szeretem elküldeni, hogy az archivált mail-ek közt ott legyen 200 évre visszamenőleg. Ez már nem egyszer mentette meg a seggem. Mármint ez a hozzáállást. Nem ebben a témában, úgy egyébként.

--
trey @ gépház

Szerintem is kell áfamentes KATA egyéni vállalkozáshoz is könyvelő. Van azért már olcsóbban is, mérlegképes könyvelő-adótanácsadó havi 3000 Ft+áfa / hó áron mindennel együtt már könyvel alanyi áfamentes KATA egyéni vállalkozást.

Mondok egy példát: Gondolod, hogy mivel alanyi áfamentes vagy, ezért nem is kell áfabevallást készítened és áfát fizetned, amíg át nem léped az áfamentes értékhatárt? Hát nem egészen. Van olyan is, hogy fordított áfa. Pl. veszel valamit interneten egy másik EU-s országból, és megadod az EU-s adószámodat vásárláskor, mert örülsz hogy így nem számítanak fel áfát. Igen ám, de mivel megadtad az EU-s adószámod, így fordított áfát kell fizetni itthon, amit egyből vissza is tudnál igényelni, ha áfa körös lennél. De mivel alanyi áfamentes vagy, ezért nem tudod visszaigényelni a fordított áfát, és bizony áfa bevallást kell készíteni és befizetni az áfát abban a hónapban. Ha ezt nem tudod, akkor az eladó által kibocsátott EU-s áfás számla alapján bármikor megtalálhat a NAV, és akár több évre visszamenőleg is kopogtathat az elmaradt áfa bevételért + késedelmi kamatok + mulasztási bírság. De persze ha ezeket mind tudod, akkor oké, de ez csak egy példa volt, hogy mire kell figyelni.

Aztán ugye év közben is változhat többször a rád vonatkozó jogszabály, és ha van könyvelőd, akkor szólni fog ilyen esetben.

Meg aztán ilyen apróságok hogy iparűzési adó alá bejelentkezés, kiszámítása, bevallása. Kamarai tagsági díj megfizetésére való figyelmeztetés stb.

Megéri az a havi pár ezer forint hidd el.

Oké hogy nem érdemes, de átlag user megörül, hogy megadhatja az EU-s adószámát és akkor nem kell áfát fizetni, így meg is adja, de minek, amikor így is kell majd áfát fizetnie, csak nem az eladó fogja neki felszámolni, hanem majd külön kell befizetnie. Na ha ezt nem tudja, akkor jött volna jól a könyvelő aki elmondja neki legalább utólag.
Meg ha másért nem, azért is hasznos a könyvelő, ha csak 1-2 havonta kérdezel tőle valamit és arra válaszol. Pl. amikor számláznod kell és nem tudsz valamit hogy mit hogyan írj a számlára.
Nem írod rá a kimenő számlákra a nyilvántartási számodat és azt hogy "kisadózó", máris 500.000 Ft lehet a mulasztási bírság.
Jó persze ha ezeket mind tudod akkor jó, plusz ugye ezeket folyamatosan változnak...

Adótanácsadó és a könyvelő ne ugyanaz. Vélhetőleg egy témát számlázol és nem változik ez a téma/szakma pár havonta. Vélelmezem ismersz kollégákat akik hasonló témát számláznak és már utánajártak. Sem a könyvelő, sem az adótanácsadó nem tud valós felelősséget vállalni.

Ha a kollegáid nem könyvelők, nem biztos, hogy az aminek ők utánajártak az helyes is és úgy is van a törvényben, ahogy kell. Én pl most fáztam rá, hogy valami lófaszról nem tudtam, pedig vannak KATA-s kollegáim, végig is kérdeztem, hogy mit hogy kell, de ez valahogy nem jött elő, vagy természetesnek vették, vagy ők se szóltak. Szóval én is azon a párton vagyok, hogy kell egy könyvelő, mert lehetek én bármilyen ügyes meg okos, vannak emberek, akiknek az a szakmájuk, hogy ehhez értsenek, meg vagyok én aki alapvetően rohadtul nem is rokon szakmában dolgozom, és legfeljebb az interneten tudok utánanézni dolgoknak, és ha valamin átsiklok, vagy nem értem meg teljes egészében, abból később nem szeretnék bírságot a nyakamba.

Arról nem beszélve, hogy az ügyfélkapun történő navigáció rohadtul nem triviális, mire beírhatom azt a 3 számot, eltelik másfél óra az életemből mindenféle haszon nélkül plusz felcsűröm magam durván. Ha ezt a 3 számot megírom a könyvelőnek, aki beírja a megfelelő helyekre, akkor az ő életéből telik el fél óra, de hasznosan mert azt az időt én pénzre váltom neki. Nekem nem váltja pénzre senki se az időmet, se a nyugalmamat.
--
Blog | @hron84

"valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával" via @snq-

+1 a könyvelőre. Viszont jól kell választani vagy olyan szerződést kell kötni ami véd a hibái ellen, mert pl. engem 2x büntettek meg a korábbi könyvelőm miatt és a második büntetést azóta se fizette ki nekem. Pedig nem bonyolult dolgok miatt, csak pl nem adta le időben amit le kellett volna adni.

Nem jó, de elsőre úgy tűnik, hogy megúsztad az áfát. De aztán neked kell bevallani és befizetni (fordított áfa). Persze ha ezt nem tudod, és aztán nem fizeted meg a fordított áfát, és nem buksz le, akkor végülis megspóroltad az áfát, de ha mégis kérik utólag, az már úgy drágább lesz.

>"csinálnék egy www.OnlineIratMegsemmisito.hu oldalt ahova a feltöltött fájlt helyetted töröljük. :) "Nem kell? Töltse fel és mi letöröljük!" :)"
Ez óriási ötlet. A sok hülye egyből rákapna. Csak kell ki kell bővíteni azzal, hogy 3000Ft ért a postás házhoz viszi a hivatalos papírt arról hogy mit semmisítettél meg. Így lesz róla papírja és más végzi el a piszkos munkát.

De írtam is az elején, hogy már a legelejétől könyvelő-adótanácsadó foglalkozott a dologgal, a 0. másodperctől ő kezdte el kitölteni a kért adatokat, mégsem ment elsőre. És igen, KATA egyéni vállalkozáshoz is kell könyvelő, és lesz/már van is ebben az esetben is. Ebben én is egyetértek, hogy kell ehhez is könyvelő.
pont ez a durva, hogy könyvelő-adótanácsadó sem tudja elsőre megcsinálni.
Attól még hogy ért hozzá, nem garancia hogy a 40 mezőből elsőre mindent jól fog kitölteni, viszont ez szükséges, különben elküld az okmányirodába a rendszer, a hiba megjelölése nélkül.
Pl. hiába értesz egy szerver konfigurálásához, valószínűleg elsőre nem fogsz mindent hibamentesen beállítani. Kb. mintha az első hiba esetén nem lehetne többé korrigálni, és vissza kéne vinni az egész szervert a gyártóhoz, aki elmondja a hiba okát személyesen.

Nem kell könyvelő, pont ez a - (z) egyik - lényege, hogy kb. 0 fenntartási költséggel lehet számolni(a kötelezőket leszámítva persze).

Könyvelő azért sem kell, mert kb. semmit sem tudsz jóváírni amivel el kéne számolni.

Egy elektronikus számlázó szoftvert (a számlázz.hu is jó és társai) viszont érdemes használni, amit akkor rögtön tudod használni bevételi nyilvántartásra, illetve látod a limitjeidet.

A NAV-os bejelentés az csak egy dolog, de ettől még kell intézni - majd - az iparűzési adóhoz megállapításához szükséges bejelentést, kamarai tagságot (vállakozó igazolvány opcionális).

Abev egyébként tök fos, sose értettem miért nekem kell vadásznom éppen mi kell egy adott dologhoz, miért nem ajánlja fel azt ami valószínűleg nekem kell. Persze amikor működik akkor boldogság van, leszámítva pl. azt hogy idén májusban kaptam egy értesítést, hogy nem kapták meg az adóbevallásomat, lesz is most ezért nagy irgum-burgum. Miután feltöltöttem kézzel a tárhelyre - jól látszik az időbélyegén mikor lett létrehozva - azóta csend van.

[új] - No rainbow, no sugar - [új]

Jól tudod. Annó az enyém úgy indította el, hogy elmentem az irodájába, beírtam neki az ügyfélkapum loginját meg jelszavát, végigkattogtatta a regisztrációt, a végén pedig felvette a saját ügyfélkapuját nálam rendelkezőnek - így minden üzenetet megkap és minden témában tud helyettem intézkedni. Kényelmes és jó is, hiszen ő ért hozzá, én meg nem.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

> "Egyszerűbb a kisvállalkozások adminisztrációja" - kivéve, hogy majdnem 1 nap elmegy, mire megnyit az ember egy egyéni vállalkozást.

Most amugy viccen kivul, <1 nap soknak szamit?

És majd egy hónap múlva jön egy levél, hogy fáradj be hozzájuk, mert ellenőrizni szeretnék van-e képzettséged ahhoz amit csinálsz.

Na ja :D pedig régi szép idők.. bár még most is. "Amit ingyen adnak azt vedd fel tevékenységi körbe" :) szerintem még most is él. Csak most már azt is ellenőrzik utólag.

btw, most van valami pályázati támogatásos cucc is ez a "Fiatal vállalkozók blabla nemtommi" támogatása.. Van 2 ~21éves kollegám is aki beleugrott ebbe a történetbe... kb. azzal a felkiáltással hogy úúú ingyenpénz... Kiváncsi leszek mire viszik ~3-4 év múlva. (asszem az is KATA-s vállalkozás)

Pont ebbe belefutottam én is 2 hete. :)

Elsőre arra gondoltam, hogy a régi vállalkozásom miatt akadt be valami, de egy gyors google keresés megoldotta.

Amúgy sokat változott a világ, az egész procedúra alatt fogja a rendszer az ember kezét. NAV készít naptárt a határidőkről, e-mailt küldenek mire kell figyelni, van valami mentor program is, stb. + Az egész elintézhető volt kb. egy óra alatt, teljesen online intézve mindent (nyilvántartásba vétel, kamara bejelentkezés, iparűzési adó).

Valószínűleg lesz egy személyes látogatás még, végzettséget igazolni, most várom, hogy szóljanak.

Könyvelővel nem egyeztettem, remélem nem döntöttem rosszul, majd kiderül. :)

Bezzeg londonba
------------------------
uint8_t *data; // tipussal megszorozzuk az adatot. wtf?