bevasarlas.tesco.hu Rendszerleállás - First World Problems

 ( hendrick | 2017. augusztus 3., csütörtök - 18:02 )

Kedvenc háztartási webshopom nem kopogtatott az ajtón a megállapodott időben, ezért felnéztem a honlapjukra:

"A mai napon egy nagy rendszer leállással szembesültünk.
Ennek következtében megrendelése törlésre került vagy késve fog érkezni. Őszinte elnézését kérjük.
Jelenleg is dolgozunk a hiba elhárításán. További információkért telefon ..."

https://bevasarlas.tesco.hu/groceries/

Little Bobby Tables struck again? https://xkcd.com/327/

-update-
--felvették a telefont -> minden megrendelést kvázi töröltek,
--illetve konkrétan azt mondták, hogy nem tudnak hozzáférni a rendszerhez, így nem látják a megrendeléseket #notpetya?

vagy a szakszervezet győzött, hogy ne kelljen a 40 fokban rohangálniuk?
vagy a hűtött áru kiszállításánál rájöttek, hogy ez 40 fokban mégsem fog így menni?

-after google-
az egész Közép-európai régiót kiszolgáló rendszer leállt

Vajon milyen kötbér van egy ekkora rendszerleállásnál az üzemeltetési megállapodásban?
Remélem lesz valahol post-mortem bejegyzés ...
Bár ahogy elnézem a június 20-ai hasonló brit eseményt követően sem került ki post mortem elemzés, vagy csak nem találom.
Mindenesetre a június 20-ai leállás után a Tesco saját banki szolgáltatásai is leálltak 21-én, még szerencse, hogy itthon ezt a Budapest Bank üzemelteti amennyire tudom. (Tesco Bevásárlókártya)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Gondolom bedőlt az adatbázisuk.

De egyébként hozzászólva ahoz, hogy törölték a megrendelést:
Ha én mondjuk egy raid0 tömböt szétbarmolok akkor a diskeken lévő adatokat megsemmisítettem, vagy töröltem?

Egyébként én úgy tudom, hogy a tecsó az OTP-nél van - egyszer volt olyan, hogy a kártyás terminál 2x vonta le az összeget így megreklamálva visszautalták a hibás fizetést.
[szerk.]
LOL van olyan, hogy Tesco Bank? :D

UK-ben van Tesco bank, elég népszerű is, mert egy csomó kedvezményt adnak ha a tescoban vásárolsz...

Van egyszer a POS-terminálok mögötti bank, és van a hitelkártyájuk/hiteltermékeik mögötti bank ,vagy pénzügyi szolgáltató. Ez utóbbit kint saját maguk "csinálják" (mint a madarasteszkónál az Oney), nálunk viszont a Budapest Bank csinálja.

Bármit is tud BB-t simán überelheti.

KoviX

Az kimaradt, hogy tavaly kb 40K ugyfel szamlajarol levettek kisebb naggyobb osszegeket parszaztol parezer £-ig bezarolag.

http://www.thisismoney.co.uk/money/saving/article-3930118/Tesco-Bank-hack-happened-protect-account.html

btw, olvasva itt a többi hozzászólást, valószínűleg központilag dőlt be az egész cucc. Ezáltal szerintem teljesen normális az, hogy a megrendeléseket törlik.
Nem hiszem hogy ennek köze lenne a meleghez, mivel valószínűsítem, hogy az áruszállítók amúgy is olyan autóval dolgoznak ahol 1 van légkondi 2. van hűtőtér az árunak.

Első lehetőség, az adatokat nem tudták lekérni a DB hiba miatt, ezáltal inkább törölték a rendeléseket. Mivel az biztosabb, mint adott esetben 2x kivinni ugyanazt, vagy egyszersem a hiba miatt az adott rendelést.

Második lehetőség, az adatok lekérhetőek voltak, de mivel kicsit visszacsatolva az elsőhöz, nem volt 100%-osan biztos az hogy melyik árú merre menjen, hova, hányszor, stb. ezért törölték a megrendeléseket.

Szerintem ezt kicsit felfújtad. Tudom hogy kényelmetlen lehet, de szerintem ez így korrekt eljárás volt rendszerhiba esetén. Lehetett volna BKK féle megoldás is, hogy kapsz a 3 kiló krumpli helyett 30 kilót 3x és köteles vagy kifizetni :)

Utolsó bekezdésed alapján lehet neked úgy tűnik de az eredeti szándékom nem az volt, hogy a bekopogtató házhozszállító elmaradása miatt vinnyogjak, illetve ez is, de ez csak kisebb részben.
Főleg azt nem értem, hogy egy ekkora cégnél, mint a Tesco ez a belinkelt cikkek szerint elég gyakran megtörténik (egy hónapja Angliában ugyanez), hogy egy teljes napi online üzletági bevétel egy teljes régióban (Csehország, Szlovákia és Lengyelország is) kiesik, a sofőrök/szállítók meg a napi bérért malmoznak.

A hibát 11 órakor jelentették be. A kiszállítások reggeltől vannak. A vásárlási kosár tartalmát előző nap 23 óráig módosíthatod. Az IT részleg szemszögéből pl 23:01-kor egy adatbázis snapshot készítése célszerű lenne, pláne mivel nem ez volt az első ilyen alkalom, mint fentebb kiderült Angliában is volt már ilyen idén.
Még közszférában is a mission critical rendszerekről volt éjféli snapshot ami alapján ilyen helyzetekben volt pár ember aki dolgozhatott.

Ez is valami olyasmi lehet, mint a banki IT biztonság: Olcsóbb a régi rendszert foltozgatni, mint egy valóban biztonságos/üzembiztos újat bevezetni, amíg a régi maradásából eredő károk kisebbek, mint az új rendszer bekerülési költségei.

Abban amúgy igazad lehet, hogy ha valami hiba miatt korrupted az adatbázis akkor ez volt a legjobb amit tehettek, ha nem tuják megállapítani, hogy mikortól szűnt meg az integritása és nincs oda snapshot, vagy nincs értelme mert az túl régi.

Mindenesetre valószínűleg sosem tudjuk meg, hogy mi történt valójában mivel a Nyugat-Európai ágazat sem tett nyilvános önvizsgálatot az ügyben, így nem tudunk tanulni az ő hibájukból.