Azt jól látják, hogy a játékok egyre kevésbé fillrate limitáltak és egyre inkább shader számítási teljesítmény igényesek.
Ok, hogy 5 mbit/s kell a video streamhez, nade mekkora latency? Hiába magyaráznak a low latency video codecjükről, ha a tipikus ADSL kapcsolat oda-vissza 0,5 sec-es késletetést belerak. Maga a demó amit lenyomtak elég keményen lagolt, néha el is akadt. Túlságosan is bíznak a last mile fejlesztésekben. Kérdezték még a végén a forgalomkorlátok problémáját, az USA-ban vannak (lokálisan monopól helyzetben lévő) szolgáltatók, akik nem a nálunk is szokásos 150-250GB/hó, hanem 15-20GB-os havi limitet használnak. Ez pár óra játszással már elfogy.
Aztán a jelenlegi technológiákkal 1 GPU-t fixen hozzá kell rendelni egy userhez, nincs még kész olyan megoldás, hogy magát a GPU-t virtualizálják és így megoszt több teljesen különálló játék session között. Emiatt tényleg brutális szerverfarm fog kelleni nekik. Vagy brutális fejlesztési effort a GPU virtualizációhoz, ami még egyik GPU gyártónak sincs kész. Ráadásul a játékok vegyes platformokra készültek (legalábbis ez egy nagy selling point szerintük), így méginkább elképzelhetetlen, hogy valami egységes virtualizációs megoldást fejlesszenek a háttérben. Pláne úgy, hogy keményen zárt platformokról van szó. Erről jóformán semmit nem mondtak, kitértek a kérdés elől, általánosságokat válaszoltak csak: "persze minálunk sokkal olcsóbban fut a játék, mint otthon".
Nem is igazán az a bajom vele, hogy technikailag kivitelezhető-e, hanem, hogy mégis hogy gazdálkodják ki a költséget? Az áram és az internet uplink havidíja önmagában elképesztő lehet. Legalább 200-300W/user teljesítményfelvétel és 5 MBit/s sávszélesség. 10000 userre ez 2 MW és 50 GBit/s. Hardver igényben, mondjuk 3000$-os szerverekkel számolva (ami elég olcsónak számít) 30 M$ befektetésről beszélünk. És ezt gyakorlatilag folyamatosan frissíteni kell újabb fajta hardverekkel, hogy lépést tudjanak tartani a játékokkal. Valahogy ki kell mindezt fizettetni azzal a sok userrel.
Nyilván a dolog csak úgy működik, hogy lényegesen több user fizet elő, mint ahány kiszolgálására van kapacitás, és a userek az előfizetett idejük meglehetősen kis részét használják ki. Gond lehet abból, hogy a usernek nagyjából egyszerre fogják akarni használni a rendszert. Munkaidőben, reggel, délben kevesen fogják igénybe venni, este szinte mindenki. USA-ban elvileg ugyan szét lehet szórni időzónák között a dolgot, de akkor a nagyobb távolság miatt megint a latencyvel lesz baj.
Ez a dolog azért jutott el idáig, mert voltak befektetőik akik beletoltak egy csomó pénzt, de komolyan kételkedek benne, hogy hosszútávon nyereséget tudnának termelni.
---
Internet Memetikai Tanszék