A vámkezelés és a Magyar Posta (kritikán aluli) esete

Pár hete rendeltem egy csomagot az USA-ból a DHL-el.
A rendelés leadását követő kb 3. napon belül csörög a telefon.
A DHL-től kerestek. A hölgy elmondta, hogy holnap fog beérkezni a csomag hazánkba, így legyek szíves adjam meg az emailcímem a vámkezelés adminisztrációját illetően.
Meg is adtam és rá pár percre megérkezett az email, amibe csatolva volt egy word doksi. A kitöltést illetően felmerült pár kérdésem, így felhívtam az emailben megadott telefonszámot. A második csengésre felvették a telefont. Pár másodpercig döbbent is maradtam, mivel nagy általánosságban 10-20 perc zenehallgatás szokta megelőzni az ügyfélszolgálati munkatárssal történő kommunikációt. Egyből a saját vámkezelőmmel beszéltem, mivel az ő külső telefonszámát mellékelték a levélbe. A segítségével kitöltöttem a doksit, visszaküldtem. Két nap múlva hozta a futár a csomagot és neki (utánvéttel) fizettem a vámot. Tehát az egész szőröstől-bőröstől megvolt 5 munkanap alatt.
---------------
Szept 9.-én újabb csomagot rendeltem, ezúttal jóval nagyobb értékben(1000USD+), szintén az USA-ból, de most a DHL nem volt elérhető, így maradt a USPS.
Mivel rendkívül sürgős dologról van szó, a legdrágább szállítást választottam (~12k).
A csomag egy hét múlva ért Magyarországra.
Mivel a USPS itthon nem tevékenykedik, így a reptéren átadják a Magyar postának és onnan az övéké a "munka".
Szeptember 19.-én kaptam egy levelet (nem emailt) a postától, hogy küldjem el a számlát, a tranzakcióról szóló bizonylatot stb a vamkezeles@posta.hu email címre.
Aznap meg is tettem.
Azóta semmi hír nincs.
A posta azt mondja annyit tudnak, hogy vámkezelés alatt áll, de a vámkezelőknek nincs publikus telefonszámuk, csak emailben lehet felvenni velük a kapcsolatot az említett emailcímen. Nekik a folyamat státuszáról fogalmuk sincs. Erre az emailcímre több emailt is írtam, hogy legyenek már szívesek megkeresni, hogy tudjam mikor számíthatok a csomagra. Azóta is hívnak
A vámhivatal leráz, hogy ne őket keressem, hanem a postát. Ezek után biztos, hogy többet az életben nem fogom a USPS szolgáltatásait kérni, inkább vásárlok drágábban, más helyről.

Update:
hrgy84 tanácsára felhívtam az Orczy téren található kirendeltséget.
A telefont azonnal felvették. Amikor elkezdtem a mondókámat, a beszélgetőpartnerem jelezte, hogy neki ehhez semmi köze nincs, de ettől függetlenül szívesen meghallgat és ha tud segít (vannak még rendes emberek). A problémám látszólag megértette és többször utalt a posta trehányságára. Mint megtudtam a csomag minden bizonnyal a 2. számú Repülőtéri parancsnokságon van. Elmondta továbbá a dolgok menetét. Az ő szavaival:"...a Magyar Posta akkora nagy király, hogy az ő vámigazgatóságukon nem is dolgoznak vámosok, csak vámügyintézők, akik a csomagot digitalizálják és elektronikus úton átküldik a vámhivatalnak, ahol egy napon belül megszületik a vámhatározat". Tehát ne úgy képzeljem el a dolgot, hogy ott jönnek-mennek, pecsételgetnek a vámosok. Végül megadta nekem azt a nem publikus telefonszámot, ahol elérhetem az illetékeseket. A kapott telefonszámot felhívva egy hölgy vette fel a telefont és amint elkezdtem a gondokat sorolni a szokásos bemutatkozó szöveget mondta el nekem, hogy nem ez az osztály az illetékes ebben a kérdésben. Végül abban egyeztünk meg, hogy segít nekem kideríteni a csomag hollétét, megadtam neki a tracking numbert és arra kért, hogy hívjam vissza másfél óra múlva. Miután visszahívtam elmondta, hogy a vám rendben lement és két nappal ezelőtt kibocsátották a küldeményt kézbesítésre. Na ez már haladás :)

Update2:A csomag végre (közel egy hónap után megérkezett). A posta nem tagadja, hogy náluk állt meg a folyamat, elmondták hogy az új vámtörvénnyel megsokszorozódott a munkájuk és erre egyrészt nincs felkészítve a feldolgozó rendszerük, másrészt központilag sem kaptak extra humánerőforrást a pluszfeladatok elvégzésére.
Ugyan ezt nem hivatalosan, hanem telefonon mondták, teljesen hihetőnek és életszerűnek tűnik. Engem viszont ez sajnos nem vigasztal. Egy jó időre marad a DHL....

Hozzászólások

Ha Bp-i vagy, akkor cappogj be az Orczy uti lerakatra, szamlaval a honod alatt, es verd az asztalt. Kezpenzt is vigyel, ami kell, mert kartyat nem fogadnak el.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Nem tudom, hogy helyileg ott ki az illetekes, hova kerulnek a vamkezelt csomagok, azert mondtam pestet, mert ott tudom. Mindenesetre erdemes lenne odamenni, asztalt verni, mert telefonon azt mondanak amit akarnak. Szemelyesen is, de ott lehet ugralni, nem csaphatjak rad a telefonkagylot.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Hát könnyen lehet. A helyi illetékesség részletkérdés, mivel a csomag pesten van.
De ezt az Orczy téren lévő "Pénzügyőri Hivatal Postaforgalmi Alosztály"-t holnap biztosan fel fogom hívni, hátha tudnak mondani valamit.

--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

Így van. Az update-ben is írtam. Ennek ellenére jó ötlet volt felhívni őket, mert végre valaki meghallgatott és egy telefonszámmal is kisegített, ami komoly előrehaladás, ahhoz képest, hogy eddig mindenki lerázott, hogy semmi köze hozzá.
--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

Szeretném megkérdezni, hogy arról a Posta hol tehet, hogy a vámhivatal ül a csomagodon? Ha a csomag beesik és a vámosokhoz kerül, abba egészen addig kb. 0 beleszólásuk van a postásoknak, míg vissza nem kapják, hiába van ott helyben a csomag.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Akkor légy oly kedves és magyarázd el, hogy mit tud tenni a Posta azzal, hogy ha mondjuk a NAV vámoltatást végző kihelyezett embere mondjuk hetente egyszer kimegy elvámoltatni a cuccokat, mert éppen olyan kedve van.

FYI: a Postának az az érdeke, hogy minél előbb szállítsa a csomagod, mert addig, míg nem tudja az USPS-nek küldeni a teljesítés-igazolást, addig pénzt se kapnak és - breaking news - a Posta is pénzből él. Azzal viszont nem tud mit kezdeni, ha a vám ül a csomagodon. Posta nyilván azért irányít oda, mert a vámra vár, hatóságnak meg picit egyszerűbb téged leráznia ("úgy se fog velem mit kezdeni"), mint a Postának.

Mellesleg erre lennének a csudajó politikusaink, hogy a kedvenc megválasztott képviselődön számon kérd, hogy miért ilyen a vám működése, és hogy esetleg nem akarják-e átgondolni :)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Jaj ne már, most tényleg nincs időd elolvasni az update-t?

Elmondta továbbá a dolgok menetét. Az ő szavaival:"...a Magyar Posta akkora nagy király, hogy az ő vámigazgatóságukon nem is dolgoznak vámosok, csak vámügyintézők, akik a csomagot digitalizálják és elektronikus úton átküldik a vámhivatalnak, ahol egy napon belül megszületik a vámhatározat".

Ebben egyébként az utoljára megkeresett ügyfélszolgálati munkatárs is megerősített (aki a postánál dolgozik).

--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

"..hogy ne üljenek sem ők, sem az adott ország vámosai..."
Inkább ők. Én azt a konzekvenciát vontam le az esetből, hogy a vámkezelőn (aki alapesetben nem NAV alkalmazott) több múlik, mint a hivatalon.
Egyébként így igaz, a posta ezt nem tudja az elvárásoknak megfelelően kezelni.
Gondolom közrejátszik a nemrég beiktatott új vámtörvény is a dologba, mivel elképzeléseim szerint a külföldi csomagok szignifikánsabb százaléka kisebb értékű.
Emiatt nem tartom lehetetlennek, hogy a vámkezelők munkája akár háromszorosára is nőhetett az elmúlt időszakban.
Ezen enyhítő körülmények dacára sem tudom tolerálni a történteket, mivel egy Express International csomagnak szerintem jóval magasabb a prioritása, mint mondjuk egy kínai laptoptöltőnek.
--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

Én azt szoktam bírni, amikor külföldről magyarországra ér a csomag max 2 nap alatt, itt belföldön hozzám pedig 5-6 nap is kell mire kihozza a posta...
Nyomkövetőn szoktam nézni, de fogalmam sincs miért ülnek napokat néha itthon a csomagon.
Nagy szar az egész ország mindenestül...

A Magyar Postánál trehányabb céget nehéz találni. Azonkívül rohadt drágák és hihetetlenül utálják az ügyfeleiket. Reklámozzák, hogy idén 145 évesek, azt hiszem. Hát a 150-et ez a rablóbanda nem fogja megérni. Jövőre jöhetnek az osztrákok és akkor (talán) lesz tisztességes szolgáltatás és árazás. Ezek meg mehetnek oda, ahova valók: a darálóba.

Bármilyen intézmény festhet a valóságosnál rosszabb képet magáról, ha a képviselői, az ott dolgozók alkalmatlansága fejezi ki arculatát.

Ismerek olyan postát, ahol a hozzá tartozó kis boltba öröm bemenni, ha egy bizonyos személy áll a pult mögött, mert akkora szeretettel, empátiával, segítőkészséggel fogadja és szolgálja az ügyfeleket.

Rosszul szűrnek a HR-esek vagy nem tudom kik, amikor nem kellő alapossággal válogatják ki a dolgozókat.

Nekem is vannak jó tapasztalataim a helyi kirendeltséggel kapcsolatban.
Jelen esetben a rendszerük érdemel bírálatot.
Egyrészt az ügyintézés sebessége, másrészt a tájékoztatás részéről.
Ha már ezek a tényezők ilyen gyatrán alakulnak, akkor legalább elvárnám, hogy pár sorban válaszoljanak az email-re vagy el tudjak érni telefonon egy olyan személyt aki fel tud világosítani. A 06-1-333-7777 telefonszámot egy hete ostromlom szüntelenül, de még egy alkalommal sem sikerült beszélnem senkivel.
Ha valaki ezt privát vállalkozásban űzné és így építené fel a cége rendszerét, azt hiszem felkopna az álla rövid időn belül.

--------------
“If there were no hell, we would be like the animals. No hell, no dignity.”

Nekem is volt félreértésem a vámkezeléssel szeptember elején, de utána nagyon gyorsan megérkezett a csomag. Tehát úgy általánosan a postával nem volt gond, csak a vámkezeléssel. Sőt utólag végignézve, nem is érte meg az Egyesült Államokból rendelni, mert itt kapott vámot és áfát szegény áru - és még lassabb is volt... :)