A CentOS7 továbbra is a „bevált” státuszban van, igazi nagy problémába még nem futottam bele, pedig folyamatosan frissítem. (Végül mégiscsak megejtettem az Fedora21 → Fedora22 frissítést is. A fedup-nak hála, eddigi „praxisom” legeseménytelenebb verzió-váltása zajlott le, semmi említésre méltó nem történt. :) Ha csak annyi nem, hogy az új verzióban a csomagkezelőt a yum-ról lecserélték a dnf-re. Ez úgy jön ide, hogy emiatt néha dnf-fel próbálok CentOS-on is frissíteni. :-D ) A frissítések miatt természetesen néha a kernel is lecserélésre kerül, az utolsó előtti verzióval (3.10.0-229.11.1.el7 – szép szám) viszont előjött egy furcsaság. A plymouth betöltés közben nem indult el ezzel a kernellel. Ez még nem egy komoly hiba, sima „szemcukorka”, enélkül még tudok élni. :) De ezen felül is akadt gond: a vlc például „darabosan” kezdett működni. Túl sokat nem debugoltam akkor, egy gyors körbenézés alapján a nouveau nem volt használatban. A tippem a kms-re esett, a boot-splash is ennek a hiánya miatt nem működhet. Néha még egy enterprise linux-ban is lehet hiba; gondoltam majd kijavítják. Az előző kernel kiválóan működött, ameddig a javítás meg nem jön, addig használom azt.
A „javítás” a héten, a 3.10.0-229.14.1.el7 verziószámmal meg is érkezett, viszont változást, na azt nem hozott. Ugyan CentOS-t desktop-nak nem túl sokan használnak a világon, de páran azért igen. Nem létezik, hogy ez csak nálam jött elő, de hiába keresgéltem, nem találtam „globális” hibára utaló beszámolókat. Akkor viszont mégiscsak nálam lesz valami paranormális jelenség, ideje megvizsgálni...
Az első „hibás” kernel előtt történt egy próba, ami fontos lehet. Régebben – nem részletezett okból kifolyólag – felraktam az nvidia gyári, zárt forrású meghajtóját, de több problémát okozott, mint amit megoldott, így le is került, helyette maradt a nyílt forrású változat. A gyári sofőr telepítéséhez viszont a nouveau-t le kell tiltani. Az uninstallálást :) elvileg normálisan megcsináltam, de lehet hogy valami kimaradt? Az rémlik, hogy a telepítéshez kerestem valami leírást, de hogy pontosan melyik is volt az a sok találat közül... Most viszont a leszedésre kerestem rá, a „piacvezető kereső” viszont egy rakás linkkel örvendeztetett meg, melyek mindegyike a telepítésről szól. (A sok okosodásban egyre használhatatlanabb lesz a keresőmotor. Ez tényleg így van, vagy csak én vagyok peches? Lassan aktuális lesz egy másik keresőt kipróbálni.) Ebből a találathalmazból még ez a leírás volt a leginkább ismerős, ezt csináltam végig „logikailag visszafelé”. Ami a leírásban „be van állíttatva”, azt „kiállítottam”. Végignézve a dolgokat, minden „vissza van csinálva”. Magát a zárt meghajtót az
# sh NVIDIA-Linux-x86_64-340.76.run --uninstall
paranccsal lehet leszedni. (Ez a verzió jelenleg a legacy ág legfrissebb verziója (volt), a gépben levő 9600GT-t már csak ez támogatja.) A nouveau kitiltását visszacsináltam (/etc/modprobe.d/blacklist.conf
fájlból a blacklist nouveau
sor törlése), de ez – ezek szerint – csak addig működött, ameddig egy új kernel fel nem került. Furcsa...
A megoldást végül is az Arch Linux wiki-ben találtam meg. (Érdekes ez a találat is. Manapság sokszor előfordul, hogy egy bármilyen Linuxos problémára az Arch wiki ad megoldási segítséget. Régen „erre a célra” a Gentoo wiki volt kiváló, míg egyszer csak történt valami...) Ez a nouveau telepítéséről szól, de van benne pár utalás a gyári meghajtó kikapcsolására is. A lényeg most annyi, hogy a /etc/modprobe.d/
könyvtáron kívül célszerű az /usr/lib/modprobe.d/
könyvtárat is végignézni. És igen! :) Van ott érdekesség... Ezt az „érdekességet” egy egyszerű
# rm /usr/lib/modprobe.d/nvidia-installer-disable-nouveau.conf
parancs meg is oldja. A név alapján tuti hogy nem én raktam ide, hanem a gyári meghajtó telepítő szkriptje, amit a leszedéskor elfelejtett maga után eltakarítani. Kedves... :) Újraindítás után – érdekes módon – már van nouveau, viszont a plymouth továbbra sem megy. A kitiltás „visszacsinálásához” újra kell generálni az initramfs
-t, amit egy
# dracut /boot/initramfs-$(uname -r).img $(uname -r) --force
parancs meg is csinál. (A --force
paraméter nélkül a dracut
nem hajlandó felülírni a fájlt magát.) Ezt a parancsot – természetesen – a kívánt kernelt használva kell kiadni. Amikor a gyári meghajtó leszedése történt, akkor ezt a telepítési leírás alapján :) meg is csináltam, onnan van a parancs maga. Csak annyi kérdésem van, hogy a kettővel ezelőtti kernelnél mitől lett a végeredmény „jó”, attól függetlenül, hogy az /usr/lib/modprobe.d/
könyvtárban levő „feketelistázást” nem takarítottam el. Érdekes...
Újraindítás után egyből van plymouth, mintha mi se történt volna. Nincs itt semmi látnivaló, kérem oszoljanak... :)
Linkek:
- nouveau – nyílt forrású meghajtó
- Gyári driver telepítése
- Arch Linux – nouveau – telepítés leírás
balagesz
---
2015.09.19.
2019.12.16. D8.
- balagesz blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hozzászólások
Én a fenti problémába nem ütköztem mivel nálam teljesen ati és intel van. CentOS nagyon jó asztali rendszernek némi megkötéssel de átlag irodai munkára a gyári tárolóival is maximálisan használható . Az rpmfusionnal és az epelel nyújtja a legjobb felhasználói élményt. Azért a CentOS is kezd alternatíva lenni a folyamatos technológiai fejlesztéseknek köszönhetően.
Fedora Rawhide/Centos7, Fedora Ambassador,Translator
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyértelműen a gyári nv meghajtó okozta a galibát. Ha fent hagyom, vagy nem rakom föl, elő sem fordul. Itt a "csillagok együttállása" okozta a problémát.
Hogy maga a CentOS mennyire való vagy sem desktopnak, azt ugyan nem én döntöm el, de a 4-es óta használom, nekem tetszik. (Mondjuk mivel lecserélték közben mindkét "klasszikus" grafikus felületet, azért örülnék neki, ha az Xfce visszakerülne az alap repókba...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni