Azért egy kicsit bonyolultabb a helyzet ennél. Bár semmiképp nem tudnám hitelesen megvédeni a jelenlegi érettségi rendszert, azért szerintem mindenképen sokkal jobb, színvonalasabb, mint a régi volt (ahol csak nyelvtani feladatok voltak, meg fordítás idegen nyelvről magyarra, plusz a szóbelin valami viccesen egyszerű tétel - ezek nem kompetenciákat mértek, hanem a hagyományos latinos grammatizáló oktatás maradványai voltak, kb. a 19. századi igényeknek megfelelően).
Most csak az idegen nyelvekről beszélek, a többiről ne flémeljünk. :)
Tehát több dolgot is figyelembe kellene venni:
- ez egy középszintű érettségi volt, amit Réka letett. Ennek a szintje az Európai Referenciakeret szerint az A2-B1 szintet fedi nagyjából, ami valóban egy nagyon-nagyon alapszintű nyelvhasználatot jelent. Nyelvvizsgaszintnek sehol, semmilyen rendszerben nem felel meg. Az emelt szintű azért ennél lényegesen igényesebb, B2-C1 szint.
-igen, lehet egyetemen továbbtanulni vele, de kérdés, hogy hol és mit. Ha németet szeretne egyetemen tanulni, akkor nyilván nem elég belőle a középszint. Most persze jókora összevisszaság van ez ügyben, az első évben mindenkit biztattunk az emelt szintű érettségikre, erre jól megszívták szerencsétlen gyerekek, utána már mindenki óvatosabb lett, és ha egyszer az egyetemek nem követelik meg a felvételi tárgyakból az emelt szintűt, akkor nem is fog erőlködni vele senki, ha nem muszáj.
- a svájci érettségi rendszert konkrétan nem ismerem alaposan, de a németet, franciát igen: többféle érettségitípusból lehet választani, attól függően, hogy milyen irányban szeretne továbbtanulni a jelölt (humán, reál, stb.), ahol a tantárgyak blokkokban, modulszerűen épülnek össze érettségivé.
Hm, most nem folytatom, holnap az összeomlott suliszerverre kellene visszadumpolnom egy-két adatbázist, és ezt korán kéne csinálni, úgyhogy illenék már aludnom. Jóéjt :)