Sokadik dühöngés

Csörög a telefon, felveszem: Háló', tessék xy. Üdv, yx vagyok, lenne egy számítógép, ami elromlott, meg kellene nézni. Jó rendben. Elhozza. Elmondása alapján körvonalazódott a probléma, hogy merevlemez fele kell nézzek. Bekapcsolom a gépet, a lemez totál káó, meg se moccan. Gondoltam OK, letudom egy lemezcserével a dolgot, plusz telepítéssel.

Aha, Ja :) Nem.

Merevlemez rendel - pcx - megjön, szar, nem mozdul, semmi, szaga van. OK, visszaküld, gari, intézés, minden faca, jön az új, immár működő. Felrakom a gépre a zixpét, mer ügyfél kérése azvót'. Frankón beállítok mindent, jól megy a gép minden. El is viszem hozzá lakásra a gépet, mer ugyan be kell állítani a szolgáltatói levelezéstől kezdve a skype loginon át mindent. Átnyálazom, beállítom. Erre így kértem sacc 5 ezret. Eltelik kb. 8 nap, hív az ügyfél, hogy nem jó a gép.

Nocsak...

Nézem, kicsit szétesett az ablakkezelő, meg a következő hibák: Nem Win32 alkalmazás, nincs elég tárolóhely a lemezen, Xul.dll error (exe megnyitásakor)
Nézem, lemezen több mint 100Gb hely van, memória ok, van bőven. Egyszercsak mesél valamit, hogy nem ált le a gép, és drasztikusan kipöckölte. Háhá. Windows frissítés közben. Ok, gondoltam itt a bibi, rendszer újrabasz, kimegyek, megint beállítok mindent. Kérek a szokásos fent említett összeget. Ó az sok. Hát kéremszépen, nem is számoltam bele ebbe a kétszeri kiszállást... Akkoris. Jó mondom legyen csak 3. Nagynehezen ok.

Huhh. De nem...

Másnap hív. Ugyanaz a bibi. Elhozza a gépet, nézem, nézi a komplett informatikai osztály körülbelül, és nincs hiba. Nem tudtuk előhozni a fent megnevezett hibát. Azért 1-2 szoftveres javítás lefuttat, gép átad gazdájának.

Aztán másnap ismét...

Megint nemjó a gép. Kolegával kimegyünk, tapasztaljuk, hogy a proci cirka 112 fok alatt izzad. Jó tegyük helyére a hűtőt, mellesleg feltételezésünk, hogy a tulaj fia cserélte ki a hűtőt univerzálisra, és nem sikerült a helyére rakni. Jó, mi ezt is megtettük.
Gép visszaad.

És megint újra...

Nem jó a gép még mindig. Az ügyfél totál dühöng, és állítja, hogy semmit nem csinált a géppel, de valamit csináljak már vele, mert ez így nem állapot, fizetett, hogy jó legyen stb. Megint nézzük többen a problémát a srácokkal, hiba nem jön elő.

Tanácstalanok vagyunk, és egyre jobban idegesít már a dolog.

Természetesen ügyfél: ÉN semmit sem csináltam a géppel.
És érezzem én kellemetlenül magam, mert 8 napig működött, DE NEM VÁLLALTAM RÁ GARANCIÁT. Hát embör. Ha kiadom kezemből, 1 óra alatt is szarrá lehet vágni. Egyébként is 8 napig meg ment?

:/

Hozzászólások

Első körben javaslok egy image-et csinálni a kész rendszerről mondjuk a D: (vagy E:) meghajtóra, hogy ne kelljen mindig a rendszer 0-ról visszahúzni.

A másik az, hogy az ilyen szarakodások miatt nem vállalok soha, senkinek semmilyen javítást privátban. Vagy ha mégis (mert jó ismerős, rokon stb. így nem lehet kikerülni), akkor szívbaj nélkül kimondom valamire, hogy szar, ezt nem érdemes tákolgatni, vegyenek újat, jobbat, nehogy később vita legyen abból, ha esik-kel.

--
trey @ gépház

"Amúgy se nagyon akarnak manapság az emberek az ilyenért fizetni."

Pont ezért sem vállalok (az időm ennél többet ér), illetve azért sem, mert elbassza (de, elbassza: szétwarezolja, összevírosozza) és utána jön, hogy csináljam meg. Legközelebb már ingyen, afféle garanciában.

Vagy a rosszabb, hogy csináljam meg, én szerezzek rá neki warez Windowst, warez játékot a gyereknek karácsonyra, warez ezt-azt. Nem szerzek. Nem foglalkozom ilyennel. Sőt meg is vetem valahol az ilyet.

Ilyenkor megértik, hogy nem én vagyok az ő emberük és lekopnak.

A másik koptató szövegem:

- Maga hallottam számítógépekkel foglalkozik... Lenne itt ez a gép, amit meg kéne nézni...
- Igen, de én nem ilyen számítógépekkel foglalkozom, hanem olyan nagyokkal, szekrény méretűkkel. Mint amik mondjuk a nagy gyárakban vannak.
- Ahhhha (csalódás a szemében, hogy nem sikerült palimadarat fognia). Akkor az nem jó :(
- Ja, nem. Azok tök mások!
- Akkor keresek valaki mást!
- OK (sigh, ez meleg volt)!

--
trey @ gépház

"Legközelebb már ingyen, afféle garanciában."
Pontosan. Nagyon sok eset van, és meg is szoktam mondani, hogy itt nincs garancia, 1 óra alatt is tönkre lehet vágni a gépet.

És most ez a tulaj is nyúz folyamatosan, hétköznap, hétvégén, még mondjuk éjjel nem hívott, de a többi stimmel, és naná, hogy azonnal oldjuk meg, mert olyan nincs, hogy nem érsz rá. Később nem jó nyílván.

Sajnos nekem meg muszáj bevállalni. Nyílván 100e felett keresnék, akkor leszarnám. De nem így van.

Rosszul látod, ezzel saját magadat fogod megölni.
Tegyük fel hogy elkérték 5000+3000=8000 Ft-ot.
Hány órát foglalkoztál vele a te asztalodon?, hány hajad hullott ki? Mennyi idegességet nyeltél? Hányszor szálltál ki a helyszínre? Ott a helyszínen mennyi időt foglalkoztál vele? A telefonon piszkálást már ne is számold.
Saccra azt mondom, hogy 2 órát asztalon, min. 2 órát helyszínen, 2 kiszállás BP-en belül. Ha mindenre csak 1000Ft-ot számolok ami ugye egyik dolognak sincs még a közelében sem, akkor 6000 Ft-ot kaptál, ha ebből még adózol is (vállalkozó), akkor máris kevesebbet kerestél. De mivel 1 óra munka nem 1000 Ft és egy BP-en belüli kiszállás sem 1000 Ft, távolról is látható, hogy ez az a munka amit nem kell elvállalni.

Ezeket a problémákat oldják meg az ügyes Ablakos Istvánok. Telepítsenek fekete XP-t, majd telepítsék újra, stb...

Én a helyedben kimennék visszaadnám a vinyó (kicserélve a régire), és a munkadíjak árát és meghagynám, hogy akkor se keressenek ha kigyulladt a gép.

Van most egy blogbejegyzés, hogy kinek ajánlanék linux-ot. Ismerős körben az ilyen ember szokott kapni linux-ot. Általában Ubuntu LTS-t és hirtelen megszűnik a gond. Tud netezni, zenét hallgatni, torrentezni, filmet nézni.
Aki pedig nem ismerős, azokat pedig lerázom. Van munkám, amivel lefoglaljam magamat. Semmi értelme annak, hogy menjek valami után 10-20km-t, dolgozzak vele 4-8 órát és még huzzák a szájukat arra az összegre is ami enyhén szólva is nevetséges érte.

Igen, tudom mit beszélek, én is vállalkozó vagyok.

Azt kell megértened, hogy az ilyentől nem több pénzed lesz hanem kevesebb.

Régebben disco-zott pár DJ ismerősöm, én meg sokszor ott voltam neki segíteni (inni). Láttam, hogy azok a "DJ" akik letorrenteztek egy Traktort és hozzá pár GB-nyi zenét, persze ezt is jogdíjfizetés nélkül azok jobban boldogultak. Mi meg kifizetve minden, számolva a cucc amortizációjával, stb... 35e-t nem kérhettünk el. Ami még épp hogy csak fedezte volna az estét. Volt aki kitartóbb volt, vagy csak később jött rá, hogy ennek így nincs értelme, mert a legjobb esetben az van, hogy neki nem marad semmi a végén.

Egy szóval, ami ráfizetés azt nem kell csinálni. Én azokat a munkákat meghagyom másoknak, majd szépen lassan eltűnnek azok a piacról.

Vannak olyan emberek is akiknek kell még a tapasztalat, akik többször is nekifutnak az oszlopnak. Ott pedig te hiába fogod mondani, hogy szar az egész gép ki kell hajítani. Nem fog neked hinni. Szép csendben ki kell várni, hogy 2-3 alkalommal izzadjon a gépe mellett valaki elkérve esetenként egy kis alamizsnát. Majd kijön a végére, hogy a te szakértelmed és időd igen csak megérte volna azt a pénzt, esetleg hallgatni kellet volna rád.

Van olyan megrendelőm, aki fizet akkor is, ha 5-10 perc volt a munka. Arra csak annyit mondott, hogy lehet nekem 5 perc volt és működik, de lehet neki jópár órájába/napjába tellene, ez pedig megér neki ennyit.

A baj, hogy nagyon kevés ilyen ügyfél van, de van. Talán 1 max 2. De a legtöbb, az nem akar egyáltalán fizetni sem. Mert miért? Azért mert kattintgattál párat? Egyáltalán nem látják át azt, hogy mennyi munka van vele. Egyik ügyfelem mondta, hogy jó pénzt keresek a melóval. Elmondom, hogy 3 nap után derült ki, hogy szar a lemeze, mert nem volt rá utaló hiba, csak csere lemezzel. És kértem 5 kilót. Érted. 3 nap. Na mindegy.

Van olyan ügyfelem, aki fél éve nem hívott, de van olyan aki havonta hív, mert képtelen beismerni azt, hogy márpedig ő a hibás. Volt olyan, aki 2x jött, 1 hónapban, azóta azért nem jön, mert szent meggyőződése az volt, hogy én miattam lett mindig vírusos a gépe.

És akkor még jönnek itt a garanciával.

Mindegyik típust ismerem már.

Megint csak azt tudom mondani, hogy amivel előreláthatólag buksz, olyan munkát ne vállalj. Persze "könnyű utólag okosnak lenni, mint anyósod", de vannak esetek amikor ez már messziről látszik.

Lehet sok-mindent tenni a nyugalom érdekében. Nincs időd, Drágábban számolsz és előre közlöd mennyi lesz, bevizsgálási díjat kérsz, stb...

Aki azt kéri tőled, hogy menj el neki "MOST DE MÁR AZONNAL" nézd meg a gépét, mert 4-ig utalnia kell és nem megy ez a szar. Utána pedig természetesen semmit nem akar fizetni, sőt zokon veszi ha megemlíted. Ő mennyit jótékonykodik? Neked miért kell jótékonykodni? Te mit fogsz enni?
Az érdekeljen téged, hogy te mit fogsz enni. Az pedig, hogy ő akkor mit fog enni, ha ad neked ne adj isten 10e ft-ot, az ne a te gondod legyen. Ha a megrendelőd vendéglátós (híresen szarrágók), akkor teremtse meg a te díjadat az ő munkájából. Ha ezt nem tudja, akkor keressen mást, vagy ne használja a gépet. Ha elmegy a benzinkútra és tankol akkor ott is alkudozik?

Újratelepítés után volt aki megkérdezte, hogy akkor megint ki fog bírni 1 évet. Mire én azt válaszoltam, hogy igen 1.... évet, hónapot, napot, órát, ami attól függ mikor csinál rajta olyat ami hazavágja a gépet. De hááát őőő nem ért hozzá, ő csak internetezni szokott rajta.
Hasonló mondat: "Kellene egy gép a gyereknek, de semmi komoly, nem kell drága és erős, csak játszani akar rajta" :D :D

Szerintem senki nem fog fegyvert a fejedhez hogy menj és csináld meg és vállalj rá garanciát. Az MS eléggé erősen felhívja a figyelmét a szoftver használójának hogy semmiféle garanciát nem vállal sem a rendszerén tárolt adatokra, sem a szoftver működésére. Hogy várhatja el tőled, hogy te bármilyen garanciát vállalj?

Én azt szoktam csinálni ilyenkor, hogy olyan összeget mondok amitől kerekedik a szeme az illetékesnek.
Újra kell húzni a windózt? Strandlabdázik az óessiksz? Húszezerről indulunk.
Plusz hardver kimaxol, (ram, ssd), takaritás, új paszta, gap pad, stb.
De méérilyensok? Csak. Hogy utána jó is legyen.
90%-uk erre elmegy, amelyik meg nem, annak ennyiért hajlandó vagyok szarakodni egy kicsit.
Ennek ellenére is vannak visszajáró delikvensek, ha nekik megéri, hát nekem is.

A házat le kell matricázni, a csavarokat lakkal megjelölni. Ha egy le van szedve, garancia ugrott. Azt meg tisztázni kell, hogy a szoftver sérülékeny, mivel ott nem lehet garantálni, hogy nem egy rosszindulatú program (nem a user, dehogy, ő nem tehet semmiről, északkoreai hekkerek) tette tönkre, arra sajnos csak megtekintési garancia van.

Ostoba prolik mindig is voltak. Az ilyeneket messzire kerülni kell, még ha ismerős/rokon is az egyed.

Szerintem csak hardveres hiba feltárásába szabad belemenni. Nem indul, újraindul, fagy stb. Még akkor is jó eséllyel ki lehet fogni olyan hibát ami nehezen behatárolható.

Nekem ez egy "Jónapotkívánokköcsögjózsefvagyokésfelvagyokháborodva" (egyszuszra) sztorinak tűnik :-D A másik oldalról meg a "vadász, vadász, te ... jársz ide" jelleget öltött a végére :-)

A történet során elgondolkozhatsz megér-e 5-8 ezer ftot ennyi idegeskedés...

Nekem nem érne meg.
Jóbarátnak, rokonnak ha ilyen gebasz van megcsinálom egyszer ingyen, beállítva automata frissítés, biztonsági mentés, utána viszont ha elcseszi már pénzt kérek, hogy ne járjanak a nyakamra.

Nem tudom hol laksz, de én Miskolcon (olcsó hely) is 8-10-et rászámoltam volna. Abba belefér a garancia.
Ha meg ha kell megmondom neki előre nyíltan, hogy szar a gép és én nem tataroznám a helyébe - és van, hogy megfogadják a tanácsom...! :)

---------------------------------------
Devmeme - fejlesztői pillanatok

"Hát kéremszépen, nem is számoltam bele ebbe a kétszeri kiszállást... Akkoris. Jó mondom legyen csak 3. Nagynehezen ok."

Itt rontottad el. Meg kell magyarazni az ugyfelnek, hogy hiaba fogy el ketnaponta a kenyer, attol az meg olcsobb nem lesz a boltban. Ha nem erti meg, hagyni kell a fenebe, de kozolni vele, hogy erre a javitasra garancia nincs, a kovetkezore pedig szamla kerul kiallitasra kerdes nelkul (ami meg behajthato).
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Korunk egyik népbetegsége az informatikai alultápláltság.Döbbenetes mértékben nincsenek tisztában az átlagemberek azzal a technikával,amit nap mint nap használnak.Egyidő után belefárad az ember az állandó magyarázkodásba,a mit-miért és a hogyan témában.
Kész tények elé állítom a felhasználót.A miértekre egyszerűen válaszolok:CSAK.